مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

شماره      
۱۷۷
کد مقاله
MNG177
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مدیریت دانش، هوشمندی سازمانی و فراگیری و پیچیدگیهای آن
نام انگلیسی
Knowledge Management, Organizational Intelligence and Learning, and Complexity
تعداد صفحه به فارسی
۲۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۱
کلمات کلیدی به فارسی
خودترآور, انشعاب, پیچیدگی, سیستم تطبیقی پیچیده, شبیه سازی کامپیوتر, اقتصاد بوم شناختی, مدیریت دانش, عدم خطیت, فراگیری سازمانی, علوم پیچیدگی, خود سازماندهی, تفکر سیستمی, حکمت, محتویات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Autopoesis, Bifurcation, Complexity…
مرجع به فارسی
کالج علوم اجتماعی، دانشگاه تکزاس، دالاس، ایالت متحده
مرجع به انگلیسی
School of Social Sciences, Uni. Of Texas, USA
کشور        
ایالات متحده

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

 

مدیریت دانش، هوشمندی سازمانی و فراگیری و پیچیدگیهای آن
چکیده
این مقاله موضوع مدیریت دانش، فراگیری سازمانی و پییچیدگی را مورد بررسی قرار می دهد. در نکته مرکزی این بحث دانش مرتبط با پیچیدگی فزاینده سیستم های طبیعی و انسانی قرار دارد. این موضوع سبب فراهم آوردن بینش قابل توجهی در خصوص نگرشهای علمی نوظهور در ارتباط با ارزیابی پیچیدگی در جهان گردیده است. در این راستا، پیچیدگی فزاینده سیستم های انسانی از طریق بررسی تلویحات پیچیدگی، به منظور درک علمی و ویژگیهای روش شناسانه مرتبط، برای موسسات انسانی و انسانها به عنوان افراد منفرد، مورد بررسی قرار می گیرد.
تقاضای فزاینده مدیریت منابع دانش و ایجاد سازمان های فراگیری که خود نشأت گرفته از پیچیدگی فزاینده قلمرو اجتماعی می باشد جزء موارد قابل توجه به شمار می آید. مدیریت دانش و فراگیری بر این مبنا به عنوان بخش لاینفکی از فرایند ایجاد سازمان های انسانی و موسساتی قلمداد می شود که قابلیت حل پیچیدگیهای مدرن را خواهند داشت. سیستم های مدیریت دانش و فراگیری همچنین جهت توسعه ویژگیها و مؤلفه های ضروری سازمانی که قابلیت بهره گیری از مدلهای اقتصادی را دارند  و  مسئول  توسعه پایدار و  حفظ و نگهداری  اکوسیستم های  جهانی می باشند، ضروری تلقی می شوند. بنابراین اهمیت این موضوع، به واسطه ارتباطات تنگاتنگ بین پیچیدگی های فزاینده جهانی و قابلیت انسانی جهت مدیریت دانش و فراگیری از آن، و ایجاد راهکارهایی برای یکپارچه سازی ویژگی های پیچیدگی و دانش انسانی در سیستم های سازمانی که بر مبنای تعامل با منابع طبیعی سیاره ما و همچنین ضروریات مربوط به پایداری می باشد، کاملا هویدا می باشد.

کلمات کلیدی: خودترآور، انشعاب، پیچیدگی، سیستم تطبیقی پیچیده، شبیه سازی کامپیوتر، اقتصاد بوم شناختی، مدیریت دانش، عدم خطیت، فراگیری سازمانی، علوم پیچیدگی، خود سازماندهی، تفکر سیستمی، حکمت، محتویات

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

 

۱- مقدمه
نقش انسانیت در حفظ و نگهداری سیستم های پشتیبانی از حیات در سیاره ما را می بایست در ارتباط با مقوله پیچیدگی طبیعی که در جهان پیرامونی ما وجود دارد و همچنین در حیطه الگوهای سازمانی انسان ها مورد بررسی قرار داد. چنین مولفه ای بر روی سیستم های پشتیبانی حیاتی زندگی سیاره ما تأثیرگذار می باشد. بر این مبنا درک ضروریات مربوطه برای مشخص سازی ویژگی های “مدیریت دانش، پیچیدگی و فراگیری سازمانی” بسیار مهم می باشد. در نگاه اول، خوانندگان ممکن است در ارتباط با پیوند بین این سه رشته سئوالاتی را مطرح نمایند. در عین آن که مدیریت دانش و فراگیری سازمانی را می توان در ارتباط با مدیریت و اهداف مؤسسات انسانی، و همچنین مدیریت مجموعه ای از دانش های انسانی تصور نمود، پیچیدگی خود معرف نوعی فرایند بزرگتر جهانی می باشد که سبب ایجاد بسیاری از پدیده ها و رویه های تکاملی طبیعی جهانی ما شده است. با این وجود، پیوند بین این سه رشته مطالعاتی کاملا تنگاتنگ است. در حقیقت، این مورد را می توان به عنوان تمایلی جهت افزایش فزاینده پیچیدگی ها در سیستم های طبیعی و انسانی قلمداد نمود که خود نیاز جهت مدیریت منابع دانش انسانی و ایجاد سازمانهایی که فرایند فراگیری در آن به عنوان نوعی ارزش قلمداد شود، را ضروری می سازد. به طور خلاصه، استنتاج پیچیدگی شرایط انسانی نیازمند این موضوع می باشد که انسان قابلیت مدیریت بهتر منابع دانش خود را داشته و در عین حال آن دسته از سازمانهایی را به وجود آورد که قابلیت رویارویی با پیچیدگی های فزاینده و چالش های فراروی افراد، ملل مختلف و به طور کلی انسانها را داشته باشند.
بر این مبنا توجه خاصی در این مقاله به ویژگیهای مکاشفه ای علمی علوم طبیعی بنا گذاشته شده است. علت این امر این حقیقت است که چنین مواردی مسئول بسیاری از نگرش هایی هستند که هم اکنون در ارتباط با نگرانیهای اجتماعی و سازمانی به وجود آمده اند. به علاوه، این موارد حاصل آمده از علوم طبیعی، به طور فزاینده ای به عنوان نوعی پیوند با علوم اجتماعی و سازمانی نیز تلقی می شوند که خود سبب ایجاد بینش های جدیدی در ارتباط با موضوعات مشترک فرایندهای طبیعی و انسانی شده است. یک درک ارتقا یافته این لینک ها یا پیوندهای مهم می تواند به ما در خصوص فرایند درک چالش ها و چشم اندازهای توسعه پایدار زمین کمک نماید.

