فساد و كارآفرینی در برزیل
فساد و كارآفرینی در برزیل – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
شماره |
22 |
کد مقاله |
MNG22 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
فساد و كارآفرینی در برزیل |
نام انگلیسی |
Corruption and Entrepreneurship in Brazil |
تعداد صفحه به فارسی |
34 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
21 |
کلمات کلیدی به فارسی |
فساد ، كارآفرینی |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Corruption , Entrepreneurship |
مرجع به فارسی |
بونیجیپلیفكا |
مرجع به انگلیسی |
Bonnie J. Palifka |
سال |
2006 |
کشور |
برزیل |
فساد و كارآفرینی در برزیل
چكیده Abstract
كارآفرینی از نظر رشد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. عواملی از قبیل علل اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی در كارآفرینی دخیل هستند كه برخی از آنها مستعد فساد میباشند. فساد اقتصادی بوروكراتیك، استفاده از نفوذ شخصی كه دارای شغل دولتی است برای بدست آوردن منفعت اقتصادی – سبب تغییر انگیزههای مشاركت در كارآفرینی میشود و شركتها را وادار میكند تا برخی از منابع خود را صرف فعالیتهای غیرتولیدی كنند. این مقاله به بررسی نقش فساد در كارآفرینی كشور برزیل میپردازد. فساد دائم در بسیاری از بخشهای دولت از جمله دستگاه قضایی، مالیات و درآمد، سبب منحرف شدن اهداف كارآفرینی و دیگر انواع سرمایه گذاری، از قبیل سرمایه گذاری در مقوله سرمایه انسانی میگردد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
مقدمه Introduction
چند دهه گذشته زمان انجام تغییرات و اصلاحات در برزیل بود. تورم و بیارزش شدن پول، رشد سریع كه با ركود تغییر سیاستهای خارجی و تغییر حركتهای منطقهای همراه بود را میتوان از جمله این تغییرات بشمار آورد. همزمان با تلاش رهبران برزیل برای تثبیت اقتصاد ملی و رشد مثبت، سیاستهای اعمال شده در بسیاری از امور مورد آزمایش قرار گرفتند. یكی از عوامل اولیه رشد را میتوان مبحث كارآفرینی و یا همان توانایی شهروندان یك كشور و سرمایه گذاران خارجی در ایجاد مشاغل جدید و یا بازسازی تاسیسات موجود به منظور هماهنگ كردن آنها با فضای سیاسی و اقتصادی دانست.
كارآفرینی به نوبه خود تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. از این رو هر دولتی كه خواهان رشد مثبت باشد میبایست به بررسی عواملی بپردازد كه در توسعه یا به تاخیر انداختن مقوله كارآفرینی نقش دارند، كه در این میان میتوان به فساد كه از زمان سقوط كولار (Collor) آ در سال 1992 در كشور برزیل تحت تدابیر امنیتی شدید بوده است، اشاره كرد. این موضوع به یك موضوع مهم در بسیاری از كشورهای جهان تبدیل شده است. تحلیلی كه در این مقاله صورت گرفته به طور مساوی كشورهایی از قبیل چین، اندونزی، بیشتر كشورهای آفریقایی، كشورهای در حال تغییر و تقریبا تمامی كشورهای دیگر آمریكای لاتین را مورد بررسی قرار میدهد.
