مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 15000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق - الکترونیک - ایران ترجمه - Irantarjomeh

شماره
۱۱
کد مقاله
ELC11
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بررسیها جهت حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) در خطوط ولتاژ بالای تایلند
نام انگلیسی
Investigations for Solving Problems of Insulator Applications in High Voltage Lines in Thailand
تعداد صفحه به فارسی
۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۲
کلمات کلیدی به فارسی
عایق
کلمات کلیدی به انگلیسی
Insulation
مرجع به فارسی
سمپوزیوم عایق برق ، ژاپن
مرجع به انگلیسی
Int. Symposium on Electrical Insulating
کشور
ژاپن

 

بررسیها جهت حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) در خطوط ولتاژ بالای تایلند
خلاصه
این مقاله یک مطالعه تحقیقاتی در خصوص حل مشکلات کاربردهای عایق در سیستمهای برقی الکتریکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. سابقه مشکلات شامل تاثیرات آلودگی و فروپاشی عایقها مورد تاکید قرار گرفته و راه‌ حلهایی جهت حل این مشکلات توسعه و ارائه گردیده است. همچمین نتایج این تحقیق نیز توضیح داده شده و مورد بحث قرار گرفته است.
 

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند

 

سابقه عمومی
به مانند بقیه موارد عایقها بصورت گسترده‌ای برای تقویت رساناهای ولتاژ بالای  بگارگرفته شده هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر که هزینه عایقهای نصب شده در مقایسه با هزینه کلی دیگر ابزارهای بکار گرفته در سیستم برق کمتر است اکنون مورد تایید قرار گرفته است. ولی با وجود کمی بها، عایقها نقش بسیار مهمی را در ثبات و پایداری سیستم برق بعهده دارند. عایقهای نصب شده از بروز خرابی در سیستمهای برقی جلوگیری می‌کنند.
با این وجود، عایقها بواسطه آلودگی محیطی که در آن نصب شده‌اند ممکن است باعث فروپاشی الکتریکی شوند. این آلودگیها می‌تواند شامل نمک دریا، آلودگی شیمیایی کارخانجات و غیره باشد.
در مواقع دیگر، عایقها ممکن است بواسطه نوسانات ولتاژ همراه با شیب بسیار زیاد که بنام ولتاژ نوسانی با شیب جلویی خوانده می‌شود و ناشی از تخلیه برق (رعد و برق) بصورت مستقیم بر خطوط برق می‌باشد و یا بواسطه سیم زمین که بصورت هوایی در نزدیکی آن قرار گرفته، آسیب دیده یا فرو پاشیده می‌شوند. وجود چنین نقصهایی بواسطه تاثیرات عایقها ممکن است بر ثبات سیستم تاثیر نامطلوب بر جای گذارد. برای کاهش این تاثیرات و خطاهای احتمالی می‌بایست از عایقهای با کیفیت بالا و عملکرد مناسب استفاده نمود.

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند

 

تحقیق و توسعه عایقها
برای حل مشکلاتی که در بالا ذکر شده است، شامل آلودگی و مشکلات فروپاشی، برخی از تحقیقات و موارد توسعه مرتبط با عایقها مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی ارتقای عملکرد الکتریکی عایقهای آلوده
برای کاهش تاثیرات آلودگی بر روی عملکرد الکتریکی عایقها، نظیر خاصیت آبگریزی و عایق لعابدار نیمه‌رسانا اقداماتی صورت پذیرفته است. براساس این اقدامات پژوهش زیر حاصل شده است:
تحقیق در خصوص عملکرد الکتریکی عایقها با استفاده از لعاب نیمه رسانا و عایقهای لاستیکی سیلیکون در محیط طبیعی و مصنوعی آلوده در تایلند مورد بررسی قرار گرفت. این بررسیها در دو پروژه برای مدت سه سال بر روی عایقهای میله‌ای بلند با توان kV33، همانگونه که در شکل ۱ مشخص می‌باشد، انجام پذیرفت.
شکل ۱٫ نمونه انواع مختلف عایقهای نصب شده که بوسیله آلوده کننده‌های شیمیایی صنایع و مراکزی که در نزدیک سواحل قرار گرفته‌اند آلوده گردیده است.
نتایج نشان می‌دهد که ولتاژ فروپاشیده عایقهای لعابدار نیمه‌رسانا بوسیله انواع مختلف آلودگیهای طبیعی در حدود ۲ الی ۳ بار بیشتر از عایقهای لعابدار معمولی بوده و کمی نیز بیشتر از عایقهای پلاستیکی سیلیکون، که در شکل ۲ نشان داده شده است، می‌باشد.
شکل ۲٫ ولتاژهای فروپاشیده عایقهای بررسی شده که تحت آلودگی ناشی از کارخانجات و صنایعی،که حدودا ۳ کیلومتر در مجاورت دریا قرار داشته‌اند، می‌باشند.

