مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

شماره       
۳۹
کد مقاله
MNG39
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
داستان کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده برون‌بوم‌قومی و اتحاد و همبستگی اجتماعی یا کار سخت یک گروه کاملا تحصیل کرده
نام انگلیسی
ETHNIC ENCLAVE AND SOCIAL SOLIDARITY OR HARD WORK OF A HIGHLY EDUCATED GROUP
تعداد صفحه به فارسی
۴۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
کارآفرینی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Entrepreneurship
مرجع به فارسی
دانشگاه ایالت فراستبرگ، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Frostburg State University
کشور
ایالات متحده

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

داستان کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده
برون‌بوم‌ قومی و اتحاد و همبستگی اجتماعی یا کار سخت یک گروه کاملا تحصیل کرده
چکیده Abstract
کارآفرینان ایرانی بصورت عمده در نواحی کالیفرنیا، نیویورک- نیوجرسی، تگزاس و واشنگتن دی‌سی‌ متمرکز می‌باشند. آنها بطور عملی در هر نوع شغلی مشغول بکار می‌باشند. یکی از خصیصه‌های شغلی آنها بالا بودن سطح تحصیلات ایرانیان شاغل می‌باشد. این کارآفرینان با پرهیز از عوامل مرتبط با برون‌بوم قومی به میزان شدیدی متکی به ایرانیان ساکن در این مناطق بعنوان مشتریان اصلی خود می‌باشند.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

مقدمه Introduction
جذبه و علت درخواست مشاغل مبتنی بر خود اشتغالی در ایالات متحده چیست؟ پژوهشگران مختلف دلایل متعددی را در این خصوص ذکر نموده‌اند. بر این اساس ما سعی بر آن داریم تا داستان کارآفرینان ایرانی را در ایالات متحده مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.
ایوان لایت (۱۹۸۷) مشکلات موجود – شامل بهره‌برداری یا انتفاع شغلی – که مهاجرین در بازار کاری گسترده با آن روبرو هستند و منجر می‌شود تا آنها به خود اشتغالی روی آورند را تشریح نموده است. پورتز و بچ (کارآفرینام مهاجر، ۱۹۸۵) عبارت جدیدی را در این خصوص ابداع نمودند: «برون‌بوم قومی». این مدل بر اساس تحقیقی استوار بود که بر روی مهاجرین کوبایی در میامی صورت گرفته بود. تحقیقات آنها چندین صفت یا ویژگی را در خصوص «برون‌بوم» در بر داشت که شامل تمرکز جغرافیایی، شبکه‌های لازم و ملزوم ارتباطات اجتماعی و شغلی و تقسیم کار نسبتا پیچیده می‌گردید. این نواحی برون‌مرز بعنوان محیطی مناسب برای مهاجرین عمل نموده و از این طریق نسبت به تسهیل همکاریها در کشور میزبان از طریق مهیا نمودن اشتغال و جامعه‌ای از اشخاص مهاجر اقدام می‌نمودند. روگر والدینگر و همکارانش (۱۹۹۰) عبارت «برون‌مرز» را ارائه داشته و عنوان نمودند که بخشی از درخواستهای مرتبط با کارآفرینی بوسیله مشخص شدن شرایط بازار محقق شده و بخشی دیگر نیز با مهیا نمودن و واگذاری مالکیت این مشاغل به مهاجرین تجسم می‌یابد. «در این خصوص برخی از موقعیتهای شغلی بسهولت در دسترس می‌باشد مانند مهیا نمودن مواد غذایی، روزنامه و مجلات، البسه و پوشاک و کالاهای خاص فرهنگی از کشور مبدا برای هم میهنان ساکن در یک کشور بیگانه… با این وجود، به منظور دسترسی به میزان رشدی فراتر از آنچه در این این حوزه‌ها جای می‌گیرند… بازار و مشاغل مرتبط با مهاجرین می‌بایست گسترش یافته و آنها در امتداد خط‌مشی‌های پیش‌بینی شده برای نیل بدین اهداف بحرکت خود ادامه دهند».
مدل عرضه شده بوسیله والدینگر و همکارانش بوسیله چهار عنصر متمایز مشخص شده است: مشاغل مهاجرین معمولا در بازارهایی تعمیم و گسترش می‌یابند که به میزان کمتری مورد توجه و فعالیت قرار گرفته‌اند. آنها بدنبال مشاغل و شرکتهایی هستند که هزینه‌ کمتری برای راه‌اندازی و شروع بکار داشته باشند و از نظر اقتصادی نیز دارای مقیاس کوچکی باشند. از نظر فعالیت اقتصادی و تولید کالا نیز ممکن است شرایطی بوجود آید که عرضه کالاهای تولید شده از سوی آنها با حالتی از ناپایداری و عدم قطعیت از نقطه نظر تقاضا روبرو گردد. کلیه این موارد در قضیه کارآفرینان کره‌ای مستقر در شیکاگو وجود داشته و صادق می‌باشد.
خصیصه دیگر کارآفرینان قومی بنظر می‌بایست مرتبط با اتحاد و انسجام اجتماعی آنها باشد. پاتریشیا پسر (۱۹۹۵) تحقیقاتی را در بین اجتماع مهاجرین اسپانیائی در واشینگتن دی‌سی‌ انجام داده و دریافت که اتحاد قومی نه تنها فراگیر و شایع نمی‌باشد بلکه الزاما مدنظر و مطلوب مهاجرین نیز نمی‌باشد. در خصوص تمرکز در برخی از ایالتها، تحقیقی که بوسیله اندرو یوئنگرت (۱۹۹۵) انجام پذیرفت نشان می‌دهد که ایالتهایی که قوانین مترقی‌تری از نظر مقررات مالیاتی دارند بیشتر مطلوب افراد خود اشتغال می‌باشند. علت این امر نیز بواسطه فرصتهای فراوان اجتناب از پرداخت مالیات یا کاهش بدهی مالیاتی می‌باشد. تحقیقات مشابه مهاجرینی را از کشورهای دارای نرخ بالاتر خود اشتغالی در مقایسه با ایالات متحده مورد بررسی قرار داده است. دلیل نرخ بیشتر خوداشتغالی آن است که آنها از تجارب بیشتری در زمینه عملیات تجاری برخوردار می‌باشند. تحقیقات یونگرت نتیجه‌گیری می‌نماید که این دو عامل ۶۲% خوداشتغالی مهاجرین را بخود اختصاص داده‌اند.
ویژگیهای نامطلوب کارآفرینی مهاجرین عبارتند از: انسجام قومی، که بوسیله برخی از محققین در نظر گرفته شده است، می‌تواند باعث ایجاد محرومیت یا تعصب قومی شود. معاملات تجاری غیررسمی در جوامع مهاجرین در برخی از مواقع می‌تواند بصورت متمایز غیرقانونی باشد. برای برخی از آشنایان و اقوامی که در این امور درگیر می‌باشند، اتحاد و پیوستگی فامیلی که مثلا موجب باز نگه‌داشتن یک مغازه بمدت ۲۴ ساعت در شبانه‌روز می‌گردد، ممکن است بعنوان مواردی از بهره‌گیری یا استثمار جلوه نماید که بهره‌ای از انصاف و عدالت در آن وجود ندارد. خوداشتغالی مهاجرین معمولا بعنوان یک قایق نجات مد نظر می‌باشد تا بعنوان پلکانی برای ترقی، بدان معنا که این رویه معمولا بعنوان یک استراتژی تداوم حیات دیده می‌شود تا پدیده‌ای برای کسب موفقیت اجتماعی- اقتصادی (کارآفرینان مهاجر، ۱۹۹۷).

