مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

آزمایش ساخت پل مقاوم در برابر زلزله

آزمایش ساخت پل مقاوم در برابر زلزله

آزمایش ساخت پل مقاوم در برابر زلزله – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه 20 الی 100% رایگان مقالات ترجمه شده

1- قابلیت مطالعه رایگان 20 الی 100 درصدی مقالات 2- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر 3 فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.
مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
6
کد مقاله
CVL06
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
آزمایش ساخت پل مقاوم در برابر زلزله
نام انگلیسی
EARTHQUAKE-RESISTANT BRIDGE COMPETITION
تعداد صفحه به فارسی
19
تعداد صفحه به انگلیسی
13
کلمات کلیدی به فارسی
پل، زلزله
کلمات کلیدی به انگلیسی
Bridge , earthquake
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست، كالج مهندسی دانشگاه ایالتی سنجوز
مرجع به انگلیسی
San Jose State University – College of Engineering
قیمت به تومان
5000
سال
2001
کشور
ایالات متحده

 

آزمایش ساخت پل مقاوم در برابر زلزله
دپارتمان مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست، كالج مهندسی
دانشگاه ایالتی San Jose
2001
 
 
اهداف
هدف از این پروژه كاربرد مفاهیم اولیه مهندسی جهت طراحی و ساخت پلی است كه بتواند در برابر نیروهای مختلف از جمله زلزله مقاومت نماید. بدین منظور می‌بایست پل كوچكی از چوب بلسا، یكنوع چوب سبك و محكم كه معمولا برای ساخت نمونه از آن استفاده می‌كنند، ساخت كه بتواند در برابر لرزه شدید زمین به هنگام زمین لرزه واقعی مقاومت داشته باشد. این پل فاتح بعنوان ابزاری انتخاب گردیده كه می‌تواند توده بسیاری را به روی خود آنهم در حال لرزش و به هنگام شدیدترین زمین‌لرزه‌ها تحمل نماید.
این پروژه گروهی بوده و جهت تكمیل آن به زمانی برابر با  سه الی پنج هفته نیاز خواهد بود. تیمها یا گروهها معمولا دارای سه تا چهار عضو می‌باشند. از طرف دانشگاه ایالت سن‌جوز (مركز كاستاریكا، شهری در غرب كالیفرنیای آمریكا) كمك هزینه تحصیلی به سه تیم برتر اعطا گردید. جهت برگزاری مناسب این رقابت هر یك از تیمهایی كه بدنبال این كمك هزینه بودند می‌توانستد حداكثر یك عضو ارشد داشته باشند.
شرایط لازم جهت حضور دانشجویان
این مسابقه جهت دانشجویان كلاس مقدماتی مهندسی طراحی گشته بود. در نظر گرفته شده بود كه محدوده وسیعی از دانشجویان در هر یك از دوره‌های مهندسی بتوانند در این رقابت نام نویسی و شركت نمایند. داشتن اطلاعات قبلی در زمینه طراحی پل الزامی نبود، اما بسیاری از دانشجویان قبلا با چنین رقابتهایی در دوره دبیرستان آشنا شده بودند. دانش مقدماتی برداری اضافه می‌توانست دانشجویان را در گروههای منفرد در آنالیز نیرو یاری نماید.
با اعمال تغییراتی این رقابت می‌توانست برای دانشجویان رده بالاتر مهندسی ساختمان نیز كاربرد داشته باشد. برای آنكه دانشجویان ارشدتر نیز حضور یابند می‌توان كاربرد استاتیك را بسط داده، بوسیله روشهای كلاسیك انحرافها را ارزیابی نموده، یا آنكه با در نظرگیری طرح مناسب و دسته بندی اعضا راه را برای حضور آنها هموار كرد.
مفاد سخنرانی
آموزشیاران می‌توانند ویژگیهای مختلف را در سخنرانی خود گنجانده تا آنكه دانشجویان را برای این رقابت آماده نمایند. مواردی كه دانشجویان باید انجام دهند شامل آنالیز خرپا و محاسبه میزان انحراف اولیه می‌باشد. این موارد را می‌توان به هنگام سخنرانی آموزشیاران به دانشجویان گوشزد نمود، مخصوصا آنالیز بردار نیروهای خرپا. بعلاوه، شرح مختصری از پیكربندیهای خرپا، كه در كتابهای مختلف یا در وب سایتها لیست شده، را می‌توان به دانشجویان عرضه داشت تا آنكه فهم بهتری از خرپاهای پل بطور كل داشته باشند.
موردی كه پس از تكمیل پروژه توسط یك از كلاسها بدان پی‌بردم مشكل محدودیت هندسی پایه جناحی پل و بلوكهای بار بود. كاملا مشهود بود كه بسیاری از تیمها توجه كافی به محدودیتها نداشته و مخصوصا بدین مسئله توجه نداشته كه چگونه این آیتمها باید بصورت سه بعدی بطور مناسب در كنار هم قرار گیرند.
آموزشیاران بدین نتیجه رسیدند كه می‌بایست در برنامه كاری بازنگری داشته باشند، بگونه‌ای كه دانشجویان بتوانند ترسیمات خود را بطور كامل ارائه نمایند.
