مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

دو افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌

دو افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌

دو افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌ – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه  تربیت بدنی – ورزش
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ورزش - ایران ترجمه - Irantarjomeh

شماره
۱۴
کد مقاله
SPORT14
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تمرین دو کوتاه مدت و امکان افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌های دراز موش‌های در حال رشد جوان
نام انگلیسی
Running Exercise for Short Duration Increase Bone Mineral Density of Loaded Long Bones in Young Growing Rats
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
تمرین دو، تراکم مواد معدنی استخوان، شکل‌گیری استخوان، بازجذب استخوان
کلمات کلیدی به انگلیسی
Running exercise, duration, bone mineral density, bone formation, bone resorption
مرجع به فارسی
ژورنال تخصصی پزشکی توهوکو
بخش جراحی اندام‌های ناقص، مدرسه دانشگاهی پزشکی، چیبا، ژاپن
آزمایشگاه بین‌المللی تشعشع رادیویی ، موسسه ملی علوم پرتوشناسی، چیبا، ژاپن
مرجع به انگلیسی
Tohoku J. Exp. Med
کشور
ژاپن

 

تمرین دو کوتاه مدت و امکان افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌های دراز موش‌های در حال رشد جوان

ورزش دو، بعنوان درمان موثری در جلوگیری از عارضه‌های مربوط به عدم وجود کلسیم لازم در استخوانها بشمار می‌آید، عارضه‌ای که تحت عنوان استیوپروزیس (Osteoporosis) یا پوکی استخوانی معروفیت دارد. با این حال، طول انجام تمرینات ورزشی مشخص نشده است. بر این مبنا، با استفاده از موش‌های در حال رشد جوان، تاثیر دوره تمرین بر تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) و متابولیسم منظم استخوان را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.
در این بررسی، پانزده موش مونث ۸ هفته‌ای نوع ویستار، بر طبق ظرفیت یا بار تمرینات به سه گروه تقسیم شدند: گروه شاهد (بدون اجرای تمرین)، گروه با تمرین کوتاه مدت (۳۰ دقیقه در روز) و گروه با تمرین بلند مدت (۱۸۰ دقیقه در روز). بر این اساس، برای این حیوانات یک دوره ۸ هفته‌ای، بصورت پنج روز در هفته، تمرین بر روی دستگاه تردمیل یا نوار گردان در نظر گرفته شد. با استفاده از پرتونگاری مقطعی پیرامونی با محاسبه کمی، BMD درشت نی استخوان اندازه‌گیری شد.

 

واژه کلیدی: تمرین دو، تراکم مواد معدنی استخوان، شکل‌گیری استخوان، بازجذب استخوان

 

مواد و روش‌ها
حیوانات و شرایط نگهداری
۱۵ موش ۶ هفته‌ای مونث ویستار با وزن متوسط ۸/۱۵۶ گرم خریداری شد. حیوانات در یک قفس و در اتاقی با دمای °C 2±۲۲، رطوبت نسبی ۵%±۵۵ و یک چرخه روشن و تاریک نگهداری شدند. آنها به آب آشامیدنی و غذای جامد تجاری (BM-1؛ مزرعه    Funabashi، Funabashi، ژاپن) حاوی ۲/۱% کلسیم دسترسی داشتند.
 تمرین دو و رویه‌های عملیاتی
جهت فراهم نمودن بار حرکتی برای موش‌ها، از دستگاه تردمیل یا نوار گردان (شینانو، توکیو، ژاپن) استفاده و برای عادت دادن آنها به دستگاه و بررسی شرایط دوی مناسب (همانگونه که بعدا شرح داده می‌شود)، آنها به مدت دو هفته، تحت تمرین مقدماتی قرار گرفتند. سپس موش‌ها به گروه‌ زیر تقسیم شدند:
 
موارد اندازه‌گیری شده
هر روز، قبل و بعد از دویدن، وزن بدن و جذب غذایی موش‌ها اندازه‌گیری شد تا یافته‌های نامساعد حاصل از آزمایش کنترل شود. به مدت ۵ روز، در هفته‌های اول و سوم و ۱۰ روز متوالی از هفته ششم آزمایش، ساعت ۱۱ صبح، لکه‌های مهبلی جمع‌آوری شده تا بررسی کنند آیا بار تردمیل بر دوره فحلی ۴ روزه موشها تاثیر می‌گذارد یا نه. نمونه‌های مهبلی با Giemsa رنگ آمیزی شده و سلول در زیر یک میکروسکوپ نوری مشاهده شد.
تحلیل‌های آماری
تفاوت‌های بین گروه‌ها از طریق یک ANOVA تعیین گردید. در جاییکه تفاوت‌ها وجود داشته باشد، تست حداقل اهمیت محافظت شده فیشر، برای تعیین اهمیت انجام شد.. مقدار p < 05/0 ، از لحاظ آماری چشمگیر محسوب شده است. تمام مقادیر بر مبنای میانگین S.D ± بیان می‌شوند.
 
نتایج
هیچ تفاوت چشمگیری در جذب غذایی و دوره فحلی بین گروه‌ها وجود نداشت. افزایش وزن بدن گروه SD نسبت به دو گروه دیگر، بیشتر بود،‌ اما در کل، تفاوت قابل توجهی در بین آنها مشاهده نشده است (جدول۱).

 

مباحث
ما در مطالعه کنونی، تاثیر دوره‌های تمرین را بر BMD درشت نی مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم. برا این اساس، تمرین دو برای یک دوره کوتاه مدت باعث شد تا سطح TRAP در خون آبه به طور چشمگیری کاهش یابد که این عمل به افزایش قابل ملاحظه‌ BMD ترابکولا بخش عریض‌تر استخوان بلند منجر می‌گردد.
تمرینات ورزشی، بر هورمون‌های کلسیوتروپیک اثر می‌گذارد. در موش‌ها، این موضوع باعث افزایش بالانس مثبت کلسیم و افزایش توده اسکلتی بواسطه افزایش ۲۵/۱- دی‌هیدروکسی ویتامین ۳ D و بهبود جذب کلسیم روده‌ای  می‌شود (یه و همکاران ۱۹۸۹، یه و آلویا ۱۹۹۰). بر طبق این مشاهدات، در تحقیق کنونی، حیوانات با تمارین کوتاه مدتی، افزایش چشمگیر سطوح کلسیم در خون‌آبه را از خود نشان داده‌اند.
برای افزایش پیک توده استخوانی در طی دوره قبل از یائسگی، باید به تمارینی پرداخته شود که نه بسیار کوتاه باشند و نه بسیار طولانی. البته مدت مناسب و بهینه تمارین ورزشی و بار آن برای انسانها، مسئله‌ای بشمار می‌آید که هنور چندان محرز نبوده و بنابر این باید نسبت به مطالعه بیشتر آن اقدام نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.