ایران ترجمه – مرجع مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کتاب پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک فصل ۱ – تاریخچه فن آوری ایمنی و پایایی

کتاب پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک فصل ۱ – تاریخچه فن آوری ایمنی و پایایی

کتاب پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک فصل ۱ – تاریخچه فن آوری ایمنی و پایایی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

قیمت

قیمت این مقاله: ۱۰۰۰۰ تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۰
کد مقاله
IND20
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک
فصل ۱ – تاریخچه فن آوری ایمنی و پایایی
نام انگلیسی
Reliability, Maintainability, and Risk: 1-The History of Reliability and Safety Technology
تعداد صفحه به فارسی
۲۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
پایایی, نگهداشت پذیری, ریسک, تاریخچه, فن آوری, ایمنی, پایایی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Reliability, Maintainability, Risk, History, Reliability , Safety, Technology
مرجع به فارسی
کتاب پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک
روشهای عملی برای مهندسین، نگارش پنجم
دیوید جی اسمیت
مرجع به انگلیسی
Book Reliability, Maintainability, and Risk; Fifth Edition, Part 1; David J Smith; Butterworth-Heinemann
سال
۲۰۰۰
کشور
انگلستان

 

کتاب
پایایی، نگهداشت پذیری و ریسک
روشهای عملی برای مهندسین
نگارش پنجم
دیوید جی اسمیت
Butterworth-Heinemann
۲۰۰۰
 
