مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

شماره      
۱۶۴
کد مقاله
MNG164
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری
نام انگلیسی
Issues in Transnational Media Management
تعداد صفحه به فارسی
۶۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۶
کلمات کلیدی به فارسی
مدیریت رسانه, فراکشوری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Transnational issue, Media Management
مرجع به فارسی
دانشگاه وسترن میشیگان، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Richard A. Gershon
Western Michigan University
کشور        
ایالات متحده

 

فصل ۱۰
مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری
چکیده
یک شرکت فراکشوری بعنوان شرکتی در صحنه ملی بمشار می آید که دارای گستردگی عملیاتی خارج از مرزهای خود در دو یا چند کشور می باشد. یکی از ویژگی های متمایز شرکت فراکشوری (TNC) آن است که فرایند تصمیم گیری استراتژیک و تخصص منابع بر مبنای اهداف اقتصادی و کارآمدی های مرتبط، با توجه اندکی به مرزهای ملی، پیش بینی می گردند. آنچه که سبب تمایز شرکت های رسانانه ای فراکشوری (TNMC) از دیگر انواع شرکت های فراکشوری عادی (TNC) می شود آن است که کالای اصلی مورد فروش در حقیقت اطلاعات و سرگرمی می باشد. این مورد را می توان بعنوان ویژگی بارز نمای اقتصاد جهانی امروزه بشمار آورد (Albarran و Chan-Olmsted، ۱۹۹۸؛ Demers، ۱۹۹۹؛ Gershon، ۱۹۹۷، ۲۰۰۰؛ Herman و McChesney، ۱۹۹۷).
TNMC بعنوان قدرتمندترین نیروی اقتصادی برای فعالیت رسانه های جهانی در دنیای امروزی بشمار می آید. همانگونه Herman و McChesney (1997) خاطر نشان نموده اند، رسانه های فراکشوری بعنوان مولفه های ضروری کاپیتالیسم جهانی بشمار می آیند. از طریق فرآیند سرمایه گذاری مستقیم خارجی، TNMC بطور فعالانه اقدام به ارتقاء کاربرد رسانه های پیشرفته و فن آوری اطلاعات بر یک مبنای جهانی می نماید. این فصل برخی از مسائل مهمی که TNMC امروزه با آن روبرو می باشد را مورد برسی قرار می دهد. جدول ۱۰-۱ مشخص کننده چندین TNMC پیشرو می باشد، شامل اطلاعات مرتبط با کشور مبداء آنها و عملیات تجاری اصلی
TNMC: فرضیه ها و تصورات غلط
در طی دو دهه گذشته، محققین و منتقدان رسانه درباره آنچه ویژگی های ادغام رسانه ای خوانده می شود بطور فزاینده نوعی نگاه نقادان و شککاکانه را داشته اند. چنین شک هایی سبب ایجاد یکسری از مفاهیم نادرست و تصورات غلط در ارتباط با نیات TNMCها و اشخاصی که آنها را اداراه می نمایند شده است. اولین تصور غلط آن است که چنین شرکت هایی در زمینه رویکرد خود به تجارت بصورت یکپارچه عمل می نمایند. در حقیقت، دقیقا متضاد این مورد صحت دارد. محققینی نظیر Gershon و Suri (2004) Gershon (1997، ۲۰۰۰)، Morley و Shockley-Zalabak (1991) و Bennis (1986) این بحث را مطرح نمودند که استراتژی های تجاری و فرهنگ سازمانی یک شرکت غالبا بعنوان بازتاب مستقیم اشخاص یا افرادی تلقی می گردد که مسئول توسعه سازمان ها و اهداف تجاری خود می باشند.
بطور مثال شرکت سونی بعنوان شرکتی بشمار می آید که به میزان زیادی شکل گیری و توسعه آن بر اساس نظرات موسسان آن یعنی Masaru Ibuka و Akio Morita بوده است. آنها با هم نوعی اشتراک منحصر بفرد را شکل دادند که سبب برجای گذاشتن یک ویژگی ماندگار در خصوص عملیات تجاری سونی در سطح جهان گردید. بعنوان یک شرکت، سونی از نقطه نظر ارزش های تجاری قطعا یک شرکت ژاپنی بشمار می آید. مدیران ارشد آن در دفاتر مرکزی آن شرکت واقع در شهر توکیو مشغول به کار بوده و خود را در ابتدا بعنوان یک شهروند ژاپنی قلمداد نموده و متعاقبا بعنوان کارآفرین می شناسند (Sony، ۱۹۹۶). در مقابل، Bertelsmann A.G.  یک TNMC بشمار می آید که بازتاب دهنده فلسفه موسس آن، Reinhard Mohn، می باشد که بر اهمیت تمرکز زدایی عقیده دارد. نوعی میراث که Mohn قبل از بازنشستگی به سال ۱۹۸۱ در شرکت آن را به خوبی جا انداخت.

