مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه متالورژی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده متالورژی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۲۲
کد مقاله
MTL022
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی برای تغییر شکل  القایی- جوش در ورقه های فولادی کشتی
نام انگلیسی
The Application of Artificial Neural Networks to Weld-Induced Deformation in Ship Plate
تعداد صفحه به فارسی
۳۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
شبکه‌های عصبی، تغییر شکل، پیچیدگی، ساخت کشتی، صفحه نازک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Neural Networks, Deformation, Distortion, Ship Construction, Thin Plate
مرجع به فارسی
ژورنال جوشکاری
دپارتمان تکنولوژی دریایی، دانشگاه نیوکاسل، اسکاتلند
مرجع به انگلیسی
American Welding Society and the Welding Research Council; Department of Marine Technology, University of Newcastle,  Scotland.
کشور
ایالات متحده

 

کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی برای تغییر شکل  القایی- جوش در ورقه های فولادی کشتی

چکیده
یک مدل شبکه عصبی مصنوعی برای استفاده در مطالعه‌ای بر روی فاکتورهای تاثیرگذار بر تغییر شکل ورقه های فولادی با درجه D و DH و ضخامت ۶ تا ۸ میلیمتر توسعه یافت. تغذیه داده‌ها به درون مدل از طریق یک عدد مهم، که دقیقا به وسیله آزمایشات جوشکاری کنترل می‌شود،  و همچنین ز طریق اندازه‌گیریهای متعاقب مرتبط با تغییر شکل، انجام می‌پذیرد. بر روی این مدل توسعه، یک تحلیل حساسیت انجام پذیرفته که در آن عددی، از فاکتورهای ظاهرا” مهم، نمایان و آشکار شده و مشخص می‌شود که این فاکتور در تغییر شکل تاثیر می‌گذارد. از این مطلب چنین استنباط می‌گردد که مقدار کربن ورقه های فولادی، نقش مهمی را در مقدار تغییر شکل بوجود آمده به وسیله فرآیند جوشکاری بازی می‌کند. ساز و کار و مکانیزم اثر کربن ارتباط داشتن آن بر روی اندازه دانه ، دمای تبدیل، خواص مکانیکی و مقدار پرلیت حداقل مشخص می‌کند. این امر ثابت می‌کند که افزایش مقدار کربن در کاهش تغییر شکل صفحه نازک به وسیله جوشکاری مفید و سودمند است.

