مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

فساد و کارآفرینی در برزیل

فساد و کارآفرینی در برزیل

فساد و کارآفرینی در برزیل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۲۲
کد مقاله
MNG22
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
فساد و کارآفرینی در برزیل
نام انگلیسی
Corruption and Entrepreneurship in Brazil
تعداد صفحه به فارسی
۳۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۱
کلمات کلیدی به فارسی
فساد ، کارآفرینی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corruption , Entrepreneurship
مرجع به فارسی
بونیجیپلیفکا
مرجع به انگلیسی
Bonnie J. Palifka
کشور
برزیل

 

فساد و کارآفرینی در برزیل

چکیده  Abstract
کارآفرینی از نظر رشد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. عواملی از قبیل علل اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی در کارآفرینی دخیل هستند که برخی از آنها مستعد فساد می‌باشند. فساد اقتصادی بوروکراتیک، استفاده از نفوذ شخصی که دارای شغل دولتی است برای بدست آوردن منفعت اقتصادی – سبب تغییر انگیزه‌های مشارکت در کارآفرینی می‌شود و شرکت‌ها را وادار می‌کند تا برخی از منابع خود را صرف فعالیت‌های غیرتولیدی کنند. این مقاله به بررسی نقش فساد در کارآفرینی کشور برزیل می‌پردازد. فساد دائم در بسیاری از بخش‌های دولت از جمله دستگاه قضایی، مالیات و درآمد، سبب منحرف شدن اهداف کارآفرینی و دیگر انواع سرمایه گذاری، از قبیل سرمایه گذاری در مقوله سرمایه انسانی می‌گردد.

فساد و کارآفرینی در برزیل

مقدمه Introduction
چند دهه گذشته زمان انجام تغییرات و اصلاحات در برزیل بود. تورم و بی‌ارزش شدن پول، رشد سریع که با رکود تغییر سیاست‌های خارجی و تغییر حرکت‌های منطقه‌ای همراه بود را می‌توان از جمله این تغییرات بشمار آورد. همزمان با تلاش رهبران برزیل برای تثبیت اقتصاد ملی و رشد مثبت، سیاست‌های اعمال شده در بسیاری از امور مورد آزمایش قرار گرفتند. یکی از عوامل اولیه رشد را می‌توان مبحث کارآفرینی و یا همان توانایی شهروندان یک کشور و سرمایه گذاران خارجی در ایجاد مشاغل جدید و یا بازسازی تاسیسات موجود به منظور هماهنگ کردن آنها با فضای سیاسی و اقتصادی دانست.
 
کارآفرینی به نوبه خود تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. از این رو هر دولتی که خواهان رشد مثبت باشد می‌بایست به بررسی عواملی بپردازد که در توسعه یا به تاخیر انداختن مقوله کارآفرینی نقش دارند، که در این میان می‌توان به فساد که از زمان سقوط کولار (Collor) آ در سال ۱۹۹۲ در کشور برزیل تحت تدابیر امنیتی شدید بوده است، اشاره کرد. این موضوع به یک موضوع مهم در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. تحلیلی که در این مقاله صورت گرفته به طور مساوی کشورهایی از قبیل چین، اندونزی، بیشتر کشورهای آفریقایی، کشورهای در حال تغییر و تقریبا تمامی کشورهای دیگر آمریکای لاتین را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
فساد یک مشکل ریشه‌دار در کشور برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر است اما پس از رسوایی کولار در سال ۱۹۹۲ که منتهی به استعفای او شد، این مقوله در سراسر جهان مورد توجه ویژه قرار گرفت. پس از آن تغییرات بنیادینی صورت گرفت تا از پیش آمدن موضوعی مشابه با آنچه که در خصوص کولار وجود داشت جلوگیری شود. از آن زمان به بعد فساد یکی از نگرانی‌های ریاست جمهوری بود و هر رئیس جمهور دیگری که به روی کار می‌آمد سوگند یاد می‌کرد تا با فساد مبارزه کند. در حالیکه فساد از ۱۹۹۲ کاهش چشمگیری داشته است، اما در دولت لولا (Lula)  همچنان با فساد بالا مواجه هستیم و وضعیت مهمتری را شاهد نمی‌باشیم. با توجه به اهمیت رسوایی و اصلاحات، جالب است بدانید که در مجله اقتصادی در خصوص فساد در برزیل از سال ۱۹۹۲ مطالب بسیار اندکی به چاپ رسیده است. انواع مختلفی از فساد وجود دارند که هر یک از آنها بر کارآفرینی به شکل جداگانه‌ای تاثیر می‌گذارد. از آنجائیکه هم فساد و هم کارآفرینی را به سختی می‌توان از نظر کمی بررسی کرد و سنجش کامل آن غیرممکن است، یافتن رابطه دقیق بین آنها فراتر از بحث این مقاله است. تلاش ما این است که انواع فراگیر فساد در معاملات تجاری در برزیل و تاثیر احتمالی آنها بر مقوله کارآفرینی را مورد بحث قرار دهیم.
 
