مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۱۰۷
کد مقاله
TXT107
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه خصوصیات نخ‌ های پنبه‌ای رینگ و اپن‌اند:
بخش سوم ـ تأثیر فرآوری آنزیمی تر بر روی خواص گوناگون
نام انگلیسی
Study on cotton ring and OE rotor yarns characteristics: Part III- Effect of enzymatic wet processing on various characteristics
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
آنزیم سلولزی- نخ پنبه‌ای رینگ و اپن‌اند- اصطکاک نخ با فلز
کلمات کلیدی به انگلیسی
Cellulase enzyme- Cotton- Ring-Spun yarn- Rotor-Spun yarn- Yarn-to-metal friction
مرجع به فارسی
ژورنال تحقیقات الیاف و منسوجات هندوستان
مرجع به انگلیسی
Indian Journal of Fiber & Textile Research
کشور        
هندوستان

 

مطالعه خصوصیات نخ‌ های پنبه‌ای رینگ و اپن‌اند:

بخش سوم ـ تأثیر فرآوری آنزیمی تر بر روی خواص گوناگون

 
در این پروژه تغییرات در خصوصیات نخ پنبه‌ای به عنوان اثر عملیات شیمیایی مطالعه شده است. مشاهده شد که خصوصیات نخ وابسته به ویژگی‌های ساختاری نخ، فاکتور تاب و عملیات شیمیایی است. آنالیز خصوصیات مکانیکی و سطحی نشان می‌دهد که شستشوی کاستیک (سوزآور) به صورت قابل توجهی، تناسیتی، مقاومت سایشی، برداشت رنگی و جمع‌شدگی نهائی نخ‌های رینگ و اپن‌اند را افزایش می‌دهد. افزایش در هر کدام از این خصوصیات با افزایش فاکتور تاب، کاهش می‌یابد. عملیات سفیدگری نخ‌های پنبه‌ای با پرکسید هیدروژن و آنزیم G-zyme VGB، از سوی دیگر منجر به کاهش چشمگیری در تناسیتی مقاومت سایشی و موئینگی می‌شود. علاوه بر این نخ‌های نرم شده با آنزیم دارای ازدیاد طول تا حد پارگی مشابه، ناهمواری سطحی کمتر و مقدار جذب بالاتری می‌باشند. نخ‌های ریسیده شده با نازل شکاف‌دار نسبتاً محکم‌تر، موئینگی‌ کمتر، ناهمواری کمتر، مقاومت سایشی کمتر، برداشت‌ رنگی بیشتری در مقایسه با نخ‌های تولید شده با نازل ساده (صرفنظر از شرایط تجربی) دارا می‌باشند.

کلمات کلیدی: آنزیم سلولزی، نخ پنبه‌ای رینگ و اپن‌اند، اصطکاک نخ با فلز

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

 

۱- مقدمه
الیاف پنبه تقریبا ۹۰% حاوی سلولز و مواد غیر سلولزی همچون واکس، چربی، پکتین، پروتئین و مواد رنگی است. واکس­های سطحی، عوامل روان‌ساز کننده طبیعی در فرایند ریسندگی و بافندگی پارچه است، اما طبیعت آبگریز آنها، دلیل عدم تر شدن پنبه با آب بوده و مانع رنگرزی و تکمیل یکنواخت است. این مواد غیر سلولزی به صورت متداول با شستشوی آلکالی برطرف می‌شوند. فرایند شستشوی صنعتی شامل عملیات آلکالی در حضور عوامل تجزیه‌کننده و مرطوب‌کننده، می‌باشد. همچنین شستشوی آلکالی منجر به آبدوستی و نفوذپذیری لازم برای فرایندهای متناوب، افزایش قابلیت تر شدن و جمع‌شدگی پارچه و افزایش ضخامت پارچه می‌شود. عمل دادن یا فراوری منسوج پنبه‌ای با پرکسید هیدروژن تحت شرایط بخار در محیط آلکالی، مرحله دیگری برای رنگرزی منسوجات است. شستشوی آلکالی متداول به مقدار زیادی آب و انرژی نیاز داشته و تولید‌کننده مقدار زیادی جریان آب حاوی آلکالین است.

