مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مهندسی بافت بهبود زخم

مهندسی بافت بهبود زخم

مهندسی بافت بهبود زخم – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۵
کد مقاله
TXT05
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
منسوجات کاربردی در جلوگیری از زخمهای مزمن – بهبود زخمها و مهندسی بافت
نام انگلیسی
Functional Textile in Prevention of Chronic Wounds- Wound Healing and Tissue Engineering
تعداد صفحه به فارسی
۲۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۶
کلمات کلیدی به فارسی
منسوجات کاربردی- جلوگیری از زخمهای مزمن – بهبود زخمها- مهندسی بافت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Functional Textile- Prevention of Chronic Wounds- Wound Healing- Tissue Engineering
مرجع به فارسی
دانشگاه Jena – آلمان
مرجع به انگلیسی
University of Jena- Germany
کشور        
آلمان

 

منسوجات کاربردی در جلوگیری از زخمهای مزمن، بهبود زخمها و مهندسی بافت

استفاده از منسوجات در پزشکی دارای سابقه طولانی می‌باشد. یکی از موارد مهمی که از این منسوجات استفاده می‌کنند مراقبت از زخم و ممانعت از زخمهای مزمن مخصوصا جراحتهای سخت می‌باشد. در بین لیست طولانی از این منسوجات بانداژ و پارچه زخم‌پیچی دارای شهرت زیاد است. استفاده از این منسوجات بستگی به موجود بودن آن، قیمت و همچنین استفاده مجدد از آنها دارد. منسوجات بافته شده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، صرف‌نظر از آنکه منسوجات سنتی بیشتر دارای دیدگاههای کیفیت اولیه نظیر سازگاری با محیط، انعطاف‌پذیری، استحکام و غیره می‌باشند. نیازهای رو به رشدی جهت افزایش عملکرد این‌گونه الیاف وجود دارد. همراه با توسعه تکنولوژیکی منسوجات با کاربری خاص استفاده از آنها به منظور مداوای زخم و ممانعت از زخمهای مزمن، اخیرا این منسوجات از کیفیت جدید تعاملی یا واکنشی بین بافتهای بیولویکی و منسوجات برخوردار شده‌اند.
 
استفاده از الیاف فاصله‌دهنده در ممانعت از زخمهای مزمن
الیاف جداکننده یکی از راه‌حلهای تکنولوژیکی منسوجات جالب توجه، برای استفاده‌های پزشکی می‌باشد. اصل اولیه در این الیاف ترکیب لایه‌های منسوجات با الیاف فاصله‌دار است. کلیاتی از الیاف مورد استفاده قرارگرفته دراین خصوص درجدول ۱ و شکل ۱ نشان داده شده است.
الیاف پلی‌استر مونوفیلار که دارای سختی قابل ملاحظه‌ای می‌باشد، مقاومت فشار بیشتری را در الیاف فاصله‌دار بوجود می‌آورد. با این وجود مونوفیلها جهت انتقال مستقیم مایع، در مقایسه با الیاف مویرگی که ترکیبی از الیاف واحد و تثبیت شده بوسیله گرما می‌باشند، مناسب نیستند. هرچه میزان تثبیت دما بیشتر باشد میزان کریستالی شدن یا گروهی شدن فیلامرها بیشتر خواهد بود. تغییرات سطحی نظیر آنچه در الیاف پروفیلدکولمکس وجود دارد، باعث پشتیبانی از انتقال مایع می‌شوند. با بهینه‌سازی مواد و تکنولوژی‌ها انتقال مستفیم مایع و گرما ممکن خواهد گشت. ساخت الیاف سنتزی با الیاف سلولزی، ترکیبات الیاف سنتزی و الیاف مختلف با تراکمهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است تا آنکه انتقال آزاد و مستقیم مایع  را در اینگونه الیاف تضمین نماید.

مهندسی بافت بهبود زخم

 