 
فصل ۱
تاریخچه فن آوری ایمنی و پایایی
مهندسی ایمنی / پایایی (قابلیت اطمینان) بعنوان یک رشته خاص ایجاد نشده است، بلکه خود حاصل از بهم پیوستگی و جامعیت تعدادی از فعالیتهایی بشمار می آید که قبلا در حیطه امور مهندسی تلقی شده اند.
از آنجایی که هیچ کدام از فعالیت های انسانی بدون ریسک نیستند، و هیچ ابزاری نیز از نرخ خرابی صفر برخوردار نیست، شاهد رشد فن آوری ایمنی جهت بهینه سازی ریسک هستیم. این فن آوری سعی در ایجاد ترازی در ریسک در مواجهه با پارامترهای مختلف مربوط به مزیت فعالیتها و هزینه کاهش بیشتر ریسک می نماید.
بطور مشابه، مهندسی پایایی، که کار خود را از فاز طراحی آغاز نموده است، در جستجوی انتخاب نوعی وجه المصالحه در طراحی است که بر مبنای آن قابلیت ایجاد تزازی در باب هزینه کاهش خرابی / شکست در برابر ارزش دستاوردهای ارتقا یافته و حاصله وجود داشته باشد.
۱-۱٫ داده های مربوطه به فرآیندهای روبرو شده با شکست
در خلال تاریخ مهندسی، فرآیند ارتقای پایایی یا قابلیت اطمینان (که همچنین تحت عنوان رشد پایایی نیز خوانده می شود) به عنوان پیامد طبیعی تحلیل شکست هایی مطرح بوده است که خود به مدت طولانی به عنوان ویژگی مرکزی فرآیند توسعه به شمار می آمد. این اصل «آزمایش و اصلاح» مدت ها قبل از توسعه فرآیندهای رسمی مرتبط با جمع آوری داده ها و تحلیل آنها به کار گرفته شده بود چرا که رویه شکست غالبا به صورت بدیهی آشکار گردیده و ناچارا منجر به اصلاحات طراحی می شود.
طراحی سیستم های مرتبط با ایمنی (به طور مثال، سیستم های سیگنالینگ راه آهن) در پاسخ به ظهور فناوری های جدید سیر تکاملی نسبی خود را طی نموده است اما این مورد را می توان به میزان زیادی نتیجه درسهای فرا گرفته شده از فرآیندهای شکست خورده قبلی دانست. کاربرد فناوری در نواحی خطرناک نیازمند بکارگیری رسمی این اصل بازخوردی می باشد تا قابلیت به حداکثر رسانی میزان ارتقای پایایی وجود داشته باشد. با این حال، کلیه محصولات مهندسی، همانگونه که در بالا بیان شد، حتی بدون در نظرگیری برنامه های ارتقای رسمی، شاهد مقدار مشخصی از رشد پایایی هستند.
طرح های قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از محدودیت کمتری از نظر هزینه و فشار برنامه ای در مقایسه با طرح های امروزی برخوردار بوده اند. بنابراین در بسیاری از موارد، سطوح بالایی از پایایی در نتیجه طراحی مجدد فرآیندها حاصل شد. البته نیاز جهت بهتر نمودن و تعیین کیفیت فناوری های پایایی- ارزیابی در طی طراحی و توسعه بعنوان یک مورد ضروری هنوز کاملا محرز نشده بود. بنابراین از محاسبات مرتبط با میزان احتمال بروز خطا و شکست مولفه های مهندسی به منظور پیش بینی دقیق موارد، همانگونه که امروز بدان پرداخته می شود، غفلت شده در نتیجه انگیزه اندکی وجود داشت تا نسبت به جمع آوری رسمی داده ها و اطلاعات مرتبط با شکست اقدام شود.
عامل دیگر، حتی تا قرن جاری، آن است که اجزای متشکله هریک از سیستم ها به صورت جداگانه ای در یک محیط «حرفه ای» ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا، توجه کافی جهت استاندارد سازی هر یک از اجزا و مولفه های مرتبط و حصول فرآیند تولید انبوه عملی نشده و مفهوم گردآوری و درک میزان شکست موارد و مولفه های و نتیجه گیری مناسب از آنها وجود نداشته است. براین مبنا، پایایی / قابلیت اطمینان هر محصول به میزان زیادی وابسته به تولید کننده و استادکار متخصص بوده و کمتر در ارتباط با «ترکیب و ادغام» فرآیندهای پایایی و حصول نتیجه مناسب از این مشخصه ها بوده است.
با این وجود، تدریجا تولید انبوه بخش های مکانیکی استاندارد شده از زمان شروع قرن جاری شکل گرفت. تحت این شرایط اقلام ناقص و معیوب را می بایست در ابتدا و به آسانی مشخص نمود و برای تشخیص آنها باید از روش بازرسی و تست، در طی فرآیند تولید، استفاده نمود. بر این اساس، قابلیت کنترل پایایی با استفاده از راهکارهای کنترل کیفیت فراهم آمد.
