كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
شماره |
11 |
کد مقاله |
MNG11 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا |
نام انگلیسی |
The Japanese Entrepreneur Making the Desert Bloom |
تعداد صفحه به فارسی |
134 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
83 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Entrepreneurship |
مرجع به فارسی |
دانشگاه استنفورد |
مرجع به انگلیسی |
Stanford University |
سال |
2002 |
کشور |
ایالات متحده |
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
كارآفرین ژاپنی تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
”زیستگاه“ تشبیهی میباشد كه از اكولوژی به عاریت گرفته شده و تشریح كننده شرایطی میباشد كه بر اساس آن شركتهای كارآفرین میتوانند فعالیت خود را آغاز نموده، رشد كرده، بزرگ شده، و نهایتا جایگاه خود را در میان شركتهای اصلی یك اقتصاد بدست آورند (میلر 2000). زیستگاه كارآفرینی در داخل خود دارای موارد ذیل میباشد: كارآفرینان، مدیران تجاری، سرمایهداران سوداگر و متهور(VC)، بانكها، دانشگاههای تحقیقاتی، مهندسین، دانشمندان، تكنسینها، طراحان صنعتی، حسابداران، متخصصین مسایل مالی، متخصصین بازاریابی و فروش و نهایتا سیاستها و قوانین خاص خود. البته زیستگاه دارای شرایط دیگری نیز میباشد كه برای توسعه شركتها مورد نیاز خواهد بود. به میزان قابل توجهی، وضعیت فرهنگی و آموزشی میبایست بصورت مساعد برای خلق یك شغل جدید وجود داشته باشد (لی، میلر و دیگران 2000). به هنگامی كه این شرایط بصورت موزون و هماهنگ در بهترین وضعیت بلوغ خود با هم كار كنند، ما میتوانیم شاهد رشد سریع شرایط مطلوب باشیم. برای مثال میتوان از شركتهای بزرگ و خلاقی مانند اینتل، اوراكل، سان، سیسكو، مایكروسافت، یاهو، ایبی، چایرون و جننتك نام برد. این شركتهای خاص ساحل غربی ایالات متحده آمریكا نشانگر بلوغ زیستگاه ساحل غربی در طی دهههای 1970 الی 1990 میلادی بودهاند.
در طی این دوران، زیستگاه كارآفرینی ژاپن سطح لازم از بلوغ و هماهنگی مورد نیاز برای رشد شركتهای سوداگر بزرگ را بدست نیاورده بود. در آن دوران میزان اندكی از موفقیت در زمینههای نرمافزار، بازی و خدمات حاصل شده بود، و تعداد كمی از شركتها نظیر ”كیوسرا“ و ”نینتندو“ موفق به بازسازی و خلق مجدد محصولات خود در زمینه تكنولوژی سطح بالا گردیده بودند. در عین حال، شرایط زیستگاه برای شركتهای متهور سوداگر سخت و غیردوستانه بود. روحیهای كه باعث رشد شركتهای هوندا و سونی در زمان پس از جنگ شده بود بنظر بر فراز زیستگاه امروزی وجود ندارد.
در این كتاب، ما با دقت بدین موضوع پرداخته و سعی داریم تا دلایل این امر را درك كنیم. ما از ابزارهای تحلیلی اقتصاددانان در این مورد استفاده نكرده (اما با این وجود از نتایج تحلیلهای آنها سود میبریم) و سعی خواهیم داشت تا با استفاده از ابزارهای مشاهداتی و مطالعات علمی بومشناسی و قومشناسی به بررسی این موضوع بپردازیم. ما بعنوان یك پدیده فرهنگی نگاهی به زیستگاه كارآفرینی ژاپن خواهیم انداخت تا از طریق مشاهده این موضوع را كه مردم چكار میكنند و به چه میاندیشند را درك نمائیم. در نهایت مبحث خود را با ارائه پیشنهادات جهت انجام افعالی كه به همان اندازه كه فرهنگی و اجتماعی میباشند اقتصادی نیز خواهند بود به پایان میبریم.
ما احترام زیادی برای رشد و پویایی اقتصاد نیم قرن گذشته ژاپن و همچنین مهارتهای تكنولوژیكی و مبتكران تجاری آن كشور قائل هستیم. در صورتی كه قدمهایی در جهت بالغ نمودن زیستگاه كارآفرینی برداشته شود، شركتهای بزرگ ژاپنی دوباره رشد خواهند كرد. در نهایت ما مناطق خاص كارآفرینی (SEZ) و واحدهای تجاری نوآوری خاص (SIBU) را پیشنهاد میكنیم. این موارد در ذات خود زیستگاههای طراحی شده سفارشی هم بصورت محلی و هم در داخل شركتهای بزرگ صنعتی موجود میباشند.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
1- كارآفرینان و تجدید اقتصادی Entrepreneurs and Economic Renewal
ركود اقتصادی ادامه مییابد و رقابت بینالمللی صنعت (ژاپن) به نزول خود ادامه میدهد… نه دولت و نه تجارت ژاپن قادر میباشد تا فرمولی را برای تولد مجدد آن كشور ارائه نمایند. به همین دلیل، صدایی كه هر لحظه در حال افزایش است بگوش میرسد. صدایی كه كارآفرینان را بیاری طلبیده و از آنها میخواهد مشاغل جدید را با تكنولوژیهای متحول بوجود آورند. در ژاپن كه برای مدتهای مدیدی بنام ”سرزمین لمیزرع كارآفرینان“ خوانده میشد، تلاشهای زیادی در حال انجام میباشد. آیا روح كارآفرینی قادر به ریشه دواندن در اقتصاد ژاپن میگردد؟
از مقاله ”كارآفرینان بیائید!“ ، آساییشیمبان، 29 ژوئن 2002
در حالیكه آمریكائیان تمایل داشتند تا از موفقیت ژاپنیها در طی دهه 1980 درسی را فرا گیرند، ولی در دهه 1990 بنظر این آمریكا بود كه كلید رشد اقتصادی را كشف نمود. وادی سیلیكون، مكه كارآفرینی و تكنولوژی بالا، مبدل به سمبل آنچه گردید كه آمریكا در صدد دستیابی بدانها میباشد. دانشجویان، روزنامهنگاران و سیاست مداران سفرهای زیارتی زیادی را به وادی سیلیكون آغاز نموده تا بدینوسیله رمز و رموزات آن را فرا گیرند. همچنین كتابهای بیشمار، بعلاوه برنامههای تلویزیونی متعدد، با كاربرد واژههای درخشان و محترم، تشریح كننده آن وادی و كارآفرینان آن بودند. در اواخر دهه 1990 دولت ژاپن دست بكار ارتقای فعالیتهای كارآفرینی شده و یكسری از قوانین را در جهت ایجاد تسهیلات برای شركتهایی كه میخواستند در این امر فعالیت كنند تصویب نمود. سیاست مداران و روزنامهنگاران ژاپنی بر نیاز به داشتن نسل جدیدی از كارآفرینانی كه بتوانند محصولات جدیدی را توسعه داده و باعث احیای رشد اقتصادی شوند تاكید داشتند.