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

اهداف این مطالعه  Objectives of the Study
برخی از نکات ذکر شده در این مقاله بوجودآورنده چارچوب مفهومی این مطالعه می‌باشند. این نکات عبارتند از: الف) برون‌بومهای قومی- مراکز متمرکز جغرافیایی،     ب) خوداشتغالی بعنوان یک وسیله یا قایق نجات بجای یک نردبان ترقی،                 ج) شرایط خوداشتغالی سطح بالا با پشتوانه سرزمین مادری و  د) پیوند اجتماعی قومی.  در این حین بدین موضوع علاقمند گشته یا دریابم که چگونه این عوامل ممکن است مرتبط با ایالتهایی باشد که ایرانیان کارآفرین در آن ساکند. به منظور درک این نکته که آیا این کارآفرینان در این چارچوب جای می‌گیرند، نسبت به تعریف اهداف زیر اقدام نمودم:
  • اندازه این مراکز و موسسات، تعداد افرادی که برای آنها کار می‌کنند و تمرکز جغرافیایی آنها.
  • نوع مشاغل، تاریخ تاسیس و دلیل شروع شغل آنها.
  • مقطع تحصیلی موسسین و این مورد که آیا دارای تحصیلات در زمینه تجارت و بازرگانی می‌باشند یا خیر.
  • محیط رقابتی این شرکتها.
در بخش آنالیز این مسئله، پس از انجام بررسی کلی، ما مبحثی را در زمینه اهداف این مقوله‌ها در چهار دسته ارائه نموده و چهارچوب مفهومی آن را بازتاب می‌دهیم.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 
تعریف  Definition
در این زمینه تعریفی از لانگنکر، مور و پتی (۲۰۰۰) مد نظر می‌باشد که کارآفرینان را بعنوان صاحبان مدیریتی فعال در عنوان داشته و در این تعریف اعضای نسل دوم صاحبان شرکتها و مدیرانی که نسبت به خرید سهام موسسین شرکتهای موجود اقدام نموده‌اند را نیز شامل نموده‌اند. با اتخاذ این تعریف، ممکن است شرکتی در نظر گرفته شود که متشکل از یک فرد باشد- این شرکت از جمله موسساتی محسوب می‌شود که هر یک از جویندگان و طالبین کار ممکن است در صدد تشکیل آن باشند. همچنین در محدوده این راهکار، ممکن است شرکتی در نظر گرفته شود که بالغ بر ۱۰۰ نفر پرسنل باشد. چیزی که این شرکتها را بطور قابل توجهی متمایز از شرکتهای بزرگتر دیگر می‌نماید ساختار و عملیات آنها می‌باشد.
اسلوب شناسی  Methodology
مهمترین وجه تمایز این مطالعه شامل گردآوری لیستی از شرکتها، بعلاوه صاحبان و آدرسهای آنها می‌باشد. در این خصوص با عدم وجود یک بانک اطلاعات منحصربفرد در این زمینه روبرو بودیم، بانکی که می‌بایست اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار ما قرار می‌داد. این بانک اطلاعاتی می‌بایست  توسعه می‌یافت. در این خصوص، بسیاری از کتابچه‌های راهنما یا دیرکتوریهای محلی و منطقه‌ای، دفترچه‌های تلفن و روزنامه‌ها و تبلیغهای مرتبط بدانها مورد بررسی قرار گرفت. حتی برای تحصیل اطلاعات مد نظر کارتهای تجاری الصاق شده به تابلوها و اعلامیه‌ها مد نظر قرار داده شد. سرانجام، موفق به گردآوری لیستی متشکل از ۱۲۰۰۰ شغل گردیم. از این لیست، در حدود ۱۰۰۰۰ نام و آدرس متعلق به حرفه‌هایی که برای این برنامه مناسب نبود استخراج گردیده و کنار گذاشته شد. در میان آنها پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، وکلا، رسانه‌ها و سازمانهای خیریه