شروع عصر الکترونیک، که به واسطه جنگ جهانی دوم شتاب گرفت، نیاز جهت حصول قطعات و اجزای پیچیده تر، با توجه به فناوری تولید انبوه و برمبنای مقادیر بالاتری از معیارهای پایایی در پارامترها و ابعاد، را شتاب داد. تجربه پایایی ضعیف ادوات نظامی در طی دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ توجه را به سمت نیاز جهت حصول روش های رسمی تر مهندسی اطمینان و پایایی جلب نمود. چنین موردی سبب جمع آوری اطلاعات مربوط به مقوله های شکست از پارامترهای میدانی و از تفاسیر داده های تست شده گردید. بانک های اطلاعات نرخ / میزان شکست در اواسط دهه ۱۹۶۰ در نتیجه کار چنین سازمان هایی همانند UKAEA (سازمان انرژی اتمی انگلستان) و RRE (سازمان موسسه رادار سلطنتی، انگلستان) و RADC (شرکت توسعه روم ایر ایالات متحده) ایجاد گردیدند.
بهره گیری از این داده ها به صورت دستی بوده و شامل محاسبه نرخ های حاصله از داده های مربوط به حوادث، حفظ و نگهداری مولفه های مختلف و ثبت ساعات سپری شده بوده است. این فعالیت ها با ظهور فناوری های مدل سازی پیش بینی پایایی شتاب گرفت، مواردی که خود نیازمند مشخص نمودن نرخ شکست اجزا به عنوان پارامتر ورودی برای معادله های پیش بینی بود.
قابلیت دسترسی و هزینه پایین سیستم های محاسباتی کامپیوترهای رومیزی شخصی (PC)، همراه با بسته های نرم افزاری قدرتمند و انعطاف پذیر، اجازه لیست گیری و بکارگیری از این داده ها با توجه به هزینه و ساعات کاری کمتر را فراهم ساخت. ذخیره سازی اتوماتیک سریع داده ها سبب ترغیب تحلیل پارامترهای شکست با استفاده از مودها یا روش های مرتبط با آن گردید. چنین موردی را نمی توان به عنوان یک عامل کوچک در تعامل با رویه های موثرتر در ارزیابی پایایی دانست، چرا که نرخ های کلی شکست صرفا دربردارنده برخی از رویه های پیش بینی پایایی بوده است. به منظور مخاطب قرار دادن شکست های یک سیستم خاص، لازم است تا از مودهای شکست اجزا به عنوان ورودی به یک درخت عیوب یا تحلیل های مود شکست استفاده نمود.
ویژگی هزینه بر بودن و کاربرطلبی فرآیند جمع آوری داده ها خود نیاز به سطح وسیعی از اطلاعات میدانی داشته است که خود  به عنوان مانع اصلی در زمینه تکمیل و صحت اطلاعات به شمار می آید. انگیزه پرسنل جهت فراهم آوردن گزارشات میدانی با جزئیات مکفی مرتبط به عنوان یک مشکل مدیریتی کنونی محسوب می شود. گسترش کامپیوترهای PC در این حوزه را می توان به عنوان یک مقوله کمکی در زمینه استفاده از نرم افزارهای محاوره ای، جهت حصول اطلاعات مورد نیاز به عنوان ورودی، و برای ثبت و نگهداری داده ها در نظر گرفت.
با رشد سریع آزمایشات داخلی و ویژگی های تشخیصی تجهیزات، خط مشی های آتی  را می توان بعنوان مولفه های نوظهور در فرآیند گزارش دهی محدود عیوب بصورت اتوماتیک دانست.
داده های مربوط به شکست از سال ۱۹۶۰ به بعد انتشار یافته و هر یک از مستندات اصلی مربوط بدان در فصل ۴ تشریح شده اند.
۲-۱٫ شکست های خطرناک
در اوایل دهه ۱۹۷۰ صنایع فرآوری از این نکته اطلاع یافتند که با توجه حجم وسیع میزان نگهداری مواد خطرناک در کارخانجات بزرگ دیگر جایی برای فراگیری از یک روتین اشتباه وجود ندارد و این موارد بیش از این پذیرفته شده نیستند. روش هایی جهت مشخص نمودن خطرات و تعیین کیفیت پیامدهای این شکستها ایجاد شدند. آنها به میزان زیادی جهت کمک به فرآیند تصمیم گیری به هنگام ایجاد یا اصلاح رویه های کارخانه ای توسعه یافتند. فشارهای فزاینده ای جهت مشخص نمودن و تعیین چند و چون ریسک نیز متعاقبا اعمال شد.
در اواسط دهه ۱۹۷۰ نگرانی قبلی در خصوص کمبود رویه های کنترل رسمی، جهت تعدیل آن دسته از فعالیت هایی که احتمالا منجر به بروز حوادث نامطلوب می شوند و در نتیجه بصورت محتمل تاثیر زیادی بر روی سلامت و ایمنی عمومی خواهند داشت، تشدید شد. حادثه Flixborough، که منجر به کشته شدن ۲۸ نفر در ژوئن ۱۹۷۴ گردید، توجه عمومی و رساناها را به فناوری جلب نمود. رخدادهای بسیار بعدی نظیر حادثه Seveso در ایتالیا به سال ۱۹۷۶ تا حوادث اخیرتر Piper Alpha و حادثه راه آهن Clapham مشخص ساخت که همچنان نگرانی ها در این زمینه وجود داشته که خود منجر به ایجاد رهنمودها و قواعد مشخصی گردیدند که در فصول ۱۸ و ۱۹ تشریح خواهند شد.
۳-۱٫ پایایی و پیش بینی ریسک