فساد یك مشكل ریشهدار در كشور برزیل و بسیاری از كشورهای دیگر است اما پس از رسوایی كولار در سال 1992 كه منتهی به استعفای او شد، این مقوله در سراسر جهان مورد توجه ویژه قرار گرفت. پس از آن تغییرات بنیادینی صورت گرفت تا از پیش آمدن موضوعی مشابه با آنچه كه در خصوص كولار وجود داشت جلوگیری شود. از آن زمان به بعد فساد یكی از نگرانیهای ریاست جمهوری بود و هر رئیس جمهور دیگری كه به روی كار میآمد سوگند یاد میكرد تا با فساد مبارزه كند. در حالیكه فساد از 1992 كاهش چشمگیری داشته است، اما در دولت لولا (Lula) همچنان با فساد بالا مواجه هستیم و وضعیت مهمتری را شاهد نمیباشیم. با توجه به اهمیت رسوایی و اصلاحات، جالب است بدانید كه در مجله اقتصادی در خصوص فساد در برزیل از سال 1992 مطالب بسیار اندكی به چاپ رسیده است. انواع مختلفی از فساد وجود دارند كه هر یك از آنها بر كارآفرینی به شكل جداگانهای تاثیر میگذارد. از آنجائیكه هم فساد و هم كارآفرینی را به سختی میتوان از نظر كمی بررسی كرد و سنجش كامل آن غیرممكن است، یافتن رابطه دقیق بین آنها فراتر از بحث این مقاله است. تلاش ما این است كه انواع فراگیر فساد در معاملات تجاری در برزیل و تاثیر احتمالی آنها بر مقوله كارآفرینی را مورد بحث قرار دهیم.
آنچه در این مقاله آمده از قرار زیر است : بخش 2 به تعریف كارآفرینی و نقش آن در رشد اقتصادی و عواملی كه در كارآفرینی مشاركت داشته و یا آن را با تاخیر مواجه میكنند، میپردازد. بخش 3 به بررسی انواع مختلف فساد بطور كلی و در برزیل می پردازد و دربردارنده نمایش اطلاعاتی در خصوص بهبود اوضاع پس از استعفای كولار و شكست اصلاحات از 1998 است. بخش 4 به مطالعه تاثیر متقابل فساد و كارآفرینی در برزیل میپردازد. بخش 5 برخی مراحل ضروری در مقابله با فساد در برزیل به منظور تشویق كارآفرینی را بررسی میكند و بخش 6 به معرفی نتایج و راهكارهای آینده میپردازد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
كارآفرینی Entrepreneurship
توسعه اقتصادی بر مبنای تغییر است. تغییر در روندهای تولیدی، تغییر در استاندردهای زندگی و تغییر در موسسات سیاسی- اجتماعی. براساس یافتههای داگلاس نورث (Douglass North) عامل تغییر یك شركت جداگانه است كه به مشوقهایی كه در چارچوب موسسهای وجود دارد، پاسخ میدهد (نورث 1990، 83). بنابراین موسسات به خودی خود بر سطح و نوع كارآفرینی در زمان و مكان معین تاثیر میگذارند.
با اینكه فساد یك اصل اجتماعی است اما یك موسسه غیررسمی نیز میباشد و به همین ترتیب بر كارآفرینی تاثیر میگذارد. ویلیام بومول (Wolliam Baumol) در یك مقاله جنجال برانگیز در سال 1990 بیان داشت كه گاهی اوقات موسسات از سرمایهگذاری جلوگیری كرده در حالی كه اقدامات بسیار اندكی كه گاهی اوقات به صفر میرسد را برای جلوگیری از فساد انجام میدهند و این امر سبب میشود كه سرمایه گذاران و تجار حداقل بخشی از انرژی و منابع فعال خود را در كارآفرینی غیرتولیدی یا حتی مخرب صرف كنند. یك شركت بازرگانی یك عامل اقتصادی است – شخص، شركت یا موسسه- كه در اختصاص منابع – مواد خام، اقلام متوسط، سرمایه اجتماعی، انسانی و فیزیكی- خواه در جهت رشد كارآمدی تولید اقلام موجود یا در جهت ایجاد محصولات جدید نقش دارد. در بیشتر موارد یك شركت بازرگانی تحت شرایطی ایفای نقش میكند كه اطلاعات ناقصی در خصوص بازار و روندهای تولیدی در اختیار است (لیبنشتان 1995، 273) شركت بازرگانی ممكن است به واردات تكنولوژی و هماهنگ كردن آن با محیط داخلی اقدام كرده یا روشهای جدیدی برای استفاده از تولید داخلی ابداع كند. در هر صورت خلاقیت و بینش از نیازهای عمده میباشد (هاگن 1962، 30) هنگامی كه دولت به عنوان یك شركت بازرگانی انحصاری در صنعت ایفای نقش می كند، این ویژگیها ممكن است به چشم نخورند به خصوص در جایی كه با گذشت زمان روبرو هستیم. كارآفرینی بطور كل در انحصارطلبی نسبت به صنایع رقابتی كمتر است زیرا انحصارطلبان بدون هیچ گونه تغییری میتوانند سود بالای خود را حفظ كنند.
