مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

شماره      
۱۳۴
کد مقاله
MNG134
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پیاده سازی کایزن در یکی از صنایع کشور هندوستان: یک مطالعه موردی
نام انگلیسی
Kaizen Implementation in an Industry in India: A Case Study
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
کایزن، زمان تکت، خلاقیت، زمان سیکل، MUDA’S، MURI، درست به هنگام / درست به موقع / تولید به هنگام (JIT)
کلمات کلیدی به انگلیسی
Kaizen, Takt Time, Productivity, Cycle Time, MUDA’S, MURI, JIT
مرجع به فارسی
ژورنال بین المللی تحقیقات مهندسی مکانیک و فن آوری
انستیتو مهندسی و فن آوری پانیپات، دانشگاه بهارتی، هندوستان
مرجع به انگلیسی
Manav Bhar ti University, Solan, Himachal Pradesh, India; Panipat institute of Engg. & Technology, Smalk ha, Panipat, India; Dept. of DCRUST, Mur thal Sonepat, Har yana, India
کشور
هندوستان

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

پیاده سازی کایزن در یکی از صنایع کشور هندوستان: یک مطالعه موردی
چکیده
هزاران صنعت دارای اندازه کوچک و متوسط در هندوستان حضور دارند. همگی آنها با مشکلات مشخصی مواجه هستند که منجر به بروز پیامدهایی نظیر کمبود تولید و مسایل مرتبط با کیفیت تولید شده است. این مطالعه موردی پیاده سازی کایزن در یک صنعت، در خط مونتاژ کشور هندوستان، که تولید کننده محورهای جلویی و عقبی برای ماشین های سنگین و متوسط می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. فناوری کایزن از تاثیر خارق العاده ای بر روی عملیات و فرآیندهای شرکتی برخوردار می باشد، شامل طراحی، توزیع، بازاریابی و غیره. بنابراین کلیه سطوح مدیریت یک شرکت را در بر می گیرد. بر این مبنا یک مطالعه موردی جهت ترغیب شرکت کنندگان در این عرصه جهت پیاده سازی کایزن در شرکت ها و صنایع کوچک و متوسط انجام شد.

کلمات کلیدی: کایزن، زمان تکت، خلاقیت، زمان سیکل، MUDA’S، MURI، درست به هنگام / درست به موقع / تولید به هنگام (JIT)

 

