مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۲۶
کد مقاله
MNG26
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
راهنمایی برای کارآفرینان در زمینه ‌فعالیت‌های درآمدزا کاربردهای انرژی پاک تکنولوژی برای کاربران خلاق
نام انگلیسی
Income Generating Activities: Applications of Clean Energy Technologies for Productive Uses
تعداد صفحه به فارسی
۳۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۹
کلمات کلیدی به فارسی
انرژی پاک، کارآفرینی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Clean Energy, Entrepreneurship
مرجع به فارسی
آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
US Agency for International Development
کشور
ایالات متحده

 

راهنمایی برای کارآفرینان در زمینه ‌ فعالیت‌های درآمدزا 

کاربردهای انرژی پاک تکنولوژی برای کاربران خلاق

فهرست    Table of Contents
مقدمه 
تعریف فعالیت‌های درآمدزا
گزینه‌های فن آوری و کاربرد‌های آن
راهنمایی‌هایی برای مشارکت در  فعالیت‌های درآمدزا – موسسه‌های انرژی پاک
مفاد بهره‌گیری خلاقانه E+CO
ضمیمه‌ها
  • منابع
  • خلاصه فن‌آوری
  • فعالیت‌های درآمدزا در لسوتو
  • مدل برنامه‌های تجاری بهره‌گیری خلاقانه

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

 

 
مقدمه  Introduction
انرژی از طریق فراهم آوردن روش‌های آشپزی بهداشتی، آب پاکیزه و روشنایی موجب بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود. انرژی پاک با جایگزینی سوخت‌های کثیف یا مصارف چوب،  باعث بهبود محیط و بهداشت می‌شود. در نهایت، شاید مهمترین مورد مصرف انرژی را بتوان مصارف مرتبط با رشد فعالیت اقتصادی بشمار آورد. انرژی برای بهبود تولید درآمدزا بکار می‌رود.
این راهنما بر روی فعالیت‌های درآمدزایی متمرکز می‌شود که فن‌آوری‌های انرژی پاک را بخدمت گرفته‌اند. فصل اول فعالیت‌های درآمدزا را توصیف می‌کند. فصل دوم، بطور کلی، انتخاب و کاربرد فن‌آوری‌های انرژی پاک برای کاربردهای تولیدی و خلاقانه را ارائه می‌دهد. فصل سوم تفکر کارآفرینان، در مورد چگونگی گسترش تجارت خود، از طریق رشد فعالیت‌های درآمدزا در بازار، را برمی‌انگیزد. مطالعه مد نظر این مقاله بر این محور استوار است که رشد فعالیت‌های درآمدزا منجر به افزایش قدرت خرید مشتریان شده و در نتیجه درآمد و مشتری مداری وابسته به کارآفرینان را بالا می‌برد. فصل چهارم مفهوم و مفاد استفاده خلاقانه E+CO را توضیح می‌دهد.
 
