مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رقابت بر مبنای شایستگی

رقابت بر مبنای شایستگی

رقابت بر مبنای شایستگی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۱۳
کد مقاله
MNG213
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
رقابت بر مبنای شایستگی
نام انگلیسی
Competence-Based Competition
تعداد صفحه به فارسی
۶۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
رقابت، شایستگی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Competence, Competition
مرجع به فارسی
جی. هامل
مرجع به انگلیسی
G. Hamel
کشور

 

رقابت بر مبنای شایستگی

  فصل ۱٫ مفهوم شایستگی محوری
شایستگی محوری تعریف: “پیشنهاد آغازین ما در این زمینه آن است که رقابت بین شرکت ها مشابه با یک مسابقه برای کسب تبحر در سزاواری می باشد، همانگونه که چنین رقابتی برای موقعیت های بازاری و کسب قدرت بازاری نیز مدنظر خواهد بود”
 

 

شایستگی محوری چیست؟
یکپارچه سازی مهارت ها
شایستگی در حقیقت به عنوان مجموعه ای از مهارت ها و فناوری های اصلی، به جای صرف یک مورد یا مهارت و فناوری گسسته و خاص، به شمار می آید. بعنوان یک مثال درمبحث سزاواری یا شایستگی می توان به  شرکت پست فدرال اکسپرس اشاره نموده که توانایی  مطلوبی در زمینه بسته بندی، انتقال و ارسال بسته های مختلف، شامل فناوری های بارکدینگ، مهارت های برنامه نویسی خطی و مجموعه ای از این مؤلفه های مرتبط بدست آورده است. یک شایستگی یا سزاواری محوری معرف جامعیت و یکپارچه سازی مهارت های مختلف فردی می باشد. بنابراین می توان اینگونه اذعان داشت که این یکپارچه سازی یا جامعیت به عنوان یک ویژگی اصلی متمایزکننده در مبحث سزاواری محوری به شمار می آید.

 

انواع سزاواری های محوری
احتمالاً صدها روش مختلف جهت رده بندی سزاواری های محوری وجود دارد. بر این مبنا مشخص ساخته ایم که تمایز این ویژگی با توجه به سه نوع گسترده می تواند مفید باشد: سزاواری های مبتنی بر دسترسی به بازار (مدیریت توسعه برند، فروش و بازاریابی، توزیع و لجستیک، پشتیبانی فنی و غیره ـ کلیه این مهارت ها سبب می شود تا یک شرکت در مجاورت یا نزدیکی با مشتریان خود قرا گیرد). سزاواری های مرتبط با یکپارچگی یا جامعیت (سزاواری هایی نظیر کیفیت، مدیریت زمان چرخه، مدیریت به هنگام و غیره، که به یک شرکت اجازه می دهد که کارهای خود را به صورت سریعتر، انعطاف پذیرتر یا با پایایی بیشتری در مقایسه با رقبای خود انجام دهد)، و نهایتاً سزاواری های مرتبط با کارکرد (مهارت هایی که سبب می شود تا شرکت قابلیت سرمایه گذاری بر روی خدمات یا محصولات خود که دارای کارکرد منحصر به فردی می باشند را داشته باشد، آن هم با توجه به سرمایه گذاری بر روی محصول با در نظرگیری مزیت های خاص مشتری، به جای صرف بهتر ساختن یک محصول).

 

سزاواری محوری به عنوان یک دیدگاه تکمیلی
سزاواری های محوری در برابر مزیت های رقابتی
در عین آنکه کلیه سزاواری های محوری به عنوان منابع مزیت های رقابتی به شمار می آیند، همگی مزیت های رقابتی را نمی توان در رده سزاواری های محوری جای داد. یک شرکت ممکن است دارای قراردادهای خاص با مجوزهای مرتبط باشد یا یک مجوز خاص واردات برای یک محصول خاص داشته باشد، و یا آنکه یک شرکت تجاری ممکن است به صورت ترجیحی در مجاورت با تأمین کنندگان مواد خام قرار گرفته باشد، یا آنکه یک شرکت در نزدیکی محل جغرافیایی مشخصی باشد که در آنجا هزینه دستمزد پایین است.

 

سزاواری / شایستگی محوری در برابر محصولات
رویکرد مربوط به سزاواری  / شایستگی را میتوان در خصوص ایجاد استراتژی های مرتبط با متمایزسازی تعاملات خود با بازاریابان بکار برد، که در این زمینه تمرکز این ویژگی محصول یا خدمات نهایی، به جای سزاواری های اصلی، می باشد.

 

سهم سزاواری محوری در برابر سهم محصول محوری در مقابل سهم محصول نهایی
عبارت “سهم بازار” همانگونه که نوعاً به وسیله استراتژیست ها و محققین بکار گرفته می شود، تقریباً به صورت انحصاری به “سهم برند” یا “سهم محصول نهایی” اشاره دارد. با این حال رهبری مرتبط با سزاواری یا شایستگی حداقل جایی مجزا یا مستقل از رهبری محصول قرار گرفته است.

