مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۹۶
کد مقاله
TXT96
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیر عملیات تخلیه کورونا بر روی خواص سطحی پارچه‌های پشمی
نام انگلیسی
Effects of corona discharge treatment on the surface properties of wool fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
تخلیه کرونا- پارچه پشمی- خواص سطحی- آنالیز XPS
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corona discharge- Wool fabric- Surface properties- XPS analysis
مرجع به فارسی
دانشگاه علوم و تکنولوژی- چین
دانشگاه مواد و تکنولوژی منسوجات- چین
الزویر
مرجع به انگلیسی
journal of materials processing technology- Wuhan University of Science and Engineering- Wuhan  PR China- Textile Materials and Technology Lab.- Donghua University- Shanghai  PR China; Elsevier
کشور        
چین

 

تاثیر عملیات تخلیه کورونا بر روی خواص سطحی پارچه‌های پشمی

چکیده
پارچه پشمی تحت عملیات تخلیه کورونا قرار گرفت و شرایط عملیات نیز بهینه گردید. خواص سطحی پارچه‌های پشمی فرآوری شده همچون خواص آبدوستی و رنگ‌ پذیری با رنگ‌های طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. بعد از عملیات تخلیه کورونا آبدوستی پارچه پشمی افزایش یافت و رنگ‌ پذیری با Rhizoma Coptidis زیاد شد. تصاویر میکروسکوپ الکترونی پیمایشی (SEM) نشان دادند که تعدادی از فلس‌های اپیکتیکول بر روی سطح پشم کاهش یافته‌اند. آنالیزهای اسپکتروسکوپی فتوالکترونی اشعه x (XPS) نشان دادند که میزان اکسیژن سطح پشم افزایش یافته و میزان سولفور بعد از عملیات کاهش یافته است.

کلمات کلیدی : تخلیه کورونا، پارچه پشمی، خواص سطحی، آنالیز XPS

 

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 
۱- مقدمه
لیف پشم یکی از الیاف طبیعی با ساختمان بسیار پیچیده است. بر این مبنا، مشخص شده است که وجود فلس بر روی سطح پشم سبب بروز مشکلاتی همچون نمدی شدن و ایجاد موانع سطحی برای مواد رنگی در فرآیند رنگرزی پشم خواهد شد. بر اساس گزارشات مشخص شده است که در گذشته روش‌های افزاینده و کاهنده در انجام اصلاحات سطحی لیف پشم متداول بوده‌اند (Kan و همکاران، a وb  ۱۹۹۸). هر چند مشخص شد که در حین اعمال فرآیندهای مختلف مواد شیمیایی گوناگونی از واکنش‌های ناقص تولید می‌شوند و در نهایت منجر به ایجاد آلودگی می‌‌گردند (Kan و همکاران، a وb  ۱۹۹۸). با افزایش محدودیت‌های اکولوژیکی و اقتصادی در صنعت نساجی، یافتن راهکار مناسب محیطی در فرآیندهای عملیات پشم ضروری بنظر می‌رسد. بر این اساس عملیات پلاسما بعنوان یک روش مناسبی مطرح است.
هدف این مقاله تعیین تاثیر عملیات تخلیه کورونا بر روی خواص سطحی پارچه‌های پشمی است. همچنین در این مقاله ترکیب فیزیکی و شیمیایی سطحی پارچه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۲- تجربیات
۱-۲٫ مواد
نمونه پارچه‌های پشمی با طرح سرژه (gm2270) و به عنوان نمونه‌های آزمایش انتخاب شدند. دانسیته خطی (نمره) نخ‌های تار و پود به ترتیب ۲*۱/۱۱ و ۵/۱۸ تکس بود. اندازه نمونه cm15 * cm35 مشخص شد. همه نمونه‌ها با آب دیونیزه شده شسته و خشک شدند و در نهایت در شرایط استاندارد (دمای °C20 و رطوبت نسبی ۶۰%) قبل از استفاده، قرار داده شدند.
۲-۲٫ شرایط بهینه برای عملیات کورونا
عملیات تخلیه کورونا با استفاده از ژنراتور تخلیه نورانی و در حضور هوا انجام شد (SDCD-16-2-10 تولید شده توسط شرکت Dalian no.9-Electronic). آزمایش تخلیه کورونا مطابق با جدول L9 (34) (جدول ۱) انجام شد.  سه فاکتور شامل رطوبت محتوی، زمان عملیات و ولتاژ عملیات محرز گردیده که هر کدام دارای سه سطح می‌باشند. برای کنترل محتوای رطوبت پارچه‌ها، پارچه‌ها خیس شده و سپس در اتاقی با دما و رطوبت ثابت نگاه داشته شدند (شرایط آزمایشگاهی).
۳-۲٫ مطالعات سطحی SEM
مورفولوژی (خواص سطحی) پارچه‌های فرآوری شده و نشده با استفاده از میکروسکوپ الکترونی پیمایشی (SEM, Hitachi S-530) مشاهده شد. نمونه‌ها قبل از آزمایش SEM با طلا پوشش داده شدند.

