مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 15000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۱۳
کد مقاله
MDSN13
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه ای بر روی آسم شغلی در کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت
نام انگلیسی
A Case Study of Occupational Asthma in Tunnel Workers Exposed to Isocyanates
تعداد صفحه به فارسی
۱۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
کارگران تونل(معدن)، ایزوسیانیت، آسم شغلی، مدیریت بهداشت و سلامت شغل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Tunnel worker, Isocyanates, Occupational asthma, Occupational safety and health management
مرجع به فارسی
انستیتو پزشکی اجتماعی، دپارتمان طب پیشگیری
دانشگاه علوم پزشکی شیگا، ژاپن
مرجع به انگلیسی
Shiga University of Medical Science, Japan
کشور
ژاپن
مطالعه آسم شغلی در کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

کلمات کلیدی: کارگران تونل(معدن)، ایزوسیانیت، آسم شغلی، مدیریت بهداشت و سلامت شغل

آسم شغلی یکی از شایعترین امراض مربوط به ریه در کشورهای پیشرفته می‌باشد. نسبت ابتلا به بیماری آسم در بین بالغین به علت در مسایل شغلی ۱۵  درصد می‌باشد. از آنجاییکه آسم شغلی می‌تواند به ناتوانی دراز مدتی تبدیل گردد، تعیین علل آن و حذف مواردی زیان باری که کارگران در معرض آن می‌‌باشند در اسرع وقت از اهم مطالب است. یکی از علل اصلی آسم شغلی ایزوسیانیت می‌باشد. از آنجایی که ایزوسیانیت‌ها در تولید فوم‌های پلی اورتین، مواد چسبنده، مواد جلادهنده، مواد مقاوم و سخت کاربرد دارد موارد زیادی از آسم شغلی مرتبط با ایزوسیانیت در بسیاری از شغلهای گوناگون گزارش شده است.
پنوموکونیوز بطور اساسی به عنوان بیماری ریوی شغلی کارگران تونل شناخته شده است. البته گزارشی مبنی بر آسم شغلی به واسطه ایزوسیانیت درکارگران تونل در ژاپن گزارش نشده، از اینرو نگرانی کمتری در کارگران تونل در این خصوص نسبت به پنوموکونیوز یا بیماری ناشی از ورود ذرات معدنی به ریه وجود دارد. در این مقاله تمرکز ما بر روی کارگران تونلی است که در معرض ایزوسیانیت قرار داشته و مبتلا به آسم گردیده اند.

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

 

تاریخچه مورد و یافته های کلینیکی
مردی ۳۱ ساله که دارای هیچگونه سابقه آسم در خود و خانواده خود نمی‌باشد و دو پاکت سیگار روزانه استعمال می‌کند. وی برای مدت ۷ سال به عنوان کارگر تونل در یک شرکت کوچک مشغول به کار بود. او هر ساله تحت آزمایش پنوموکونیوز قرار گرفته و هیچگونه عارضه‌ای مشاهده نگردید. در مارس ۱۹۹۹، وی شروع به ”کار تزریقی “ نمود که شامل پلی یوریتین به همراه ایزو سیانیک جهت چسباندن و محکم کردن صخره‌ها در سایت مترو(ترن زیر زمینی) میگردید. ایزو سیانیک دارای ترکیبات  ۱۰۰ درصدپلیمر یک MDI با ۵۰% [CH2C6H3(NCO)]0، ۳۰%،    [CH2C6H3(NCO)]1، ۱۵% [CH2C6H3(NCO)]2، ۵% [CH2C6H3(NCO)]3-  ~  [CH2C6H3(NCO)]6-  بود،  در عین حال هیچگونه آموزش بهداشت و ایمنی شغلی جهت جلوگیری از تأثیرات مضر بهداشتی ایزوسیانیت بعمل نیامده بود. در می‌‌۱۹۹۹ وی از خس‌خس سینه و کوتاهی تنفس ابراز نگرانی نمود. درست پس از استفاده از پلیمریک MDI نشانه‌های بیماری با خارش کل بدن و دربر گرفتن آن در طول مدت ۲ ساعت آغاز گشت. این نشانه‌ها در طول شب نیز ادامه یافت، و روز تعطیل گسترش یافت. با وجود آنکه وی در یک کلینیک پذیرفته و دارو دریافت کرده بود وی هنوز از نشانه‌های بیماری ابراز نگرانی می‌نمود. در حدود یک ماه بعد وی نهایتاً در بیمارستان ما پذیرش شد. هیچیک از ۱۲ همکار وی که که در معرض پلیمر NDI قرار داشتند از خس‌خس سینه و تنگی نفس گلایه‌ای نمی‌کردند.
به هنگام پذیرش، صدای خس‌خس در هر دو ریه شنیده می‌شد. وی تب نداشت. تستهای خون طبیعی بود. کل پادتن‌های IgE بالا بودند(۹۷۰IU/ml). هر دوی تولوئن‌دی ایزو سیانات–(TDI) پادتن‌های IGE  خاص و متیلن‌دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات (MDI) – پاتن‌های IGE خاص مثبت بودند. اما بقیه تستهای آلرژی‌زای معمولی منفی بود. عکسهای اشعه ایکس برداشته شده از سینه طبیعی بود. او استفاده از داروی استروئید، برانکو دایلیتر و داروهای ضدآلرژی را آغاز نمود. ما پیشنهاد دادیم که وی کار تزریق مواد شیمیایی را کنار گذاشته و یا از ماسک گازی به هنگام قرار گرفتن در معرض MDI پلیمری استفاده نماید. وی نتوانست کار خود را ترک کند اما از ماسک گازی استفاده نمود. وی همچنان از خس‌خس و تنگ نفس هم در محیط کار و هم در هنگام شب گلایه داشت. در نهایت وی از کار تزریق در دسامبر ۱۹۹۹ دست برداشت و پس از آن علائم بیماری برطرف گشت. متأسفانه وی قادر به انجام تست تحریک‌پذیری با پلیمر MDI  نبود، چرا که ما نتوانستیم رضایت وی را جلب کنیم. هیچگونه اطلاعاتی در خصوص انتقال ایزو سیانیک توسط هوا موجود نیست.

