كارآفرینی در فضای مجازی
كارآفرینی در فضای مجازی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 20000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرینی در فضای مجازی
شماره |
24 |
کد مقاله |
MNG24 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كارآفرینی در فضای مجازی |
نام انگلیسی |
Entrepreneurship in the Cyberspace |
تعداد صفحه به فارسی |
20 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
8 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی ، فضای مجازی |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Entrepreneurship ,Cyberspace |
مرجع به فارسی |
كالج اقتصاد و مدیریت بازرگانی، فنلاند |
مرجع به انگلیسی |
Business Research and Development Centre, Small Business Institute, Finland |
سال |
2000 |
کشور |
فنلاند |
كارآفرینی در فضای مجازی
چكیده Abstract
در زمینه آموزش كارآفرینی اخیراً شاهد شكوفایی در سراسر جهان میباشیم. این مقاله به ارائه برنامه آموزشی از راه دور در خصوص مطالعات كارآفرینی در سطوح بالاتر از دبیرستان میپردازد. این برنامه از طریق اینترنت و رادیو اجرا شده و شركت كنندگان در این برنامه برای تحویل تكالیف خود از طریق پست الكترونیكی با معلمان خود در تماس هستند و معلمان نیز اغلب به همین طریق با شركت كنندگان در تماس میباشند. این مطالعه به شیوهای مشابه هدایت شده و یك پرسشنامه اینترنتی از طریق پست الكترونیكی برای شركت كنندگان ارسال میشود. بر این اساس، پاسخهای 20 شركت كننده دریافت میگردد. دلایل ثبت نام شركت كنندگان در این برنامه بسیار گوناگون ذكر شده است. برخی به دلیل علاقه شخصی یا هدایت مشاغل تجاری خود و یا آموختن مطالب بیشتری در زمینه كارآفرینی و موارد مرتبط ثبت نام كرده اند. برخی از شركت كنندگان به طور كلی به خود ارتقائی توجه داشته در حالیكه برخی دیگر علاقمند به این موضوع بودند كه اعتبارات این برنامه را بر مدرك خود اضافه كنند. تعاریفی را كه شركت كنندگان در خصوص كارآفرین بودن ارائه كردهاند به پنج مقوله مختلف تقسیم میشوند. كارآفرین بودن یعنی الف) داشتن و اداره كردن تجارت خود ب) اخلاق، انعطاف پذیری، سخت كوشی، اجتماعی بودن، صادق و با پشتكار بودن ج) داشتن خطی مشی كار آفرینی در زندگی خود د) عمل كردن به عنوان یك كارآفرین در محیط كار و ه) علاقمند بودن به كارآفرینی. شركت كنندگان بر این باور بودند كه این برنامه مشوقی برای ایجاد تفكرات و خط مشیهای كارآفرینی میباشد، اما این مهارت را به شركت كنندگان نمیدهد تا بعنوان یك كارآفرین عمل كنند. بار دیگر شركت كنندگان با این شكل روبرو بودند كه به طور فعالانه در روند سازماندهی تجارت شركت نداشتند، اما بسیاری از آنها میگویند كه در خصوص انجام چنین كاری در آینده (دور) اندیشیدهاند، بخصوص در صورتی كه این تنها راه امرار معاش آنها باشد. پاسخ دهندگان بیان داشتند كه مهمترین عوامل برای تبدیل شدن به یك كارآفرین اعتقاد به تواناییهای شخص خود، ایده تجاری خوب، داشتن تخصص و احتمال وجود خود اداركی میباشد: از شركت كنندگان انتظار میرود كه در این برنامه استفاده نموده و نسبت به فراگیری موارد دانش مدار، درك مشاغل كوچك، احترام به كارآفرینان، تواناییهای سازماندهی شغلی، خطی مشی كارآفرینی در مشاغل، یادگیری از راه دور، تغذیه فكری و یافتن منابع و اطلاعات بیشتر اقدام نمایند. برجستهترین دستاورد این تحقیق رضایت كلی شركت كنندگان از مدل آموزش از راه دور بوده است.