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

 

۲- مواد و روش‌ها
۱-۲- آماده‌سازی نمونه نخ‌ها
دو گروه از نخ‌های ۵/۲۹ تکس از پنبه J-34، طول اسپان ۵/۲%، mm3/24، ظرافت ۸/۱ دسی‌تکس؛ تناسیتی ۰/۲۱ g/tex، ازدیاد طول تا حد پارگی ۵/۶%) بر روی ماشین رینگ و اپن‌اند، تولید شدند. بالشچه بر روی خط ماشین حلاجی Lakshmi Rieter تولید و بر روی ماشین کارد MMC، کارد شد. تولید فتیله کشیده شده بر روی ماشین کشش DO/2S Lakshmi Rieter، انجام شد. دو مرحله کشش بر روی فتیله‌های کارد شده برای تولید فتیله ظریف‌تر با نمره Ne13/0، اجرا شد. فتیله کشیده شده بر روی ماشین اپن‌اند RU11/80(4602)Ingolstadt، تبدیل به نخ شد. پارامترهای ماشین برای تولید نخ‌های اپن‌اند شامل روتور mm48 در سرعت rps33/833 ، غلتک بازکننده دندانه‌دار (OS/21، cm2/دندانه، ۲۴ و زاویه سطحی o100)، سرعت غلتک بازکننده: rps100، ۲ نازل کشش ـ چاک‌دار (قطر خارجی mm5/15 و قطر داخلی mm3) و نازل ساده (قطر خارجی mm5/15 و قطر داخلی mm3) و فاکتورهای تاب ۶۴/۵۲ و ۸۵/۴۷، ۰۷/۴۳ برای ریسندگی رینگ، فتیله کشیده شده به نیمچه نخ مناسب تبدیل و بر روی رینگ Lakshmi Rieter 1/5G، تبدیل به نخ شد.
۲-۲- عملیات‌ها
تمام نخ‌ها به صورت کلاف درون ماشین وینچ آزمایشگاهی شسته شدند. نخ‌ها به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته با هیدروکسید سدیم شسته شد و دیگری با محلول شبیه‌سازی شده آنزیمی با Bactosol.co.ip (اسید سلولز)، سفیدگری و پوشش‌دهی زیستی عمل داده (فرآوری) شد.
۳-۲- روش‌های آزمایش
تمام نخ‌ها طبق استاندارد ASTM تحت آزمایش قرار گرفتند. خواص کششی تمام نخ‌ها بر روی اینسترون با طول نمونه mm500 و سرعت mm/min200 اندازه‌گیری شد. میانگین تناسیتی و ازدیاد طول تا حد پارگی از ۵۰ تکرار برای هر نمونه نخ حاصل شد. دستگاه سنجش موئینگی Zweigles (مدل G565) برای ثبت موئینگی نخ و اسپکتروفومتر برای ارزیابی جذب رنگی نخ‌ها استفاده شد. اصطکاک نخ با فلز بر روی اصطکاک‌ سنجش شرلی و طبق روش استاندارد ASTM D 3108 و سختی خمشی نخ بر روی دستگاه تعیین سفتی (سختی نخ) و استفاده از روش حلقه رینگ، ارزیابی شد. دستگاه تعیین ماشین CSI برای سنجش مقاومت سایشی سطحی نمونه نخ‌ها، استفاده شد. جمع‌شدگی باقیمانده (نهائی) نخ‌ها به واسطه روش ذکر شده در کتاب مرجع BSI، تخمین زده شد.

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

 

