مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال – ایران ترجمه – Irantarjomeh

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالش‌ها و استراتژیها –  نپال – بخش ۶ کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

شماره       
۸۲
کد مقاله
MNG82
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالش‌ها و استراتژیها –  نپال – بخش ۶ کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها
نام انگلیسی
Entrepreneurship and Innovation in the Knowledge-based Economy – Nepal
تعداد صفحه به فارسی
۳۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۷
کلمات کلیدی به فارسی
کارآفرینی ، نوآوری ، اقتصاد دانش محور
کلمات کلیدی به انگلیسی
Entrepreneurship , Innovation , Knowledge-based Economy
مرجع به فارسی
سازمان بهره‌وری آسیا – کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور
مرجع به انگلیسی
Asian Productivity Organization
کشور
ژاپن

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالش‌ها و استراتژی‌ها – نپال
مقدمه
 صنعت دانش محور نقش مهم فزاینده‌ای را در شکل‌های مختلف توسعه بازی می‌نماید. در نظم اقتصاد جهانی در حال ظهور که دارای خصیصه‌های بکارگیری تکنولوژی‌هایی می‌باشد که بصورت متوالی تحت فرایند تهذیب و بازنگری، بمنظور برقرار شرایط رقابتی، قرار می‌گیرد کشورهایی نظیر نپال خود را در تقاطعی از رویه‌های سنتی و چشم اندازهای رو به جلو ملاحظه می‌کنند. چشم‌اندازهایی که مسیر توسعه پایدار را با استفاده از روالهای سرمایه گذاری و توسعه تکنولوژیکی بسمت جلو می‌پیماید. یکی از این فرآیندهای قابل توجه همانا اینترنت می‌باشد. تجارت الکترونیک بعنوان یک شاخه نو رسته اینترنت مطرح بوده و همچنین بعنوان یک بخش لاینفک از اقتصاد اطلاعات در حال ظهور بشمار می‌آید. برای کشوری همانند نپال، نیاز مبرم ظاهراً تمرکز بر روی بوجود آوردن یک محیط  مساعد برای تکثیر IT بطور کل و تجارت الکترونیک بطور خاص، جهت اضافه نمودن چشم اندازهای تجارت ملی و بین المللی و کاهش کاستی‌های دیجیتال، در مضمون قلمروی اقتصادی می‌باشد که صفت برجسته آن جهانی شدن و آزادی اقتصاد است. این امر نیاز به هماهنگی‌های دولتی و تلاش‌های بخش خصوصی دارد تا با ارائه هدف کلی جهت ارتقای تجارت الکترونیک در نپال به کوشش بپردازند. بهنگامی که قدرتهای حاکم بر بازار در حال گسترش به روشهای متفاوتی اصول و راه‌های توسعه مربوط بدین روال را مشخص می‌نمایند، دولت‌ها نقش اساسی را در زمینه اطمینان بخشیدن به روال‌های توسعه و پتانسیل‌های تجارت الکترونیک بعهده داشته و بر این اساس می‌بایست نسبت به بهره گیری کامل از آنها و فعال نمودن محیط مساعد به منظور رشد و توسعه کشور اقدام نمایند. با توجه به پیچیدگی‌های همراه با گسترش و کاربرد IT، مخصوصا در زمینه تجارت الکترونیک لازم است تا نسبت به پیاده سازی استراتژی ملی و سیاست‌های مربوط بدان در جهت ایجاد تسهیلات لازم و استقرار مکانیزم کارا از طرف دولت اقدامات مقتضی بعمل آید.
با توجه به شرایط مربوط به کشور نپال، چالشهای بسیاری در پیش‌روی پیاده سازی تجارت الکترونیک در این کشور وجود دارد. صرفنظر از قابلیت پیاده سازی و مسائل مرتبط با منابع انسانی، مسائلی وجود دارند که می‌بایست در زمینه زیرساختها بدانها توجه شود، «همانند ارتباطات تلفن و اینترنت که هنوز بعنوان یک کالا در کشور نپال بدانها نگاه می‌شود و از اینرو تاکنون کلیه اقشار جامعه نتوانسته‌اند بدین ابزار دسترسی داشته باشند»، علاوه بر این مسائل دیگری نظیر:  پهنای باند، کیفیت ارتباط و غیره نیز از عوامل مرتبط با این پدیده به شمار می‌آیند. در یک سناریوی تجارت الکترونیک، جاییکه معاملات از مرزهای ملی تجاوز می‌کند، مسائل بسیاری مطرح می‌گردند که می‌بایست آنها را از نقطه نظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد تا آنکه بتوان از تسهیلات لازم مربوط به تجارت الکترونیک بصورت مناسب و درخور اقتصاد کشور استفاده نمود. بر این اساس نیازهای بسیاری در زمینه مسائل چون چشم اندازه‌های شرکتهای تجاری ملی و بین المللی وجود دارند که می‌بایست بصورت کامل بدانها پرداخته شود.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