آنچه در این مقاله آمده از قرار زیر است : بخش ۲  به تعریف کارآفرینی و نقش آن در رشد اقتصادی و عواملی که در کارآفرینی مشارکت داشته و یا آن را با تاخیر مواجه می‌کنند، می‌پردازد. بخش ۳  به بررسی انواع مختلف فساد بطور کلی و در برزیل می پردازد و دربردارنده نمایش اطلاعاتی در خصوص بهبود اوضاع پس از استعفای کولار و شکست اصلاحات از ۱۹۹۸ است. بخش ۴  به مطالعه تاثیر متقابل فساد و کارآفرینی در برزیل می‌پردازد. بخش ۵  برخی مراحل ضروری در مقابله با فساد در برزیل به منظور تشویق کارآفرینی را بررسی می‌کند و بخش ۶  به معرفی نتایج و راهکارهای آینده می‌پردازد.
 

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

کارآفرینی Entrepreneurship
توسعه اقتصادی بر مبنای تغییر است. تغییر در روندهای تولیدی، تغییر در استاندردهای زندگی و تغییر در موسسات سیاسی- اجتماعی. براساس یافته‌های داگلاس نورث (Douglass North)  عامل تغییر یک شرکت جداگانه است که به مشوق‌هایی که در چارچوب موسسه‌ای وجود دارد، پاسخ می‌دهد (نورث ۱۹۹۰، ۸۳). بنابراین موسسات به خودی خود بر سطح و نوع کارآفرینی در زمان و مکان معین تاثیر می‌گذارند.
 
با اینکه فساد یک اصل اجتماعی است اما یک موسسه غیررسمی نیز می‌باشد و به همین ترتیب بر کارآفرینی تاثیر می‌گذارد. ویلیام بومول (Wolliam Baumol)  در یک مقاله جنجال برانگیز در سال ۱۹۹۰ بیان داشت که گاهی اوقات موسسات از سرمایه‌گذاری جلوگیری کرده در حالی که اقدامات بسیار اندکی که گاهی اوقات به صفر می‌رسد را برای جلوگیری از فساد انجام می‌دهند و این امر سبب می‌شود که سرمایه گذاران و تجار حداقل بخشی از انرژی و منابع فعال خود را در کارآفرینی غیرتولیدی یا حتی مخرب صرف کنند. یک شرکت  بازرگانی یک عامل اقتصادی است – شخص، شرکت یا موسسه- که در اختصاص منابع – مواد خام، اقلام متوسط، سرمایه اجتماعی، انسانی و فیزیکی- خواه در جهت رشد کارآمدی تولید اقلام موجود یا در جهت ایجاد محصولات جدید نقش دارد. در بیشتر موارد یک شرکت بازرگانی تحت شرایطی ایفای نقش می‌کند که اطلاعات ناقصی در خصوص بازار و روندهای تولیدی در اختیار است (لیبنشتان ۱۹۹۵، ۲۷۳) شرکت بازرگانی ممکن است به واردات تکنولوژی و هماهنگ کردن آن با محیط داخلی اقدام کرده یا روش‌های جدیدی برای استفاده از تولید داخلی ابداع کند. در هر صورت خلاقیت و بینش از نیازهای عمده می‌باشد (هاگن ۱۹۶۲، ۳۰) هنگامی که دولت به عنوان یک شرکت بازرگانی انحصاری در صنعت ایفای نقش می کند، این ویژگی‌ها ممکن است به چشم نخورند به خصوص در جایی که با گذشت زمان روبرو هستیم. کارآفرینی بطور کل در انحصارطلبی نسبت به صنایع رقابتی کمتر است زیرا انحصارطلبان بدون هیچ گونه تغییری می‌توانند سود بالای خود را حفظ کنند.