انتظار آغاز بكار اینگونه شركتها به منظور نجات ژاپن از این مرض اقتصادی، گر چه در اصول بصورت ظاهری دیده میشد، ولی در عمل غیراجرایی یا آرمانی بود. اشتیاق داشتن وادی سیلیكون بدون توجه به اینكه ژاپن به میزان چشمگیری دارای فعالیتهای اقتصادی كمی میباشد. نرخ شروع بكار شركتهای ژاپنی، كه بعنوان نسبت شركتهای جدید در برابر شركتهای موجود در سال مشخص تعریف شده است، نشانگر كاهشی از حدود 7 درصد در سال 1970 تا زیر 4 درصد در اواخر دهه 1990 میباشد. در آمریكا، نرخ تاسیس شركتها از اواسط ده 1980 در محدوده 12 و 15 درصد بوده است. این نرخ بیش از سه برابر نرخ ژاپن است. براساس مطالعه دیگری یك نفر از بین ده نفر از افراد بالغ در آمریكا در سال 1999 درگیر فعالیتهای مربوط به كارآفرینی بوده است. در حالیكه این آمار برای ژاپنیها یك نفر در صد نفر بوده است. نه تنها میزان تاسیس شركتهای كارآفرین در ژاپن از نظر تعداد كمتر میباشد بلكه روند رشد آنها نیز كمتر است. ژاپن نمیتواند موفقیت خود را همانند شركتهایی نظیر مایكروسافت، دل یا ایبی در حال حاضر تقویت كند.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
2– كارآفرینان : اهداف معتدل Entrepreneurs: Modest Goals
”ان سن“ پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه ”شیزوكی“ با مدرك مهندسی مكانیك، در بخشی از یك شركت سازنده ابزار پزشكی مشغول بكار شد. در حالیكه در آنجا بكار مشغول بود وی به میكروكامپیوترها و میكروكنترلرها علاقمند گردید، ولی درجه تحصیلی وی در مهندسی مكانیك مانع از آن میشد تا موارد مورد علاقه خود را دنبال نماید. از اینرو وی با نارضایتی از شغلش دست كشیده و در سمینار علم كامپیوتر در دانشگاه كیوتو ثبت نام نمود.
به هنگامی كه سمینار پایان یافت، ”ان سن“ و تنی چند از مهندسین دیگر كه در این سمینار شركت داشتند تصمیم گرفتند شركتی را تاسیس نمایند. در سال 1990، آنها میزانی از سرمایه را از طریق سرمایهگذاران خصوصی جذب نموده و مبادرت به تاسیس شركت ”ان سافت“ نمودند. اهداف شركت مشخص بود. انجام امور مربوط به توسعه نرمافزار برای دیگر شركتها و پس از آن برگشت دادن سود حاصله به سرمایهگذاران از طریق پرداخت سود سهام. تاسیس كنندگان این شركت برنامهای برای توسعه محصولات خود و یا عمومی كردن آنها را در نظر نگرفته بودند.
1-2 . نیروهایی كه باعث برانگیختن كارآفرینان میشوند
Forces that Motivate Entrepreneurs
ما بررسی خود را با كارآفرینان، مهمترین بازیكنان زیستگاه كارآفرینی شروع میكنیم. ساخت هر كار جدیدی در وهله اول منوط به وجود یك و چند كارآفرین و تصمیم آنها در خصوص راهاندازی شغل مورد نظر آنها دارد.
2-2. شروع محافظهكارانه، سرمایه محافظهكارانه
Conservative Startup, Conservative Capital
به هنگامی كه كارآفرینان برای تاسیس یك شركت بحركت در میآیند، آنها نیاز به منابع مالی دارند. همانگونه كه در اولویتها میزان بازدهی و خطر برای كارآفرینان مطرح است، همین موارد نیز برای ارائه دهندگان سرمایه نیز مدنظر میباشد. در انتهای منحنی كم خطر و كم بازده بانكها قرار دارند كه به سود اندكی قانع میباشند ولی در عوض تولرانس خطرپذیری كمی را نیز میپذیرند. شركتهای سرمایهای متهور آمریكا، معمولا حاضرند مبالغ میلیونی را در سرمایهگذاری مخاطرهآمیز قرار دهند، ولی در عوض خواستار برگشت میلیونی سرمایه خود نیز میباشند. آنها از این نظر در انتهای دیگر منحنی یعنی خطرپذیری بالا و بازده بالا قرار دارند. ارائه دهندگان سرمایه معمولا در صورتی كه خطر زیادی را احساس كنند یا میزان برگشت سرمایه در حد مطلوب آنها نباشد اقدام به سرمایهگذاری نمیكنند. از اینرو، كارآفرینان و سرمایهگذاران نیاز دارند تا بصورت یكسان اولویتهای ریسك و بازده سرمایه را تقسیم كنند.