اولین مورد در خصوص این برنامه بیان این حقیقت است كه آموزش راه دور امری امكان پذیر میباشد، كه خود دلیل اصلی برگزیدن این برنامه است. دوم اینكه شركت كنندگان از نتیجه حاصله، معلمان برنامهها وسادگی كلی و كارآمدی مرتبط برنامه رضایت داشتند.
كارآفرینی در فضای مجازی
1- مقدمه INTRODUCTION
تعداد دورهها و برنامههای كارآفرینی در خلال دو دهه گذشته در اروپا و ایالات متحده افزایش یافته است. (گارتز– وسپر،1994 و همچنین دانا، 1992، سرلومون– فرنالد 1991) در فنلاند این امكان وجود دارد تا كارآفرینی را در تمامی كالجهای بازرگانی در سطح دانشگاهی و در دپارتمانهای اقتصاد اكثر دانشگاهها مورد تدریس قرار داد. (اپتوشالیتوس 2000). رشته كار آفرینی/آموزش اقتصادی در حال حاضر بسیار ناهمگون است. آموزشهای اقتصادی در بیشتر موارد به عنوان یك خطی مشی دراز مدت و آموزش عملی شناخته شده مفهومی میباشد كه تنوعی از انواع مختلف برنامه را در بر میگیرد. برنامههایی كه شامل آموزش برای كارآفرینان موجود بوده و همچنین رویههای آموزشی در حال شكل گیری و آموزشی كه هدف آن ایجاد اطلاعات و درك مناسب از كارآفرینی برای عموم مردم است را دنبال میكند. دستاورد مهم دیگر در خصوص شیوههای آموزش رخ داده است. رشد سریع تكنولوژی جدید این امكان را ایجاد كرده است تا پیشرفتهایی در خصوص آموزش و یادگیری راه دور صورت پذیرد.
كار آفرینی و مشاغل كوچك به عنوان پاسخی به بسیاری از مسائل در جامعه اخیر مطرح میباشد، كه از جمله بیكاری، تغییرات ساختاری، نیاز به تفكرات و ایدههای نو آوارانه را میتوان بر شمرد. در دنباله این مبحث یك سری سیاستها و برنامههای مرتبط برای پرورش و ارتقاء كارآفرینی در جامعه سازماندهی شده است. اخیراً برنامههای كارآفرینی به عنوان قسمتی از برنامه دولت فنلاند (KTM2000) مطرح شده است. در سال 1998 موسسه مشاغل كوچك، برنامه آموزش از راه دور درخصوص تحقیقات كار آفرینی در سطح فراتر از دبیرستان را راه اندازی كرد (DIEPES). این برنامه از طریق بودجه اجتماعی اروپا (ESF) و وزارت آموزش فنلاند مورد حمایت و پشتیبانی مالی قرار میگیرد.
كارآفرینی در فضای مجازی
این مقاله نتایج برنامه آموزش از راه دور در خصوص مطالعات كارآفرینی در سطح بالاتر از دبیرستان پس از گذشت یك سال از شروع درس در انستیتوهای مشاغل كوچك را نشان میدهد. این مقاله بر سوالات كلیدی زیر تمركز دارد:
1- دلایل دانش آموزان برای شركت در این برنامه چه بوده است؟ چه انتظاراتی از برنامه وجود داشته و این انتظارات چگونه درك شده است؟
2- دانش آموزان چگونه محتوای برنامه را ارزیابی میكنند؟ این برنامه چه نوع اطلاعات، درك یا مهارتهایی را ایجاد میكند؟
3- چگونه دانش آموزان با روند تحویل (آموزش از راه دور) برخورد میكنند؟ فواید و مزایای مرتبط با ین نوع محیط یادگیری كدامند؟
4- دانش آموزان چگونه كارآفرینی را به عنوان یك اصل كلی درك میكنند؟ و آیا آنها بوسیله روند تبدیل شدن به یك كارآفرین تحریك میشوند؟
5- چگونه میبایست توسعه بیشتر در برنامه را ایجاد كرد؟
2- برنامه آموزش از راه دور كارآفرینی در سطحی فراتر از دوره دبیرستانی در فنلاند
DISTANCE EDUCATION PROGRAMME OF ENTREPRENEURSHIP IN THE
FINNISH UPPER SECONDARY SCHOOL LEVEL
