مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مدیریت سود و خوانایی گزارش سالیانه

مدیریت سود و خوانایی گزارش سالیانه

مدیریت سود و خوانایی گزارش سالیانه – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 100000 (یکصد هزار) تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۸۶
کد مقاله
ACC86
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
مدیریت سود و خوانایی گزارش سالیانه
نام انگلیسی
Earnings management and annual report readability
تعداد صفحه به فارسی
۱۰۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۵
کلمات کلیدی به فارسی
خوانایی گزارش سالیانه، سوددهی، مدیریت سود، زبان شناسی محاسباتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Annual report readability
Profitability
Earnings management
Computational linguistics
مرجع به فارسی
ژورنال حسابداری و اقتصاد
کالج تجاری سودر، دانشگاه بریتیش کلمبیا ونکوور، کانادا
کالج تجاری FUCAPE ، ویتوریا، برزیل
الزویر
مرجع به انگلیسی
Journal of Accounting and Economics
Sauder School of Business, The University of British Columbia, Vancouver, BC, Canada
 FUCAPE Business School, Vitoria, ES, Brazil
Elsevier
کشور
کانادا – برزیل

 

مدیریت سود و خوانایی گزارش سالیانه

چکیده

در این مقاله ما نسبت به بررسی این موضوع اقدام می نماییم که چگونه خوانایی گزارشات سالیانه با توجه به مدیریت سود متفاوت می باشد. با استفاده از شاخص فاگ / Fog جهت برآورد خوانایی (Li ، ۲۰۰۸) و تمرکز بر روی بخش تحلیل و مبحث مدیریت گزارش سالیانه (MD&A) ما پیش بینی می کنیم که غالب شرکت هایی که اقدام به بهره گیری از سود مدیریت شده / دستکاری شده جهت فراتر نشان دادن سود سال گذشته خود می نمایند دارای MD&As پیچیده تری می باشند. با در نظرگیری ویژگی های کلی الگوی خوانایی که با توجه به سطح سود مشخص شده در مبحث Li (2008) افزایش یافته است چالشی در خصوص توصیف هستی شناسانه به وجود می آید که بر مبنای آن اخبار خوب به صورت ذاتی قابلیت انتقال آسان تر را داشته و نشان می دهد که پدیده ابهام دارای نقش قابل توجهی در پیچیده شدگی فرایند افشا می باشد.

 

کلمات کلیدی: خوانایی گزارش سالیانه، سوددهی، مدیریت سود، زبان شناسی محاسباتی

 
 

۱- مقدمه

در یک گزارش شرکتی عادی، مشخصه ارائه شده متنی تعیین کننده اکثریت بزرگی از موارد افشا است – میانگین ۸۰% گزارش سالیانه، به طور مثال – در مقابل موارد باقیمانده که متشکل از تعداد / میزان و شاخص های داده های کمی می باشد. شفافیت و آشکاری این بخش بزرگ افشای اجباری به عنوان یک مشخصه حیاتی جهت درک و تفسیر اطلاعات موجود در این گزارش به شمار می آید. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) موضعی کاملا سرسختانه و مشخص در خصوص گزارشات شرکتی که بیش از حد پیچیده می باشند دارد. مدیر SEC، کریستوفر کاکس، استفاده از برآوردهای مستقیم در خصوص شفافیت مربوط به مشخصه های گزارشات مالی، برای ارائه آنها با استفاده از زبان انگلیسی ساده، را خاطرنشان ساخته است. SEC به نظر از این عقیده برخوردار می باشد که “در این زمینه یک سری از وکلا مشغول به کار می باشند” و خط مشی نگارش مقوله افشا بصورت ناخوانا به واسطه این حقیقت است که “هدف اصلی ارائه چنین موردی نه مطلع نمودن سرمایه گذاران بلکه ارائه نوعی تضمین برای صادرکنندگان چنین موردی و دیگر متعهدین در برابر ادعاهای بالقوه یا طرح دعاوی مرتبط می باشد” (SEC، ۲۰۰۷). در این مقاله ما نسبت به بررسی این موضوع اقدام می نماییم که آیا کاربرد افشای پیچیده توسط مدیران فراتر از عرضه موارد “کانونی” در این زمینه به شمار می آید یا خیر و همچنین آیا آن ها اقدام به استفاده از فرایند افشای پیچیده اطلاعات به منظور مخفی سازی داده های ضروری از سرمایه گذاران می نمایند یا خیر.
 

 

ادامه این مقاله به شرح ذیل سازماندهی شده است. بخش بعدی فرضیه های ما را تشریح می نماید. بخش سوم تحلیل های ما را شامل می شود و نهایتا بخش چهارم به نتیجه گیری این مقاله خواهد پرداخت.