فساد و كارآفرینی در برزیل
نقش در رشد اقتصادی Role in economic growth
رشد اقتصادی را میتوان بوسیله كارآفرینی حمایت كرد و كارآفرینی در عوض بوسیله رشد اقتصادی میتواند تسهیل شود (ویلكین 1979، 25). این نوع رابطه جداكردن علت و معلول را با شكل روبرو میكند. علیرغم همه اینها اقتصاددانان از شومپیتر (Schumpeter) تا روستوف (Rustow) (1975) به بحث در این خصوص پرداختهاند كه بخش نوآورانه كارآفرینی كلید رشد و توسعه اقتصادی است. این كارآفرینی است كه منجر به تولید بیشتر یا توانایی تولید بیشتر با همان میزان كار یا رشد اقتصادی میشود. متاسفانه كارآفرینی یك عامل دشوار برای مشخص كردن و ارزیابی كردن است.
عواملی كه در كارآفرینی مشاركت دارند
Factors Contributing to Entrepreneurship
چنانچه كارآفرین برای رشد اهمیت داشته باشد – یعنی چنانچه كارآفرینی فعالیتی است كه میبایست ارتقا یابد – پس لازم است كه شیوههای تشویق و بهبود آن مشخص شوند. این مقوله را میتوان به سه گروه تقسیم كرد كه عبارتند از: عوامل روانشناسی، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی. در اینجا به نوبت به بحث و معرفی و بخشهای آسیب پذیر آنها در برابر فساد خواهیم پرداخت.
عوامل روانشناسی. ویژگیهای اولیه افراد كه ژنتیكی یا اكتسابی هستند، دامنه كوچكی را برای اعمال سیاست باقی میگذارند. مهمترین عامل روانشناسی داشتن یك شخصیت نوآور است، چرا كه شخصی كه دارای قوه تخیل باشد كمتر از ریسك كردن میترسد و بیشتر علاقهمند به انجام پروژههای سرمایه گذاری است (لف Leff 1979، 47). اگر چه ممكن است گفته شود كه چنین شخصیتی به دلیل ژنهای والدین خود برونزا یا برون روینده است، اما این مطلب نیز درست كه میتوان خلاقیت را در محیط كار یا مدرسه نیز شكوفا كرد. مهارت خاص كه در شركتها و كارآفرینان مشترك است عبارتند از: توانایی تعیین اهداف واقع گرایانه و تعیین موفقیت، تمایل به ریسك (خطر) كردن و اعتقاد به اینكه توانایی شخص میتواند دنیای او را تحت تاثیر قرار دهد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
3- فساد Corruption
برخی از مولفان فساد را به عدم توسعه نسبت میدهند. وجود فساد مسبب تخصیص ناكارآمد منابع میشود و از اینرو رشد اقتصادی را با مشكل روبرو كرده و یا حتی غیرممكن میسازد. فساد سیاسی ممكن است مسبب حفظ شرایط موجود شده و موانعی بر سر راه رشد و توسعه ایجاد كند. فساد اقتصادی بوروكراتیك- استفاده از نفوذ یك كارمند برای اهداف اقتصادی- سبب كاهش سوددهی یك نهاد میشود، چرا كه بازگشتهای تولید را جذب میكند (و یا درآمد را میدزدد).
