مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره       
۲۱۷
کد مقاله
COM217
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات در آموزش عالی
نام انگلیسی
Ethical Use of Information Technology in High Education
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
علم اخلاق, اطلاعات، فناوری, آموزش, دانشگاه
کلمات کلیدی به انگلیسی
Ethics, Information, Technology, Education, University
مرجع به فارسی
علوم اجتماعی و رفتاری
پنجمین کنفرانس جهانی علوم آموزشی
دانشگاه اروپایی ساف ایست، تتووا، ماسدونیا
دانشگاه پاول جوزف سافاریک، کوشیتیسه، اسلواکی
الزویر
مرجع به انگلیسی
Procedia – Social and Behavioral Sciences; South East European University, Ilindenska; Macedonia
bPavol Jozef Šafárik University, Trieda Košice, Slovakia; Elsevier
کشور
ماسدونیا – اسلواکی

 

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات در آموزش عالی

چکیده
اخلاقیات را می توان به عنوان شاخه ای از فلسفه در نظر گرفت که در تعامل پیوسته با ارزش های اساسی ارتباطات بین انسان ها، مطالعات کیفی و مبنای علمکرد یا رفتار آنها تلقی شده و بر حسب ویژگی های اخلاقی با توجه به مؤلفه هایی نظیر صفات خوب، بد، مناسب یا نادرست توصیف می گردد. به علاوه، در خلال سالیان گذشته ما شاهد آن هستیم که جهان با چالش ها و بحران های جدیدی رو به رو می باشد که در ارتباط با شرایط ادراکی ما و بر مبنای توسعه سریع علم و فناوری های پیشرفته می باشد (Dika و Hamiti، ۲۰۱۰). در این وهله، ما مخصوصاً فناوری اطلاعات که به عنوان جزء لاینفک دنیای امروزی ما تلقی می شود را می بایست در نظر داشته باشیم. در این راستا، نقش علوم اخلاق، سازگار با پیشنهاد کاربرد مناسب فناوری ها و همچنین در تعیین مسیر درست برای توسعه جامعه انسانی، قابل توجه می باشد. فناوری ها و علوم کامپیوتر رویه توسعه و جامعیت خود به سمت فرآیند آموزشی را تداوم بخشیده و به صورت فزاینده به عنوان بخش اصلی سیستم آموزشی در نظر گرفته شده اند. این رویه در مبحث آموزش دوره ابتدایی و دوره متوسطه نیز نمود می یابد، اما در حال حاضر چنین راهکاری غالباً در سطح دانشگاهی خود را نشان می دهد. به علاوه کالج های پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین، چگونگی کاربرد و میزان برآوردهای مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات به وسیله دانشجویان پزشکی در زندگی روزمره آنها و در مبحث تحصیلی را می توان به عنوان برخی از مواردی دانست که پاسخ های مرتبط با آن در مبحث جاری عرضه خواهد شد. این پاسخ ها که بازتاب دهنده درک حقیقی دانشجویان پزشکی در ارتباط با کاربرد فناوری های اطلاعاتی می باشد قابل توجه بوده و در عین حال سبب مشخص سازی معضلات اخلاقی در این زمینه شده و نهایتاً منجر به ارائه نتیجه گیری های مرتبط با کاربرد اخلاقیات در مبحث فناوری های اطلاعاتی و در عین حال انجام حرفه پزشکی می شود. یک مطالعه موردی در کالج پزشکی دانشگاه دولتی جمهوری ماسدونیا انجام شده است.

