مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۷۰
کد مقاله
MDSN70
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ارتباط رطوبت نسبی با بیماری دست، پا و دهان در دوران کودکی (HFMD) در مناطق شهری و روستایی
نام انگلیسی
Is high relative humidity associated with childhood hand, foot, and mouth disease in rural and urban areas
تعداد صفحه به فارسی
۲۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
تغییرات آب و هوایی, بیماری دست، پا و دهان, رطوبت نسبی, مناطق روستایی, مناطق شهری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Climatic change, Hand, foot, and mouth disease, Relative humidity, Rural, Urban
مرجع به فارسی
بهداشت عمومی
دپارتمان امراض مسری و آمار سلامت، کالج بهداشت عمومی، دانشگاه پزشکی آن هویی، چین
الزویر
مرجع به انگلیسی
Public Health; Department of Epidemiology and Health Statistic, School of Public Health, Anhui Medical University, Hefei, China; Elsevier
کشور
چین
ارتباط رطوبت نسبی با بیماری دست، پا و دهان در دوران کودکی (HFMD) در مناطق شهری و روستایی
چکیده
هدف: بررسی رابطه بین رطوبت نسبی و بیماری دست، پا و دهان در دوران کودکی (HFMD) در شهر هفئی چین و بررسی این موضوع که آیا این رابطه در نقاط شهری و روستایی تفاوت دارد یا خیر.
طرح مطالعه: مطالعه بوم شناختی رو به گذشته.
روش: از ترکیب روش کلی خطی پوآسون و مدل توزیع تاخیری غیر خطی برای بررسی رابطه بین رطوبت نسبتی و HFMD در دوران کودکی در یک شهر معتدل چین بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ استفاده شد.
نتایج: تاثیر رطوبت نسبی بر روی HFMD دوران کودکی فراتر از رطوبت ۸۴% بیشتر شده و این میزان مشخص کننده افزایش ۳۴ % (۹۵% CI: 0.23%-0.45%) HFMD دوران کودکی با توجه به افزایش یک درصدی در رطوبت نسبی می باشد. کودکان شهری، کودکان مذکر و کودکان بین ۰ تا ۴ ساله نسبت به تاثیر رطوبت نسبی برHFMD آسیب پذیر تر به نظر می رسند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که رطوبت نسبی بالا ممکن است باعث وقوع بیماری دست، پا و دهان دوران کودکی (HFMF), مخصوصا در افراد جوان و مناطق شهری، در یک مکان با آب و هوای معتدل (همانند شهر هفئی) شود.
 

کلمات کلیدی: تغییرات آب و هوایی، بیماری دست، پا و دهان، رطوبت نسبی، مناطق روستایی، مناطق شهری

 

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

مقدمه
بیماری دست، پا و دهان (HDFM)، یک بیماری عفونی در حال گسترش است که نشانه های بالینی اصلی آن زخم، تب و آبله دست، پا و دهان است. علت ایجاد این بیماری ویروس های مختلف روده ای هستند که دو ویروس اصلی آن، ویروس های enterovirus 71(EV71) و coxsackie A16(CA16) می باشند.HFMD  در کودکان به سرعت گسترش می یابد و مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ در سنگاپور نشان داد که حدود ۹۰ درصد موارد گزارش شده از این بیماری کودکان زیر ۱۰ سال بوده اند. برخی از این کودکان ممکن است به اختلالات عصب شناختی دچار شده و یا حتی جان خود را از دست دهند. در دهه های اخیر شیوع همه گیر HFMF در سراسر جهان و مخصوصا کشورهای آسیا-اقیانوسیه گزارش شده است. در شیوع ۱۹۹۷-۱۹۹۸ در مالزی، حدود ۶۰۰۰ کودک مبتلا به عفونت HFMD شده و ۴۲ تن آن ها جان باختند. شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۰ و در در چین ۱ میلیون مبتلا به این بیماری گزارش شد که از بین آنها ۵۰۹ تن جان باختند. با این وجود، در حال حاضر واکسن یا درمان خاصی برای HFMD وجود ندارد. مطالعات قبلی زیادی گزارش داده اند که عوامل آب و هوایی با HFMD کودکی در ارتباط می باشد. برای مثال، یک پژوهش قبلی نشان داد که بارندگی با HFMD کودکی ارتباط دارد(۹۵ درصد CI:2. 7 تا ۷٫ ۵۷ درصد) و درصورت بارش شدید میزان HFMD 5. 12 درصد افزایش می یابد. باران شدید ممکن است بر روی رفتار افراد تاثیر بگذارد و باعث افزایش احتمال وقوع HFMD شود. اما باران های شدید به ندرت می بارند و اطلاعات مربوط به بارش باران نیز معمولا در دسترس نیستند. در مقایسه با بارش شدید، تاثیر رطوبت نسبی بر این بیماری نه تنها توسط اداره هواشناسی گزارش شده است،  بلکه اندازه گیری آن توسط رطوبت سنج نیز آسان است. علاوه بر این،  یک مطالعه آزمایشگاهی قبلی نشان داد که ویروس های روده ای (enteroviruses) نیازمند شرایطی مانند مسیر معده ای-روده ای می باشند. مقاومت این ویروس ها در شرایط بیرون از بدن به عواملی مانند رطوبت، دما و تابش فرابنفش بستگی دارد. بر اساس یک مطالعه پیشین، رطوبت با افزایش شیوع HFMD بعد از ۳ تا ۱۰ روز همراه بود که در روز هشتم به اوج خود رسید. ( برای ۱% افزایش رطوبت نسبیRR=1. 009، ۹۵ % فاصله اطمینان :۱٫ ۰۰۷-۱٫ ۰۱۰). بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که رطوبت نسبی ممکن است شرایط ویژه آب و هوایی مورد نیاز برای بقا، تولید مثل و تکثیر ویروس های روده ای(enteroviruses) باشد و این امر می تواند دلیل شیوع HFMD در هوای مربوط را توجیح کند. رابطه بین رطوبت نسبتی HFMD کودکان در شهرهای توسعه یافته مشخص نشده است. با این وجود،  افزایش شهرنشینی در سراسر دنیا باعث اندازه گیری  دقیق تغییرات آب و هوایی مرتبط با سلامت انسان در مناطق شهری و روستایی شده است. این امر به سیاست گذاران و موسسات سلامت اجازه می دهد تا منابع سلامت و راهبردهای مداخله ای مناسب را به صورت فوری اعمال کنند. در اینجا، آن ها تصمیم گرفتند تا تاثیر رطوبت نسبی بر HFMD کودکی را در مناطق شهری و روستایی یک شهر معتدل در چین بررسی کنند.
 