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

نقش در رشد اقتصادی  Role in economic growth
رشد اقتصادی را می‌توان بوسیله کارآفرینی حمایت کرد و کارآفرینی در عوض بوسیله رشد اقتصادی می‌تواند تسهیل شود (ویلکین ۱۹۷۹، ۲۵). این نوع رابطه جداکردن علت و معلول را با شکل روبرو می‌کند. علیرغم همه اینها اقتصاددانان از شومپیتر (Schumpeter) تا روستوف (Rustow) (1975) به بحث در این خصوص پرداخته‌اند که بخش نوآورانه کارآفرینی کلید رشد و توسعه اقتصادی است. این کارآفرینی است که منجر به تولید بیشتر یا توانایی تولید بیشتر با همان میزان کار یا رشد اقتصادی می‌شود. متاسفانه کارآفرینی یک عامل دشوار برای مشخص کردن و ارزیابی کردن است.
عواملی که در کارآفرینی مشارکت دارند 
Factors Contributing to Entrepreneurship
 
چنانچه کارآفرین برای رشد اهمیت داشته باشد – یعنی چنانچه کارآفرینی فعالیتی است که می‌بایست ارتقا یابد – پس لازم است که شیوه‌های تشویق و بهبود آن مشخص شوند. این مقوله را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد که عبارتند از: عوامل روانشناسی، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی. در اینجا به نوبت به بحث و معرفی و بخش‌های آسیب پذیر آنها در برابر فساد خواهیم پرداخت.
 
عوامل روانشناسی.  ویژگی‌های اولیه افراد که ژنتیکی یا اکتسابی هستند، دامنه کوچکی را برای اعمال سیاست باقی می‌گذارند. مهمترین عامل روانشناسی داشتن یک شخصیت نوآور است، چرا که شخصی که دارای قوه تخیل باشد کمتر از ریسک کردن می‌ترسد و بیشتر علاقه‌مند به انجام پروژه‌های سرمایه گذاری است (لف Leff 1979، ۴۷). اگر چه ممکن است گفته شود که چنین شخصیتی به دلیل ژن‌های والدین خود برون‌زا یا برون روینده است، اما این مطلب نیز درست که می‌توان خلاقیت را در محیط کار یا مدرسه نیز شکوفا کرد. مهارت خاص که در شرکت‌ها و کارآفرینان مشترک است عبارتند از: توانایی تعیین اهداف واقع گرایانه و تعیین موفقیت، تمایل به ریسک (خطر) کردن و اعتقاد به اینکه توانایی شخص می‌تواند دنیای او را تحت تاثیر قرار دهد.

