مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مدیریت بحران در پالایشگاه

مدیریت بحران در پالایشگاه

مدیریت بحران در پالایشگاه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

مدیریت بحران در پالایشگاه

شماره       
۶
کد مقاله
MNG06
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مدیریت بحران در پالایشگاه
نام انگلیسی
CRISIS MANAGEMENT IN A REFINERY
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
مدیریت بحران
کلمات کلیدی به انگلیسی
CRISIS MANAGEMENT
مرجع به فارسی
مشاور ایمنی و امنیتی
مرجع به انگلیسی
Safety and Security Advisor
کشور
 
مدیریت بحران در پالایشگاه
پیش‌گفتار
میزان جمعیت در سیاره ما بسیار زیاد می‌باشد. جمعیت زمین در خلال ۱۳۰ سال گذشته دو برابر شده است و امروزه به مرز ۶ بیلیون نفر رسیده است. با همین نرخ سازمان ملل پیش بینی نموده‌ است میزان جمعیت سیاره ما تا سال ۲۰۵۰، به ۱۰٫۵ بیلیون نفر خواهد رسید.
مصرف انرژی نیز با همین سرعت ادامه خواهد داشت و دخالت فاجعه‌آمیز انسان در محیط زندگی خود نیز همچنان تداوم خواهد داشت. بنظر می‌رسد که پروتکل کیوتو در خصوص رعایت مفاد قرارداد بین‌المللی تغییرات محیطی، با شکست مواجه گردیده است. پخش دی‌اکسیدکربن که دارای تاثیر اساسی گلخانه‌ای می‌باشد، بطور پیوسته‌ای ادامه دارد. براساس بسیاری از موارد اعلام شده وضعیت فوق‌الذکر بیش از این قابل دوام نیست.
با توجه به اینکه اکنون در آستانه ورود به هزاره سوم هستیم موضوعی که فکر ما را مشغول می‌کند، در حقیقت دیگر روزهای بهتر نمی‌باشد بلکه آن است که چگونه به بقای خود ادامه دهیم. حوادث تکنولوژیکی بزرگی در گوشه وکنار جهان یکی پس از دیگری روی داده‌اند. از جمله آخرین اتفاق هسته‌ای در ژاپن و برنامه ساخت حداقل ۱۰ نیروگاه اتمی در این ناحیه زلزله‌خیز، ما را در یک حالتی از ترس و واهمه از یک بختک اتمی نظیر آنچه که در چرنوویل اتفاق افتاد قرار می‌دهد.
از این روز که برنامه کاربردی گروههای EU ، SEVISO II 2000  متکی بر ممانعت و جلوگیری از حوادث بزرگ تکنولوژیکی می‌باشد. این موضوع امروزه نه تنها به صورت یک خط‌مشی مطرح می‌باشد بلکه به عنوان یک نیاز با اولویت بالا برای همه ما بوده تا در این خصوص امکانات لازم را به انجام رسانیم.

مدیریت بحران در پالایشگاه

 