بخش دانش محور: دانش و تکنولوژی در نپال
در تسریع فرآیند مدرنیته و رشد اقتصادی برای بهتر نمودن زندگی بشر، دانش و تکنولوژی نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. در خلال ۵ دهه گذشته نپال اهمیت دانش و تکنولوژی و نقش آنها را در رشد اجتماعی و اقتصادی ملت درک نموده و از اینرو اعتقاد و اطمینان بیشتری را بدین عرصه در نظر گرفته و برنامه‌های مختلفی را برای توسعه ملی در این عرصه تعیین کرده و اقدام به برپایی برنامه‌های توسعه دوره‌ای نموده‌ است. از زمان شروع برنامه ششم (۱۹۸۰- ۱۹۸۵)، بخش علوم و تکنولوژی بعنوان یک بخش مجزا در نظر گرفته شده است و تاکیدات ویژه‌ای بر روی توانایی‌های بخش‌های علمی و تکنولوژیکی بمنظور تحصیل توسعه اقتصادی سریع در نظر گرفته شده است. در برنامه نهم که درحال اجرا می‌باشد (۱۹۹۷-۲۰۰۲) دیدگاه مرتبط با علوم و تکنولوژی شامل کاربردهای این عرصه برای تحصیل یک توسعه متساوی همه جانبه در زمینه فعالیت وتوسعه، توسعه نیروی انسانی، واردات تکنولوژی، بسیج منابع و محافظت و ارتقای ارزشها و تحصیل علوم وتکنولوژی می‌باشد.
بوجود آمدن شورای ملی علوم و تکنولوژی (NCST) تحت کمیسیون برنامه ریزی ملی در سال ۱۳۷۶ و همچنین کمیسیون RONAST در سال ۱۹۸۲ بعنوان نقطه عطفی در تاریخ توسعه علم و  تکنولوژی در این کشور بشمار می‌آید. بر این اساس دولت نپال نسبت به پذیرش سیاست علوم و تکنولوژی در می ۱۹۸۹ اقدام نمود تا بتواند به توسعه توانایی‌های کشور اقدام نموده و بر این اساس توسعه همه جانبه و نوآوری‌های علمی را به ثمر برساند. بطور مشابه دستور العمل‌ها و سیاست‌های دولتی در قانون اساسی پادشاهی نپال (۱۹۹۰) مشخص کننده یک سیاست صریح در زمینه علوم و تکنولوژی می‌باشد و بر این اساس این سیاست را می‌توان بدین صورت عنوان داشت که، « کشور می‌بایست نسبت به اتخاذ سیاست‌های مربوطه با اولویت توسعه علوم و تکنولوژی وهمچنین تکنولوژی‌های محلی اقدام نماید». در تعقیب این سیاست، وزارت علوم و تکنولوژی (MOST) در ۱۵ می ۱۹۹۶ تاسیس گردید. تاسیس این وزارتخانه بعد جدیدی را در زمینه توسعه علوم ملی و تکنولوژی و توانایی‌های آن به منظور سرعت بخشیدن به فرآیندهای اجتماعی اقتصادی و چشم اندازهای درخشان آینده مهیا ساخته است. هدف اصلی  این وزاراتخانه بوجود آوردن محیطی مناسب برای توسعه کافی علوم و تکنولوژی و انجام تعدیلات مورد نیاز برای بکار گیری موثر آن در امور مرتبط با توسعه ملی می‌باشد. بر این اساس سیاست‌های این وزارتخانه در جستجوی بسیج، هماهنگ سازی و یکپارچه سازی توسعه علوم و تکنولوژی بمنظور تحصیل یک هدف تعریف شده کشوری می‌باشد که بازتاب دهنده اشتیاق ملی در این زمینه است.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

