مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۷۷
کد مقاله
IND77
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کاربرد روش سیستم نرم در خوشه صنایع باتیک ناحیه سولو با استفاده از رویکرد علم سیستم خدمات
نام انگلیسی
An Application of Soft System Methodology in Batik Industrial Cluster Solo by using Service System Science Perspective
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
روش سیستم نرم، علم سیستم خدمات, روش ایجاد مشترک ارزش, ارزش اجتماعی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Soft System Methodology (SSM), Service System Science, Value Co-creation, Social Value
مرجع به فارسی
پنجمین کنفرانس بین المللی نوآوری، کارآفرینی و مشاغل کوچک، اندونزی
الزویر
مرجع به انگلیسی
The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business; School of Business and Management – Institute of Technology, Bandung (SBM-ITB), Jl. Ganesha 10, Bandung,  Indonesia; Elsevier
کشور
اندونزی

کاربرد روش سیستم نرم در خوشه صنایع باتیک ناحیه سولو با استفاده از رویکرد علم سیستم خدمات

چکیده
این مقاله کاربرد یک رویکرد روش شناسانه تحت عنوان روش های سیستم های نرم (SSM) در خوشه های صنعتی باتیک ناحیه سولو مالزی را مورد بررسی قرار می دهد. مراحل کاربرد  SSM  شامل توسعه  تصویری غنی همراه با مدل های مفهومی از چنین مفهومی می باشد که این صنعت بکار گرفته شده است. ما صرفاً اقدام به خلاصه نمودن نتایج اولیه در این مقاله می نماییم چرا که چنین مبحثی نیازمند بررسی بیشتر برای مشخص سازی نقطه نظرات سهامداران در صنعت باتیک می باشد. با استفاده از دیدگاه علم سیستم خدماتی، ما نسبت به پیاده سازی روش سیستم نرم برای هر مرحله در خوشه صنایع باتیک اقدام نموده و ویژگی های مربوط به ارزش اجتماعی در ارتباط با نکته نظرات و ارزش طرف های دیگر و مشتریان و همچنین فرآیند ایجاد مشترک ارزش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 

کلمات کلیدی: روش سیستم نرم (SSM)، علم سیستم خدمات، روش ایجاد مشترک ارزش، ارزش اجتماعی

 

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

 

۱- مقدمه

صنعت خلاقانه در مالزی در خلال سالیان اخیر ظهور نموده و تعامل خود در ارتباط با تولید ناخالص داخلی را نشان داده است. این فرآیند معرف اهمیت صنایع خلاق می باشد و در این راستا یکی از صنایع خلاق در این کشور صنعت باتیک محسوب می شود که به صورت پیوسته رویه توسعه خود را ادامه داده است. هدف این تحقیق در ارتباط با صنایع باتیک  بخش  سولو با استفاده از چشم انداز یا رویکرد علم سیستم خدمات می باشد.
یک رشته علمی جدید، علم خدمات در ارتباط با صنایع خوشه باتیک و صنایع خدماتی مطرح شده است. علم خدمات به عنوان یک رشته جامع فناوری، مهندسی و سیستم اجتماعی به منظور حاصل آوردن خلق ارزش مشترک ظهور نموده است (Irene، ۲۰۱۰)
خوشه باتیک به تنهایی به عنوان بزرگترین خوشه ای می باشد که در تعامل کامل با دولت به فعالیت مشغول است، و دو روستای کومان باتیک و لویان باتیک را شامل می شود. روستای کومان باتیک فراهم آورنده اصلی محصول باتیک برای مناطق مختلف و قصر (کراتون) و همچنین شهرداری سولو به شمار می آید. در عین حال روستای باتیک لویان به عنوان بزرگترین خوشه در بخش سولو به شمار آمده که به وسیله دولت محلی پشتیبانی می شود.
در این تحقیق، ما نسبت به بررسی ویژگی های علوم خدماتی در خوشه صنایع باتیک اقدام خواهیم نمود چرا که این صنعت متشکل از تعاملات بین هویت های مختلف، همانند شرکت های انفرادی، مشتریان، دولت و دیگر مؤسسات پشتیبان می باشد.
با استفاده از دیدگاه علم سیستم خدماتی، این مقاله بر روی کاربرد روش سیستم نرم (SSM.) در خوشه صنعتی باتیک سولو تمرکز خواهد داشت. انتخاب خوشه باتیک جاوای مستقر در سولو جهت بررسی موارد مرتبط به واسطه ویژگی های منحصر به فرد آن بسیار حائز اهمیت می باشد. در عین حال، روش سیستم نرم به منظور بکارگیری ویژگی های آن مناسب است چرا که این سیستم نشان دهنده تصویر غنی و یک مدل مفهومی مرتبط می باشد.
ما از روش سیستم نرم (Checkland، ۱۹۸۰) استفاده نمودیم که دارای هفت مرحله می باشد. به عنوان یک تحقیق اولیه، ما تصویر غنی خود را صرفاً بر مبنای نقطه نظرات محققین ارائه خواهیم نمود، بنابراین چنین موردی نیازمند تحقیقات متعاقب از نقطه نظر طرف های ذینفع در خوشه صنعتی باتیک می باشد.
 

