كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 28000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
شماره |
25 |
کد مقاله |
MNG25 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تعیین مقیاس تاثیرات اجتماعی |
نام انگلیسی |
SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: PATTERN-CHANGING ENTREPRENEURS AND THE SCALING OF SOCIAL IMPACT |
تعداد صفحه به فارسی |
64 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
29 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی اجتماعی |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
SOCIAL ENTREPRENEURSHIP |
مرجع به فارسی |
دانشگاه كیس وسترن رزرودانشكده مدیریت ودر هد |
مرجع به انگلیسی |
Case Western Reserve University |
سال |
2005 |
کشور |
ایالات متحده |
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تعیین مقیاس تاثیرات اجتماعی
چكیده ABSTRACT
این نوشتار یافتههایی از یك تحقیق برروی كارآفرینان اجتماعی الگو شكن را عرضه میكند. ما مساعی پانزده كارآفرین را بررسی كرده و بدنبال درك عواملی هستیم كه توانایی لازم را برای افراد موفق بوجود آورده و بر این اساس تاثیرات اجتماعی آنها را درجهبندی و مشخص نموده است. همه كارآفرینانی تحت شرایط محدود مالی بكار مشغول بوده و از اینرو مقیاسهایی برای فائق آمدن بر مشكلات مالی آنها مورد نیاز بوده است. یافتهها حاكی از آن است كه كارآفرینان الگو شكن اجتماعی بیشتر متوجه تاثیرات بجای مانده از طرف آنها بر روی اجتماع هستند تا رشد كسب و كار خود. بنابراین، بسیاری از آنان هم درحالیكه كسب و كار خود را گسترش میدهند بدنبال تاثیر مستقیم و تعیین مقیاس كارهای خود بوده و هم وقتی كه از طریق تاثیر گذاری بر روی سازمانهای دیگر بطور غیر مستقیم به فعالیت میپردازند. كارآفرینی اجتماعی یك فرآیند خطی نیست : بلكه بیشتر یك یادگیری و تقویت اكتشافی، انقلابی و توسعه یابنده است. بیشتر كارآفرینان با یكایده نوآورانه و منحصر بفرد شروع كرده و سپس از طریق سعی و خطا “ كشف می كنند “ كه چگونه یك كسب و كار موفق را بسازند. یافتهها نشان میدهد كه بگونهای كه در نوشتههای تجربی مشخص شده است بسیاری از شباهتها میان كارآفرینی اجتماعی و كارآفرینی منفعت جو وجود دارد. تفاوتهای اساسی شامل نحوه بكارگیری ماموریت اجتماعی و اختصاص منابع برای كارآفرینان غیر انتفاعی است. كارافرینان موفق قادر بودند كه برای بدست آموردن منابع مالی، انسانی و سایر منابع شبكههای اجتماعی و بازرگانی را ساخته و به آنها دسترسی پیدا كنند. آنها بعدا روشهای مناسب و متكی بخود منبع یابی و توانایی ساز را براساس مبادله ارزش با شركا، موسسین و مشتریان ایجاد كردند. آنها ارزشهای منحصر بفردی را برای شركا و سهامداران عمده عرضه كرده كه به رضایت و اعتبارو معروفیت قوی آنها منجر گردید. موفقترین كارآفرینان اجتماعی روشهای نوآورانهای را برای بهبود سود آوری و تمركز برروی ماموریت فعالیتهای اصلی كشف كردند و زمانی كه آنها مدلهای خود را بطور صریح مشخص كردند، توان خود را بروی استفاده از موقعیتها و تعیین تاثیر خود متمركز نمودند. یك عامل موثر موفقیت برایاین میزان، پیشرفت از مرحله مهارتهایی در سطح فردی بهایجاد شایستگی در سطح هسته سازمانی بود.