ظهور اقتصاد اطلاعات
یکی از مراحل پیشرفت تکنولوژی قابل ملاحظه زمانهای اخیر شروع تکنولوژی اینترنت بوده است که بعنوان تجسم علم کامپیوتر، ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات می‌باشد. بر این اساس توسعه اینترنت دارای تراکم بیشتری در مقایسه با تلفن می‌باشد. شبکه اینترنت از ۲۱۳ کامپیوتر و چندین هزار کاربر در آگوست ۱۹۸۱ به بیش از ۴۳ میلیون اینترنت با کامپیوترهای لینک شده بدان تا سال ۱۹۹۹ رسیده  که پشتیبان حدودا ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنتی می‌باشد.
پیشرفت سریع در تکنولوژی‌های اینترنتی و توسعه متوالی فعالیت اقتصادی بر روی اینترنت بعنوان طلیعه اصلی اطلاعات مطرح می‌باشد. جاییکه تقریباً هر ملت سعی بر بهره گیری از این پدیده جدید را دارد. اینترنت و دیگر تکنولوژی‌های مرتبط بسرعت نسبت به اتصال دنیا به یکدیگر اقدام نموده و همگی را در یک بازار واحد و در یک زمان مشخص دور هم جمع نموده است و بر این اساس از متدها یا روشهای سنتی فاصله گرفته و دست به آنالیز یا تجزیه و تحلیل مشکلات در محدوده چارچوبهای جغرافیایی، مخصوصاً در زمینه مقوله‌های مالی، اقتصادی و فعالیت‌های تجاری، می‌زند.
IT و تجارت الکترونیک در نپال
آمارهای دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما کاربرد تکنولوژی اطلاعات در نپال بصورت خاصی از آهنگ آهسته‌ای تا اواخر دهه ۱۹۸۰ برخوردار بود. با این حال در خلال سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای بر حسب آگهی و بکار گیری منابع IT در یکسری از فعالیت‌ها مشاهده شد.
با این حال تغییرات با حالتی سریع‌ در حال بوقوع پیوستن می‌باشند. بر این اساس افزایش قابل توجهی در تعداد رایانه‌های شخصی و اداوت مرتبط با آن که در نپال مخصوصاً بعد از سال ۱۹۹۲ به فروش رسیده و یا نصب شده‌اند دیده شده است و نپال شاهد ظهور شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP)ها، که نتیجه استفاده فزاینده از اینترنت و وب است، می‌باشد. بطور مجموع، هفت مرکز دارای مجوز ارائه دهنده خدمات اینترنتی شامل دو مرکز خصوصی V-SAT در نپال وجود دارد. اخیراً شرکت ارتباطات راه دور نپال به شبکه دارای پهنای باند گسترده پیوسته و بر این اساس آماده ارائه سرویسهای اینترنتی می‌باشد.
با وجود آنکه روال اتصال به اینترنت با گام‌های سریعتری رو به جلو حرکت می‌نماید، هنوز تا سطح رضایت بخش مربوط بدان فاصله زیادی وجود دارد. تعداد حساب‌های اینترنتی در نپال بر اساس ارزیابی‌ها انجام شده در حدود ۱۰۰۰۰ مورد می‌باشد که اکثریت کاربران اینترنتی در محدوده دره کاتماندو استقرار دارند. از آنجایی که پتانسیل تجارت الکترونیک در داخل یا خارج نپال منوط به تعداد کاربرانی می‌باشد که به اینترنت دسترسی دارند، یکی از اولویت‌های آشکار در این زمینه  افزایش دسترسی به اینترنت خواهد بود. اما این موضوع به تنهایی برای تسریع توسعه تجارت الکترونیک در کشور کافی نمی‌باشد. توسعه تجارت الکترونیک به فاکتورهای دیگری نظیر تعداد کاربران اینترنت بین المللی نیز مرتبط می‌باشد. این روال باید در نپال بصورت مناسبی پیاده شود و همچنین کیفیت و نوع محصولات و خدمات ارائه شده بوسیله شرکتهای نپالی، همراه با مهارت‌ها وبکارگیری خلاقیت در طراحی وب سایتها و پهنای باند موجود برای کاربران و ارائه خدمات، نیز از جمله موارد مد نظر برای پیشرفت در این عرصه می‌باشند. بر این اساس لازم است تا به نکات ضعف بالقوه توجه شود که نتیجه نگرشهای کوته نظرانه در این مقوله و چشم اندازهای مربوط به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. این تکنولوژی‌ها بدون هیچ شکی قابلیت تجارت الکترونیک را در کشور ایجاد می‌نمایند اما خود بعنوان میزبان‌های مسائل دیگر مطرح هستند که از آن جمله می‌توان از کمبود متخصصین فنی نام برد که لازم است به هنگامی که سعی بر فرمولاسیون نمودن سیاست‌های مناسب جهت رشد تجارت الکترونیک می‌شود، آنها را نیز به حساب آورد.
راهکارهای دولت جهت ارتقای تجارت الکترونیک
با توجه به سناریویی که در آن میزان قابل توجهی از عدم تمایل بواسطه نادیده گرفتن پتانسیل تجارت الکترونیک همراه با محدودیت منابع برای شرکتهای دارای اندازه کوچک و متوسط وجود دارد، این امر مهم می‌باشد که دولت نسبت به اتخاذ نقش تسهیل کننده از طریق انجام فعالیت‌هایی نظیر بوجود آوردن وب سایتها در برخی از نواحی مناسب آن (VORTALS) اقدام نمایند و همچنین دست به ارتقای مسائل منطقی تجارت و منابع انسانی زده و به معرفی سیستمی جهت تدارکات عمومی الکترونیکی (تجارت الکترونیک مشاغل به سمت سازمانهای دولتی) و غیره همت گمارد. با وجود چنین موسساتی همانند وزارت بازرگانی و صنعت و مراکز مشابه با آن نظیر موسسات ارتقای تجارت (TPCwww.tpcnepal.com) HMG می‌بایست با اتخاذ رویه‌های تحکیم بخش روال‌های مناسب را جهت پاسخگویی به تجارت نو ظهور و خصیصه‌های الکترونیکی آن مد نظر قرار دهد و بر این اساس بتواند نسبت به افزایش ادارکات در زمینه کاربردهای تجارت الکترونیک اقدام نماید. در امتداد با این خطوط و برنامه‌ها یک مرکز تجارت الکترونیکی اختصاصی نیز می‌بایست در داخل وزارت بازرگانی و صنایع بوجود آید تا بدین وسیله بتواند به نظارت و ایجاد تسهیلات لازم برای بخش‌های خصوصی و عمومی بپردازند. تلاشهای متمرکز جهت معرفی دولت الکترونیک نیز از جمله مواردی بحساب می‌‌آیند که نتیجه مناسبی را در زمینه تجارت الکترونیک به دست می‌دهد. با این وجود لازم است این نکته مورد تایید قرار گیرد که نقش دولت می‌بایست به صورت عمده بعنوان نقشی تسهیل کننده باشد و تداخلات دولتی در این زمینه به حداقل برسد.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