 

 

۲- ارائه فرضیه

در زبان شناسی محاسباتی، شاخص گانینگ فاگ، یا به طور خلاصه شاخص فاگ، به عنوان تابع تعداد کلمات در هر جمله به علاوه درصد کلمات پیچیده (یعنی کلمات دارای تعداد سه یا تعداد بیشتری از سیلاب ها) به شمار می آید. این مجموع بر مبنای یک ثابت (۴/۰) مقیاس بندی می شود به گونه ای که مقدار فاگ در حدود تعداد سال های تحصیل رسمی مورد نیاز جهت درک متن مرتبط می باشد.
شاخص فاگ در ابتدا به وسیله Li (2008) به مباحث حسابداری معرفی شد، که در آن اقدام به بررسی این موضوع شده است که چگونه خوانایی گزارشات سالیانه با توجه به عملکرد مالی متفاوت می باشد. Li یک ارتباط منفی بین خوانایی و فاگ را مشخص نموده است (یعنی شرکت های دارای سود از گزارشات پیچیده کمتری در مقایسه با شرکت های زیان ده برخوردار می باشند). وی همچنین دریافت که شرکت های دارای پایداری بیشتر در ارتباط با سود مثبت دارای فاگ کمتری می باشند.
در مبحث Li (2008)، Bloomfield (2008) تعدادی از توصیفات بالقوه را برای ارتباطات مشهود بین خوانایی و عملکرد مالی مشخص نموده است. دو مورد علی الخصوص در این مبحث مدنظر هستند. اولین مورد ابهام است- بدان معنا که مدیران سعی در مخفی سازی اخبار بد از طریق نوشتن متنی می نمایند که رمزگشایی از آن مشکل تر خواهد بود. دوما مسئله هستی شناسی مدنظر است- بدان معنا که اخبار بد ذاتا با سختی بیشتری قابلیت انتقال و درک از طریق ارتباطات را خواهند داشت.
 

 

۲- ۱٫ انگیزه یا فشار جهت گزارش دهی نادرست
مباحث قابل توجهی وجود دارند که نسبت به مستندسازی فراوانی، انگیزه ها و مزیت هایی اقدام نمودند که برای شرکت ها در ارتباط با برآورده سازی معیار های سوددهی حاصل می شود. در خلال دهه های اخیر، حدود دو سوم الی سه چهارم شرکت ها در گزارشات خود قابلیت برآورده سازی معیار های سوددهی را به حساب آورده اند (با توجه به شاخص مرتبط با تحلیلگر ها و پیش بینی های آن ها). پاداش چنین فرایندی بازده سهام بالاتر، عدم تقارن اطلاعاتی کمتر، و هزینه کمتر سرمایه می باشد (Bartov و همکاران، ۲۰۰۲، Brown و همکاران، ۲۰۰۹). این تاثیرات سطح شرکتی را می توان با توجه به مزیت های شخصی و با درنظرگیری پاداش مدیریتی به طور مستقیم بر مبنای میزان سهام بالاتر یا ارزش اختیار خرید سهام در نظر گرفت، یا آن که آن را به طور مستقیم با توجه به پاداش های اختیاری مشخص ساخت.

 

۲- ۲٫ فرصت طلبی
مدیریت از فرصت کافی جهت گزارش دهی نادرست بر مبنای دستکاری در رویه های مرتبط با اسناد تعهدی یا فعالیت های حقیقی برخوردار می باشد و یا آن که می تواند با استفاده از راهکار های دیگری نظیر ترازنامه یا مدیریت گردش نقدی اقدام به دستکاری در این زمینه نماید. در این مطالعه، ما تمرکز خود را بر روی دو ویژگی اولیه خواهیم گذاشت چرا که این فعالیت ها به طور مستقیم تری در ارتباط با حاصل آوردن معیار های مرتبط با سود می باشد. Cohen و Zarowin (2010) و Zang (2012) نشان داده اند که شرکت ها از هر دو ویژگی اقلام تعهدی و فعالیت حقیقی مدیریت سود جهت حاصل آوردن معیار های مرتبط و ایجاد نوعی رابطه متقابل بین آن ها استفاده می نمایند.

