مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

بررسی تکنولوژی آموزشی

بررسی تکنولوژی آموزشی

بررسی تکنولوژی آموزشی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

ترجمه گروه آموزش - ایران نرجمه - Irantarjomeh

شماره
۱
کد مقاله
EDU01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بررسی تکنولوژی آموزشی
نام انگلیسی
Instructional Technology Survey
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
تکنولوژی آموزشی
کلمات کلیدی به انگلیسی
مرجع به فارسی
دانشگاه هاروارد
مرجع به انگلیسی
Harvard University
Department of Romance Languages and Literatures
کشور

بررسی تکنولوژی آموزشی

بررسی تکنولوژی آموزشی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
اهداف پروژه
تکنولوژیهای دیجیتال بعنوان بخش مهمی از زندگی دانشجویان، چه داخل کلاس و چه خارج از آن، بشمار می آیند. بر این اساس، ما نسبت به بررسی این نکته اقدام می‌کنیم که کدام یک از روشهای آموزشی و ادوات مرتبط از نکته نظر دانشجویان بعنوان مفیدترین مورد بشمار می‌آید.
علاوه بر این، تلاش خواهیم نمود تا تفاوتهای بین زیرگروههای جمعیتی دانشجویان نظیر دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس و افراد حاضر در بخشهای مختلف دانشگاهی و آکادمیک را مورد بررسی قرار دهیم. ما نظر دانشجویان را در مورد مفید بودن ۱۶ روش تدریس الکترونیکی جویا شده و همچنین از آنها سوال نمودیم که آیا قبلا از هر یک از این تکنولوژیها، بعنوان بخشی از دوره آموزشی خود، بهره برده‌اند یا خیر.
 
یافته‌ها
در بین کلیه گروهها و سطوح دانشجویی، ثبت مواد آموزشی هر دوره بصورت آنلاین و سیلابسهای محاوره‌ای بعنوان یکی از مفیدترین ادوات آموزش تکنولوژی در نظر گرفته شده است. در پاسخهای نوشتاری، دانشجویان علاقه خود را بدین تکنولوژی که توانسته است آنها را با راحتی بیشتری به مواد آموزشی دوره‌های مختلف مرتبط سازد اعلام داشته و اذعان نموده‌اند که این راهکار بررسی و اکتشاف مفاهیم بیشتری را برای آنها به آسانی میسر نموده است.
بر این اساس، بسیاری از دانشجویان ارائه آنلاین برنامه‌های درسی را نه بعنوان یک تکلیف الزامی، بلکه بعنوان یک انتظار مشروع، در نظر می‌گیرند.
در برخی از موارد، عقیده دانشجویان دوره لیسانس با دانشجویان فوق لیسانس متفاوت می‌باشد. یکی از بارزترین موارد اختلاف ویدیوهای آموزشی یا کنفرانس می‌باشد که دانشجویان دوره لیسانس ارزش بیشتری را برای آن قائل می‌شوند. بر این مبنا، بسیاری بر مفید بودن ویدیوهای آموزشی برای درک مفاهیم مشکل صحه گذاشته و استفاده از آن را پس از کلاس یا برای امتحان در نظر می‌گیرند.
بطور متضاد، دانشجویان فوق لیسانس از امکانات ویدیویی استفاده کمتری می‌برند (احتمالا بواسطه طبیعت دوره‌های آنها) و بر این نکته تاسف می‌خورند که برخی از دانشجویان دوره لیسانس از این امکانات ویدیویی بعنوان جایگزینی برای حضور در کلاس بهره می‌جویند. برخی از راه حلهای پیشنهادی در این باره عبارتند از: (الف) حضور در کلاسهای خطابه و سخنرانی، (ب) الزام به شرکت در کلاس، یا (ج) محدود نمودن دسترسی به نوارهای ویدیویی تا یک هفته قبل از امتحان.
همبستگی بین تجربه قبلی در زمینه سودمندی ادراک شده بالا در این مقوله زیاد است. همانطور که تقریبا برای هر یک از موارد دیگر تکنولوژی صادق است، اشخاصی که دارای تجربه قبلی با تکنولوژی باشند ارزش بیشتری را برای آن در نظر می‌گیرند. این امر کاملا برای طیفی که در ورای مخالف قرار گرفته است نیز مشهود می‌باشد: ادوات ساده‌ای نظیر لیستهای خواندن آنلاین و ادوات پیشرفته‌ای نظیر خوردهای RRS یا پادکستها (podcast) نشان دهنده بیشترین میزان اختلاف بین کاربران با یا بدون تعامل قبلی با این ادوات می‌باشند.
کلیه بخشهای آکادمیک – نظیر علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم –  در زمینه میزان مفید بودن تکنولوژیهای آموزشی در این عرصه نظرات مختلفی دارند، با این وجود، برخی از این نکته نظرات کاملا متمایز بوده و از ارزشهای مطلقی برخوردار می‌باشند. بطور مثال، دانشجویان علوم، ارج بیشتری را برای ویدیوهای کنفرانس یا خطابه‌‌های آمورزشی در مقایسه با دانشجویان دیگر در نظر می‌گیرند.
 