3-2. راهاندازی مشاغل كمهزینه، كم بازده
Japan’s Low-Risk, Low-Return Startups
تقابل اهداف كارآفرینان و سرمایه گذاران باعث ایجاد محدودیت در مدلهای تجاری موجود میشود. در آمریكا، مخصوصا در وادی سیلیكون، تنها آنگونه از مدلهای تجاری پیشرو كه هم پرمخاطره بوده و هم برگشت سرمایه زیادی را به همراه دارد مورد توجه ارائهدهندگان سرمایه میباشد. مدلهای پرمخاطره و پربازده معمولا شامل توسعه و بازاریابی محصولات جدید میباشد. فرآیندی كه هم نیاز به سرمایه زیاد داشته و هم آیندهای نه چندان روشن در پیش رو دارد. آیا محصول تولیدی جوابگو خواهد بود؟ آیا مردم آن را خواهند خرید؟ بسیاری از محصولات با شكست روبرو میشوند، ولی در برخی از مواقع یك كار جدید بعنوان یك موفقیت تكنولوژیكی میتواند آن دسته از نیازهای اساسی را كه قبلا بدانها پرداخته نشده تحت پوشش قرار دهد. واكمن سونی را میتوان بعنوان یكی از نمونههای موفقیت تكنولوژی قلمداد كرد. شركتهایی كه در راس این پدیده قرار گیرند، قادر میباشند تا سود زیادی را از این طریق كسب نمایند. یعنی مطرح بودن عنوان اولین شركتی كه كالای جدیدی را براساس نیاز بازار عرضه داشته است. از نكتهنظر كارآفرینان آمریكایی و سرمایهگذاران، پتانسیل مشاغل جدید پیشرو با توانایی آن در بدست آوردن موفقیت تكنولوژیكی دارای ارجعیت بر خطرات پیش روی آن و نهایتا شكست میباشد.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
3- سرمایه جهت انجام فعالیتهای تجاری متهور: هنوز بلوغ لازم را نیافته است
Venture Capital: Not Yet Mature
اسسان یك پدیده نادر در بین حقوقبگیران ژاپنی محسوب میشود. اولین مورد اساسی شخصی كه از حقوقبگیری دست كشیده و سعی مینماید در سطح متوسط تغییر رویه داده و از یكی از شركتهای بزرگ ژاپن به شركت دیگری روی آورد. در دومین روند شغلی وی موفق به بوجودآوردن یك شركت نیمههادی تجاری گردید. پس از آن بر این عقیده شد كه شركتهای سازنده ادوات نیمهرسانا در ژاپن تمركز بیش از حدی بر روی مونتاژ قطعات داشته و كمتر بر روی طراحی تراشههای الكترونیكی دانش مدار و سودزا متمركز میباشند. در این هنگام اسسان یك تصمیم غیرمتعارف دیگری را اتخاذ نمود. او به همراه چند تن از مهندسین همكارش دست از كار كشیده تا نسبت به برپایی یك شغل جدید اقدام كنند.
سرمایهداران از ارائه سرمایه به اسسان اجتناب كردند، ولی وی مبادرت به پیشبرد امور مربوط به كار خود و ساخت تراشههایـ اس نمود. در سال 1990، شركت شروع به طراحی و بستن قرارداد در زمینه میكروچیپها نمود و نام آنها را ”مجتمع مقیاس بزرگ“ (LSI) گذاشت، چرا كه میزان زیادی از قطعات مجتمع بر روی یك ویفر واحد سیلیكونی قرار میگرفتند. با بسط قراردادهای مربوطه اسسان موفق شد تا كارهای مقاطعهای زیادی را بدست آورد. یك شركت بزرگ بازی ویدیویی در ژاپن در دهه 1980 مشاوره انسان را پذیرفته و از چیپهای اسچیپ در تهیه محصولات خود بهره گرفت. تحت رهبری و تجربههای اسسان، تراشه اسچیپ بسرعت رشد كرده و فروش آن در سال 1992 به مبلغ 1.1 بیلیون ین و در سال 1996 به 10.8 بیلیون ین رسید.
1-3. شركتهای جدید برای تسریع رشد خود نیازمند سرمایههای متهورانه میباشند
Startups Need Venture Capital to Accelerate Growth
اس – چیپ در مقایسه با دیگر شركتهای معمولی ژاپنی بسیار سریعتر رشد نمود. دلیل این امر به واسطه آن بود كه اس- سان، برخلاف اغلب كارآفرینان ژاپنی مصمم به توسعه سریع بوده و در ظرف مدت ده سال شركت را عمومی نمود. اس – سان خود یك مدیر موفق بوده و خود مهندسین مجربی را از آخرین شركتی كه در آن كار میكرد با خود آورده بود. بنابراین تیم اس – چیپ از یك تراز سالم از هوشمندی و تخصص فنی مدیریت برخوردار بود. شاید مهمترین مورد آن بود كه، اس – سان دارای یك شبكه انسانی قدرتمندی بوده كه به وی كمك مینمود تا مقاطعات شركتهای ژاپنی بزرگ را بدست آورد.
2-3. استانداردهای بینالمللی و كمبود سرمایههای متهور
Venture Capital Scarce by International Standards
سرمایههای متهور به دو شكل میباشد: اخذ وام و دارایی صاحب سرمایه. دریافت وام خطر كمتری در بر داشته، چرا كه میزان ثابتی در زمان مشخص بازگشت میشود، ضمن آنكه میتوان در صورت بروز مشكلی در وصول مبلغ دارایی شركت قرضگیرنده را تامین قضایی نمود. در مقابل دارایی سرمایهگذاران میباشد كه زمان تسویه آن و میزان بازده مشخص نمیباشد و در صورت بروز مشكل سرمایهگذاران تنها قادر خواهند بود پس از تسویه حساب بستانكاران بخشی از آنچه میماند را دریافت دارند، كه معمولا در اینگونه مواقع چیزی برای دریافت كردن باقی نمیماند. از آنجایی كه به وامدهندگان معمولا نقشی در موفقیت یا شكست یك شركت واگذار نمیشود، وامها اكثرا بعنوان یك سرمایه متهور حقیقی بشمار نمیآیند. با این وجود، در ژاپن بواسطه محافظهكاری سرمایهداران و عدم تمایل كارآفرینان برای فروش دارایی شركت خود به سرمایهگذاران، وامها بعنوان اجزای اصلی وجوه سرمایهگذاری بشمار میآیند. از اینرو، ما هم وامها و هم دارایی را بعنوان وجوه سرمایهگذاری متهورانه در نظر میگیریم.