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

جهانی سازی بازارها
جهان بعنوان یکسری از مراکز اقتصادی مطرح شده است که متشکل از شرکت های بومی و فراکشوری می باشد. فرآیند جهانی سازی بازارها شامل مجتمع سازی کامل مشاغل فراکشوری، محلی و فن آوری های مرتبط که با سرعت بالا فعالیت می نمایند می باشد. فرآیند جهانی سازی نشات گرفته از نیروهای قدرتمند و وسیعی به شرح ذیل می باشند: فرآیند وسیع خصوصی سازی یا آزاد سازی منابع دولتی و جهت گیری آن به سمت رویه خصوصی سازی، پیشرفت در فن آوری های جدید، جامعیت و یکپارچه سازی بازار (نظیر جامعه اروپا، .. ، .. ، غیره) و سرنگونی کمونیسم. این سیستم در حقیقت بعنوان جهانی نامشخص با سرعت تغییرات سریع قلمداد می شود. ملزومات اساسی برای همگی و کلیه بازیگران این عرصه حاصل آوردن تجارت آزاد و تمایل جهت رقابت بر یک مبنای خاص بین المللی می باشد. برحسب تئوریسین سیاسی آلمان Carl Schmitt، «جنگ سرد بعنوان جهانی دوستان و دشمنان تلقی می گردد. دنیای جهانی شدگی، در مقابل، کلیه دوستان و دشمنان را به رقبا تبدیل می نماید» (Friedman، ۱۹۹۹، صفحه ۱۱).
 
سرمایه گذاری مستقیم خارجی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به مالکیت یک شرکت در یک کشور خارجی اشاره دارد. این مورد شامل کنترل دارایی ها نیز می باشد. بعنوان بخشی از تعهد، شرکت سرمایه گذار اقدام به انتقال برخی از تخصص مدیریتی، مالی و فنی خود به شرکت خارجی می نماید (Grosse و Kujawa، ۱۹۸۸). تصمیم جهت فعال شدن در FDI بر مبنای سوددهی بازار، پتانسیل رشد، آب و هوای و شرایط قانونی و همچنین موقعیت های رقابتی موجود می باشد (Behrman و Grosse، ۱۹۹۰؛ Grosse و Kujawa، ۱۹۸۸). TNMC بطور مناسب تری قابلیت سرمایه گذاری در خصوص توسعه محصولات رسانه ای جدید و خدمات مرتبط در مقایسه با شرکت های کوچکتر و سطح ملی و یا صنایع پشتیبانی شده از سوی دولت ها راخواهد داشت. پنج دلیل جهت توصیف فعال شدن شرکت ها در FDI وجود دارد. آنها به شرح ذیل ارائه می شوند:
 
دارایی های اختصاصی و منابع طبیعی
برخی از TNCها به منظور حاصل آوردن دارایی های اختصاصی خاص و منابع طبیعی خاص اقدام به سرمایه گذاری در خارج می نمایند. مالکیت و تخصص خاص مرتبط را می توان بعنوان نوعی از دارایی اختصاصی یا مالکان در نظر گرفت. شرکت سونی اقدام به خرید شرکت CBS Records در سال ۱۹۸۸ و Columbia Pictures به سال ۱۹۸۹ نموده و بر این مبنا این شرکت را بعنوان یک بازیگر اصلی در عرضه موسیقی و سرگرمی عنوان نمود. بجای سعی در ایجاد یک شرکت کاملا جدید، سونی اقدام به خرید دارایی های اختصاصی در یک قالب قراردادی انحصاری با برخی از شرکت های پیشرو جهانی در عرصه موسیقی و سرگرمی نمود. این شرکت همچنین دارنده حق کپی برای انواع مختلف فیلم ها و موسیقی می باشد (Gershon، ۲۰۰۰).