كیرك و همكاران (1998) بیان داشتند كه چالش آموزش كارآفرینی همانا شفاف سازی هدف یادگیری و بر این اساس تركیب سه نوع از یادگیری را خاطر نشان نمودند كه عبارتند از: 1) دریافت دانش عینی 2) فعالیتهای فراگیری توام با عمل 3) یادگیری ذهنی كه در برگیرنده ارائه مفاهیم سازی و بازتابهای مربوطه است. چگونه برنامه آموزش از راه دور مطالعات كارآفرینی (DIEPES) به این چالش پاسخ میدهد؟
برنامه DIEPES بخشی از یك ماهیت بزرگتر است كه با نام پروژه آموزش از راه دور برای مدارس بالاتر از دبیرستان و افراد بالغ شناخته میشود. این پروژه با همكاری بین هیئت ملی آموزش در فنلاند و كمپانی رسانههای فنلاند در آغاز سال 1997 فعالیت خود را شروع نمود و اولین دانش آموزان، مطالعات خود را در پاییز همان سال آغاز كردند. این پروژه همچنین بوسیله بودجه اجتماعی اروپا (ESF) و وزارت آموزش فنلاند تحت حمایت مالی قرار گرفت.
این برنامه از 5 بخش كلی تشكیل شده و هر بخش دارای 5 بخش فرعی است كه عبارتند از:
-
كارآفرینی درسطح انفرادی (ویژگیها، انگیزه، ارزشها، فرهنگها، شبكهها).
2- فعالیتهای تجاری (تفكر وحمایت مالی تجاری، انتخابهای استراتژیك، شكلهای شركت، طرح تجاری، بودجه).
3- پویایی تجاری (كارآفرینی، چرخه حیات، بحران رشد، رهبری در شركتهای مختلف، اداره یك شغل كوچك).
4- تولید و بازاریابی (نوآوریها، تولید وتكنولوژی، شبكهسازی، برنامه ریزی و تمركز بر بازاریابی، تركیب بازاریابی).
5- كارآفرینی در اجتماع (شركتهای موجود در اقتصاد، كارآفرینی و استخدام، شركتها و بخش دولتی، رقابت بین المللی، سبكها و خطمشیهای كارآفرینی).
3- دیدگاهها و تجربیات شركت كنندگان در خصوص كارآفرینی و برنامه جاری
VIEWS AND EXPERIENCES OF THE PARTICIPANTS REGARDING
ENTREPRENEURSHIP AND THE PROGRAMME
پرسشنامه این مطالعه در اینترنت قرار داده شد. درخواست جهت پاسخگویی به پرسشنامه در دسامبر سال 1999 برای 60 دانش آموز فعال فرستاده شد. در زمان مقرر 20 پاسخ دریافت شد. نرخ نسبتاً پایین پاسخها را میتوان به دلیل وجود برخی مشكلات تكنیكی در خصوص پرسشنامه دانست كه بعدها تصحیح شدند.
طیف سنی پاسخ دهندگان بین 17 تا 50 سال با پیشنیههای آموزشی و كاری مختلف بود. دو نفر از پاسخ دهندگان كارآفرین بودند. تنها یك نفر این پاسخ را داد كه كارآفرین بودن یك تفكر غیر ممكن است. دیگر شركت كنندگان گاهی اوقات به این قضیه اندیشده بودند كه به یك كارآفرین تبدیل شده یا در صورتی كه موقعیت آن پیدا شود در صدد انجام آن باشند.
به طور كلی پاسخ دهندگان خوش بین بودند و بیان میداشتند كه در صورتی كه تصمیم به انجام آن را بگیرند میتوانند كارآفرین موفقی باشند. از نظر پاسخ دهندگان دلایل كافی برای كارآفرینی عبارت بود از عدم اشتغال، تغییرات منفی در كار (خواه خطر ادامه كار یا نبود انگیزه) یا كشف یك ایده تجاری سودآور یا تغییرات در موقعیت شخصی زندگی فرد (برای مثال ترك منزل كودكان). مهمترین عوامل برای كار آفرین شدن اعتقاد به تواناییهای خود، مهارت خود و فرصت مناسب برای رضایت شخصی است. كم اهمیتترین عوامل عبارتند از انتقال مالكیت، سنتهای موجود درخانواده، نمونههایی از دیگر افرادی میباشد كه منعكس كننده وضعیت افراد در جامعه فنلاند است. عدم وجود تفكر جدید تجاری یا بودجه بعنوان مانعی بر سر راه تصمیم گیریهای كارآفرینی عنوان شده است.