از گروه آشوكا و سایر كارآفرینان اجتماعی كه دراین تحقیق شركت كردند متشكرم و مایلم از دیوید گرین، روزا وانگ و تیتو لانتادا از گروه آشوكا برای راهنماییها و حمایتهایشان سپاسگذاری كنم. بعلاوه، از جان آرام، ریچارد باولند، بو كارلسون، دیوید كاپرراید، خوزه آنتونیو داویلا كاستیلا، باب هیرش، كریس لاسازلو، ماریو مارینو، شریم پریلی، جیمی شوارزكوف، اسكات شین، جاگدیپ سینگ،مایك ستال و دنیس یونگ و همینطور از هیئت مدیره جلسه دكترای خودم برای دادهها، بررسیها و پشتیبانیهایشان تشكر میكنم.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
مقدمه و موضوع تحقیق INTRODUCTION AND RESEARCH QUESTION
یك گروه خاص از كارآفرینان اجتماعی كه بدنبالایدههای الگو شكن تغییرپذیری هستند كه توانایی شروع جریانی از نوآوریهای مداوم، انطباق و استفاده محلی را دارا میباشد مژدهایجاد اثرات عظیم اجتماعی را میدهد. بسیاری ازاین كارآفرینان برای راه حلهای نوآورانه خود در مورد مسایل مبتلا به اجتماعی انگشت نما شدهاند. سازمانهایی مانند آشوكا و بنیاد شوآب حمایتها و تامین مالی برای چنین كارآفرینانی را فراهم میكند. بهرحال، پس از مرحله آغازین مربوطه، بسیاری ازاین كارآفرینان در تلاشهای خود برای افزایش اقدام مخاطره آمیز خود برای خلق تاثیرات بیشتر مورد چالش قرار میگیرند.
ما بدنبال درك تجربیاتاین كارآفرینان با بررسیاین مورد هستیم كه چگونه پنجاه نفر از آنان (كه بسیاری از آنان از گروه آشوك هستند) تلاشهایی را برای افزایش و كسب شایستگی مالی دنبال كردهاند. مقصود ما جدا سازی عوامل كلیدی است كه برروی پیشرفت، اثرات اجتماعی و شایستگی مالی برای كارآفرینان الگو شكن اجتماعی تاثیر گذارند. بعلاوه ما تعاریف پیشرفت را از منظر كارآفرینی اجتماعی، دلایلی كه پیشرفت میتواند مهم بوده یا مهم نباشد و اثر تغییرات در پیشرفت برروی دستیابی به ماموریت و برروی شایستگی مالی بررسی می كنیم.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
بررسی نوشتهها LITERATURE REVIEW
كارآفرینی اجتماعی و تشكیلات اجتماعی در سرتاسر جهان از جنبه سیاست گذاری و جوامعی كه آنرا بكار میگیرند با اقبال زیادی مواجه شده است. اگرچه،این زمینه فاقد تعاریف مورد قبول عموم برای كارآفرینی / تشكیلات اقتصادی میباشد، موارد اندكی از تحلیلهای انجام شده وجود دارد، و سوابقی كه توسط مجریان براساس شواهد كلامیایجاد شده است از ارزیابی نظاممند بیشتر سود میبرد.
بررسی نوشتهها با پژوهش كارآفرینی و كارآفرینی اجتماعی آغاز میشود. سپس دامنه گستردهای از نوشتههایی را كه در یك چارچوب فراگیری كه براساس فرآیند كارآفرینی سازماندهی شده است بررسی میگردد.این چارچوب به ما اجازه میدهد كه یك پیكره تحقیقی را كه محدودهای از نظامات مربوطه را كه شامل كارآفرینی، كارآفرینی اجتماعی و مدیریت غیر انتفاعی، استراتژی و سازمان را پوشش میدهد كامل كرده و معنی دار نمائیم.
