مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۸
کد مقاله
WOD48
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
روشهای فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن
نام انگلیسی
Treating stored lumber for Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
روشهای فرآوری الوار، ذخیره کردن، خشک کردن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Treating, stored lumber,  Kiln Dry
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

 روشهای فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

روشهای فرآوری الوار  ذخیره شده
آلودگی قارچی و حمله حشرات هر دو بعنوان خطرات جدی برای الوار ذخیره شده بشمار می‌آیند. آلودگی قارچی دلیل عمده تخریب الوار می‌باشد که این مورد در مطالعه مرتبط با از دست رفتگی رتبه الوار در خصوص الوار کاج جنوبی ۱ اینچ محقق شده است. آلودگی توسط حشرات نیز یکی از دلایل عمده از دست رفتگی در الوار ذخیره شده می‌باشد، مخصوصا در نواحی گرمتر ایالات متحده. برای محافظت در برابر قارچها و حشرات، الوار می‌بایست تحت روال فرآوری بوسیله اسپری آب یا اسپری مواد شیمیایی، در محل نگهداری، قرار گیرند. در برخی از مواقع، عمل فرآوری بوسیله مواد مکمل یا روالهای تکمیلی غوطه‌وری اولیه یا اسپری نمودن در زمان مربوطه و در داخل مراکز چوب‌بری انجام می‌پذیرد.
جهت به حداقل رسانی صدمات ناشی از حملات قارچی و حشرات بر روی الوار ذخیره شده، محوطه مخصوص مربوط به خشک نمودن الوار توسط هوا را می‌بایست بصورت سالم و بهداشتی نگهدای نمود و تا حد ممکن گردش جریان هوایی را در آن محوطه تصحیل کرد. عملیات توصیه شده در این خصوص شامل مشخص کردن و تمایز موقعیت نگهداری الوار و انبارهای مربوطه در منطقه‌ای با وضعیت زهکشی مناسب می‌باشد. حذف مواد زائد، که بعنوان منبع آلودگی بشمار می‌آید، و همچنین علفهای هرز، که ممکن است گردش هوایی را کمتر سازند، از جمله موارد کارساز بشمار می‌آیند.  روشهای کپه سازی می‌بایست بگونه‌ای باشند که اجازه خشک شدن سریع الوار را داده و همچنین الوار را در برابر رطوبت محافظت نمایند.
براین اساس لازم است تا نسبت به موارد فرآوری انبارهای روباز کمال دقت را اعمال داشت و همچنین در صورت لزوم از روکشهای مناسب جهت محافظت از الوار در برابر باران و جذب رطوبت استفاده نمود. در نواحی که موریانه‌ها یا قارچهای رسانای آب ممکن است بعنوان مشکل بشمار آیند و محموله‌های چوب را می‌بایست بمدت طولانی نگهداری نمود، لازم است تا روال نگهداری الوار بر روی پایه‌ها یا فنداسیون‌های بلند صورت پذیرد تا آنکه به راحتی بتوان زیر آنها را تحت کنترل و بازبینی قرار داد.

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

 

به چه هنگام نیاز به اعمال رویه‌های فرآوری شیمیایی می‌باشد؟
روال خشک سازی سریع معمولا موجب محافظت از الوار فرآوری نشده در برابر حملات مختلف و یخ زدگی، پوسیدگی و همچنین فرآوری در برابر حشرات می‌شود. بطور مثال، الوار محافظت نشده که دارای رطوبت یکنواخت زیر ۲۰% می‌باشند در برابر حملات قارچی در امان می‌باشند. با توجه به داشتن محل ذخیره مطمئن و دارای اصول محافظتی می‌توان این ایمنی را حفظ نمود. با این وجود، الوار خشکی که دوباره میزان رطوبت مشخصی را تحصیل می‌نمایند و این میزان بیش از ۲۰% می‌باشد ممکن است در معرض بروز ضایعه لک دیدگی و فساد چوب قرار گیرند.
ناحیه برون چوب کلیه گونه‌های الوار بیشتر در معرض خطر پوسیدگی، لک زدگی یا حملات حشرات، در مقایسه با ناحیه درون چوب الوار، قرار می‌گیرند. بنابراین، خطرات برای الواری که معمولا دارای میزان بالایی از برون چوبها هستند بیشتر خواهد بود. درون چوبهای چنین گونه‌هایی همانند چوب قرمز، سدر و برخی از گونه‌های بلوط سفید دارای مقاومت طبیعی بالایی در برابر قارچها و بیشتر حشرات می‌باشند. اما باید در نظر داشت که محصولات کمی تنها از درون چوبها ساخته شده‌اند.
هوای مرطوب می‌تواند موجب افزایش آسیب دیدگی ناشی از بروز لک زدگی و فساد بواسطه قارچها شود. بارش باران و شرایط مرطوب نیز موجب افزایش خطر چوبهای فرآوری نشده‌ای می‌شوند که در مناطق روباز قرار داشته یا  بدون استفاده از چوب دستک کپه شده‌اند.