 

فصل ۲٫ مدیریت سزاواری ها / شایستگی های محوری

شفافیت تعریف شرکتی در خصوص سزاواری ها یا شایستگی های محوری، و میزان اجماعی که در باره این تعریف وجود دارد، را می توان بعنوان ابتدایی ترین آزمایش در خصوص ظرفیت شرکتی در زمینه مدیریت سزاواری های محوری آن شرکت بحساب آورد.
چهار وظیفه کلیدی در مدیریت سزاواری / شایستگی اصلی مدنظر می باشند: انتخاب سزاواری های محوری، ایجاد سزاواری های محوری، پیاده سازی های سزاواری های محوری، محافظت از سزاواری های محوری.

 

انتخاب سزاواری های محوری
در صورتی که توان سزاواری های محوری یک شرکت به طور قابل توجهی مشخص کننده رقابت پذیری محصولات یا خدمات جاری آن شرکت باشد، و ظرفیت آن جهت ایجاد فرصت های شغلی جدید آتی در نظر گرفته شود، بنابراین هویت و سلامت این سزاواری ها را می بایست به عنوان یک نقطه مورد بررسی برای مدیران ارشد در نظر داشت.

 

فصل ۳٫ شایستگی محوری، رقابت و تحلیل بازار

با پیوند مقوله درک محیط رقابتی با مفهوم شایستگی های محوری، افراد فعال در این عرصه قابلیت تعیین این موضوع را خواهند داشت که چگونه و در کجا می بایست اقدام به انتقال سزاواری های خود در داخل سازمان ها نموده و چگونه قابلیت شناسایی فرصت ها برای حاصل آوردن سود را  خواهند داشت.
مباحث امروزی در خصوص مزیت رقابتی سبب ارائه یکسری از ویژگی های تعارض برانگیز در ارتباط با دنیای تجاری شده است … یکی از فلسفه های مطرح شده در این زمینه مزیت رقابتی را به صورت ابتدا به ساکن به عنوان یک تابع مربوط به جذابیت صنعتی و موقعیت بازاری هر یک از شرکت تلقی می نماید … در این زمینه بر روی مزیت های فلسفه نگاه به “بیرون” تأکید شده است. یکی از ویژگی های مطرح شده جایگزین و قابل توجه تأکید بر روی یکسری از منابع در قالب دارایی های ملموس و ناملموس می باشد که شرکت ها قابلیت حاصل آوردن آنها را دارند. بر این مبنا به متخصصین تجاری توصیه می شود تا اقدام به تمرکز بر روی گسترش دارایی ها و قابلیت های خود به عنوان مبنایی برای مزیت رقابتی پایدار نمایند.

 

تأمین خدماتی مالی ضروری
خدمات مالی یا خدمات مربوط به دارایی که می بایست آن را جهت تقویت موقعیت بازاری خود بکار گرفت را می توان با توجه به چهار روش محتمل ذیل حاصل آورد:

 

شاخص های ساختاری اهمیت شایستگی های محوری
شاخص های ارتباط مشتری
طبیعت تعاملات یا “نقاط تماس” با مشتریان به عنوان یک عامل مهم نوع دارایی های ضروری به شمار می آید تا از این طریق قابلیت تعامل مؤثر با بازار فراهم شود.
  1. پراکندگی مشتری. هر چه که مشتریان پراکنده تر باشند دسترسی به آنها سخت تر خواهد بود و بعلاوه یکی از ویژگیهای مهم ر این زمینه ایجاد یک تابع یا عملکرد توزیعی داخل خانگی اساسی می باشد.
  2. دفعات خرید. این متغیر به ضروریت و آسانی موردی اشاره دارد که با توجه به آن ارتباط با مشتری را می توان در خلال زمان حاصل آورد … دسترسی به سزاواری های محوری به سرعت سبب ایجاد برندهای موفقی گردیده و بر این مبنا سبب خرید متوالی و پیوسته محصول خواهد شد.

 

 

فصل ۴٫ ابزارهایی برای تعیین و پیاده سازی شایستگی های محوری

شرکت ها را می توان بصورت لایه هایی خاص تشکیل شده از مهارت ها و ویژگی های مرتبط در نظر گرفت که هر لایه به صورت علی در ارتباط با لایه بعدی است.
ترکیب تکنیک های تشریح شده در اینجا به بهترین وجهی به عنوان یک جعبه ابزار با توجه به نگرش استراتژی به عنوان یک صنعت یا ویژگی مرتبط با مهارت های خاص به شمار می آید. [تذکر] این ابزارها، همانند کلیه ابزارهای دیگر، می بایست به صورت خلاقانه در هر یک از رویه های کاربردی جدید مورد استفاده قرار گیرند، و احتمالاً نیاز به اصلاح یا کاربرد آنها در ترکیب با چارچوب های دیگر یا تغییر با توجه به ارتقا در تئوری مربوطه وجود دارد.

