مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

فعالیت فیزیکی اوقات فراغت

فعالیت فیزیکی اوقات فراغت

فعالیت فیزیکی اوقات فراغت – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه  تربیت بدنی – ورزش
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ورزش - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۱۵
کد مقاله
SPORT15
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
عوامل مرتبط با فعالیت فیزیکی اوقات فراغت بین ساکنین نواحی شهری در شمال شرق برزیل
نام انگلیسی
Factors associated with leisure-time physical activity
among residents of urban areas from a municipality
in northeastern Brazil
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
فعالیت زمان فراغت، فعالیت حرکتی یا موتوری، بهداشت شهری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Leisure activity; Motor activity; Urban health
مرجع به فارسی
دانشگاه استادوئل، برزیل
مرجع به انگلیسی
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.  BA. Brasil
کشور
برزیل
 

عوامل مرتبط با فعالیت فیزیکی اوقات فراغت بین ساکنین نواحی شهری در شمال شرق برزیل

چکیده
هدف از این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با فعالیت فیزیکی اوقات فراغت در بین سکنه نواحی شهری می باشد. یک مطالعه فراگیر سطح مقطعی بر روی نمونه شاخص جمعیت شهری منطقه Feira de Santana، Bahia، برزیل با توجه به سن ۱۵سالگی یا بیشتر انجام شد. این نمونه شامل ۳۵۹۷موضوع می باشد که شامل ۴/۷۱% زن و ۶/۲۸% مرد هستند. یک پرسشنامه حاوی اطلاعات اجتماعی و نفوذ شناسی، بیماری های خود سنجشی یا گزارش بوسیله خود اشخاص، و فعالیت فیزیکی زمان فراغت در این زمینه در نظر گرفته شد. ضرایب نفوذ و فواصل اطمینان ۹۵ نیز محاسبه گردید، که مشخص کننده سطح  اهمیت p ≤ ۰٫۰۵  می باشد. فراوانی موضوعات به نظر در طی دوره فراغت ۷/۲۷% می باشد.  

کلمات کلیدی: فعالیت زمان فراغت، فعالیت حرکتی یا موتوری، بهداشت شهری

 
مقدمه
فعالیت فیزیکی را می توان به عنوان یک ویژگی ضروری مرتبط با انسان ها به حساب آورد که در حقیقت به عنوان یک عامل محافظتی در برابر شرایط متفاوت مغایر با بهداشت می باشد. به علاوه، فعالیت فیزیکی خود یک مبحث بین رشته ای به شمار می آید که مورد توجه محققین از مناطق مختلف، رسانه ها و موسسات بهداشت عمومی متفاوت قرار گرفته است.
افزایش تعداد افرادی که دارای فعالیت فیزیکی نمی باشند به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح شده و همانگونه که قبلا ذکر شد این مشکل زمانی بدتر خواهد شد که اقدام به آنالیز حوزه اوقات فراغت به صورت مجزا نماییم. در این خصوص، چالش ها و نیاز های اجتماعی جمعیت برزیل نیازمند حاصل آوردن نوعی بینش در زمینه این مباحث می باشد تا آنکه قابلیت ارتقا با بازسازی روند فعالیت های فیزیکی وجود داشته باشد.
 
رویه های روش شناسانه
یک مطالعه اکتشافی سطح مقطع بین آوریل و سپتامبر ۲۰۰۷ در مناطق شهری Feira de Santana واقع در ۱۱۶کیلومتری Salvador تحت ایالات شمال شرق برزیل انجام شد. منطقه شهری Feira de Santana به عنوان دومین شهر بزرگ این ایالت و ۳۱ شهر کشور به شمار می آید. این منطقه در دشتی بین Recôncavo و منطقه ای مسطح نیمه خشک در شمال شرق Bahia واقع است. جمعیت تخمینی آن در سال ۲۰۰۶  ۵۳۵۸۲۰ نفر بوده است.

 

نواحی مطالعاتی به صورت تصادفی از طریق روش نمونه گیری طبقه ای بر حسب نواحی فرعی مشخص شده بر مبنای داده های سرشماری موسسه جغرافی و آمار برزیل (IBGE) انتخاب گردید. خانوارها به عنوان واحد نمونه گیری انتخاب شدند.