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

 

۲- چارچوب تئوریکی

این بخش عمدتاً تئوری های مطرح شده در این خوشه، شامل ایجاد مشترک ارزش تحت منطق غالب خدماتی و روش سیستم نرم را ارائه خواهد نمود.
 
۲ـ۱٫ خوشه های باتیک
در این بخش ما تئوری های خوشه و صنعت خوشه باتیک در منطقه سولو را گزارش می نماییم که در بر دارنده دو روستای کومان باتیک و لویان باتیک می باشد. بر مبنای تعریف حاصله از برنامه تجاری اورگون، خوشه های صنعتی به عنوان گروه هایی به شمار می آیند که در ارتباط و مشابه با دیگر بخش های شرکتی هستند که در مناطق مختلف جغرافیایی بکار مشغول بوده و در آن به مهارت های کارکنان و به اشتراک گذاری نیازها و منابع همراه با فناوری و دسترسی به بازارهای عمومی نیاز خواهد بود.
بر مبنای Solvell (2009) طرف های ذینفع در این خوشه شامل افراد ذیل هستند:
  1. شرکت های بالادستی و پایین دستی، که شامل هر دو دسته شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک و متوسط نیز می گردند.
  2. مؤسسات مالی، شامل بانک های سنتی، بانک های تجاری و دیگر مؤسسات سرمایه ای.
  3. بازیگران دولتی شامل:
الف. وزرای ملی و مؤسسات شامل شده.
ب. مؤسسات منطقه ای و واحدهای متعلق به مجموعه های ملی.
ج. جوامع محلی
  1. طرف های آکادمیک شامل دانشگاه ها و کالج ها.
  2. سازمان های خصوصی و دولتی برای تعامل و مشارکت (شامل NGO ها).
  3. رسانه های ارتباط جمعی.
 
