طراحی لرزه ای پل های فولادی
طراحی لرزه ای پل های فولادی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
شماره |
56 |
کد مقاله |
CVL56 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
طراحی لرزه ای پل های فولادی |
نام انگلیسی |
Seismic Design of Steel Bridges |
تعداد صفحه به فارسی |
87 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
33 |
کلمات کلیدی به فارسی |
طراحی لرزه ای, پل فولادی |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Seismic Design, Steel Bridge |
مرجع به فارسی |
دانشگاه کالیفرنیا، ساندیاگو، ایالات متحدهدانشگاه ملی تایوان، چیندانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو، ایالات متحدهانتشارات CRC |
مرجع به انگلیسی |
Chia-Ming Uang; University of California, San Diego Keh-Chyuan Tsai; National Taiwan University, Republic of China; Michel Bruneau State University of New York, Buffalo |
قیمت به تومان |
22000 |
سال |
2003 |
کشور |
ایالات متحده |
فصل 7
طراحی لرزه ای پل های فولادی
دانشگاه کالیفرنیا، ساندیاگو، ایالات متحده
دانشگاه ملی تایوان، چین
دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو، ایالات متحده
انتشارات CRC
2003
7ـ1 مقدمه
در ارتباط با عواقب بعد از زلزله Hyogo-ken Nanbu سال 1995 و صدمه زدگی شدید آن به پل های فولادی در منطقه Kobe، این موضوع هم اکنون مشخص شده است که پل های فولادی، مخصوصاً به هنگامی که بر روی زیرساخت های غیر شکل پذیر بتن های مسلح، مصالح ساختمانی یا حتی فولاد بنا شده یا تقویت شده باشند، از نقطه نظر زلزله، در معرض خطر می باشند. در مورد آخر، متأسفانه، ضروریات و الزامات آئین نامه ای یا دستورالعمل های طراحی لرزه ای زیرساخت های پل فولادی شکل پذیر / مفتول پذیر اندک هستند [12 ، 21]، و هیچکدام هنوز در ایالات متحده اجرایی نشده اند. این فصل بر روی ارائه مفاهیم و ضروریات تفصیلی این موضوع تمرکز خواهد داشت تا قابلیت ارائه نوعی تضمین در ارتباط با رفتار شکل پذیر مطلوب زیرساخت های فولادی فراهم شود. خطرات متعارف دیگری نیز در ارتباط با پل ها وجود دارند، نظیر خرابی ها یا شکست های بردگاهی / تکیه گاهی یا خرابی ناشی از فشار مضاعف سازه، فروپاشی دهانه به واسطه پهنای ناکافی نشیمن گاه یا عدم وجود بازدارنده های لرزه ای، روان گرایی یا مایه شدگی خاک و غیره، که در این فصل مورد خطاب قرار نمی گیرند.
معیارهای عملکرد لرزه ای
انجمن بزرگراه های ایالاتی و حمل و نقل ایالات متحده (AASHTO) اقدام به انتشار مشخصه های استاندارد برای پل های بزرگراهی [2] و مشخصه های LRFD در خصوص طراحی پل نموده است [1]، که مورد آخری به عنوان یک نگارش قبلی انتشار یافته در ارتباط با طراحی بار و عوامل مقاومت در برابر زمین لرزه به شمار آمده و بعلاوه بعنوان نگارش ترجیحی، که در این فصل نیز به آن رجوع خواهد شد، نیز محسوب می شود. با وجود آنکه تفاوت معنی داری بین ضروریات طراحی لرزه ای این مستندات وجود دارد، هر دو دارای اصول کلی مشابهی هستند که به طور خلاصه به شرح ذیل ارائه می گردند:
-
در ارتباط با زمین لرزه های کوچک تا متوسط سازه های مربوطه می بایست به گونه ای طراحی شوند تا قابلیت مقاومت در برابر زمین لرزه با توجه به محدوده ارتجاعی / الاستیسیته مؤلفه های سازه ای بدون صدمه دیدگی جدی را داشته باشند.
-
شدت ها و نیروهای حقیقی حرکت لرزه ای زمین را می بایست در راهکارهای مربوط به طراحی در نظر گرفت.
-
مواجهه با لرزش ناشی از زمین لرزه های بزرگ نباید به گونه ای باشد تا سبب فروپاشی کلیه یا بخشی از پل شود. در صورت امکان، صدمه دیدگی رخ داده را می بایست به آسانی تشخیص داد و بعلاوه لازم است تا قابلیت دسترسی آسان برای بررسی و تعمیر نیز وجود داشته باشد.