جذب ابزارهای منسوجات
از دست دادن کنترل یکی از مشکلات عمده در کودکان و پیران می‌باشد. اجتناب از آزار پوستی بوسیله آنزیمها در مدفوع و ادرار در زخمهای فشرده و پیشگیری از  آماس پوستی ضروری می‌باشد. ظرفیت هندل نمودن مایع در ابزارهای که ممکن است اختیار کنترل خود را از دست دهند را می‌توان بوسیله معرفی جذب‌کننده سوپر درک کرد. با این وجود، سطح منسوجات این ابزارها برای راحتی و ممانعت آزردگی مکانیکی دارای اهمیت می‌باشد.
از نظر فنی مهمترین ترکیب برای تولید سوپرجذب‌کننده‌ها اسید اکریلیک می‌باشد، مونومر اسید اکرولیک بوسیله حمایت ترکیباتی نظیر تری‌الی‌لامین پلیمراسیون می‌شوند. کوپلیمراسیون اجازه می‌دهد تا پوشش الیفا سلولزی نظیر ویسکوز یا لیوسل صورت پذیرد. چنین محصولاتی برای پارچهها یا دستمالهای بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای هر دو میدان عمل منسوجات غیربافته حجیم جزء موارد مهم بشمار آمده است. بوسیله کاربرد روش ترکیبی، می‌توان محصولات چندلایه را بگونه‌ای تولید نمود که در آن چندین لایه فانکشنهای متفاوتی داشته باشند. مونولایه‌ها یا تک لایه‌ها بوسیله چندین تکنیک تولید می‌شوند. نظیر کوک پیوندی و سوزن زنی. ترکیب این تک لایه‌ها بوسیله لایه‌های چند گرهی مشخص می‌گردد. پدهای خیس خورده مواد حجیم غیر بافته تغییر شکل داده با الیاف بافندگی نیز ارتقا داده شده و آن را در موارد زخم‌بندی مورد استفاده قرار داده‌اند.
منسوجات ضدباکتری
منسوجات معمولا حمل‌کننده باکتری و قارچ می‌باشند. کنترل میزان باکتری و قارچ روی الیاف را می‌توان با کاربرد موارد ذیل بدست آورد:
الف- استفاده از رزین جهت تثبیت عوامل باکتری‌زا و قارچی به سطح الیاف
  • پیوند عوامل ضد‌باکتری و قارچ در زنجیره سلولزی الیاف نظیر ویسکوز، لیوسل و غیره.
کتان تغییر یافته هالامین جهت محافظت از منسوجات در برابر آفت‌کشها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتان تغییریافته هالامین قادر به دور نمودن بسیاری از موارد میکروارگانی نظیر استنفیلوکوکاس‌آریوس، که علت اصلی آلودگی در بیمارستانها و یا انواع سلمونیا می‌باشد، است. از آنجایی که بوی بدن معمولا ناشی از فلورای پوستی می‌باشد، کتان تغییر یافته هالامین می‌تواند در موارد که کنترل بوی بدن مورد نظر باشد به کار گرفته شود.
کیتوزان/ کایتوزان یک کولیساکارد طبیعی بتا (۴-۱) دو- آمینو- دو- دی‌اکسی – بتا- D گلیکوپیرانوز رسوبی می‌باشد. این ترکیب به میزان زیادی قابلیت زیست‌پذیری دارد. کیتوزان به مشابه منبع طبیعی آن، کیتین/ کایتین، توجه قابل ملاحظه‌ای را بواسطه فعالیت ضد‌میکروبی خود بدست آورده است. از مشتقات جدید بدست آمده و سنتز شده بوسیله N– انتخابی معرفی تربیع نوع- آمینیوم زنجیره‌های کناره می‌باشد که از خود پایداری کم الکتریکی نشان می‌دهد. و از اینرو آنها را به عنوان مواد نوید‌بخش در زمینه سازگاری با محیط و ضد‌استاتیک بودن مطرح ساخته است. مواد بر مبنای – کیتوزان به طور موفقی به عنوان لباس زخم در موارد سوختگی و زخمهای مزمن به کار گرفته شدند.
اخیرا طراحان پارچه‌های پنبه‌ای نوعی پنبه‌ای تولید نموده‌اند که قادر بود تا پیوند الاستیز را عرضه نماید و تصور می‌شد دارای کارایی در زخمهای مزمن می‌باشد اما بعدا به عنوان یکی از موارد که بهبودی را به تأخیر می‌انداخت شناخته شد . از دیگر تلاشها پیوند الیاف پنبه به بازدارنده الاستیز بوده است.

مهندسی بافت بهبود زخم

 

ترکیبات سرامیک- منسوجات
تکنیک سول/ ژن اجازه می‌دهد تا یک لایه نازک سرامیکی را بر روی سطوح مختلف شامل الیاف بنا کنیم. در اینجا ساختار سه بعدی با منفذ را می‌توان بوجود آورد. این امر موجب تامین حافظت در برابر حملات شیمیایی یا باکتری می‌گردد. علاوه براین پیوند مایه را می‌توان بوسیله سطوح سرامیکی تغییر داد. منافذ اجازه می‌دهند تا از آن بعنوان دارو یا یک سیستم گردآورنده استفاده شود. این پوشش بعنوان یک کمک در فرمولاسیون داروسازی بکار گرفته می‌شود، بعنوان تثبیت‌کننده بر علیه رطوبت دما و تجزیه مواد ارگانی الیاف و غیره.
ترکیبات سرامیک- منسوجات
تکنیک سول/ ژن اجازه می‌دهد تا یک لایه نازک سرامیکی را بر روی سطوح مختلف شامل الیاف بنا کنیم. در اینجا ساختار سه بعدی با منفذ را می‌توان بوجود آورد. این امر موجب تامین حافظت در برابر حملات شیمیایی یا باکتری می‌گردد. علاوه براین پیوند مایه را می‌توان بوسیله سطوح سرامیکی تغییر داد. منافذ اجازه می‌دهند تا از آن بعنوان دارو یا یک سیستم گردآورنده استفاده شود. این پوشش بعنوان یک کمک در فرمولاسیون داروسازی بکار گرفته می‌شود، بعنوان تثبیت‌کننده بر علیه رطوبت دما و تجزیه مواد ارگانی الیاف و غیره.
منسوجات سدکننده
منسوجات سدکننده در موارد خطر زیاد از آلودگی بوسیله مواد آلوده‌کننده یا سمی لازم خواهند بود. آنها معمولا در اطاقهای جراحی نه تنها برای محافظت پرسنل بلکه برای محافظت از خود بیمار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. منسوجات سدکننده دارای اهمیت زیادی از نظر بهداشتی و عملهای جراحی دارند و از بروز آلودگی در بیمارستان جلوگیری بعمل می‌آورند. جدول ۳ نشان‌دهنده خصیصه‌های منسوجات سدکننده می‌باشد.
فانکشن محافظت‌کننده به وسیله ساخت الیاف و محصولی که دارای پوشش می‌باشد و کاربر را در برابر یک موضوع خاص یا مایع خاص محافظت می‌کند، بوجود می‌آید. کیفیت پایه این منسوجات فیلتر نمودن وسایل مرتبط پزشکی و موارد دیگری نظیر خون، عرق، ادرار و غیره می‌باشد.

