مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۴
کد مقاله
ACC44
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
احتمال عدم تناسب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای شرکت های موجود در کشورهای در حال توسعه آسیا
نام انگلیسی
Why ERP may not be Suitable for Organisations in Developing Countries in Asia
تعداد صفحه به فارسی
۲۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
اتخاذ سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه ای (ERP)، جامعیت، هزینه (ERP)، فرهنگ
کلمات کلیدی به انگلیسی
EPR adoption, Integration, Cost of ERP, Culture
مرجع به فارسی
دپارتمان سیستمهای اطلاعات، دانشگاه ملبورن، استرالیا
مرجع به انگلیسی
Department of Information Systems, University of Melbourne, Australia
کشور
استرالیا

احتمال عدم تناسب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای شرکت های موجود در کشورهای در حال توسعه آسیا

چکیده
نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به میزان زیادی در کشورهای توسعه یافته در خلال دهه گذشته توسعه یافته است. با این وجود، شاهد اتخاذ سطوح مشابهی از این سیستم در سطح آسیا نمی باشیم. این مطالعه اقدام به مطرح نمودن این موضوع می نماید که چرا روال پذیرش نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی  (ERP) تولیدی شرکتهای کشورهای توسعه یافته (نظیر SAP، Oracle، PeopleSoft، BaaN، IFS) در بین کشورهای در حال توسعه آسیا این قدر کند می باشد و چرا سازمان های محلی اندکی (به استثنای شرکت های چند ملیتی) که ERP را بکار گرفته اند با مشکلات عدیده ای روبرو گردیده اند. پاسخ به این سوالات نه تنها به سود عرضه کنندگان ERP، در مبحث ایجاد یک فرمول جدید در باب توسعه محصول و استراتژی های پیاده سازی این سیستم در کشورهای آسیا، خواهد بود بلکه این مبحث به مشتریان بالقوه محلی در کشورهای در حال توسعه آسیا نیز کمک خواهد نمود تا قابلیت درک پیش نیازها برای کاربرد توام با موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) را داشته باشند. بر این مبنا دو مطالعه موردی در سریلانکا انجام شده است. یافته های مطالعه اولی معرف آن است که هزینه بالا، فرهنگ، جامعیت و کمبود دانش جزء چهار مورد از مهمترین عواملی هستند که سبب می گردند تا این سیستم (ERP) برای بسیاری از سازمان های سریلانکا نامناسب تلقی شود.

کلمات کلیدی: کاربرد سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، جامعیت، هزینه ERP، فرهنگ

 

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

 
۱- مقدمه
بسته های نرم افزاری برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) فراهم آورنده نوعی از پشتیبانی عمومی، قابلیت کامپیوتر- محور و سازمان – گستر همراه با فرآیند تامین و پشتیبانی از مشاغل برای بسیاری از سازمان ها می باشد. آنها دارای دو ویژگی اساسی هستند که عبارتند از جامعیت یکپارچه داده ها و فرآیندها در خلال سازمان و آنچه اصطلاحا تحت عنوان بهترین رویه ها یا رویکردهای کنار هم قرار گرفته شده خوانده می شود. تاکنون، غالب سیستم های اصلی ERP به وسیله ایالات متحده یا فروشندگان اروپایی آنها گسترش یافته اند. این احتمال وجود دارد که این محصولات دقیقا تجسم کننده طرز فکر و دیدگاه سطح غربی آن باشند که می تواند در تضاد با آداب و رسوم فرهنگی، ارزش ها و هنجارهای شایع در محتوای کشورهای در حال توسعه پدیدار شوند. یک تجزیه و تحلیل مربوطه به «داستان های موفقیت» مشتریان مربوط به سه وب سایت عرضه کننده اصلی (ERP) (یعنی وب سایت های .. .) این نکته را مشخص می سازد که کمتر از ۷% از سیستم های پیاده سازی شده (ERP) در سطح جهان در کشورهای در حال توسعه در آسیا بوده است. این آمارهای وبی، که معرف نفوذ پایین ERP در کشورهای در حال توسعه آسیا می باشد، این انگیزه را برای ما بوجود می آورد تا اقدام به مطرح نمودن دو سوال ذیل نماییم:

 

۱٫چرا نرخ پذیری ERP در بین کشورهای در حال توسعه آسیا اینقدر پایین است؟
۲٫ چه چیزی هایی را می توان از رویه های پذیریش ERP موجود در کشورهای در حال توسعه آسیا در زمینه دلایل کاربرد اندک در این کشورها فرا گرفت؟

 

به منظور پاسخ دادن بدین سوالات، ما اقدام به انجام دو مطالعه موردی در سریلانکا نمودیم، که به عنوان یک کشور در حال توسعه در آسیا مطرح می باشد. شواهد داستان گونه مشخص می سازند که برخی از سازمان های بزرگ در سریلانکا به طور موفقی اقدام به پیاده سازی ماژول های هسته ERP مالی نظیر ماژول های مالی، دارایی و برنامه ریزی و بودجه (غالبا بدون ترکیب با توابع تجاری اصلی، نظیر خرید، انبارداری و فروش) نموده اند، اما سازمان هایی که اقدام به پیاده سازی این نرم افزار فراتر از بخش هسته ای یا پایه آن نموده اند مشکلاتی را تجربه کرده اند. در این مطالعه، شرکت های چند ملیتی (MNCs) مستثنی گردیده اند چرا که شعبات موجود آنها در سریلانکا از رویه های متفاوتی در مقایسه با سازمان های محلی، نظیر راهکارهای پیاده شده در کشورهای توسعه یافته و سیستم های تجاری، برخوردار می باشند. برخی از MNC ها موفقیت خود در زمینه پیاده سازی ERPدر سریلانکا را اعلام نمودند. این شرکت ها متعاقبا در آینده مورد بررسی قرار خواهندگرفت.

 

ادامه این مقاله در چهار بخش ارائه خواهد شد. بخش بعدی اقدام به خلاصه سازی تحقیقات مرتبط قبلی می نماید. بخش سوم مطالعات موردی را عرضه داشته و بخش چهارم یک سری از عوامل مربوط به پذیرش پایین این سیستم که از مطالعه جاری حاصل می شود را بازگو می نماید. در نهایت، بخش پنجم مشورت هایی را به فروشندگان یا ارائه دهندگان ERP در زمینه چگونگی به فرمول درآوردن رویه های توسعه و استراتژی های پیاده سازی محصول خود را عرضه داشته و علاوه بر این اقدام به ارائه نکات مشورتی برای مشتریان بالقوه کشورهای در حال توسعه در زمینه درک پیش نیازها جهت پیاده سازی موفق ERP می نماید.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

 

۲- تحقیقات مرتبط قبلی
سوال ۱: چرا پذیرش و پیاده سازی سیستم ERP در بین کشورهای در حال توسعه آسیا این قدر کند می باشد؟
دلایل این امر به شرح ذیل هستند: در ابتدا، سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی ERP)) در مقایسه با اندازه کوچک سازمان های موجود در کشورهای در حال توسعه گران قیمت می باشند (Huang و Palvia، ۲۰۰۱). به طور مثال، از بین ۲۴۰ شرکت لیست شده در سریلانکا (که البته شعبات شرکت های MNCs مستثنی شده اند)، تنها دو شرکت دارای حجم گردش پولی سالیانه بالاتر از ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا می باشند (منبع: بازار بورس کلمبو). بنابراین، بازار معمولی برای محصولات ERP، سازمان های بزرگ موجود، در کشورهای در حال توسعه نمی باشند. دوما، مسائل فرهنگی (Krumbholz و همکاران، ۲۰۰۰؛ Heeks،۲۰۰۲) نیز ممکن است به عنوان مانعی جهت پذیریش این سیستم در نظر گرفته شود. Kien و Tay-Yap (2000)  اقدام به طرح پرسش در زمینه قابلیت پیاده سازی کلی بسته های نرم افزاری ERP در کشورهای در حال توسعه نمودند. سوما، عدم وجود تجربه کافی در زمینه ERP و بلوغ پایین تکنولوژی اطلاعات (IT) در کشورهای در حال توسعه نیز از جمله موارد بازدارنده به شمار می آیند.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

