مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فنی مهندسی - بین رشته ای - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
۱۷
کد مقاله
TEC17
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
جی آی اس (GIS) و تکنیک‌های دسته بندی برای ارزیابی اثرات محیطی در استقرارهای غیر رسمی
نام انگلیسی
GIS and ordination techniques for evaluation of environmental impact in informal settlements: a case study from Cuiaba central Brazil
تعداد صفحه به فارسی
۳۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۵
کلمات کلیدی به فارسی
آنالیز شیب مستقیم، GIS، توسعه شهری، استقرار غیر رسمی، برزیل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Direct gradient analysis: GIS; urban development; informal settlemants; brazil
مرجع به فارسی
دپارتمان معماری دانشگاه فدرال Mato Grosso، الزویر
مرجع به انگلیسی
Department of architecture Federal University of Mato Grosso; Elsevier
کشور
برزیل

GIS و تکنیک‌های دسته بندی برای ارزیابی اثرات محیطی در استقرارهای غیر رسمی

چکیده
این مقاله اثرات محیطی ایجاد شده از سکنی‌ پذیری غیر رسمی در شهر کوییابا را ارزیابی می‌کند. در ده ناحیه انتخاب شده تعیین ۳۵ شاخص محیطی، ارزیابی اطلاعات ثانویه و نتایج بررسی میدانی، تفسیر عسکی هوایی و سیستم تجزیه وتحلیل اطلاعات جغرافیای (GIS) انجام شد. سپس روش ماتریس‌ برای تعیین بزرگی و تشخیص ۱۳ نوع اثر بر موارد محیطی زیر به کار گرفته شد: آب سطحی، خاک، گیاهان/ جانواران، هوا، استفاده از زمین و کیفیت زندگی. اثرات در زمینه‌ها نوع مهم منطقه بندی شهری تجزیه وتحلیل شدند. تجزیه و تحلیل فراوانی (RDA)، یک روش چند متغیری، برای ارزیابی وابستگی اثرات از عامل‌های محیطی و اجتماعی- اقتصادی به کار گرفته شد.
امتیازات کلی اثر در مناطقی که طبق منطقه‌بندی شهری به حفظ محیطی اختصاص داده شده بودند، بالاترین بود. این موضوع نشان دهنده توانایی محدود مراجع برای کنترل روندهای سکنی‌ پذیری غیر رسمی و اثرات آنها بر محیط است. تجزیه و تحلیل این شاخص، اثرات قوی به همراه شبکه آبراهه در مناطقی که مستعد سیل ناگهانی هستند را نشان می‌دهد. RDA نشان می‌دهد که سن و سازمان شهری اثر قابل توجهی بر روی نواحی نمونه دارند. مشاهده شده که آنها در دسته بندی اهمیت عواملی مثل واحدهای ژئوتکنیکی را دارا می‌باشند.

 

کلمات کلیدی:  آنالیز شیب مستقیم، GIS، توسعه شهری، استقرار غیر رسمی، برزیل

 

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

 

مقدمه
استقرار بی اختیار یا رسمی نوع معمولی از رشد شهری در اکثر کشورهای در حال توسعه است. اغلب بیشتر نواحی از طریق روندهای سکنی‌ پذیری غیر رسمی تصرف می‌شوند تا روندهای برنامه ریزی شده، سکونت بی اختیار بیش از ۶۰% از مناطق شهری در کامرون و حدود ۷۰% از این مناطق در تانزانیا را تشکیل داده‌اند.

 