مهندسی بافت بهبود زخم

 

استفاده از منسوجات برای جابجایی عضو پیوند و مهندسی بافت
الیاف بافته شده را می‌توان در ترکیبات منسوجات به کار برد. ترکیبات منسوجات بوسیله ماتریس بارورکننده به صورت چندین نخ چند مسیره بافته می‌شوند. این عمل معمولا با استفاده از تکنیکهای قالب- مایع نظیر قالب انتقال رزین، قالب تزریق واکنش ساختاری و تزریق لایه رزین عملی می‌گردد. ساختارهای جامع این منسوجات قادر می‌سازد تا در برابر پیچ‌خوردگی برش و ضربات بهتر از دیگر الیاف مقاومت نماید. بواسطه پایداری و مقاومت زیاد آنها و همچنین ثبات یا شکل‌پذیری تحت فشار در چنین الیافی می‌توان آنها را برای موارد انطباق چند مسیره به کاربرد.  با این وجود، این الیاف دارای تثبیت ضعیف در تحت فشار محوری در سیستم نخ آنها می‌باشند. الیاف لوله‌ای ساده پروتس برای جابجایی رباط یا لیگامنت صدمه دیده به کار برده می‌شود. در آینده می‌توان از نوع بسته‌بندی سازگار با محیط این نوع لوبریکنتها می‌توان استفاده کرد.

مهندسی بافت بهبود زخم

فیلامینتهای اضافه شده پلیگلاکتین به بافته پروپیلین باعث کاهش تعداد میکروفیج یا سلول میکروب‌خوار کوچک و کرنولوسیتها همانگونه که در حالت آماس حاد اندازه‌گیری شده می‌گردند. واکنش زخم تنها محدود به ناحیه پریفیلامنت می‌باشد. از طرف دیگر جداره غیرعادی دست‌نخورده باقی می‌ماند. پوشش پلی‌پروپیلین با پلی‌گلاسین باعث ارتقای اتصال بافت کپسولی اطراف بافته می‌گردد که به نظر همکاری خود را مخفی می‌سازد.
ترکیب داربستها شامل منسوجات سوپر ساختاری و بیوتقلیدی گلیکوپلیمرها می‌باشند که برای مهندسی تیپ ارگانی بافتهای کبد در آزمایشگاه عملی گردیده است. پلی‌اتلین تریفتالات بافته شده(PT) الیافی هستند که بر روی گوشه بوسیله یک لایه نازک قابل تجزیه محیطی پلیمر قرار گرفته تا آنکه ساختار قطبی را بدست آورد. ساختار ترکیبی باعث تضمین ثبات غشاء به هنگام تجزیه غشای پلیمری می‌شود.
منسوجات نشان‌دهنده دو دسته از کلاسهای منفذدار می‌باشند که می‌توان آن را به صورت انتخابی کنترل نمود. منفذهای بین فیلامنتهای نخ و پرزها بوسیله یک فضای میان دایره‌ای مشخص می‌گردد. طبیعت پردازش کامل منسوجات دوره‌ای بودن کامل آنها می‌باشد. الیاف فاصله‌دار جهت داربست انسانی و سلولهای رودنت نظیر کراتینوسیت‌ها یا هپاتوسیتها مورد استفاده قرار گرفته اند. تکنولوژی قلابدوزی، از طرف دیگر، اجازه می‌دهد تا مواد منافع و خصیصه‌های مکانیکی محلی را در یک هندسه منسوجات داده شده بدون هرگونه شرط زمانی کنترل نماییم.
نخ پلی‌گلیکولید اسید در تکنولوژی قلابدوزی در امر بخیه و در شرایط آزمایشگاهی بر روی بافت پلی‌وینیل الکل یا بر روی ساختار پایه پلی‌استر به کار گرفته شد. تکنیک بخیه برای ارسال داروی داخلی از یک کاشت منسوجات و برای توسعه منسوجات ترکیبی با میزان تجزیه مختلف داخلی جهت سودبری رشد بافت با خصیصه‌های مکانیکی ارتقا یافته مورد استفاده قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.