کلمات کلیدی:  شبکه‌های عصبی، تغییر شکل، پیچیدگی، ساخت کشتی، صفحه نازک

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

مقدمه  
برای سالیان متمادی، تغییر شکل ایجاد شده به وسیله جوشکاری در کارخانه‌های کشتی سازی بعنوان یک علت معمول در اصلاح هزینه‌ها بشمار می‌آمده  است. به هر حال ، این اثر موجب بدتر شدن وضعیت  روساخت و کاهش ضخامت سطح صفحه می‌شود (مرجع ۱). به هنگامی‌که ضخامت صفحه کاهش می‌یابد، مقدار تغییر شکل تمایل به افزایش دارد(مرجع ۲). در موارد بسیاری، تغییر شکل واقعا” حالت کمانش یا تاب خوردگی بخود می‌گیرد (مرجع ۳). در این خصوص، مطالعات زیادی، با پتانسیلهای مختلف، برای حل معضل تغییر شکل انجام شد، ولی با این وجود، مشکل هنوز باقی مانده است (مرجع ۲ و ۴). البته لازم به ذکر است که  برخی از موارد  اصلاح شده‌اند،  ولی این مساله کامل حل نگردیده است. نقطه تمرکز این موارد بیشتر بر روی بهبود خصوصیات نورد و امکانات سرد کردن سطح و اثرات آن  بر روی ویژگی و کیفیت ورقه های فولادی استفاده شده استوار بوده است( مرجع ۵). همچنین فرآیندهای برشکاری صفحه با معرفی تکنیکهایی مانند برشکاری با قوس پلاسمای زیر آبی و برشکاری با پرتوی لیزر بهبود پیدا می‌کنند(مرجع ۶). لازم به ذکر است که این مسئله عنوان شده است که هر دوی این فرآیند‌ها، تنش باقی مانده در سطح برش خورده و عمق منطقه سخت شده را به حداقل می‌رسانند. همچنین تکنیکهای جوشکاری با کاهش تدریجی در گرمای ورودی دارای پیشرفت بوده‌اند. معرفی جوشکاری با پرتوی لیزر (مرجع ۷) و مشتقات آن (مرجع ۸) موجب کاهش در درجه گرمای ورودی می‌شود. در نتیجه، تغییر شکل مطابق با آن کاهش می‌یابد.
در مقایسه با روشهای عملی برای کاهش تغییر شکل، دیدگاهها و روشهای زیادی وجود دارند.  یکی از این روشها، مدیریت به اشتراک کذاری خطر            (Risk Shared Management) می‌باشد (مرجع ۹)، که دارای برخی از امتیازات مشخص است. برای کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی در تغییر شکل جوش یکسری از کارها و تحقیقات مقدماتی صورت گرفته شده است (مرجع ۱۰). تعدادی از مدلهای تغییر شکل جوش گسترش یافته (مراجع ۱۱ و ۱۲)، ولی در عین حال، آنها  از مشکل پیش‌بینی شده تغییر شکل متقارن رنج می‌برند.
مبدا و منشا شبکه های عصبی علم زیست‌شناسی است. با این همه ، اصلی که شبکه‌های عصبی مصنوعی را گسترش داده است اصطلاح عمومی‌ مورد استفاده برای توضیح مدلهای ریاضی است. تعدادی از مطالعات ، مزایا و امتیازات این روش را در فرآیندهای جوشکاری نشان می‌دهند. انتقال فلز ( مرجع ۱۳)، خواص مکانیکی(مرجع ۱۴)، انتشار صوتی(مرجع ۱۵) و پیش‌بینی تغییر شکل مقدماتی (مرجع ۱۶)  وجود دارد. به علاوه ، یک مرور(مرجع ۱۷) بر روی استفاده از شبکه‌های عصبی در علم مواد انجام شده که به تعدادی مناطق در فرآیند جوشکاری اشاره دارد نه به تغییر شکل جوشکاری.
اصل و پایه یک شبکه عصبی در شکل ۱ نمایش داده شده است. این شکل شامل اجزاء زیر است:
  • یک لایه ورودی که سیگنال را از محیط دریافت می‌کند.
  • یک لایه خروجی که سیگنال را به محیط انتقال می‌دهد.
  • یک یا چند لایه مخفی که سیگنالهای ورودی و خروجی را در شبکه خودش نگه می‌دارد.

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

آزمایش تجربی
موادی که استفاده می‌شوند در جدول ۱ نمایش داده شده است. دو فولادی که به عنوان نمونه هستند با ساختمان و ساختار کشتی جنگی مطابقت دارند که DH 36 برای نواحی و مناطقی با استحکام بالاتر (۲N/mm 360<) استفاده می‌شود و D در مناطقی که یک استحکام حداقل ۲N/mm 235 قابل قبول است استفاده می‌شود. همه ورقه های پایهm 5×۲ به صورت سطح سرد شده و شرایط تحویل و ذخیره‌سازی یکسان است. هر صفحه پایه ساچمه‌زنی(شن پاشی) شده و به وسیله فرآیند آستر کردن مشابه تحت شرایط ظاهرا یکسان آسترکاری می‌شود. جدول ۲ متغیرهایی که برای مطالعه از ماده صفحه تهیه شده است را نشان می‌دهد. لیست کامل متغیرها در پیوست ۱ وجود دارد.
توسعه مدل
در نهایت، ۱۳۲ ورقه آزمایش تهیه می‌شوند که منجر به ۶۶ قاب کوچک جوش داده شده می‌شود. همه داده‌ها بر روی صفحه و یا برنامه اکسل ثبت می‌شوند و این به ما اجازه نمایش گرافیکی از شکلها و طرحهای سطحی بعد از خال جوش، بعد از جوشکاری و بعد از تغییر شکل واقعی را می‌دهد. یک مثال از هر یک ، در شکلهای ۳A-C نمایش داده شده است.
مدلهای شبکه عصبی زیر برای انتخاب در نظر گرفته می‌شوند:
  • Perceptron چند لایه (MLP) (مراجع ۱۸- ۲۰)
  • پیشخوراند ( Feed-Forward) عمومی(GFF) (مراجع ۱۸ – ۲۰)
  • پیشخوراند ( Feed-Forward) مدولی (MFF) (مراجع ۱۸ – ۲۰)
MLP ها مثل زنجیره‌ها و رشته‌های شبکه‌های پیشخوراند با انتشار و تکثیر عقبتر، لایه‌گذاری می‌شوند. این شبکه‌ها راههایی برای کاربردهای بی‌شمار و متعدد نیازمند به الگوی طبقه‌بندی آماری پیدا می‌کنند. مهمترین امتیاز این است که آنها برای استفاده ساده هستند و آنها می‌توانند به هر نگاشت ورودی/خروجی شبیه‌سازی شوند. عیب مهم این است که آنها به طور آهسته تمرین می‌کنند و نیازمند مقدار قابل ملاحظه‌ای داده تمرینی هستند.
GFF ها یک تعمیم از MLP هستند چنانکه اتصالات می‌توانند از روی یک یا چند لایه بپرند. در تئوری ، یک MLP می‌تواند هر مشکلی که یک GFF حل می‌کند را حل کند. در عمل ، شبکه‌های GFF اغلب مساله را با کارایی و بازدهی بالاتر حل می‌کنند.
MFF ها یک رده مشخص از MLP هستند. این شبکه‌ها ورودیها را با استفاده از چندین PLP مشابه پردازش می‌کنند و سپس نتایج را دوباره ترکیب می‌کنند. این منجر به ایجاد برخی ساختار در توپولوژی می‌شود که زمینه تخصصی تابع را در هر زیر مدول ترویج می‌دهد.
بر خلاف MLP ، شبکه‌های مدولی قابلیت ارتباط کامل بین لایه‌ها را ندارد. در نتیجه این مساله ، اعداد کوچکتر وزن نیازمند شبکه با اندازه یکسان هستند. این مساله منجر به افزایش سرعت دفعات تمرین و کاهش تعداد نمونه‌های تمرینی مورد نیاز می‌شود.
۲۸ مجموعه از داده‌ها برای صفحه با ضخامت ۶mm برای تمرین مدلها و سه مجموعه برای آزمایش آنها استفاده می‌شود. سه مجموعه تصادفی برای آزمایش از بین مجموعه داده‌ها انتخاب می‌شوند. نسبت آزمایش به تمرین تغییر می‌کند ولی وقتی که مدل با داده‌های کمتر تمرین می‌کند دقت پیش‌بینی کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از توپولوژی مدل پایه که به وسیله نرم‌افزار NeuroSolutions تهیه می‌شود شبکه‌ها بدون تغییر مدل توپولوژی برای پیدا کردن بهترین مجموعه داده تهیه شده تغییر می‌کند.