۱- تعریف فعالیت‌های درآمدزا  Income Generating Activities Defined
هنگامی که جتروفااویل  برای نیرو دادن به ماشین آسیاب بکار می‌رود تا کارایی بهتری در محصول اعمال شود…
به هنگامی که نیروی برق فتوولتائیک (PV) خورشیدی مدت زمان کار خیاطان را افزایش می‌دهد…
به هنگامی که با استفاده از فضولات حیوانی، گازی تولید می‌شود که می‌توان آن را برای مصارف پخت و پز در یک رستوران روستایی بکار برد….
در اهداف ما، فعالیت درآمدزا که به عنوان «فعالیت کار تولیدی» نیز شناخته شده است، بعنوان موارد استفاده از انرژی به منظور ایجاد درآمد تعریف شده است. توجه خاص این راهنما به مشارکت انرژی پاک در فعالیت‌های درآمدزا می‌باشد.
مثال‌هایی بسیاری از درآمد افزایش یافته که بواسطه مشارکت موارد زیادی از تکنولوژی‌های انرژی پاک ویژه بوجود آمده‌اند وجود دارد.  به کارآفرینی که آسیاب انرژی خورشیدی را برای آسیاب نمودن غلات خریداری می‌کند توجه کنید. ماشینهای نشات گرفته از تکنولوژی بیودیزلی (جتروفا) موجب می‌شود تا کارآفرین بطور مؤثرتری ذرت بیشتری را خرد کرده، مقدار بیشتری غلات فروخته شده و در نتیجه درآمد بیشتری تحصیل شود.
حائز اهمیت است که یادآور شویم که این موارد راهنما، کلیه مصارف انرژی مربوط به توسعه جوامع یا بهبودهای کیفیت زندگی مردم را شامل نمی‌شود. بنابراین مصارف انرژی چون روشنایی برای مدارس مطابق با تعریف بالا نمی‌باشد، مگر اینکه مدارس فعالیت درآمدزایی را مانند ارائه کلاس‌های شبانه یا راه‌اندازی تجارت پخش فیلم تجارت منطقه‌ای را در نظر داشته باشند.
علت توجه به فعالیت‌های درآمدزا چیست؟ 
Why the focus on income generating activities?
افرادی که معمولاً به خدمات انرژی مدرن دسترسی ندارند (افراد محروم از انرژی) نیازمند این گونه خدمات می‌باشند تا استاندارد زندگی‌ خود را بهبود بخشند. در حال حاضر افراد برای مصارفی چون شمع، باتری و چوب هزینه می‌کنند. همچنین آنها منابع انسانی ارزشمندی (چون زمان جمع‌آوری چوب) را اختصاص می‌دهند تا نیازهای انرژی خود را برآورده سازند. اغلب این گونه روش‌های سنتی انرژی نه تنها از دیدگاه اقتصادی پرهزینه و گران قیمت می‌باشد بلکه برای محیط محلی نیز مضر است.
افراد زیادی در مناطق روستایی نمی‌توانند به انرژی پاک قابل اطمینانی دسترسی داشته باشند و غالبا استطاعت پرداخت هزینه‌های گزاف را ندارند. بر این اساس، می‌بایست نسبت به ارتقای فرصت‌های افزایش فعالیت‌های اقتصادی، بویژه در این مناطق، اقدام نمود.
کاربردهای تولیدی انرژی باعث می‌شود تا توان کسب درآمدهایی را داشته‌ باشیم. این کاربردها بعنوان راهگشایی در جهت پوشش قرار دادن هزینه‌های تجهیزات، کاهش ریسک مالی و افزایش نفوذ فن‌آوری‌های انرژی پاک مد نظر می‌باشد.

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

 

۲) انتخاب فن‌آوری و کاربردهای آن
  Technology Options an Applications
ضمیمه ۱٫ خلاصه‌ای از فن‌آوری‌های انرژی خورشیدی، بادی، زیست توده/ زیست گاز و انرژی حرارتی زمین، برای تولید الکتریسیته و انرژی، را ارائه می‌دهد. خلاصه‌ای از این فن‌آوری‌ها در جدول زیر لیست شده است.
کاربردها و نمونه‌های سرمایه‌گذاری
 Applications and Enterprise Examples
با دستیابی به انرژی، فرصت‌های ایجاد تجارت پایدار، افزایش درآمد و بهبود کیفیت زندگی افزایش می‌یابد. در قسمت زیر نمونه‌هایی از برخی از تجارت‌ها آمده است که در ارتباط با فن‌آوری‌های انرژی پاک می‌باشد.
  • بوتیک‌های راه دور: پیشرفت‌های فن‌آوری مخابراتی، شروع تجارتهای کوچک مخابراتی را امکان پذیر می‌سازد. بر این اساس یک کارآفرین می‌تواند نسبت به برپایی خط تلفن واحد، خط تلفن تنها- صوتی و کابل اینترنتی سرعت بالا و اتصال آنها  از طریق برق خورشیدی به ماهواره اقدام  نموده و منطبق با این موارد، هزینه تماس‌های تلفنی و اتصال به شبکه اینترنت را پرداخت نماید. این تجارت می‌تواند همگام با افزایش تعداد مشتریان به راحتی گسترش یابد.
  • یخ سازی، خنک‌سازی یا انجماد محصولات برای حفظ و نگهداری: وسیله‌ای که با استفاده از آن بتوان غذا را سرد نگه داشت، خود بوجود آورنده فرصت‌های تجاری می‌باشد. محصولات فاسدشدنی را می‌توان به بازارهای دوردست‌تر منتقل کرد و برای فروش، مدت زمان زیادتری آن را نگهداری نمود. این مسئله برای ماهیگیران بسیار حائز اهمیت است. کارآفرینی که تجهیزات خورشیدی می‌فروشند می‌تواند تجهیزات خنک سازی خورشیدی را برای مشتریان خود ارتقا دهد.
  • پمپاژ آب/آبیاری: آب نه تنها برای نوشیدن ضروری است بلکه برای محصولات کشاورزی نیز حائز اهمیت است. به منظور افزایش محصولات کشاورزی، کشاورزان می‌توانند پمپ‌های آب خورشیدی را نصب کنند تا منابع دائمی و قابل اطمینان آب را در اختیار داشته باشند. کارآفرینی که سیستم‌های خانگی خورشیدی را می‌فروشد می‌تواند محصولات پمپاژ آب را به کشاورزان معرفی نماید و در مورد ایجاد تجارت آب منطقه‌ای با انجمن ناحیه خود وارد گفتگو شود. همچنین می‌توان تجارتی را بر این اساس برای فروش آب از نظر مصارف خانگی تاسیس نمود.
  • آسیاب غلات: می‌توان از دانه‌های جتروفا روغن گرفته و با اینکار آسیاب کوچکی را راه انداخت. کارآفرین می‌تواند آسیاب منطقه را ایجاد کند و از کشاورزان بابت آسیاکردن غلات و دیگر محصولات پول دریافت کند.
  • خشک کردن میوه: محصولاتی چون میوه، سبزی و گوشت را می‌توان خشک کرد و تمام طول سال حتی بعد از پایان فصل کاشت آن را بفروش رسانید. خشک کردن میوه‌ها موجب کاهش دورریختن محصولات تازه‌ فروخته نشده می‌شود و بازاری را برای محصولاتی که بواسطه ظاهر آنها برای فروش آماده نیستند فراهم آورده و محصولات غذایی را در تمام طول سال فراهم می‌آورد. میوه، سبزیجات و گوشت را می‌توان با استفاده از خشک‌کن‌های خورشیدی و یا تولید انرژی از منابع حرارتی زمین خشک نمود.
  • پرورش گاو، بوفالو یا بز: دامدار می‌تواند تولید گوشت گاو یا محصولات لبنی را با کنترل علوفه حیواناتش بهبود بخشد. حصارهای الکتریکی خورشیدی را می‌توان در مزرعه نصب کرد تا بدینوسیله کنترل میزان خوراک و آنچه را که حیوانات می‌خورند براحتی بدست آید. کنترل خوراک حیوانات موجب کیفیتی بهتر و کمیتی بیشتر برای محصول می‌شود.

