مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

انتقال جریان متناوب کیفیت توان

انتقال جریان متناوب کیفیت توان

انتقال جریان متناوب کیفیت توان – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق - الکترونیک - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۲۲۰
کد مقاله
ELC220
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
ظرفیت سیستم های انتقال جریان متناوب در خصوص کاهش محدوده ای از پدیده‌های کیفیت توان
نام انگلیسی
On capability of different FACTS devices to mitigate a range of power quality phenomena
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
سیستم های انتقال جریان متناوب، کیفیت توان
کلمات کلیدی به انگلیسی
FACTS, power quality
مرجع به فارسی
ژورنال مهندسی و فن آوری
کالج مهندسی برق و الکترونیک، دانشگاه منچستر، انگلستان
مرجع به انگلیسی
The Institution of Engineering and Technology
School of Electrical and Electronic Engineering, The University of Manchester, Manchester, UK
کشور
انگلستان

 

ظرفیت سیستم های انتقال جریان متناوب در خصوص کاهش محدوده ای از پدیده‌های کیفیت توان

چکیده

مقاله جاری نسبت به بررسی تأثیر ابزاره های مختلف سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر (FACTS) بر روی پدیده کیفیت بحرانی توان (PQ)، شامل افت ولتاژ، هارمونیک و عدم تعادل از دیدگاه هر دو اثر کاهشی و تأثیر منفی بالقوه می‌پردازد. ابزاره های FACTS، از جمله جبران کننده استاتیکی توان راکتیو، جبران‌کننده استاتیک (STATCOM) و بازیاب های پویای ولتاژ، در سیستم نرم ‌افزار تجاری موجود یعنی PowerFactory/DIgSILENT مدل‌سازی شده تا تأثیرات آنها بر پدیده‌های PQ بحرانی مطالعه شوند. دو استراتژی کنترل، تنظیم ولتاژ و جبران توان راکتیو برای STATCOM در نظر گرفته ‌شده اند. برای DVR یک کنترل‌کنندهPI  برای کاهش افت ولتاژ ایجاد ‌شده است. کارایی کنترل‌کننده پیشنهادی با پاسخ دینامیکی ولتاژ خطا و توانایی بهبود ولتاژ پس از خطا  مشخص ‌شده است. این مطالعه بر روی یک شبکه توزیع ژنریک بزرگ مقیاس انجام می‌شود. تأثیر دستگاه‌ها یا ابزاره های مختلف بر روی  پدیده‌های PQ با استفاده از روش‌های ارزشیابی مناسب برآورد شده و نتایج به ‌دست‌آمده، با و بدون کاهش، ارائه‌ شده و با استفاده از نقشه‌های رنگی مقایسه شده اند.
 