«كارآفرینی فعالیتی است كه متضمن كشف، ارزیابی و بكارگیری فرصتها برای معرفی كالاها و خدمات، روشهای سازماندهی،بازارها، فرایندها و مواد خام از طریق سازماندهی تلاشهایی كه پیش ازاین وجود نداشته میباشد» ( شین 2003).این تعریف كارآفرینی بقدركافی گسترده است كه كارآفرینی اجتماعی را نیز در برگیرد. خصوصیت مشخصه اصلی كارآفرینی اجتماعی آن است كه توجه كارآفرین «تعقیب موقعیتها برای مساعدت به تغییرات اجتماعی و یا نشان دادن نیازهای اجتماعی است» (میر و مارتی 2005). انگیزه اولیه كارآفرینان اجتماعی مساعدت تغییر اجتماعی و خلق ارزشهای اجتماعی است.
منافع كارآفرینی تفاوت میان ارزشهای پیشین یك تجمع منابع و هزینه پیشین بدست آوردن یك منبع و هزینه تجمع آنان میباشد (ورملت 1987).
ماموریت آشوكا شكل دهی یك بخش از شهروندی است كه كارآفرینانه، تولید گرا و بطور جهانی متكامل باشد و تخصص كارآفرین اجتماعی را در سراسر جهانایجاد كند. آشوكا كارآفرینان اجتماعی پیشرو – افراد خارق العاده باایدههای نو برای تغییر در جوامع خود را شناسائی كرده و با حمایت از آنان،ایدههای آنها و موسساتشان در سرتاسر مراحل شغلی برای آنان سرمایه گذاری می كند. گروه آشوكا جزء گروه جهانی همراهان جهانی برای زندگی است.
موفقیت برای كارآفرینان در جستجوی منفعت محتاج آن است كه آنها قادر باشند منافع كارآفرینی مورد نظر را از منافع خود بدست آورند. ارزش اجتماعی برای كارآفرینان اجتماعی در جستجوی منفعت، زمانی كهایجاد شد، نتیجه فرعی خلق ارزشهای اقتصادی است (ونكاتارامان 1997). كارآفرینان اجتماعی موفق همچنین منافع كارآفرینانه خلق كرده، ولی آنها آنرا برای مصلحت اجتماع انجام میدهند. بنابراین حاصل نمودن منافع كارآفرینانه برای كارآفرینان اجتماعی یك موضوع درجه دوم اهمیت بوده و بمنظور تامین مالی عملیات و رشد در حمایت از ماموریت اجتماعی آنها انجام میشود.
بررسی كارآفرینی در دو مسیر به جلو میرود. اولین مورد برروی افراد متمركز است و محققان سعی دارند كه كارآفرینی را از طریق شناسایی افراد كارآفرین و خصوصیات و ویژگیهای آنان تعریف كنند(مك كللندو 1961، كیلستورم و لافونت 1979). بهرحال، گارتنر (1989) و كارول و موساكوسكی (1987) دریافتند كه چنین تعریفی احتمالا ناقص خواهد بود. دومین مورد برروی محیطی كه كارآفرینان در آن عمل می كنند مانند تغییرات فنآوری (توشمان و آندرسن 1986)، ساختار بازار (آكس و ادرتش1990) و تحرك اقتصادی (هانان و فری من 1987) متمركز شده است.
شین (2003) یك چارچوب مفهومی وسیعتر را ارائه داده است كه شامل طبیعت موقعیتها، اكتشافات آنها،تصمیم گیری برای بكارگیری آنها و لوازم اصلی برای انجام آنها میباشد. اگرچه،چارچوب وی در اصل برروی سرفصلهایی كه فقط برای كارآفرینی مشخص و منحصر بفرد بوده متمركز است. ما مقصود گستردهتری را در نظر داریم. ما نه فقط به نظریهاین كه برای كارآفرینی منحصر بفرد باشد علاقمندیم، بلكه همینطور به تلاشهای موفق در رشد و پیشرفت تشكیلات اقتصادی جدید نیز توجه داریم. برای كسب آگاهی دراین زمینهها نیاز داشتیم كه به نوشتههای سازمانی و استراتژی نیز توجه كنیم.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
محیط Environment
محیط كارآفرینی زمینه را برای جریان كارآفرینی فراهم میآورد. محیط شامل هردو ابعاد صنعت و رسمی است. محیط رسمی برای كارآفرینی شامل عامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی / فرهنگی است كه برروی نرخ بكارگیری موقعیتهای كارآفرینی نفوذ گذار بوده و تحقیق نشان داده كه برخی از عوامل مربوط به صنعت درخدمت موقعیتهای كارآفرینانه بوده است (شین 2003). عوامل وابسته به صنعت و موسسات همچنین در شكل غیر انتفاعی با استفاده از یك نگرش دارای شش نیرو برای نمایش دادن عناصر مهم ساختار صنعت مورد بررسی قرار گرفتهاند(اوستر 1995).این نگرش از روی یك نگرش دارای پنج نیرو كه توسط مایكل پورتر برای بخش شركتیایجاد شده بود الگوبرداری شده است (پورتر 1980).