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

 

۳- مشارکت  فعالیت‌های درآمدزا در امر سرمایه‌گذاری انرژی پاک
Incorporating Income Generating Activities into A Clean Energy Enterprise
برای ارائه کنندگان خدمات انرژی پاک، مشارکت کاربردهای تولیدی در بازار می‌تواند برای تداوم و پایداری تجارت ضروری و حیاتی باشد. این به معنای توانایی قدرت خرید یک مشتری می‌باشد. با مشارکت در امر فعالیت‌های درآمدزا بر مبنای مشتری‌مداری، می‌توان تداوم تجارت را به سه روش بالا برد:
  • افزایش تعداد مشتریان – موفقیت تجاری به تعداد کافی خانواده‌هایی بستگی دارد که قدرت خرید خدمات را داشته باشند. حمایت از فعالیت‌های درآمدزا برای خانواده‌هایی با درآمد کم می‌تواند مشتری مداری را افزایش دهد.
  • افزایش فروش مرتبط با هزینه فعالیت‌ها در یک بازار خاص– افزایش فعالیت‌های درآمدزا ممکن است موجب توزیع هزینه‌های ثابت در کل فروش شود. به عنوان مثال، تمرکز فروش در یک منطقه و ارائه محصولات مختلف به مشتریان گوناگون باعث می‌شود تا فروش افزایش یافته ولی هزینه‌های عملیاتی در مقایسه با فروش یک کالا در مثلا ۴ یا ۵ ناحیه افزایش اساسی نداشته باشد.
  • کاهش ریسک پذیری – فعالیتهای درآمدزا حداقل می‌تواند دو مبدا ریسک پذیری را در خصوص تجارت انرژی پاک کاهش دهد. اولا مشتریان با درآمد زیاد، توانایی بیشتری را برای خرید مستمر خدمات خواهند داشت. به هنگامی که یک مشتری نتواند بدهی خود را بپردازد، کارآفرین با حق انتخاب دشوار قطع خدمات رسانی یا تداوم عملیات روبرو می‌کند. البته عدم پرداخت پول برای هر تجارتی می‌تواند نگران کننده باشد. با این حال، فعالیت درآمدزا می‌تواند این ریسک پذیری را کاهش دهد.
دوماً، با تنوع دادن به محصولات و خدمات با انواع کاربردهای مختلف (مثل مصارف خانگی، فعالیت‌های درآمدزا، مصارف منطقه‌ای) وابستگی به منبع درآمدی واحد کاهش می‌یابد. هر چه جریان‌های درآمدی متنوع‌تر باشند، خطر کمتری نسبت به عوامل خارجی مؤثر بر درآمد (چون هوای نامساعد که بر درآمد کشاورزان تاثیرگذار است) وجود خواهد داشت.
 
