مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۳
کد مقاله
IND23
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی
نام انگلیسی
Statistical Process Control as a Service: An Industrial Case Study
تعداد صفحه به فارسی
۲۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
اطمینان از کیفیت, کنترل فرایند آماری, ساختار سرویس – مبنا
کلمات کلیدی به انگلیسی
Quality assurance, Statistical process control, Service oriented architecture
مرجع به فارسی
دپارتمان سیستم های تولیدی و کنترل، دانشگاه Ljubljana، اسلوانی
الزویر
مرجع به انگلیسی
University of Ljubljana, Department of Manufacturing Systems and Control, Ljubljana, Slovenia; Elsevier
کشور
اسلوانی

 

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

چکیده
پشتیبانی قوی از عملیات یکی از نیازهای کلیدی برای موفقیت رقابتی در سازمانهای تولیدی مدرن می باشد. یکی از جنبه های مهم پشتیبانی عملیات کنترل فرایند آماری (SPC) ؛ یعنی استفاده از روش آماری برای نظارت و کنترل فرایند های تولیدی و محصولات می باشد.  با این وجود، اجرای SPC مستلزم داشتن میزان معینی از دانش و اطلاعات آماری است. هرچند این موضوع برای شرکت های بزرگ ( مثل بخش اتومبیل سازی) مسئله مهمی بشمار نمی آید، اما شرکت های کوچکتر نمی توانند اطلاعات لازم را تأمین کنند. در این مقاله یک راهکار بر مبنای سرویس مرتبط با SPC مطرح شده است، که در آن SPC با استفاده از اطلاعات مدرن و تکنولوژی ارتباطات نظیر سرویس وب برون سپاری می شود.  این کنترل فرایند آماری به صورت یک راهکار خدماتی طی یک مطالعه موردی صنعتی تشریح و تحلیل شده است.

واژگان کلیدی: اطمینان از کیفیت- کنترل فرایند آماری- ساختار سرویس – مبنا

 

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

۱- مقدمه
کنترل فرایند آماری (SPC) یک ابزار قدرتمند گردآوری شده در زمینه حل مسئله می باشد که برای دستیابی به ثبات فرایند تولید و افزایش توانایی از طریق کاهش تغییرپذیری سودمند است {۱}.  این سیستم را می توان به هنگامی بکار برد که با تولید تعداد زیادی از اقلام مشابه روبرو می باشیم. فرض اساسی این ابزار این است که کالای خوب وقتی تولید می شود که فرایند ها نسبت به مقادیر هدف تحت کنترل باشند. هدف اصلی SPC ارائه یک سیگنال به هنگام تغییر فرآیند می باشد، یعنی به هنگام بروز جابجایی از مقدار هدف و یا افزایش تغییرپذیری.
اصولاً SPC برای پشتیبانی از عملیات تولیدی به کار می رود. وقتی سیگنال نشان می دهد که فرایند در حال تغییر است، اپراتور دستگاه باید فعالیت اصلاحی را انجام دهد. به طور سنتی مهم ترین ابزار SPC نمودار کنترلی است که داده های فرایند را به صورت گرافیکی ارائه داده و نشان می دهد آیا فرایند تحت کنترل آماری هست یا نه.
اجرای SPC مستلزم داشتن میزان معینی از اطلاعات و دانش آماری است و اغلب با نرم افزارهای تجاری SCADA، MES یا ERP تلفیق می شود. در حالیکه شرکت های بزرگتر می توانند راه حل های منسجمی داشته باشند ، شرکت های کوچکتر اغلب به روش های دستی بسنده می کنند یا بدون SPC کار می کنند {۲-۴}. علاوه بر این، توسعه راه حل های معمول گران بوده و مستلزم دانش تخصصی است که شرکت های کوچک نمی توانند آنها را فراهم کنند.
در این مقاله یک راهکار بر مبنای سرویس برای SPC مطرح شده است. این راهکار نشان می دهد چگونه اطلاعات مدرن و تکنولوژی ارتباطات (ICT) می توانند برای ایجاد یک سیستم SPC الکترونیکی توزیع یافته (eSPC) به کار روند. مرکز سیستم سرویس وب است که ابزاری را برای تهیه گزارشات از راه دور SPC نظیر نمودارهای کنترلی فراهم می کند. ساختار سیستم همراه با اجرای مشترک با کاربر ارائه شده است. این سیستم در یک مطالعه موردی صنعتی در تولید لوله پلاستیکی به اثبات رسیده است.