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

 
به چه هنگام و کجا می‌بایست روال فرآوری را انجام داد ؟
پدیده لک زدگی و پوسیدگی در الوار معمولا در کارخانجات چوب‌بری، نقاط جمع‌آوری الوار و محوطه‌های خشک سازی با استفاده از روال خشک سازی چوب به سرعت ممکن در زیر میزان رطوبت۲۰% انجام می‌پذیرد. الوار که می‌بایست تحت روال هوادیدگی خشک شوند ممکن است بوسیله محلول‌های ضد قارچ با استفاده از غوطه‌وری یا اسپری مواد بر روی آنها قبل از انجام روال خشک سازی تحت فرآوری قرار گیرند. در بخشی از مواقع از مواد حشره کش بصورت ترکیبی با مواد محافظتی استفاده می‌شود، البته این کار به هنگامی صورت می‌پذیرد که حشرات بعنوان یک مشکل مطرح می‌باشند.
لایه‌های چوب بصورت شیمیایی از طریق اسپری نمودن یا غوطه‌وری در آب تنها تا عمق پوسته‌ آنها محافظت شده ولی در عین حال باعث جلوگیری از قارچها یا حشراتی که قبلا به داخل چوب نفوذ نموده‌ بودند نمی‌شود. شاید دلیل این موضوع که الوار می‌بایست پس از آنکه بریده شدند بسرعت در درون مواد شیمیایی غوطه‌ور می‌شوند نیز همین موضوع باشد. بمنظور نشان دادن آنکه به چه میزان می‌بایست انجام روال غوطه‌وری در مواد شیمیایی بسرعت انجام پذیرد، و همچنین زمانهای ایمن در این خصوص را می‌توان بصورت ذیل نشان داد: انجام این روال برای مدت یک روز در دمای ۸۰ درجه فارنهایت یا بالاتر. انجام این روال برای مدت دو روز در دمای ۷۰ درجه فارنهایت. انجام این روال برای مدت یک هفته در دمای ۶۰ درجه فارنهایت و نهایتا انجام این روال برای مدت یک ماه در دمای ۵۰  درجه فارنهایت. وجود شرایط کمتری از موارد بیان شده فوق‌الذکر، بطور آشکار و فزاینده‌ای از مزیت محافظت سطحی الوار می‌کاهد.
بطور کلی انجام روالهای محافظتی غوطه‌ور سازی و اسپری نمودن، پس از انجام برش الوار برای چوبهای تازه و به هنگامی که آنها را خشک می‌نماییم مطلوب می‌باشد. در صورتی که الوار سبز تحت محافظت قرار گرفته بوسیله جریان هوا تا میزان رطوبت زیر ۲۰% خشک نشوند، برای ذخیره سازی طولانی مدت این الوار ممکن است نیاز به غوطه‌ور سازی یا اسپری نمودن این الوار داشته باشیم.

