مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

دارو رسانی میکروالکترومکانیک بیولوژی

دارو رسانی میکروالکترومکانیک بیولوژی

دارو رسانی میکروالکترومکانیک بیولوژی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۷۸
کد مقاله
MDSN78
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
دارو رسانی با میکروالکترومکانیک بر پایه بیولوژی
خلاصه شده
نام انگلیسی
BioMEMS in drug delivery
Summarized
تعداد صفحه به فارسی
۱۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
دارو رسانی، میکروالکترومکانیک، بیولوژی
کلمات کلیدی به انگلیسی
BioMEMS, drug delivery
مرجع به فارسی
مقالات پیشرفته دارو رسانی
الزویر
مرجع به انگلیسی
Advanced Drug Delivery Reviews
Elsevier
کشور
ایالات متحده

 

دارو رسانی با میکروالکترومکانیک بر پایه بیولوژی

خلاصه شده

چکیده

تلاش جهت طراحی دستگاه های پزشکی کوچک مقیاس که می توانند به طور قابل اعتماد و یکنواخت تولید انبوه شوند، بسیاری از محققان را تشویق نموده تا از فناوری های پردازشی صنعت نیمه هادی ها بهره جویند. با عملکرد در مقیاس طول بسیار کوچک‌تر، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی بر پایه بیولوژی BioMEMS)) حاصله فرصت‌های زیادی را برای بهبود دارو رسانی فراهم کرده اند: بطور مثال می توان از واکسیناسیون با دوز پایین و دارو رسانی از طریق پوست بدون درد با بهره گیری از میکروسوزن‌های دقیقا مهندسی شده که لایه مانع پوستی را بدون رسیدن به عصب سوراخ می‌کند نام برد. پمپ ها و مخازن BioMEMS کم مصرف و کم حجم را می توان براحتی در بدن کاشت، این در حالی است که امکان کاشت سیستم های پمپاژ معمولی وجود ندارد.

مقدمه

شاید برخی سیستم‌های پیشرفته‌ی دارو رسانی[۱] را به این صورت در نظر بگیرند که تعدادی ذره‌ی در ابعاد آنگستروم که توانایی موقعیت‌یابی به صورت هوشمندانه را دارند وارد بدن بیمار می‌شوند و داروها را در زمان مقتضی دقیقاً به همان مولکول‌هایی می‌رسانند که به آن نیاز دارند. گرچه این طرز تفکر خیال‌پردازانه هیچگاه عملی به نظر نرسد، ولی در حال حاضر عظیمی جدی و راسخ برای گسترش و توسعه‌ی هر چه بهتر و بیش‌تر تجهیزات میکروسکوپیکی دارو رسانی به وجود آمده است و پیرو آن دانشمندان به دنبال این هستند تا وظایفی را عملی سازند که اساساً در ابعاد میکروسکوپی قابل انجام است. این هدف از دو جنبه در حال پیگیری است [۱]: نخست، تجهیزات دارو رسانی در ابعاد مولکولی ساخته می‌شوند و با استفاده از الگوهای فرآیندهای بزرگ مقیاس به دنبال ایجاد کاربردهایی در مقیاس کوچک هستند. نانوذرات پلیمری دِندریمر [۲,۳] و غشاهای با محیط متخلخل در ابعاد نانوی خودسامان‌دهنده[۲] [۴] تنها دو مثال از این جنبه هستند، مثال‌هایی که در آن‌ها، سیستم مد نظر از اجزایی در ابعاد مولکول‌ها تشکیل شده است و خواص شیمیایی و فیزیکی آن‌ها توسط ما دستکاری می‌شود.
اصول ساخت بیش‌تر تجهیزات BioMEMS لیتوگرافی است، مبحثی که در ابعاد میکرو یا نانو صورت می‌گیرد و غالباً با بریدن یک ماده‌ی پلیمری و ماشین‌کاری آن همراه است. ماده‌ای که در پوشش این تجهیزات بیش از همه کاربرد دارد، سیلیکون است. در بخشی که پوشش پلیمر برداشته شود، لایه‌ی در معرض هوا ممکن است تیره شود، با سایر مواد شیمیایی واکنش دهد یا با مواد دیگری مانند فلزات یا عایق‌ها، دوباره پوشانیده شود.
از روش‌های مشابهی برای ساختن تجهیزات مورد نیاز در سیستم‌های دارو رسانی استفاده می‌شود و این تجهیزات بسیار کوچک شده دارای قابلیت‌های شگرفی هستند. کوچک‌سازی تجهیزات سیستم‌های دارو رسانی این امکان را فراهم کرده است تا سرعت دارو رسانی افزایش یابد، انتقال آن از طریق پوست بدون درد انجام گیرد، تجهیزات نگه‌داری و پمپ کردن به قدری کوچک باشند تا در هر نقطه از بدن قابل استفاده باشند، فرمولاسیون داروها بر اساس نقطه‌ی اثر آن‌ها شکل بگیرد و ذرات میکرویی و نانویی کاملاً یکنواختی با هندسه‌های پیچیده و وظایف مشخص تزریق یا بلعیده شوند. این مقاله به دنبال کشف تأثیر تجهیزات BioMEMS در هر یک از زمینه‌ها است. این کوچک‌سازی تجهیزات هم‌چنین این امکان را برای سایر تجهیزات پزشکی مانند الکترودها، کادِتِرها، میل‌های جراحی و استِنت‌ها فراهم می‌کند تا آن‌ها نیز دقیق‌تر و هماهنگ‌تر با سنسورها، کنترلرهای کامپیوتری و تجهیزات بی‌سیم ارتباط برقرار کنند.

خلاصه

تکنولوژی MEMS شرایط بسیار مطلوبی را برای توسعه دادن سیستم‌های دارو رسانی فراهم می‌کند. در دارو رسانیهای تعرقی از راه پوست، استفاده از سرنگ‌های میکرونی می‌تواند به راحتی و بدون درد همان عمل آمپول‌ها و سرنگ‌های عادی را انجام دهد. از این گذشته، استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود تا واکسن‌ها به صورت زیرپوستی انتقال یابند و در نهایت کنترل ایمن‌سازی پوست از هر حیث تأمین شود. برخی از طراحی‌های مربوطه به سرنگ‌های میکرونی در مرحله تجاری‌سازی قرار گرفته‌اند و در بعضی کلینیک‌ها به طور آزمایشی از آن‌ها استفاده می‌شود.
تمام این موارد، در طول‌های بسیار ریزی انجام می‌شود که جای کار و پیشرفت بسیاری در هر یک وجود دارد. گذشت دهه‌ها پیشرفت شدید صنعت نیمه‌رساناها باعث شده است تا زیرساخت‌های مناسبی برای ساخت تجهیزات MEMS با دقت بالا، اطمینان زیاد و قابلیت ردیابی مناسب فراهم شود. گسترش بیوسنسورهای MEMS که هم اکنون در حال توسعه است، خارج از بحث این مقاله است. در این تجهیزات استفاده از حسگر‌ها و روش‌های اتوماتیک کنترل حلقه بسته مورد بررسی قرار می‌گیرند.
[۱] perfect drug delivery system
[۲] self-assembled nanoporous membranes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.