مقدمه
من هرگز تصور نمی‌کردم در فاصله زمانی که دکتر موزاکیز از من درخواست نمود تا مقاله‌ای را در خصوص مدیریت بحران در پالایشگاه آماده نمایم تا به امروز چنین اتقاقات مرتبطی روی داده باشد، نظیر حمله هوایی ناتو به پالایشگاه پنچیوو یوگسلاواکی، آتش سوزی در پالایشگاه نیکونیدیا درست پس از زلزله ترکیه و نهایتا، زلزله ۵٫۹ ریشتری پالایشگاه آسپروپیرگاس یونان که باعث وارد شدن صدمات زیاد به ساختمانهای مدیریت و نگهداری پالایشگاه، به غیر از ساختمان HQ ، گردید.
ساعت ۱۴:۴۶ سپتامبر و موقع هفتمین تغییر شیفت بود. کارکنان پالایشگاه هم اکنون دوره کوتاه مدت “آتش در پالایشگاه”، را که به عنوان بخشی از برنامه ملی سالیانه “زنوکراتیس” بود را به پایان رسانیده بودند. این برنامه برای نیمه شب همان روز برنامه‌ریزی گردیده و دارای رمز ارمیس ۲۰۰۰ بوده است که همچنین به همراه یک برنامه از قبل طراحی شده برای تست باگ Y2K کامپیوترها بوده است. بسیاری از مسولین ما را متهم نموده که زلزله را پیش‌بینی کرده بودیم و دلیل آنها نیز آمادگی و انجام این تمرین برنامه‌ریزی شده بود. من به شما اطمینان می‌دهم که این دو رویداد به صورت تصادفی همزمان گردیده است.
سایت زمین لرزه در پالایشگاه شروع به لرزیدن نمود و این لحظه حقیقتا یک تجربه زنده به حساب می‌آمده آن هم هنگامی که همه چیز در اطراف ما با صدا به حرکت درآمد.
برق تجاری فورا قطع گردید. پس از آن توربوژنراتور بکار افتاده و برق را وصل نمود، بگونه‌ای که پالایشگاه بدون وابستگی به خارج دارای برق شد. دودکشهای تمامی واحدها از حالت کمپرس خارج شده و مه‌ و تیرگی زیادی را ایجاد نموده‌اند. سایت وضعیت فوق‌العاده بخود گرفته و همه چیز بحالت تعلیق درآمده بود.
همچنین با وجود آنکه پیش‌بینی‌های لازم بعمل آمده و کلیه موارد به سه سوئیچ دیجیتال مستقل آسپروپیرگاس، اگالیو و آلیسیدا ”کمپ مارس“ متصل بوده، تمامی ارتباطات تجاری کنسل گردیده بود.
همین قضیه برای شبکه ارتباطات موبایل نیز به وقوع پیوسته بود. سه شبکه کاسموت، پانافن و تله‌استت به همراه رله انتقال ما در کوه پارنبس قطع گردیده بودند. تنها چیزی که هنوز عمل می‌نمود شبکه محلی بدون سیم ما به همراه ۵ فرکانس انحصاری پالایشگاه بود.
ما آژیر خطر را به صدا درآورده و یک برنامه داخلی  برای مواقع ضروری در زمان بحران را به اجرا درآوردیم. از طریق بلندگو دستورات لازم جهت تخلیه پالایشگاه از پرسنل غیرضرور طبق یک برنامه منطبق اعلام گردید. در همین حال، تمامی واحدها به آهستگی به حالت توقف درآمده و کلیه ماشینهای آتش نشانی در نواحی بحران زده پراکنده گردیدند.
کلیه پرسنل لازمی که مسئول انجام اقدامات مقتضی از اول تا به آخر در این بحران بوده خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و از خود میزان بالایی از مسئولیت و حرفه‌ای بودن را به نمایش گذاشتند و این عملیات بگونه‌‌ای بود که کلیه واحد‌ها با هماهنگی و روشی مطمئن متوقف گردیده طوری که از بروز حوادث فاجعه‌‌آمیز نظیر حادثه پالایشگاه نیکومدیا در ترکیه جلوگیری بعمل آید.
تعاریف
قبل از ادامه مبحث فوق‌الذکر دوست دارم چند مورد از تعاریفی که بکار می‌برم را معرفی نمایم، بنابر این:
”تصمیم، یک انتخاب آگاهانه بین حداقل دو راه حل ممکن است که بوسیله آنها می‌توان بر اقدام لازم در خصوص مشکل را  بعمل آورد“ ، در حالی که:
”ریسک یا خطر محصول احتمال یک موقعیت خطرناک بوده که دارای پیامدهایی برای مدت معین می‌باشد“ ، نهایتا:
”بحران موقعیتی است که بوسیله تعجب، خطر زیاد و زمان کوتاه بازتاب تعریف می‌گردد“.
واژه بحران یونانی بوده و از فعل ”کراینو“ سرچشمه می‌گیرد. بر حسب فرهنگ لغت این واژه دارای دو معنی می‌باشد:
”کراینو به معنی قضاوت“، و معنی دیگر آن چیزی است که بوسیله               موقعیت غیرمعمول، موقعیت بحرانی، با داشتن عنصر تعجب، مشکلی انجام آن، پرخطر، با زمان عکس‌العمل کم، دقیقا نظیر زمین لرزه در پالایشگاه  آسپروپیرگاس معنا می‌دهد.  
به هنگام بحران، ما وقت زیادی نداریم. تصمیمات می‌بایست در اندک مدت، با داشتن حالت اضطراب زیاد و در نظرگرفتن کلیه عوامل پویا که همه اینها در یک موقعیتی که به سرعت تغییر می‌کند موثر بوده، گرفته شود. کسانی می‌توانند منظور من را بفهمند که خود شاهد لحظات زلزله و پس‌لرزه‌های پالایشگاه آسپروپیرگاس بوده‌اند. در آنجاست که ارزش آموزش و تمرین خود را نشان می‌دهد، جایی که هر کس باید دقیقا نقشی را که فرا گرفته است بدون تاخیر یا غفلت بازی نماید.
ما می‌بایست همچنین مسئله ترس را در این خصوص مورد بررسی قرار دهیم. ترس باعث تفکر می‌گردد، و تفکر احساسات را برمی‌انگیزد، و نهایتا احساسات باعث خلق رفتار می‌گردد. بوسیله آموزش است که ما می‌توانیم در امر تفکر مداخله نموده و از این طریق رفتار خود را تغییر داده و در نهایت از ترس خود انرژی و عمل را بوجود آوریم. تحت چنین شرایطی است که می‌توان با تکیه بر آموزشهای خود بدین نتیجه رسیم که قادریم بر ترس خود فائق آمده و همچنین بدین نکته پی ببریم که انسان دارای نیروهای بزرگ و باورنکردنی خواسته‌ها و توانائیهایی است که قادر به فهم و درک آن در شرایط معمولی نیست. بعلاوه در چنین شرایطی آنچه مورد نیاز است قدری تجربه و شجاعت می‌باشد.
روان‌شناسان، همچنین اطمینان می‌بخشند که، گیجی و فشار زمانی در بحران باعث بروز هراس گردیده و بعلاوه معتقدند که مقدار مشخصی از هراس پیش نیاز اتخاذ تصمیم مناسب و اقداماتی که در آن زمان انجام می‌گردد می‌باشد.