 

ادامه این مقاله به صورت زیر ساختار یافته است. در بخش ۲ مروری بر مقالات مربوط به SPC ، نمودارهای کنترل و ساختارهای سرویس مدار (SOA) در تولید ارائه شده است. بخش ۳ راهکار مطرح شده برای SPC را به عنوان یک سرویس ارائه شده معرفی می کند که شامل ساختار سیستم و کارکرد داخلی سیستم می باشد. بخش ۴ مطالعه موردی و بخش ۵ نتیجه گیری های مقاله را ارائه می دهند.

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

۲- مروری بر مقالات
در این بخش دو مبحث مهم مرور می شوند. اولین مبحث SPC با نمودارهای کنترلی و مبحث دوم SOA در تولید است. این دو مبحث تؤاماً اساس SPC به صورت مفهوم سرویس ،که در بخش ۳ توضیح داده می شود، را تشکیل می دهند. دلیل اصلی اجرای SPC در فرایند های تولیدی نیاز به کیفیت بالاتر و ثابت می باشد. کیفیت را می توان از ابعاد مختلف بررسی کرد؛ سطح کارایی، قابلیت اعتماد، پایایی، قابلیت تعمیر، زیبایی، ویژگی های خاص ، کیفیت ادراک شده و مطابقت با استانداردها {۵}. این طریق روش سنتی برای توصیف کیفیت است و به طور خلاصه ” کیفیت به معنی مناسب بودن برای استفاده می باشد.” در مقابل تعریف سنتی که مشتری مدار است، تعریف مدرن آن بر جنبه های تولیدی تمرکز دارد: ” کیفیت با تغییرپذیری نسبت معکوس دارد” {۱}. یک تفسیر مهم از تعریف مدرن این است که ” بهبود کیفیت معادل کاهش تغییرپذیری در فرایند و محصولات می باشد.” {۱}.  در این دیدگاه به SPC به عنوان مکانیزمی برای کنترل تغییرپذیری نگاه می شود.
در SPC فرایند به عنوان سیستمی با مجموعه ای از ورودی ها و خروجی ها در نظر گرفته شده و بر اساس مجموعه مشخصات مربوط به کیفیت که طی توسعه محصول تنظیم می شود کنترل می گردد. مهم است که بدانیم کیفیت محصول شدیداً با فرایند تولید ارتباط دارد. برای تولید خروجی های با کیفیت ، پارامتر های فرایند طبق مقادیر خاصی که مربوط به مقادیر نامی یا مقادیر هدف می باشند تنظیم می شوند. مقادیر واقعی می توانند از مقادیر نامی در منطقه ای از پیش تعیین شده بین حد مشخصه بالا (USL) و حد مشخصه پایین (LSL) تغییر کنند.
نمودارهای کنترلی یکی از اولین و معروف ترین تکنیک های SPC هستند. استفاده سیستماتیک از نمودارهای کنترلی موجب کاهش تغییرپذیری شده و لذا طبق تعریف موجب بهبود کیفیت فرایند خواهد شد. بسیاری از انواع نمودارهای کنترلی شناخته شده با توجه به مشخصه پدیده تحت کنترل تغییر خواهند کرد. به طور کلی نمودارهای کنترلی را می توان به نمودارهای کنترلی برای متغیرهای کمّی و نمودارهای کنترلی برای مشخصات وصفی تقسیم کرد{۱}.
هرچند استفاده از نمودارهای کنترلی نسبتاً ساده است، اما همیشه صحیح و سیستماتیک انجام نمی شود. با توجه به SOA، SOM{7-10} و IPS2{11} یک گزینه ممکن اجرای نمودار های کنترلی به صورت یک سرویس می باشد {۱۲-۱۶}، تا بدین ترتیب از تعریف واضح و صحیح نقش SPC در یک سیستم تولیدی اطمینان حاصل شود.

