مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه برق - الکترونیک - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۱۸۱
کد مقاله
ELC181
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
نام انگلیسی
Analysis of thermal state of power transformer of captive power plant
تعداد صفحه به فارسی
۱۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
ترانسفورماتور قدرت, وضعیت فنی, حالت گرمایی, گرم ترین نقطه, دما, عمر مفید, الگوریتم, برنامه نرم افزاری, تحلیل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Power transformer, technical state, thermal mode, the hottest spot, temperature, useful lifetime, algorithm, software program, analysis
مرجع به فارسی
مقالات مهندسی
دانشگاه فنی ایالت نوسوف مگنیتوگرز، روسیه
الزویر
مرجع به انگلیسی
Procedia Engineering; International Conference on Industrial Engineering; Nosov Magnitogorsk State Technical University, Lenina Av. 38, Magnitogorsk,  Russia; Elsevier
کشور
روسیه

 

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
چکیده
این موضوع اثبات شده است که ارائه و بهره گیری از سیستم­ها جهت کنترل پیوسته­ وضعیت فنی ترانسفورماتور قدرت مشخص کننده ضرورت توسعه­ی روش­های محاسبه­ حالت­های گرمایی، پوشش عایق­ بندی و عمر سرویس باقیمانده­ تجهیزات می­باشد. معایب روش­های جاری که توسط مستندات و قوانین محلی و خارجی توصیه شده است ذکر می­شوند. به نظر می­رسد بایستی در عمل پارامترهای محیطی، حفظ حالت گرمایی و غیر خطی بودن مشخصه­های گرمایی را در نظر گرفت. ساختار الگوریتم محاسبه­ نمودارهای دما نسبت به پارامترهای بار با توجه به تاثیر عوامل فوق ارائه می­شود. بعلاوه، نرم­افزار توسعه یافته نیز به صورت مختصر تشریح می­گردد. هدف نهایی گسترش و مطالعه­ مدل توسعه ­یافته جهت محاسبه­ مشخصه گرمایی طراحی شده برای سیستم­های موجود نظارت برخط وضعیت فنی ترانسفورماتور است.

کلمات کلیدی: ترانسفورماتور قدرت، وضعیت فنی، حالت گرمایی، گرم­ ترین نقطه، دما، عمر مفید، الگوریتم، برنامه نرم­افزاری، تحلیل

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

 

۱- مقدمه
ارائه رویکردهای روش ­شناختی مقاوم برای محاسبه و پیش ­بینی عمر باقیمانده­ قطعات ترانسفورماتور بسیار ضروری است. این موضوع بخاطر مشکل ضرورت نوسازی تعداد بالایی از ترانسفورماتورها به دلیل عمر عملی آن­ها مطرح می باشد. به همین دلیل است که مشخص سازی و مستند سازی واقعی اولویت ها و توالی های زمانی در خصوص سازماندهی مجدد صنعت برق بعنوان یک امر مهم جلوه گر می شود. علاوه بر این، عیب یابی مهم مشخصه­ها در سیستم­های نظارت برخط که در ترانسفورماتورهای توان ولتاژ بالا معرفی شد شامل مقادیر دما، عمر باقیمانده و عمر سرویس ­دهی سیستم های عایق­ از جمله موارد مهم می­باشند [۱]. در این خصوص، مشکلات محاسبه­ دقیق دمای گرم ­ترین نقطه بر اساس پارامترهای بار ترانسفورماتور نیز بعنوان یک خصیصه اساسی و  حیاتی مطرح می­گردد.
مستندات و دستورالعمل ها بخش­های اصلی روش و الگوریتم ­های محاسبه حالات گرمایی ترانسفورماتور را تعریف می­کنند [۲]. به هر حال، الگوریتم­های پیشنهادی معایبی اساسی دارند که دقت محاسبه را کاهش می­دهند. از این رو مدل گرمایی سیستم خنک­ ساز که در GOST 14209-97 پیشنهاد شد ویژگی­های فیزیکی زیر که برای حالت­های گرمایی ناپایدار تعیین شده­اند را در نظر نمی­گیرد:
  • دمای قطعات ترانسفورماتور در حین فرایندهای ناپایدار براساس وابستگی­های غیرخطی تغییر می­کند.
  • دمای سیم­پیچی حفظ حرارت خود را داشته و بخاطر وابستگی غیرخطی تغییر می­کند.
  • دمای دستگاه خنک­ کننده بر روی حالت گرمایی ترانسفورماتور قدرت با توجه به ثابت زمانی حرارت­دهی آن تاثیر می­گذارد.