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

۱- مقدمه
ارتقای خدمات مشتری، انجام سریع تر عملیات، عملکرد بیشتر و کاهش در هزینه ها همگی جزء چالش هایی به شمار می آیند که رو در روی تولید کنندگان امروزی قرار گرفته اند. به منظور فایق آمدن بر این چالش ها بسیاری از شرکت ها در هندوستان سعی در ارتقای قابلیت خود به منظور رقابت در بازار جهانی می نمایند. ضایعات در طی فرآیند تولید در صنایع به سرعت به صورت روزمره افزایش می یابد. علت این امر تغییر ذائقه مشتریان است، که خود منجر به افزایش هزینه های تولید شده است.
تکنیک های مختلفی در خصوص کاهش ضایعات و ارتقای عملکرد وجود دارد، همانند: تولید به هنگام / درست به هنگام (JIT)، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، نگهداری فنی با بهره وری کامل (TPM) کایزن (Kaizen) و غیره. تولید به هنگام (JIT) به عنوان یک استراتژی برای مدیریت موجودی (کالا) بشمار می آید که در آن مواد خام و متعلقات وابسته دقیقا قبل از نیاز بدانها در یک کارخانه تولیدی تحویل تامین کننده یا فروشنده خواهد شد.
تاثیرات آنها در زمینه ارتقای عملکرد کلی مجموع سازمان معنی دار خواهد بود. مدیریت کیفیت جامع (TQM) به عنوان یک فلسفه جامع مدیریت جهت ارتقای پیوسته کیفیت محصولات و فرآیندها به شمار می آید. مفهوم TQM بر مبنای کیفیت محصولات و فرآیندها در قالب مسئولیت هر یک از افراد شامل شده در این فرآیند و همچنین مصرف محصولات یا خدمات ارائه شده به وسیله آن سازمان تعریف شده و مدنظر خواهد بود.
به عبارت دیگر، TQM در بردارنده عناصر مدیریتی، نیروی کار، تامین کنندگان و حتی مشتریان می باشد تا آنکه قابلیت برآورد نیازهای مشتریان و حتی فراتر از نیازهای آنها را داشته باشند. نگهداری فنی با بهره وری کامل (TPM) به عنوان یک دیدگاه سیستماتیک جهت حذف ضایعات مرتبط با ادوات و ماشین آلات تولید مد نظر است.
TPM بر روی تمرکز اپراتور یک ماشین در فرآیند کنترل روتینی و تمیز کردن ماشین ها جهت تشخیص زود هنگام مشکلات متمرکز است. از جمله دیگر موارد تاکید شده شامل به حداقل رسانی زمان توقف یک ماشین ناشی از بروز مشکلات غیر قابل انتظار، بهره گیری از ظرفیت های کامل ماشین ها و پیگیری و کنترل هزینه چرخه عمر می باشد.
کایزن را می توان به عنوان یک فناوری ژاپنی جهت حصول «ارتقا و پیشرفت» یا «تغییر جهت حصول بهترین ها» دانست که خود بر فلسفه یا رویه هایی اشاره دارد که تمرکز آنها بر ارتقای پیوسته فرآیندهای امور تولیدی، مهندسی و مدیریت بازرگانی و تجاری می باشد.
سیستم تولید شرکت تویوتا (Toyota) برای کایزن شناخته شده است، که در آن کلیه پرسنل خط تولید می بایست در صورت مشاهده هر گونه حالت غیر عادی نسبت به متوقف نمودن خط تولید خود اقدام نمایند و همچنین با توجه به نقطه نظرات سوپروایزر در زمینه ارتقای بهینه وضعیت غیرعادی می توان فرآیند کایزن را آغاز نمود. چرخه فعالیت کایزن را می توان به شرح ذیل تعریف کرد:
  • استاندارد سازی یک عمل و فعالیت های مرتبط
  • برآورد عملیات استاندارد سازی (یافتن زمان سیکل و میزان موجودی در دست اقدام)
  • برآوردهای پیمانه ای در مقابل ضروریات مربوطه
  • نوآوری جهت حصول ضروریات و افزایش بهره وری
  • استاندارد سازی عملیات ارتقا یافته و جدید
  • تداوم چرخه
کایزن همچنین تحت عنوان چرخه شوهارت (Shewhart) ، چرخه دمینگ (Deming)، یا PDCA نیز خوانده می شود (Plan do check & Act). تکنیک های دیگر همراه با PDCA نیز مورد استفاده قرار می گیرند که شامل چراهای پنج گانه هستند، که خود به عنوان فرم آنالیز علت ریشه ای مطرح می باشند که در آن کاربر اقدام به سوال در خصوص «چرایی» یک مشکل نموده و در جستجوی پاسخ آن در ۵  بازه متوالی زمانی می پردازد.
هدف این مقاله فراهم آوردن نگرش هایی در خصوص تغییرات اعمال شده در شرکت تولیدی اکسل عقب اتومبیل مخصوصا در خط مونتاژ در خلال ۶ ماه گذشته، بر مبنای پیاده سازی پیوسته کایزن در خلال این بازه زمانی، می باشد. این مطالعه موردی مشخص می سازد که چگونه سیستم کایزن قابلیت ارتقای توان رقابتی شرکت را خواهد داشت.