 

اصل مدل سازی بانک اطلاعات
یک بانک اطلاعات رابطه ای را می توان جهت مدل سازی ارتباطات علی بین لایه های ویژگی بکار گرفت.
یک بانک اطلاعات نوعی کامپیوتری ـ بانک اطلاعات رابطه ای ـ به عنوان مناسبترین وسیله جهت ارتباطات علی بین لایه های مربوط به ویژگی ها به شمار می آید …. در حالی که کلیه بانک های اطلاعات اجازه دسترسی و نگهداری اطلاعات را فراهم می آورند، یک بانک اطلاعات رابطه ای اجازه می دهد تا قابلیت کار آسان بین مجموعه های مختلف اطلاعاتی و لینک بین آنها فراهم شود. به علاوه، یک بانک اطلاعاتی رابطه ای غالباً  قابلیت فایق آمدن بر مشکلات را داشته و به عنوان یک تحلیل گر استراتژی مناسب با ویژگی دو بعدی در ارتباط با تصمیم گیری های تجاری مدنظر می باشد.

 

فصل ۵٫ تأثیرگذاری روش های فراگیری سازمانی بر شایستگی

دانش حاصل آمده از منابع بیرونی به ندرت در دسترس بوده و در یک قالب دقیق خاصی ارائه می شود که از کاربردی ترین ویژگی برای یک سازمان برخوردار است.

 

ارتباط بین سزاواری محوری، فراگیری سازمانی و مزیت رقابتی پایدار
سزاواری محوری بازتاب دهنده تخصص خاص یک سازمان می باشد که خود حاصل آمده از فراگیری جمعی آن است. با توجه به سزاواری یا شایستگی محوری، یک شرکت قابلیت پاسخگویی به تغییرات متغیر بازاری و شرایط محیطی را داشته و می تواند بر مبنای آن اقدام به پیاده سازی منابع خود آن هم به روشی نماید که منجر به مزیت رقابتی گردد. با این وجود در اختیار داشتن شایستگی محوری الزاماً منجر به مزیت رقابتی نخواهد شد.

 

روش هایی برای اکتساب دانش
به منظور حاصل آوردن یک مزیت رقابتی، سازمان ها می بایست به صورت پیوسته اقدام به فراگیری و ارتقای شایستگی محوری خود نمایند. در غیاب این ویژگی، سازمان های دیگر قابلیت تقلید از این ویژگی را داشته و یا آنکه با توجه به عدم پیشرفت در این زمینه سازمان شما از یک نوع نگارش قدیمی در این زمینه استفاده می نماید که صرفا در زمان گذشته قابلیت ایجاد موقعیت مطلوب رقابتی را داشته و برای زمان حال مناسب نمی باشد.

 

توسعه داخلی
سازمان هایی که متکی به توسعه دانش داخلی هستند غالباً بر روی پیشرفت ویژگی های نوین و دانش های مرتبط با توجه به یک ویژگی کلیدی در مشاغل خود تأکید دارند (یعنی فناوری هایی که سبب ارائه بالقوه تعداد زیادی از محصولات می شود) …

 

توسعه حمایت شده داخلی
یک سری از ویژگی های مختلف توسعه دانش داخلی وجود دارند که با پشتیبانی خارجی قابلیت توسعه دانش داخلی را فراهم می آورند. سازمان هایی که به صورت مکرر اقدام به بهره برداری از منابع خارجی جهت افزایش توسعه داخلی می نمایند از خدمات خاص و دانش های موجود از سوی مشاورین بهره گرفته و یا آنکه از رویه ها و منابع کاملاً دقیق و متمرکز استفاده می نمایند.

 

تدارکات بازاری
حاصل آوردن اطلاعات جدید از بازار شامل خرید اطلاعات خاص و مورد نیاز می باشد. در حالی که حق کپی یا مالکیت ثبت شده را می توان به عنوان مشهودترین مثال در نظر گرفت، استخدام افرادی که دارای تخصص های خاص می باشند یا عقد قرارداد با دیگر شرکت ها جهت فراهم آوردن یکسری از ویژگی های کلیدی را می توان به عنوان نمونه های دیگری ذکر نمود که یک سازمان با استفاده از آنها می تواند مؤلفه ها و امکانات مختلفی را با توجه به خرید دانش خاص از افراد یا سازمان دیگر حاصل آورد.

 

تعاملات داخل شرکتی
به هنگامی که سازمان های مختلف از تخصص ها و شایستگی های خاصی برخوردار باشند، آنها قادرند از یکدیگر از طریق تعاملات و ایجاد روابط مشارکتی کسب سود نمایند. این رویه های تعاملی می تواند در قالب تعامل های دو سویه یا شرکت های مشترک مستقل اقتصادی، مبادله سهام، کنسرسیوم یا قراردادهای مرتبط باشد.

 

تأثیر تملک دانش بر روی فراگیری سازمانی
تصمیمات در خصوص چگونگی تملک دانش به بهترین روش با توجه به دانشی که متعاقباً می بایست به وسیله آن سازمان استفاده شود از ویژگی های قابل توجه در این زمینه به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.