درحالیكه نوشتههازمینه وسیعی را ارائه میدهد: آنها به موارد مهم محیطی برای كارآفرینان اجتماعی الگو شكن اشارهای نمیكنند. برای نمونه، نوشتهها به سئوالاتی ازاین دست اشاره نمی كنند: چه عوامل صنعتی و بنیادی وجود دارد كه باعث اعتلای كارآفرینان اجتماعی ساختار شكن میشوند و چگونه موقعیتهای كارآفرینی و نیروهای بالقوه برای پیشبرد متفاوت هستند؟ چه موقعیتهایی برای كارآفرینان ساختار شكن وجود دارد كه بوسیله آن محیط خود را شكل داده و استراتژیهای شكل دهی محیط در فرآیند كارآفرینی تا چه حد مهم هستند؟
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
موقعیتها Opportunity
فعالیتهای راه اندازی شامل كشف یك موقعیت و تصمیم گیری برای اجرای آن است. فعالیتهایایجاد شامل پالایش موقعیت و رشد فعالیتهایی است كه شامل پیشبرد نتایج است. همانطور كه نتیجه به پیش میرود و سایرین اطلاعاتی در مورد آن بدست میآورند، خصلت موقعیت تغییر و تبدیل پیدا می كند (آردیشیویلی، كاردوزو و ری، 2003 و اكهارد و شین 2003).
موقعیت كارآفرینی بوسیله شین (2003) بعنوان وضعیتی كه براساس آن یك كارآفرین میتواند یك چارچوب جدید نهایی برای بازگردآوری منابعی كه منافعیایجاد میكنند خلق نماید. دو نوع موقعیت كارآفرینی تشخیص داده شده است: موقعیتهای از نوع كیرزنری و شومپتری. موقعیتهای كیرزنری براساس دستیابی تفاضلی به اطلاعات موجود شكل گرفته است (كیرزنر 1997) در حالیكه موقعیت شومپتری زمانی كه تغییرات در فن آوری، نیروهای سیاسی، مقررات، عوامل اقتصاد خرد و گرایشات اجتماعی اطلاعات جدیدی را كه كارآفرینان را قادر میسازد كه منابع را در شكلهای ارزشمند تری بازگردآوری كنندایجاد میشود (شومپتر 1934).
استراتژی Strategy
در خلال دوره راه اندازی، موضوع استراتژیك اصلی حل مسئله عدم اطمینان در مرحله راهاندازی است (شین 2003). توسعه شامل ساختن یك مدل برای خلق تاثیرات مستقیم اجتماعی است (ناشی از فعالیتهای كارآفرینان / اقدام شجاعانه) و برای خلق تاثیرات غیر مستقیم اجتماعی (ناشی از نفوذ برروی فعالیتهای سایر اقدامات جسارت آمیز) میباشد. همچنین شامل خلق مدلهای یا نگرشهایی برای منبع یابی،ایجاد توانایی و رشد است (گوكلو، دیز و آندرسون2002). توسعه استراتژی محتاج آن نیست كه فعالیتی دارای ساختار بوده و طراحی شده باشد (میدنتزبرگ1989): در واقع، از درمراحل اولیه، توسعه استراتژی بیشتر خودجوش بنظر میرسد درحالیكه در مراحل بعدی احتمالا بیشتر عمدی است. كارآفرینان بطور معمول زمان و منابع كمی برایایجاد استراتژیهای دقیق دارند. در عوض آنها با تحلیلها و بكارگیری انطباقهایی كه سریع، ارزان قیمت و بموقع هستند اقدام میكنند. (باهید 1992). در خلال مرحله رشد، استراتژی بیشتر مورد پالایش واقع شده و استراتژیهای مشخص رشد بكار گرفته میشوند (هیرش، پیتر و شفرد 2004).