 

۲- ۳٫ نگرش یا عقلانیت
همانگونه که Li (2012، ۳۹۸) بیان می دارد، افشا های مدیریت از طریق MD&A یا دیگر ابزار های مرتبط بازتاب دهنده نگرش مدیریت است یا آن که فراهم آورنده راهکاری برای مدیران جهت منطقی سازی رفتار آن ها می باشد. به علاوه، فرضیه های ما و تحلیل های مرتبط اجزای مثلث تقلب را از طریق تحلیل این موضوع ترکیب نموده اند که آیا پیچیدگی افشا های MD&A (نگرش/ عقلانیت) در ارتباط با این موضوع می باشد که آیا یک شرکت قابلیت مرتفع سازی معیار های خود در ارتباط با سود را داشته است یا خیر (انگیزه یا فشار) یا آن که شرکت احتمالا از مدیریت سود جهت نشان دادن رسیدن به سطح معیار مرتبط یا فراتر رفتن از آن استفاده نموده است (فرصت).
فرضیه ۱٫ آن دسته از شرکت هایی که اقدام به دستکاری در سود خود در یک سال خاص نموده اند دارای افشا های مرتبط با گزارشات سالیانه خود هستند که در آن سال ارائه شده و از خوانایی کمتری برخوردار می باشد، البته با فرض ثبات سایر شرایط.
فراتر از این فرضیه اصلی، ما دارای سه فرضیه فرعی با توجه به ویژگی های خاص فزاینده در این زمینه می باشیم:
فرضیه ۱ الف. شرکت های دارای تغییرات با سود صفر یا سود اندکی مثبت از افشا های گزارش سالیانه ای برخوردار هستند که در صورت عدم تغییر شرایط دیگر از خوانایی کمتری بهره مند می باشند.
فرضیه ۱ ب. مشخصه شرکت- سال با توجه به (۱) تغییرات سود صفر یا سود اندکی مثبت (۲) اسناد تعهدی اختیاری با افزایش درآمد یا دستکاری سود با توجه به فعالیت های حقیقی دارای افشای گزارش سالیانه ای هستند که از خوانایی کمتری در صورت ثبات سایر شرایط برخوردار است.

 

۳- طراحی تحقیقاتی

جهت تست فرضیه ها، ما نسبت به کاربرد یک نمونه شرکت- سال با داده های متغیر بین سالیان ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ اقدام نمودیم. ما نیازمند داده های مالی از Computat و همچنین داده های افشا MD&A در ارتباط با سیستم SEC’s Edgar می باشیم. جزئیات اقلام داده ای مالی مورد نیاز ذیلا ارائه شده است. متعاقبا ما نسبت به عدم شامل سازی شرکت ها در بخش خدماتی مالی و صنعتی (SIC 4400۵۰۰۰ و ۶۰۰۰۶۹۹۹) اقدام نمودیم چرا که آن ها دارای عملیات متفاوت و ساختار های مالی مختلفی هستند. جدول ۱ نشان دهنده نتایج راهکار انتخاب نمونه می باشد. نمونه نهایی شامل ۲۶۹۶۷ شرکت- سال و ۴۸۵۵ شرکت منحصر بفرد می باشد.
به طور کلی، فرضیه ما تاثیر مدیریت سود بر روی خوانایی را در نظر می گیرد. بنابراین، ما نیازمند برآورد خوانایی، مدیریت سود و متغیرهای کنترلی می باشیم که به نظر بر روی خوانایی تاثیرگذار هستند. بنابراین، فرم کلی معادله استفاده شده جهت تست این فرضیه به شرح ذیل خواهد بود:

 

۳- ۱٫ خوانایی

ما از شاخص گانینگ فاکس جهت برآورد خوانایی استفاده می نماییم. همانگونه که در بالا ذکر شد، شاخص فاگ به شرح ذیل محاسبه می شود:

 

۳- ۲٫ مدیریت سود
ما از تعدادی از شاخص های مختلف مدیریت سود استفاده نموده ایم. اولین و ساده ترین برآورد مرتبط از رویکرد Burgstahler و Dichev (1997) استفاده می نماید: ما نسبت به مشخص سازی شرکت هایی اقدام نمودیم که از احتمال بالای مدیریت سود در مقایسه با شرکت های مجاور بهره مند بوده و برآورده سازی سود سال قبل خود و تحصیل مشخصه های مرتبط را اعلام داشته اند. ما آزمایشات اصلی خود را با استفاده از درآمد ها بر حسب میزان سهام (EPS) اعمال داشته ایم، به علاوه نتایج سود تورم زدایی شده بر مبنای مجموع دارایی ها را ارائه می نماییم. در هر مورد، ما اقدام به برآورد سود قبل از اقلام غیرمترقبه می نماییم.