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

حساسیت خروجیها
مدل توسعه یافته نهایی که شامل داده‌های یکجای ۶mm و ۸mm می‌باشد برای تعیین ورودیهای مهم که بر روی پیش‌بینی منتج شده از تغییر شکل جوش تاثیر می‌گذارند اجرا می‌شود. تحلیل حساسیت به وسیله نرم‌افزار عصبی که NeuroSolutions  نامیده می‌شود انجام می‌شود. شکل ۵ نتایجش را نشان می‌دهد. یک فاکتور که حساس نیست توپولوژی مقدماتی صفحه خال جوش خورده است. کار دیگر ( مراجع ۲۳ و ۲۴ ) نشان می‌دهد که شکل مقدماتی تحت تاثیر جایی که پس از آن تغییر شکل به وسیله جوش ایجاد می‌شود قرار می‌گیرد.به طور خلاصه ، مهمترین فاکتورها با بخش پاسخگوی آن بدون هیچ اولویتی به صورت زیر است:
– درجه فولاد ———————–  نورد فولاد
– فرآیند برشکاری ——————-  کشتی سازی
– کربن هم ظرفیت ( معادل ، CE)——— نورد فولاد ولی به وسیله کشتی‌سازی تعیین می‌شود
– نسبت استحکام تسلیم به کششی ——–  نورد فولاد
– فرآیند برشکاری ——————-  کشتی‌سازی
– عملیات نورد صفحه —————-  نورد فولاد
هر کدام از این فاکتورها با جزئیات بیشتر با استفاده از انحراف استاندارد و اعداد I به عنوان نشانه تغییر شکل بررسی و آزمایش می‌شوند. حاصل در جدول ۳ نشان داده شده است.  