۱- مقدمه

توجه بسیار زیادی  از سوی شرکت های برق و مشتریان آنها معطوف به مسائل مربوط به کیفیت توان (PQ) شده است که می توان در این زمینه خسارت ‌های مالی معنی دار ناشی از کیفیت ناکافی توان را ذکر کرد. [۱، ۲]. افت ولتاژ، به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات کیفیت توان بشمار آمده و در گذشته نقطه کانونی برای بسیاری از محققان در این حوزه بوده است. این پدیده منجر به اختلالات فراوان در فرایندهای صنعتی و عملکرد نادرست تجهیزات الکترونیکی شده و در نتیجه موجب زیان مالی قابل ‌توجهی به شرکت های و شبکه‌های توزیع (DNOs) و کاربران نهایی می‌شود  [۳، ۴]. مسائل مربوط به عدم تعادل ولتاژ نیز در حال افزایش است که علت آن را می توان نفوذ متوالی منابع انرژی پراکنده تک فاز (تولید و ذخیره ‌سازی) برشمرد. این پدیده، سبب تحمیل مشکلاتی نظیر پیری و استرس حرارتی به تجهیزات سیستم‌ های قدرت و دستگاه‌های کاربران شده و باعث تلفات  انرژی / توان در شبکه گردیده و در نتیجه کارایی بار و کل شبکه را کاهش می دهد [۲، ۵]. به‌ غیر از افت ولتاژ و عدم تعادل ولتاژ، پدیده هارمونیک نیز یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی در شبکه‌های قدرت می‌باشد که به دلیل افزایش تعداد بارهای غیرخطی، وسایل نقلیه الکتریکی و رابط های الکترونیکی ژنراتورهای پراکنده ( (DGsو بارها می‌باشد. پدیده هارمونیک باعث استرس و تلفات حرارتی به سیستم‌های قدرت و سیستم‌های مشتریان می‌شود. علاوه بر این، پیک ولتاژ را افزایش می دهد که منجر به استرس حرارتی عایق می‌شود، به ‌عبارت ‌دیگر این امر باعث کاهش طول عمر مقره‌های الکتریکی و اختلال در عملکرد بارهای حساس می‌شود. بعلاوه چنین موردی می‌تواند موجب تداخل تلفنی (مرتبه های بالای هارمونیک)، عدم استفاده از دستگاه‌های حفاظتی و سوئیچ‌ها، مشکلات اندازه‌گیری و ابزار دقیق و آسیب خازن‌ها و کابل‌ها در شرایط رزونانس شود [۶].

 

۲- مدل‌سازی سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر

در این مطالعه، نرم‌افزار تجاری DIgSILENT / PowerFacotry برای مدل‌سازی SVC، STATCOM و DVR  برای اجرای همه شبیه‌سازی‌های دینامیکی مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

۲٫۱- جبران‌کننده VAR استاتیک

SVC، به‌عنوان یک دستگاه شنت، باعث می‌شود که جبران‌کننده شنت راکتیو برای کنترل ولتاژ دینامیکی به ‌سرعت از طریق استفاده از سوئیچینگ های تریستور با سرعت ‌بالا / سیستم های راکتیو کنترل‌شده فراهم شود. مدل SVC در شکل ۱ داده ‌شده است. این سیستم متشکل از فیلتر هارمونیک و یک سیستم VAR استاتیک است که شامل تریستور راکتور کنترل‌شده ((TCR، کلید زنی خازنی تریستور (TSC)  و خازن مکانیکی سوئیچ شده می‌باشد.  SVC  ولتاژ را با کنترل توان راکتیو تولید شده در  (از طریق TSC) یا جذب ‌شده (توسط TCR) از سیستم قدرت تنظیم می‌کند. TSC  پاسخ “مرحله‌ای” و  TCR یک سوسپتانس “یکنواخت” یا سوسپتانس به ‌طور پیوسته را فراهم  می‌کند.

 

۳- روش‌های ارزیابی

برای ارزیابی اثرات کاهشی سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر بر روی پدیده‌های بحرانی  مختلف  ) PQ ازجمله افت ولتاژ، هارمونیک‌ها و عدم تعادل)، می توان از روش‌های / شاخص‌های ارزیابی مناسب برای تعیین عوامل مورد نظر جهت هر پدیده استفاده نمود. در این تحقیق شاخص عملکرد باس ۲۴](BPI)، ۲۵] برای ارزیابی شدت پدیده افت ولتاژ از دیدگاه شرکتهای برق و مشتریان در شبکه‌های توزیع استفاده می‌شود. این شاخص ویژگی‌های افتادگی مختلف را به‌ طور هم‌ زمان  و همچنین حساسیت تجهیزات به افت ولتاژ را در نظر می‌گیرد. این مقدار برای کاهش افت، مدت‌ زمان افت، وقوع افت فرکانس، حساسیت تجهیزات به افت ولتاژ، عدم قطعیت منحنی تحمل ولتاژ، ماهیت تصادفی تغییر بار و عدم قطعیت ویژگی‌های افت مد نظر می‌باشد.