این كار سبب میشود تا ریسك كارآفرینی بالا رفته و در نتیجه تخصیص ناكارآمد منابع وضعیت برتری به خود میگیرد. فساد بوروكراتیك ممكن است سبب اعطای قدرت انحصاری نیز شود كه نوآوری را سركوب میكند.
فساد انواع مختلف دارد. شكلهای سنتیتر فساد از قبیل روابط مالك و مستاجر از این جمله میباشند. این نوع فساد بر پویایی جامعه تاثیر گذاشته كه خود یك عامل موثر در كارآفرینی است، زیرا بطور كلی خانوادههای یكسانی به دفاتر بوروكراتیك در درازمدت دسترسی دارند. تئوباله (1990) نشان میدهد كه تمامی جوامع پیش مدرن انحصاری بودند. ظهور جامعه صنعتی به هر حال سبب سقوط اشكال مختلف انحصارطلبی و سركوب آنها به وسیله بوروكراسی منطقی – قانونی میگردد. این همان چیزی است كه هایدن هیمر با عنوان فرهنگ مدنی بدان اشاره میكند كه در آن نیازی به فعالیت در زمینه نفوذ اشخاص نیست. اشكال مدرن فساد یعنی آنهایی كه با اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه مرتبط هستند ماهیت اقتصادیتری دارند كه از جمله میتوان به پرداخت نقدی یا معادل آن اشاره كرد چرا كه عامل فساد به جای تلاش برای حفظ قواعد اجتماعی به حداكثر درآمد فكر میكند این رشوه خواری معادل است با هزینه اجرایی كه به شركتهاتحمیل میشود.
فساد در برزیل Corruption in Brazil
گدس Geddes و ریبیرو Ribeiro (1999) بین سیاستهای تبادلی (استفاده از قدرت برای كسب حمایت سیاسی) و فساد در معنی واقعی آن تمایز قائل میشوند، اما بر این نكته نیز تاكید دارند كه هنگامی كه تكیه بر سیاستهای تبادلی افزایش مییابد یك پیوند غیرقانونی شكل میگیرد. منابع سازمانی فساد در برزیل را حداقل میتوان در رژیم نظامی دنبال كرد. در زمانی كه مداخله دولت افزایش یافته و سبب ایجاد انحصارات دولتی در بسیاری از فعالیتهای اقتصادی شده بود. در دوره دموكراتیك جدید دخالت دولت ادامه پیدا كرد و فساد شكوفا شد. بعلاوه بحران اقتصادی موجود در زمان روی كارآمدن كولار شكل جدیدی از كنترل دولت را پدیدار كرد. در یك مقطع، دولت حسابهای بانكی را فلج كرد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
معیارهای سنجش فساد در كشور برزیل
Measures of corruption in Brazil
برزیل از جمله كشورهایی است كه در فهرست كشورهای دارای فساد (CPI)، از زمان آغاز انتشار موسسه شفاف سازی بین المللی (TI) در اوایل دهه 1980 قرار دارد. موسسه شفاف سازی بین المللی فهرست طبقه بندی شده برای هر كشور با مقیاس صفر (كاملا فاسد) تا ده (كاملا پاك) ارائه میكند و سپس آنها از كمترین تا بیشترین نرخ فساد طبقه بندی میكند. اولین آمار مربوط به دوره 1985-1980 و دومین آن مربوط به 1992-1988 میشد. این فهرست از سال 1995 هر سال به چاپ میرسید. CPI فواید و مضراتی را دارد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
4- فساد و كارآفرینی Corruption and Entrepreneurship
بیشتر مطالعات تجربی در خصوص تاثیرات فساد بر رشد اقتصادی به عنوان متغیر وابسته، متمركز هستند، اما برخی از این مطالعات به طور خاص به تاثیرات آن بر سرمایه گذاری تمرگز دارند. از آنجایی كه نزدیكترین راه در رسیدن به كارآفرینی در این مقوله گنجانده شده است، به برخی یافتهها در این خصوص بطور خلاصه اشاره میشود. مائورو (Mauro) دریافت كه فساد رابطه منفی شدیدی با نرخ سرمایه گذاری دارد، بدون اینكه توجه خاصی به فرمالیتههای اداری داشته باشد و در جایی دیگر میگوید، شواهدی وجود دارد كه ناكارآمدی سازمانی سبب كاهش سرمایه گذاری میگردد (مائورو 1995، 695). اورهارت Everhart و سوملینسكی Sumlinski (2001) دریافتند كه سرمایه گذاری عمومی بیشتر از سرمایه گذاری خصوصی است و این چیزی است كه در كشورهایی با نرخ فساد بالاتر رخ میدهد. هنگامی كه پروژههای دولتی دچار فساد شوند، كیفیت زیرساختارها با مشكل مواجه میشود و دلیلی بر بیانگیزه شدن بخش خصوصی در سرمایه گذاری میگردد. براساس نتایج تحقیقات كارآفرینان در چهار كشور در حال تغییر، مك میلان McMillan و وودراف Woodruff (2002، 155) به این نتیجه رسیدند كه فساد سبب به تاخیر انداختن سرمایه گذاری میشود.