مفاهیم فعالیت‌های درآمدزا برای تجارت‌ خود را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟
How do you assess the implications of income generating activities for your business?
به هنگامی که یک کارآفرین برنامه تجاری را توسعه می‌دهد (برای مشارکت در آماده سازی برنامه تجاری، مجموعه ابزار E+CO  را در سایت www.areed.org  ملاحظه کنید) ارزیابی بازار می‌بایست کاربرد فعالیت‌های درآمدزا را مشخص کند.
اولین سوال‌هایی که باید پرسیده شود:    Initial questions to ask:
چه فعالیت‌هایی اکثریت جمعیت منطقه را مشغول داشته‌‌اند ؟
چگونه انرژی می‌تواند توان تولید و درآمد این گونه تجارت‌ها، کشاورزان یا اشخاص را افزایش دهد ؟
امکان پذیرترین شکل انرژی که می‌توان برای بهبود توان تولید تجارت‌های محلی و ارائه نیازهای افراد محلی معرفی کرد چیست ؟
علاوه بر منبع انرژی چه تجهیزاتی مورد نیاز می‌باشد ؟ چه منابع مالی برای تجهیزات انرژی پاک و تجهیزات غیرانرژی وجود دارد ؟
طرح ۱ : برآوردن نیاز منطقه روستایی به تلفن 
کارآفرین در حال توزیع تجهیزات مخابرتی می‌باشد و بسیاری از اعضای منطقه روستایی در مورد این تجهیزات پرس و جو کرده‌اند ولی توانایی پرداخت هزینه‌های پیشاپیش را ندارند. کارآفرین با صاحب رستوران کوچک محلی گفتگو می‌کند و پیشنهاد تاسیس بوتیک تلفنی را می‌دهد تا نیازهای مخابراتی منطقه را تامین کند. او می‌تواند پیشنهاد کند که با صاحب آنجا برای درصدی از حق الزحمه دریافت شده شریک شود.
طرح ۲ : بهبودهای تولید زنبورداری
نخستین صنعت در منطقه روستایی آلاگواز برزیل تولید زنبور می‌باشد. مشارکت امور مربوط به خشک کردن خورشیدی و گرمادهی خورشیدی در تولید زنبور موجب قیمت بیشتر و افزایش درآمد می‌شود. کارآفرینی که تجهیزات فوتو ولتائیک  خورشیدی را می‌فروشد می‌تواند با زنبوردار وارد گفتگو شود و فرآیند خشک کردن و گرمادهی خورشیدی را معرفی نماید.
جدول ۳ و۴ کاربردهای رایج و تاثیر آنها بر افزایش درآمدهای شخصی و منطقه‌ای را نشان می‌دهد.
چگونه با فعالیت‌های درآمدزا مشتریان را جذب کنیم ؟
How do you attract customers with an income generating activity?
 
  • بازاریابی Marketing
ابتدا باید مشتریانی را شناسایی کنیم که از فعالیت‌های درآمدزا سود می برند. این مشتریان می‌توانند افراد تجاری، اشخاص صنعتی، موسسه‌های غیردولتی، کشاورزان، دامداران یا حتی به طور کلی یک جامعه باشند. به منظور جذب افراد در بازار منطقه که دارای استفاده‌های بالقوه تولیدی از طریق نیروی برق می‌باشد، لازم است آنها را متقاعد کنید در صورتی که مشتری شما شوند می‌توانند درآمدشان را بالا ببرید. ضرورت دارد شما نشان دهید که چگونه روش تولیدی ارائه شده بر توانایی یا درآمد آنها تاثیر می‌گذارد و بدینوسیله آنها می‌توانند هزینه برق را بپردازند.
زمانی که کاربردهای تولیدی بالقوه را در منطقه تحت خدمت  خود شناسایی کردید، می‌توانید بر روی مشارکت آنها در برنامه تجاری کار کنید. برای پروسه‌های موجود که از طریق استفاده از انرژی می‌توانند بهبود یابند، باید با مشتریان مشخص شده کار کنید تا مزایای برق رسانی را به آنها نشان دهید. شیوه‌ای که شما استفاده می‌کنید به مشتری بستگی دارد ولی نکات مهم عبارتند از:
  • چگونه ارزش این شغل از طریق افزایش کمیت یا کیفیت محصول بهبود خواهد یافت ؟
  • چگونه این موضوع می‌تواند با فایق آمدن بر هزینه‌های خدماتی و هزینه‌های مربوط به محصول موجب افزایش درآمد شود ؟
همچنین شما می‌توانید با آنها کار نموده تا آنکه قادر باشند بودجه مورد نیاز را تامین کنند. این مورد در قسمت زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
  • فراهم آوردن کمک مالی و مشارکت‌های دیگر
Providing financial and other assistance
برای فعالیت‌های درآمدزا، که بنظر برای بازار شما مناسب می‌باشند ولی در عین حال هنوز موجود نیستند، می‌بایست کارآفرین‌های داوطلب را پیدا کنید و آنها را علاقه‌مند درآمدهای بالقوه‌ای کنید که از فعالیت جدید بدست می‌آید. ممکن است، برای کارهای اقتصادی و متهوری که با حرفه و تجارب شما نزدیک ‌باشد، بخواهید فعالیت جدیدی را با افتتاح یک موسسه آغاز نمائید.