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

نفوذ در بازار خارجی
ملاحظه دوم نیاز آشکار در زمینه گسترش به سمت بازارهای جدید می باشد. برخی از TNMCها به منظور ورود به یک بازار خارجی و سرویس دهی آن در موقعیت خاص داخلی اقدام به خریداری سرمایه گذاری خارجی می نمایند. چنین بازاری ممکن است وجود داشته باشد یا ممکن است قابلیت توسعه داشته باشد. قابلیت خرید یک شرکت رسانه ای موجود بعنوان آسانترین و سرراست ترین روش جهت ورود به بازار بشمار می آید. چنین موردی بعنوان استراتژی بکار گرفته شده بوسیله Bertelsmann A.G.  و همکاران مطرح می باشد آنهم به هنگامی که به سال ۱۹۷۶ وارد بازار ایالات متحده شده و اقدام به خرید شرکت Doubleday Publishing (به ارزش ۴۷۵ میلیون دلار) و شرکت RCA Records (به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار) نمود. یک سال بعد، Bertelsmann جای خود را در بازار ایالات متحده از طریق تشکیل گروه موسیقی Bertelsmann محکم نمود که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک واقع است. امروزه، ایالات متحده مسئول ۴/۲۴% درآمدهای شرکتی در سراسر جهان می باشد.
 
کارآمدی های مربوط به تحقیقات، تولید و توزیع
هزینه تحقیقات، تولید و نروی کار بعنوان مولفه های مهم در خصوص انتخاب موقعیت های خارجی به حساب می آید. برخی از کشورها مزیت های مهمی را نظیر نیروی کار به خوبی آموزش دیده، هزینه های نیروی کار پایین، معافیت های مالیاتی و زیرساخت های فن آوری را ارائه می نمایند. بطور مثال، هندوستان، به سرعت به یکی از تاسیسات مهم مهندسی و تولید برای بسیاری از شرکت های کامپیوتری و ارتباطاتی که در ایالات متحده قرار دارند تبدیل می شود.
فایق آمدن بر موانع قانونی جهت ورود به عرصه
برخی از TNCها بدین علت در خارج سرمایه گذاری می نمایند تا قابلیت ورود به بازاری را داشته باشند که کاملا تحت کنترل تعرفه گمرکی قرار دارد. وارد شدن در خط مشی های محافظتی مختلف که جهت محافظت از صنایع داخلی طراحی شده اند بعنوان یک امر شایع برای ملل مختلف بشمار می آید. این نوع از سیاست های محافظتی معمولا در قالب تعرفه های گمرکی یا سهمیه های وارداتی نمود می یابند. در سوم اکتبر ۱۹۸۹، کمیسیون اروپا (EC)، در نشست ۱۲ وزیر خارجه کشورهای مختلف با ۱۰ رای موافق در برابر ۲ رای دستورالعمل تلویزیون بدون مرز را تصویب نمودند.
ساختمان امپایر
Writers همانند Bennis (1986) مشخص ساخت که CEO یا مدیر عامل در حقیقت بعنوان فردی تلقی می گردد که مسئول شکل دهی به اعتقادات، انگیزه ها و انتظارات سازمان بطور کلی می باشد اهمیت مدیر عامل علی الخصوص به هنگامی مشهود است که سعی در تشکیل استراتژی تجاری داشته باشد. برای مدیران عاملی نظیر Rupert Murdoch (شرکت News CorpSumner Redstone (شرکت Viacom) و John Malone (شرکت Liberty Media)، مقدار مشخصی از رقابت پذیری شخصی و مهارت در ایفای نقش تجاری وجود دارد که در امتداد مدیریت یک شرکت اصلی خود را نشان می دهد.
ریسک های مرتبط با FDI
تصمیم جهت سرمایه گذاری در یک کشور خارجی ممکن است سبب ایجاد ریسک های جدی برای شرکت هایی که در خارج فعالیت می کنند شود. TNC در مواجه با قوانین و مقررات کشور میزبان خواهد بود. علاوه بر این چنین شرکت هایی در معرض خطرات مرتبط با خط مشی های سیاسی و تجاری آن کشور می باشند. خطرات مرتبط با FDI چیست؟ مشکلاتی در ارتباط با عدم ثبات سیاسی شامل جنگ، انقلاب یا کودتا وجود دارند. مسائل کمتر حادتر اما در عین حال دارای اهمیت یکسان تغییرات حاصله از انتخابات دولت های سوسیالیست یا ملی گرا می باشد که ممکن است خط مشی های آنها در تعارض با تجارت خصوصی مخصوصا برای تجارت های شرکت های خارجی باشد.
رسانه های فراکشوری و استراتژی تجاری
نقش اصلی استراتژی برنامه ریزی برای آینده و همچنین نشان دادن واکنش در برابر تغییرات بازاری می باشد. برنامه ریزی استراتژیک یکسری از تصمیمات مدیریتی و عملکردهایی می باشد که مشخص کننده عملکرد دراز مدت یک شرکت یا یک سازمان می باشد. یک استراتژی رقابتی تجاری بصورت یک برنامه اصلی طراحی می گردد که شامل خطوط خاص محصول و رویکردهای مورد استفاده بوسیله سازمان است تا آنکه قابلیت حصول یکسری از اهداف از پیش تعیین شده وجود داشته باشد.