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

۳- سیستم SPC توزیع یافته : eSPC
این بخش مفهوم SPC الکترونیکی توزیع یافته (eSPC) و روشهای تشخیص آن را ارائه می دهد. eSPC یک سرویس وب و مربوط به کاربرد وب می باشد که از طریق ایجاد نمودارهای کنترلی و سایر گزارشات SPC کاربرد SPC را فراهم می کند. نقش eSPC در پشتیبانی از عملیات در شکل ۲ تشریح شده است.
ورودی برای eSPC داده های فرایند است که با یک سیستم اکتساب داده بدست می آید و کیفیت مربوط به این داده ها از جمله مقادیر هدف و حدود مشخصه توسط یک متخصص تعیین می شود. خروجی نمودار کنترلی و سایر داده های SPC به صورت XML می باشد.
 انتقال داده
در مرحله انتقال داده ، داده های تولید از طریق روشهای سرویس وب به eSPC فرستاده می شوند. روشهای مذکور برای مشخصات یک جزء جدید، مشخصات یک ویژگی اندازه گیری شده جدید و از طریق یک اندازه گیری جدید موجود می باشند. تمام داده ها در یک بانک داده ای که بر روی سرور وب قرار دارد ذخیره می شوند.
شمای حداقل بانک داده ای مورد نیاز در شکل ۴ نشان داده شده است. این شما ( طرح) بر اساس مفهوم ذیل  است. یک سازمان تولیدی چندین فرایند را انجام می دهد. برای هر فرایند می توان چندین مشخصه را در نظر گرفت. هر مشخصه شامل مجموعه ای اندازه گیری ها و داده های مربوط به SPC از جمله حدود کنترل می باشد. هر کاربر سرویس eSPC به طور جداگانه اجازه دسترسی به داده های سازمان را دارد.
پردازش داده
در مرحله پردازش داده ، داده ها به داده های SPC تبدیل می شوند. این تغییرات شامل محاسبه اطلاعات آماری برای هر نمونه و سپس اعمال قوانینی که تعیین می کنند آیا اطلاعات آماری نمونه بین حدود و در نتیجه تحت کنترل هست یا نه می باشد. علاوه بر چک کردن حدود، قوانین ( مثلاً قوانین وسترن الکتریک) اعمال می شود تا نمونه های تحت کنترل تعیین شوند.
داده های SPC به صورت گزارشات XML به کاربر فرستاده می شود. ساختار XML برای نمودارهای کنترلی در شکل ۵ نشان داده شده است.
یک گزارش نمودار کنترل یک نام برگرفته شده از محصول و داده های مربوط به مشخصات آن و یک خط مرکزی در راستای حدود کنترل را تعیین کرده و شامل یک آرایه از نقاط داده ای که هر کدام مربوط به مقدار خاصی هستند می باشد و یک متغیر بولی تعیین می کند کدام نقاط داده ای خارج از کنترل هستند. تنها چیزی که برای رسم و نمایش نمودار کنترلی لازم است داده می باشد.

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

نمایش داده های SPC
در نهایت، داده ها توسط یک برنامه وب بر روی یک مرورگر وب نمایش داده می شوند.  برنامه وب شامل اسکرین ها یا نماهای مختلفی بشرح ذیل است:
  • یک پانل کنترل که یک وضعیت کلی از فرایند انتخاب شده را نشان می دهد.
  • نمودارهای کنترلی که نمودارهای دقیق برای یک مشخصه را نشان می دهند.
  • هیستوگرام ها، نمودارهای احتمال و اسکرین های آماری که اطلاعات آماری و توزیع داده ها را نمایش می دهند.
 
پانل کنترل
پانل کنترل اسکرین اصلی برنامه است. در مورد یک فرایند انتخاب شده تمام نمودارهای کنترلی مربوط به مشخصات آن در یک جا نشان داده می شوند. رنگ آمیزی نمودار ها شبیه رنگ آمیزی چراغ راهنمایی است؛ نمودار سبز نشان می دهد که مشخصه تحت کنترل است، نمودار زرد نشان می دهد که مشخصه از حدود هشدار تجاوز کرده و نمودار قرمز نشان می دهد مشخصه خارج از کنترل است. در این روش اپراتور از طریق یک راه ساده و شفاف، با نگاه کردن به پانل کنترل از  وجودعیب آگاه می شود.
 