کلمات کلیدی: علم اخلاق، اطلاعات، فناوری، آموزش، دانشگاه

 

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

 

۱- مقدمه
عبارت فناوری اطلاعات (IT) به یک صنعت کامل اشاره دارد. در حقیقت فناوری اطلاعات کاربرد کامپیوتر و نرم افزار جهت مدیریت اطلاعات می باشد. این بدان معنا است که: در این مبحث قابلیت ذخیره سازی اطلاعات، محافظت از داده ها، پردازش اطلاعات، انتقال اطلاعات ضروری، و متعاقباً بازیابی آنها به عنوان یک ویژگی محرز در نظر خواهد بود.
در خلال سال های اخیر، کلیه افراد چه شهروندان و چه متخصصین رشته های مختلف شاهد توسعه سریع علوم و پیشرفت فناوری های جدید در این زمینه بوده اند (Collins و Halverson، ۲۰۰۹) در عین حال، ما شاهد بروز چالش ها و بحران های ادراکی جدید در سطح جهان می باشیم (Pajaziti و همکاران، ۲۰۰۸). سبک زندگی به تدریج در حال تغییر می باشد که خود بر مبنای کاربرد فناوری های جاری تلقی می شود.
به عنوان یک ویژگی ارائه شده، می توان این موضوع را ذکر کرد که تنها در خلال ده سال گذشته اینترنت و فناوری موبایل بر روی اکثریت مشاغل تجاری و خدمات در جهت حرکت آنها به سمت دنیای آنلاین تأثیر گذاشته است، نظیر حمل و نقل، بهداشت، انرژی و محیط زیست، نفت و گاز، بانکداری، سرگرمی و غیره. به علاوه، این فناوری ها به ما اجازه فعالیت های بسیار شخصی و حرفه ای روزمره را می دهند و بنابراین به عنوان بخش لاینفک از جامعه معاصر ما به شمار می آیند.
چنین موردی به وسیله پروژه های ارائه شده از سوی کمیسیون اروپا نیز محرز و اثبات شده تلقی می شود که بر مبنای آن تعداد کاربران اینترنتی از ۲/۲ بیلیون نفر کنونی در خلال چند سال آن هم زمانی که اینترنت به سرعت به سمت استفاده موبایلی روی آورده است، به بیش از ۴ بیلیون کاربر ارتقاء یافته و بیلیون ها مورد ابزاره ها و آبجکت های مرتبط نیز در هر زمان و در هر کجا به این پدیده متصل می باشند.
بنابراین نتیجه گیری را می توان اینگونه در نظر گرفت که فناوری اطلاعات سبب ایجاد انقلابی در جامعه و عادات تجاری ما شده است. این مورد سیر تکاملی خود، از شبکه ای از کامپیوترها و اطلاعات به سمت شبکه ای از انسان ها، را می پیماید. بنابراین در این زمینه تغییرات گسترده ای درحال روی دادن می باشد.

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

 

۲- فن آوری اطلاعات و آموزش
این موضوع قابل فهم می باشد که در کنار رویه یکپارچه سازی فناوری های اطلاعاتی مدرن در کلیه نواحی مربوط به فعالیت های انسانی، از فرآیند آموزش نمی توان اجتناب نمود. در چنین محتوایی ما می توانیم اینگونه در نظر بگیریم که در خلال سالیان اخیر جامعیت فناوری ها و کامپیوترها در فرآیند آموزشی به طور فزاینده ای به عنوان یک بخش لاینفک سیستم آموزشی قلمداد شده است (Moutlana، ۲۰۰۷) (Pajaziti و همکاران، ۲۰۰۸) (Ismaili و همکاران، ۲۰۰۸). این رویه در آموزش دوره های اولیه و متوسطه نیز نمود داشته است، اما در حال حاضر چنین موردی بیشتر در سطح دانشگاهی خود را نشان می دهد (Hamiti و Reka، ۲۰۱۲).
این بدان معنا نمی باشد که فرآیند یادگیری به طور کلی به عنوان یک پروسه اجتماعی که بر مبنای ارتباطات بین فراگیرنده، مدرس و دیگران مشخص شده است را می توان به طور مؤثری جایگزین فناوری نمود. اما در مقابل، این فناوری قابلیت ارتقای پروسه آموزشی به طرق مختلف را خواهد داشت (Walsh، ۲۰۰۹) همانند تحقیقات، ارائه مطلب، ارتباطات، مشارکت، حل مسئله و خلاقیت، که همگی آنها هم اکنون تحت تأثیر کامپیوترها و فناوری های دیگر امروزی هستند که خود بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند. بنابراین جامعیت فناوری ها در پروسه آموزشی نیز از اهمیت بالسویه ای برخوردار می باشد.
با این حال، اخلاقیات را نباید به هیچ عنوان فراموش نمود، که در حقیقت به عنوان مطالعه چگونگی دانستن موارد درست و غلط و به عنوان مکانیزمی به منظور کاربرد پیوسته و آگاهانه جهت حفظ چنین مسیری با قابلیت پایداری و تعادل جامع انسانی به شمار می آید. علیرغم مزیت هایی که به جامع انسانی از فناوری اطلاعات حاصل می آورد، غالباً این احتمال نیز وجود دارد که چنین پدیده ای ممکن است به وسیله کاربران مختلف مورد استفاده نادرست قرار گیرد. در چنین محتوایی نقش و اهمیت علم اخلاق غیرقابل اغماض می باشد. علی الخصوص، در ارائه مشاوره و پیشنهاد به کاربران در خصوص بکارگیری مناسب منابع مرتبط با فناوری اطلاعات و موارد مطلوب چنین رویه ای کارساز تلقی می شود.