۲ـ۱ـ۱٫ روستای لویان باتیک (Laweyan Batik)
روستای لویان باتیک یکی از بزرگترین خوشه های باتیک در بخش سولو به شمار آمده و در حقیقت به عنوان روستای “جورگان باتیک” معروفیت دارد. این روستا از تاریخچه ای طولانی در ارتباط با ظهور و توسعه خوشه صنعتی باتیک برخوردار است. این منطقه در نزدیکی خیابان دکتر راجیمان قرار دارد که به عنوان محور بخش کراتون پالاس سولو به شمار می آید.
معماری این روستا تحت تأثیر سنت های سکنه جاوا، اروپا، چین و اسلام می باشد. میراث فرهنگی این روستا که نزدیک به مسجد لویان نیز می باشد، که قبلاً بازار لویان نیز به شمار می آمد، و معبد لویان نیز در همین محدوده است از جمله فرهنگ های غنی به شمار آمده و در این زمینه می توان به خانه اچسامان هودی (مؤسس اتحادیه تجاری اسلامی) نیز اشاره داشت. روستای لویان باتیک یکی از موارد میراثی سولو می باشد چرا که از تاریخچه بسیار و تأثیر زیادی بر روی توسعه شهر سولو تا زمان های اخیر برخوردار بوده است.
۲ـ۲٫ علوم خدماتی و ایجاد مشترک ارزش
نگرش نوظهور با توجه به ایجاد ارزش مشترک با در نظرگیری مشتریان (Edvardsson و همکاران، ۲۰۰۵، Gronroos، ۲۰۰۸، Vargo و Lusch، ۲۰۰۸، Ramirez، ۱۹۹۹) ارائه شد. ارزش مشتریان شامل نه تنها ارزش اقتصادی بلکه ارزش هایی همانند ایده ها و موارد دیگر نیز می باشد. منطق حاکم بر روی ویژگی خدماتی مشتریان را به عنوان ایجاد کننده ارزش تلقی می نماید. بنابراین چنین پدیده ای قابلیت ایجاد مشترک ارزش با استفاده از مشتریان را خواهد داشت (Gronroos، ۲۰۰۸).
۲ـ۳٫ روش سیستم نرم
در این تحقیق، ما از روش سیستم نرم به عنوان یک رویکرد سیستم نرم استفاده نمودیم. روش سیستم نرم جهت ساختاربندی تفکرات در یک مسئله پیچیده ارائه شده است. این مورد شامل فعالیت های انسانی نیز می باشد چرا که در بردارنده تعداد زیادی از طرف های ذینفع است که هر کدام از آنها از نقطه نظرات مختلف، منافع و عقاید متفاوتی برخوردار هستند.
برخی از روش های سیستم نرم متشکل از هفت مرحله (Wilson، ۱۹۸۴) به شرح ذیل می باشند:
  • مرحله یک ـ موقعیت مسئله بدون ساختار
  • مرحله دو ـ موقعیت مسئله بیان می گردد
  • مرحله سه ـ ایجاد تعاریف ریشه ای سیستم های مرتبط
  • مرحله چهار ـ ایجاد مدل های مفهومی
  • مرحله پنج و شش ـ بازگشت به دنیای واقعی و تعریف تغییراتی که می بایست اعمال شوند.
  • مرحله هفت ـ ایجاد فرآیندهایی جهت حل یا ارتقای موقعیت مشکل.
 
۲ـ۴٫ چارچوب تئوریکی و روش مرتبط
جهت ایجاد و تحلیل جعبه ابزار به منظور مطالعه موردی خوشه صنعتی باتیک، ارتباط بین تئوری ها را می بایست با توجه به تحلیل جامع آنها در نظر گرفت.

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

 

۳٫مدل ایجاد مشترک ارزش خوشه صنعتی باتیک سولو با استفاده از SSM
در این بخش، ما نسبت به تشریح مدل ایجاد ارزش مشترک در خوشه صنعتی باتیک با استفاده از دیدگاه علم سیستم خدماتی اقدام می کنیم. دو مطالعه موردی انتخاب شدند که شامل روستاهای لویان و کومان هستند که هر دو در منطقه شهری سولو به عنوان مرکز تولید باتیک قرار دارند. روستای لویان باتیک در بخش غربی سولو واقع است و به عنوان بزرگترین مرکز باتیک سولو به شمار می آید که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز نموده است. این موقعیت بسیار استراتژیک می باشد و بهترین دارایی برای تجارت و صنعت به شمار می آید.
باتیک سولو غنی از طراحی و انگیزه های به وجود آمده در ارتباط با میراث کراتون (کاخ سلطنتی) و فرهنگ های مرتبط می باشد. در سولو، روستایی وجود دارد که به عنوان سازنده مراکز تولید باتیک محسوب می شود. این مطالعه در سال ۲۰۱۲ و با استفاده از رویکرد کمی انجام شده است.
هر دوی این موارد در بردارنده ویژگی های سنتی خوشه باتیک بر مبنای SMI بوده و هر کدام در بخش قدیمی کامپونگ با ارزش ها و سنت های تاریخی طویل المدت قرار گرفته اند.
بر مبنای شکل ۳، جزء خدماتی خوشه صنعتی باتیک متشکل از تعامل بین هویت های مختلف، یعنی کارآفرینان، مشتریان، دولت محلی، مؤسسات آموزشی و تحقیق و توسعه، مؤسسات مالی و بانک ها، تأمین کنندگان ادوات ورودی و دانشگاه ها، می باشد.
لایه تعاملی در ارتباط با ایجاد ارزش مشترک در بین هویت ها در شکل ۴ توصیف شده است.
۳ـ۱٫ SSM در خوشه صنعتی باتیک سولو
در این بخش، روش سیستم نرم برای خوشه صنعتی باتیک با استفاده از دیدگاه علم سیستم خدماتی ارائه خواهد شد.
در این بخش، ما نسبت به کاربرد روش سیستم نرم در خوشه صنعتی باتیک سولو با استفاده از هفت مرحله SSM اقدام می نماییم.
مرحله یک ـ موقعیتی که مشکل آفرین است (موقعیت غیرساختاری)
به منظور توسعه یک تصویر غنی از موقعیت تحت مطالعه، تعدادی از منابع اطلاعاتی جهت حاصل آوردن نگرش های مرتبط از کلیه چشم اندازها بکار گرفته شده اند. بر این مبنا ما نسبت به جمع آوری اطلاعات از روستای کومان باتیک و لویان باتیک از طریق مصاحبه با کارآفرینان اقدام نمودیم.
تفاوت های بین این دو مشهود می باشند، با وجود آنکه آنها صرفاً سه کلیومتر از یکدیگر فاصله دارند. روستای لویان باتیک دارای سبک های سنتی آزاد باتیک می باشد، در حالی که روستای کومان باتیک صرفاً از سبک خاصی برخوردار است. صنعت باتیک نیازمند توجه جدی و ارائه برنامه های توسعه استراتژیک می باشد.
برخی از مسایل همانند قیمت مواد خام همراه با پارچه های سفید ساده، رنگی و مواد شیمیایی، بازاریابی و مسایل محیط زیستی می بایست مورد توجه جدی قرار گیرند. تولید کنندگان باتیک می بایست مسافتی را جهت بهتر نمودن کیفیت محصولات و طرح های خود بپیمایند تا قابلیت حاصل آوردن جایی در آن سوی دریاها برای محصولات خود داشته باشند.