نمودارهای کنترلی
اسکرین نمودارهای کنترلی، نمودارهای کنترلی دقیق برای هر مشخصه منتخب را نمایش می دهند. نمونه هایی که خارج از کنترل هستند مشخصاً با رنگ قرمز معین می شوند. تعداد زیادی از انواع معروف نمودارهای کنترلی ارائه شده اند؛ از جمله X-R، EWMA، CUSUM و Hotelling T2.
سایر اسکرین ها
سایر اسکرین ها شامل هیستوگرام ها ، نمودارهای احتمال و اطلاعات آمار عمومی داده ها می باشند. این اسکرین ها تؤاماً ابزاری برای آنالیز داده ها؛ مخصوصاً برای چک کردن اینکه آیا داده ها به صورت نرمال توزیع شده اند یا نه فراهم می کنند. این موضوع مهم است، چرا که تئوری نمودارهای کنترلی بر اساس فرض توزیع احتمال نرمال است. این موضوع ممکن است ناچیز به نظر آید، اما وقتی داده های به صورت نرمال توزیع شده باشند، آلارم های SPC ممکن است به دلایل نادرستی نواخته شوند.

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

۴- مطالعه موردی
دلیل اولیه استفاده از نمودارهای کنترلی مدیریت کیفیت که اغلب مورد درخواست مشتریان است می باشد. این روند شامل تولید محصول با کیفیت و نیز ارائه یک مستندسازی مناسب  است. این مطالعه کاربرد eSPC در مورد تولید لوله ترموپلاستیک را ارائه می دهد.
این تولید کننده خاص یک تأمین کننده کوچک بر مبنای تقاضا برای لوله های پلاستیکی قالبی می باشد. بسیاری از مشتریان مستندی در مورد فرایند تولید اقلام تولید شده خاصی را درخواست می کنند. تولید کننده تصمیم گرفت این درخواست را با استفاده از SPC و نمودارهای کنترلی ارضاء  کند. برای اطمینان از کیفیت مستندسازی، قابلیت ردیابی، امکان آنالیز کیفیت و حصول لبه رقابتی، استفاده از eSPC به عنوان بهترین راه حل برای مسئله ارائه شده انتخاب شد.

کنترل فرایند آماری بعنوان یک سرویس: یک مطالعه موردی صنعتی

 

۵- نتیجه گیری
در این مقاله توسعه و اجرای موفق SPC به صورت یک سرویس ارائه شده است.  تمرکز سرویس SPC  بر نمودارهای کنترلی با ابزار آماری و ارائه گرافیکی آنلاین نتایج در زمان واقعی می باشد. eSPC به عنوان یک بلوک ساختاری ارزان و پر اقتدار بوجود آمده که می تواند جایگزین SPC و مستندسازی کاغذی در شرکت های تولیدی بزرگ و کوچک گردد.
مطالعه موردی چگونگی کاربرد سرویس SPC در یک شرکت کوچک جهت افزایش قابلیت آن در مدیریت کیفیت فرایند و کنترل فرایند را تشریح می کند. اطلاعات فعلی و گذشته در مورد فرایند های تولید به راحتی برای مشتری و تولیدکننده از هر کجا و در هر زمان در دسترس است.
از تحلیل داده ها که از eSPC بدست آمده نیز می توان برای کنترل و مدیریت تولید به معنای خاص آن استفاده کرد. این نوع اطلاعات برای اپراتور ها، مدیران تولید، پرسنل کیفیت، برنامه ریزان تولید و مدیران سطح ارشد و غیره جالب است.
کاربرد ارائه شده از سرویس بر مبنای اصول در تولید می تواند به طور گسترده در سایر مناطق تولید یا پشتیبانی تولید در آینده اجرا شود. مبحث کلیدی در اینجا این است که راه حل های مناسب و تخصص را می توان برای شرکت های تولیدی که معمولاً اطلاعات ژرفی از روش های پیشرفته ندارند فراهم کرد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.