توسعه مدلهای موثر برای خلق تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی در قلب كارآفرینی اجتماعی قرار گرفته است. مدل تاثیرات اجتماعی بطور واضح تصویری از آنكه چگونه یك اقدام جسورانه برای نیل به اهداف تاثیرات اجتماعی خود به موفقیت میرسد نشان داده و حاكی از آن است كه چطور ورودیهای یك اقدام جسورانه یك سلسله از نتایج میانی و نهایی راایجاد می كند(گوكلو 2002). نكته اصلی موردتوجه كارآفرینان اجتماعی شامل ارتباط میان فعالیتها و ماموریت، رقابت و همكاری، درهم آمیختن محصول، قیمت گذاری، كسب اعانات و استراتژیهای رشد است. اساسیترین وجهاین ملاحظات ارتباط میان فعالیتها و ماموریت است كه نقشی بنیادین برای استراتژیهای اختلاط محصول، قیمت گذاری و كسب اعانات بازی میكند. جیمس (1983) و یونگ و اشتینبرگ (1995) یك شركت غیرانتفاعی را بعنوان مدل برای شناسایی سه نوع فعالیت یافتهاند : مطلوب- در رابطه با ماموریت و به نظر مدیران ارزشمند: خنثی – غیر مربوط به ماموریت و در نگاه مدیران بی اهمیت : غیر مطلوب- تضعیف كننده ماموریت یا در نظر مدیران ناخوشایند. شركتهای غیر انتفاعی ممكن است تصمیم بگیرند كه خدمات مطلوب را به قیمت زیان مالی انتخاب كنند و از اضافات مالی ناشی از خدمات خنثی یا نا مطلوب برای استحكام آنها استفاده كنند (نمودار شماره 3).
منبع یابی Resurging
فعالیتهای آغاز بكار شامل كسب منابع مالی و مربوطه میباشد. فعالیتهایایجاد شامل آزمون، پالایش و بكارگیری نگرش منبع یابی انجام شده بعنوان بخشی از استراتژی است. فعالیتهای رشد شامل اجرا و پالایش بیشتر نگرش منبع یابی است.
همانگونه كه شین (2003) عنوان كرده است كسب سرمایه كافی به آن دلیل اهمیت دارد زیرا كسب و كار جدید با سرمایه بیشتر شانس بیشتری برای بقاء، رشد و سودآور شدن داشته و سرمایه كافی تصویری از موفقیت را نشان داده و میتواند حقانیتایجاد كند. هیریش (1988) منابعی موجود پولی برای كارآفرینان منفعت جو را شناسائی كرده و اسكووت (1988) و وایسبراد (1998) منابعی را برای تامین مالی كارآفرینان غیر انتفاعی معرفی كردهاند. كارورزان پیشنهاد میكنند كه جالبترین مدل منبع یابی آنهایی هستند كه منابع استفاده نشده را بكارگرفته و تاثیرات اجتماعی را بهبود بخشند (گوكلو 2002).
درحالیكه نوشتهها اطلاعات بسیار كلی و گفتاری را در مورد منبع یابی و استراتژیهای منبع یابی ارائه میكنند، هیچ تحقیق عملی برایایجاد آگاهی ازاینكه چگونه كارآفرینان موفق الگو شكن برچالشهای منبع یابی خود فائق میگردند عرضه نكرده است.