سیستم نرم خوشه صنایع باتیک رویکرد علم سیستم خدمات

 

۴- نتیجه گیری
از طریق ارائه سیستم های مبتنی بر یکسری از روش های خاص نظیر SSM، ما قابلیت مشاهده این موضوع را خواهیم داشت که ارزش های حاصله با توجه به مفاهیم مرتبط از نقطه نظر محققین می تواند به خوبی در نظر گرفته شده و به دست آیند.
به منظور ارتقای ارزش اجتماعی، هر یک از طرف های ذینفع که نه تنها جزء سکنه روستاهای کومان و لویان هستند، بلکه کلیه طرف های ذینفع در بخش خوشه باتیک سولو نیز به شمار می آیند، می بایست با یکدیگر به مشارکت پرداخته تا از این طریق قابلیت ایجاد ارزش و همچنین ارزش مطلوب برای مشتریان فراهم شود.
کلیه طرف های ذینفع در مبحث خدمات صنعت خوشه باتیک سولو نیز می بایست قابلیت ایجاد خلاقیت را داشته باشند که نه تنها می تواند تکمیل کننده ضروریات مشتریان (هزینه اندک) تلقی شود بلکه می تواند ارائه دهنده بهتر ویژگی های هنری و فرهنگی (اصالت) و موارد مطلوب دیگر (کیفیت و نوآوری) باتیک نیز قلمداد شود.
کارآفرینان می بایست به صورت متوالی یکسری از دوره های آموزشی با توجه به تجهیزات پیشرفته را برگزار نمایند و به صورت متوالی اقدام به ارائه محصولات نوآوری، بهینه سازی محصولات، و ارتقای رویه ها از طریق ایجاد نمایشگاه ها و ارائه محصولات به وسیله اینترنت نموده و نیاز جهت ایجاد یک برنامه آموزشی پیوسته که می تواند در زمینه مشارکت با مؤسسات دولتی نیز راهگشا تلقی شود را در نظر داشته باشند.
به علاوه، ما بر روی این نکته تأکید می کنیم که نتایج حاصله کنونی صرفاً به عنوان نتایج اولیه به شمار می آیند. بنابراین لازم است تا قابلیت بررسی و گسترش این مدل و اعتبارسنجی و ارزیابی آن با توجه به واقعیت های مربوطه از طریق جمع آوری داده ها از هر یک از طرف های ذینفع خوشه صنعتی باتیک سولو را داشته باشیم.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.