مدیریت بحران در پالایشگاه

 

انواع بحرانها در یک پالایشگاه
علاوه بر زمین‌لرزه بحران در یک پالایشگاه می‌تواند به دلایل زیر باشد:
  • یک عمل خرابکارانه
  • طوفان
  • سیل
  • انتشار مواد شیمیایی
  • عملیات آزادیخواهانه – تروریستی

مدیریت بحران در پالایشگاه

 

فازها و مراحل یک بحران
  • پیکربندی موقعیت پیش‌آمده
  • ارزیابی موقعیت بعنوان یک بحران
  • پیکربندی راههای جایگزین یک عمل
  • انتخاب راهکار
  • توسعه برنامه عملی و نهایتا
  • اجرای برنامه عملی
 
ساختار سازمانی –  شورای مدیریت بحران
وجه تمایز مدیریت ریسک یا خطر در یک پالایشگاه، جایی که انواع مختلف حادثه براساس طبقه‌بندی دسته اول، دوم و سوم به ما فرصت کافی جهت انجام اقدام مقتضی می‌دهد، با مدیریت بحران، در این است که در این نوع مدیریت بدلایل فوق‌الذکر ما وقت کافی نداشته و مرحله انتقال از حالت سکون به بحران در خلال چندین ثانیه روی خواهد داد.
بنابراین، ساختار سازمانی و تشکیل جلسه شورای بحران ، که به ندرت در زمان غیر اداری و یا تعطیلات تشکیل می‌گردد، و بصورت متوالی با برگزاری برنامه‌های اعلام شده آپدیت می‌گردد، به ما ابزار مناسب جهت تصمیم‌گیری مدیریت و توقف بحران در پالایشگاه را ارائه می‌نماید.
در کشور، ما اقدام به بوجودآوری مدیریت کل حفاظت شهری (SGCP) نموده‌ایم. این مدیریت بعنوان مسئول هماهنگ کننده عالی مدیریت بحران عمل می‌نماید. نقش و وظایف و مسئولیتهای کلیه طرفهای درگیر همانگونه که سخنرانان قبلی نیز آن را آنالیز نموده‌اند، تعریف شده و کاملا مشخص می‌باشد.
ارتباطات – پروسه ها – ایده‌ عمل
آخرین زمین لرزه پالایشگاه آسپروپیرگاس و زمین لرزه ترکیه نشان داده است که در زمان بحران و برای مدت طولانی پس از آن، وقفه‌ای در امر ارتباطات تجاری ایستا و پویا بوجود خواهد آمد و همچنین قطع برق نیز قطعی خواهد بود.
جهت اجرای برنامه‌های فوق‌العاده، خواسته یا نخواسته، در زمان بحران و برای اجرای SEVESO II  ما می‌بایست بدنبال استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای باشیم.
پالایشگاه‌ها، جهت آنکه وسایل ارتباطی بدون وقفه بین خود و مسئولین داشته باشند قبلا تلفن‌های موبایل ماهواره‌ای را در نظر گرفته‌اند.
مبارزه هزاره سوم- استفاده از تکنولوژی جدید
تکنولوژی اطلاعات جدید این امکان را برای ما فراهم آورده تا با یک کلیک ساده بر روی ماوس کلیه اطلاعات مورد نیاز را در روزهای عادی کار و یا بهنگام بروز یک بحران، تمارین حقیقی و یا شبیه‌سازی شده و نهایتا به هنگام مدیریت موقعیت‌های واقعی بدست‌ آوریم.
پالایشگاه آسپروپیرگاس هم اکنون در مرحله پروسه مداوا با سیستم مدیریت بحران مشابه با استفاده از تکنولوژی جدید به سر می‌برد.
 