فساد و کارآفرینی در برزیل

۳- فساد  Corruption
برخی از مولفان فساد را به عدم توسعه نسبت می‌دهند. وجود فساد مسبب تخصیص ناکارآمد منابع می‌شود و از این‌رو رشد اقتصادی را با مشکل روبرو کرده و یا حتی غیرممکن می‌سازد. فساد سیاسی ممکن است مسبب حفظ شرایط موجود شده و موانعی بر سر راه رشد و توسعه ایجاد کند. فساد اقتصادی بوروکراتیک- استفاده از نفوذ یک کارمند برای اهداف اقتصادی- سبب کاهش سوددهی یک نهاد می‌شود، چرا که بازگشت‌های تولید را جذب می‌کند (و یا درآمد را می‌دزدد).
 
این کار سبب می‌شود تا ریسک کارآفرینی بالا رفته و در نتیجه تخصیص ناکارآمد منابع وضعیت برتری به خود می‌گیرد. فساد بوروکراتیک ممکن است سبب اعطای قدرت انحصاری نیز شود که نوآوری را سرکوب می‌کند.
 
فساد انواع مختلف دارد. شکل‌های سنتی‌تر فساد از قبیل روابط مالک و مستاجر از این جمله می‌باشند. این نوع فساد بر پویایی جامعه تاثیر گذاشته که خود یک عامل موثر در کارآفرینی است، زیرا بطور کلی خانواده‌های یکسانی به دفاتر بوروکراتیک در درازمدت دسترسی دارند. تئوباله (۱۹۹۰) نشان می‌دهد که تمامی جوامع پیش مدرن انحصاری بودند. ظهور جامعه صنعتی به هر حال سبب سقوط اشکال مختلف انحصارطلبی و سرکوب آنها به وسیله بوروکراسی منطقی – قانونی می‌گردد. این همان چیزی است که هایدن هیمر با عنوان فرهنگ مدنی بدان اشاره می‌کند که در آن نیازی به فعالیت در زمینه نفوذ اشخاص نیست. اشکال مدرن فساد یعنی آنهایی که با اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه مرتبط هستند ماهیت اقتصادی‌تری دارند که از جمله می‌توان به پرداخت نقدی یا معادل آن اشاره کرد چرا که عامل فساد به جای تلاش برای حفظ قواعد اجتماعی به حداکثر درآمد فکر می‌کند این رشوه خواری معادل است با هزینه اجرایی که به شرکت‌هاتحمیل می‌شود.
فساد در برزیل  Corruption in Brazil
گدس Geddes و  ریبیرو Ribeiro (1999) بین سیاست‌های تبادلی (استفاده از قدرت برای کسب حمایت سیاسی) و فساد در معنی واقعی‌ آن تمایز قائل می‌شوند، اما بر این نکته نیز تاکید دارند که هنگامی که تکیه بر سیاست‌های تبادلی افزایش می‌یابد یک پیوند غیرقانونی شکل می‌گیرد. منابع سازمانی فساد در برزیل را حداقل می‌توان در رژیم نظامی دنبال کرد. در زمانی که مداخله دولت افزایش یافته و سبب ایجاد انحصارات دولتی در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شده بود. در دوره دموکراتیک جدید دخالت دولت ادامه پیدا کرد و فساد شکوفا شد. بعلاوه بحران اقتصادی موجود در زمان روی کارآمدن کولار شکل جدیدی از کنترل دولت را پدیدار کرد. در یک مقطع، دولت حساب‌های بانکی را فلج کرد.

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

معیارهای سنجش فساد در کشور برزیل
Measures of corruption in Brazil
 
برزیل از جمله کشورهایی است که در فهرست کشورهای دارای فساد (CPI)، از زمان آغاز انتشار موسسه شفاف سازی بین المللی (TI) در اوایل دهه ۱۹۸۰ قرار دارد. موسسه شفاف سازی بین المللی فهرست طبقه بندی شده برای هر کشور با مقیاس صفر (کاملا فاسد) تا ده (کاملا پاک) ارائه می‌کند و سپس آنها از کمترین تا بیشترین نرخ فساد طبقه بندی می‌کند. اولین آمار مربوط به دوره ۱۹۸۵-۱۹۸۰ و دومین آن مربوط به ۱۹۹۲-۱۹۸۸ می‌شد. این فهرست از سال ۱۹۹۵ هر سال به چاپ می‌رسید. CPI  فواید و مضراتی را دارد.