سازماندهی Organizing
فعالیتهای شروع بكار شامل تاسیس یك شركت رسمی و سازمان مربوطه میباشد. فعالیتهای توسعه شامل ساختن مرحله بمرحله هسته نیازهای صلاحیت برای موفقیت بوسیله پیكربندی ساختار، فرآیندها، سیستمها و فرهنگ و با انتقال منابع فردی بسوی سازمانی میباشد. فعالیتهای رشد شامل رسمی سازی ساختار و فرآیندها است.
نكات مورد توجه كلیدی برای كارآفرینی اجتماعی شامل انتخاب نحوه، سازماندهی بصورت انتفاعی یا غیر انتفاعی و استخدام نیروی انسانی می باشد (یانگ 2001). براش، گرینی،هارت وهالر(2001) اهمیت ساختن مرحله به مرحله یك صلاحیت سازمانی را نشان دادهاند. از آنجا كه كارآفرینان با توانایی ناچیزی از منابع شروع میكنند ساختن هسته صلاحیت در مركز سازماندهی موثر وجود دارد.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
روش تحقیق RESEARCH METHOD
فرآیند تحقیق در ادامه پنج مرحله خلاصه شده در نمودار شماره 3 آمده است.این فرآیند با شناسائی چالش یك كارورز در زمینه كارآفرینی اجتماعی آغاز میشود.
چالش پیشبرد، كهاین تحقیق به آن اشاره دارد، در مشاوره با آشوكا شناسائی گردید. سپس یك گزارش مفهومی براساس یك بررسی از نوشتههاایجاد شد.این گزارش شامل یك مدل مفهومی و یك مجموعه از سئوالات تحقیق مفصل بود.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
یافتهها FINDINGS
یافتهها حاكی از آن است كه كارآفرینان اجتماعی الگو شكن بیشتر متوجه پیشبرد تاثیر شان هستند تا رشد كسب و كار جسورانه خود. بنابراین، بسیاری از آنها بدنبال هر دو مورد پیشبرد مستقیم، بصورتی كه آنها كسب و كار جسورانه خود را گسترش داده و پیشبرد غیر مستقیم بصورتی كه آنها بدنبال تاثیر از طریق نفوذ به سایر سازمانها میباشند هستند. كلیه كارآفرینان در محیطهای محدود سرمایه گذاری عمل كرده و پیشبرد محتاج فائق آمدن بر مشكلات مالی است. كارآفرینان موفق منابع واقعی متكی بخود و نگرشهای توانایی سازی راایجاد كرده كه بر اصول مبادله ارزش با شركا، بنیانگذاران و مشتریان قراردارد. آنهااین روشها را برای پیشبرد سازمانهایشان و تاثیرات خود بكار گرفتند. یك عامل حیاتی موفقیت حركت از مهارتهای فردی بسوی شایستگیهای درونی سازمان محور بود. یافتهها حاكی از آن است كه بین كارآفرینی اجتماعی و كارآفرینی منفعت طلب بصورتی كه در نوشتههای عملی تجسم شده است مشابهتهای زیادی وجود دارد. تفاوتهای اساسی شامل اطلاق ماموریت اجتماعی و فراگیری منابع برای كارآفرینان غیر انتفاعی است.
ماموریت اجتماعی كارآفرینان بر محور خلق تاثیر عظیم اجتماعی شكل گرفته بود.این تمركز بمعنی آن بود كه كارآفرینان به آنكهاین تاثیرات ارائه شده از طریق سازمانهای آنها بطور مستقیم باشد یا از طریق مساعی دیگران بطور غیر مستقیم باشد بی تفاوت بودند. آنچه بیش از همه مهم است دستیابی به بزرگترین تاثیرات در كوتاهترین زمان ممكن بود. برای حصول بهاین منظور، بیشتر كارآفرینانی كه ما مورد بررسی قرار دادیم هر دو مقیاس مستقیم و غیر مستقیم را دنبال می كردند. كارآفرینان منفعت طلب از سوی دیگر تمركز زیادی برروی تناسب برای كسب سود دارند (شین 2003) و بنابراین توجه خود را در زمینههایی متمركز می كنند كه آنها را قادر میسازد كه منافع كارآفرینی را برایشان فراهم كند.