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

هدف استراتژی تجاری جهانی
غالب شرکت ها با صرف داشتن یک برنامه مشخص قابلیت تبدیل یک شرکت اصلی در سطح بین المللی را ندارند. در مقابل، با توجه به آنکه صادرات یک شرکت بطور یکنواخت افزایش می یابد، آن شرکت  اقدام  به تاسیس  یک  دفتر خارجی  جهت انجام امور خدماتی و فروش محصولات خود می نماید. در مرحله آغازین، این دفتر خارجی می بایست انعطاف پذیر و کاملا مستقل باشد. به هنگامی که این شرکت تجربه لازم را بدست می آورد، ممکن است در وجوه دیگر تجارت بین المللی نظیر ارائه مجوز و تولید خارجی درگیر شود.
درک سزاواری های اصلی
عبارت سزاواری ها یا صلاحیت های اصلی یا هسته ای تشریح کننده چیزی می باشد که آن سازمان به خوبی آن را انجام می دهد (Hitt، Ireland و Hoskisson، ۱۹۹۹). اصل مربوط به این سزاواری اصلی موکد آن است که یک شرکت کاملا موفق در حقیقت شرکتی می باشد که دارای یک فرآیند تولیدی خاص، نام و نشان یا برند محرز و شناخته شده، یا مالکیت استعدادی باشد که بر مبنای آن بتواند درآمدهای بالاتری را کسب نموده و بر بازارهای دیگری در مقایسه با رقبای خود، تفوق داشته باشد.
براندهای جهانی رسانه
فرآیند برند سازی بعنوان یک رشته خاص بازاریابی و تبلیغات ظهور نموده است و مباحث تجاری نیز این الگو را بازتاب داده اند. تحقیقات اولیه Aaker، تحت عنوان مدیریت ارزش ویژه برند (۱۹۹۱)، موکد آن است که یک برند کاملا موفق در حقیقت برندی بشمار می آید که فراهم آورنده یک ارتباط کاملا شدید در مغز مشتریان و ایجاد کننده یک تصویر ماندگار در ذهن آنها باشد. برحسب نظر Aaker، برندها را می توان به پنج عنصر کلیدی تقسیم نمود: وفاداری به برند، آگاهی به برند، کیفیت ادراک شده، ارتباطات برند و وابستگی های آن و نهایتا دارایی های اختصاصی برند.
نمایه سازی شرکت Sony Walkman
در خلال سالیان متمادی شرکت Sony تعدادی از محصولات خود در خصوص ارتباطات جدید را ارائه نموده است. در برخی از موارد، این محصولات کاملا بعنوان مولفه های جدید برحسب طراحی و برنامه ریزی محسوب می شوند (Beamish، ۱۹۹۹). کلماتی همانند Trinitron، Walkman و Playstation بعنوان بخشی از لغت نامه عمومی در ذهن مشتریان وسایل الکترونیکی نقش بسته است. با این حال برخی از این محصولات معنای بیشتری از آنکه صرفا آنها را محصول بخوانیم تداعی می نمایند. آنها در ارتباط با نوعی تغییر عمیق در سبک زندگی مشتریان هستند.
نمایه سازی MTV
کانال تلویزیونی موسیقی (MTV) یک کانال کابلی سرگرمی موسیقی می باشد که بوسیله تبلیغات پشتیبانی گردیده و کار خود را بعنوان یک شرکت مشترک بین شرکت های American Express و Warner Amex Communications آغاز نموده است. متعاقبا شرکت Warner Communications نیز بدین گروه پیوست. این تصور بوسیله John A. Lack در سال ۱۹۸۰ که متعاقبا بعنوان رئیس شرکت Warner Amex. Lack مطرح گردید (متعاقبا با ادغام شرکت ها تحت عنوان شرکت بین المللی AOL/Time Warner مطرح شد) وجود دارد که در ارتباط با این مسئله لازم است تا از یک تیم مسئول برای توسعه مفهوم MTV استفاده شود.
جامعیت عمودی و دارایی های تکمیلی
چندین روش وجود دارد که با استفاده از آنها یک شرکت اصلی قابلیت برنامه ریزی استراتژیک کارکرد آتی خود را خواهد داشت. یکی از استراتژی های رشد شایع تحت عنوان جامعیت عمودی خوانده می شود که در آن یک شرکت اقدام به کنترل غالب یا کلیه فازهای عملیاتی خود می نماید. در عمل، TNMC قابلیت کنترل یک ایده از پدیدار شدن آن در یک کتاب یا مجله، تا مراحل آغازین آن در فیلم ها یا تاترهای محلی و خارجی را داشته و علاوه بر این می تواند متعاقبا اقدام به توزیع این ایده ها از طریق تلویزیون های کابلی، ماهواره ای یا DVD نماید Albarran، ۲۰۰۲).