3-3 . عدم وجود زیستگاههای خروجی در مراحل اولیه سرمایهگذاری
Lack of Exits Inhibits Early-Stage Investing
سرمایهگذاران متهور تنها در صورتی در یك شركت اقدام به سرمایهگذاری میكنند كه بازگشت سرمایه آنها در یك مدت زمان منطقی، معمولا در حدود 5 سال، امكانپذیر باشد. عملی كه به سرمایهگذاران اولیه اجازه میدهد تا سرمایه خود را دریافت داشته و همچنین سود حاصل از آن را نیز تحصیل كنند به نام ”استراتژیهای خروجی“ خوانده میشود. استراتژیهای خروجی كه سرمایهداران متهور آمریكای آنرا ترجیح میدهند، تلفیق و تحصیل (M&A) و عرضه عمومی اولیه (IPO) خوانده میشود. در ژاپن، عقب ماندگی سرمایهگذاری متهورانه، بواسطه این حقیقت است كه M&A و IPO در قالب یك استراتژی خروجی كارا توسعه نیافته است.
1-3-3. تلفیق و تحصیل و مواجه شدن با موانع فرهنگی
Mergers and Acquisitions face Cultural Obstacles
تلفیق و تحصیل (M&A) بصورت كلی به عنوان یك استراتژی خروجی در ژاپن مورد استفاده قرار نمیگیرد. در خلال سالیان اخیر، تلفیق و تحصیل تنها در مورد یك دهم سرمایهگذاریها صورت پذیرفت. این امر بازگو كننده سطح پایین فعالیت M&A در ژاپن است. تنها 225 مورد از آن در سال 1995 بین شركتهای ژاپنی روی داد كه در مقایسه با شركتهای آمریكایی در همین سال این تعداد 7203 مورد را تشكیل میداد. فعالیت M&A در اواخر دهه 1990 بیش از 4 برابر گردید، ولی باز بسیار كمتر از سطح آن در آمریكا بود. افزایش اخیر فعالیت M&A نتایج خوبی را در خصوص بوجودآوری پذیرش اجتماعی و آشنایی متخصصین رسمی و مالی با این فرآیند به ارمغان آورد.
2-3-3. پیشنهادات عمومی اولیه: نشانهایی از پیشرفت
Initial Public Offerings: Signs of Improvement
IPO (ارائه بصورت سهام عمومی) كه همان پیشنهادات عمومی اولیه میباشد، ثابت نموده است كه موفقیت بیشتری در استراتژی خروج درمقایسه با M&A در ژاپن داشته است اما باید خاطرنشان نمود كه شركتهای كمی عمومی شدهاند و برای اینكار نیز سالیان متمادی وقت صرف شده است. از سال 1989 تا 1999، میانگین IPO برای ژاپن 84 مورد بوده است در حالیكه همین آمار در آمریكا بالغ بر 500 مورد میباشد . میانگین سن شركتهای ژاپنی در IPO 27 سال میباشد كه بسیار بیشتر از میانگین سن آن در امریكا، 5 تا7 سال، محسوب میشود. همچنین شركتهای محدودی در این زمان خصوصی شده و سرمایهگذاران قادر به وصول سود سرمایه خود در مدت زمان معقول نمیباشند.
4-3. شركتهای سرمایهگذاری متهور جهت سرمایهگذاری محافظهكارانه
VC Firms Structured for Conservative Investing
شروع كار شركتهای پیشرو در حقیقت منوط به نظر و خواسته سرمایهگذاران متهور، جهت سرمایهگذاری زیاد در شركتهای با ریسك بالا به منظور بدستآوری سطوح بازگشتی بالا، میبود. در آمریكا، اغلب سرمایههای متهورانه بعنوان سرمایههای مشاركتی ردهبندی گردیده است. شركاء سرمایه مورد نظر خود را در طرح خاص سرمایهگذاری كرده و از این طریق میتوانند سود آن را به صورت متواری دریافت دارند. این موارد سرمایهگذاران متهور را تشویق میكند تا نسبت به سرمایهگذاری بیشتر با توجه به اینكه سود برگشتی نیز بیشتر است اقدام كنند.
3-5 . تنها پول كافی نیست Just Money is not Enough
سرمایهگذاری تنها یكی از راههایی میباشد كه سرمایهگذاران متهور میتوانند در خصوص موفقیت یك شركت پیشرو ارائه نمایند. در آمریكا، سرمایهگذاران متهور بطور عمیقی درگیر مسائل استراتژیكی و عملیاتی شركتهای تحت سرمایه خود گردیدهاند. یكی از كانالهای مهم برای اینگونه سرمایهگذاریها، هیئت مدیرههای شركتها میباشند. به هنگامی كه سرمایهگذاران آمریكایی در یك شركت جدید سرمایهگذاری میكنند، آنها اصرار میورزند كه یك نفر یا تعداد بیشتری از افراد سرمایهگذار در هیئتمدیره حضور داشته باشند. از این طریق آنها میتوانند نكته نظرات و مشورتهای خود را عرضه نموده و بطور مستقیم در تصمیمگیری سطح بالای مدیریتی نقش داشته باشند. علاوه براین، سرمایهگذاران متهور آمریكایی خدمات مهم دیگری را انجام میدهند، نظیر داشتن نقش یك مربی برای كارآفرینان، همكاری در استخدام مدیران كلیدی و معرفی شركاء بالقوه و مشتریان مربوطه.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
4. منابع انسانی : كمبود بحرانی برای شروع شركتهای متهور
Human Resources: Critical Shortage for Startups
”كیسان“ به هنگامی كه 6 ماهه بود به همراه خانواده خود به نیویورك رفت. وی در آنجا به مدرسه ابتدایی رفته و سپس برای گذراندن دوره دبیرستان به ژاپن برگشت. یك آرتیست كارتون بلند پرواز كه علاقه فزایندهای نیز به كامپیوتر داشته و بصورت آزاد در مشاغل برنامهنویسی كامپیوتر مشاركت مینموده و از این طریق پول مورد نیاز هزینههای خود را تامین مینمود. وی به یكی از دانشگاههای رتبه بالای خصوصی ژاپن رفته و سپس مجبور گردید بخاطر شغلش كه در آن هنگام برای یك شركت گرافیكی كار میكرد دانشگاه را رها نماید و بعد از آن شركت دومی را نیز به منظور كار در یك موسسه جدید سختافزاری رها نمود.