تقریباً تمامی پاسخ دهندگان خود را كارآفرین در نظر میگرفتند. تفاسیر زیادی در خصوص كارآفرینی را میتوان از پاسخها اقتباس كرد كه برخی از آنها عبارتند از: الف) داشتن و اداره كردن تجارت خود، ب) اخلاق انعطاف پذیر، سخت كوشی، اجتماعی بودن، صادق بودن و با پشتكار بودن ج) داشتن خطی مشی كارآفرینی در زندگی شخصی خود د) كار كردن به عنوان یك كارآفرین در محیط كار ه) علاقمند بودن به كارآفرینی. بنابر این به نظر میرسد كه كارآفرینی را میتوان از طرق اعمال و ویژگیهای شخصی تعریف كرد. این تعاریف در مقوله تحقیق كارآفرینی بسیار جالب هستند زیرا بر ملا كننده پیچیدگیهای كارآفرینی به عنوان یك اصل درجامعه امروزی فنلاند میباشند. پاسخ دهندگان به این نتیجه رسیدند كه جامعه فنلاند چنانچه مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته شوند حالت مثبت را در خصوص كارآفرینی دارد، اما این دید در خصوص مالیات و بوروكراسیهای موجود در برابر كارآفرینی منفی است. این دیدگاهها خواه صحیح باشند یا خیر، از اهمیت برخوردارند، چرا كه تصمیماتی كه در خصوص كارآفرین شدن یا نشدن گرفته میشوند بر اساس دلایل عقلانی استوارند. ماكی- وافیدیس (2000) دریافتند كه افرادی كه مدرك تجاری دارند به كارآفرینی علاقهای ندارند زیرا آنها بر این باورند كه در مقایسه با پاداشی كه برای كارآفرینان وجود دارد، خطرات بسیار زیادی نیز در راه آنها میباشد و همچنین كار بعنوان یك كارآفرین در مقایسه با كارمند بودن بسیار طاقتفرسا و مشكل میباشد. دلایلی كه یك فرد به كارآفرینی و شركتهای دارای اندازه كوچك و متوسط علاقمند است نیز با یكدیگر تفاوت دارند. فرد ممكن است كارآفرینی را به عنوان حرفه آینده خود در نظر بگیرد و به عنوان تغییری در حیات كاری خود با آن برخورد كند و یا تنها بخواهد در جهان كارآفرینان كاوش كرده و یا تنها برای افزایش اطلاعات عمومی خود به كار بپردازد.