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

نمایه سازی شرکت News Corporation
آرزوی کنترل غالب یا کلیه فازهای عملیاتی یک شرکت و از این طریق ایجاد اشتراک مساعی داخلی بعنوان هدف اصلی برای هر سازمان یا شرکت به حساب می آید. Rupert Murdoch بعنوان استاد بازی جامعیت عمودی محسوب می شود. در آوریل ۱۹۸۷، شرکت Murdoch واقع در استرالیا اقدام به برپایی شبکه تلویزیونی فاکس با ۱۰۸ شرکت وابسته نمود. در این فرآیند، Murdoch بعنوان یک شهروند ایالات متحده شناخته گردید. در سالیان متعاقب، Murdoch اقدام به ارتقاء موقعیت تلویزیون فاکس از طریق ترکیب منبع برنامه ریزی با مجاری توزیع ارتقاء یافته خاص نمود (Lee  و Litman، ۱۹۹۱).
ضرورت استراتژیک تملک لینک های نرم افزاری و توزیعی
موردی که قبلا اقدام به متمایز نمودن کرانه های رسانه ها و ارتباطات با یکدیگر می نمود هم اکنون کم کم کمرنگ شده است. نتیجه این موضوع همگرایی روش ها است که در آن فن آوری ها و خدمات نوعی یکپارچگی کامل را فرا می گیرند. نیروی رانشی اصلی در پس مسئله همگرایی فرآیند دیجیتالی سازی رسانه ها و فرآوری اطلاعات می باشد. تکنولوژی دیجیتال سبب ارتقاء کیفیت و کارآمدی سوئیچینگ، مسیر یابی و ذخیره سازی اطلاعات شده است.
ارتباطات پهن باند
عبارت ارتباطات پهن باند جهت توصیف قابلیت توزیع اطلاعات چند کاناله و خدمات سرگرمی به سمت خانه ها محسوب می شود. هدف برای اپراتورهای تلویزیون کابلی و همچنین شرکت های کاریر تبادل اطلاعات محلی ارائه یکسری از برنامه های نرم افزاری کامل به مشتریان از طریق سوپرمارکت های الکترونیکی بزرگ (همانند کابل های پهن باند) به سمت خانه ها می باشد. پهن باند همچنین یک عبارتی به حساب می آید که جهت توصیف ارائه دسترسی سریع به اینترنت از طریق یک مودم کابلی یا خط مشترک دیجیتال (DSL) می باشد. مسئله همگرایی بعنوان یک ملاحظه مهم در توصیف قابلیت ارائه اطلاعات و خدمات سرگرمی به خانه ها با استفاده از سکوهای ارسال مختلف اطلاعات، شامل تلویزیون کابلی، امکانات تلفنی، و امکانات پخش مستقیم ماهواره ای و همچنین فرمت های ترکیبی چند رسانه ای، مانند اینترنت، تلویزیون های وبی، بازی های ویدیویی آنلاین و غیره محسوب می شود (Chan-Olmsted و Kang، ۲۰۰۳).
گوناگونی
گوناگونی یک استراتژی رشد بشمار می آید که قابلیت تشخیص ارزش مالکیت تعداد گسترده ای از مشاغل مرتبط و غیر مرتبط را خواهد داشت. بطور اصولی، شرکتی که دارای پورتفولیوی متنوع یا گوناگون مرتبط با مسائل شغلی می باشد قابلیت توزیع یا پراکنده سازی ریسک سرمایه گذاری خود را خواهد داشت. بنابراین، رکود اقتصادی یا نزول هر یک از مشاغل در طی یک سال مالی چیزی بجز حصول موفقیت در عملکرد در نواحی دیگر بشمار نخواهد آمد.
رسانه فراکشوری و رقابت جهانی
دهه های سال ۱۹۹۰ و اوایل قرن ۲۱ شاهد دور جدیدی از ادغام ها و خرید شرکت ها در سطح بین المللی بوده است که سبب ایجاد نوعی همترازی اصلی در ارتباط با بازیگران تجاری شده است. ویژگی های ضد تراست گوناگونی های آن به نظر خود بر روی پذیرش کلی این موضوع که چنین تغییراتی در اقتصاد جهانی الزامی می باشند تاثیرگذار خواهد بود. نتیجه این موضوع تلفیق یا تثبیت کلیه بازیگران عرصه تجاری شامل امور بانکی، هوانوردی، داروسازی، ارتباطات و رسانه می باشد.
شکست فرآیند ادغام و خرید
کلیه فرآیندهای ادغام و خرید شرکت ها بصورت موفق نمی باشند. به هنگامی که شرکت ها بواسطه رقابت احساس فشار می نمایند، آنها ممکن است این فرض نادرست را داشته باشند که با افزایش اندازه می توان شرکت بهتری را حاصل آورد. با این حال با بررسی دقیق، این موضوع روشن می شود که چنین موردی همیشه صحت نخواهد داشت. غالبا، ترکیب دو شرکت اصلی ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود که قابل پیش بینی نمی باشند. یک فرآیند مشکل آفرین ادغام یا خرید ممکن است کاملا برای هر دو سازمان برحسب از دست دادن درآمد، بدهی سرمایه ای و کاهش عملکرد شغلی، مخرب باشد.