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

 

تشریح قرار گیری در معرض ایزوسیانیت
بیمار در ساخت‌وساز متروی شرکت متد تونلینگ اطریش نیو(NATM) کار  می‌کرد. این شرکت بعنوان یکی از شرکتهای جهانی ساخت تونل مطرح می‌باشد. عملیات NATM بطور کلی شامل ۱- دریل کردن صخره ۲- برداشت صخره ۳- چسباندن و محکم کردن صخره  ۴- رنگ کردن بتن های روی دیواره می‌باشد. بیمار مقوله جاری هم صخره را مته‌کاری می‌نموده و هم صخره‌ها را چسبانیده و مستحکم می‌کرده است.
چسباندن و محکم کردن صخره شامل عملیات زیر می‌باشد: پس از آنکه کارگران تونل سوراخهای مستقیمی‌‌در دیوار بوجود آوردند، آنها ترکیبی از پلیمر MDI، ترکیبات پلی‌ال، مواد شیمیایی نظیر آمین‌ها و مواد دمیدنی جهت استحکام بخشیدن و محکم کردن جداره دیوار را به کار می‌برند، این عمل دوبار در هر روز کاری انجام می‌گردد . برای این کار یک یا دو ساعت زمان لازم می‌باشد. کارکنان تونل بصورت زیادی در معرض گازها و ذرات معلق در هوا ناشی از پلیمر MDI  به هنگامی‌‌که تزریقی را در صخره انجام می‌دهند قرار می‌گیرند. آنها همچنین به میزان اندکی در معرض بخار پلیمر MDI  به هنگامی‌‌که سرپوش آن باز می‌باشد قرار دارند. آنها از ماسکهای گازی استفاده نمیکنند ولی از ماسک طبی استفاده می‌کنند.

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

 