 

۴- کاهش قابلیت‌های سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر

پاسخ دستگاه‌های مختلف به پدیده‌های مختلف PQ عمدتاً توسط طراحی کنترل تعیین می‌شود. در این تحقیق، کنترل‌کننده‌های دستگاه‌های FACTS برای رسیدن به عملکرد مطلوب برای اهداف تعریف ‌شده / از پیش تعیین ‌شده طراحی ‌شده‌اند و پارامترهای کنترل‌کننده برای رسیدن به این اهداف تنظیم شده و در عین حال ویژگی شبکه اتصالی نیز در نظر گرفته می شود. در این تحقیق، SVC به کنترل‌کننده نامتعادل مجهز شده است تا عدم تعادل را کاهش دهد; DVR برای کاهش افت ولتاژ طراحی‌شده است، با اتصال سری آن به ترانسفورماتور  به تشخیص افت ولتاژ پاسخ می دهد.

 

۵– قرار دادن بهینه سیستم های انتقال جریان متناوب برای کاهش پدیده های PQ در GDN

به‌ جای استفاده از تنها یک  نقطه عملیاتی، بر اساس روش‌های احتمالاتی، یک شبیه‌سازی جامع بر روی GDN انجام می‌شود. این شبیه ‌سازی برای عوامل مختلف نامشخص در شبکه، به ‌عنوان‌ مثال ماهیت احتمالی آمار خطای سیستم، عدم قطعیت زمان رفع خطا و عدم تعادل شدت خطا، و تغییر تزریق جریان‌ هارمونیک‌ها تغییر شکل‌های بار و پارامترهای شبکه نیز برای ارزیابی عملکرد افت و کاهش با دقت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد. منحنی بارگیری سالانه در سال ۲۰۱۰ از نوع بارهای مختلف (ازجمله بارهای تجاری، صنعتی و مسکونی) استخراج شده و ۸۷۶۰ نقطه عملیاتی به دست آمد. ازآ نجایی ‌که الگوهای مختلفی برای بار صنعتی، بار تجاری، بار خانگی و خروجی‌های PV از نظر روز و فصل وجود دارد، برخی از شرایط عملیاتی دوباره در طول سال اتفاق می‌افتد. در این مطالعه، ارزیابی گروهی از جعبه ‌ابزار آمار در MATLAB برای یافتن شرایط عملیاتی نماینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۶– نتیجه‌ گیری

این مقاله به بررسی اثر کاهش و اثر منفی ابزاره های مرتبط با سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر  (ازجمله SVC، STATCOM و DVR) در پدیده‌های مختلف  PQ (افت ولتاژ، هارمونیک و عدم تعادل) می‌پردازد. تأثیر اندازه‌های متفاوت دستگاه‌ها و انتخاب استراتژی‌های مختلف کنترل STATCOM نیز در این مبحث مورد بررسی قرار گرفته است. یک کنترل‌کننده PI با تابع تأخیر زمانی طراحی ‌شده است تا ولتاژ تزریق‌شده در سمت   AC DVR در  PowerFactory / DIgSILENT   کنترل شود. DVR   با کنترلر پیشرفته از نظر کاهش ولتاژ عملکرد بهتری در قیاس با SVC و STATCOM  دارد. این مسئله نه‌ تنها در طی خطای ولتاژ جبران می‌شود، بلکه قابلیت بازیابی سریع ولتاژ بدون بروز مشکل، که در دیگر دستگاه‌ها تجربه شد، را دارد. این مطالعه در  یک مقیاس بزرگ GDN انجام ‌شده است. نقاط قوت و ضعف هر دستگاه در این مقاله مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفته است. در مورد GDN، راه‌حل کاهش بهینه برای هر پدیده PQ با استفاده از الگوریتم حریصانه به دست می‌آید، و عملکرد PQ در هنگام استفاده از راه‌حل‌های بهینه حاصله به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.