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

 

۲- بخش اصلی
در اجرای ترانسفورماتورهای قدرت روغنی به مشکلی برخورد می­کنیم که با دمای گرم­ترین نقطه­ی عایق­بندی سیم­پیچی مرتبط است. این مشکل تاثیری عکس بر شرط عایق­بندی داشته و ممکن است موجب خطای جدی آن شود. این همان موضوعی است که بخاطر آن دمای را بایستی در اجرای ترانسفورماتور بطور مداوم نظارت کرد. اندازه­گیری مستقیم این دما فعالیتی متداول نیست. بنابراین با توجه به افزایش دما  در لایه­های بالاتر روغن تعیین می­گردد.
برای محاسبه­ی دمای پیشنهاد می­شود معادله­ی حرارت بخش­های سیم­پیچی مجاور را به گرم­ترین نقطه­ی عایق­بندی اعمال کنیم. داده­های اولیه برای محاسبه عبارتند از: جریان سیم­پیچی، دمای لایه­های روغنی بالاتر ترانسفورماتور و نوع خنک سازی (طبیعی یا اجباری). در حالت بار ایستای ترانسفورماتور، فرمول­های اثبات­ شده در [۲] استفاده می­شوند: برای خنک سازی طبیعی (ON):
۲٫۱ محاسبه­ دما در حالت گرمایی ناپایدار
از فرمول­های (۱) و (۲) نتیجه می­شود که تغییر بار ترانسفورماتور موجب تغییر اختلاف بین دماهای گرم­ترین نقطه و لایه­های بالاتر روغن می­شود. این وابستگی­ها فرایندهای گذرایی که در زمان تغییر این دما روی می­دهد را منعکس نمی­کنند اما ممکن است با استفاده از مدل مشابه [۳] بدست آیند.
۲٫۲ شرح الگوریتم توسعه یافته
در الگوریتم برنامه­ی نرم­افزاری توسعه یافته، تصحیحات زیر راجع به مدل گرمایی ترانسفورماتورهای قدرت معرفی می­شود:
  • در روش­های تکراری محاسبه­ی حالت گرمایی، نرخ تغییر مقاومت­های اهمی سیم­پیچ به مقدار دمای محاسبه شده بستگی دارد.
  • در محاسبه­ی حالت گرمایی با توجه به ثابت زمانی حرارت­دهی، دمای محیط در نظر گرفته می­شود.
  • بار برای هر حالت بار ترانسفورماتور محاسبه می­شود.
ساختار الگوریتم توسعه یافته برای محاسبه­ی حالت­های گرمایی در شکل۱ نشان داده می­شود. نسبت­های بار در نمودار مجموعه و با توجه به تغییرات دمای محیط وسیله­، محدوده دمای تنظیمی گرم­ترین نقطه و پوشش با روش­های تکراری محاسبه می­شوند [۲].
۲٫۳ مثالی از برنامه کاربردی
شکل۲ نمودارهای زمان­بندی تغییر توان اکتیو P و توان راکتیو Q ترانسفورماتور TDMS 63000/100000110U1 را نشان می­دهد. شکل­ها برای یک حالت ۲۴ ساعته زمستانی نمونه تحت شرایط اجرای ترانسفورماتور در یکی از ایستگاه­های فرعی اجرایی تبدیل رسم می­شود.

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

 

۳- نتیجه­ گیری
برنامه­ی توسعه یافته گزینه­های زیر را ارائه می­کند:
  • محاسبه و پیش­بینی حداکثر دماها با توجه به تغییرات دمای محیط و همچنین تغییر بار ترانسفورماتور در زمان تابستان و زمستان؛
  • در نظر گرفتن مشخصه­های گرمایی ترانسفورماتورهای قدرت مختلف با سیستم­های خنک­ساز متفاوت؛
  • تصویر کردن دمای گرم­ترین نقطه و روغن در لایه­های بالاتر در کنار رفتار پوشش ترانسفورماتور؛
  • محاسبه­ی سالیانه­ی پوشش عایق نسبی براساس تغییر دمای گرم­ترین نقطه­ی ترانسفورماتور در ۲۴ ساعت و یک سال؛
  • فراهم آوردن اطلاعات جریان برای کارکنان بخش کنترل.
الگوریتم توسعه یافته محاسبه­ی حالات گرمایی ترانسفورماتور و نیز تحلیل وضعیت گرمایی در حالت نظارت برخط را ممکن می­سازد. بدین منظور به داخل الگوریتم­های نرم­افزاری سیستم­های نظارتی معرفی شده در ترانسفورماتورها [۷,۸] گنجانده می­شود. این کار موجب افزایش بازدهی کنترل فنی حالت می­شود [۹,۱۰].
نرم­افزار سیستم نظارتی ترانسفورماتور بایستی شامل مدل­های گرمایی نیز باشد. این موضوع برای فهم دقیق حالت عملکردی ترانسفورماتور جهت تشخیص سریع خطا شرطی لازم است. منطقی است سیستم­هایی را توسعه دهیم که خطاها را به وسیله­ی مقایسه­ی نتایج اندازه­گیری با مقادیر “پیش­بینی­شده” از مدل مقایسه می­کنند [۱۱-۱۳]. این روشی برای مشخص ساختن بارهای ترانسفورماتوری در شرایط محیطی ذهنی و کاهش تلفات توان الکتریکی ناشی از بهینه سازی بار است.

تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.