مدل سازی سیستم، به وسیله تحلیل مود شکست و روش های تحلیل درخت عیوب، در خلال ۲۰ سال گذشته ارتقا یافته است و هم اکنون شامل ادوات نرم افزاری بسیاری است که قابلیت پالایش این پیش بینی ها از طریق چرخه طراحی را خواهند داشت. میزان اهمیت مقدار شکست مولفه ها و قطعات مربوط به اجزای خاص را می توان مورد خطاب قرار داد و با اجرای دستورالعمل های پیاپی رایانه ای به گونه ای تعدیل و تنظیم نمود تا پیکربندی طراحی مناسبی حاصل شود. بنابراین فلسفه فرآیند حفظ و نگهداری و تعمیرات اجزا، به عنوان یک رویه طراحی شده اولیه، در مبحث چرخه طراحی مدنظر قرار گرفته تا آنکه قابلیت بهینه سازی فرآیندهای پایایی و قابلیت دسترسی بدانها به وجود آید. نیاز جهت حصول داده های مربوط به میزان شکست جهت پشتیبانی از این پیش بینی ها افزایش یافته است و بنابر این فصل ۴ اقدام به بررسی محدوده ای از منابع اطلاعاتی مرتبط نموده و مشکل تنوع در داخل و بین آنها را مطالعه و ارزیابی قرار داده است.
۴-۱ حصول پایایی
غالبا در این مباحث به ویژگیهای پایایی مهندسی قرن نوزدهم اشاره می شود. Telford و Brunel برای ما پل های معروف Menai و Clifton را برجای گذاشتند که همچنان شهرت آنها به واسطه تداوم بهره گیری و موجودیت آنها روزافزون است، اما هیچ چیزی را در خصوص شکست های آن دوران به یاد نداریم. در صورتی که سعی در شناسایی ویژگی های طراحی یا ساختار این موارد که سبب حفظ پایداری آنها شده است نمائیم می توان به سه عامل اشاره داشت:
۵-۱٫ فعالیت های مهم          
حصول پایایی، ایمنی و نگهداشت پذیری خود نتیجه فعالیت های سه مولفه اصلی ذیل است:
  1. طراحی:
کاهش پیچیدگی
تکرار موارد جهت فراهم آوردن قدرت تحمل نقص
کاهش میزان عوامل تنش زا
تست کیفیت و بررسی طراحی
استفاده از بازخورد اطلاعات شکست جهت فراهم آوردن رشد پایایی
  1. تولید:
کنترل مواد، روش ها، تغییرات
کنترل روش های کار و استانداردها
  1. استفاده میدانی:
دستورالعمل های عملیاتی و حفظ و نگهداری یا تعمیراتی کافی
بازخورد اطلاعات شکست میدانی
استراتژی های جایگزینی و قطعات یدکی (همانند جایگزینی سریع اقلام با توجه به یک ویژگی فرسایشی شناخته شده).
امر اضافه نمودن پارامترهای پایایی  و  ایمنی  پس از  مرحله  طراحی  بسیار  مشکل می باشد. پارامترهای مشخص شده از نظر کیفیت در فصل ۲ مورد بحث قرار می گیرند که می بایست آنها را به عنوان بخشی از مشخصه طراحی مدنظر قرار داد و نباید چیزی را بیش از موارد مشخص شده در مبحث مصرف نیرو، وزن، نسبت سیگنال به نویز و موارد دیگر بدان اضافه نمود.
۶-۱٫ فشارهای قراردادی
به عنوان یک نتیجه مستقیم دلایل  بحث  شده  فوق،  هم اکنون  پارامترهای  پایایی  را  می توان در مستندات مناقصه / مزایده و دیگر مستندات قراردادی و مقاطعه کاری به خوبی به کار گرفت. زمان های میانگین بین شکست، زمان تعمیرات و زمان دسترس پذیری، برای هردوی مودهای شکست مرتبط با مسایل هزینه ای و ایمنی، مشخص گردیده و کیفیت آنها نیز محرز شده است.
مشکلاتی در چنین ارتباطات پیمانی / قراردادی وجود دارد که خود حاصل آمده از موارد ذیل هستند:
ابهام در تعریف
خطرات / ریسک های آماری مخفی
تحت پوشش قرار دادن ناکافی ضروریات
ضروریات غیر واقعی
ضروریات برآورد نشده یا ضروریاتی که قابلیت برآورد آنها وجود ندارد.
 درخواست ضروریات به دو روش گسترده:
  1. مشخصه جعبه سیاه: یک نرخ شکست را می بایست مشخص نمود و برمبنای آن پس از تست پایایی و قابلیت اطمینان اقدام به پذیرش یا رد موارد کرد. چنین موردی برای مشخص نمودن هدف پایایی برحسب کیفیت اقلام و دیگر تجهیزات ساده می تواند مناسب باشد، در عین حال ترکیب میزان کیفیت و همچنین نرخ شکست خود سبب ایجاد شاخصی حقیقی از میزان واقعی نرخ های شکست خواهد شد.
  2. تایید نوع: در این مورد، روش های طراحی، پیش بینی های پایایی در طی طراحی، روش های بررسی و تعیین کیفیت همراه با استراتژی های تست همگی در معرض قواعد مربوط به توافق نامه و حسابرسی در خلال انجام یک پروژه می باشند. چنین موردی برای سیستم های پیچیده که دارای چرخه های توسعه طولانی نیز می باشند صادق است، مخصوصا در جایی که پایایی مطلوب می بایست کاملا در سطح بالایی باشد و حتی شکست های در حد صفر در یک چارچوب زمانی قابل پیش بینی نیز جهت تامین ضروریات ممکن است قابل قبول نباشند. به عبارت دیگر، صرف داشتن شکست صفر در یک دوره ۱۰ ساله هیچ موردی را اثبات نمی نماید آن هم در هنگامی که برای حصول پایایی و اهداف آن یک دوره زمانی میانگین صد ساله برای بررسی شکست ها مدز نظر خواهد بود.
در عمل، ترکیبی از این دیدگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و نقص های مختلف در فصلهای متعاقب این کتاب مشخص می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.