بچشم می‌خوردند. در مجموع، تعداد ۲۰۶۰ مورد از آدرسهای تجاری به جای ماند. این تعداد در بین ۴۸ ایالت پایینی پراکنده بودند. حتی در این خصوص یک مورد از آدرسهای گردآوری شده وجود نداشت که در ایالت آلاسکا و هاوایی مستقر باشد. بر حسب مطالعه جامع این مقاله در خصوص مهاجرین و کارآفرینان مهاجر، نسبت به توسعه یک پرسشنامه با جزئیات مربوطه اقدام نموده و آن را در بین جامعه فارسی زبانها و برخی از صاحبان مشاغل تجاری در راک‌ویل و مریلند مورد تست و بررسی قرار دادم.
در سال جدید ایرانی، (حول و حوش ۱۹۹۸) نسبت به ارسال نامه‌ای، که به انضمام آن پرسشنامه مورد بحث (با چهل سوال اساسی) قرار داشت، برای صاحبان تمامی ۲۰۶۰ شرکت  مد نظر اقدام گردید. علاوه بر این، بهمراه این پرسشنامه، پاکتی که هزینه پستی آن نیز پرداخت شده بود به صاحبان مشاغل ارسال شد. دلیل اصلی من برای مهیا نمودن این پرسشنامه به زبان فارسی آن بود که نام هر یک از اشخاص غیر ایرانی که به اشتباه وارد لیست اطلاعاتی شده بود حذف شود. فرضیه‌ای که بر این مبنا بدان فکر می‌نمودم آن بود که افراد غیر ایرانی قادر به خواندن پرسشنامه نیستند و از اینرو بواسطه عدم پر نمودن این فرم نمی‌توانند تاثیری بر نتیجه تحقیقات داشته باشند. همچنین، تصور می‌نمودم که استفاده از زبان مادری خود باعث بوجود آوردن انگیزه‌ای بیشتر برای افراد مشارکت کننده در این طرح خواهد شد.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

نتایج و تجزیه و تحلیل  Results and Analysis
ترکیب اشتغال Composition of employment
شرکتهای این مطالعه جزء شرکتهای کوچک بشمار می‌آیند. جدول ۱ نشان دهنده آن است که بطور میانگین ۵/۶ نفر برای هر یک از این شرکتها کار می‌کنند. مدیریت مشاغل کوچک گزارش نموده است که شرکتهای کوچک بطور میانگین ۱۷/۳ نفر را در استخدام خود دارند (گزارش SBA). از آنجائیکه اکثریت شرکتهای پاسخ دهنده در فعالیتهای کاری اشتغال دارند، تعداد میانگین بیش از آمار SBA است.
در صورتی که ما یافته‌های فوق را به کلیه ۲۰۳۵ مورد از شرکتها و موسسات مشارکت داشته در این بررسی تعمیم دهیم (۵/۶ * ۲۰۳۵)، ما ممکن است چنین نتیجه‌گیری نمائیم که ایرانیها ۱۳۳۲۷ شغل را در آمریکا بوجود آورده‌اند. این قراین نظریه کلی در این خصوص که شرکتهای کوچک باعث ایجاد مشاغل بیشتری، در مقایسه با شرکتهای بزرگتر، برای جویندگان کار می‌شوند، را مورد تایید و اثبات قرار می‌دهد. گزارش تهیه شده بوسیله SBA که در سال ۱۹۹۲ به رئیس جمهور آمریکا ارائه شد نشان می‌دهد که بین سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰، شرکتهای تجاری کوچک (که اندکی کمتر از ۲۰ نفر را در موسسات خود به استخدام درآورده بودند) مسئول بوجود آمدن تقریبا کلیه مشاغل جدید در ایالات متحده بوده‌اند.  عمار وی. بهیده (۲۰۰۰ ص ۳۳۸) اعتقاد دارد که «دهها میلیون شغل ایجاد شده در ایالات متحده در خلال دو دهه گذشته، در موقعیتی که نیروی کار ۵۰۰ شرکت مقتدر رو به نقصان گذاشته، خود مبین این نکته است که اشتغال در بخش کارآفرینی رو به فزونی گذاشته است.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