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

 

۲- تعریف پیچیدگی
“هر چیزی از آنچه تصور می کنید ساده تر بوده و در عین حال از آنچه خیال می کنید پیچیده تر می باشد”. (Johann Wolfgang von Goethe)
از آنجائیکه با پدیده افزایش پیچیدگی در حوزه انسانی روبه رو می باشیم لازم است تا قابلیت ارائه سیستم های مدیریت دانش و فرایند فراگیری یا “سازمان های فراگیری” را داشته باشیم. ما در ابتدا اقدام به بررسی و تعریف مفهوم پیچیدگی می نماییم. انسان سعی در تعریف این موضوع در خلال تاریخ خود نموده است. تلاشهای اولیه جهت درک پیچیدگی جهان طبیعی به آن چیزی ختم شده است که ما هم اکنون ما آن را تحت عنوان اسطوره شناسی می خوانیم. به طور مثال، در صورتی که ما درک درستی در خصوص پیچیدگی وضعیت آب و هوایی جهان نداشتیم، ممکن بود که باران را همانند افسانه های اولیه یونان تعریف کنیم که “ادرار زئوس از طریق یک الک” ذکر شده یا، قبل از شناسایی شکل کروی زمین سیاره ما به صورت مسطح و دارای لبه فرض شده بود. فرد بیچاره ای که به لبه زمین نزدیک می شد با سرنوشت شوم پرت شدن از این  لبه  رو به رو  می گردید.

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

 

۳- سیر تکاملی پیچیدگی در قلمروی طبیعی
“شما قادر به معکوس سازی سیر تکاملی جهان حتی به صورت نظری نیز نمی باشید. و علاوه بر این قابلیت پیش بینی آینده آن، به استثنای مواردی که وابسته به سری های هرگز خاتمه نیافته مربوط به مسیرهای متقاطع در زنجیره علیت هستند نمی باشید” (Ilya Prigogine).
به منظور درک کامل ارتباط تنگاتنگ بین پیچیدگی، مدیریت دانش و فراگیری سازمانی می بایست قابلیت دنبال نمودن سیر تکاملی پیچیدگی در سیاره ما را داشته باشید. بر این مبنا هدف بررسی پیچیدگی سیر تکاملی و ویژگی های آن می باشد که سبب می شود تا وضعیت بشری در حالت بغرنج کنونی در ارتباط با مسایل پایداری و حفظ و نگهداری سیستم های پشتیبانی از حیات کره زمین قرار داشته باشد. از طریق درک کامل این فرآیند تاریخی افزایش پیچیدگی بر روی سیاره ما، قابلیت برآورد این موضوع را خواهیم داشت که مشخص سازیم که تا چه میزان نیازهای مدیریت دانش و فراگیری سازمانی ارتقا یافته است بلکه می توانیم مشخص سازیم که چرا این موسسات انسانی و نیازهای مربوط بدان برای ارتقا و پیشبرد پایداری ضروری هستند.
بنابراین، فرآیند بی ثبات شدگی و بی نظمی به طور الزامی منجر به تباهی و تخریب نخواهد شد. در مقابل، عدم تعادل ممکن است منجر به بروز شکلهای جدید سازمانها و ساختارها شود.
یک روش گرافیکی برای درک فرآیندهای Prigogine را میتوان در شکل ۱ مشاهده نمود. این شکل تحت عنوان دیاگرام انشعاب خوانده شده و بصورت معمول در وضعیت های پیچیدگی جهت نمایش سیر تکاملی سیستم های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به آنکه شاخه های موجود بر روی این دیاگرام به سمت  پیچیدگی  بیشتری حرکت می نمایند و  از  تعادل  فاصله  می گیرند، این شاخه ها افزایش خواهند یافت.
در محل اتصال هر شاخه نقطه ای تحت عنوان نقطه انشعاب وجود دارد. در هر یک از این نقاط نوعی انشعاب آبشاری از سیستم های پیچیده از طریق دوره های عدم ثبات و بی نظمی قبل از مسیرهای تکاملی جدید و مختلف وجود دارد. چیزی که همچنین در شکل ۱ قابل توجه است این موضوع میباشد که هر کدام از خطوط منحنی بین نقاط انشعاب را میتوان به عنوان نقاط دارای ثبات نسبی مدنظر قرار داد.

مدیریت دانش هوشمندی سازمانی فراگیری و پیچیدگیها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.