مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۱۱
کد مقاله
AGR11
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
گسترش تعاونی توسعه تولیدات جنگلی و سیستمهای مربوط به جنگل در هندوراس
نام انگلیسی
Developing a Cooperative Extension System for Forest Products and Forestry Systems in Honduras
تعداد صفحه به فارسی
۲۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
تعاونی ، تولیدات جنگلی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Cooperative, Forest Products
مرجع به فارسی
مرکز توسعه محصولات جنگلی لوئیزیانا
دپارتمان اقتصاد کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی
مرکز کشاورزی LSU
مرجع به انگلیسی
Louisiana Forest Products Development Center
Department of Agricultural Economics and Agribusiness
LSU Agricultural Center
کشور
ایالات متحده

 

گسترش تعاونی توسعه تولیدات جنگلی و سیستمهای مربوط به جنگل در هندوراس

چکیده  Abstract
در سال ۱۹۹۸ طوفان هوریکان میچ هندوراس را مورد هجوم قرار داده و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد. از آنجائیکه تولیدات جنگلی یکی از بخش‌های مهم اقتصاد هندوراس می‌باشد، گروه کشاورزی دانشگاه ایالت لوییزانا نسبت به گسترش پروژه ‌های خود اقدام نمود تا بدینوسیله به بازگشت سریع این قطب اقتصادی به حالت قبل از ویرانی توسط هوریکان کمک نماید. یکی از این پروژه‌های توسعه، گسترش چهارچوب‌های علمی و احداث مدارس ملی علوم طبیعی(علوم جنگلی) در هندوراس می‌باشد.
در این مقاله ما به شرح مختصری درباره مشاهدات و نظریاتمان راجع به توسعه جامع‌تر و دستیابی به برنامه‌های دانشکده‌های علوم طبیعی هندوراس می‌پردازیم. بررسی این سبک می‌تواند برای آزمایش و تخمین پتانسیل سایر کشورهای در حال توسعه نیز مفید باشد.

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

 

مقدمه  Introduction
در اکتبر سال ۱۹۹۸ هندوراس بکررات توسط طوفان هوریکان مورد تهاجم قرار گرفت که حمله این طوفان از نوع ۵ یکی از مخرب‌ترین این حملات بود. دولت هندوراس تخمین زده که بیش از ۸۰۰۰ نفر توسط هوریکان کشته  و بیش از یک میلیون نفر نیز آواره شده‌اند. علاوه بر بدبختیهایی که این طوفان برای مردم ایجاد کرد هوریکان میچ باعث تخریب جنگلهای کشور نیز شد. مناطق وسیع پوشیده از درخت با خاک یکسان شده و مواد خام قابل استفاده برای مصارف روزانه از بین رفت. یکی از کارهایی که برای جبران خسارات وارده به جنگل، بواسطه هوریکان میچ‌، انجام شد ایجاد مرکز احداث جنگل و تولیدات جنگلی، یکی از پروژه‌های آلیانس لوییزانا مدیر برنامه سرمایه‌گذاری در هندوراس، بود. این پروژه بوسیله تیمی متشکل از گروه کشاورزی دانشگاه ایالت لوییزانا، کالج منابع تجدیدپذیر طبیعی و مدرسه اکولوژی انسانی(محیط زیست) اداره می‌شود. این پروژه در ابتدا بصورت برنامه‌ای برای انتقال تکنولوژی بوسیله آژانس ایالات‌متحده به منظور گسترش بین‌المللی موارد مرتبط با جنگل سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی گردید.هدف از این برنامه، تمرکز بر استفاده از تولیدات جنگلی، پیشرفت‌های اقتصادی و کشاورزی، گسترش بازار فروش و تجارت، ابعاد اجتماعی و ارزش افزوده تولیدات چوبی می‌باشد. همچنین هدف این برنامه همکاری اولیه با شرکت  Fundocion para la Inversiony Desarrollo de Exportaciones (FIDE) بود، یک مؤسسه خصوصی غیرانتفاعی که سرمایه‌گذاری در هندوراس را ایجاد نموده و در ترویج و مدیریت بر فعالیت سازمانهای مرتبط فعالیت داشت. متخصصین گروه کشاورزی دانشگاه ایالت لوییزانا (LSU) با افراد هم رشته خود در هر یک از مناطق هندوراس شروع به کار نمودند.
یکی از پروژه‌هایی که توسط اعضای این گروه برای توسعه و گسترش چهارچوب‌های علمی با همکاری متخصصین بومی انجام شد، تأسیس مدرسه ملی علوم جنگلی(علوم طبیعی) هندوراس بود که در هندوراس به عنوان Esuela Nacionnal de ciencias forstales (ESNACIFOR) شناخته می‌شود. ESNACIFOR یک خط ارتباطی مهم برای توسعه حاصلخیزی جنگلهای هندوراس و سودمندی محصولات کشاورزی آن را  ایجاد نمود. از آنجا که این کالج پرچم‌دار سایر سازمانها و آکادمی‌های ملی علوم جنگلی بود، خود مسئولیت تعلیم و تربیت برای: احداث جنگل، تولیدات جنگلی و توسعه برنامه‌های طراحی شده برای ترویج و گسترش جنگلها و محافظت از آنها، برای آینده در هندوراس را بعهده گرفت
نویسنده این مقاله و رئیس اجرایی ESNACIFOR ،Manuel Hernandez paz  معتقد است فراهم کردن یکسری از  اسناد و چارچوبهای مشخص، برای براه‌اندازی جریانی از فعالیت‌ها، که به ESNACIFOR اجازه دهد که کاملترین تحقیقات توسعه‌ای خود را در هندوراس انجام دهد، می‌تواند امری سودمند تلقی شود. این مقاله نکات عمده‌ تفکرات نویسنده و پیشنهادات وی راجع به گسترش و توسعه جامع‌تر تحقیقات مربوط به احداث جنگل و محصولات چوبی و توسعه برنامه‌های مربوطه در هندوراس به وسیله ESNACIFOR در آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی این اسلوب‌ می‌تواند برای آزمایش برنامه‌های توسعه‌ و تحقیقات و پتانسیل سایر کشورهای در حال توسعه در این زمینه مفید ‌باشد.