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

۴- فساد و کارآفرینی  Corruption and Entrepreneurship
بیشتر مطالعات تجربی در خصوص تاثیرات فساد بر رشد اقتصادی به عنوان متغیر وابسته، متمرکز هستند، اما برخی از این مطالعات به طور خاص به تاثیرات آن بر سرمایه گذاری تمرگز دارند. از آنجایی که نزدیکترین راه در رسیدن به کارآفرینی در این مقوله گنجانده شده است، به برخی یافته‌ها در این خصوص بطور خلاصه اشاره می‌شود. مائورو (Mauro) دریافت که فساد رابطه منفی شدیدی با نرخ سرمایه گذاری دارد، بدون اینکه توجه خاصی به فرمالیته‌های اداری داشته باشد و در جایی دیگر می‌گوید، شواهدی وجود دارد که ناکارآمدی سازمانی سبب کاهش سرمایه گذاری می‌گردد (مائورو ۱۹۹۵، ۶۹۵). اورهارت Everhart و سوملینسکی Sumlinski  (۲۰۰۱) دریافتند که سرمایه گذاری عمومی بیشتر از سرمایه گذاری خصوصی است و این چیزی است که در کشورهایی با نرخ فساد بالاتر رخ می‌دهد. هنگامی که پروژه‌های دولتی دچار فساد شوند، کیفیت زیرساختارها با مشکل مواجه می‌شود و دلیلی بر بی‌انگیزه شدن بخش خصوصی در سرمایه گذاری می‌گردد. براساس نتایج تحقیقات کارآفرینان در چهار کشور در حال تغییر، مک میلان McMillan  و وودراف Woodruff (2002، ۱۵۵) به این نتیجه رسیدند که فساد سبب به تاخیر انداختن سرمایه گذاری می‌شود.
فساد و کارآفرینی در کشور برزیل
Corruption and Entrepreneurship in Brazil
 
فساد در دولت و جامعه برزیلی رخنه کرده است و به یک بخش جدانشدنی تبدیل شد، که جداکردن آن از عملکردهای رابطه‌ای عادی بسیار دشوار است. از زمان انتخاب کولار در سال ۱۹۹۰، توجه ویژه‌ای به فساد شد که سبب استعفای او در سال ۱۹۹۲ و ارائه اسناد متعدد در خصوص وزیران و مقامات رسمی رتبه پایین گردید. دولت لولا نیز دچار رسوایی‌های فساد گردید. فساد دولتی، چه سیاسی و چه بوروکراتیک، از جنبه تاریخی بوسیله حفظ انحصار دولتی در بخش‌های گوناگون اقتصاد و نیز اعطا گواهینامه‌ها و اختصاص بودجه‌های دولتی، تسهیل شده است. این نوع فساد سبب تضعیف سیاست‌های تشویق کننده برای کارآفرینی شده است.
ارزیابی تاثیرات فساد بر کارآفرینی در کشور برزیل
Measuring the effects of corruption on entrepreneurship in Brazil
 