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

 

۳- کاربرد فناوری اطلاعات در کالج های پزشکی
بر مبنای این حقیقت که کالج های پزشکی از رویه های ذکر شده مربوط به جامعیت فناوری در سطح دانشگاهی مستثنی نمی باشند (Hamiti، ۲۰۱۰)، با توجه به محتوای این مقاله، یک مطالعه موردی با استفاده از شبکه بین المللی متخصصین زیست اخلاق UNESCO در ماسدونیا انجام شده است که این مطالعه در دانشگاه تتوای ماسدونیا محقق گردیده است. هدف این فرآیند غالباً متمرکز بر علوم پزشکی و کالج های مربوطه می باشد.
کالج مربوطه که می توان آن را به عنوان یک کالج جدید در نظر گرفت در سال ۲۰۰۰ ایجاد شد و صرفاً دارای ده سال تجربه می باشد، در حالی که مطالعات انجام شده بر مبنای سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) در سه دپارتمان ذیل ارائه گردیده اند: دپارتمان پزشکی عمومی، داندانپزشکی و داروسازی.
هدف کلی این تحقیق یافتن ویژگی های ادراک شده اخلاقی دانشجویان پزشکی در ارتباط با بکارگیری فناوری اطلاعات و استخراج نتیجه گیری های مرتبط برای تعاملات متعاقب در ارتباط با پشتیبانی از کاربرد علم اخلاق مربوط به فناوری اطلاعات در کالج های پزشکی می باشد.
۳ـ۱٫ میزان اهمیت اینترنت در زندگی شما
ما سئوالی را در خصوص اهمیت اینترنت به عنوان جزئی از زندگی مطرح نمودیم که بر مبنای آن اکثریت دانشجویان (۹۱ درصد) پاسخ دادند که اینترنت نقش مهمی را در زندگی آنها بازی می نماید. آنها همچنین با نوشتن نظرات خود مشخص ساختند که “چگونه یک نفر ممکن است بدون اینترنت زندگی کند”. به علاوه، صرفاً تعداد اندکی از دانشجویان، در حدود ۲ درصد، جواب دادن که اینترنت به عنوان یک عامل مهم در زندگی آنها به شمار نمی آید، به علاوه ۷ درصد نیز مشخص ساختند که آنها وابستگی چندانی در ارتباط با کاربرد اینترنت ندارند. به طور قطع هر کدام از این گروه ها دارای نکته نظرات خاص خود می باشند، اما این نظرات به عنوان بخشی از تحقیقات مورد نیاز مدنظر نبوده است.
۳ـ۲٫ میزان اطلاع از اخلاقیات اینترنتی
به طور قابل توجه پاسخ های ارائه شده به سئوال میزان آگاهی از اخلاقیات اینترنتی مشخص کننده تمایز بین اشخاصی می باشد که دارای اطلاعات کافی در خصوص اخلاقیات آنلاین هستند و آن دسته از اشخاصی که از دانش کمتری در این زمینه برخوردار می باشند. درصدها شامل ۵۳ درصد الی ۴۷ درصد می باشند. این مورد مؤکد آن است که تقریباً نیمی از دانشجویان که خود را به عنوان کاربران گسترده اینترنت اعلام داشته اند از دانش کافی در خصوص اخلاقیات و کاربردهای مرتبط با آن بر روی اینترنت برخوردار نمی باشند، که خود به معنای این موضوع خواهد بود که این مسئله را می بایست به صورت جدی تری در کالج پزشکی مدنظر قرار داد.
۳ـ۳٫ کاربرد شبکه های اجتماعی
به هنگام سئوال در خصوص کاربرد هر یک از شبکه های اجتماعی، ۸۵ درصد دانشجویان مشخص ساختند که آنها از فیس بوک استفاده می نمایند، ۱۳ درصد نیز توییتر را ترجیح داده و صرفاً ۲ درصد از شبکه های دیگر استفاده می نمایند و یا آنکه اصلاً از هیچ شبکه ای استفاده نمی کنند. این ۲ درصد شامل دانشجویانی هستند که در دیاگرام مرتبط (شکل ۱) نشان داده شده اند و جزء کاربران اینترنتی به شمار نمی آیند.
۳ـ۴٫ میزان استفاده از سایت های شبکه اجتماعی