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۴-۲٫ آنالیزهای شیمیایی سطحی XPS
ترکیب شیمیایی سطح نمونه‌ها با استفاده از اسپکتروسکوپی فتوالکترون X-ran (XPS ، XSAM 800 ، Krcotos ، انگلستان) ارزیابی شد. Mg Ka X-ray برای قدرت تفکیک طیفی استفاده شد. تمام انرژی اتصال (چسبندگی) با C1s (285 الکترون ولت) بعنوان استاندارد داخلی،‌کالیبره شد.
۵-۲٫ سنجش زاویه تماس
دستگاه سنجش زاویه تماس/ کشش سطحی (JC2000A, Shanghai Zhongchen Digital Technic Apparatus Co) برای اندازه‌گیری زاویه تماس پارچه‌ها استفاده شد. قطر مایع بر روی هر نمونه پارچه پخش شد. تصویر هر قطره بلافاصله ثبت شد، سپس زاویه تقاطع میان تانژانت و بین فازی اندازه‌گیری شد.
۶-۲٫ سرعت رنگرزی
داروی معروف چینی Rhizama Coptidis بعنوان ماده رنگی استفاده شد. R.Coptidis درون آب مقطر به مدت ۴۰ دقیقه جوشانده شد، سپس ماده حاصله فیلتر شد و بعنوان محلول رنگرزی استفاده شد، میزان pH محلول استخراج شده ۵/۶ بود.

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۳- نتایج و مباحث
۱-۳٫ نتایج آزمایش اورتوگونال و تجزیه و تحلیل‌ها
تحقیقات پیشین نشان دادند که ولتاژ عملیات، زمان عملیات و رطوبت محتوی پارچه تاثیر مهمی بر روی عملیات تخلیه پارچه پشمی دارند (Zhang and Guo 2003). در این تحقیق آزمایش اورتوگونال برای یافتن شرایط بهینه عملیات استفاده شد. نتایج آزمایش اورتوگونال و آنالیزهای ساده در جدول ۲ نشان داده شده است.

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۲-۳٫ مشاهده SEM
تصاویر SEM پارچه‌های پشمی که با کورونا فرآوری شده و یا نشده بودند در شکل ۱ نشان داده شده است. واضح است که فلس سطحی نمونه فرآوری شده در مقایسه با نمونه فرآوری نشده کمتر است. علاوه بر این، ترک‌ها و سوراخ‌هایی نیز بر روی سطح پارچه فرآوری شده با کورونا مشاهده می‌شود.
۳-۳٫ مشخصات سطحی XPS
ترکیب شیمیایی سطح پارچه فرآوری شده و نشده توسط اسپکتروسکوپی فتوالکتریک اشعه x بررسی شد (شکل ۲).

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۴-۳٫ تاثیر بر روی زاویه تماس
تاثیر عملیات کورونا بر روی زاویه تماس پارچه پشمی در جدول ۴ نشان داده شده است. برای مقایسه تاثیر ولتاژ عملیات، پارچه پشمی با ۸% رطوبت محتوی به ترتیب تحت فرآوری ۸ و ۱۲ کیلووات در مدت زمان ۴۰ ثانیه قرار گرفت. این نتایج نشان می‌دهند که عملیات کورونا آبدوستی پارچه پشمی را افزایش داده و با افزایش ولتاژ عملیات،  انرژی بالا منجر به افزایش آشکار در خواص آبدوستی می‌شود.
۵-۳٫ تاثیر خواص رنگرزی با رنگ گیاهی طبیعی
منحنی‌های سرعت رنگرزی  R.coptidis در شکل ۴ نشان داده شده‌اند. نکته قابل توجه این است که سرعت رنگرزی و رمق‌کشی رنگی بعد از عملیات کورونا زیاد شده است. از شواهد به دست آمده از آنالیز XPS مشخص شد که پارچه پشمی فرآوری شده با کورونا حاوی تعدادی از گروه‌های اکسیژن همچون –OH  و COOH– در سطح خود می‌باشد و این امر باعث افزایش الکترونگاتیوی شده است (حاوی بار منفی شده است).

تخلیه کورونا خواص سطحی پارچه‌ پشمی

 

۴- نتیجه گیری
پارچه پشمی با استفاده از تابش نورانی تخلیه کورونا دچار اصلاح سطحی شد. آزمایش اورتوگونال نشان داد که مهمترین فاکتور ولتاژ عملیات است که پس از آن رطوبت محتوی جای می‌گیرد. بر این مبنا، شرایط بهینه عملیاتی انتخاب شد: ولتاژ عملیات ۱۲ کیلو وات، رطوبت محتوی ۸% ، زمان عملیات ۴۰ ثانیه. بعد از عملیات تخلیه کورونا، خواص سطحی پارچه پشمی تغییر کرد. تصاویر SEM نشان دادند که فلس‌های اپی‌کوتیکول کمتر و زبرتر شده‌اند. آنالیز XPS نشان داد که عملیات کورونا ترکیب شیمیایی سطوح لیف پشم را هم تغییر می‌دهد. محتوای کربن سولفور و نیتروژن بعد از عملیات کاهش یافت در حالیکه محتوای اکسیژن در لایه سطحی زیاد شد. تست زاویه تماس نشان داد که عملیات کورونا قابلیت تر شدن پارچه پشمی نسبت به آب را افزایش داده است. همچنین این عملیات سرعت رنگرزی و رمق‌کشی پارچه پشمی با رنگ طبیعی R.coptidis را تا اندازه‌ای بهبود بخشیده است. با این وجود، لازم است تا در آینده مطالعات دقیق‌تر بیشتری در خصوص تاثیر تخلیه کورونا بر روی خواص رنگرزی پارچه پشمی انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.