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

 

۴- محفظه‌ای با کاربرد مفید Productive Use Container
E+CO  در تامین بودجه و حمایت از موسسات انرژی مدار مدرن در کشورهای در حال توسعه مهارت دارد. با دارا بودن مجموعه‌ای  قابل ملاحظه از ۶۰ سرمایه گذاری در ۳۴ کشور، این سازمان توجه خود را معطوف به  نیازهای افراد محروم از نظر انرژی نموده و سعی می‌نماید تا نیاز آنها را رفع کرده و در انجام این کار به توسعه مناطق پایدار کمک نماید. بطور نمونه ۲۴ موسسه E+CO ، انرژی پاک را برای بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر در ۱۵ استان تامین می‌کند. محفظه یا کانتینر مفید تولیدی (PUC) روشی برای مشخص نمودن میکرو موسسات یا شرکتهای کوچک اقتصادی در دنیای در حال توسعه می‌باشد. این روش بطور موجز دیدگاه E+CO را دنبال نموده و از آن حمایت می‌کند تا کارآفرینی را در جهان در حال توسعه ارتقا یابد. این راهکار، ابتکار عمل‌های انرژی تداوم پذیر را با فرصت‌های درآمدزا به هم پیوند زده است. این روش  در اجلاس سران جهان در مورد توسعه پایدار (WSSD) به نمایش گذاشته شد و اکنون در حال تست شدن است.
اهمیت مشارکت PUC در زمینه کاربرد تولیدی از ایده تا عمل در دست اقدام است. پژوهش کاربرد تولیدی اکثر مواقع بصورت آکادمیک و مستقل انجام می‌پذیرد و کمتر موجب محقق شدن برنامه‌ها و پروژه‌های قطعی می‌شود که بر این اساس بتوان فرضیه‌های غالب را بکار گرفت. درنتیجه بزرگترین موفقیت PUC  این است که به جای تایید به نیاز به چنین مواردی می‌تواند به توسعه کارآفرینی کمک کند.
بزرگترین چالش بخش استفاده تولیدی این است که از حالت ایده‌ای فراتر رویم و پروژه‌ها و برنامه‌هایی اختصاص پیدا کنند که بر اساس برنامه تدارک خدمات انرژی پایدار، امرار معاش را ارتقا می‌دهند. نیاز به پروژه‌های کاربردی تولیدی، تایید و ظرفیت‌های تولیدی و محدودیت‌های منابع انرژی استنباط شده است؛ اکنون وقت عمل است. PUC  مانند تمام ابتکار عمل‌های دیگر با این ایده‌ها شروع شده و سپس این ایده به امرار معاش ۵ خانواده تعمیم است. در عین حال این چالش و فایق آمدن بر آن بعنوان بزرگترین امتیاز می‌باشد.
PUC در کوازولو- ناتال شمالی، استانی در ساحل شرقی آفریقای جنوبی به اجرا در خواهد آمد. دوره ارزیابی و کنترل شش ماهه‌ای دنبال می‌شود تا در جایی مفهوم و نیازهای عملکرد PUC ارزیابی و اصلاح شود. هدف بازسازی عینی PUC  (با مشارکت دیگر موسسه‌های توسعه و مراکز تامین بودجه) در سطح بین المللی می‌باشد.

کارآفرینان فعالیت‌های درآمدزا انرژی پاک

واژه نامه Vocabulary
 
فعالیتهای درآمدزاد
Income Generating activities
انرژی پاک
Clean Energy
کاربرد چوب
Wood Usage
کانتینر، محفظه
Container
محصول
Product
جامعه
Community
پمپ آب خورشیدی
Solar water pump
وابسته به انرژی گرمایی زمین
Geothermal
آبیاری
Irrigation
مشارکت
Incorporating
شرکت
Enterprise
جامعه روستایی
Rural community
مشاغل کوچک
Small Businesses
ارتباطات
Communication
خشک سازی
Drying
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.