 

نرم افزار SPSS نگارش ۹ و R2.6.1 برای ایجاد بانک اطلاعاتی و آنالیز داده ها استفاده شد. در ابتدا متغیرهای اجتماعی و نفوذ شناسی همراه با شرایط بالینی جهت آنالیز تشریحی و به منظور مشخص نمودن پروفایل جمعیت تحت بررسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

برای آنالیز داده های اکتشافی از آنالیز رگراسیون لوژستیک چند گانه جهت ارزیابی هم زمان عوامل شامل شده در این مطالعه استفاده شد. این رگراسیون بر حسب نظرات Hosmer و Lemeshow به شرح ذیل انجام شد: ۱) تصدیق فرضیه ها، ۲) انتخاب قبلی متغیرهای اصلی، ۳) انتخاب قبلی موارد تعاملی، ۴) ارزیابی مغشوش شدگی یا اختلاط آماری.
 
نتایج
مطالعه مورد بررسی شامل ۳۵۹۷ فرد شرکت کننده از ۱۵سال به بالا می باشند که در مناطق شهری Feira de Santana سکونت دارند. ویژگی های این نمونه در جدول ۱ نشان داده شده است. به علاوه درصد بالاتر زنان( ۴/۷۱درصد) نیز وجود داشتند. همچنین افراد بین سنین ۱۵الی ۲۹سال(۹/۳۸) و اشخاص ازدواج کرده با دارای پیوند دائمی هستند (۷/۴۸درصد) به عنوان گروه های غالب شناخته می شود. با توجه به درآمد و سطح تحصیلی، ۷/۸۱ درصد از شرکت کنندگان در سطح حداقل دستمزد بوده و ۲/۴۷ درصد از سواد سطح ابتدایی برخوردار بودند.

 

بررسی کنونی ارتباطی را بین فعالیت فیزیکی اوقات فراغت و سطح آموزش را نشان داده و همچنین ارتباط این امر در مطالعات دیگری که در برزیل و در دیگر کشورها انجام شده است نیز مشخص گردیده است. Hallal و همکاران بر روی این نکته تاکید دارند که افراد بزرگسال با سطوح بالاتر آموزشی به طور آسان تری به دانش و شرایط زیست و مندرجات مرتبط با آن دسترسی داشته و از این طریق به راحتی بیشتری می توانند اقدام به اتخاذ رویه ها و عادات مربوط به سلامت و فعالیت های فیزیکی نمایند.

 

نتیجه گیری
مطالعه کنونی به ما اجازه مشخص نمودن فراوانی فعالیت فیزیکی اوقات فراغت و عوامل مرتبط با آن در جمعیت شهری منطقه Feira de Santana، Bahia را خواهد داد. شیوع عدم فعالیت فیزیکی مربوط به اوقات فراغت بالا بوده و مشابه با گزارشات مطرح شده در مناطق دیگر برزیل و در دیگر کشورها می باشد. شامل شدن در فعالیت فیزیکی اوقات فراغت بیشتر در بین مردان دیده می شود و همچنین غالبا در بین افرادی که از درآمد ماهیانه بالاتری برخوردار هستند و یا از سطح تحصیل بالاتری بهره مند می باشند دیده می شود.

 

ایجاد و ساخت تسهیلات اوقات فراغت(زمین های ورزشی، مناطق خاص پیاده روی، میادین فوتبال، استخرهای شنا) و توسعه برنامه های آموزشی و بهداشتی که تغییرات رفتاری را مورد خطاب قرار میدهند و همچنین سبب ترغیب پذیرش یک سبک زندگی فعال می گردند که خود سبب افزایش سطح فعالیت فیزیکی در جمعیت می شوند به عنوان موارد مطلوب مد نظر هستند.
یافته های کنونی اذعان کننده این موضوع می باشند که مشخص ساختن فرایندهای بازدارنده و به کارگیری آنها از طریق رهنمودها و سیستم های تداخلی خاص سبب افزایش جامعیت اجتماعی شده و در نهایت موجب مشارکت در   فعالیت های اوقات فراغت می گردد و از طریق خط مشی های عمومی می توان توزیع بهتری از در آمد و دسترسی متناسب تری به تحصیل در مدارس را به ارمغان آورد. نتایج کنونی در ارتباط با مدیریت بهداشتی جهت فراهم آوردن مبنایی برای خط مشی های تداخلی بهداشت عمومی مد نظر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.