Leitmann , Bagaroglu حتی برای شهرهای ترکیه نیز کاندیدی را برای پیوست به منطقه EU تخمین زده‌اند زیرا ۵۰% از مناطق شهری به صورت غیر رسمی سکنی‌ پذیری داشته‌اند. از سال ۱۹۴۰ که جمعیت شهری فقط ۳۲% کل جمعیت را تشکیل می‌داد،‌ برزیل دچار روند تمرکز شدید جمعیت بود. در دهه ۶۰ تقریباً حدود ۵۰% کل جمعیت در شهرها زندگی می‌کردند که این میزان در سال ۲۰۰۰ به ۸۰% رسید. این روند سریع و شدید سکنی‌ پذیری شهری به مشکلات محیطی متعددی منجر شد که باعث ایجاد شرایط ضعیف زندگی شد. ویلهلم در تجزیه و تحلیل برنامه ریزی شهری در برزیل نیاز ویژه‌ای را برای برنامه ریزی محیطی عنوان کرد. او به جنبه‌هایی مثل آلودگی آب وهوا، دفع زباله و تجزیه و کمبود مناطق سبز اشاره کرد. Leitmann , Bagaroglu به عدم وجود زیر ساختار اصلی مثل الکتریسته، خیابان‌ها و بهداشت محیطی از قبیل فراهم کردن آب، تخلیه فاضلاب و جمع‌آوری مرتب زباله به عنوان مشکلات عمده در مناطق سکنی‌ پذیر غیر رسمی اشاره کردند.
در این مقاله، ارزیابی اثرات محیطی ایجاد شده توسط روندهای سکنی‌ پذیری غیر رسمی در شهر کوییابا، مرکز ایالت Mato Grosso برزیل را عرضه می‌کنیم. شاخص‌های تخریب محیطی از روش ماتریس‌ برآورد می‌شود که بامجموعه اطلاعات به دست آمده از تحقیق بر روی اطلاعات ثانویه، کار میدانی‌، تفیسر عکس هوایی وتجزیه وتحلیل GIS تعیین می‌شود. الگوهای توزیع اثر در مناطق معین شهری‌ تجزیه و تحلیل شدند تا ارزیابی کنند که آیا ابزارهای برنامه ریزی فعلی شهری‌ و فعالیت‌ها می‌تواند در ظاهر استقرار غیر رسمی و به حداقل رساندن اثرات محیطی در مناطق حفاظت مداخله کند یاخیر. سپس یک تجزیه و تحلیل مستقیم چند متغیری به کار می‌رود تا روابط تصادفی‌ بین اثرات و عوامل اجتماعی – محیطی مطالعه شود و مناسب بودن آن برای حمایت مراجع شهری‌ از استقرار مجدد سکنی‌ پذیری‌های جدید به منظور به حداقل رساندن اثرات محیطی منفی ارزیابی شود.

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

 

مطالعه منطقه
منطقه تحت مطالعه شهر کوییابا در غرب مرکزی برزیل در طول شرقی ۵۶۰۶  و عرض جنوبی ۱۵۳۵ می‌باشد.
سنگ بنای مرتبط با زمین شناسی بر حسب شکل‌گیریهای نژادی بوده است. تسکین موجدار نسبی باعث پدیدار شدن ارتفاعاتی بین ۱۵۰ و ۲۶۰ متر شده است که با بعضی تپه‌ها در بخش شمالی شهر که شیب‌های بالاتر از ۱۵۰ درجه دارند مربوط است. در پشت ساخل رودخانه این شهر، دشت‌های سیلابی توسعه یافته است که به طور اتفاقی موج دار شده‌اند،‌که این مسئله  حتی برای بخش مرکزی شهر که حفاظت سا‌زه‌ای نیز دارد، صادق است.
کوییابا در سال ۱۷۱۹ شکل گرفت و در سال ۱۸۳۵ مرکز ایالت Mato Grosso شد. در دهه ۱۹۶۰ با اجرای سیاست ملی یکپارچگی این شهر بعنوان نقطه‌ای دستیابی اصلی منطقه دشت بی‌درخت «cerrado savannah» شمالی و مناطق جنگل بارانی جنوبی برزیل تبدیل شد. کوییابا توسعه جمعیتی شدیدی را تجربه کرد، میزان جمعیت از ۵۰ هزار در سال ۱۹۶۰ به ۵۲۴۶۶۶ در سال ۲۰۰۴ افزایش یافت. از زمان اولین سکنی‌ پذیری غیر رسمی در سال ۱۹۶۷، دسته‌بندی‌های منظم توانایی اجرای تقاضا برای خانه سازی در کوییابا را نداشتند. تنها دوره بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵، موقعیت‌های تعیین شده رسمی فقط توانستند تا اندازه‌ای تعداد مناطق سکنی‌ پذیر خود به خودی را کاهش دهند.

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

 

مواد وروش‌ها
کسب اطلاعات و شاخص‌های اثرات محیطی
از بین مجموع ۷۹ منطقه سکنی‌ پذیر، ۱۰ منطقه برای انجام تجزیه و تحلیل کامل اثرات محیطی و منشأ آنها انتخاب شدند. روند انتخاب بر اساس یک روش نمونه گیری بود و معیارهای زیر در نظر گرفه شد: نمونه باید حداقل  دو ناحیه در هر منطقه‌ای از برنامه ریزی شهری و واحد نقشه برداری نقشه ژئوتکنیکی کوییابا را در بر گیرد و هر سکنی‌ پذیری باید در منطقه ویژه‌ای از برنامه ریزی شهری واقع شود.
 