۳- بحث و نتایج
تأثیر شش متغیر آزمایشگاهی، ساختمان نخ، نوع نازل کشش و عملیات‌های شیمیایی بر روی خواص نخ برای تعیین معنی‌دار بودن با استفاده از آنالیز واریانس ارزیابی شد. سطح معنی‌دار ۹۹% بود و تنها روابط درجه ۱ استفاده شد.
۱-۳- خواص کششی
جدول ۱ نشان می‌دهد که تناسیتی نخ‌های شسته شده با کاستیک به نحو قابل توجهی بیشتر از نخ‌های عمل داده نشده است. نخ‌های ریسیده شده با فاکتور تاب بالاتر افزایش کمتری در تناسیتی دارند. با این وجود کاهش جزئی در تناسیتی برای تمام نخ‌ها پس از شستشوی آنزیمی اتفاق می‌افتد و این کاهش زمانی بیشتر است که نخ‌ها با پرکسید هیدروژن عمل داده می‌شود.
۲-۳- مقاومت سایشی
داده‌های مقاومت سایشی در جدول به واسطه تمام عملیات‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و بیانگر تأثیر عوامل شستشو هستند.
افزایش مقاومت سایشی نخ‌های پنبه‌ای و رینگ عموماً برای نخ‌های شسته شده با هیدروکسید سدیم، بیشتر است و این در اثر اصطکاک لیف با لیف است. اصطکاک لیف ـ لیف که کم‌کننده لغزش الیاف مرکزی است، در حین شستشوی کاستیک زیاد می‌شود و منجر به مقاومت سایشی بالاتر می‌شود. در حالیکه مقاومت سایشی نخ‌های اپن‌اند پس از شستشوی آنزیمی زیاد می‌شود، کاهش آن پس از سفیدگری پرکسید هیدروژن زیادتر است.
۳-۳- سختی خمشی
جدول ۲ نشان می‌دهد که تمام فرایندهای شیمیایی به جزء روکش‌دهی زیستی صرفنظر از ساختار نخ منجر به افزایش سختی خمشی می‌شوند. تورم الیاف در حین شستشوی آنزیمی و سفیدگری ممکن است منجر به افزایش فشردگی ساختمان نخ و در نهایت باعث آزادی حرکت کمتر الیاف در حین خمش شود. با این وجود افزایش در سختی خمشی در نخ‌های اپن‌اند نسبت به نخ‌های رینگ چشمگیر‌تر است. یک دلیل ممکن برای افزایش سختی خمشی در نخ‌های اپن‌اند، جذب بیشتر محلول شیمیایی توسط این نخ‌ها است که منجر به حساس‌تر شدن این نخ‌ها در برابر فرایندهای شیمیایی می‌شود.
۴-۳- موئینگی
مقایسه موئینگی نمونه نخ‌های اصلی فرآوری نشده با موئینگی نخ‌های فرآوری شده نشان می‌دهد که شستشوی آنزیمی و سفیدگری پرکسید هیدروژن منجر به تغییرات اساسی در نخ‌های رینگ نمی‌شوند (جدول ۲). از سوی دیگر موئینگی نخ‌های اپن‌اند پس از شستشوی آنزیمی زیاد می‌شود. با این وجود در تمام تست‌ها روکش‌دهی زیستی به صورت معنی‌داری موئینگی را در هر دو نخ کاهش می‌دهد. آنزیم سلولاز را به واسطه واکنش با پیوند ۱- بتا، ۴- گلیکوسید مولکول سلولز، سلولز را هیدرولیز می‌کند.
۵-۳- اصطکاک نخ
اصطکاک نخ با فلز در نخ‌های رینگ بالا است. عمل دادن با مواد شیمیایی به جزء نرم‌کننده آنزیمی منجر به افزایش شدید اصطکاک نخ با فلز می‌شود (صرفنظر از نوع ریسندگی) [جدول ۲]. اساساً افزایش در اصطکاک نخ با فلز در نخ‌های فرآوری شده با فرایند شستشوی آنزیمی و بعد از آن نخ‌های سفیدگری شده با پرکسید هیدروژن چشمگیرتر است. به نظر می‌رسد که نخ‌های روکش شده زیستی کمترین اصطکاک نخ با فلز را داشته و این اصطکاک با افزایش فاکتور تاب، بیشتر کاهش می‌یابد. چرا که فاکتور تاب بالا، تماس نخ با سطح فلز را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد برای نخ‌های اپن‌اند، اصطکاک نخ با فلز، صرفنظر از تاب نخ، برای نازل ساده، بیشتر باشد.
 