 

۳- مطالعات موردی
دو مطالعه موردی در سریلانکا انجام شد. ما از مطالعات انجام شده در شرکت هایی که تحت عنوان RubberCo و RetailCo به ترتیب خوانده می شوند برای بررسی سازمان ها استفاده می نماییم. این سازمان ها به سه دلیل انتخاب گردیدند. در ابتدا، هردوی آنها در بین بزرگترین سازمان های سریلانکا می باشند. دوما، هر دوی سازمان ها دارای محیط بالغ تکنولوژی اطلاعات (IT) هستند. سوما، این سازمان ها اقدام به پیاده سازی ماژول ها یا بخش های سیستم ERP فراتر از ماژول های هسته مالی نموده اند. خلاصه مرتبط با مطالعات موردی این سازمان ها در جدول ۱ عرضه شده است.
۱-۳٫ شرکت RubberCo
این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی محصول کائوچو در سریلانکا می باشد. این شرکت اولین بسته نرم افزار حسابداری خود را در سال ۱۹۸۷ پیاده نمود. در سال ۱۹۹۹، این شرکت تصمیم به پیاده سازی بسته نرم افزار ERP جهت فایق آمده بر مشکلات متعدد خود نظیر Y2K، عدم ثبات فروشندگان بسته نرم افزاری موجود و مشکلات عملی، نمود. این شرکت می بایست اقدام به ارتقای دو مورد از سیستم های سخت افزاری خود در نتیجه پیاده سازی ERP می نمود. برحسب نظر مدیر عامل، یکی از مشکلات اصلی که شرکت با آن روبرو بود مشکل هزینه است:
۲-۳٫ شرکت  RetailCo
شرکت RetailCo یکی از بزرگترین سازمان های خرده فروشی در سریلانکا به شمار می آید. این شرکت اولین نرم افزار حسابداری خانگی خود را در سال ۱۹۸۵ توسعه داد. با معرفی سیستم ERP در سال ۱۹۹۷، این شرکت مجبور شد تا مجموعه ای از ادوات سخت افزاری خود را تغییر دهد. در ژانویه ۱۹۹۸، پیکربندی این سیستم می بایست تغییر می یافت و در ظرف چندین ماه  سخت افزار آن به واسطه ضروریات نادرست سخت افزاری که در ابتدا به وسیله عامل فروش ERP پیشنهاد شده بود، می بایست به روز رسانی شود. در سال ۲۰۰۲، این نمایندگی تعویض شده و کار خود را به یک شرکت دیگر واگذار نمود. به واسطه عدم وجود پشتیبانی مشتری از سوی این نمایندگی شرکت RetailCo  مجبور بود تخصص های لازم در این زمینه را در شرکت خود فراهم آورد.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

 

۴- تحلیل و مباحث
پاسخ های ارائه شده به دو سوال تحقیقاتی ما بر مبنای دو مطالعه موردی سریلانکا به طور خلاصه در بخش قبل ارائه شده است و هم اکنون این مبحث مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
سوال ۱: چرا رویه اتخاذ و پیاده سازی ERP اینقدر در بین کشورهای در حال توسعه آسیا کند  می باشد؟
این موضوع از این رویه نشات می گیرد که نه تنها یک عامل خاص بلکع عوامل متعددی بر روی تعداد پایین خرید و پیاده سازی سیستم های ERP از فروشندگان جهانی آن در سریلانکا تاثیر می گذارد. ما ذیلا چهار عامل مهم در این رابطه را لیست می نماییم که ترتیب آن بر مبنای اهمیت آنها خواهد بود، عواملی که تشریح کننده سطح پایین اتخاذ سیستم های ERP در سریلانکا می باشد.
عامل ۱: هزینه اولیه اتخاذ و پیاده سازی ERP در حیطه توانایی و استطاعت غالب سازمان های موجود در سریلانکا نمی باشد.
همانگونه که در هر دو مطالعات مشخص شد، سازمان های موجود در اقتصادهای در حال توسعه نظیر سریلانکا نمی توانند از نظر مالی استطاعت خرید سیستم های ERP را داشته باشند. Liang و همکاران (۲۰۰۴) همچنین هزینه را به عنوان یکی از مشکلات مرتبط با میزان اندک خرید ERP در چین برشمرده است.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کشورهای در حال توسعه آسیا