نوع فعالیتهای تجاری  Type of business activities
جدول ۲ نشان دهنده یک نگرش عمومی از گوناگونی تجاری در این تحقیق می‌باشد. انواع مشاغل انتخاب شده بوسیله کارآفرینان ایرانی طیفی گسترده‌ای را شامل می‌شود. این مشاغل، بر اساس گفته‌های والدینگ، محدود به موسسات کم درآمد خواربار فروشی و خرده فروشی نمی‌باشند.
جدول ۲٫ انواع فعالیتهای تجاری
نوع فعالیت
درصد
خرده فروشی
۳۱
ساخت و ساز: سازندگان، معماران، نقشه‌کش
۱۶
تعمیرات: الکتریکی، الکترونیکی، لوازم خانگی
۱۱
امور هنری: عکاسی، نقاشی، طراحی مد
۱۰
امور مالی: بیمه، رهن، دلالهای بورس
۹
کلی فروشی: قطعات، غذا
۹
تولید کننده
۳
حمل و نقل: دربستی، کرایه ماشین، یدک‌کشی
۱
تحقیقات و اختراع: کامپیوتر
۱
متفرقه: ترجمه، مهدکودک، مشخص نشده
۹
کل
۱۰۰
 
تاریخ تاسیس مشاغل  Dates that businesses were founded
ایالات متحده بصورت همیشگی بعنوان یکی از مقاصد مهاجرین ایرانی مد نظر بوده است. با این وجود، در گذشته، ایرانیانی که سرزمین مادری خود را ترک می‌نمودند به آمریکا به چشم یک مقصد موقت می‌نگریستند. اغلب مسافرتها در رابطه با مسایل دانشگاهی صورت می‌پذیرفت. آنها یا معمولا بعنوان دانشجو به ایالات متحده سفر می‌نمودند یا برای بازدید از موسسات آموزش عالی. این رویه پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ تغییر یافت و مسافرین اقامت دائم‌تری را در این کشور برگزیدند. سال قبل از انقلاب معرف بیشترین افزایش آماری مهاجرین بود.
موسسین شرکتها  Founders of the firms
از مشارکت کنندگان در این پرسشنامه سوال شد که چه کسی موسس مشاغلی بود که هم تصدی آنها را بعهده دارند. اکثریت پاسخ دهندگان (۸۶%) پاسخ دادند که خود موسس شرکت بوده‌اند. ۱۴% بقیه پاسخ دادند که آنها شرکت خود را از کارآفرینان دیگری خریداری نموده‌اند. بطور مشابه، با توجه به این موارد، دانستن آنکه آیا ارتباطی بین زمان تاسیس و موسس اصلی یک شرکت وجود دارد یا خیر برایم جالب توجه می‌نمود. جدول ۴ این ارتبط را نشان می‌دهد. من این افزایش زیاد در شرکتهای خود راه‌اندازی شده را به افزایش جمعیت ایرانیان پس از انقلاب ۱۹۷۹ نسبت می‌دهم. بر این اساس این افزایش جمعیت باعث شد تا حتی آن دسته از افرادی که در زمینه راه‌اندازی شرکتهای خاص خود دچار تردید بودند بر این مشکل فایق آمده  و اقدام به برپایی موسسات خاص خود نمایند.
ابعاد چهارگانه یک جامعه تجاری قومی 
The Four Dimensions of an ethnic business community
 
قبلا در این گزارش، نسبت به ذکر چارچوب مفهومی که قرار است آن را در بوته آزمایش قرار دهم اقدام نموده‌ام. سنگ بنای این چارچوب عبارت است از: الف) برون‌بوم قومی ب) تشویق به خود اشتغالی بعنوان قایق نجات، ج) بحساب آمدن خود اشتغالی در سرزمین مادری و دست آخر، د) اتحاد اجتماعی این گروه. مبحث زیر در خصوص ابعاد فوق الذکر می‌باشد.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

