مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۷۴
کد مقاله
TXT74
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پوشش های پلاسمای نانو ساختار به منظور تحصیل سطوح منسوجات چندکاره
نام انگلیسی
Nanostructured plasma coatings to obtain multifunctional textile surfaces
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
پلیمریزاسیون پلاسما- عامل دار کردن- ساختار نانو- نانوذرات- منسوجات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Plasma polymerization- Functionalization- Nano structuring- Nano particles- Textiles
مرجع به فارسی
علم مواد و تکنولوژی- سویس
مرجع به انگلیسی
Empa- Swiss Materials Science & Technology
کشور        

 

پوشش های پلاسمای نانو ساختار به منظور تحصیل سطوح منسوجات چندکاره

چکیده
سطوح نانوساختار دارای مضامین قابل توجهی می‌باشند، چرا که آنها به وجود آورنده سطح مساحت بالا و قابل توجهی می‌باشند. از اینرو می‌توان از طریق پوشش های بسیار نازک عملکردهای بالایی را بدست آورد. پلیمریزاسیون پلاسما استیلن ترکیب شده با آمونیاک () در یک ناحیه بکار گرفته شد، جایی که فرآیندهای رسوب و خوردگی محقق شده و در نهایت یک شبکه اتصال عرضی و نانو متخلخل را همراه با گروه های عملکردی قابل قبول بوجود آورده است. چنین پوشش های پلاسمایی را می‌توان به عنوان فرآوری آب دوست دائمی ‌یا به منظور اعمال رویه های رنگرزی مستقل – اولیه در طی فرآیند رسوب گذاری بر روی منسوجات نساجی انجام داد. با افزایش شدت رنگ همراه با ضخامت لایه می‌توان اثبات نمود که گروه های آمین قابل دسترس، در داخل ماتریس هیدروکربن نانومتخلخل ته نشست گردند. با استفاده از پخش پودری یا فلز پوشی پلاسمای یک هدف نقره، می‌توان نسبت به محاط سازی یا گنجاندن نانو ذرات نقره در محل خاص و در پلیمر پلاسمای در حال رشد اقدام نموده و بر این اساس یک اندازه کاملاً متناسب توزیع نانوذرات را در سطح پوششی حاصل نمود. از این طریق می‌توان یک عملکرد ضد میکروبی را حاصل ساخت. از این طریق می‌توان نسبت به تحصیل سطوح منسوجات چندکاربردی همراه با تعدیل خصیصه های ترکیبی نظیر رطوبت پذیری، تراکم گروه عملکردی و همچنین پارامترهای ضدباکتری و سطوح بیوواکنشی اقدام کرد. افزایش مقیاس چنین فرآیندهای پلاسمای ترکیبی را می‌توان از طریق کنترل شیمی ‌پلاسما با توجه به ورودی انرژی به منطقه پلاسما و همچنین فیزیک پلاسما از طریق تعامل سطح با ذرات دارای انرژی، حاصل آورد.

کلمات کلیدی: پلیمریزاسیون پلاسما- عامل دار کردن- ساختار نانو- نانوذرات- منسوجات

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

 

۱- مقدمه
تشکیل سطوح نانوساختار، بواسطه مساحت سطحی بزرگ آنها، که قابلیت حاصل آوردن یک سطح کاملاً عملکردی را بوجود می‌آورد، از جمله خصیصه های بسیار قابل توجه می‌باشد. دیدگاه اصلی در این تحقیق بکار گیری نانوذرات در پوشش های شیمیایی مرطوب یا ترکیبات وابسته می‌باشد. با این وجود، برخی از مشکلات در طی روال کار با ذرات نانو (کلوخه سازی، سم شناسی نانو) و مسایلی نظیر توزیع نانوذرات در سطح و همچنین دوام مکانیکی آنها رخ  می‌دهد. از طرف دیگر،  ساختارهای نانو متخلخل، که می‌توان آنها را از طریق پلیمریزاسیون پلاسما یا فرآیندهای خوردگی یا حکاکی حاصل نمود، ممکن است چنین مسایلی را نداشته باشند و قابلیت حاصل نمودن مساحت سطح بیشتری را نیز برای ما به ارمغان آورند. علاوه بر این، نانوذراتی که دارای اندازه همگن می‌باشند و همچنین توزیع فضایی را می‌توان از طریق فرآیندهای پلیمریزاسیون پلاسما یا فرآیند فلزپوشی در محل مناسب آن حاصل نمود.
محصولاتی که با کمک مواد منسوجات و الیاف ساخته می‌شوند از پیچیدگی روزافزونی برخوردار شده و علاوه بر این کاربردهای مختلفی را نیز می‌توانند داشته باشند. روال های اصلاحی خاص به منظور برآورده سازی نیازهای مشتریان و اطمینان از بدست آوردن سهم بازار مورد نیاز خواهد بود. با این وجود تکنیک های عملیات تکمیل متعارف که در صنعت منسوجات به کار گرفته می‌شوند (رنگرزی، وازنندگی لک، اطفای حریق، فرآوری های آتنی باکتری) به طور معمول از فرآوری شیمی – تر (‌مرطوب) و مراحل مربوط به آن استفاده می‌نماید و از این رو ایجاد پساب های مربوطه به عنوان یک مشکل جانبی همچنان وجود خواهد داشت.