سطح شرکتهای تجاری
از نقطه نظر شرکتهای تجاری و جامعه تجاری بزرگ، مسائل تجارت الکترونیک در این سطح شامل موضوعاتی در ارتباط با قابلیت دسترسی، اطمینان از عدم وجود کلاهبرداری یا تقلب، معاملات دیجیتالی و ضمانت‌های مربوط بدان می‌باشد. در حالیکه حتی کشورهای توسعه یافته خود را در یک چالش مرتبط با این مسائل گرفتار می‌بینند، کشورهایی نظیر نپال می‌بایست حتی خود را برای چالشهای بیشتری به منظور مخاطب قرار دادن این مسائل آماده کنند. بر این اساس برخی از سوالات اساسی وجود دارد که چگونه چنین مسائلی را می‌بایست در فضای کشور نپال مورد بحث وبررسی قرار داد. میزان دخالت دولت در این عرصه تا چه اندازه‌ای می‌تواند باشد؟ با توجه به امکان پیاده سازی موارد مرتبط با تبلیغات و تاسیس بانکهای اطلاعاتی، ایستگاه‌های خرید مجازی، پلت فرم‌های عمومی، زنجیره‌های تامین مواد، رابطه‌ جایگزینی بین تلاش‌های فردی و مشارکتی بهنگامی که سعی در مخاطب قرار دادن این مسائل می‌گردد چگونه خواهد بود.
نواحی محتمل کاربردهای تجارت الکترونیک در نپال
 با توجه به محدودیت‌های منابع ذاتی و سناریویی که بر اساس آن چشم اندازهای توسعه‌ تجارت الکترونیک می‌بایست هنوز در کشور نپال به اثبات رسد، لازم می‌باشد تا تلاشی  در این زمینه انجام پذیرد تا نسبت به شناسایی آن دسته از نواحی که مزیت‌های بیشتری را در مقایسه با تجارت الکترونیک دارند اقدام شود، همانند استراتژی‌های فوری در زمینه‌های تجارت الکترونیکی شغل به شغل و شغل به تجارت. این اقلام جزء آن دسته از نواحی بحساب می‌آیند که در آن نپال دارای مزیت رقابتی نسبی بوده و یا نواحی که می‌توان از طریق آن منافع مشهودی را برای نپال بدست آورد. برخی از این نواحی عبارتند از:
 صنایع دستی، فرش و البسه دستباف.
محصولات دیجیتالی نظیر موسیقی نپالی
خدمات: برنامه نویسی کامپیوتری و دیگر خدمات مربوط به IT
محصولات غذایی، چاشنی‌ها و محصولات گیاهی
هتل‌ها و خدمات مرتبط با توریسم
البته لازم به ذکر است که باید بدین نکته توجه داشت که تجارت الکترونیک تنها در خصوص ایجاد زمینه‌های لازم برای تولید وب سایت‌های اینترنتی نمی‌باشد. با توجه به وجود میلیونها صفحات وبی، که برای جلب توجه در بین میزان بالقوه اندکی از مشتریان با هم رقابت می‌نمایند، بزرگترین چالش پیش رو اطمینان از داشتن جریان یکنواختی از ویزیتورها یا بازدیدکنندگان از صفحات وبی می‌باشد. بوجود آوردن وب سایت‌ها با این وجود، تنها بعنوان بخشی از این داستان به شمار می‌آید. به منظور آنکه اشخاص به سمت وب سایتها هدایت شده و از آنها دیدن نمایند، این سایتها می‌بایست دارای کلید‌های جستجو بر مبنای اطلاعات مد نظر در آنها در سایت‌هایی نظیر یاهو باشند.
تصویب لایحه IT در نپال– آیا برای تجارت الکترونیک کفایت دارد؟
با توجه به پیشرفت  اخیر در تکنولوژی اطلاعات (IT) در مقیاس جهانی، جهان شاهد تغییرات بسیاری در روش انجام مشاغل تجاری بوده است. با وجود این همه روش‌های جدید انجام روال‌های تجاری، نیاز برای داشتن یک چارچوب جدید برای هنجارهای کانونی و اجتماعی، که حوزه تکنولوژی اطلاعات را در بر گرفته و بعنوان امری حیاتی مد باشد، وجود دارد. با تفکر در خصوص این موضوع، وزارت علوم و تکنولوژی نسبت به ارائه یک لایحه مرتبط با تکنولوژی اطلاعات، که ویژگی‌های قانونی معاملات و عملکردهای تجاری را دارا می‌باشد، اقدام نموده است. این لایحه شامل تدارکاتی جهت مجوزهای امضای دیجیتال و معاملات الکترونیک می‌باشد. بانک رسترای نپال (بانک اندوخته نپال) نیز بر اساس اظهارات دارای دستورالعمل‌هایی جهت تایید عملیات نرم افزاری و خدمات انجام شده از طریق اینترنت می‌باشد.
با عرضه این لایحه، برخی از نقطه نظرات در خصوص عدم کفایت چنین لایحه‌ای در صورت اجرای آن بیان شده است. بر این اساس لازم است تا نسبت به الحاق برخی از دستورالعمل‌ها بدین لایحه اقدام شود تا آنکه پتانسیل آن به میزان کامل و در حد نهایت خود ارتقا یابد. بیشترین بخشهایی که در این لایحه با کمبود مواجه می‌باشند و هم اکنون در الحاقیه جدید بدانها توجه شده است وجود حقوق مالکیت عقلانی و معاملات بانکداری الکترونیک می‌باشد. مضامین کامل این لایحه هنوز می‌بایست تحت بررسی دقیق قرار گیرد.
پارک تکنولوژی اطلاعات
تکنولوژی اطلاعات یکی از بزرگترین و سریعترین بخش‌های تجاری می‌باشد که در دنیای امروزی در حال رشد و نمو است. کشورهای در حال توسعه هم اکنون بر روی لبه این صنعت حرکت می‌نمایند. بطور مثال هندوستان، قبلاً نسبت به وجود آوردن یک کیفیت جهانی در این عرصه اقدام نموده است. شرکتهای نرم افزاری نپالی نیز همچنین دارای پتانسیل زیادی برای بوجود آوردن کالاهای متناسب IT با هزینه اندک و خدماتی قابل ملاحظه می‌باشند که شامل راه حل‌های نرم افزاری با استفاده از تکنولوژی‌های حرفه‌ای است. آنها همچنین توانایی انجام پروژه‌های بزرگ در محدوده زمانی مشخص شده را دارا می‌باشند. تاسیس پارکهای تکنولوژی اطلاعات یکی از استراتژی‌های نپال جهت رویارویی با چالشهای پیش رو در این زمینه می‌باشد، هر چند که این چالش‌ها مزیت‌های تکنولوژی اطلاعات را زیر سوال برده‌اند. پارک تکنولوژی اطلاعات تحت قیومیت وزارت علوم و تکنولوژی مشارکت قابل توجهی در بخش صادرات نرم افزار، از طریق ارائه نمودن خدمات ارتباطات دارای سرعت بالای مطمئن و عرضه یک رابط کاربر پسند صنعتی بین کالاهای IT، خدمات و صادر کنندگان نرم افزار و دولت ارائه نموده است.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

