مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فنی مهندسی - بین رشته ای - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳
کد مقاله
TEC03
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM
نام انگلیسی
Project Planning with PERT/CPM
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
PERT/CPM
کلمات کلیدی به انگلیسی
PERT/CPM
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور
 

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

 تکنیک ارزیابی برنامه و بازنگری آن (PERT) و روش مسیر بحرانی (CPM) دو تکنیک کاملا مرتبط و نزدیک به هم می‌باشند که برای مانیتورینگ یا نظارت پیشرفت پروژه‌های بزرگ کاربرد دارند. یکی از قسمتهای کلیدی PERT/CPM محاسبه مسیر بحرانی می‌باشد. یعنی آنکه، مشخص‌سازی زیرمجموعه‌ فعالیتهایی که می‌بایست فورا بعنوان برنامه اجرا گشته تا آنکه یک پروژه در وقت مقرر خود پایان پذیرد.
PERT به هنگامی که توسعه یافت و در مدیریت توسعه سیستم موشک بالستیک ناوگان ستاره قطبی برای نیروی دریایی ایالات متحده بکار گرفته شد بعنوان یک سیستم مشهور معروفیت حاصل نمود. اهمیت این پروژه در این نکته بود که ۱۸ ماه زودتر از برنامه اعلامی پایان پذیرفته و بودجه تخصیص یافته به آن نیز اضافه نگردید. تقریبا در زمان مشابه با این پروژه، شرکت دوپونت از CPM جهت مدیریت ساخت و تعمیر دستگاههای تولیدی خود استفاده می‌نمود.

 

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

 

خرد نمودن، محدودیتهای منابع و عدم قطعیت
یک پروژه معمولی و متعلق به دنیای مدرن امروزی دارای پیچیدگیهای بسیاری است که در اسلوب شناسی اولیه PERT/CPM مورد ملاحظه قرار نگرفته بود. ما به ۳ وضعیت اصلی توجه داشته‌ایم: الف-  ممکن است با افزایش سرعت و یا خرد شدگی برخی از فعالیتهای داخل پروژه نسبت به تسریع در اتمام آن اقدام شود.   ب- توانایی پایان دادن به پروژه، در زمان مشخص، بواسطه برخی از محدودیتهای منابع از دست می‌رود (نظیر دو فعالیت مجزا که امکان انجام همزمان آنها وجود داشت، ولی بواسطه محدودیت منابع مثل عدم وجود بیش از یک جرثقیل می‌بایست بصورت تک به تک انجام گردد). ج- زمانی که برای انجام هر فعالیت بطول می‌انجامد یک متغییر تصادفی می‌باشد. بنابراین، زمانی که می‌بایست صرف انجام کل پروژه نیز بشود یک متغییر تصادفی خواهد بود. با توجه به عدم قطعیت هر یک از فعالیتها، ما در خصوص احتمال آنکه کل پروژه در تاریخ مشخص خود پایان پذیرد چه می‌توانیم بگوئیم؟

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

 

دیاگرامهای شبکه فعالیت‌ ـ بر ـ قوس در برابر فعالیت ـ بر ـ گره
دو قرارداد در عمل برای نمایش شبکه‌های پروژه مورد استفاده قرارگرفته است:
  • فعالیت ـ بر ـ قوس(AOA)
  • فعالیت ـ بر ـ گره(AON)
مثال قبلی ما از قرارداد AOA استفاده کرده است. خصیصه‌های این دو قرارداد عبارتند از:
AON
  • هر فعالیت توسط یک گره در شبکه نشان داده می‌شود.
  • اولویت ارتباط بین دو فعالیت بوسیله یک قوس یا یک حلقه رابط بین آن دو نشان داده شده است.

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

 

خرد شدن شبکه‌های پروژه   
به هنگامی که طول بحرانی یک پروژه مشخص گردید، سئوال بعدی که پرسید می‌شود آن است که آیا می‌توانیم پروژه را کوتاهتر کنیم؟ فرآیند کاهش مدت زمان پروژه یا فعالیت معمولا بنام خردشدن خوانده می‌شود. برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی پرداخت اضافه به مقاطعه‌کار در جهت افزایش انگیزه وی برای پایان دادن سریعتر به پروژه در زمان کوتاهتر معمول می‌باشد. بطور مثال در پروژه‌‌های بازسازی بزرگراهها داشتن پاداشها یا تشویقهای از ۵۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ دلار در روز جهت اتمام پروژه قبل از زمان اعلام شده آن امری غیرمعمول نمی‌باشد.
هزینه و ارزش موارد خرد شده
ارزشی در موارد خرد شده یک پروژه وجود دارد. به منظور خردشدن برخی از موارد از پروژه، می‌بایست نسبت به وقفه یک یا چند فعالیت اقدام کنیم. خرد شدن یک فعالیت به هزینه نیاز دارد. تصمیم‌گیری در خصوص خرد شدن یک فعالیت نیازمند آن می‌باشد تا هزینه خرد شده آن فعالیت را با ارزش نتیجه بدست آمده از خرد شدن مقایسه نمائیم. این تصمیم همواره با این حقیقت روبروست که می‌بایست برخی از مذاکرات را با طرفهایی که هزینه خرد شده آن فعالیت را تحمیل نموده‌اند انجام داد(مثل مقاطعه‌کار) و همچنین مذاکره با طرفی که از خرد شدن پروژه بهره می‌برد(مثل مشتریان).
 