بررسی تکنولوژی آموزشی

 

مزیتهای تکنولوژی آموزشی
دانشجویان یکسری از مزیتهای مرتبط با استفاده از تکنولوژی در آموزش را برشمردند. آنها راحتی داشتن مواد آموزشی در یک مکان، قابلیت مرور خطابه‌ها، وارد شدن در مباحثه گروهی، استفاده از بلاگها جهت ارتباط رخدادهای جاری و مشاهده ویدیو کلیپهای خارجی در سایتهایی نظیر YouTube را خاطر نشان نمودند.
  
تاثیرات منفی تکنولوژی آموزشی
دانشجویان این نکته را مد نظر قرار داده‌اند که تکنولوژی آموزشی باعث بوجود آمدن مجموعه‌ای از فرصتها می‌شود. اجماع کلی در این زمینه بدین صورت بیان می‌شود که تکنولوژی، به هنگامی که بدرستی مورد استفاده قرار گیرد، بطور اعجاب انگیزی مفید می‌باشد و حتی در برخی از مواقع بصورت یک رویه گشتاری یا استحاله‌ای نمود می‌یابد.
در عین حال، مواردی از نکات قابل توجه وجود دارند که باید آنها را مورد خطاب قرار داد. دانشجویان نگرانیهایی در زمینه حضور در کلاس، پدیده چند وظیفه‌ای گیج کننده، «آسانی دسترسی به اطلاعات بعنوان جایگزینی برای آگاهی و حتی فرآوری یا پردازش اطلاعات» و حفظ و تدوام دیالوگ هر فرد با اساتید مربوطه دارند.
 
نتیجه گیری
ما عقیده داریم که تکنولوژی اطلاعات، به هنگامی که بدرستی و اندیشمندانه اجرا شود، فرصتهایی زیادی را فرا روی ما قرار می‌دهد تا بصورتی فعال در امر فراگیری مشارکت جوییم.
  
آمارهای کلیدی جمعیتی
۴۶۳ نفر بین ۷ دسامبر ۲۰۰۸ لغایت ۲۰ دسامبر ۲۰۰۸ در این نظر سنجی شرکت نمودند.
میانگین نرخ مفید بودن مدلهای تکنولوژی بر حسب نظر کلیه پاسخ دهندگان
 