 

مطالعات و تحقیقات در خصوص حل مشکلات فروپاشی عایقها
برای فهم بهتر و یافتن روشی برای کاشتن از فروپاشی عایقها بررسیها و مطالعات زیر انجام شده است:
تاثیر ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی بر روی عایقها و بررسیهای آزمایشی بر روی کلاسهای مختلف عایقهای چینی که اغلب از نوع دیسک آویز می‌باشند انجام پذیرفته است. آزمایشات فروپاشی در هوا با پوششهای مختلف بر روی عایقها تا  صورت پذیرفت. مطالعه آزمایشی بر روی عایقهای چینی دیسک آویز نشان داده است که ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی  سبب می‌شود تا عایقها یا مقره‌های دیسک آوریز فروپاشیده شود. درصد فروپاشی با افزایش شیب ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی بیشتر می‌شود. قطبش ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی همراه با  CFO بیشتر(فروپاشی بحرانی با برقراری قوس الکتریکی) می‌تواند آسانتر از CFO کمتر، باعث فروپاشی عایقها شود.
هسته جامد عایقهای دیسک آویز می‌توانند از فروپاشی بوسیله ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی جلوگیری نماید. همانگونه که مطالعات قبل بوضوح نشان داد که عایقهای نوع B می‌توانند بوسیله ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی فروپاشیده شوند. از اینرو عایقهای دیسک آویز هسته جامد تک ساطعه (تشعشعی) یا دو ساطعه همانطور که در شکل ۳ نشان داده می‌شود ساخته شد. نتایج آزمایش انجام شده نشان داد که عایقهای     دیسک آویز هسته جامد حتی در صورتی که میزان شیب ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی تا  افزایش یابند، همانطور که در شکل ۴ نشان داده شده است، فروپاشیده نخواهند شد.
شکل ۳٫ عایقهای چینی دیسک آویز هسته جامد تک ساطعه
شکل ۴٫ نوسان سنج ولتاژ فروپاشیده ضربه‌ای با شیب جلویی بر روی عایقهای SSS در ۵۱۰۰
علاوه بر این، اندازه‌گیری ولتاژ نوسان رعد و برق در خطوط هوایی kV230  با استفاده از تقسیم ولتاژ خازن میرا و ثبت کننده ضربان انجام پذیرفت. این اندازه‌گیری برای داشتن اطلاعات ولتاژ نوسان رعد و برق، که برای طراحی بهتر و قابل اطمینان‌تر عایقهای با ولتاژ بالا ضروری می‌باشد، انجام پذیرفت.
مباحث
فعالیتهای تحقیقاتی این نتایج را به دنبال داشت:
  • این مشکلات می‌تواند با انجام فعالیتهای تحقیقاتی حل شوند.
  • امکانات آزمایشی در این خصوص مستقر گردید.
  • فعالیتهای تحقیقاتی بیشتری می‌تواند صورت پذیرد.
  • نتایج تحقیقات منجر به توسعه تکنولوژی و محصولات جدید می‌گردد.
  • محققین جدید می‌توانند پا به عرصه گذارند.
  • همکاری با دیگر موسسات می‌تواند بوجود آید.
نتیجه‌گیری :
با بررسی نتایج عایقها نتایج زیر بدست می‌آید:
تحت شرایط محیطی آلوده به انواع مواد آلوده کننده، فروپاشی ولتاژ‌های عایقهای لعابی نیمه‌رسانا در حدود ۳-۲ بار بیش از عایقهای لعابی و به میزان اندکی نیز بیش از انواع عایقهای پلاستیکی سیلیکون می‌باشد.
ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی  می‌تواند باعث فروپاشی عایقهای لعابی نوع B  (IEC-383) شود.
عایقهای دیسک آویز هسته جامد تک ساطعه یا دو ساطعه می‌تواند در برابر ولتاژ ضربه‌ای با شیب جلویی، بیش از تمامی مقادیر مشخص شده برای عایقهای استاندارد مقاومت نماید.

حل مشکلات کاربردهای عایق (مقره) خطوط ولتاژ بالای تایلند

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.