فساد و كارآفرینی در كشور برزیل
Corruption and Entrepreneurship in Brazil
فساد در دولت و جامعه برزیلی رخنه كرده است و به یك بخش جدانشدنی تبدیل شد، كه جداكردن آن از عملكردهای رابطهای عادی بسیار دشوار است. از زمان انتخاب كولار در سال 1990، توجه ویژهای به فساد شد كه سبب استعفای او در سال 1992 و ارائه اسناد متعدد در خصوص وزیران و مقامات رسمی رتبه پایین گردید. دولت لولا نیز دچار رسواییهای فساد گردید. فساد دولتی، چه سیاسی و چه بوروكراتیك، از جنبه تاریخی بوسیله حفظ انحصار دولتی در بخشهای گوناگون اقتصاد و نیز اعطا گواهینامهها و اختصاص بودجههای دولتی، تسهیل شده است. این نوع فساد سبب تضعیف سیاستهای تشویق كننده برای كارآفرینی شده است.
ارزیابی تاثیرات فساد بر كارآفرینی در كشور برزیل
Measuring the effects of corruption on entrepreneurship in Brazil
كاوش دقیقتری با عنوان سنجش فساد جهانی به طور متناوب در برخی كشورها انجام شده است. آخرین باری كه این كار در برزیل صورت گرفته مربوط به سال 2004 میشود. این تحقیق تلاش میكند تا محلهایی كه دارای بیشترین فساد در یك كشور هستند را شناسایی كند. همانطور كه در نمودار 2 نشان داده شده است تمامی مقولههای مطروحه نمودهایی بیشتر از 5/2 دارند كه آنها را در انتهای فساد در نمودار قرار میدهد، اما بخشهای بسیار فاسد در برزیل همانا بخشهای سیاسی، پلیس، مجلس، جمع آوری مالیات و دستگاه قضایی هستند. فساد در این نواحی بیانگر یك مانع جدی در راه رشد به طور كل و كارآفرینی بطور خاص است.
قانون گذاری/ سیاست Legislature/Politics
همانگونه كه در بسیاری از كشورها به چشم میخورد، قوانین تحت تاثیر افراد ثروتمند و بانفوذ هستند. شركتهای بزرگ به ازای تصویب قانونی كه سود اقتصادی داشته باشد از سیاستمداران حمایت میكنند و گاهی این حمایت به دلیل دستیابی به قراردهای دولتی است. این مطلب در بطن رسوایی كولار قرار داشت.
سیاست تبادل كه بوسیله گدس و ریبیرو مطرح شد در توضیع این مقوله با شكست مواجه میشود. فساد در این زمینه موانعی را بر سر راه شركتهای بازرگانی كوچك ایجاد میكند. چنانچه سیاستمداران از شركتهای بزرگ محافظت كنند، آنگاه بر علیه قوانین و حمایتها از وامهای كوچكتر، برای مثال كمك به آغاز به كار شركتهای كوچك، عمل خواهند نمود.