تجارت الکترونیک و ارتقای شرکتهای کوچک و متوسط نپال :
راهکار شرکتهای توسعه صنعتی نپال
شرکت توسعه صنعتی نپال (NIDC) نقش مهمی را در آغاز مراکز مرتبط با شرکتهای دارای اندازه کوچک و متوسط در بین ۲۴ عضو کشورهای انجمن توسعه مالی موسسه آسیا و پاسفیک (ADFIAP) بازی نموده است و از طریق آغاز بکار سایت فنی در طی کنفرانس سالیانه اعضای این انجمن توانایی خود را نشان داده است. این کنفرانس در سال ۲۰۰۰ در کاتماندگا برگزار گردید. نقاط مرکزی مرتبط با شرکتهای کوچک و متوسط نپال بصورت فنی از زمان آغاز بکار بیست و سومین کنفرانس سالیانه ADFIAP ، که در سوم مه سال ۲۰۰۰ برگزار گردیده، عملیاتی گردید ( البته دوران عملیات این مرکز به مدت کوتاهی برای انتقال سرور مرکزی متوقف شد).
آغاز بکار این مرکز بعنوان یک سنگ زیر بنای ثانویه پس از امضای MOU در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۹ بوسیله ADFIAP بشمار می‌‌آمد. در حال حاظر مرکز SME (شرکتهای کوچک و متوسط) نپال در حدود ۱۰۰۰ عضو (بدون الزام تجاری) دارد که در نمایشگاه تکنولوژی اینفوتک (CAN-INFO TECH-2001/2002)، انجمن کامپیوتر نپال (CAN)، که در ژانویه ۲۰۰۱ در کاتماندا برگزار گردید، شرکت نمودند.
یک موسسه مدل برای عصر دانش محور
مجموعه‌های حرفه‌ای نظیر انجمن کامپیوتر نپال، جامعه الکترونیک و مهندسین ارتباطات نپال، گروه کاربران اینترنت نپال، گروه حرفه‌ای تکنولوژی اطلاعات و گروه‌های دیگر نقش فعالی را در همکاریهای صنعتی در فرآیند ارتقای زمینه‌های اخلاقی حرفه‌ای و استانداردهای HRD IT بازی می‌نمایند. سازمانهای نظیر اتاق‌های بازرگانی و صنعت نپال، انجمن مدیریت نپال، انجمن مهندسین نپال و غیره در حفظ کیفیت خروجی موسسات HRD درگیر و فعال می‌باشند.
توسعه کارآفرینی در نپال
در خلال سالیان اخیر، موسسات دولتی و غیر دولتی بسیار خود را به توسعه کارآفرینی متعهد ساخته‌اند. بر این اساس تعداد زیادی از طرح‌ها مورد بررسی و فرمولاسیون قرار گرفته تا بدین وسیله نسبت به ارتقای کارآفرینی و خود اشتغالی در بخش‌های مختلف کشور برای سطوح متمایز کارآفرینان اقدام شود. آموزش‌های انجام پذیرفته شده بوسیله این سازمانها از نظر مدت، محتوا، دیدگاه و اسلوب با هم متمایز می‌باشند. مدت برنامه‌های آموزش کارآفرینی در محدوده ۲ ماه تا ۵ روز می‌باشد. بطور مشابه، تعداد اندکی از این برنامه‌ها بر روی زمینه‌های مشابه کاری همانند انگیزه بخشی، اقتصاد و مدیریت تکیه داشته‌اند.
توانمند سازی کارآفرینی در زمینه توسعه کارآفرینی و مدیریت مشاغل کوچک
سازمان‌های بسیار اندکی در امر توانمند سازی در زمینه توسعه کارآفرینی و مدیریت مشاغل کوچک حضور دارند در بین آنها IEDI بعنوان یک موسسه مرکزی در جهت توسعه منابع انسانی معرفو می‌باشد که قابلیت طراحی و پیاده سازی کارآفرینی و برنامه‌های توسعه مشاغل را در کشور دارا می‌باشد. این امر از طریق پیاده سازی برنامه‌های توانمند سازی تحت لوای برنامه‌های مختلف که عمدتاً آموزش مربیان (TOT) کارآفرینی می‌باشد تحقق می‌یابد و علاوه بر  این دوره‌های مدیریت تجاری و دوره‌های مشاوره‌ای که هدف از آنها کاستن فقر عمومی و ارتقای برنامه‌های شرکت‌های کوچک از طریق افزایش توان کارآفرینان و شرکتها در بخش‌های مختلف کشور می‌باشد نیز بکار گرفته می‌شوند.
IEDI یکی از موسسات پیشرو در زمینه توسعه کارآفرینی و مدیریت مشاغل کوچک در نپال می‌باشد. در کنار IEDI سازمانهای دیگری نیز وجود دارند که در امر توسعه کارآفرینی نپال دخیل می‌باشند. این سازمانها عبارتند از:
 