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

۲- سابقه مطالعاتی
کایزن یک کلمه ژاپنی می باشد، اما در شرکت های متعدد غربی نیز هم اکنون جای خود را باز کرده است. این کلمه معرف فرآیند ارتقای پیوسته راهکار استاندارد کار می باشد (Chen و همکاران، ۲۰۰۰). این واژه خود به عنوان یک کلمه ترکیبی است که دو مفهوم را در بر دارد: Kai (تغییر) و Zen (برای بهتر شدن) ((Palmer ، ۲۰۰۱). این واژه حاصل آمده از معنای جمباکایزن (Gemba Kaizen) می باشد که به معنای «ارتقای پیوسته» (CI) است. ارتقای پیوسته یکی از استراتژی های اصلی در خصوص حصول برتری در امر تولید است که به عنوان یک فرآیند مهم در محیط رقابتی امروزی شناخته می شود (Dean و Robinson، ۱۹۹۱). این سیستم خود در بردارنده یک تلاش بدون انتها برای حصول ارتقا است که شامل هر یک از اشخاص موجود در سازمان خواهد بود (Malik و YeZhuang، ۲۰۰۶).
الف. برخی از واژه های مرتبط
۱- کایزن
کایزن یک واژه ژاپنی برای «ارتقا»، یا «تغییر برای بهتر شدن» می باشد که به فلسفه یا رویه هایی اشاره دارد که تمرکز آنها بر روی ارتقای متوالی و پیوسته فرآیندها در زمینه تولید، مهندسی و مدیریت تجاری می باشد. از طریق ارتقای فعالیت های استاندارد شده و فرآیندهای مرتبط، هدف کایزن حذف موارد مرتبط با اسراف می باشد.
۲- بهره وری
نسبت بین خروجی و ورودی تحت عنوان بهره وری مدنظر است. علاوه براین می توان این کلمه را به عنوان نسبت محاسباتی میزان تولید شده در مقایسه با مقدار منابع استفاده شده در هر رویه تولید تعریف نمود. این منابع ممکن است شامل زمین، تاسیسات، نیروی کار، مواد، ماشین آلات، ابزارآلات و یا ترکیبی از همه این موارد باشد.
۳- زمان سیکل
این پارامتر به عنوان زمان حقیقی تلقی می گردد که برای تکمیل مجموعه ای از فعالیت ها مورد نیاز (یک چرخه) مد نظر خواهد بود.
۴- زمان تکت
این پارامتر در حقیقت یک زمان تئوریکی می باشد که در آن قابلیت تولید یک محصول سفارش داده شده به وسیله مشتری وجود دارد. این مورد را می توان از طریق نسبت مجموع زمان موجود خالص بر تقاضای مشتری مشخص نمود.
زمان تکت = زمان خالص موجود/ تقاضای مشتری
این مورد جهت انطباق گام تولید با نیاز مشتری به کار گرفته می شود.
۵- MUDA’S
این عبارت نیز یک واژه ژاپنی است که به عنوان هر چیزی تلقی خواهد شد که سبب افزایش هزینه گردیده ولی هیچ گونه ارزش افزوده ای را ایجاد نخواهد نمود. به طور اصلی ۷ نوع از MUDA’S وجود دارد:
  • Muda اضافه تولید
  • Muda انتظار
  • Muda حمل و نقل
  • Muda پردازش
  • Muda موجودی
  • Muda حرکت
  • Muda بخش های ناقص و دوباره کاری
 
۶- MURI
MURI یک واژه ژاپنی برای کار کاملا سخت یا فشار بیش از حد می باشد. این مورد به عنوان عامل مهمی به شمار می آید که در زمینه تعیین بهره وری کمک خواهد نمود.

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

۳- مطالعه موردی
شرکت HV Axles Ltd. (که در ابتدا به عنوان بخش تولید محور شرکت Telco به شمار می آمد (Tata Engineering, Jamshedpur)) برای مطالعه موردی انتخاب شده است. این شرکت در ناحیه Jamshedpur هندوستان قرار دارد. این شرکت در مارس ۲۰۰۰ تاسیس شد. محصول اصلی این شرکت محورهای جلو و عقب ماشین می باشد. این شرکت هم اکنون تامین کننده لوازم مرتبط برای شرکت های تاتاموتور و لاکنو در زمینه ادوات حمل و نقل تجاری با وزن ناخالص ۱۲ تن و بالاتر و همچنین برای استفاده در ماشین های ارتش با وزن ۷ تن می باشد.
این شرکت غالبا بر روی تولید طرح هایی منطبق با سلیقه مشتری تمرکز دارد. شرکت HV Axles Ltd. از ظرفیت تولید حدودا ۳۲۴۰۰۰۰  اکسل در سال (شامل کل قطعات) برخوردار می باشد، حجم کل فروش سالیانه ۵۰ میلیون دلار آمریکا الی ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا می باشد و مجموع مستخدمین ۱۱۵۴ نفر است که از بین آنها ۸۴۶ نفر در بخش تولید محور کار می کنند که در آن این مطالعه موردی مدنظر است.
مشکلات مواجه شده در شرکت:
  • زیادی تعداد اپراتورها در خط مونتاژ
  • بازدهی یا کارایی تولید
  • هزینه محصول
  • میزان بازگشت سرمایه شرکت
  • مشکل حفظ و نگهداری با توجه به کیفیت
  • سیستم ساده سازی
 