تداركات Procurement
علیرغم قوانین سفت و سخت در سود بردن دولت كه در اتهام كولار به چشم میخورد، یك دهه بعد، 87 درصد شركتها نشان دادند كه رشوه خواری و پارتی بازی در تحصیل سود دولتی رواج دارد. آبرامو Abramo (2004) و اسپك Speck (2001) نشان میدهند كه این تغییرات سبب تصویب قانونی میگردد كه نسبت به مقررات بسیاری از سازمانهای كمكی بین المللی سرسختتر است و در نتیجه فساد در فعالیتهای دولتی نسبت به فعالیتهای این سازمانها احتمال وقوع كمتری دارد. با همه این وجود بسیاری از كسانی كه میبایست این قانون را اعمال كنند خود نسبت به آن، آگاهی اندكی دارند. تحقیقی كه در سال 2003 انجام شد نشان میدهد كه در شركتهای پاسخ دهنده كه برای عمومی مزایده برگزار میكردند، 62 درصد آنها با پیشنهاد برای رشوه مواجه شدند (كرول و ترانسپارنسیا برزیل، 8 Kroll and Transparencia Brasil). شاید این قانون فساد عمده در مقیاس هماهنگ شده بوسیله كولار و همدستانش را كاهش داده اما در مقدمه بوروكراسی اندكی فساد باقی گذاشته شده است.
فساد و كارآفرینی در برزیل
مالیاتها Taxes
در زمانی كه مالیاتها زیاد باشند، شركت به صرف منابعی كه تلاش میكنند تا اطراف آنها باشند، میپردازند. در كشور برزیل هدف اصلی فساد در جمع آوری مالیات، همان كاهش دادن مجموع مالیات ارزیابی شده است. بنابراین هزینه پولی شركتهایی با این نوع فساد، از خود مالیات نیز میتواند كمتر باشد. الطاف شامل شده عبارتند از (در ترتیب نزولی تناوب) : بازرسیها و بررسیهای رهایی بخش، توقف تهدید شركتها، توقف در گزارش دادن نیرنگهای مالیات شناخته شده، مشاوره كردن در شكلهای قانونی برای كاهش فشار مالیات، لغو كردن بودجههایی كه پیشتر ارزیابی شده بودند، اجازه كاهش به ارزشهای بیان نشده دادن، ودیده اغماض بر كاهش مالیاتهایی كه نمیبایست اعطا شوند، پوشانیدن (آبرامو 2004، 10). تاثیر خالص بر كارآفرینی مشخص نیست. از یك سو مالیاتهای كمتر (حتی پس از پرداخت رشوه) منابع مالی بیشتری را برای سرمایه گذاری در اختیار میگذارد و از سوی دیگر این فساد سبب معرفی عدم اطمینان شده و نیازمند استفاده از منابع انسانی و اجتماعی است. (همانگونه كه توسط بومول 1990 بیان شد) و ممكن است سبب محدود شدن فعالیت كارآفرینی برای آن دسته از افرادی كه نسبت به فساد تمایل دارند، گردد. در هر صورت این نوع فساد به طور بالقوه به اندازه مالیاتها دارای قابلیت منحرف شدن است.
دستگاه قضایی Judiciary
در تحقیق كرول – ترانسپارنسی برزیل، 64 درصد كمپانیهای پاسخگو بیان داشته كه رشوه خواری و پارتی بازی در هنگامی كه با دستگاه قضایی سروكار داشتند تا حدودی متداول یا كاملا رایج بود (آبرامو 2004، 6). یك دستگاه قضایی فاسد، تلاش میكند كه فساد را در دیگر زمینهها مغلوب كند. بر طبق گفتههای آبرامو و اسپك (2001) بعلاوه فاسد بودن، مسئولیت دستگاه قضایی نیز بیشتر شده و از نظر تكنولوژیكی ناكارآمد است.