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 
سازمانهای پشتیبان دولتی:
اداره کلبه‌های روستایی و صنایع کوچک (DCSI).
هیئت توسعه کلبه‌های روستایی و صنایع کوچک (CSIDB).
 
سازمان اعضای تجاری:
فدراسیون اتاق بازرگانی و صنایع نپال (FNCCI).
فدراسیون کلبه‌های روستایی و صنایع کوچک نپال (FNCSI).
برنامه توسعه شرکتهای کوچک و متوسط( SMEDP).
 
سازمانهای تحت حمایت UNDP:
برنامه توسعه شرکتهای کوچک (MEDEP).
 
انجمن و بخش خصوصی:
انجمن کارآفرینی زنان نپال (WEAN).
مرکز توسعه تجاری (CEBUD).
بسته‌های آموزش توسعه کارآفرینی
در نپال ۴ مدل آموزش اصلی وجود دارد که هدف از آنها تقویت کارآفرینان بالقوه و کارآفرینان موجود می‌باشد. IEDI نسبت به ارتقای برنامه‌های توسعه شرکتی با استفاده از مجموعه‌های ارائه شده در این بسته‌های آموزش اقدام می‌نماید.
این بسته‌ها عبارتند از:
بوجود آوردن مشاغل جدید و آموزش آنها (NBC) (مدل CEFE).
دوره مدیریت مشاغل کوچک (SBM) ( برای کارآفرینان موجود).
بوجود آوردن و توسعه شرکتهای کوچک و یا ریز شرکتها (MECD).
شروع بکار نمودن و ارتقای مشاغل خود (SIYB).
این مدل‌ها بصورت مختصر تشریح خواهند شد.
 