برون بوم قومی  Ethnic enclaves
کارآفرینان ایرانی بطور عملی در سراسر قاره ایالات متحده پراکنده می‌باشند. حتی چنانچه آنها بطور خاص در برخی از ایالتها متمرکز باشند، هیچگونه شاهدی مبنی بر رفتار تعصب آمیز بچشم نمی‌خورد.
در مقایسه با مشاغل و فرم‌های درخواستی غیر ایرانیان، ما می‌توانیم وجود گسترده ایرانیان را در مناطق گوناگون و در مجاورت خود ببینیم. جداول بعدی بیانگر این نکته است.
مراکز مهم فعالیتهای تجاری  The important centers of business activities
در بین جامعه ایرانیان مقیم آمریکا این یک حقیقت شناخته شده است که کالیفرنیا بعنوان سرزمینی همانند سرزمین مادری برای ایرانیان می‌باشد. مراکز عمده و متمرکز ایرانیان در چندین منطقه شامل لس‌آنجلس، سان‌دیگو و سان‌فرانسیسکو متمرکز بوده و این مراکز حتی برای تازه‌واردین نیز کاملا چشمگیر و برجسته می‌باشند. منطقه وست‌وود‌استریت در لس‌آنجلس بعنوان مرکز اصلی برای بسیاری از مشاغل و شرکتهای ایرانی بشمار می‌آید. در این منطقه می‌توان کتابفروشیها، رستورانها و سوپرمارکتهای بسیاری را یافت. با این وجود، همانگونه که جدول ۵ نشان می‌دهد کالیفرنیا در ابتدا بعنوان مقصد مطلوبی برای ایرانیان بشمار نمی‌آمد. با این حال، در حدود دهه ۱۹۷۰، این ایالت موقعیت کنونی خود را یافته و بعنوان منطقه پیشرو شناخته شد. با رشد پراکندگی جمعیت ایرانیان در آمریکا، رقبای اصلی همانند تگزاس، نیویورک/ نیوجرسی و جورجیا (مخصوصا آتلانتا) بتدریج پا بدین عرصه گذاشتند.
جدول ۵٫ مراکز مهم فعالیتهای تجاری کارآفرینان ایرانی
سال تاسیس
مراکز مهم فعالیت
انواع فعالیتهای مهم
۱۹۶۰ – ۱۹۴۰
گوناگون
۳۸% هنری، ۱۲% مالی، ۱۲% ساخت و ساز، ۱۲% خرده‌فروشی
۱۹۷۰
۷۷% کالیفرنیا، ۳۳% مناطق‌دیگر
۳۱% خرده‌فروشی، ۱۵% ساخت و ساز، ۱۵% مالی، ۱۵%هنری
۱۹۸۴ – ۱۹۸۰
۵۸% کالیفرنیا، ۱۳% نیویورک/نیوجرسی ۱۳%واشنگتن، ۱۶% مناطق دیگر
۴۷%خرده‌فروشی، ۱۴%تعمیرات، ۱۰% ساخت و ساز، ۱۰%هنری، ۱۰%مالی
۱۹۸۹- ۱۹۸۵
۵۰%کالیفرنیا، ۱۴%تگزاس، ۱۲%واشنگتن،۷%نیویورک/نیوجرسی، ۱۷% مناطق دیگر
۳۱%خرده‌فروشی،۲۴%ساخت و ساز ۱۰% تعمیرات، ۹%مالی، ۵% مدیریت صنعتی
۱۹۹۴- ۱۹۹۰
کالیفرنیا ۵۷%، نیویورک۱۷%، واشنگتن ۱۰%، مناطق دیگر ۱۶%
۳۸% خرده‌فروشی، ۱۵%ساخت وساز، ۱۰%تعمیرات، ۱۰%مالی،
۸% مدیریت صنعتی
در سال ۱۹۸۰، بر اساس اعلام «دفتر سرشماری و آمار» جمعیت جامعه ایرانی در آمریکا کمی بیش از ۱۲۸۰۰۰ نفر می‌باشد. مرکز اولیه تمرکز ایرانیان شهر کالیفرنیا (۳۵%)  و پس از آن شهرهای نیویورک (۸%) و تگزاس (۶%) می‌باشند. بیش از ۱۳۶۰۰۰ نفر ایرانی بین سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۹ به آمریکا مهاجرت نمودند. در سال ۱۹۹۰،  «دفتر سرشماری و آمار» ۲۲۶۰۰۰ نفر ایرانی را در آمریکا شناسایی نمود.
یکی از موارد اطلاعاتی مهم در خصوص اشتغال ایرانیان شیفت فعالیتهای شغلی از مشاغل خرده‌فروشی (بیشتر مغازه‌های خواربار و سالنهای آرایش مو) به سمت تولید صنعتی می‌باشد. با این وجود، با افزایش میزان جمعیت، درصد مشاغل خرده‌فروشی نیز افزایش یافته است.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

قایق نجات یا نردبان ترقی  Lifeboat or ladder
قایق نجات چیست؟ این قایق کشتی‌شکستگان را از غرق شدن نجات داده و به اشخاص بی‌طالع اجازه می‌دهد تا برای مدت کوتاهی زنده بمانند. از طرف دیگر، یک نردبان مجسم کننده ارتفاع و بلندی بوده و قادر است تا موقعیت دارنده آن را بالا برد. جداول بعد در بر دارنده این ایده نمی‌باشد که ایرانیان از راهکارهای اقتصادی تنها برای زنده ماندن استفاده نموده‌اند. آنها از رده پایین‌تر خود بسمت بالا حرکت نموده و محدوده و نفوذ خود را توسعه داده‌اند.
این گروه بطور متمایزی متفاوت از دیگر مهاجرین می‌باشند. بر این اساس باید قدردان انقلاب بود که اجازه داد تا این گروه از مهاجرین از کشور خارج شوند. این گروه از مهاجرین ایرانی از توانائیهای عقلانی و مالی برخوردار بودند. البته در این بررسی ما تنها به توانایی عقلانی این گروه پرداخته و در پرسشنامه خود هیچگونه اطلاعات مالی را درخواست نکرده‌ بودیم.
سطح تحصیلات جامعه تجاری ایرانیان 
Education level of Iranian business community
 