1-4. عدم آمادگی فارغالتحصیلان دانشگاهی جهت كار در شركتهای نوپا
University Graduates Not Prepared to Work in Startups
یك ”زیستگاه“ كارآفرینی پرطراوت، نیاز به مخزن بزرگی از استعدادها و افراد با ذوق دارد. آنها با بلند پروازی خود نه تنها به دنبال آزادی، هیجان و پاداشهای مالی كه یك شركت نوپا و متهور میتواند ارائه دهد میباشند، بلكه در این تفكر نیز میباشند كه تكنولوژی جدید، یا فرآیندهای مربوط به آن ممكن است تاثیرات اساسی و پایدار بر جامعه داشته باشد و همانگونه كه كارآفرینان میگویند میتواند، ”جهان را تغییر دهد“.
2-4. متخصصین سطح بالا به شركتهای بزرگ میپیوندند
Top People Join Big Companies
در خلال دهه گذشته ، تغییرات زیادی در بازار كار ژاپن بوجود آمده است. سیستم استخدام بصورت تمام عمر تضعیف گشته، تغییر شغل نسبتا در بین افراد جوان شایع گشته و فارغالتحصیلان دانشگاهی بطور فزایندهای تمایل دارند تا در شركتهای خارجی كار كنند. بطور كلی، سطح انعطافپذیری افزایش یافته است. با این وجود، با استفاده از روشهای تطمیع شركتهای بزرگ هنوز قادرند تا بهترین نیروها و با استعدادترین كاركنان را جذب و ابقاء نمایند.
1-2-4. شركتهای متهور آمریكایی: جذب كننده نوابغ برجسته
US Startups: Magnets for Outstanding Talent
شركتهای متهور آمریكایی از آنجائیكه پیشنهادات مالی زیاد با خطرپذیری كم را مطرح مینمایند قادر میباشند نوابغ برجسته و سطح بالا را جذب كنند. در خلال دو دهه اخیر شركتهای متهور موفق توانستند هزاران میلیونر و تعداد بسیاری بیلیونر را به جامعه عرضه دارند.
2-2-4. شركتهای متهور نوپای ژاپنی: جذابیتی برای بهترینها ندارند
Japanese startups : Not Attractive to the Best and Brightest
در مقایسه با آمریكا، بازده قابل انتظار همكاری با یك موسسه نوپا در ژاپن نسبتا كم میباشد. تا سال 1998 گزینه مربوط به سهام در ژاپن قانونی نبوده و برای كاركنان یك موسسه جدید مشكل بود تا از موفقیت خود سود مالی كسب نماید. با این وجود قانونی شدن عملیات بازار بورس، با وجود آنكه هنوز محدودیتهایی اعمال میگردید، پیشرفت قابل ملاحظهای بشمار میآمد.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
5- مشتریان در ایجاد موانع كارآفرینی سهیم هستند
Customers Share the Entrepreneurial Burden
شركت ”اكس سافت“ یك شركت متهور جدید ژاپنی میباشد كه در مناقصه پروژه دولتی شركت كرده ولی نهایتا رد گردید. در صورتی كه خواسته باشید بدانید كه چرا موسسه دولتی محصول این شركت را رد كرد، باید گفت كه یكی از كاركنان ”اكس سافت“ تقاضا نمود تا با مقامات دولتی مسئول این پروژه ملاقات نماید. به هنگامی كه پس از درخواستهای متوالی، مقامات درخواست ملاقات پذیرفته شد، وی توضیح داد با وجود آنكه ”اكس سافت“ بهترین محصول را دارد، موسسه دولتی ترجیح داد تا از شركت بزرگتری خرید نماید چرا كه آن شركت دارای سابقه بیشتری بوده و از این نظر میتوان بیشتر بدان اطمینان نمود.
1-5. اهمیت اولین دریافتكنندگان خدمات
Importance of Early Adopters
مردم و سازمانهایی كه محصولات شركتهای جدید را خریداری میكنند ”اولین دریافتكنندگان (محصول یا خدمات)“ مینامند، چرا كه آنها جزء اولین نفراتی هستند كه از محصولات یا خدمات شركتهای جدید استفاده میكنند. دریافت كنندگان اولیه از مزایای تكنولوژیهای جدید زودتر از بقیه استفاده میكنند، ولی باید قیمت این استفاده را بپردازند.
2-5. دولت و شركتهای بزرگ در ریسك شركتهای جدید متهور سهیم نمیشوند
Government, Big Companies Do Not Share Startup Risks
شركتهای بزرگ ژاپنی و دولت ژاپن با خرید از شركتهای بزرگی كه با آنها روابط مستحكم و طولانی دارند، ریسك خرید از شركتهای متهور جدید را تقبل نمینمایند.