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

 

تجزیه وتحلیل آماری
RDA، آنالیز شیب مستقیم برای جهت یابی ماتریس‌ مقادیر وابسته به کار گرفته شد، در اینجا میزان اثرات بر مولفه‌های محیطی (هوا، خاک، آب و …) تحت محدودیت‌های ماتریس‌ ثانویه با متغیرهای آزمایشی مشخص شده است، مقادیر نشان دهنده واحدهای ژئوتکنیکی ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی ساکنین هستند. روش اصلی RDA خطی توسط Legendre , Makarenkov (2001) توسعه یافت، آنها تجزیه و تحلیل فراوانی چند جمله‌ای‌ (PRDA) که می‌تواند برای جفت‌های ماتریس با روابط غیر خطی به کار رود را ارائه کردند. اگر هیچ فرضیه‌ای در مورد خطی بودن بین روابط ارزیابی شده مشخص نشده است، PRDA به RDA خطی ترجیح داده می‌شود.
نتایج و بحث
اثرات محیطی بر مناطق برنامه ریزی شهری
عکس هوایی سال ۱۹۹۸ در شکل شماره ۴ در مورد سکنی‌ پذیری parquet Amperco موقعیتی نمونه را در استقرار غیر رسمی اخیر نشان می‌دهد. این موارد که در قلمروی شهری و برنامه ریزی «علایق محیطی» قرار دارند، در سال ۱۹۹۷ بر خلاف قانون مجاز شهری‌ سکنی‌پذیر گردیدند. تقریباً ۷۸% از این منطقه در واحد ژئوتکنیکی پیش از کامبریان و ۲۲% دیگر آن در varaea که مستعد سیل ناگهانی است قرار گرفته است. در واقعه رسوب سیل آسا در آوریل ۲۰۰۱، ۴۱ خانه در جوار رود «Ribeiraode lipa» خراب شدند.
عوامل اجتماعی- محیطی تخریب شهری
بر اساس روش رگرسیون چندگانه ، اینرسی توضیح داده شده در RDA با اضافه نمودن متغیرهای توضیحی و استفاده از درجه‌های بالاتر چند جمله‌ای‌ افزایش می‌یابد. برای کاهش روند سازگاری، تعداد متغیرهای توضیحی باید بسیار کمتر از مقدار نمونه باشد و باید از متغیرهای خود همبستگی اجتناب شود. بنابر این فقط ۴ متغیر مستقل از پیش تعیین شده در انجام RDA در نظر گرفته می‌شود.

جی آی اس GIS ارزیابی اثرات محیطی

 

نتایج
برنامه ریزی شهری و دسته بندی باید ابزاری برای مراجع شهری باشد تا کیفیت زندگی ساکنین را تضمین و توابع مختلف تراکم شهری را حفظ کند. به علت طبیعت‌ آنها، سکنی‌ پذیری‌های رسمی مستقل از منطقه بندی شهری رسمی اتفاق می‌افتند زیرا تقاضای زیادی برای خانه سازی به ویژه از طرف گروه‌های کم درآمد اکثر مراجع شهری‌ برزیل را برای محافظت، کنترل یا حتی تعیین جهت دوباره روند استقرار غیر رسمی عقیم ساخته است. در کوییابا، استقرارهای غیر رسمی تخریب محیطی شدیدی را به وجود آورده‌اند که در همه ۴ منطقه به برنامه ریزی شهری مطالعه شده منجر شده است. با این وجود بالاترین مقادیر کلی شاخص‌های مربوطه در نواحی محیط مد نظر و مناطق مستعد سیل ناگهانی مشاهده شده‌اند. دسته بندی نشان می‌دهد که  اثرات در شبکه جویبار و نواحی مستعد سیل شدیدتر بوده است. تفاوت‌های مهم در اثرات نسبت به سن و ساختار سازمانی گروه سکنی‌ پذیریی اتفاق می‌افتد. گرچه در این مقاله مشخص نشده است ولی رابطه بین ناحیه موجود و اندازه گروه سکنی‌ پذیر، در فشار بر منابع محیطی، اثر دارد. سکنی‌ پذیری غیر رسمی در کوییابا به عنوان یک حقیقت اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که منشأ آن، تمایلات و نتایج محیطی بوده که باید آن را در زمینه بحران سکونت مورد بررسی قرار داد. بیش از ۳۰ سال است که بحران سکونت شناخته شده ولی برطرف نشده است. ایجاد موج استقرارها و تخریب محیطی مربوطه شدیداً به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط است.
تکنیک‌های OIS با RDA  مرتبط است، یک روش دسته بندی مستقیم بر اساس مجموعه اطلاعاتی متعدد ابزاری مناسب برای ارزیابی روابط و اهمیت عوامل محیطی و اجتماعی– اقتصادی بر اثرات در ناحیه مطالعه ما است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.