بسته بوجود آوردن مشاغل جدید NBC))
بسته آموزشNBC برای توسعه چشم اندازهای کارآفرینان دانش محور و مهارت‌های آنها و مواردی که برای بوجود آوردن و راه اندازی یک شغل بصورت موفق مد نظر می‌باشد را آموزش می‌دهد. بر این اساس، این بسته آموزشی دارای تمرکز آشکاری بر روی توسعه سزاواری‌های کارآفرینی، بوجود آوردن ایده‌های شغلی و آماده سازی برنامه‌های تجاری می‌باشد. این بسته آموزشی بوسیله GTZ در آسیا به بازار عرضه شده است و تحت نام CEFE در آفریقا و آمریکای لاتین وارد بازار گردیده است.
بسته مدیریت مشاغل کوچک (SBM)
برنامه مدیریت مشاغل کوچک بصورت ابتدایی دارای هدف ارتقای سزاواری‌های مدیریتی کارآفرینان موجود می‌باشد. این برنامه بصورت گسترده‌ای نشان می‌دهد که آغاز بکار شغل جدید بعنوان یک پدیده نسبتا آسان مطرح می‌باشد، مخصوصاً راه اندازی شرکتهای کوچک و ریز شرکتها آسان خواهند بود چراکه آنها را می‌توان از طریق سرمایه گذاری‌های اندکی راه اندازی نمود و ضمن آنکه تکنولوژی‌های بکار رفته در آنها نیز ساده می‌باشد و از نیروی کار ماهر سطح بالایی نیز بی نیاز بوده و غالباً بر مبنای منابع محلی و بازار محلی استوار می‌باشند. در نتیجه، میزان قابل توجهی از مربیان، که بسمت آغاز بکار دوره‌های تجاری روی آورده‌اند توانسته‌اند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی خود بسرعت بسمت تاسیس شرکتهای تجاری خاص خود  اقدام نمایند. علاوه بر این نشان داده شده است که مطالعات بسیاری که در گذشته انجام شده است و بر اساس آنها پایداری شرکتهای کوچک و ریز شرکتهای تاسیس شده بمیزان قابل توجهی اندک می‌باشد، بواسطه عدم دانش کافی در زمینه مدیریت تجاری بوده است.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

بسته بوجود آوردن ریز شرکتها و توسعه آنها (MECD)
MECD یک برنامه جامع عملگرا برای اشخاص در نواحی روستایی نپال می‌باشد. تحت این برنامه فعالیت‌های مختلف با همراهی نتایج تحقیقات اقتصادی بالقوه در مقوله‌های مرتبط با این پروژه و ارزیابی‌های گروه‌های هدف ارائه گردیده است.
فعالیت‌هایی که در این پروژه انجام شده و مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد می‌بایست به میزان کفایت جهت انگیزه بخشیدن به شرکت کنندگان در این برنامه قدرتمند باشد و بر این اساس انگیزه کافی را به شرکت کنندگان اعطا نماید. با توجه بدین که برنامه MECD بعنوان یک دیدگاه مجتمع مد نظر می‌باشد، این برنامه شامل خدمات بعد از آموزش همانند مهارت‌های آموزشی فنی، تسهیل اعتباری و پشتیبانی مدیریت شرکتی می‌باشد. این موارد جهت ابقای انگیزه و محرکهای لازم در این سیستم گنجانده شده است.
مشاغل خود را آغاز و ارتقا دهید ( SIYB)، بسته نرم افزاری
برنامه آموزش SIYB  بعنوان یک برنامه آموزش مدیریت سازمان بین المللی کار مطرح می‌باشد که هدف از آن پروش مشاغل کوچک و ریز شرکتها است. این برنامه جهت توسعه و تقویت مهارت‌های مدیریت پایه طراحی شده است. این برنامه ارائه دهنده کمک به موسسات آموزشی و دیگر سازمانهای پیاده سازی مواد آموزشی جهت تحصیل گروه‌های هدف مختلف در زمینه بخش‌های مشاغل کوچک و ریز شرکتها می‌باشد. این برنامه همچنین ارائه دهنده ادوات گسترده‌ای برای مربیان جهت انجام کلاس‌های خود و ارائه پشتیبانی‌های مشاوره‌ای می‌باشد و همچنین اداوت خاص موسسات آن جهت نظارت و ارزیابی برنامه‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف SIYB مهیا نمودن یک روش پایدار و کم هزینه جهت دسترسی به میزان قابل توجهی از کارآفرینان مرتبط با شرکتهای کوچک می‌باشد که بر این اساس مهارت‌های مدیریت عملی که در یک محیط رقابتی جهت تحصیل سود مد نظر می‌باشد نیز بدانها آموزش داده می‌شود. مسیر آموزشی SIYB بطور عمده مواردی چون بازی‌های رایانه‌ای، کارگاه‌ها و مشاوره‌های مرتبط می‌باشد.
بازی تجاری SIYB
این بازی برای هم کارآفرینان بالقوه و هم کارآفرینان موجود بکار برده می‌شود. این بازی بعنوان یک ابزار دینامیک قابل توجه برای بوجود آوردن یک محیط شبیه سازی شده مطرح است که در آن مربیان می‌توانند نتایج تصمیمات تجاری خود را تجربه نمایند.
کارگاه SIYB
هدف از این کارگاه تحت پوشش قرار دان ۳ حوزه مختلف مربوط به کارآفرینان است. بر این اساس کارآفرینان بالقوه، کارآفرینان تازه یا کسانی که بتازگی کار خود را آغاز نموده‌اند و کارآفرینان موجود در این جامعه قرار گرفته می‌شوند. این برنامه جهت ایجاد تناسب با کارآفرینان روستایی و انجام تمارین مربوطه، ایفای نقش مرتبط، برنامه‌های تصویری و غیره طراحی شده‌ است.
تکنیک‌های مشاوره‌ای
سیستم مشاوره‌ای SIYB بعنوان یک فعالیت آموزشی مکمل طراحی شده است، که بصورت معمول پس از آموزشهای اولیه SIYB استعمال می‌گردد. این برنامه از طریق تجربه در مواقع بکار گیری تکنیک‌های مشاوره‌ای جهت ارتقای تاثیرات مطلوب برنامه‌های SIYB پیاده می‌شود. برنامه مشاوره SIYB دو دیدگاه ذیل را دنبال می‌نماید.
برنامه مشاوره‌ای فردی
مشاوره گروهی
SIYB یک دیدگاه مرحله‌ به مرحله‌ای می‌باشد. شکل ذیل نشان دهنده حرکت از یک مرحله به مرحله دیگر در این برنامه در سطح توسعه فردی شرکت کنندگان می‌باشد.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