هزینه خرد شدن یک فعالیت
یک فعالیت با بکاربردن کار بیشتر برای آن می‌تواند معمولا خرد گردد(مثلا، اضافه‌کار و یا شیفت دوم). ما می‌توانیم معمولا در نظر داشته باشیم که با استفاده از اضافه کار هزینه کاری به ۱٫۵ برابر زمان کار معمولی می‌رسد.
در نظر بگیرید که فعالیتی را بتوان در ۶ روز انجام داد. حال اگر زمان ساعات عادی را در نظر بگیرید هزینه کار به ۶۰۰۰ دلار می‌رسد. حال چنانچه از شیفت دوم کار استفاده کنیم و دو شیفت در روز کار کنیم، آن فعالیت ظرف مدت ۳ روز تکمیل می‌شود یعنی ۷۵۰۰=۱٫۵×۱۰۰۰×۳×۱۰۰۰×۳٫ حتی چنانچه شیفت سوم نیز داشته باشیم، پروژه را می‌توان ظرف مدت ۲ روز انجام داد که بصورت:
ارزش خرد نمودن یک پروژه
دو دیدگاه در خصوص تصمیم‌گیری در مورد مبلغ پروژه خرد گشته وجود دارد: (الف) ما بسادگی مدت پروژه و خرد شدگی را برای اتمام آن مشخص نمائیم، یا     (ب) ما ارزش خرد شدن آن را برای روزهای مختلف ارزیابی کنیم.   بعنوان مثال الف- در ۱۹۸۷ یک استادیوم جدید برای تیم بیسبال مونتریل‌اکسپوز ساخته شد. هدف آشکار تکمیل‌سازی آن نیز برای اولین دوره بازیهای خانگی مشخص شد.
فرمولاسیون مشکل خردشدن
در نظر بگیرید ما احتمال خرد شدن را برای هر فعالیت در نمونه قبلی پروژه مورد بررسی قرار داده‌ایم. این بررسی بصورت زیر خلاصه شده است:

 

محدودیتهای منابع در برنامه‌ریزی پروژه
برای بسیاری از پروژه‌ها یکی از موارد پیچیده آن است که منابع کمی موجود می‌باشد. منابع محدود باعث می‌شود تا مجبور باشید کارهایتان را بصورت نوبتی انجام دهید، که اگر غیر از این بود می‌توانستیم چندین کار را با هم تواما انجام دهیم. به هنگامی که ما دارای پروژه‌ای با محدودیتهای منابع می‌باشیم، نه تنها با محدودیتهای استاندارد روبرو بوده، بلکه: الف) مجموعه‌ای از منابع که هر کدام دارای ظرفیتهای شناخته‌شده‌ای هستند، و ب) برای هر فعالیت لیستی از موارد مورد نیاز هر منبع به هنگام اجرای یک وظیفه. ما قادر به انجام مجموعه‌ای از وظایف بطور همزمان نمی‌باشیم البته چنانچه آنها نیازمند منابع دیگری باشند که در آن هنگام مهیا نیستند.

برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM

 

پیش‌بینی احتمال تکمیل پروژه با استفاده از مقصد
یک آنالیز مسیر بحرانی ساده را در نظر می‌گیرد که در آن زمان فعالیتها را بطور دقیق می‌دانیم. در حقیقت زمان تکمیل یک وظیفه معمولا با ارزیابی اولیه ما متفاوت می‌باشد. تقریبا از شروع اسلوب شناسی PERT ، پیشنهاد می‌گردید که طراحان پروژه سه ارزیابی را برای کار خود مهیا نمایند. الف) زمان خوش‌بینانه،    ب) زمانی احتمالی، و ج) زمان بدبینانه. PERT اولیه دارای یک رویه بسیار نزدیک برای ارزیابی زمان توزیع کل پروژه می‌باشد.
ما یک دیدگاه نزدیک‌تر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما در نظر می‌گیریم که مدت یک کار دارای یک توزیع مثلثی بوده که کوچکترین زمان ممکن در این مثلت A می‌باشد، حالت انجام کار B، و حداکثر زمان ممکن C است. نمونه توزیع مثلثی در شکل ۷ نشان داده شده است. به هنگامی که PERT برای اولین بار معرفی گردید، یک توزیع مانعی، توزیع بتا، مورد استفاده قرار گرفته شد. حالت مثلثی ساده‌ترین روش برای برای توضیح برحسب زمان خوش بینانه، زمان احتمالی و زمان بدبینانه می‌باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.