دیدگاههای پاسخ دهندگان درخصوص كارآفرینی به عنوان حرفه شخص تضاد برانگیز میباشند. تقریباً تمامی پاسخ دهندگان، كارآفرینی را به عنوان گزینه شغلی دارای پتانسیل در نظر داشتند، در حالیكه از سوی دیگر تلاش واقعی برای تبدیل شدن به آن بندرت صورت میگیرد. این نتایج تضاد برانگیز ممكن است از این حقیقت ناشی شود كه كارآفرینی از نظر اجتماعی پذیرفته شده است. توصیف دیگر این است كه پاسخ دهندگان به مقوله كارآفرینی به طور جدی نپرداختهاند. یكی از اهداف مهارت و آموزش كارآفرینی ایجاد تماس افراد با مسئله تبدیل شدن به یك كارآفرین است (وسالانین، 1991) اینگونه به نظر میرسد كه تواناییها و خط مشیهای مطالعه كارآفرینی پاسخ دهندگان زیاد مناسب نبودند. ایدهها و دیدگاههای مطالعاتی مرتبط با جذابیت كارآفرینی ومنطق موجود در ورای این امور میتواند دلیل جالبی برای مطالعات بیشتر باشد (ماكی- وانیدیس 2000) یك دانش آموز بالغ نیازمند داشتن انگیزه خاصی برای مطالعه است (وسیسناهو،لهتیسنن 1996) امتیازات دریافت شده، نیاز به پاسخ گویی به تغییرات در زندگی كاری، نیاز به توسعه و تقویت كارآفرینی خود از جمله عوامل تشویق كننده كلیدی برای شركت در برنامه DIEPES است. موضوع كارآفرینی برای برخی از پاسخ دهندگان از اهمیت زیادی برخوردار بود در حالی كه برای برخی دیگر هیچ مفهومی نداشت برخی از پاسخ دهندگان تمایل به یادگیری این مطالب داشتند كه چگونه میتوان به یك كارآفرین تبدیل شد در حالی كه دیگران خواهان یادگیری كارآفرینی بودند. دست یافتن به این دو هدف در قالب یك برنامه بسیار مشكل است. بنابراین جالب است بدانید كه هر دو گروه دانش آموزان از این برنامه رضایت كامل داشتند. پاسخ دهندگان دریافتند كه این برنامه تفكر و خط مشی كارآفرینی را تقویت میكند اما شركت كنندگان را با مهارتهای خاصی، برای عمل كردن به عنوان یك كارآفرین، تجهیز نمیكند. بنابراین، بار دیگر شركت كنندگان به طور فعال در روند تبدیل شدن به یك كار آفرین قرار نداشتند.
4- نتیجه گیری CONCLUSIONS
كارآفرینی افراد را به مراحل مختلف زندگی و موقعیتهای مختلف علاقمند میكند. بر این اساس، برخی علاقمندند تا به یك كارآفرین تبدیل شوند، در حالی كه برخی دیگر برای كاوش علمی در كارآفرینی تلاش میكنند.
نكته جالب ین است كه هر دو گروه از محتوای برنامه ارزیابی شده رضایت داشتند. از نظر اكثر افراد كارآفرینی یك گزینه كاری مرتبط است. در حالی كه تعداد اندكی از آنها در عمل به كارآفرین تبدیل میشوند. كارآفرینی احتمالاً به پدیده مشابهی همانند حفاظت از محیط زیست تبدیل میشود. ما بصورت اساسی به این ایده اعتقاد داریم، اما در عمل هیچ گونه تغییر رفتاری از سوی ما دیده نمیشود. به هر حال به نظر میرسد كه كارآفرینی به عنوان یك اصل بسیار پراكنده تعریف میشود كه طیف وسیعی از فعالیتها را همچون سازماندهی یك شغل تا مدیریت زندگی شخصی را در بر میگیرد.
برنامه DIEPES و آموزش كارآفرینی به طور كل تمامی مشكلات موجود در جامعه كه قبلا به آنها پرداخته شد را حل نمیكنند، اما حداقل شیوه جدیدی برای یادگیری بدون توجه به زمان و مكان را ارائه مینماید و از این طریق حس رقابت افراد در بازار كار را افزایش میدهند. آموزش از راه دور به همراه بازخورد فعالانه و تنوع مناسبی از مواد آموزشی به نظر میرسد كه پاسخی به نیازهای یادگیری تمامی طول عمر باشد. آموزش از راه دور و تاكیدی كه آن بر فعالیت و انگیزه دانش آموزان دارد را میتوان به عنوان شیوهای برای ارتقاء و حمایت كارآفرینی در افراد معنا كرد.
واژه نامه Vocabulary
كارآفرینی |
Entrepreneurship |
فضای مجازی |
Cyberspace |
آموزش از راه دور |
Distance Education |
فنلاندی |
FINNISH |
تجربیات |
EXPERIENCES |
شركت كنندگان |
PARTICIPANTS |
بازخورد |
Feedback |
سودمندی، اثربخشی |
Effectiveness |
ابتكاری |
Innovative |
سرمایه اجتماعی |
Social fund |
محیط فراگیری |
Learning Environment |
مشاغل كوچك |
Small Businesses |
تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات |
ICT |
اتصال به اینترنت |
Internet Connection |
انتخاب استراتژیك |
Strategic choice |
كارآفرینی در فضای مجازی