۶-۳- جمع‌شدگی باقیمانده (نهائی)
جدول ۳ نشان می‌دهد که بطور متوسط، نخ‌های اپن‌اند در مقایسه با نخ‌های رینگ جمع‌شدگی بیشتری نشان می‌دهند. داده‌های مقایسه‌ای بر روی جمع‌شدگی نخ‌های فرآوری شده نشان می‌دهد که شستشو با هیدروکسید سدیم نسبت به شستشوی آنزیمی منجر به جمع‌شدگی بیشتری می‌شود. این به خاطر آزاد شدن تنش و واکنش شیمیایی هیدروکسید سدیم با سلولز می‌شود که به دلیل متورم شدن الیاف منجر به کوتاه شدن طول لیف می‌شود. عمل دادن نخ‌های شستشو شده آنزیمی با پرکسید هیدروژن همچون سفیدگری منجر به افزیش جمع‌شدگی می‌شود، چرا که در حین فرآوری نخ با فرایند مرحله‌ای سفیدگری، حفره‌های زیادی ایجاد می‌شوند.
 
۷-۳- برداشت رنگ
جدول ۳ نشان‌دهنده مقدار متوسط برداشت رنگ برای نخ‌ای گوناگون است. همانطور که انتظار می‌رود تمام نخ‌های اپن‌اند پس از عملیات‌های شیمیایی مناسب بیشتر جذب رنگ دارند. برای نخ‌های رینگ افزایش کمتری در مقدار متوسط برداشت رنگ وجود دارد. نتایج آنالیز واریانس نشان می‌دهد که نوع عملیات شستشو تأثیر معنی‌داری بر روی برداشت رنگی نخ‌ها دارد. معلوم شد که برداشت رنگ نخ‌های شسته شده آلکالی از نخ‌های شسته شده آنزیمی بیشتر است. این نتیجه افزایش جذب محلول رنگ به واسطه حذف مواد غیر سلولزی در حین فرایند شستشو است.
 

نخ‌ پنبه‌ رینگ اپن‌اند ۳ آنزیمی تر

 

۴- نتایج
۱-۴- شستشوی آنزیمی خصوصیات کششی نخ‌های پنبه‌ای را تغییر می‌دهد. تناسیتی توأم با ازدیاد طول تا حد پارگی و مقاومت سایشی کاهش می‌یابد. شستشوی کاستیک از سوی دیگر، تأثیر مهمی بر روی خواص نخ‌های رینگ و اپن‌اند دارد. با شستشوی کاستیک، تناسیتی، مقاومت سایشی و جمع‌شدگی باقیمانده و برداشت رنگی زیاد می‌شود. افزایش در هر کدام از این خصوصیات با افزایش فاکتور تاب، کاهش می‌یابد. نخ‌های ریسیده شده با نازل شکاف‌دار نسبتاً محکم‌تر بوده، موئینگی کمتری داشته و سطح صاف‌تری دارند. آنها در مقایسه با نخ‌های تولید شده با نازل ساده مقاومت سایشی و برداشت رنگی کمتری دارند.
۲-۴- سفیدگری پرکسید هیدروژن برداشت رنگی و جمع‌شدگی باقیمانده را زیاد کرده، اما مقاومت سایشی نخ‌های شسته شده آنزیمی را کاهش می‌دهد.
اهمیت صنعتی
عملیات آنزیمی از جنبه‌های مصرف بهینه‌ انرژی (ذخیره انرژی)، کنترل آلودگی و ایمنی، مورد توجه زیادی است. علاوه بر این فرایندها خصوصیات سطحی نخ‌های پنبه‌ای و رفتار آنها در حین بافندگی را اصلاح می‌کند. این مطالعه پیشنهاد می‌کند که وضعیت تشکیل (تولید) نخ نیز، نقش غالبی را در آسانی نفوذ مواد شیمیائی، به ویژه در فرایندهای شستشوی آنزیمی بازی می‌کند. نخ‌های اپن‌اند به دلیل جذب بالاتر و ساختمان بازتر نسبت به نخ‌های رینگ دسترسی بیشتری به سیستم‌های آنزیمی دارند. چنین مطالعاتی برای تعیین شرایط بهینه آزمایش‌های آنزیمی مورد نیاز برای بهبود خواص سطحی و مکانیکی منسوجات پنبه‌ای و برای کسب نتایج بهتر، مفید و ضروری خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.