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

 

سابقه   Background
هندوراس از لحاظ ابعاد شبیه لوییزانا است ۱۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۶ میلیون نفر جمعیت. در این منطقه تقریبا ۵/۴ میلیون هکتار(تقریبا ۴۰% از کل زمینهای منطقه) جنگل وجود دارد(آژانس بین‌المللی توسعه کانادا ۱۹۹۷). جنگلهای کاج مشرف به کوهستان‌های مرکزی و سرزمینهای بی‌درخت موسکیتا می‌باشند. جنگلهای چوب سخت در امتداد سواحل کارائیب و زمین‌های پست شرق رودخانه پتوکا و کوهستان آگالتا گسترش یافته است. جنگلهای هندوراس یکی از اجزاء سرنوشت‌ساز و مهم در زمینه اقتصاد و محیط‌زیست این منطقه می‌باشد. جنگلها برای ساکنین محلی و همچنین مردم شهرهای بزرگ از طریق برداشت، حمل و نقل، تبدیل درختان به محصولات اولیه و پس از آن ساخت و تولید محصولات ثانویه با ارزش افزوده، ایجاد درآمد می‌کنند.
جنگلها همچنین از محیط‌زیست با افزایش کیفیت آب و هوا و ایجاد اکوسیستم‌های مختلف محافظت می‌کنند. صنعت توریسم نیز مطمئنا، در اقتصاد هندوراس، نقش مهم و با ارزش روزافزونی را ایفا می‌کند.
در صورتی که هندوراس خواسته باشد منابع جنگلی و محصولات متنوع مربط بدان را تحت مراقبت و محافظت قرار دهد با چالشهای زیادی روبرو خواهد بود. جدیدا تسطیح زمینهای جنگلی به خاطر ایجاد زمینهای کشاورزی پهناور و تبدیل مناطق جنگلی به زمینهایی با مصارف زراعی در سطوح وسیع و نگران‌کننده شایع شده است. بر حسب نظر آژانس بین‌المللی توسعه کانادا، هندوراس دارای بالاترین میزان رشد جمعیت، با ۵/۳% در هر سال، در آمریکای مرکزی می‌باشد. رشد سریع جمعیت و احتیاج آنها به غذا و محصولات چوبی و همزمان با آن تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های زراعی برای امرار معاش و استفاده مسکونی، فشار زیادی را به منابع جنگلی وارد می‌سازد. عدم توانایی جهت فعال ساختن و پیاده‌سازی حقوق مربوط به دارایی‌ها و مایملک جنگلی، به صورت کاملا مطلوب، منجر به تخریب جنگل و عدم پایداری آن شده است.