 

۳- ۳٫ متغیرهای کنترلی
لیست ما در خصوص متغیر های کنترلی از Li (2008) حاصل شده است. مهمترین موارد با توجه به محتوای مطرح شده ما متغیر های مربوطه به سود قلمداد می شوند. اولین مورد سود است که تحت عنوان عملیات تحصیل سود با قابلیت تورم زدایی به وسیله مجموعه دارایی ها می باشد که انتظار می رود که به صورت منفی در ارتباط با فاگ قلمداد شود (یعنی متغیر شرکت- سال با توجه به سود بالا از قابلیت خوانایی بیشتر MD&A بهرهمند است). ما همچنین اقدام به کنترل شرکت- سال با توجه به زیان های مرتبط با شاخص زیان نموده ایم که به هنگامی برابر ۱ خواهد بود که < 0 حاصل شود، چرا که زیان ها نیازمند تشریحات بیشتری در خصوص قابلیت تداوم ویژگی های تجاری می باشد، که خود سبب می شود تا فرایند افشا از خوانایی کمتری برخوردار شود (Li ، ۲۰۰۸).

 

۳- ۴٫ آماره توصیفی
جدول ۲ نشان دهنده آماره نمونه می باشد. مقدار میانگین و میانه فاگ در حدود هجده است، که به معنای آن است که MD&A نوعی نیازمند دو سال فراتر از یک مشخصه مرتبط است. این مقدار مشابه با مورد گزارش شده در Li (2008) به شمار می آید، که در آن میانگین و میانه به ترتیب ۲۳/۱۸ و ۹۸/۱۷ هستند. به طور میانگین، شرکت ها اقدام به افزایش EPS به میزان ۵ الی ۶ سنت در خلال هر سال به سال دیگر می نمایند. پانل ب و ج نشان دهنده آن هستند که بر مبنای یک ویژگی کلی، مشخصه شرکت- سال با توجه به  ارائه یا تحریف صورت حساب دارای فاگ بیشتری به طور میانگین هستند که سازگار با پیش بینی های مرتبط است.

 

۹-۳٫ تجدید ارائه و موارد تقلب
تاکنون، ما نسبت به کاربرد تکنیک های کمّی جهت مشخص سازی مشخصه شرکت- سال اقدام نمودیم که به احتمال زیادی شامل مدیریت قابل توجه سود بوده است. با برگشت به مشخصه شناسایی مدیریت سود با کمک انسان، ما هم اکنون نگاه خود را معطوف به نتایج می نماییم. جدول ۹ نشان دهنده نتایجی می باشد که در آن مدیریت سود بر مبنای فرایند تجدید ارائه مالی مشخص شده است و به علاوه این ویژگی را می توان به عنوان یک مشخصه متقلبانه یا مرتبط با بررسی های SEC نیز در نظر گرفت. در مشخصه اول (ستون ۱) متغیر شاخص یعنی تجدید ارائه دارای ارتباط معنی دار مثبت می باشد (ضریب = ۰٫۲۵ ، t=2.30)، که بدان معنا خواهد بود که مشخصه شرکت- سال که به طور اساسی اقدام به تجدید ارائه نموده است دارای MD&A پیچیده تری خواهد بود. هم اکنون، از آنجایی که برخی از موارد تجدید ارائه از نقطه نظر میزان کوچک هستند، ما نسبت به شامل سازی این اندازه تجدید ارائه در متغیر Re stateSeverityDecile اقدام می کنیم که محدوده ای از ۰ الی ۱۰ را در خود جای می دهد، که در آن ۱۰ به عنوان دهکی با توجه به بزرگترین تجدید ارائه و ۱ به عنوان کوچکترین مورد به شمار می آید و ۰ نیز به عنوان یک مورد بدون تجدید ارائه قلمداد می شود. ستون ۲ نشان دهنده آن است که نتیجه با استفاده از این متغیر همچنین به طور معنی داری مثبت خواهد بود (ضریب ۰٫۰۳۶، t=2.16). ستون ۳ نگاه خود را معطوف به نمونه AAER مشخصه های نادرست در خصوص صورت حساب های مالی می نماید.

 