به منظور مشخص سازی تأثیر شبکه های اجتماعی بر روی دانشجویان از آنها درخواست شد که زمانی که بر روی این شبکه ها می گذرانند را مشخص سازند. از این نمودار می توان مشاهده نمود که ۵۰ درصد دانشجویان هر روزه از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند. بر این مبنا ۲۷ درصد از آنها که البته تعداد کوچکی نیز نیست، در طی هر روز چندین بار وارد شبکه های اجتماعی شده و بنابراین می توان به این نتیجه گیری رسید که آنها نوعی وابستگی مزمن به شبکه های اجتماعی دارند. افراد کمتر از ۲۱ درصد وارد شبکه ها شده و به علاوه افرادی که هرگز وارد این شبکه ها نمی شوند که میزان ۲ درصد را به خود تخصیص می دهند نیز از جمله آمارهای حاصل آمده به شمار می آید.
۳ـ۵٫ میزان ترجیح شبکه های اجتماعی برای اهداف شخصی مطالعات پزشکی
بررسی پاسخ های حاصله از این سئوال در ارتباط با ترجیح کاربرد شبکه های اجتماعی برای اهداف شخصی به منظور مطالعه پزشکی نیز قابل توجه می باشد. در اینجا ما با حقیقت معضل اخلاقی رو به رو هستیم. ۵۱ درصد پاسخ دانشجویان مشخص کننده استفاده از این شبکه ها به منظور اهداف شخصی می باشد. ۴۹ درصد بقیه عقیده دارند که احتمال کاربرد این شبکه ها برای مطالعات تخصصی پزشکی نیز میسر می باشد.
۳ـ۶٫ کاربرد فناوری اطلاعات در تدریس و فراگیری
در صورتی که اقدام به مقایسه پاسخ های دریافتی در ارتباط با سئوالات ذیل نماییم:
– میزان دوره های فناوری اطلاعات در ارتباط با تدریس (کامپیوترها، پروژکتورها، اینترنت، غیره) و
– کاربرد فناوری اطلاعات در ارتباط با فراگیری دوره های حرفه ای
می توان به این نتیجه گیری رسید که به طور کلی مدرسین از فناوری اطلاعات غالباً در زمینه تدریس استفاده بیشتری در مقایسه با دانشجویان خود در ارتباط با دوره های فراگیری تخصصی می نمایند (شکل ۲). این تفاوت را می توان به عنوان یک ویژگی منطقی در نظر داشت چرا که دانشجویان به پروژکتور و برنامه های ارائه مطلب نظر پاورپواینت برای مطالعه دوره های مشخص شده نیاز ندارند، با این حال ممکن است نیازی در این مبحث در ارتباط با ملاحظه احتمالات مهارت های خاص دانشجویان با توجه به کاربرد فناوری اطلاعات نیز وجود داشته باشد.
۳ـ۷٫ قابلیت تضمین حریم خصوصی بیماران با استفاده از کارت های بهداشتی الکترونیک
از آنجایی که در ماسدونیا هم اکنون پروژه تجهیز شهروندان با کارت های بهداشتی الکترونیکی آغاز گردیده است، از دانشجویان در این رابطه سئوالاتی پرسیده شده است.
در این سئوال، که در ارتباط با قابلیت کارت های بهداشتی در زمینه ارتقای موقعیت بهداشتی می باشد نظر دانشجویان متغیر می باشد. تقریباً نیمی از آنها درحدود ۵۲ درصد خوش بینانه به این موضوع می نگرند در حالی که بقیه بدون تفاوت هستند و صرفاً ۵ درصد نیز عدم ارتقای موقعیتهای بهداشتی را در این زمینه متصور شده اند.
با این حال، در موقعیتی که با استفاده از آن قابلیت تضمین حریم خصوصی بیماران با استفاده از این کارت ها وجود داشته باشد تنها یک سوم (۳۲ درصد) از دانشجویان جواب مثبت داده اند در حالی که بقیه مطمئن نیستند که آیا احتمال دسترسی بدون مجوز به داده های پزشکی شخصی و رویه های تشخیصی بیماران محتمل خواهد بود یا خیر، به علاوه ۹ درصد از آنها مشخص ساختند که چنین موردی نهایتاً منجر به از دست رفتن حریم خصوصی بیماران خواهد شد چرا که دسترسی به این سوابق از طریق اینترنت میسر خواهد بود.
۳ـ۸٫ دکترهای آینده، تفکر در خصوص استفاده از مشاوره آنلاین جهت تشخیص بیماران
این مورد را می توان بر مبنای پاسخ های حاصله در نظر گرفت. تنها ۷ درصد دانشجویان فکر می کنند که چنین موردی را می توان در موارد خاص محقق ساخت در حالی که دیگران به گروه های یکسانی با توجه به نکته نظرات متضاد تقسیم می شوند (شکل ۳). افرادی که فکر می کنند در آینده چنین موردی محتمل بوده و افرادی که رویه های سنتی پزشکی را در نظر دارند در این زمینه اظهار نظر کرده اند.