نام تکنولوژیهای آموزشی:
UpldCourseMat
آپلود مواد آموزشی دوره به وب سایت دوره (مثل موارد خواندنی، نوشتاری و تکالیف به منظور دسترسی دانشجویان بدانها)
DiscForum
میادین یا گروههای مباحثه، مقاله‌های واکنشی عرضه شده بوسیله دانشجویان بر روی وب سایت دوره خاص، برای مشاهده و یا اعلان نکته نظرات بوسیله دانشجویان دیگر
FYIEmail
ارتباطات غیررسمی یا «FYI» ایمیلی، از سوی آموزشیار در زمینه مقاله‌های ذینفع برای دانشجویان و یا مرتبط با مبحث دوره
Images
ثبت تصاویر مرتبط (عکسها، نقاشیها، غیره) بر روی وب سایت دوره
Videos
ثبت ویدیوهای مرتبط (کلیپهای فیلم، مصاحبه‌ها، عملکردها، غیره) بر روی وب سایت دوره
ReservRead
ثبت لیستهای خواندنی رزرو بر روی وب سایت دوره
AudioOrPodcst
ثبت فایلهای صوتی یا لینکها/ خوردها به پادکستها
RecLectures
ثبت ویدیوی سخنرانیها یا خطابه‌های عرضه شده در کلاس بر روی وب سایت دوره
Dropbox
استفاده از ابزار Dropbox که در آن دانشجویان قادر به ثبت یا ارائه کپی‌های الکترونیکی از تکالیف خود هستند
RelatedLinks
لینک به مضامین آنلاین مرتبط، ولی غیر الزامی، که بعنوان مجموعه اصلی مکمل مواد درسی دوره بشمار می‌آیند (مواد متنی، ویدیویی، فایلهای صوتی، منابع کتابخانه‌ای، غیره)
EarlyEval
ارزشیابیهای اولیه (عرضه بازخورد دانشجویان به آموزشیار در اواسط دوره)
eProject
استفاده از یک پروژه الکترونیکی بعنوان وسیله ارزشیابی (مثل، بوجود آوردن یک موزه مجازی برای یک دوره تاریخ هنر، یا یک فیلم کوتاه برای دوره مطالعات بصری)
RSSFeeds
خوردهای RSS بر روی وب سایت دوره، همراه با اطلاعات موضوعی بروز رسانی شده مرتبط با دوره خاص
ClassWiki
کلاس یا پروژه Wiki که در آن دانشجویان بصورت مشارکتی نسبت به ادیت یک سند اقدام می‌کنند
ClassBlog
کلاس یا پروژه بلاگ که در آن دانشجویان بصورت جمعی نسبت به ثبت موارد مربوطه اقدام می‌کنند
InterSyllabus
سیلابس محاوره‌ای، به معنای رخدادنگاری یا ثبت رئوس دوره همراه با لینکهای فعال به مواد مرتبط با نشستهای واحد کلاس
مفید بودن روش تکنولوژی با توجه به سال (دانشجویان دوره لیسانس در برابر دانشجویان فوق لیسانس)

بررسی تکنولوژی آموزشی

 

خلاصه یافته‌ها
دانشجوبان دوره لیسانس و فوق لیسانس در زمینه میزان مفید بودن روش تدریس دارای درک متفاوتی هستند. دانشجویان فوق لیسانس بنظر مواردی چون گروههای مباحثه، ثبت لیستهای خواندن رزرو یا ذخیره، لینک به مضامین مرتبط و ارزشیابیهای اولیه آموزشیاران را بیشتر از دانشجویان دوره لیسانس مد نظر قرار داده و به آنها بها می‌دهند.
بیشترین تفاوت بین این دو گروه مرتبط با ویدیوهای سخنرانیهای ضبط شده می‌باشد، که دانشجویان مقطع لیسانس اعتبار بیشتری را در مقایسه با دانشجویان مقطع فوق لیسانس برای آن قائل می‌شوند.
آنالیز واکنشهای بدون- انتها موکد این موضوع می‌باشد که دانشجویان مقطع فوق لیسانس که نقش دوستان واقعی (TFs )  را در کلاس بازی می‌کنند، نگران این موضوع می‌باشند که استفاده از نوارهای ویدیویی خطابه ممکن است سبب شود تا دانشجویان مقطع لیسانس دیگر تمایلی برای حضور فیزیکی در کلاس نداشته باشند. در مقابل، دانشجویان مقطع لیسانس اینگونه اذعان می‌دارند که آنها از نوارهای ویدیویی بعنوان ادوات کمک آموزشی قبل از امتحان و بعنوان وسیله‌ای برای بازنگری و بررسی مواد مختلف پس از کلاس بهره می‌جویند.
 