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

 

چگونه می‌بایست روالهای محافظتی را بکار گرفت؟ 
الواری که می‌بایست در یک محوطه انبار مورد غوطه‌ور سازی قرار گیرند به احتمال زیاد بصورت بسته‌بندی‌های منحصربفرد و مشخصی قرار گرفته‌اند. از اینرو، روال غوطه‌ورسازی که در اینجا توضیح داده می‌شود، برای این بسته‌های منحصربفرد الوار می‌باشند. به هنگامی که الوار را غوطه‌ور می‌سازیم، میزان محلول جذب شده در حدود ۴ الی ۸ % وزن چوب، برحسب نوع چوب و میزان رطوبت در زمان شروع محافظت، می‌باشد.
منطقه مورد محافظت و ادوات
منطقه محافظت معمولا بر روی هزینه‌ها و کارائی عمل محافظت تاثیر بسزایی دارد. دسترسی آسان این محوطه به روالهای بسته‌بندی الوار و کپه سازی‌های معمول و همچنین منطقه مطلوب ذخیره‌سازی و وجود راه آهن یا منطقه‌های کشتی‌رانی معمولا منجر می‌شوند تا هزینه‌های مربوطه به حداقل کاهش یافته و بر این اساس می‌توان اطمینان حاصل نمود که روال جابجایی بصورت موثر و کارا تحقق خواهد یافت.
ادوات بکار رفته معمولا شامل یک نقاله الکتریکی می‌باشد که بر روی یک منوریل یا تک ریل حرکت می‌نماید. این منوریل خود به سمت انبار نگهداری الوار کشیده شده است. خم یا ظرف مواد محافظتی را می‌توان بر روی زمین یا ماوراء آن نصب نمود ولی لازم به ذکر است که جای نصب آن می‌بایست در مرکز انبار الوار باشد. این امر موجب ایجاد تهسیلات بیشتری شده و می‌توان به راحتی الوارهای مورد نیاز برای روال محافظتی را از یک طرف وارد نموده و الوارهای محافظت شده را از سمت دیگر انبار خارج نمود. علاوه بر این غلطک‌های الکتریکی را نیز می‌توان در هر دوی انتهای مسیر انبار مورد استفاده قرار داد.
ظرف ویژه محافظتی می‌بایست به میزان کافی بزرگ باشد  تا آنکه بزرگترین بسته‌های منحصربفرد الوار را در خود جای داده و عمل غوطه‌وری به راحتی در آن انجام پذیرد، بگونه‌ای که محلول محافظتی به میزان کافی در الوار نفوذ کرده و این روال بخوبی انجام گردد. همچنین لازم است تا اقدامات مورد نیاز برای اضافه نمودن و برداشت محلولهای محافظتی را در نظر داشته و آنها را اعمال داشت.
 

فرآوری الوار ذخیره شده برای خشک کردن

 

احتیاط‌های برای کار با مواد شیمیایی
کلیه محلول‌های شیمیایی را می‌بایست به گونه‌ای بکار برد که هیچ‌گونه پاشیدگی مواد در داخل کوره یا بر روی لباس کارکنان وجود نداشته باشد و یا آنکه در صورت وجود موارد پاشیدگی تا حد ممکن بحداقل برسد. علی الخصوص، باید در نظر داشت که از تماس مواد شیمیایی، مخصوصا مواد شیمیایی خشک، با سطح کوره جلوگیری به عمل آورد.
به هنگامی که الوار غوطه‌ورشده در آب را می‌بایست رنگ نمود، لازم است تا نسبت به تخصیص زمان کافی برای خشک شدن الوار قبل از انجام این عمل اقدام نمود. در این خصوص تنها زمان اندکی برای حذف یا برداشت رطوبت زاید که ناشی از غوطه‌ور شدن در مواد شیمیایی آبزی می‌باشد کفایت خواهد داشت، چرا که غوطه‌ور شدن در آب یا اسپری نمودن الوار بوسیله محلول‌های آبی تنها مقدار اندکی را به میزان رطوبت الوار می‌افزاید. همچنین لازم به ذکر است که می‌بایست نسبت به پاک کردن روغن‌های زاید از روی سطح الوار سخت خشک قبل از انجام عمل رنگ زدن اقدام نمود.
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.