کاربرد اخلاقی فناوری اطلاعات آموزش عالی

 

۴- نتیجه گیری
این موضوع قابل توجه می باشد که نتایج مطالعه موردی دارای ویژگی های خاصی است چرا که این مطالعات صرفاً بر روی یک کالج پزشکی انجام شده است. بنابراین، می توان آن را برای علوم پزشکی به طور کلی تعمیم داد. اما، لازم است تا قابلیت ارائه نتیجه گیری ها و مخاطب قرار دادن ویژگی های مرتبط همراه با تحلیل و مباحث آتی را نیز داشته باشیم.
– اینترنت به صورت قابل توجهی بکار گرفته شده است، اما دانش در زمینه اخلاقیات اینترنتی در حد کفایت نمی باشد (بر مبنای نتایج تحقیقات).
– این مورد را نمی توان به طور دقیق مشخص ساخت، آن هم در صورتی که شبکه های اجتماعی را می بایست صرفاً برای موارد شخصی بکار گرفت یا آنکه قابلیت کاربر آنها برای مطالعات کالج های پزشکی را نیز در نظر داشته باشیم.
– این موضوع مشهود است که در خصوص حریم خصوصی در زمینه کارت های الکترونیکی بهداشتی شک هایی وجود دارد.
– تعیین رویه های تشخیصی بیماران با استفاده از مشاوره های آنلاین به صورت یک معما باقی خواهند ماند.
– ایجاد مدل تدریس و فراگیری با استفاده از فناوری را می بایست به عنوان یک نیاز مهم در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.