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

درجه فولاد
تغییر شکل مربوط به فولاد درجه DH 36 کمتر از درجه D است یعنی فولاد با استحکام بالاتر حساسیت کمتر تغییر شکل دارد. این مساله می‌تواند مربوط به اختلافهای ریز ساختاری با وجود یک گرایش برای تولید اندازه ذرات ریزتر در DH 36 با استحکام بالاتر به دلیل حضور نیوبیوم در فولاد باشد ( مرجع ۲۵).
به علاوه ، فولاد DH 36 یک مقدار متوسط کربن بیشتر از فولاد درجه D دارد و بنابراین مقدار بیشتری پرلیت دارد که چکش‌خوری صفحه را کاهش می‌دهد و حساسیت کمتر را برای تغییر شکل می‌سازد. یک عدد نمونه ۸ میکرومتر برای DH 36 است. به هر حال ، همپوشانی قابل توجه در محدوده اندازه ذرات تولید شده برای D و DH 36 به دلیل اثرات ضخامت صفحه و دیگر فاکتورهای فرآیند وجود دارد.
فرآیند برشکاری
یک نتیجه نسبتا تعجب‌آور این است که برش قوس پلاسمای زیرآبی ورقه ها منجر به کاهش تغییر شکل بعد از جوشکاری می‌شود. کار قبلی ( مرجع ۶ ) خلاف این اثر را نشان می‌دهد. تهیه لبه جوش این کار در یک زاویه ۳۰ درجه بود. با معرفی این ، قسمت اعظم سطح برش خورده خارج می‌شود. کار اضافی با استفاده از ورقه های فولادی با درجه D با ضخامت یکسان ۶mm انجام می‌شود که در آن یک لبه برش با پرتوی لیزر و یک لبه برش با قوس پلاسمای زیرآبی ساخته شده است. این به ما اجازه یک مقایسه در مورد خصوصیات منطقه تحت تاثیر گرما قرار گرفته (HAZ) در یک لبه سطحی واقعی را   می‌دهد. داده‌ها در جدول ۴ نشان داده شده است و HAZ برش با پرتوی لیزر به طور میانگین کمی ‌باریکتر از HAZ برش با قوس پلاسمای زیرآبی است. به هر حال ، یک اثر از باند سفید در HAZ برش با پرتوی لیزر وجود دارد و این مربوط به حضور مارتنزیت و تضمین سختی بالاتر می‌شود. تعیین سختی دو HAZ انجام شده و در شکل ۶ نمایش داده شده است. این واضح است که برش با قوس پلاسمای زیرآبی بیشترین سختی کلی را در نزدیکی سطح برش دارد. به هر حال ، در پایین جوش که فقط یک سطح برش باقیمانده وجود دارد برش با قوس پلاسمای زیرآبی حدود ۱۰۰ HV1 بیشتر از برش با پرتوی لیزر است. این اختلاف با حرکت به سمت عقب بر روی صفحه پایه کاهش پیدا می‌کند. هیچ دلیلی برای بالاتر بودن سختی در منطقه با باند سفید نسبت به دیگر مناطق آزمایش شده وجود ندارد. این همچنین نشان می‌دهد که سختی صفحه پایه در همه مناطق حدودا در ۰٫۳mm عقبتر از سطح برش بدست می‌آید.

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

کربن هم ظرفیت
دید و نظر ابتدایی این است که با افزایش کربن معادل تغییر شکل کاهش پیدا می‌کند. در فولادهای معمول مهمترین و اصلی‌ترین اجزا کربن معادل ، کربن و منگنز است ( مرجع ۲۵ ) که در معادله ۱ نشان داده شده است
استحکام تسلیم / استحکام کششی
یک نقطه شروع برای این فاکتور رابطه نسبی بین ترکیب و استحکام است. معادله ۲ و ۳ که در زیر نشان داده شده بر پایه کار انجام شده به وسیله Pickering و Gladman است (مرجع ۲۸).
عملیات نورد صفحه
نورد عادی کمترین فرآیند حساس برای تغییر شکل اتفاق افتاده به وسیله فرآیند as-rolled است و عادی به عنوان حساسترین برای تغییر شکل است. به هر حال، یک انحراف مهم مربوط به تعداد ورقه های عادی‌تر به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به as-rolled و نورد عادی وجود دارد. این واضح است که کار بیشتر در این زمینه و حوزه مشخص لازم است.

جوش ورقه کشتی شبکه عصبی مصنوعی

 

نتیجه گیری
به طور واضح یک پتانسیل مهم برای کاربرد شبکه‌های عصبی مصنوعی برای موضوعات مربوط به تغییر شکل وجود دارد. به هر حال ، این مهم است که تشخیص داده شود که خروجیهای مدلها نمی‌توانند یک صورت ظاهر باشند و یک برداشت علمی‌ برای گرایش به پیشرفت از آنها لازم است. در مورد اثر کربن در این کار مشخص تلاش شده است. این کار برای ابزار تحلیل حساسیت برای شناسایی برخی جنبه‌های فرآیند استفاده می‌شود که قبلا نقش آن برای تغییر شکل مشخص نشده است.
تعدادی از فاکتورهای مربوط به تغییر شکل شناسایی شدند که می‌توانند در مرحله صفحه مشخص شوند مانند مقدار کربن ، نسبت YS/TS و عملیات نورد. قبول این فاکتورها موجب کاهش تغییر شکل مربوط به برشکاری و جوش در صفحات / ورقه های با ضخامت ۶mm و ۸mm خواهد شد ولی مسلما حذف نخواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.