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

 

۲- روال های تجربی
راکتورهای پلاسمای RF که تحت ۵۶/۱۳ مگاهرتز فعالیت می‌کنند همراه با یک الکترود داخلی به منظور پلیمریزاسیون پلاسما مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه بر یک راکتور دسته‌ای- استوانه‌ای با الکترودهای موازی مسطح ( ۳۰ سانتی‌متری)،  یک پوشش دهنده وب حلقه – به حلقه با یک درام چرخشی ( ۶۰ سانتی‌متری، پهنای ۶۵ سانت) بعنوان الکترود، و همچنین یک پوشش دهنده فیبر هوا – به – هوا با یک آنتن RF، مورد استفاده قرار گرفت، جاییکه الیاف چندین بار در امتداد ناحیه پلاسما کشیده شده تا بدین وسیله یک سیستم صنعتی امپا (Empa) را به نمایش گذارد. پلیمرهای پلاسمای هیدروکربنهای عملکردی- آمین بر روی ویفر Si، اسلایدهای شیشه ای و الیاف و لیفهای منسوجات با فشار ۱۰Pa  و نسبت  مختلف و همچنین ورودی انرژی ته نشست شد.

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

 

۳- نتایج و مباحث
همانگونه که این امر به خوبی مشخص شده است، پلیمیزاسیون پلاسما- که تحت عنوان فرآوری ارتقای – رادیکال خوانده می‌شود، تحت شرایط پارامترهای کامپوزیت ورودی توان بر حسب جریان گازW/F تعیین می‌گردد، که در ارتباط با مفهوم سینیتیک های ماکروسکوپی می‌باشد. رسوب پلیمر پلاسما  (نرخ ته نشست جرم بر حسب جریان گاز) را می‌توان به شرح ذیل به دست آورد:

پوشش پلاسمای نانو منسوجات چندکاره

 

۴- نتیجه گیری
به هنگامی‌که از موارد تخلیه RF با اسیتلن استفاده می‌شود، مکانیزم رشد پوششهای  پلیمر زشت شده پلاسما را می‌توان به وسیله ترکیب  جهت القای فرآیند حکاکی در طی روال نشست مورد تغییر و اصلاح قرار داد. نرخ های رسوب  جهت مشخص سازی روال گذار بین ناحیه ته نشست شدگی و ناحیه خوردگی مورد ارزیابی قرار داد. با استفاده از فرآیندهای فوق می‌توان تولید نانو متخلخل ها، پوشش های پلاسمای سطح مقطعی عرضی قابل توجه که حاوی گروه های عملکردی قابل دسترسی می‌باشند را نیز بوجود آورد. به وسیله رنگرزی با مواد رنگی اسیدی تشکیل گروه های آمین، در داخل یک ساختار نانو متخلخل میان اتصالی مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر احتمال به دست آوردن یک زیر لایه رنگ مستقل، همانند الیاف منسوجات و لیف های مربوطه، پوشش های  نیز دارای خاصیت آبدوستی دائمی‌به واسطه یک بافت سطح مناسب می‌باشند. بر این اساس یک مدت زمانی مرطوب شدگی کامل برای منسوجات (بیش از یک سال) را می‌توان حاصل نمود.
روال فلزپاشی کاتدی یک هدف نقره ای با آرگون باعث بوجود آمدن مشارکت محلی نانو ذرات Ag همراه با پلیمرهای پلاسمای عملکردی  شده تا اینکه خصیصه های ضد میکروبی بدان اضافه شود. از اینرو، با ته نشست سازی پوشش های پلاسما با استفاده از موارد ترکیبی رسوبی، حکاکی، فرآیندهای کاتدپرانی و پوشش فلزات باعث شده است تا سطوح چند کاربرده را بتوان به خوبی به وجود آورد. از دیگر گازهای حکاکی نظیر N2، CO2، NO2 نیز می‌توان برای اعمال رویه های تصحیح پوششهای پلاسمای مدنظر استفاده نمود.
با استفاده از پوشش دهنده های فیبری و وبی نشان داده شد که پوشش های پلاسمای نانوساختار را می‌توان به صورت پیوسته بر روی الیاف و منسوجات نساجی همانند نخ رسوب داد و بر این اساس یک مقوله با مقیاس صنعتی را حاصل نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.