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

عدم وجود منطق استراتژیک موجه
در آرزوی رقابت جهانی، هر دوی  شرکت های  مرتبط  به سمت ادغام  (یا خرید و تملک)  روی می آورند ولی در عین حال انتظارات آنها در ارتباط با توان تکمیلی و تشریک مساعی این نوع از ادغام ها چندان مناسب و حقیقی نمی باشد. همانگونه که Ozanich و Wirth (1998) خاطر نشان می سازد، به هنگام شناسایی یک شرکت هدف، یک سطح قیمت باید تعیین شود. ویژگی چالش بر انگیز در این ارتباط ارزش گذاری شرکت هدف می باشد.
شکست بواسطه مسامحه
در محیط هایی که مذاکرات فشرده بعنوان یک مبنای کار در نظر گرفته می شوند، طرف های مذاکره کننده در ارتباط با ادغام شرکت ها در برخی از مواقع بواسطه مسامحه عملکرد خوبی را در ارتباط با توافق ادغام ندارند. هر دوی شرکت ها تنها پس از عقد قرارداد متوجه می شوند که این قرارداد برآورد کننده اهداف مورد نظر آنها نمی باشد (The Case Against Mergers، ۱۹۹۵). بروز چنین مشکلی ممکن است سبب پرداخت مبالغ پیش از حدی برای خرید یک شرکت شده و یا آنکه مشکلات متعاقبی در ارتباط با هزینه ها پدیدار گردند.
برنامه ریزی بعد از ادغام و مشکلات مربوط به یکپارچه سازی
یکی از مهم ترین دلایل آنکه فرآیندهای ادغام با شکست روبرو می شوند بواسطه برنامه ریزی نامناسب بعد از ادغام می باشد. در صورتی که یک برنامه موثر را برای ترکیب بخش ها دارای محصولات مشابه در نظر نگیریم، این ویژگی تکراری می تواند بعنوان یک منبع اصطکاک به جای یک تشریک مساعی مدنظر قرار گیرد. بر این مبنا ممکن است مشکلات متعددی در ارتباط با عملکرد بین بخش های مختلف و مدیران رخ دهد. این مشکل ممکن است متعاقبا به هنگامی که تفاوت معنی داری در فرهنگ شرکتی وجود داشته باشد بدتر گردد.
مسائل مالی و بدهی های گسترده
به منظور تامین مالی فرآیند ادغام و خرید، برخی از شرکت ها مقادیر زیادی از بدهی را از طریق وام های کوتاه مدت در نظر می گیرند. در صورتی که عملکرد آنها انتظارات مربوطه را پاسخ ندهد، چنین شرکت هایی ممکن نتوانند به تعهدات وامی خود عمل نمایند. چنین شرکت هایی ممکن است متعاقبا مجبور به فروش بخش های دیگر شده تا آنکه سرمایه کافی را جهت پرداخت وام های خود به دست آورند.
نمایه سازی ادغام AOL Time Warner Merger
در ۱۰ ژانویه ۲۰۰۰، AOL، بزرگترین ارائه دهنده خدمات کامپیوتری در ایالت متحده، اعمال نمود که اقدام به خرید شرکت تایم وارنر به ارزش ۱۶۲ بیلیون دلار می نماید. آنچه که در خصوص این معامله منحصر بفرد می باشد آن است که AOL با یک ششم درآمد و ۱۵% نیروی کار تایم وارنر سعی در خرید بزرگترین TNMC در جهان نمود. چنین موردی بعنوان طبیعت اقتصادی اینترنتی بشمار می آید که به وال استریت اجازه تخصیص یک ارزش پولی به AOL فراتر از ارزش واقعی آن را می دهد.
رسانه های فراکشوری و رقابت جهانی
رقابت جهانی سبب ایجاد نوعی روحیه رقابتی جدید شده است که از مرزهای بین المللی گذر می نماید. یک فرم جدید فراوانی داروین گرایی اقتصادی، بوسیله یک عقیده توصیف می شود که اندازه و استحکام تکمیلی برای حیات تجاری ضروری می باشد. شرکت های رسانه ای و ارتباطات از راه دور فرآیند رشد و گسترش خود را ادامه می دهند و با چالش حضور در عرصه رقابتی بین المللی بطور فزاینده روبرو هستند.
تناقض تمرکز زدایی و خصوصی سازی
در عمل، فرآیند تمرکز زدایی و خصوص سازی جهت پرورش رقابت و بازنمودن بازارهای جدید برای فراهم آورندگان خدمات نوین اجرا شده است. با این حال، مشکل آن است که ویژگی های خصوصی سازی کامل و بدون قید ممکن است سبب بروز مشکلاتی در این زمینه گردد. این مشکلات می تواند شامل عدم رقابت نیز باشد. محققینی نظیر Mosco (1990) این مورد تحت عنوان «استوره شناسی خصوصی سازی ارتباط از راه دور» می خوانند.