نتیجه گیری
مقوله تکنولوژی اطلاعات چنان سریع توسعه یافته است که پیش بینی آنچه که در وهله بعد بروز خواهد نمود مشکل می‌باشد. این مورد هرچه که باشد، نپال آماده پذیرش چالشهای پیشرفت سریع IT بوده و سعی می‌نماید از آن برای تهسیل توسعه ملی بهره جوید. ما می‌بایست این نکته را درک نماییم که تنها بصرف معرفی IT  نمی‌تواند باعث کمک به جامعه نپال بصورت کامل شود. از اینرو تاثیر انقلاب IT در دنیا را نمی‌توان مورد بحث قرار داد. براین اساس IT در انتهای روال‌های خود قرار نداشته بلکه بعنوان ادواتی می‌باشد که باعث بروز چشم انداز‌های آشکار و روشن در زمانهای مدرن خواهد شد.
این امر مشهود می‌باشد که تجارت الکترونیک بطور فزاینده‌ای به سمت یک تغییر و تحول اساسی در تجارت بین المللی و مقوله بازرگانی در حرکت می‌باشد. کشور در حال توسعه‌ای نظیر نپال بر این اساس می‌بایست تا آمادگی لازم جهت بهره‌گیری از مزیت‌های بالقوه تجارت الکترونیک را داشته باشد، البته این امر در صورتی امکان پذیر است که کشور سیستمهای گوناگون اقتصادی خود را تحکیم بخشیده و انرژی لازم را برای این موقعیت فراهم آورده باشد. بر این اساس برای مرتفع نمودن برخی از چالش‌ها، که در امر بوجود آوردن یک محیط تجارت الکترونیکی کامل در کشوری نظیر کشور ما با آنها سر و کار داریم، می‌بایست تلاش‌های متمرکزی جهت تسهیل رشد و توسعه تجارت الکترونیک در نپال برداشته شود.
در مضمون مرتبط با نپال، تحصیل توسعه از طریق فعال نمودن گروه‌های غیر کارآفرینی سنتی می‌تواند مهم باشد. بر این اساس گروهای طبقاتی و قومی مختلفی وجود دارند که در گذشته هرگز کارآفرینی را بعنوان یک جایگزین در نظر نداشته‌اند. امروزه سه مجموعه تجدید حیات شده برای کارآفرینان بالقوه وجود دارد و علاوه بر این چندین بسته سفارشی شده نیز برای کارآفرینان مهیا می‌باشند، اما سازمانهای اندکی هستند که قادر به ارائه چنین خدماتی می‌باشند. در کشوری مثل نپال، آموزش به‌ تنهایی نمی‌تواند بوجود آورنده شرکتها و اشتغال باشد، بجز آنکه سرویس‌های پشتیبانی نیز فراهم شده باشد. بر این اساس، مردم می‌بایست مجهز به مهارتهای مطلوب گردیده و همچنین می‌بایست تمایل به تصمیم گیریهای اقتصادی را نیز داشته باشند. IEDI  نسبت به آموزش مربیان و تسهیل کنندگان سازمانهای غیر دولتی به منظور اعمال این برنامه در ناحیه کاری خود اقدام نموده ‌است. این سازمانهای غیر دولتی برنامه‌های توسعه کارآفرینی برای بازیگران اقتصادی سطح ریشه را پیاده سازی نموده‌اند. دستاوردهایی که به وسیله این برنامه محقق شده است نشان دهنده آن است که این برنامه موثر بوده و توانسته است در جهت به دست آوردن سزاوریهای کارآفرینی و نیل به توسعه و بوجود آوردن شرکتها در این کشور مفید باشد.

کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.