3-5. از دست دادن مزایا از نكته نظر افقی
Missing Out on the Benefits from Horizontality
بسیاری از شركتهای تكنولوژی بالای ژاپن ترجیح میدهند كه از خرید تكنولوژی خارج از محیط شركت خود اجتناب نمایند. بر حسب اظهارات صنایع تكنولوژی برتر آمریكا، این شركتها از سندروم ”در اینجا اختراع نشده“ رنج میبرند.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
6- فرصت كمی برای شكست ، فرصت كمی برای پیروزی
Small Chance of Failure, Small Chance of Success
1-6. ترس ژاپن از شكست Japan’s Fear of Failure
در فصل قبل، ما ویژگیهای ”زیستگاه“ ژاپن را كه مانع از رشد كارآفرینی میشد را مورد بررسی قرار دادیم. معمولا كارآفرینان ژاپنی ثبات و امنیت شغلی را بر رشد ترجیح میدهند. سرمایههای صنعتی بدان اندازه رشد و بلوغ لازم را كسب نكردهاند تا از حركت بسوی جلو ”لبه پیشرو“ پشتیبانی كنند.
2-6. كارآفرینی NIMBY NIMBY Entrepreneurship
هر كس طالب نیروی برق ارزانی است كه بوسیله نیروگاه برق هستهای تولید میشود، ولی هیچكس نمیخواهد كه نیروگاه برق هستهای را در خانهاش داشته باشد. این وضعیت كه به مثابه خواستن مزیتهای چیزی بدون رنج بردن از مضرات آن است را اصطلاحا ”واقع نشده در منزل من“ (NIMBY) خوانده میشود. بنابراین كارآفرینی NIMBY وضعیتی است كه در آن همه اشخاص خواستار سود بردن از مزیتهای كارآفرینی بوده ولی میخواهند دیگران هزینه آن را متقبل شوند.
3-6. تسهیم و مدیریت خطر Sharing and Managing Risk
جهت رونق كارآفرینی در جامعه، خطرات ناشی از آن میبایست تسهیم شود. بوجود آوردن یك شركت پیشرو معمولا توام با خطر مالی و شخصی بوده و از اینرو اغلب افراد عادی و گروههای كوچك مردم نمیتوانند آن را به تنهایی تحمل نمایند. جهت آنكه خطرپذیری را بتوان قابل تحملتر نمود، بسیاری دیگر از بازیكنان صحنه كارآفرینی میبایست در تحمل این خطرات بدیگران كمك كنند.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
7- باغهایی در زمین لمیزرع كارآفرینی
Gardens in the ‘Barren Land of Entrepreneurs’
ژاپن تنها كشوری در آسیا نیست كه نیاز به ارتقای كارآفرینی سطح بالا را بعنوان وسیلهای جهت تحریك رشد اقتصادی مورد شناسایی قرار داده است. در سال 1965، تایوان نسبت به تاسیس پاركهای صنعتی ـ نواحی پرورش صادارات (EPZ) اقدام نمود. یكی از موفقترین این نواحی پارك صنعتی ـ علمی هسینچو بود. در حقیقت این ناحیه بمنظور انتقال زیستگاه وادی سیلیكون به كشورهای آسیایی بوجود آمد.
1-7. راه حل خرید، خرید، خرید: التزام تهیه مواد مورد نیاز از شركتهای نوپا
Buy, Buy, Buy Initiative: Require Procurement from Startup Companies
چندین سال قبل دولت ایالت متحده این مسئله را كه برای موفقیت مشاغل كوچك لازم است دولت از آنها خرید نماید، آنهم خریدهای با حجم زیاد، مورد شناسایی قرار داد. چنین خریدهایی بنام ”تخصیص برای مشاغل كوچك“ خوانده شده و الزام قانونی داشته و بصورت منظم اجرا میشود.
1-1-7. چگونگی خرید محصولات شركتهای جدید
How The ‘Buy, Buy, Buy’ Initiative Would Work
در فرآیند خرید از شركتهای نوپا، فرمانداران محلی و مركزی ژاپن به شركتهای نوپا كمك میكنند كه خود بعنوان مدلی برای مشتریان مطرح شوند.
7-2.مالكیت معنوی (IP)برای كارآفرینان ـ ارائه مجوز تكنولوژی به شركتهای نوپا IP for Entrepreneurs – License Technology to Startups
در مه 2002، شركت آمریكایی NEC دفاتر وادی سیلیكون خود را انتقال داد. به مانند همیشه، این شركت از مردان تجاری و مهندسین زیادی دعوت كرد تا به دفاتر جدید بپیوندند ولی این دعوت كه در 31 مه انجام گرفت مانند همیشه نبود.
1-2-7. برنامه واگذاری مالكیت معنوی به كارآفرینان
“IP For Entrepreneurs” Initiative
دولت ژاپن و صنایع آن میبایست با تنظیم یك برنامه برای كمك به شركتهای نوپا در جهت دستیابی به مالكیت معنوی مجوزهای پیشروی شركتهای بزرگ و لابراتورهای دولتی اقدام نمایند.
3-7. مناطق مخصوص كارآفرینی ـ طراحی زیستگاهی برای رشد
Special Entrepreneurial Zones – Designing A Habitat for Growth
نمونههای عرضه شده قبلی تماما حقایقی هستند كه نشاندهنده وضعیت فعلی زیستگاه كارآفرینی ژاپن میباشند. اما این داستان متفاوت میباشد. این داستانی خیالی بوده كه از تصورات نویسنده سرچشمه گرفته است و بازگو كننده حوادثی است كه میتواند در آینده روی دهد.
1-3-7. ساختار و سازمان منطقه ویژه كارآفرینی
Structure and Organization of the SEZ
چگونه هزینه منطقه ویژه كارآفرینی را میپردازیم؟ چگونه چنین منطقهای اداره میشود؟ پاسخ به چنین سوالات لجستیكی و موارد مشابه به آن نقش مهمی در موفقیت یا شكست نهایی منطقه دارد. جهت به حداكثر رساندن مزیت منطقه ویژه كارآفرینی، این منطقه میبایست از نظر مالی كاملا بگونهای متناسب پشتیبانی شود، در منطقهای راحت و متناسب قرار داشته باشد و بصورت موثر و كارا مدیریت گردد.