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

روش ها
منابع داده ها
شهر هفئی پایتخت استان آن هویی است که دارای جمعیتی ۹٫ ۶ میلیون نفری و مساحتی به وسعت ۷۲۶۶ کیلومتر مربع می باشد. آب و هوای آن معتدل و چهار فصلی است. موارد روزانه HFMD در بازه زمانی ۲۰۱۰-۲۰۱۲ از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های هفئی جمع آوری شد.  در دسته بندی وزارت بهداشت چین، بیماری HFMD در کلاس C بیماری های عفونی قرار می گیرد. بدین معنا که تمامی موارد ابتلا باید به مرکز کنترل و پیشگیری(CDC) گزارش شود. تشخیص موارد HFMD از طریق نشانه های بالینی انجام شد و بر طبق گزارش وزارت بهداشت چین، این نشانه ها شامل زخم های حفره ای دست،  پا، دهان و باسن می شد. یک پژوهش اخیر نشان داد که تمامیت گزارش شده توسط مرکز کنترل و پیش گیری تا ۹۸٫ ۸۴% و دقت اطلاعات گزارش شده ۹۲٫ ۷۶% می باشد. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به دمای هوای روزانه و رطوبت نسبی از سازمان هواشناسی شهر هفئی جمع آوری شد.

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

تحلیل آماری
بدلیل شیوع بیشتر HFMD کودکی در بازه زمانی آوریل تا جولای، داده های مربوط به این بازه برای بررسی تاثیر رطوبت بر HFMD انتخاب شد. بدلیل اینکه موارد روزانه HFMD نشان دهنده توزیع پواسون و مدل DLNM می توانند به صورت همزمان وابستگی های غیر خطی مواجهه پاسخ و تاثیرات تاخیری را مدل سازی کنند، از رگرسیون کلی خطی پواسون به همراه مدل DLNM برای بررسی آماری تاثیر رطوبت بر HFMD استفاده شد. مطالعات پیشین نشان دادند که عواملی چون دمای متوسط، الگوهای فصلی و روند طولانی مدت آن و روز هفته ممکن است بررسی رابطه بین رطوبت نسبی و سلامت انسان را با مشکل مواجه سازد. در این مقاله دمای متوسط با استفاده از اسپلاین درجه سه طبیعی (Natural cubic spline) با سه درجه آزادی (df) کنترل شد. الگوهای فصلی و روند طولانی مدت آن با استفاده از اسپلاین درجه سه طبیعی با چهار درجه آزادی (df) برای داده های مربوط به هر سال کنترل شد. روزهای هفته نیز به صورت متغییرهای دسته ای (Categorical Variable) تعدیل شدند. در تمامی موارد از معیار اطلاعاتی آکائیکه (AIC) و تحلیل باقی مانده برای تخمین مناسب بودن مدل و df انتخابی استفاده شد.