یكی دیگر از موارد بالقوه كه باعث نگرانی می‌شد مواد بود. دانشجویان در خصوص استفاده از مواد كاملا سردرگم بودند. چوب بلسا، و نه زیرفون، می‌بایست مورد استفاده همه اعضا قرار می‌گرفت. زیرفون دارای ظاهری صاف و تقریبا دارای دانسیته دو برابر چوب بلسا می‌باشد. یكی از اهداف این ساخت آن بود كه تمامی چوبها باید چوب بلسا 8/1 اینچی باشند. برخی از دانشجویان آنرا چوبی با بعد حداكثر mm4 در نظر گرفته و برای خرید آن به بازار رفتند. ولی معمولا چیزی را كه دریافت داشتند بلسای 16/3 اینچی بود كه چوب مناسبی بشمار نمی‌آمد. بعلاوه، برخی از فروشندگان بجای بلسا  زیرفون تحویل دادند. همچنین میزان چوب مورد نیاز نیز خود قابل توجه بود و باید چوب كافی برای 300 نفر دانشجوی مهندسی فراهم می‌شد. فروشندگان محلی نیز چوبهای موجود را فروخته بودند. به همین دلیل پیشنهاد شد كه آموزشیاران چوب لازم را تهیه و در اختیار تیمهای دانشجویی قرار دهند.
پس از آنكه داوران با نحوه كار آشنا شدند، برای هر تیم 30 دقیقه جهت اتمام آزمایش پل در نظر گرفته شد.
ارزیابی دانشجویان بر اساس عملكرد پل، گزارش كتبی طراحی آن و نهایتا ارائه كنفرانس بصورت شفاهی می‌بود.
اهداف فراگیری دانشجویان
بر پایه تاكید آموزشیاران، تمامی یا برخی از اهداف فراگیری زیر می‌بایست برای پروژه انتخاب گردد.
در آخر پروژه، دانشجویان می‌بایست قادر باشند :
  • یك نمونه ساده مهندسی را طراحی نموده كه با شرایط رقابت سازگار باشد.
  • یك خرپای معین متقارن را بوسیله بردار اضافه آنالیز نمایند.
  • میزان انحراف خرپا را تخمین بزنند.
  • تكان خوردن پل را به هنگام زلزله متجسم شوند.
  • نقش مهندسی ساختمان در طراحی پلی كه بتواند در برابر زلزله مقاوم باشد را تشریح نمایند.
  • گزارش كاملی از طراحی پروژه خود بنویسند.
  • یك كنفرانس شفاهی را جهت پروژه خود منظم و ارائه نمایند.
  • یك نمونه كوچك از مدل از قبل مشخص شده را بسازند.
اقلامی كه باید جهت آزمایش ساخته شوند عبارتند از : بلوك تحمل توده  بار، بلوكهای توده افزایشی  و پایه‌های كناری پل.
شكل 1 نشان دهنده بلوك تحمل توده بار می‌باشد. این تركیب بوسیله پیچهای 4/1 اینچی به بسط دهنده‌های انتهایی متصل می‌شوند و بسوی مركز بلوك امتداد می‌یابند. اعضای 76/2 اینچی می‌بایست از سطح بیرونی خرپا پیش آمده و سپس به خرپای وتر یا یال پایینی جهت نگه داشتن توده به پل بچسبد. تركیب نشان داده شده می‌بایست از فولاد ماشینی ساخته شده باشد و در انتها دارای وزنی به میزان 2000 گرم باشد. بلوكهای توده افزایشی می‌بایست هر كدام دارای وزنی به میزان 500 گرم بوده و بسوی انتهای میله 39/0 اینچی امتداد داشته باشد تا آنكه وزن افزایشی را اضافه نماید. این بلوكها دارای پهنای 38/1 اینچی بوده و بلندی آنها نیز 97/1 اینچ بعنوان بلوك اسمبل اصلی می‌باشد. همچنین درازای آنها 57/1 است. تمامی بلوكها به میزان اندكی در بعد بوسیله دستگاه تراش تنظیم گشته تا وزن درست را بدست آورند.
پایه‌های كناری پل را می‌توان از آلومینیوم یا فولاد ساخت. آنها باید بر اساس ابعاد تحویلی به دانشجویان درست شده باشند. آنها را باید به ابتدای جدول در سوراخهای 16 اینچی بصورت مجزا پیچ كرد.
آزمایش
در این بخش، پیشنهادات گوناگونی را جهت اجرای آزمایش با راحتی بیشتر تشریح می‌نمایم.
آزمایش نیروی ثقل و مقاومت عرضی
تكنسین‌های آزمایشگاه یكسری از پایه‌های كناری پل را ساخته تا آن را برای جدول ویبره بكار بریم. این كار به ما اجازه می‌دهد تا درجه‌های مدرجی را جهت خواندن انحراف افقی و عمودی نظیر آنچه در شكل 2 دیده می‌شود نصب نمائیم. این درجات مدرج جهت انحرافهای عمودی بكار می‌رود و بما اجازه می‌دهد تا هر خرپا را قرائت نمائیم. میانگین این مقادیر برای تعیین انحراف گرفته می‌شود. همچنین، ما دریافتیم كه استفاده از یك جیگ برای كنترل وضعیت هندسی، بحثهای راجع به آنكه آیا ابعاد درست انتخاب شده است یا خیر را از میان می‌برد. دانشجویانی كه در عكس مشاهده می‌شوند از ”رینگ شیم“ (Ring of Shame)  جهت تصدیق ابعاد بیرونی استفاده می‌نمایند. از یك شافت جهت كنترل ابعاد داخلی استفاده شده و جیگ‌ها نیز برای كنترل حداكثر ابعاد خرپای مقطع عرضی و حداكثر بلندی وتر بالایی فراتر از بلندی پایه‌های كناری پل بكار گرفته می‌شوند. فرآیند آزمایش مقاومت عرضی از حداقل سختی خط عرضی اطمینان حاصل كرده، بگونه‌ای كه حركت زمین باعث تحریك توده می‌گردد.
 