بررسی تکنولوژی آموزشی

 

رتبه بندی میزان فایده روش تدریس با توجه به رشته‌های مختلف آکادمیک
خلاصه یافته‌ها
رتبه‌بندی روش تدریس با توجه به نوع رشته‌های دانشگاهی از نوسانات هم‌ارز برخوردار می‌باشد. با این حال، در برخی از موارد، تفاوتهایی در رتبه‌بندیهای مطلق دیده می‌شوند. برجسته‌ترین این تفاوتها عبارتند از سخنرانیهای ضبط شده، پروژه‌های الکترونیکی و خوردهای RSS.
خلاصه یافته‌ها
یافته‌های این آنالیز غیر بدیهی می‌باشد. برای تقریبا کلیه روشهای تدریس، افرادی که از این تکنولوژیها استفاده نموده‌اند آنها را مفید‌تر از اشخاصی تشخیص داده‌اند که از این تکنولوژیها بی‌بهره بوده‌اند.
با توجه به تکنولوژیهای نسبتا جدید نظیر خوردهای RSS و پادکست ها، دانشجویان به هنگامی آنها را متناسب دانسته و قدردانی لازم را از آنها خواهند داشت که با این تکنولوژیها آشنا شده باشند. بطور قابل توجهی، این مورد را می‌توان به خصیصه‌های متعارف و مستقیم نظیر لیستهای خواندنی رزرو محاوره‌ای تعمیم داد.
این آنالیز موکد آن است که دانشجویان نباید صرفا بدنبال روشهای تدریس خاصی باشند، چرا که در حقیقت آنها میزان مفید بودن روشهای عرضه شده را هنوز بخوبی درک ننموده‌اند.
 تذکر
روش
دانشجویان با استفاده از روش «iCommons Poll Tool» مورد بررسی قرار گرفته و در تماس با «residential House lists» و هماهنگ‌ کننده‌های تحصیلی در دپارتمانهای مختلف فدراسیون علوم آمریکا (FAS) قرار داشته‌اند.
 
تستهای آماری
دو تست «tailed ttest» به منظور محاسبه ارزشهای-  p با سطح معنا دار ۰٫۰۵ مورد استفاده قرار گرفت.
بدون نمونه برداری از کل جمعیت دانشجویان، ما نیاز داشتیم تا این مسئله را تعیین کنیم که آیا تفاوتهای گروه نمونه ما به میزان معنا داری دارای تفاوت کافی می‌باشد تا بتوان بر این اساس حالت تفاوت کلی را در مجموع جمعیت دانشجویی استنباط نمود.
به منظور تعیین تفاوتهای معنی دار آماری بین رتبه‌های سودمندی دو گروه، ما از تستهای – تی، یک ابزار آماری معمول، با سطح معنی دار ۰٫۰۵ استفاده نمودیم. «ارزش- p» تفاوت عرضه شده (بین دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس) بعنوان احتمالی مطرح می‌باشد که یک تفاوت بدین بزرگی یا بزرگتر از آن را می‌توان مشاهده نمود، البته در صورتی که دو گروه فوق در عمل دارای نکته نظرات مشابهی بودند.
صورتی که این عدد بسیار کوچک باشد – یعنی، احتمال مشاهده یک تفاوت، نظیر مورد تفاوت ما با حالت اندک – می‌توان اینگونه نتیجه‌ گیری نمود که این تفاوت از نکته نظر آماری معنی دار می‌باشد و بطور مثال، دانشجویان مقطع لیسانس خطابه ویدیویی را مفیدتر از دانشجویان مقطع فوق لیسانس دانسته‌اند. سطح معنی دار ۰٫۰۵، معرف آن است که ارزش- p در آستانه قرار دارد. در صورتی که ارزش- p بزرگتر از ۵% باشد، این نتیجه از نظر آماری معنی دار نخواهد بود.
 بررسی تکنولوژی آموزشی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

بررسی تکنولوژی آموزشی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.