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

عملکرد شرکتی و سازمانی
کلیه چالش ها و مشکلاتی که امروزه شرکت های ارتباطاتی و رسانه ای با آن روبرو هستند این فرضیه اصلی را در ارتباط با خصوصی سازی و اصل خود تعدیلی مطرح می سازد. این مورد بطور حقیقی منطق متعارف متعلق به چندین دهه در خصوص کارآیی بازارهای آزاد را به چالش می کشد (Kuttner، ۲۰۰۲). مشکل اصلی آن است که اصول بازار و قواعد خود تعدیلی قابلیت اجرا در چندین نمونه مشخص شده را نداشته اند آنهم با توجه به انواع توافقات و قراردادهای مختلف، استراتژی های تجاری شکست خورده و رویه های فریبنده حسابداری.
حاکمیت شرکتی
نقش هیئت های مدیره شرکتی فراهم آوردن رهنمودها و بینش های مستقل از مدیران عامل و مدیران اجرایی می باشد. این مورد می تواند شامل هر چیزی از تصویب راهکارهای جدید استراتژیک تا بررسی عملکرد مدیران عامل باشد. هیئت مدیره شرکتی فراهم آورنده سطحی از بینش حرفه ای می باشند که دربردارنده اصول خود تعدیلی است. یکی از اهداف مهم حاکمیت شرکتی مهم حاکمیت شرکتی جلوگیری از اشتباهات مهم در استراتژی شرکتی و اطمینان از این موضوع که به هنگام بروز مشکل قابلیت اصلاح سریع آن وجود دارد (Pound، ۲۰۰۲). این مشکل به هنگامی رخ می دهد که یک عضو هیئت مدیره شرکتی قابلیت انجام مسئولیت های کامل خود در برابر سهام داران و مستخدمین شرکت را نداشته باشد و نتواند استراتژی شرکتی را به چالش کشیده و یا آنکه اجازه انجام رویه های غیر اخلاقی تجاری را بدهد. مشکل جدی تر به هنگامی پدیدار می شود که اعضای هیئت مدیره احساس استقلال خود را از دست دهند.
شرکت والت دیسنی و حاکمیت شرکتی
رخدادهای اتفاق افتاده پیرامون شرکت والت دیسنی سبب مطرح شدن سوالی در خصوص حقوق سرمایه گذاران و تعهدات هیئت مدیره شرکتی جهت فراهم آوردن یک بینش و نظارت کامل در خصوص مسئولیت های شرکتی شده است. در دهه های ۱۹۸۰ و مخصوصا ۱۹۹۰، میخائیل ایسنر یکی از مدیران عامل کاملا قابل احترام بود. با آغاز کار در سال ۱۹۸۴، سعی در مدیریت اساسی شرکت و تبدیل آن به یکی از موفق ترین رسانه های مرتبط در جهان نمود. برای هشت سال اول، وی و همکارش فرانک ولز بواسطه رهبری و تحقیقات بازاریابی ممتاز خود پاداش داده شدند.
پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی
تحقیق در رشته مدیریت رسانه فراکشوری در طی دهه اخیر بطور فزاینده ای بیشتر شده است. چنین مطالعاتی سعی در تمرکز بر روی سوالات مربوط به برنامه ریزی استراتژیک همراه با استراتژی های ورود به بازار می نمایند (Hollifield، ۲۰۰۱). تا همین اخیر، تنها تعداد خاصی از مطالعات موجود بودند که نگاه خود را معطوف به TNMC برحسب مدیریت پرسنل بین فرهنگی داشته و علاوه بر این بر روی مطالبی چون مدیریت زنجیره تعمین، رهبری، عملکرد شرکتی و مسائل حاکمتی و غیره تمرکز داشتند. این مورد در حقیقت شروع تغییرات بود. همانگونه که Hollifield (2001) خاطر نشان می سازد:
این مورد بعنوان یک ضرورت بشمار می آید تا از صرف توصیف و بحث پرامون گسترش جهانی شرکت های رسانه ای به سمت افزایش تمرکز بر روی مدل ها در حال توسعه رفتار سازمانی و رفتار مدیریتی حرکت نماییم که خود ریشه در تئوری های مربوطه داشته و می توان از آن جهت توصیف و پیش بینی رفتار شرکت های رسانه ای در بازارهای فراکشوری استفاده نمود (صفحه ۱۴۲).
به هنگامی که ما نگاه خود را معطوف به آینده می نماییم، مطالعه مدیریت رسانه فراکشوری و تصمیم گیری استراتژیک برحسب دو رویه نوظهور تغییر می نماید. اولین رویه رشد اهمیت ویژگی های TNMC می باشد که هم اکنون فراهم آورنده اطلاعات فراوان در ارتباط با رسانه های جهانی و محصولات سرگرمی می باشد. در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین، نیاز جهت منابع جدید برنامه ریزی بطور قابل توجهی افزایش یافته است که خود سبب ایجاد خط مشی های خصوص سازی جهانی و فراوری های رسانه های جدید شده است. در گذشته، خرید برنامه های تلویزیونی و فیلم های TNMC و آمریکایی معرف یک رویکرد کم هزینه تر در مقایسه با تولید برنامه های خودی می باشد. البته این مورد امروزه دیگر صحت ندارد.
همانگونه که قبلا ذکر شد، TNMCها به نظر آنقدر حالت جهانی که می بایست را ندارند. برای شرکت هایی همانند Viacom و TimeWarner که سهم غیر متجانسی از تجارت در آمریکای شمالی دارند، چنین موردی بعنوان یک فشار فزاینده تلقی می شود تا در چنین حوزه هایی بیشتر یک حالت کلی را ارائه دهند. محققین ممکن است خواستار بررسی برخی از بازارهای نوظهور مهم برای آینده باشند و چنین موردی از نقطه نظر استراتژی چگونه خواهد بود. محققین همچنین می بایست اقدام به ارزیابی تاثیر پدیده جهانی سازی فزاینده از این نوع بر روی استراتژی کلی تجاری TNMCها نمایند.

مسائل مرتبط با مدیریت رسانه های فراکشوری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.