 

۵- نتیجه گیری
بررسی ما نشان می دهد که خرید سیستم های ERP از کشورهای توسعه یافته و کاربرد آن بوسیله کشورهای در حال توسعه همانند سریلانکا به میزان زیادی بواسطه چهار دلیل مشخص شده عملی نشده است. در ابتدا، محصولات ERP، مخصوصا هزینه های حفظ و نگهداری و ارتقاء در مقایسه با دستمزدهای میانگین در سریلانکا بسیار گران قیمت هستند. بنابراین در بسیاری از موارد قابلیت پیاده سازی آنها وجود ندارد. دوما، آنچه تحت عنوان «بهترین» راهکارهای عملیاتی و سطوح کاملا بالای جامعیت مطرح هستند که بعنوان یک محصول در نرم افزار ERP تجلی یافته است، موردی که خود در تعارض با فرآیند های تجاری و فرهنگ ملی سریلانکا است. سوما، عدم وجود دانش در سریلانکا در زمینه این مسئله که چگونه باید نسبت به پیکربندی، تطابق با نیازهای مشتری و استفاده از این نرم افزار اقدام نمود نیز خود سبب کاهش مزیت های حاصله از سیستم های ERP در سازمان های سریلانکا خواهد شد. در نهایت، کاهش کادر سازمانی که دستاورد بکارگیری  ERP می باشد نیز در تعارض با هنجارهای فرهنگی بازار کار سریلانکا است.

 

در صورتیکه نرم افزار ERP به طور گسترده در آسیا مورد استفاده قرار گیرد، هردوی فروشندگان آن و مشتریان بالقوه می بایست رویه های جاری خود را تغییر دهند. در ابتدا، فروشندگان ERP می بایست استراتژی های قیمت گذاری مختلفی را مد نظر قرار دهند که حداقل برای سازمان های ارشد تجاری در این منطقه جذاب باشد. دوما، در صورتیکه محصولات ERP در سطوح جامعیت متعددی ارتقاء یابند کمک قابل توجهی برای کشورهای در حال توسعه و سازمان های آنها خواهد بود به گونه ای که سازمان های استفاده کننده خواهند توانست اقدام به انتخاب سطح جامعیت مطلوب خود نمایند. سوم آنکه فروشندگان خواهند توانست نگارش های مختلف این نرم افزار، برای مناطق مختلف جهان که دارای فرهنگ ها و رویه های تجاری یکسانی هستند، را در نظر گرفته و آن را بر حسب نیازهای این مناطق توسعه دهند.

 

مدیرانی که رویه کاربرد نرم افزار ERP در کشورهای در حال توسعه را مدنظر قرار می دهند       می بایست از مواردی همچون مقیاس اجتماعی در سازمان های خود واقف باشند. در اینجا دو مورد مطرح است که می تواند منجر به کاهش شوک وارده گردد. در ابتدا، آنها باید قابلیت ارتقای فرآیندهای تجاری خود قبل از به کارگیری پروژه ERP را داشته باشند و از این طریق باید نسبت به پذیرش استانداردهای بین المللی نظیر مجوزهای کیفیت ایزو (ISO) اقدام نمایند. دوما، آنها باید آن دسته از کارکنان ماهری و نوعی از رویه های تغییر یافته شغلی را بکار گیرند که به طور نزدیکی در ارتباط با فرآیندهای سطح جهانی کاربرد نرم افزار ERP باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.