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

نتایج
توصیف داده ها
۲۱۶۳۴ مورد HFMD بین کودکان ۰ تا ۱۴ ساله از آوریل تا جولای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ وجود داشت که از بین آنها ۱۳۷۷۱ مذکر و ۱۹۲۸۵ بین ۰ تا ۴ سال سن داشتند و ۱۴۹۰۹ مورد در مناطق شهری زندگی می کردند. جدول ۱ اطلاعات اساسی مانند پارامترهای هواشناسی و HFMD کودکی را نشان می دهد. شکل ۱A و B نشان دهنده توزیع زمانی HFMD کودکی و رطوبت از ۱ ژانویه ۲۰۱۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ در شهر هفئی چین می باشد. الگوی فصلی نیرومند در این شکل قابل مشاهده است. شکل ۱C نشان می دهد که تعداد موارد HFMD در بازه زمانی آوریل تا جولای بیش از سایر زمان ها بوده است.
تاخیر توزیعی تاثیرات رطوبت نسبی بر HFMD
تاثیر کلی رطوبت نسبی بر کودکان
شکل ۲ نشان دهنده ارتباط قدرتمند رطوبت با HFMD می باشد. در سطح رطوبت بالای ۸۵%، ریسک نسبی نیز به سرعت افزایش می یابد. (RR>1. 0). جدول ۲ نشان می دهد که تاثیر رطوبت بر HFMD پس از ده روز به اوج می رسد.  به طور خاص۱% افزایش در رطوبت نسبی، با ۰٫ ۳۴% افزایش(۹۵% CI: 0. 23%, 0. 45%) در وقوع HFMD کودکی همراه بوده است. شکل ۳ نشان دهنده تاثیرات تجمعی رطوبت بر HFMD می باشد. این این شکل می توان دریافت که تاثیر رطوبت به صورت حاد می باشد.
تاثیر رطوبت نسبی در مناطق مختلف
شکل ۲A و B نشان می دهد که تاثیر رطوبت نسبی بر HFMD کودکی در مناطق مختلف متفاوت بود. در مناطق شهری، رطوبت نسبی تاثیر شدیدی بر ایجاد HFMD کودکی داشت، در حالیکه در مناطق روستایی چنین تاثیری مشاهده نشد. این تاثیر در روز نهم به اوج رسید. به طور خاص، هر ۱ درصد افزایش رطوبت نسبی، باعث افزایش ۰٫ ۴۳ درصدی(۹۵% CI:0. 30%, 0. 56%) HFMD کودکی شد (شکل۲). شکل ۳ نشان می دهد که تاثیر رطوبت در مناطق شهری شدید بوده و اثر تجمعی آن در روز ۱۸ به اوج می رسد.
تاثیر رطوبت نسبی در گروه های جنسی مختلف (مذکر و مونث)
تاثیر رطوبت نسبی در ایجاد HFMD کودکی بین گروه مذکر و مونث متفاوت بود(داده ها نمایش داده نشده اند). تاثیر رطوبت بر کودکان مذکر بیشتر بود. جدول ۲ نشان می دهد که این تاثیر در روز ۱۱ به اوج می رسد و به ازای هر ۱ درصد افزایش رطوبت نسبی، ۰٫ ۴۲ درصد(۹۵% CI: 0. 24%, 0. 60%) افزایش HFMD در جنس مذکر دیده می شود.

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

تاثیر رطوبت نسبی در گروه های سنی مختلف
پژوهشگران دریافتند که رابطه رطوبت نسبی با HFMD در گروه سنی ۰-۴ سال به بیشترین حد می رسد و در گروه سنی بیش از ۵ سال رابطه ای وجود ندارد. جدول ۲ نشان می دهد که این رابطه در روز ۱۱ به اوج می رسد. به ازای هر ۱ درصد افزایش رطوبت نسبی، ۰٫ ۳۷ درصد افزایش وقوع HFMD در کودکان گروه سنی ۰-۴ سال مشاهده شد.
تحلیل حساسیت
بازماندگان به منظور مناسب بودن مدل مورد استفاده در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند (شکل۴). تحلیل حساسیت با جایگزینی درجه آزادی(۳ تا ۵ برای هر سال) برای دما و (۷ تا ۱۵) برای زمان انجام شد. نتایج بدست آمده حاکی از تفاوت چشم گیری نبود.
بحث
این مطالعه چندین یافته مهم داشت. بعد از کنترل دمای متوسط، الگوهای فصلی و روند طولانی مدت، روز هفته،  پژوهشگران تاثیر رطوبت بر HFMD کودکی را با استفاده از تحلیل غیر خطی در مناطق شهری و روستایی بررسی کردند. نتیجه این بود که رطوبت نسبی بالا ممکن است باعث ایجاد HFMD کودکی مخصوصا در گروه سنی زیر ۵ سال شود. کودکان شهری و مذکر نسبت به تاثیر رطوب آسیب پذیر تر هستند.  

رطوبت نسبی بیماری دست پا و دهان در دوران کودکی

 

نتیجه گیری
رابطه چشم گیری بین رطوبت نسبی و HFMD کودکی مشاهده شد. این رابطه مخصوصا در کودکان زیر ۵ سال کودکان شهری وجود داشت. رطوبت نسبی روزانه بالای ۸۴% باعث افزایش احتمال وقوع HFMD می شود. یافته های ما نشان می دهند که هنگام توسعه اقدامات کاهشی در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت نسبی حتما در نظر گرفته شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.