مباحث DISCUSSION
این تحقیق یك منظر ارزشمند را در مورداینكه چگونه پانزده كارآفرین اجتماعی اقدامات جسورانه خود را بنیاد گذاشته و رشد دادند ارائه میدهد. درحالیكه ماموریت اجتماعی برای كارآفرینی بطور گستردهای مختلف است هریك بطور عمدی برروی پیشبرد كسب و كار جسورانه خود متمركز شده است، اگرچه برخی بیش از دیگران موفق بودند.
نمونههای ماموریتهای اجتماعی شاملاین موارد است: 1) نمایش و گسترش یك مدرسه بهتر اختصاصی :2) زنده و آزاد نگهداشتن افراد جوان و آماده ساختن آنها برای تحصیلات بالاتر از متوسطه و كار:3) افزایش نرخ ثبت نام برای دانشجویان كم بضاعت :4) ارائه راه حلهایی مبتنی بر فن آوری برای جوامعی كه مورد بی توجهی واقع شدهاند یا برای فعالیتهای غیر انتفاعی كه به آنها ارائه میگردد: 5). تامین قهوه با قیمت تجاری خوب و سایر محصولات به نفع فقرا و محیط.
یك نقشه دقیق از تحقیق انجام شدهایجاد گردید (نمودار شماره 6). این نقشه با كد بندی نقل قولهای مصاحبهها و دسته بندی به مفاهیم كلیدی بصورت از پائین به بالا ساخته شد.این موارد سپس برای نشان دادن روابط متقابل كلیدی به یكدیگر متصل گردید.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
محدودیتها LIMITATIONS
این تحقیق تعدادی محدودیت داشت. اولین آن كوچكی اندازه نمونه بود (فقط 15 كارآفرین و سازمان آنها). بیشتر كارآفرینان در ایالات متحده قرار داشتند. یك مورد بطور بینالمللی، یكی در مكزیك و دیگری در استرالیا فعالیت داشتند. تمركز هر سازمان كاملا متفاوت بود. در حالیكه 9 تن از 15 كارآفرین با مسائل مربوط به جوانان درگیر بودند خصلت مسائل آنها و نوآوریهای آنها بطور كامل متفاوت بود. بیشتر آنها در بازارهای بسیار متفاوت كار میكردند. هفت تن از كارآفرینان در بخش رشد یافته با لوازم پابرجا فعالیت داشته در حالیكه هشت مورد در بخشهای در حال ظهور با لوازم ناچیز با بدون مایحتاج لازم قرار داشتند. دیگر كارآفرینان اجتماعی یك زیر مجموعه انتخابی بودند،بیشتر آنها از همكاران آشوك بوده كه در مرحله نو بودن نوآوریهای آنها، انگیزهها و كمال خود معیارهای سخت گیرانه را دارا بودند.
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی
تحقیقات آتی FUTURE RESEARCH
فعالیتهای كارآفرینی اجتماعی در مرحله اعتلا قرارداشته و كارآفرینان اجتماعی توانایی بالقوهای را برای حل برخی از مشكلات بسیار حاد جهانی را دارا هستند، ولی آنها در دستیابی به سرمایه و سایر منابع و در موارد زیادی در مهارتهای بازرگانی محدود هستند. از طریق درك بهتر خصلت موقعیتها در بخش اجتماعی، ارزش این موارد برای جامعه و توانایی بالقوه برای راهحلها، تجارت، جوامع شهری و دولت برای راهحلهای موثرتر و از نظر مالی كاراتر میتواند منابع و تعقیب كامل ترراه حلهای نوآورانه را اختصاص دهد. درك بهتر اینكه موفقترین كارآفرینان چگونه بر چالشهای كلیدی فائق میآیند برای كارآفرینان اجتماعی مشتاق و موسسان و شركای بالقوه آنان ارزشمند خواهد بود و بنابراین یك موضوع تحقیقاتی قدرتمند را توجیه میكند. زمینههای كلیدی برای پژوهش بیشتر شامل بهبود سود آوری فعالیتهای ماموریت مدار، مشاركت و مبادله ارزش، مشابهتها و تفاوتها میان كارآفرینان اجتماعی و منفعت طلب، چگونگی حركت سازمانهای كارآفرینان از مرحله ایجاد به مرحله مقیاس، مقایسه میان تامین مالی نزد كارآفرینان غیر انتفاعی و انتفاعی میباشد.
