مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مکانیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مکانیک - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۴۸
کد مقاله
MEC48
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
هیدرولیک خط لوله: پمپ ها- شیرها- حفره زایی- ناپایداریهای گذرا – فصل ۴: بخش ۵: شیر یکطرفه
نام انگلیسی
HYDRAULICS OF PIPELINES – Pumps- Valves- Cavitation- Transients: Chapter 4: Section 5: CHECK VALVES
تعداد صفحه به فارسی
۱۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
شیر
کلمات کلیدی به انگلیسی
Valve
مرجع به فارسی
مکانیک سیالات- دانشگاه یوتا- ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
J. Paul Tullis; Professor of Civil Environmental Engineering; Utah State University; USA
کشور        
ایالات متحده

 

هیدرولیک خط لوله

پمپ ها، شیرها، حفره زایی، ناپایداریهای گذرا

فصل ۴

(بخش ۵- شیر یکطرفه)

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

 

۴-۵٫ شیر یکطرفه[۱]
شیرهای یکطرفه به منظور پر نگهداری پمپ ها یا بحداقل رسانی معکوس شدگی جریان، که ممکن است به پمپ ‌ها و موتورها آسیب رساند، بترتیب در خطوط مکش پمپ‌ ها یا خطوط تخلیه نصب می‌ شوند. قابلیت باز نمودن راحت شیرهای یک طرفه برای جریان های ورودی، قرارگیری محکم و استوار آنها بصورت پایدار تحت شرایط جریان مستقیم، ضریب اتلاف اندک جریان مستقیم، و قابلیت بسته شدن به هنگام معکوس شدگی جریان به منظور جلوگیری از ناپایداری هیدرولیکی نامطلوب در خط لوله، از جمله پارامترهای مطلوب این نوع از شیرها بشمار می آیند.

 

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

 

به هنگامی که هیچ گونه جریانی در سیستم وجود ندارد، بواسطه نیروی جاذبه یا وجود دیسکی با قابلیت فنری، یا ترکیبی از این دو مورد، شیر یکطرفه به صورت بسته یا تقریباً بسته باقی می‌ماند. به هنگام شروع جریان، نیروی دینامیک آب در حال حرکت باعث باز شدن شیر می‌شود.
برای غالب انواع شیرهای یکطرفه، جهت شیر نصب شده مهم می‌باشد، چرا که نیروی جاذبه معمولاً می‌تواند به بستن دیسک کمک نماید. شرایط نزدیک شدگی جریان نیز همچنین به عنوان یک فاکتور مهم بشمار می آید که بر روی ثبات دیسک تاثیر گذار است. در صورت نصب زانویی یا بروز تلاطم یا آشفتگی در فاصله نزدیک با ناحیه بالا دست، جریان ناپایدار منجر به نوسان دیسک یا شناور شده و در نتیجه موجب به وجود آمدن ضرباتی همانند ضربه قوچ در سیستم می شود.
[۱] – Check Valves

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

 

چندین نوع طراحی متفاوت وجود دارد که هر کدام از خصیصه ‌های بستن مختلفی برخوردار می‌باشند. شیر یکطرفه لولایی[۱] ساده (شکل ۱۰-۴) به گونه‌ای طراحی شده‌ است که دارای یک نقطه محوری در جنب دیسک می‌باشد. این شیر به هنگامی که وزن دیسک بیشتر از نیروی دینامیک آب، که آن را باز نگه می‌دارد، گردد به وسیله نیروی جاذبه بسته می‌شود. خصیصه‌های باز نمودن و بستن را می‌توان به وسیله تغییر محور چرخش، وزن دیسک یا با اضافه نمودن وزنه تعادل تغییر داد.
[۱] – Swing-Check valve
در انتخاب یک شیر غیر قابل برگشت، مسائل متعددی را باید مد نظر قرار داد. اما دو مورد از ملزومات اولیه عبارتند از: این شیر می بایست از ضریب اتلاف قابل قبولی برای جریان مستقیم برخوردار ‌باشد و دیگر آنکه شیر به هنگام بسته شدن سبب ایجاد فشار ناپایدار هیدرولیکی زیاد نشود. شدت ناپایداری هیدرولیکی به صورت مستقیم متناسب با سرعت جریان برگشتی می‌باشد، آنهم به هنگامی که شیر بسته می‌شود (به معادله ۱۶-۴ رجوع شود). این سرعت به وسیله دینامیک شیر و سیستم کنترل می‌شود. برای سیستمی که در آن جریان به آهستگی معکوس می‌گردد، بیشتر شیرها قبل از معکوس شدگی قابل توجه جریان، مخصوصاً شیرهای با بار- فنری بسته می شوند. در صورت معکوس شدگی سریع جریان، ممکن است سرعت معکوس شدگی نسبتا بالایی قبل از بسته شدن شیر رخ دهد.

هیدرولیک خط لوله ۴-۵ شیر یکطرفه

 

سرعت معکوس شدگی جریان و افزایش فشار ناپایداری مربوطه، بسته به نوع شیر، اندازه و دینامیک سیستم متفاوت می‌باشد. شیر یکسانی که بر روی سیستم ‌های مختلف نصب شده است ممکن است دارای عملکرد متفاوتی باشد. انجام تحلیلهای ناپایداری هیدرولیکی برای شیرهای غیر برگشتی برای جلوگیری از ناپایداری هیدرولیکی لازم است. متاسفانه، اطلاعات تجربی اندکی در ارتباط با تشریح رفتار بسته شدن شیرها وجود دارند.
بعلاوه، بروز تلاطم و جریانهای ناپایدار در شیرهای یکطرفه موجب بروز مشکلاتی می شود. این مسئله باعث لرزش دیسک، همانند پرچمی که در معرض باد قرار گرفته، شده و باعث خوردگی سریع آن می‌گردد که خود می‌تواند منجر به صدمه دیدگی و خرابی شیر شود. این مورد در صورتی که دیسک شیر در یک موقعیت نسبتاً باز عمل نماید وخیم‌تر خواهد شد. در صورتی که دیسک درجای خود کاملاً محکم نگردد، ممکن است دچار لرزش گردیده و سبب خوردگی یا فرسایش سریع شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.