مباحث
بر اساس اطلاعات زیر بیمار اکنون، مبتلا به آسم به علت پلیمر MDI می‌باشد.        ۱- وی قبل از آنکه در معرض پلیمر MDI قرار گیرد قبلاً هیچگونه عارضه آسمی‌‌نداشته است.
۲- علائم آسم پس از آنکه‌ وی کار تزریق را در محیط آغشته به ایزوسیانیت آغاز کرد پدیدار گشته و پس از آنکه این کار را ترک کرد علائم ناپدید شد.
 ۳ـ پادتن‌های MDI خاص IGE مثبت بوده اما آلرژی معمولی منفی بود .             ۴- ذات الریه با حساسیت شدید غیر محتمل می‌بود. چرا که عکسبرداری اشعه ایکس از قفسه سینه طبیعی بوده و وی هیچگونه تبی نداشت.
۵ـ از آنجائیکه این مبحث که آیا آمین‌ها می‌توانند علل بروز آسم شغلی در کارکنانی که در معرض ایزو سیانیک قرار دارند، باشند هنوز بحثهای زیادی را به دنبال دارد، تعیین آمین‌ها بعنوان عوامل احتمالی آسم شغلی در این موضوع مشکل می‌باشد .
 ۶- با وجود آنکه گازهای غیر ارگانی و گرد و غبار های تنفس کردنی از طریق جریان هوا بر روی عملکرد دستگاه تنفسی و علائم آن تأثیر دارد این علائم در کارکنان تونل دیگری که دارای ایزوسیانیت نبوده دیده نشده است .
ایزو سیانیک‌ها معمولاً در مواد جهت استحکام و محکم سازی در NATM بکار گرفته می‌شود. تنها «اولوستات بی» گزارشی را در خصوص آسم شغلی در کارکنان تونل ارائه نموده است. وی مقایسه‌ای را در میان ۱۹ کارگر تزریق کار در مقابل ۱۰۴ کارگر دیگر تونل با همان میزان در معرض بودن مشابه، به جز رزین ترکیبی که شامل ایزوسیانیت می‌باشد ارائه داده است. آنها دریافتند که کارکنان تزریق کار که در معرض ایزو سیانیک بوده دارای شیوع بیشتر آسم( ۲۶% در برابر ۱%) بوده و از نظر واکنش برونشیتی متاکولین(۳۷% در برابر ۱۴%) نسبت به دیگر کارکنانی که در معرض قرار نداشته می‌باشند. TDI خاص پادتن IGE در دو نفر از ۱۶ نفر از کارکنان تزریق کار یافت شده است. نتایج ایزوسیانیت – خاص پادتن‌های IGE   می‌بایست با دقت زیادی مورد تفسیر قرار گیرد. در ابتدا یک واکنش متقاطع بین MDI,TDI  وجود دارد. یک نتیجه تست مثبت مصنوعی بواسطه واکنش متقاطع وجود داشته که TDI خاص پارتن‌های IGE را بدون در معرض قرار دادن TDI مثبت می‌سازد: دوم آنکه شواهد جاری پیشنهاد کننده عملکرد تست برای ایزو سیانیک خاص پادتن IGE بوده که دارای حساسیت کم و ارزش پیش بینی مثبت بالا(PPV) دارد. تست ایزو سیانیک خاص پادتن IGE بنابراین نه تنها به عنوان ابزار اسکرینینگ جهت القاء ایزوسیانیت آسم مؤثر بوده بلکه می‌تواند بعنوان یک تست تصدیق کننده در میان کارکنانی که القاء ایزوسیانیت آسم مورد شک می‌باشد، به کار گرفته شود. بر این اساس قضیه جاری در نظر می‌گیرد که می‌بایست این موضوع که برخی از کارکنان تونلی که در معرض ایزو سیانیک بوده مبتلا به آسم گردیده مورد شناسایی قرار گرفته و همچنین یافته‌های  MDI – خاص پادتن IGE می‌تواند جهت تشخیص آسم شغلی بواسطه ایزو سیانیک مؤثر باشد.
از آنجائیکه پلیمر MDI دارای فشار بخار کمی‌‌می‌باشد بخار آن در اتاق دما حداقل می‌باشد اما بخار و ذرات معلق پلیمر MDI  می‌تواند به هنگام تولید گرمایی پلیتریتین بواسطه تزریق آن بوجود آید. بنابراین، کارگران نه تنها می‌بایست از ماسکهای طبی استفاده نمایند بلکه باید از ماسکهای گازی بعنوان ابزارهای محافظتی در مقابل پلیمر MDI  نیز استفاده نمایند.
ما نتیجه‌گیری می‌کنیم که مدیریت بهداشت و ایمنی کار می‌بایست جهت جلوگیری از آسم شغلی به علت ایزو سیانیک مانند آنچه که در ساخت تونل، پنوموکونیوز بوده، تحقق گردد. همچنین می‌بایست توجه خاصی به کارکنان تونل در شرکتهای کوچکی که سرویسهای بهداشتی شغلی مناسب مهیا نیست اعمال گردد. بطور مثال، آموزش بهداشت و ایمنی شغل و استفاده از ماسک گاز می‌بایست عملی گردد و همچنین به هنگامی‌‌که محرک ایزو سیانیک آسم در کارکنانی که این نشانه‌ها را دارند، دیده شد تست ایزو سیانیک خاص پادتن  IGE می‌بایست جهت تشخیص آسم شغلی بکار گرفته شود.

آسم شغلی کارگران تونل در معرض ایزوسیانیت

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.