الف. فرآیند پیاده سازی
این مشکلات با پرسنل مدیریتی، مهندسین و پرسنل سطوح اپراتوری، از طریق توجه به عوامل مختلف، مورد بحث قرار گرفت و مشخص شد که با استفاده از کایزن قابلیت حل و ارتقای این معضلات وجود دارد. یکی از اهداف اصلی در خصوص پیاده سازی سیستم کایزن حصول اهداف مشترک کل شرکت می باشد.
ب. محاسبه زمان تکت قبل از کایزن
موارد ضروری: ۳۰۰ محور در هر شیفت (۸ ساعت )
زمان موجود: ۴۸۰ دقیقه (۸ ساعت)
وقت ناهار: ۳۰ دقیقه
وقت چای: ۱۵ دقیقه
کل زمان موجود یا دسترس: (۴۸۰-۳۰-۱۵)= ۴۳۵ دقیقه در هر شیفت
زمان تکت = میزان خالص زمان در دسترس / نیاز مشتری = (۳۰۰/۴۳۵) = ۴۵/۱ دقیقه = ۸۷ ثانیه
بر این مبنا زمان تکت برای هر اپراتور ۸۷ ثانیه در هر ایستگاه کاری خواهد بود.

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

۴- بحث در خصوص نتایج پیاده سازی
از شکل ۳ و۴، این موضوع مشخص می باشد که با استفاده از فناوری های کایزن می توان تعداد اپراتورها را در سطح ۵۰ نفر حفظ نمود، یعنی ۵۰ اپراتور برای انجام یک عملکرد مشابه که برآورد کننده نیاز مشتری می باشد مکفی خواهد بود. این مورد تنها بر اساس استفاده از اپراتورهای کاملا آموزش دیده که دارای چندین مهارت می باشند جهت انجام وظایف مختلف در ایستگاه های کاری مختلف امکان پذیر بوده و بر این مبنا موفقیت اصلی همانا کاهش کار در جریان (WIP)  در  ایستگاه های کاری می باشد. در این مطالعه برای اپراتور شماره ۲۵ کار دیگری نیز تخصیص داده شده است چرا که میانگین زمانی کار اصلی وی بسیار کمتر بوده است. بنابراین در یک زمان وی چندین وظیفه را در همان ایستگاه انجام می دهد. به طور مشابه اپراتورهای شماره ۲۷، ۲۹، و ۳۵ نیز دارای وظایف مشخصی در ایستگاه های خود هستند تا آنکه عملیات آنها با زمان تکت منطبق گردد.

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

۵- نتیجه گیری
در این مقاله، یک مطالعه موردی با هدف بحث درباره پیاده سازی کایزن در صنعت مورد بررسی قرارگرفته است. ارتقای پیوسته به عنوان یک هدف کلیدی برای حصول یک صنعت سالم مد نظر می باشد. کایزن به عنوان فلسفه ای مطرح است که نیاز به ارتقای کلیه اشخاص درگیر در آن صنعت را خواهد داشت. بر این مبنا لازم است تا تاکید را بر روی کاهش زمان، بازده افزایش ایستگاه کاری جهت تطابق با زمان تکت و حذف عملیات غیر ضروری، فعالیت ها و ایستگاه های نامربوط گذاشت. این مطالعه اثبات کننده این موضوع خواهد بود که با استفاده از کایزن و دیگر فناوری ها، شرکت قابلیت تداوم زیست خود با هزینه تولیدی پایین تر و کیفیت بالاتر را خواهد داشت. برای آموزش کارگران در خصوص مفاهیم تولید به هنگام (JIT) و مسایل مرتبط با پیاده سازی این موارد می توان از ابزارهای چند رسانه ای استفاده نمود.

پیاده سازی کایزن در صنایع هندوستان: مطالعه موردی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.