2-3-7. كارآفرینان : پذیرش كارآمدترینها
Entrepreneurs: Admit only the Most Promising
هدف منطقه ویژه كارآفرینی رشد اقتصادی میباشد. جهت دستیابی به این هدف، این منطقه پشتیبانی گستردهای از شركتهای متهوری كه پتانسیل رشد و تبدیل به شركتهای بزرگ را داشته باشند را بعمل میآورد. شركتهای نوپایی كه سیاست بازده كم ـ خطر كم را دنبال میكنند از سرعت پایینی در رشد برخوردار بوده و به همین دلیل اجازه استفاده از منابع ارزشمند منطقه ویژه كارآفرینی بدانها داده نمیشود.
3-3-7. سرمایه متهور : بودجه رشد سریع
Venture Capital: Financing Rapid Growth
بودجه منطقه ویژه كارآفرینی براساس پشتیبانی از مدلهای تجاری پیشرو كه نیازمند ملاحظاتی در خصوص سرمایهگذاری رو به جلو میباشند طراحی میشود. شركتهای متهور در این منطقه با بودجهای حدود 100 الی 200 میلیون ین آغاز بكار مینمایند. این بودجه شركتها را قادر میسازد تا نسبت به استخدام پرسنل كلیدی و توسعه طرح اولیه شغلی اقدام نمایند. منطقه ویژه كارآفرینی بجای تكیه بر سرمایهگذاران، خود به ازای دریافت سهام در شركت جدید سرمایهگذاری میكنند.
4-3-7. منابع انسانی : جذب بهترینها Human resources: Attracting the Best
شركتهای نوپا تنها در صورتی میتوانند به سرعت رشد نمایند كه قادر به استخدام نیروی انسانی ماهر باشند. همانگونه كه دیدیم، دسترسی ناكافی به منابع انسانی باعث محدود شدن رشد بسیاری از شركتهای نوپای ژاپنی شده است. در منطقه ویژه كارآفرینی، قدمهایی برداشته شده است تا اطمینان حاصل شود كه این امر بوقوع نمیپیوندد.
5-3-7. مشتریان: یك بازار تضمینی برای محصولات شركتهای نوپای متهور
Customers: A Guaranteed Market for Startup Products
شركتهای پیشروی جدید نیازمند یك بازار اولیه بوده كه بتوانند در آن كالاهای تولیدی خود را به فروش برسانند. برای برپایی چنین بازاری در منطقه ویژه كارآفرینی، موسسات دولتی و شركتهای بزرگ صنعتی موافقت مینمایند تا بخشی از بودجه خرید خود را به شركتهای این منطقه اختصاص دهند. این امر مشابه با برنامه خریدی بود كه در بخش 1-7 آن را مورد بحث قرار دادیم.
4-7. بسمت غولهای نوآوری ـ شركتهای بزرگ داخل منطقه ویژه كارآفرینی
Toward Innovative Giants – SEZs inside Large Companies
ما از واژه ”كارآفرینی“ برای معنا كردن خصیصههای نوآوری، چالاكی، و انرژی زیادی كه در شركتهای نوپای متهور وجود دارد استفاده نمودهایم. در برخی از مواقع تركیبی از موارد فوقالذكر در شركتهای بزرگ نیز یافت میشود كه ما آن را بنام ”نوآوریموثر / کارآمد“ (EI) میخوانیم.
1-4-7. نوآوری موثر در شركتهای بزرگ برای ژاپن مهم است
Effective Innovation In Large Companies Is Important To Japan
یكی از داستانهای مربوط به كودكان كه در هر فرهنگی وجود دارد مربوط به شخص كوچكی است كه با قدرت خارقالعاده خود توانست بر یك غول بزرگ ولی تنبل غلبه كند. اما دنیای حقیقی دیگر داستان كودكانه نیست، در این دنیا معمولا غولها پیروز میدان هستند. اقتصاد ژاپن و سهم اقتصاد آن كه بوسیله شركتهای معظم بوجود می آید، آنقدر بزرگ است كه كاربرد نوآوری موثر برای آنها به منظور بهبود وضعیت اقتصاد قدرتمند ژاپن الزامی میباشد.
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا
سخن آخر: ژاپن اكنون چه اقدامی را باید انجام دهد
Afterword: What Must Japan Do Now
”برونر“ و ”فیگنبام“ اقداماتی را كه ژاپن باید انجام دهد ذكر كردهاند. تشكیل مشاغل جدید و مشاركت آنها در رشد كالاها و خدمات تولید شده و رشد در زمینه اشتغال بصورت كامل در مطالعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. از اینرو مسئله اصلی كه مورد بحث ”برونر“ و ”فیگنبام“ میباشد چگونگی تكوین شغل جدید است.
بخشی از رشد اقتصاد جهانی بصورت انبوه متمركز بر صنایع و خدمات جدید میباشد. با وجود آنكه هنوز نیز فرصتهایی جهت رشد از طریق افزایش بهرهوری و تجارت وجود دارد، این كارآفرینی است كه نسبت به ایجاد شركتهای جدید و بطور كلی صنایع جدید اقدام میكند. موضوع كارآفرینی و زیستگاهی كه در آن بتوانند نسبت به توسعه موارد ذینفع اقدام ورزند بعنوان یك اقدام حیاتی مطرح میباشد. كشورهایی كه تمایل دارند در بخشی از رشد مربوط به اقتصاد جهانی مشاركت داشته باشند، میبایست تا نسبت به تحریك و به جنبش واداشتن كارآفرینان و بوجودآوری مشاغل جدید اقدام كنند.