سرشماری ۱۹۹۰ ایالات متحده بیانگر این واقعیت بود که درصد قابل ملاحظه‌ای از مهاجرین ایرانی در آمریکا (۷۷%) دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند. قبل از انقلاب ۱۹۷۹، ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارای بیشترین میزان دانشجویان دانشگاهی خارج از کشور بود. تا سال ۱۹۷۷ این تعداد به ۲۲۷۴۹۷ نفر بالغ شده و سهم آمریکا از این تعداد دانشجویان تا ۱۹۷۹ به ۵۱۳۱۰ نفر رسید و از این طریق رتبه اول دانشجویان مهاجر را به این گروه اختصاص یافت. همچنین هزاران دانشجو نیز در دانشگاهها و کالجهای ایرانی ثبت نام نموده بودند.  شوک ناشی از انقلاب باعث شد تا برخی از افراد تحصیل کرده به خارج از کشور عزیمت کنند. بر این منوال تعداد زیادی از آنها ایالات متحده را بعنوان کشور مقصد برگزیدند. این امر در حقیقت تشریح کننده تعداد زیاد افراد تحصیل کرده در بین جامعه ایرانی می‌باشد (جدول ۶).
جدول ۶٫ سطح تحصیلی جامعه تجاری ایرانیان
سطح تحصیلات
درصد
ابتدایی
۵/۰
دبیرستان
۱۷
دانشگاهی (دو مورد با مدرک دکتری)
۷۹
بدون پاسخ
۵/۳
سرشماری ۱۹۹۰ در خصوص سطح تحصیلات دانشگاهی (۷۷%) منطبق با یافته‌های این مطالعه (۷۹%) می‌باشد. ما بر این نکته واقف هستیم که ۴۵% از کل میزان جمعیت ایالات متحده دارای تحصیلات بالاتر از مقطع دبیرستان در رشته‌های مختلف هستند.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

آیا تحصیلات دانشگاهی ارتباطی با موفقیت تجاری دارد؟
Does university education contribute to business success?
 
در صورتی که موفقیت را بعنوان شادکامی و کامیابی در نظر بگیریم، این قضیه بعنوان یک درخواست معنادار مطرح خواهد شد که تحصیلات دانشگاهی می‌تواند تاثیر بسزایی در این موفقیت داشته باشد. فراتر از این قضیه، تمایل داشتم تا دریابم که تحصیلات دانشگاهی به چه میزان می‌تواند در این مورد کارساز باشد. بر این اساس، بدین نکته واقف شدم که از بین کلیه پاسخ‌دهندگان تنها ۴۰% دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و ۵۸% از آنها عنوان داشته که از چنین تحصیلاتی برخوردار نمی‌باشند. تنها ۲% بدین سوال پاسخ ندادند. پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که برای شروع یک شغل، تحصیلات تجاری سطح دانشگاهی الزامی نمی‌باشد. همچنین دانستن این موضوع نیز مطلوب می‌باشد که تا چه حد میزان موفقیت در تجارت منوط به تحصیلات تجاری دانشگاهی است. جدول ۷ پاسخ بدین سوالات را ارائه می‌نماید.
دلایل راه‌اندازی یک شغل  Reasons for starting the business
کارآفرینان دارای دلایل چندگانه‌ای برای شروع و راه‌‌اندازی مشغول مربوط بخود می‌باشند. جدول ۸ بر روی این موضوع متمرکز می‌باشد.
یو‌اس‌ای‌تو‌دی‌ (۱۹۹۱) نتیجه بررسی انجام پذیرفته در این زمینه را اعلام داشته و عدم‌وابستگی یا استقلال را بعنوان یکی از فاکتورهای مهم برای خود اشتغالی مد نظر قرار داده است.
۳۸% از افرادی که نسبت به رها کردن مشاغل خود در شرکتهای گوناگون اقدام نموده‌اند دلایل این کار را خواست خود برای تحصیل کاری اعلام داشته‌اند که در آن خود رئیس کار یا شغل خود باشند. در این تحقیق، استقلال بعنوان یک منطق مهم برای شروع بکار خود اشتغالی اعلام شده است. برخی از پاسخهای خاص در این زمینه دلایل زیر را بر شمرده‌اند: تداوم سنت خانوادگی، انتخاب محدود شغلهای دیگر، آرزو جهت دسترسی به ایرانیان دیگر و در کنار آنها بودن، علاقه به تخصص خود، عدم توانایی انجام کار برای دیگران، بهره‌گیری از عدم استثمار زمانی خانواده یا خود فرد. علاوه بر این موارد، عادت داشتن به کارهای سخت بعنوان دلیل دیگر شروع یک شغل مد نظر می‌باشد. این امر مشاهدات فروید را تصدیق می‌کند که بر اساس آن یکی از موارد بزرگی تجربه بشری کار است. در این خصوص ایوان‌ لایت، همراه با دیگران، عقیده دارد که، «هر چه روال کسب تجربه مهاجرین در مسیر اصلی یک اقتصاد بیشتر با سختی و عدم کامیابی مواجه شود، مهاجرین با احتمال بیشتری می‌توانند فرصتهای جایگزین را در جهت خود اشتغالی مورد جستجو و کنکاش قرار دهند».
خوداشتغالی سطح بالا و برگشت به سرزمین مادری
High self-employment back in homeland
 