۴- مباحث و نتیجه گیری

این مقاله یک تحلیل خوانایی مرتبط با مبحث Li (2008) را ارائه نموده و آن را تعمیم داده است. فراتر از ارتباطات منفی کلی بین شاخص فاگ و عملکرد مالی (یعنی ارتباط مثبت بین خوانایی و عملکرد)، ما نسبت به طرح فرضیه های مرتبط و مستندسازی مشخصه های وابسته و تحریف ارائه شده برای این الگوی کلی اقدام نمودیم. در مشخصه ای که بر مبنای آن یک شرکت قابلیت بیان تحقق سود یا فراتر رفتن از سود سال قبل را دارد، نمره فاگ می تواند افزایش یافته و بنابراین خوانایی با تحلیل و کاهش روبرو می گردد. این تاثیر به هنگامی بزرگتر خواهد بود که ما بر روی زیر مجموعه های شرکت هایی تمرکز می نماییم که از نوعی مجاورت با عملکرد سودی برخوردار هستند که به احتمال بیشتری شامل مدیریت اقلام تعهدی یا فعالیت های حقیقی به منظور افزایش سود بوده اند. به طور کلی، ما شواهد پایدار و استواری را مشخص ساخته ایم که بر مبنای آن ها شرکت هایی که به احتمال زیاد اقدام به مدیریت یا دستکاری در سود خود جهت نشان دادن تحقق سود یا فراتر رفتن از معیار سود سال قبل نموده اند، به طور متوسط دارای گزارشاتMD&A  پیچیده تر بیشتری هستند. ما نتایج مشابهی را برای آن دسته از شرکت هایی یافته ایم که اقدام به گزارش تحقق یا فراتر رفتن از معیار سود صفر نموده اند.
در صورتی که توصیف هستی شناسانه ارائه شده به وسیله Bloomfield (2008) را بتوان به عنوان یک توصیف مکفی در نظر گرفت (یعنی عملکرد خوب فی نفسه برای بیان و ارائه آسان تر از عملکرد بعد می باشد)، بنابراین ما نباید الگویی که مشخص شده است را دریابیم. بر این مبنا شواهد ما موکد آن هستند که حداقل برای آن دسته از شرکت های دارای شک بیشتری در ارتباط با مدیریت یا دستکاری سود، ابهام در خصوص ارائه گزارشات مالی و مشکل تر کردن آن ها از نقطه نظر خوانایی وجود دارد.
نتایج ما همچنین سازگار با عقیده کلی می باشد که به وسیله شواهد تجربی پشتیبانی شده اند که بازگو کننده این حقیقت هستند که راستگویی آسان تر از بیان دروغ می باشد (Hancock و همکاران، ۲۰۰۷). دروغ در صورتی مشکل خواهد بود که می بایست آن را به صورت یک ویژگی متعاقد کننده بیان نمود چرا که طرف های شنونده می بایست اطمینان حاصل نمایند که سازگاری اظهارات با حقایق به عنوان یک ویژگی اصلی مدنظر خواهد بود. در عین آن که مدیریت سود در بسیاری از موارد ممکن است به طور کامل در ورطه دروغگویی سقوط نکند، این فعلیت شامل بخشی از تلاش های فعالانه از طرف مدیریت در زمینه ایجاد نوعی سوگیری در صورت حساب های مالی با استفاده از اقلام تعهدی یا دیگر ادوات مرتبط می باشد. چنین عملکردهایی سبب ایجاد اختلاف بین عملکرد بدون دستکاری و عملکرد گزارش شده می گردد که نهایتا منجر به بروز ناسازگاری های شناختی گردیده که سبب خواهد شد تا ارائه آن ها از نقطه نظر ذهنی مشکل تر باشد آن هم به هنگامی که مدیریت خود از این مسئله آگاه است که عملکرد بدون دستکاری شده قطعا متفاوت از مورد ارائه شده است. با توجه به این موضوع مدیریت سود همچنین سبب به چالش کشیدن استانداردهای اخلاقی مدیران می گردد، که مجددا سبب بروز تنش های شناختی خواهد شد، که می توان آن را به طور غیر مستقیم در ارتباط با خوانایی نوشتارهای آن ها در این زمینه قلمداد کرد.
تحقیقات آتی همچنین می تواند حیطه تحقیقاتی خود را فراتر از مسئله خوانایی گسترش داده و نسبت به بررسی این موضوع اقدام کند که چگونه محتوای خاص MD&A در ارتباط با معیارهای تحقق سود و فراتر رفتن آن در مقایسه با سود سال قبل و در آستانه مدیریت یا دستکاری سود می باشد. به طور مثال، این سوال را می توان مطرح نمود که آیا آن دسته از شرکت هایی که مظنون ارائه سود مدیریت شده هستند از نوعی سبک نوشتاری مشخص استفاده نموده یا آن که از سبک نوشتاری منفعل تری بهره مند می باشند؟ دیدگاه دیگر در خصوص بررسی معیارهای متفاوت سود و افشاهای متناظر با آن که تمرکز را بر روی این نوع از معیارها و شاخص های مرتبط قرار می دهد نیز از جمله موارد مورد بررسی آتی قلمداد می شود (همانند انتظارات بازاری در ارتباط با تحقق سود یا فراتر روی از آن و فراخوانی های کنفرانسی و ارائه مقالات در این زمینه).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.