بهبود فعالیتهای ماموریت محور بوسیله توسعه مرزهای نوآوری هر دو زمینه تحقیقات عملی و توسعه نظری را تضمین میكند. احتمال دارد كه با تحقیق در مورد مرزهای موجود در بخشهای مشخص/ صنایع برای درك بهتر انواع بخشها و صنایعی كه بیشترین امكان را برای بهبود دارند چیزهای زیادی یاد گرفته شود.
همچنین كشف مشاركت و مبادله ارزش از نقطه نظر هر دو طرف كارآفرین و شركا مفید خواهد بود. مشاركت استراتژی كه گاهی اوقات بصورت انسان دوستی استراتژیك در نظر گرفته شده است با كارآفرینان اجتماعی نوآور زمینههای زیادی را برای عرضه بازرگانی و اعانات دارند. درك بهتر نیازها و چشم انداز شركای بالقوه میتواند به آگاهی گسترده در ساختن مشاركتهای نوآورانه برای محصولات عمومی منتج شود.
تحقیقات بیشتر در مورد مشابهتها و اختلافات میان كارآفرینان اجتماعی و منفعت طلب نیز ضروریست. درك واضحتر از نقاط بارز اختلاف، هم محققین و هم مجریان را قادر میسازد كه درك بهتری را در زمان و مكانی كه آنها میتوانند از تحقیقات و تجربیات كارآفرینان منفعت طلب بدست آورند كسب نمایند. تحقیقات مقداری با استفاده از نمونههایی كه هم شامل كارآفرینان اجتماعی و هم منفعت طلب را در بر گیرد به بینش ارزشمندی میتواند منجر شود.
تحقیقات بیشتر برروی اینكه كارآفرینان الگو شكن موفق چگونه سازمان خود را از مرحله ایجاد به مرحله مقیاس میرسانند ارزشمند است. این مورد میتواند شامل تحقیقات مقداری برای درك بهتر سابقه موفقیت بوده و همچنین شامل یك بررسی موردی دقیق برای آزمون فعالیتها و نگرشهایی است كه كارآفرینان اجتماعی در خلال مرحله توسعه فعالیتها انجام میدهند.
تحقیقات نظری و عملی برای مقایسه تامین مالی زمینههای انتفاعی و غیر انتفاعی میتواند به آگاهی از آنكه بنیادها و بشر دوستان جسور چگونه میتوانند كارآیی بازارهای غیر انتفاعی را بهبود بخشند منجر شود. همینطور میتواند به كارآفرینان اجتماعی كمك كند تا مورد خود را برای كسب سرمایه به منابع بالقوه تامین مالی عرضه كنند.
واژه نامه Vocabulary
كارآفرینی اجتماعی |
SOCIAL ENTREPRENEURSHIP |
الگوشكن |
PATTERN-CHANGING |
تاثیرات اجتماعی |
SOCIAL IMPACT |
بررسی نوشتهها |
LITERATURE REVIEW |
استراتژی |
Strategy |
منبع یابی |
Resourcing |
سازماندهی |
Organizing |
روش تحقیق |
RESEARCH METHOD |
یافتهها |
FINDINGS |
مباحث |
DISCUSSION |
محدودیتها |
LIMITATIONS |
تحقیقات آتی |
FUTURE RESEARCH |
كارآفرینی |
Entrepreneurship |
منابع اجتماعی |
Social resources |
مفهوم |
Concept |
كارآفرینی اجتماعی: كارآفرینان الگوشكن و تاثیرات اجتماعی