از دیگر حدس و گمان‌هایی که بوسیله محققین در این خصوص اظهار شده است، همانگونه که در بررسی این مقاله نیز عنوان شده است، فرض نرخ بالای خوداشتغالی در سرزمینی است که مهاجرین از آن آمده‌اند. این منطق ممکن است بعنوان یک تشریح درست و مناسب برای دیگر گروههای مهاجر در نظر گرفته شود. با این وجود، کارآفرینان ایرانی اشخاصی نبوده‌اند که به امر خوداشتغالی از قبل عادت داشته باشند، حداقل آن دسته از ایرانیانی که به آمریکا مهاجرت کرده بودند. کل جمعیت ماقبل انقلاب با توجه به عادتی که داشتند دولت را مسئول ایجاد شغل دانسته و این روال بواسطه جریان پایدار ارزی حاصل شده از طریق صادرات نفت تداوم یافته بود. بر این اساس این گروه در چنین اوضاع و احوالی قرار گرفته بود. در پاسخ بدین سوال که آیا این اولین تجربه تجاری شما بوده است یا خیر؟ ۶۰% از پاسخ دهندگان جواب مثبت و ۴۸% از آنها جواب منفی دادند و ۲% نیز جوابی بدین سوال ندادند. این آمار در توافق با تشریحات بعمل آمده بوسیله بهیده می‌باشد. این جوابها به ما کمک نمود تا بدین موضوع واقف شویم که چگونه تعداد زیادی از افراد بدون تجربه قبلی در تجارت می‌توانند نسبت به یافتن فرصتهای مربوطه در جهت راه‌اندازی و تاسیس مشاغل جدید و نوپا اقدام نمایند. بر این اساس وی بیان می‌دارد، «تعداد اندکی از موسسین شرکتهایی که آنها را تحت مطالعه قرار داده‌ام دارای تجربه عمیقی در رشته خود بوده‌اند».

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

همبستگی اجتماعی  Social solidarity
در مطالعاتی که انجام دادم،  به هیچگونه اتحاد و همبستگی بین کارآفرینان ایرانی برخورد ننمودم. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات دیگری که بوسیله (پسار، ۱۹۹۵) انجام گردید، فرضیه همبستگی قومی این گروه رد شد. جداول زیر عدم وجود همبستگی این گروه را اثبات می‌نماید. بطور حقیقی، یکی از انتشارات فارسی زبان در مریلند (تهران‌پست) مکرراً ایرانیان را بواسطه عدم وجود این همبستگی مورد سرزنش قرار داده است. تصور من این است که همبستگی در نظر گرفته شده، ناشی از اولویت دادن اشتغال به مسایل مرتبط با یک گروه قومی، رقابت در داخل یک سیکل بسته و زنجیره محدودی از ارائه دهندگان یا تهیه‌کنندگان می‌باشد. در بین شرکتهایی که مشاهده نمودم، چنین رفتار منحصربفردی را تاکنون نیافته‌ام. در صورتی که این شرکتها یا گروهها جزء مهندسین آرشیتکت باشند، آنها مشتریان خود را در بین هر یک از گروههای خاص می‌یابند. در صورتی که آنها دارای خرده فروشی یا خواربار فروشی باشند، مشتریان آنها از بین کلیه قشرهای جامعه است و در صورتی که آنها در کارهای خدماتی مشغول باشند، تفاوتی بین ایرانیها و غیر ایرانیها مشاهده نمی‌شود.
ترکیب قومی/  نژادی مستخدمین  The ethic/racial composition of employees
تقریبا ۳۲% از شرکت‌کنندگان در این پرسشنامه عنوان داشته‌اند که کلیه کارکنان آنها ایرانی می‌باشند. بقیه کارکنان از بین دیگر گروههای قومی می‌باشد. جدول ۹ نشان دهنده این ترکیب قومی می‌باشد. این جدول مشخص می‌نماید که اکثریت کارکنان در شرکتهای ایرانی سفیدپوستان آمریکایی هستند، در حالیکه میزان سیاه‌پوستان آمریکایی خود جای بحث دارد. البته جالب توجه است که در ایران مفهوم یک آمریکایی یا اروپایی به سفیدپوستان اطلاق می‌شود. عبارت خارجی بندرت برای سرخپوستان، اعراب و چینی‌ها بکار گرفته می‌شود. این گروههای قومی از طریق ملیت خود مشخص و شناسایی شده و بچشم خارجی بدانها نگریسته نمی‌شود.
چه کسانی جزء رقبا به شمار می‌آیند؟  Who are the competitors?
بر حسب جدول ۱۰، جامعه مهاجرین گروههای قومی دیگر را جزء رقبای اصلی خود بشمار نمی‌آورد. این جامعه ادعای بزرگتری را داشته و خود را در رقابت با موسساتی می‌پندارد که مالکان آن سفید پوستان آمریکایی هستند.
بطور آشکار، آنها اصطلاحاً به شاهراه اصلی آمریکا دست انداخته و از داشتن برون‌بوم‌های قومی، چه تجاری و چه مسکونی، پرهیز نموده‌اند.
هدف اصلی آنها برپایی و تاسیس شرکتها و موسسات تجاری می‌باشد و نه استقرار گروههای قومی مربوط بخود یا دیگران. بر اساس اظهارات آنها که منضم به پرسشنامه‌‌هایشان بود آنها از طریق خوداعتمادی و با سربلندی و افتخار نسبت به تحصیل خواسته‌های خود اقدام می‌نمایند.
نوع رقابت تجاری  The type of business competition
جدول ۱۱ درباره نوع و منبع رقابت تجاری می‌باشد. البته باید در نظر داشت که کلیه موارد تجاری بوجود آورنده یک سطح و میزان مساوی از فشار مرتبط با رقابت نمی‌باشد.

