مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

الیاف ویسکوز و نومکس ضد آتش

الیاف ویسکوز و نومکس ضد آتش

الیاف ویسکوز و نومکس ضد آتش – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۵۶
کد مقاله
TXT156
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تحقیقی بر خواص حرارتی پارچه به دست آمده از الیاف ویسکوز و نومکس ضد آتش
نام انگلیسی
Research on thermal properties of Nomex/Viscose FR fibre blended fabric
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
منسوجات پارچهحرارت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Textiles – Fabrics –  Thermal
مرجع به فارسی
کالج نساجی- دانشگاه پلی تکنیک تیانجین- چین
مواد و طراحی
الزویر
مرجع به انگلیسی
Materials and Design- School of Textiles- Tianjin Polytechnic University- 63- Chenglin Road- Hedong district- Tianjin  PR China
کشور
چین

 

 تحقیقی بر خواص حرارتی پارچه به دست آمده از الیاف ویسکوز و نومکس ضد آتش

چکیده
خواص حرارتی پارچه های به دست آمده از مخلوط الیاف ضد آتش (FR) ویکسوز لنزینگ و نومکس ۴۶۲ آنالیز شده است. پس از سوزاندن عمودی، شاخص اکسیژن حدی (LOI) و آزمایش های شدت حرارت (TG) مشخص گردید که مواد مخلوط شده در مقایسه با کالاهای نومکس ۱۰۰٪ رفتارهای حرارتی مطلوب تری از خود  نشان می دهند. در میان هفت گروه پارچه به نسبت های مختلف از دو مخلوط، نمونه شماره ۶ با نسبت مخلوط ۲۰/۸۰ (نومکس / ویسکوز لنزینگ ضد آتش) خواص حرارتی مطلوب تری را به نمایش می گذارد به گونه ای که در این نمونه مقدار (LOI) بیشترین و طول صدمه دیده در آزمایش سوزاندن عمودی کوتاه ترین بود. با مخلوط کردن نومکس و فیلامنت های ضد آتش ویسکوز به منظور تولید پارچه های ضد آتش ممکن است یک انتخاب اقتصادی با قیمت کمتر جزء دوم داشته باشیم.

کلمات کلیدی: منسوجات، پارچه، حرارت

 
۱- مقدمه
قابلیت آتش گرفتن پوشاک اهمیت زیادی دارد به خصوص در یونیفورم های مورد استفاده برای رانندگان مسابقات اتومبیل سواری، آتش نشانان، کارگران فولاد و بسیاری از کاربردهای حرفه ای مرتبط [۵-۱]. تقاضا برای چنین مصارفی داشتن گواهینامه به عنوان جلوگیری کننده از آتش سوزی است. به عبارت دیگر، پوشاک نوزاد، پارچه های مورد مصرف در دکوراسیون و پرده نیز دارای تقاضای ضد آتش بودن برای مصارف ایمنی هستند [۶]. روش های متعددی ممکن است برای تولید پارچه هایی که دارای خواص ضد آتش باشند به کار گرفته شوند. رفتار ضد آتش برخی از کالاهای نساجی گزارش شده اند [۷]. مقاومت ضد آتش پارچه ممکن است به وسیله روش های شیمیایی در تکمیل و فرآیندهای پوشش دهی بهبود داده شود. اصلاح بعضی از فیلامنت ها می تواند خواص ضد آتش آنها را بهبود دهد [۱۰-۸].

 

بعضی از پارچه ها دارای خواص ضد آتش دائمی هستند. این امر به دلیل خواص ضد آتش به کار برده شده از ساختار مولکولی الیاف این پارچه ها است. نومکس نمونه نوعی چنین الیافی است [۴-۱]. به خاطر قیمت نسبتا بالاترش، الیاف نومکس با سایر الیاف ارزان تر به دلیل مسائل اقتصادی مخلوط می شوند. در این بررسی فیلامنت ضد آتش ویسکوز لنزینگ برای مخلوط شدن با فیلامنت نومکس انتخاب شده است. نسبت مخلوط های متفاوت از دو نوع لیف برای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. پس از اینکه نخ ها ریسیده شدند پارچه های متناظر تولید شدند. آزمایش سوزاندن عمودی برای ارزیابی رفتارهای ضد آتش پارچه ها به کار گرفته شد. آنالیزهای شاخص اکسیژن حدی (LOI) و ترموگراویمتری همچنین مورد استفاده قرار گرفتند.

 

۲- مواد
فیلامنت نومکس ۴۶۲ (کمپانی دوپونت، آمریکا) در این تحقیق استفاده شد. این فیلامنت به طور وسیعی در  محصولات ضد آتش  استفاده می شود و دلیل آن خواص ضد آتش فوق العاده آن است [۴-۱]. فیلامنت نومکس ۴۶۲ لیفی است که از یک پلی آمیر آروماتیک پلی (m– فنیلن فتال آمید) ساخته شده است. حلقه های آروماتیکش و باندهای آمیدی اتصال دهنده آنها سبب تفاوت آن در برابر عامل های شیمیایی شده که پایداری حرارتی بالای ماکرو مولکول های پلیمر را تضمین می کند. لیف ویسکوز ضد آتش لنزینگ که از کمپانی شیمیایی تیان جین تهیه شده است، (PR چین)، برای مخلوط شدن با الیاف نومکس انتخاب شد. در طول تولید لیف ویکسوز ضد آتش لنزینگ سندفلامی (ماده ضد آتش) ۵۰۶۰ در محلول ریسندگی ویسکوز اضافه گردید، که این شامل نواری است که می توانند تجزیه شده و مواد دهیدراته (آبی) در دماهای بالا تولید کند. در داخل آتش، لیف ویسکوز ضد آتش لنزینگ ممکن است دهیدراته و کربونیزه شده و گاز قابل اشتعال ضعیف گردد. خواص فیزیکی دو نمونه لیف در جدول شماره (۱) آورده شده است.
۵- نتیجه گیری
تحقیق نشان می دهد که نمونه شماره ۶ (نومکس/ ویسکوز لنزینگ ضد آتش ۸۰/۲۰) کوتاه ترین طول صدمه دیده را پس از آزمایش سوزاندن عمودی دارد. آنالیز شاخص اکسیژن حدی (LOI) نشان می دهد که نمونه شماره ۶ به بالاترین مقدار آن می رسد. این امر خواص ضد آتش فوق العاده نمونه ها را ثابت می کند. از نتایج آزمایش ترموگراویمتریک (TG)، نمونه شماره ۷ (نسبت مخلوط کردن ۰/۱۰۰، (ویسکوز ضد آتش لنزینگ / نومکس)) بهترین رفتار را نشان می دهد. این امر بیانگر آن است که مقادیر (LOI) مواد مخلوط شده بزرگتر از هر نمونه تک جزئی متناظر تولید شده مورد استفاده در بررسی ها بوده است.
ماده مخلوط شده نومکس/ ویسکوز ضد آتش لنزینگ می تواند برای اهداف ضد آتش کردن مواد و وسایل مورد استفاده قرار بگیرد. نسبت مخلوط ۸۰/۲۰ (نومکس / ویسکوز ضد آتش لنزینگ) در تولید عملی توصیه می شود که دلیل آن خاصیت ضد آتش فوق العاده به همراه قیمت اقتصادی آن می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.