پلیس Police
با توجه به آبرامو و اسپك (2007، 27) خواهیم داشت :
-
تشریفات پلیس در خصوص بازرسیهای واقعی كم است.
-
جنایات فساد به ندرت مورد بازرسی قرار میگیرند.
-
اعتقاد بر این است كه پلیس بسیار فاسد است.
-
هیچ بازپرس ویژهای برای رسیدگی به جنایات فساد وجود ندارد. علیرغم اینها بازپرسان منفرد در مبارزه با فساد رشد مثبتی داشته و فعال بودهاند.
در كاوش كدول – ترانسپارنسی در برزیل، 83 درصد كمپانیهای پاسخگو فساد در پلیس را تا حدودی شایع و كاملا شایع میدانستند (آبرامو 2004، 6). داشتن قوانین سخت كافی نیست. چنانچه این قوانین تقویت نشوند، آنگاه بیمعنی خواهند بود. فساد در نیروی پلیس تنها اندكی نسبت به فساد در دستگاه قضایی مشكلات كمتری ایجاد میكند.
خصوصی سازی Privatization
از یك سو خصوصی سازی شركتهای دولتی سبب كاهش كنترل انحصاری آنها شده و دست دولت و بوروكراتهای آن را از آن قسمتهایی از منابع كه به آنها اختصاص شده، كوتاه میكند. این كار ممكن است سبب كاهش احتمال انجام فساد گردد. از سوی دیگر در اقتصاد خصوصی سازی شده برزیل كه نقش دولت به عنوان یك نظم دهنده مفروض است، میبایست توافقی صورت گیرد و از مكانیزم مناسبی برای دست یافتن به اهداف اجتماعی و جلوگیری از كنترل بیش از حد و درنتیجه سركوب بخش خصوصی سود جسته شود (Baer ، 1995، 269-265).
فساد و كارآفرینی در برزیل
5- مبارزه با فساد در برزیل برای تشویق كارآفرینی
COMBATING CORRUPTION IN BRAZIL TO ENCOURAGE
جالب است بدانید كه پاسخ دهندگان بطور چشمگیری عوامل كنترلی سختتر و مجازات مقامات رسمی فاسد را به عنوان معیارهای ضروری مدنظر دارند. به هرحال تا حدودی جالب است كه بدانید 1/62 درصد پاسخ دهندگان به این نكته اشاره كردند كه شركتهای كلاهبرداری میبایست تنبیه شوند. حدوداً نیمی از شركتها اصلاحات مالیاتی را انجام داده و شفاف سازی دولتی را به عنوان راه حل انتخاب كردند در حالی كه كمتر از یك سوم سرمایه گذاری عمومی پیشنهادی برای مبارزات انتخاباتی تغییر در قوانین كسب درآمد و ارتقا درك قضایی از روند كسب درآمد صرف میشود. در حالی كه فساد فراگیر است به عنوان یك موسسه غیررسمی شناخته میشود. مبارزات ضدفساد كوتاه مدت سبب كاهش فساد تا زمانی كه مبارزه ادامه داشته باشد، میشود. اما به سرعت به سطوح بالای خود باز میگردد مگر اینكه یك تغییر بنیادین در سازمانهای رسمی صورت گیرد. این نوع تغییرات در گذشته به وفور رخ دادهاند به خصوص زمانی كه دلیلی برای یك تغییر عمده وجود داشته است. برای مثال در انگلستان پس از مغلوب شدن نظامی و در ایالات متحده پس از جنگ انقلابی (تئوبالد 1990، 35). در مورد دوم جداكردن كامل آن از گذشته امكان پذیر بود كه پس از یك شكل جدید از دولت بنا نهاده شد. البته این مطلب بسیار نادر است. امروزه بیشتر كشورها حتی پس از دستیابی به استقلال دارای بروكراتهای محافظه كار و نظامهای دولتی هستند. حمایت طولانی مدت برای ریشهكن كردن فساد در غیاب ضرورت ملی كار دشواری است چرا كه هم بروكراتها و هم مشتریان از آن به عنوان یك بخش عادی انتظار دارند. این چیزی است كه در برزیل رخ داده است. با رسوایی كلار دریچه شانس گشوده شد. مجلس برزیل از این موقعیت سود جست و اصلاحات قانونی در خصوص نحوه كسب درآمد را وضع كرد.