کارآفرینان ایرانی در ایالات متحده گروه تحصیل کرده

 

نتیجه‌گیری  Conclusion
ما نسبت به بررسی گروه موفقی از کارآفرینان اقدام نمودیم. مقاله جاری کارآفرینی در این خصوص یک چارچوب مفهومی را ارئه می‌نماید. بیش از دو هزار کارآفرین ایرانی در ایالات متحده در این تحقیق شرکت داشتند. ما دریافتیم که کارآفرینان ایرانی جزء گروههای با تحصیلات بالا می‌باشند که در عرصه‌های گسترده تجاری و شرکتهای نوپای بازرگانی فعالیت دارند. آنها را می‌توان در کلیه ۴۸ ایالت آمریکا یافت. جامعه بزرگ ایرانی در ایالات متحده بدانها جایگاه لازم در جهت آغاز فعالیتهای تجاری را فراهم نموده است.
جدول ۱۱٫ نوع و منبع رقابت تجاری
نوع فعالیت
در بین ایرانیان%
در بین دیگر تاسیسات%
در بین دیگر گروهها%
تولید صنعتی
۵۰
۵۰
۰
خرده فروشی
۳۴
۴۶
۲۰ (مختلف)
عمده‌فروشی
۲۷
۲۷
۴۶(اغلب اعراب،هندیها،آمریکای‌لاتین)
خدمات مالی
۲۸
۳۲
۴۰ (اغلب اعراب، اهالی خاور دور)
حمل و نقل
۰
۶۵
۳۵ (مختلف)
تحقیقات و اختراع
۰
۰
۱۰۰ (مختلف)
امور هنری
۴۰
۳۵
۲۵ (مختلف)
تعمیرات
۲۴
۴۴
۳۲ (مختلف)
ساخت و ساز
۰
۵۰
۵۰ (مختلف)
با این وجود، گروههای قومی دیگر مشتریان خود را تشکیل داده و فرصتهای زندگی خود را افزایش داده‌اند. ما دلایل این موارد را مورد اکتشاف قرار داده و در بین آنها استقلال یا خودکفایی برای آغاز مشاغل تجاری را خاطر نشان ساخته‌ایم. اکثریت این کارآفرینان از تجربه قبلی کافی در زمینه‌های تجاری برخوردار نبوده‌اند.
این تحقیق، همانند مطالعات مشابه دیگر، دارای محدودیتهایی می‌باشد. در صورتی که بیش از ۲۰% به این بررسی پاسخ داده باشند، تعمیم کلی آن می‌تواند بصورت درست و دقیق‌تری محقق شود. زمان فاکتور دیگر بشمار می‌آید. اطلاعات گذ‌شته قابلیت اجرا برای زمان حال را ندارد. بر این اساس تمایل دارم تا با استفاده از یک بانک اطلاعاتی تغییریافته و آپدیت شده، این مطالعه را مجددا تکرار نمایم. در این صورت، نتیجه‌گیریهای بدست آمده می‌تواند با آنچه در اینجا عرضه شده است متفاوت باشد.
واژه نامه  Vocabulary
IRANIAN ENTREPRENEURS               کارآفرینان ایرانی     
ETHNIC                                               قومی   
ENCLAVE                                                     برون‌بوم
SOCIAL SOLIDARITY                            همبستگی اجتماعی          
HARD WORK                                              کار سخت
HIGHLY EDUCATED GROUP            گروه کاملا تحصیل کرده
Objectives                                                اهداف
Definition                                                  تعریف
Methodology                                        اسلوب شناسی
Results and Analysis                        نتایج و تجزیه و تحلیل
Composition of employment             ترکیب اشتغال
Business activities                           فعالیتهای تجاری 
Founder                                                 موسس
Founders of the firms             موسسین شرکتها
ethnic business community       جامعه تجاری قومی
Education level                  سطح تحصیلات
business success                 موفقیت تجاری
self-employment                   خوداشتغالی
employees                          کارکنان
Competitors                       رقبا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.