ژاپن میبایست در این اقتصاد روبه رشد شركت داشته باشد، ولی آیا میتواند این كار را انجام دهد؟ ژاپن از سرمایههای برجسته بسیاری بعنوان پایه و اساس كارآفرینی بهره میجوید. همچنین دارای نیروی كار تحصیل كرده، دانش فنی زیاد، سرمایههای عقلانی فراوان و گنج داشتن جوانان بسیار، كه بیشتر آنها به كارآفرینی علاقه نشان میدهند، میباشد. این استعدادها و سرمایهها نیازمند آن میباشند تا با باز شدن قفل بسته آنها در تاسیس مشاغل جدید مشاركت جویند. برای انجام این مهم میبایست تسهیلات لازم را جهت ساخت جوامع كارآفرینی بوجود آورد. ”برونر“ و ”فیگنبام“ پیشنهاد نموده تا نسبت به ساخت مناطق خاص كارآفرینی در جهت اهداف خاص اقدام شود. این مناطق در حقیقت مناطق ویژه اقتصادی نمیباشند، بلكه مناطق ویژه كارآفرینی بوده كه هدف آنها تشكیل مشاغل جدید میباشد.
یك جامعه كارآفرینی خودساخته بصورت طبیعی خصیصه زیستگاه مطلوب برای كارآفرینی را توسعه میدهد. ما این خصیصه را در وادی سیلیكون، آستینتگزاس، بوستون ماساچوست و پارك علمی هسینچو در تایوان مشاهده نمودهایم. ما حتی عناصر اولیه آن را در سه بخش صنعتی در چین، زوجیانگ، چانگژیان و زونگوانسان و همچنین در سوپركوریدور چند رسانهای مالزی ملاحظه نمودیم.
پارك علمی هسینچو در تایوان مخصوصا آموزنده میباشد. در اینجا دولت پارك را از صنایع موجود در تایپه جدا نموده است. نتیجه این عمل تعامل متخصصین تكنولوژی و كارآفرینان و توسعه زیستگاه كارآفرینی بوده است كه خود منجر به تاسیس شركتهای جدید زیادی گردید.
كارآفرینی ژاپن حالت یخزدگی را دارد. بیشتر تمركز كارآفرینی در بخش بازیهای كامپیوتری و سرگرمی میباشد، در حالیكه كارآفرینی در بخشهای صنعتی و تجاری با ركود مواجه شده است. دولت ژاپن برای رفع این نقیصه قدمهای مهمی را برداشته و قواعدی را در این زمینه به نفع كارآفرینی وضع نموده است. من عقیده دارم كه دولت ژاپن میبایست پیشنهاد تاسیس مناطق ویژه كارآفرینی را بطور جدی دنبال نماید.
تعداد زیادی از تكنولوژیهای مختلف در شركتهای بزرگ وجود داشته كه بدون استفاده رها شدهاند. شركتها میبایست راههایی را بیابند كه براساس آن بتوانند این تكنولوژیها را برای بهرهبرداری در اختیار كارآفرینان قرار دهند. این راهها میتوانند اعطای مجوز بهرهبرداری یا اقدامات مشترك در این زمینه باشد. شركتها به همراه موسسات دولتی ژاپن میبایست مشوق كارآفرینی باشند.
اكنون زمان آن فرا رسیده است تا نسبت به رها نمودن انرژیهای زیادی كه در بین نوابغ، تكنولوژیها و آرمانهای بسیاری از مردم نهفته است اقدام شود، تا بدینوسیله كارآفرینی در ژاپن رونق خود را بدست آورد. من جوانهای ژاپنی بسیاری را در سن 24 سالگی، در وادی بیت (Bit)، در دانشگاهها، در كنفرانسهایی نظیر كنفرانس راهاندازی تكنولوژی آسیا كه در توكیو برگزار شده بود، ملاقات نمودم. آنها استعداد و روحیه كارآفرینی را دارند. آنها بسان ثروتها و گنجهای ملی فراوانی بشمار میآیند كه میبایست تنها قفل گنجینه آنها را گشود.
واژه نامه (Vocabulary)
Entrepreneur كارآفرین
Bloom شكوفندگی
Habitat زیستگاه
Firm شركت
Startup شركت نوپا
Policy سیاست
Mature بلوغ، پختگی
Invention اختراع
Essence ذات ، جوهر
Economic renewal تجدید اقتصادی
Discover كشف كردن
Silicon Valley وادی سیلیكون، دره سیلیكون
Entrepreneurship كارآفرینی
Government دولت
Innovative products محصولات نو، ابداعی
Business شغل
Grow رشد(كردن)
Economy اقتصاد
Consume مشتری
Industry صنعت
Venture startups شركت نوپای متهور
Research تحقیق
Market بازار
Low-risk, low-return كم خطر ، كم بازده
Capital سرمایه
Shareholders سهامداران
Potential پتانسیل
Revitalize تجدید حیات
Cultural characteristics خصیصههای فرهنگی
Survive زنده ماندن
Counterpart شریك ، همتا
leading-edge پیشرو
phenomenon پدیده
interest منفعت ، سود
Development توسعه
Contract قرارداد
Specialist متخصص
Motivate برانگیختن
financial reward پاداش مالی
corporate شركت
Bureaucracy بروكراسی
Conservative capital سرمایه محافظهكارانه
Jeopardize بخطر انداختن
VC سرمایه متهور
Founder موسس
Profitability سودبخشی
Fundamental اساسی
Revenue درآمد
Investment سرمایهگذاری
initial public offering عرضه عمومی بصورت سهام
flexible انعطاف پذیری
Improvement پیشرفت
stock exchange بورس سهام
recruit استخدام
Board of Directors هیئت مدیره
mid-level managers مدیران رده میانی
financial resources منابع مالی
human resources منابع انسانی
Modest Goals اهداف معتدل
Bankruptcy ورشكستگی
Early Adopters گیرندگان (خریداران) اولیه كالا
Chance of Success شانس موفقیت
Procurement تهیه، تدارك
high-technology تكنولوژی سطح بالا
purchasing budge بودجه خرید
License لیسانس، مجوز
Special Entrepreneurial Zone منطقه ویژه كارآفرینی
effective innovation نوآوری موثر
كارآفرین ژاپنی – تبدیل بیابان به منطقهای شكوفا