آزمایش زمین لرزه
از دانشجویان خواسته شد تا پلها را بر روی میز نصب نمایند و بگونه‌ای به وزن آن افزایند كه نظیر آن باشد كه چیزی در اجرای این فرآیند در حال تخریب می‌باشد. یك تخته چند‌لا در زیر پل گذاشته شد تا از سطح بالایی میز محافظت نماید، نظیر شكل 3. دانشجویان باید پیچهایی را كه وترهای پل را به بالای پایه كناری پل متصل می‌كند را سفت ‌نمایند. چنانچه این وترها شل بوده و قادر به لغزش باشند، این آزمایش بصورت مناسب انجام نخواهد شد.
شكل 4 نشان دهنده  پل نصب شده با بلوك اتصال-‌ توده می‌باشد. بلوكهای توده افزایشی از هر سوی پل بسوی میله‌های افقی می‌لغزند. پین فلزی افقی نصب شده نزدیك انتهای توده‌های اضافی آنها را از چرخش حول میله به هنگام لرزش زمین باز ‌می‌دارد.
گسیختگی پل را می‌توان بر اساس لمس هر یك از اجزای پل یا تركیب توده با تخته چند‌لای زیر و یا لمس هر یك از اجزای توده با هر قسمت از پل تعیین نمود.
بر اساس تقاضای یكی از آموزشیاران، درجه عالی‌تری از توده كاربردی مورد استفاده قرار گرفت (بجای 1000 گرمی كه در ابتدا مشخص گردیده بود).  شكل 6 نشان می‌دهد كه یك دانشجو واشرها را در انتهای میله اضافه می‌نماید تا نتیجه كار بصورت مجتمع و یكپارچه درآید. آموزشیاران پس از آن توصیه كردند هر درجه مورد نظر را می‌توان بكار برد. میزان 1000 گرم ممكن است منجر به ایجاد گره شود.
برخی از پلها بعلت عدم تطابق با معیار دارای شرایط لازم نبودند. از آنجایی كه چندین مورد اعطای هزینه تحصیلی در كار بود، ما نسبت به برگزاری منصفانه این رقابت تاكید داشتیم.  برخی از موارد نظیر شكل 7 معیارها را نادیده گرفته بودند. اولین مورد آن بواسطه آنكه اتصالات با استفاده از بلسای اضافی محكم گشته بود رد گردید. دلیل رد دومین مورد نیز عدم مهیا ساختن وتر انتهایی در سطح پایه كناری پل بود.
شكل 7. طراحیهای پل كه دارای صلاحیت نبودند
تا آنجایی كه ممكن بود پلهایی كه دارای صلاحیت نبودند آزمایش گشته ولی در رقابت شركت داده نشدند. دانشجویان بسیار مشتاق بودند تا ببینند كه پلهای ساخته شده آنها حتی در صورتی كه در مسابقه نهایی شركت داده نشود دارای چه عملكردی می‌باشند.
ارزیابی پروژه
این پروژه در بهار 2001 بوسیله 300 دانشجوی دوره مهندسی و با كمك 5 آموزشیار انجام پذیرفت. بطور كل تمامی دانشجویان بظاهر از این پروژه رضایت داشته‌اند. بعنوان توسعه دهنده پروژه، ما از اظهار نظر كلیه اشخاصی كه در آینده از این پروژه استفاده می‌كنند تشكر و قدردانی می‌نمایم. در صورت امكان لطفا پرسشنامه ضمیمه را توسط دانشجویان خود پر كرده  و به آدرس زیر ایمیل نمائید:
با دریافت پرسشنامه‌های كامل، نسبت به آپدیت جمع‌های نشان داده شده زیر اقدام خواهم كرد. جهت پردازش داده‌ها، جمعیت دانشجویی را به دو دسته تقسیم كردم. هر كدام (145 جواب) و دانشجویان سال اول (84 جواب). از اینرو جمعیت گروه دوم شامل انبوهی از زیرمجموعه اول خواهد بود. در جدولها، اولین عدد برای تعداد جوابها تقسیم بر جمعیت اولین گروه (تمامی دانشجویان) می‌باشد و دومین عدد همان نسبت برای دانشجویان سال اول است.
ارزیابی اولین مورد پروژه
دانش مهندسی ساختمان
افزایش دانش
دانش قبلی
بدون تغییر
افزایش یافته
افزایش قابل توجه
بدون اظهار نظر
خیلی كم
0.026/0.048
0.164/0.155
0.000/0.000
0.026/0.024
كم
0.078/0.095
0.403/0.405
0.045/0.036
0.006/0.000
قابل توجه
0.019/0.012
0.084/0.095
0.091/0.083
0.006/0.000
خیلی زیاد
0.006/0.000
0.013/0.000
0.000/0.000
0.000/0.000
بدون اظهار‌نظر
0.000/0.000
0.013/0.024
0.000/0/000
0.013/0.012
نتیجه گیری
  • بیشترین جواب معمول، 40% ار هر دو گروه، آن بود كه دانشجویان با دانش اندك قبلی خود در این رقابت شركت كردند و این قابلیت را داشتند تا به دانش خود بیافزایند.
  • تقریبا چهار پنجم این احساس را داشتند كه به دانش آنها افزوده و یا دارای افزایش یادگیری قابل توجهی بوده‌اند.
  • سه چهارم سال اولیها این احساس را داشتند كه آنها دارای دانش قبلی اندك و یا بسیار اندكی در خصوص مهندسی ساختمان می‌باشند.
داشتن دانش یا مهارت در خصوص پلها و زمین لرزه
افزایش دانش
دانش قبلی
بدون تغییر
افزایش یافته
افزایش قابل توجه
بدون اظهار نظر
خیلی كم
0.006/0.012
0.175/0.205
0.013/0.024
0.006/0.000
كم
0.084/0.048
0.312/0.253
0.045/0.048
0.019/0.036
قابل توجه
0.058/0.060
0.149/0157
0.078/0.084
0.000/0.000
خیلی زیاد
0.013/0.024
0.006/0.012
0.006/0.000
0.000/0.000
بدون اظهار‌نظر
0.000/0.000
0.006/0.012
0.006/0/012
0.013/0.012
 
نتیجه گیری
  • بیشترین جواب معمول آن بود كه دانشجویان با دانش اندك قبلی خود در این رقابت شركت كردند و این قابلیت را داشتند تا به دانش خود بیافزایند.
  • تقریبا سه پنجم این احساس را داشتند كه به دانش آنها افزوده و در حدود چهار پنجم احساس می‌نمودند كه یادگیری آنها  افزایش و یا تا حد  قابل توجهی بوده است.
  • سه پنجم سال اولیها این احساس را داشتند كه آنها دارای دانش قبلی اندك و یا بسیار اندكی در خصوص پلها و رفتار در برابر زلزله می‌باشند. این میزان افزایشی به میزان
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.