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

 

سوابق گروه کشاورزی LUS در برنامه توسعه جنگل
Background on the LSU AgCenter Forest Sector Extension Program
ایالت لوییزانا دارای تشابهات زیادی با کشور هندوراس می‌باشد. بر این اساس، سرویس توسعه تعاونی لوییزیانا در مرکز کشاورزی LSU  بعنوان نقطه آغازین برای توسعه ایجاد یک ساختار مشابه در هندوراس است. در لوییزانا بخشهای جنگلی بزرگترین بخش‌های کشاورزی محسوب می‌شوند و در افزایش بودجه کشور نقش به سزایی دارند. بیش از ۳/۲ اراضی این ایالت جنگل می‌باشد و قسمت اعظم این مناطق توسط جنگل‌داران خصوصی و غیرصنعتی برای ایجاد نوسان در بازار چوب، اداره می‌شود در لوییزانا ضروری است که ما با این جنگل‌داران همانگونه که با زمین‌داران صنعتی خصوصی و آژانس‌های مدیریت اراضی دولتی برخورد می‌کنیم، رفتار نموده تا مطمئن شویم که از منابع جنگلی و مزایای بیشمار آن محافظت می‌شود تا آنکه نه تنها برای نیازهای امروز بلکه برای تامین نیازهای آینده نیز در دسترس ما قرار داشته باشند.

تعاونی توسعه تولیدات جنگلی

 

کاربرد الگو گروه کشاورزی LSU در هندوراس
Applying the LSU AgCenter Model in Honduras
جنبه مثبت سیستم توسعه منابع طبیعی در لوییزانا، جامع و به روز بودن این پروژه است. نمایندگان ما در سراسر لوییزانا حضور دارند و بیشتر مناطق جنگلی این ایالات را تحت پوشش قرارداده‌اند. متخصصین ما در حیطه دانشگاه مرکزی ایالت لوییزانا فعالیت دارند، جایی که آنها به آخرین تحقیقات و اطلاعات تجربی دسترسی خواهند داشت. سپس، آنها با نمایندگان محلی برای انتشار این اطلاعات همکاری می‌کنند. در نتیجه نمایندگان بومی به عنوان یک رابط برای انتقال اطلاعات فعالیت دارند. این سیستم در ۲۰ سال گذشته برای ما بسیار مفید بوده است.
بزرگترین نقطه ضعف این سیستم برای کاربرد در هندوراس هزینه ‌بر بودن این سیستم است. بنیان نهادن این سیستم در هندوراس گران می‌باشد. سهمیه هر فرد از تولیدات داخلی فقط ۸۰۰ دلار است. ۴۰% بودجه لازم برای اجرای برنامه ENR در لوییزانا از طریق دولت فدرال ایالات متحده و ۶۰% باقیمانده بوسیله خود ایالات لوییزانا تامین می‌شود. دولت‌های محلی از طریق فراهم کردن وسایل و تسهیلات اداری برای نمایندگان بومی به اجرای این برنامه کمک می‌کنند. بنیان نهادن این سیستم در هندوراس مشکل‌ساز است، چون بدون شک در هندوراس منابع مالی مشابه به منابع مالی فعلی ایالات متحده وجود ندارد.
این پیشنهادات می‌تواند می‌بایست بصورت جامع و گسترده برای توسعه سیستم احداث جنگل/ تولیدات جنگلی در هندوراس در آینده بکار گرفته شود و بدین منظور سرمایه‌گذارن، مشارکت کنندگان اقتصادی و مردم هندوراس، همراه با دولت می‌توانند بصورت یکپارچه در این پروژه شرکت نمایند. باید در نظر داشت که یک برنامه توسعه‌، برنامه‌ای کوتاه مدت نیست و معمولا در یک دوره کوتاه نتیجه‌ای نخواهد داشت. مخصوصا هنگامیکه با سیستم جنگل‌ها سروکار داریم زمان بیشتری نسبت به یک سیستم کشاورزی مند نظر خواهد بود. دولت هندوراس، ESNACIFOR، تعاونی‌ها، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و گروه سهامداران باید عزم خود را جزم کرده تا این برنامه طولانی مدت را با موفقیت به انجام رسانند. بوسیله کوشش‌های فزاینده، فداکاری، میل باطنی برای کمک به جامعه و کل کشور، تصمیم برای تامین بودجه و نهایتا با داشتن برنامه‌ای درازمدت برای موفقیت، ESNACIFOR و هندوراس قادر می‌باشند نسبت به توسعه برنامه‌ای جامع برای اعمال تغییرات اساسی در وضعیت رفاه عمومی کشور اقدام کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.