فساد و كارآفرینی در برزیل
6- نتیجه گیری CONCLUSIONS
فساد بخشی از جامعه و تجارت برزیل را تشكیل میدهد. این فساد كه در بسیاری از قسمتهای دولت به چشم میخورد بر كارآفرینی یعنی هم مردمی كه كارآفرین میشوند و هم شیوهای كه آنها از خلاقیت و منابع خود استفاده میكنند تاثیر میگذارد. اگر چه با رسوایی كلار پیشرفتهایی حاصل شد اما تا سال 1998 هیچ مسیر مشخصی وجود نداشت. فاسدترین قسمتها كه بر كارآفرینی تاثیر میگذارند عبارتند از سیاست، نظام تقویت قانون كه در برگیرنده پلیس و دستگاه قضایی است، مالیات و نحوه كسب درآمد. نوعی از فساد كه در برزیل شایع است از انواعی است كه حذف آن بسیار دشوار است چرا كه ریشههای آن در تعالیم اجتماعی است. در حقیقت بیشتر آن چیزی كه ما به عنوان فساد در نظر میگیریم در بتن فرهنگی برزیلی با این عنوان در نظر گرفته نمیشود هیچ راهی برای تعیین تاثیر دقیق این فساد بر كارآفرینی وجود ندارد و نیز نمیتوان مزایای بالقوه كه میتواند با حذف یا به حداقل رساندن آن حاصل شود را تعیین كرد. بعلاوه دیگر عوامل از جمله خصوصی سازی میتواند هم بر فساد و هم بر كارآفرینی تاثیر بگذارد و در نتیجه رابطه بین آنها را پیچیدهتر كند. به هر حال آنچه كه از نظر تاریخی همواره درست بوده این است كه توسعه اقتصادی و سیاسی با فرمهای سنتی فساد مغایرت دارند. این اصل به نظر میرسد كه پیشتر در كشور برزیل اجرا میشود.
خاتمه Extensions
با در اختیار گرفتن دادهها در خصوص فساد بخصوص دادههای منطقهای و دقیق و با در دسترس بودن سریهای سالیانه برای دورههای زمانی طولانی، مطالعات تجربی جهت تعیین روابط بین فساد و رشد، یا فساد و سرمایهگذاری مفیدتر خواهند بود. هنوز و تا زمانی كه كارآفرینی به خودی خود بتواند بطور دقیقتر از نظر كمی بررسی شود انجام یك مطالعه اقتصادی در خصوص تاثیرات فساد بر كارآفرینی غیرممكن به نظر میرسد. سرمایهگذاری یا اعطا انحصار به عنوان دادن حق نمایندگی به كارآفرینان است. تئوری اقتصادی نیز نیازمند یافتن راههای جدید برای مشاركت در كارآفرینی است درست به همان گونهای كه سرمایه انسانی در الگوهای رشد درونزاد مدرن وجود دارند.
واژه نامه Vocabulary
فساد |
Corruption |
كارآفرینی |
Entrepreneurship |
رشد اقتصادی |
economic growth |
انگیزه |
Incentive |
سرمایه انسانی |
Human capital |
سرمایهگذاری |
Investment |
نگرانیهای عمومی |
Public Concern |
برآورد |
Measure |
تاثیر |
Influence |
تشویق كردن |
Encourage |
اطلاعات |
Information |
تحرك اجتماعی |
Social Mobility |
موسسات |
Institutions |
سرمایهگذار |
Invester |
رسمی |
Official |
فساد و كارآفرینی در برزیل