 
کمک‌های دوطرفه و تمرین‌های حقیقی بین پالایشگاه‌ها براساس مفاد اجرای  SEVESO II
پالایشگاه‌ها براساس موافقت‌های امضاء شده به مرکز ماهواره‌ای SGCP متصل بوده، و همچنین این اتصال برای مقامات محلی (اداری) بر اساس پیش‌بینی SEVESO  نیز وجود دارد.
آخرین تمرین حقیقی بین پالایشگاه‌های آسپروپیرگاس، پترولا و موتوراویل در ساعت ۳۰ :۴ بامداد با یک سناریو راهبردی کامل که توسط آقای وازیلاکیس نوشته شده بود اجرا گردید. این سناریو زمین‌لرزه و پیامد آتش‌سوزی، از دست رفتن کلیه ارتباطات (ثابت و موبایل) بود. با وجود آنکه این تمرین حالتی غافلگیرکننده داشت، کلیه پروسه‌های اجرا شده و زمان آن بالاتر از حد انتظار بود.
در این موقع باید عرض نمایم که وسایل هوایی ارسالی به ترکیه شامل، یک هواپیمای جدید آتش نشانی CL-415 و یک هلی‌کوپتر با توانایی زیاد، که هر دو مجهز به ژنراتورهای فومی که کارخانه آن را ساخته بود، می‌گردید. این وسایل به نیکومدیا ارسال شده و عملا موفق شدند تا پالایشگاه را توسط عملیاتی که باعث عدم گسترش آتش شد، و تاثیری نظیر دومینو نزدیک تانکهای گاز داشت، نجات دهند.
به همین منظور ما از منابع فوم شیمیایی خود AFFF که در پایگاه هوایی ایلف‌سینا قرار داشت استفاده نمودیم. ذخیره این منابع روز بعد ترمیم گردید.
 
باب آخر
میزان مبلغی که برای نجات یک پالایشگاه هزینه می‌شود مهم نمی‌باشد. نفرات درگیر در این مهم هرگز نباید به این موضوع که کارهای انجام یافته کافی بوده و از همه چیز مراقبت گردیده راضی بوده باشند و قناعت نمایند.
این سرمایه‌گذاریها چه در خصوص ابزارهای ثابت، چه در مورد مطالعات، آموزش و نرم‌افزار باعث افزایش مباحث مرتبط با بلایای اصلی حوادث صنعتی می‌گردد.
در ایام دورتر، سیکل عمر یک پالایشگاه با یک حادثه فاجعه‌آمیز اصلی ۳۰ سال بود.
با بکارگیری ابزارهای تکنولوژی جدید، پالایشگاه آسپروپیرگاس ۲ سال قبل جشن عملکرد ۴۰ سالگی خود را برگزار نمود. این پالایشگاه چشم براه آینده و ورود به هزاره سوم، سرمایه‌گذاریهای جدیدتر و ساخت واحدهای جدید تولید می‌باشد.
برای هلنیک‌پترولیوم، که عملکرد دو پالایشگاه را در ناحیه یونان در دست دارد، و یکی از آنها در FYROM  بوده و دارای واحدهایی با ریسک بالا می‌باشد، اجرای مفاد SEVESO II  زمینه‌ای را بوجود آورده است که اکنون آن را دنبال نموده، و از آن پشتیبانی کرده و نهایتا آن را اجرا نموده‌ایم. ردوبدل نمودن گزینه‌ها و اطلاعات در نشست امروز ما را در رسیدن به هدف خود یاری می‌نماید.

مدیریت بحران در پالایشگاه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.