کاوش دقیق‌تری با عنوان سنجش فساد جهانی به طور متناوب در برخی کشورها انجام شده است. آخرین باری که این کار در برزیل صورت گرفته مربوط به سال ۲۰۰۴ می‌شود. این تحقیق تلاش می‌کند تا محل‌هایی که دارای بیشترین فساد در یک کشور هستند را شناسایی کند. همانطور که در نمودار ۲ نشان داده شده است تمامی مقوله‌های مطروحه نمودهایی بیشتر از ۵/۲ دارند که آنها را در انتهای فساد در نمودار قرار می‌دهد، اما بخش‌های بسیار فاسد در برزیل همانا بخش‌های سیاسی، پلیس، مجلس، جمع آوری مالیات و دستگاه قضایی هستند. فساد در این نواحی بیانگر یک مانع جدی در راه رشد به طور کل و کارآفرینی بطور خاص است.
قانون گذاری/ سیاست  Legislature/Politics
همانگونه که در بسیاری از کشورها به چشم می‌خورد، قوانین تحت تاثیر افراد ثروتمند و بانفوذ هستند. شرکت‌های بزرگ به ازای تصویب قانونی که سود اقتصادی داشته باشد از سیاستمداران حمایت می‌کنند و گاهی این حمایت به دلیل دستیابی به قراردهای دولتی است. این مطلب در بطن رسوایی کولار قرار داشت.
 
سیاست تبادل که بوسیله گدس و ریبیرو مطرح شد در توضیع این مقوله با شکست مواجه می‌شود. فساد در این زمینه موانعی را بر سر راه شرکت‌های بازرگانی کوچک ایجاد می‌کند. چنانچه سیاستمداران از شرکت‌های بزرگ محافظت کنند، آنگاه بر علیه قوانین و حمایت‌ها از وام‌های کوچکتر، برای مثال کمک به آغاز به کار شرکت‌های کوچک، عمل خواهند نمود.
تدارکات Procurement
علیرغم قوانین سفت و سخت در سود بردن دولت که در اتهام کولار به چشم می‌خورد، یک دهه بعد، ۸۷ درصد شرکت‌ها نشان دادند که رشوه خواری و پارتی بازی در تحصیل سود دولتی رواج دارد. آبرامو Abramo (2004) و اسپک Speck (2001) نشان می‌دهند که این تغییرات سبب تصویب قانونی می‌گردد که نسبت به مقررات بسیاری از سازمان‌های کمکی بین المللی سرسخت‌تر است و در نتیجه فساد در فعالیت‌های دولتی نسبت به فعالیت‌های این سازمان‌ها احتمال وقوع کمتری دارد. با همه این وجود بسیاری از کسانی که می‌بایست این قانون را اعمال کنند خود نسبت به آن، آگاهی اندکی دارند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ انجام شد نشان می‌دهد که در شرکت‌های پاسخ دهنده که برای عمومی مزایده برگزار می‌کردند، ۶۲ درصد آنها با پیشنهاد برای رشوه مواجه شدند (کرول و ترانسپارنسیا برزیل، ۸ Kroll and Transparencia Brasil). شاید این قانون فساد عمده در مقیاس هماهنگ شده بوسیله کولار و همدستانش را کاهش داده اما در مقدمه بوروکراسی اندکی فساد باقی گذاشته شده است.

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

مالیات‌ها  Taxes
در زمانی که مالیات‌ها زیاد باشند، شرکت به صرف منابعی که تلاش می‌کنند تا اطراف آنها باشند، می‌پردازند. در کشور برزیل هدف اصلی فساد در جمع آوری مالیات، همان کاهش دادن مجموع مالیات ارزیابی شده است. بنابراین هزینه پولی شرکت‌هایی با این نوع فساد، از خود مالیات نیز می‌تواند کمتر باشد. الطاف شامل شده عبارتند از (در ترتیب نزولی تناوب) : بازرسی‌ها و بررسی‌های رهایی بخش، توقف تهدید شرکت‌ها، توقف در گزارش دادن نیرنگ‌های مالیات شناخته شده، مشاوره کردن در شکل‌های قانونی برای کاهش فشار مالیات، لغو کردن بودجه‌هایی که پیشتر ارزیابی شده بودند، اجازه کاهش به ارزش‌های بیان نشده دادن، ودیده اغماض بر کاهش مالیات‌هایی که نمی‌بایست اعطا شوند، پوشانیدن (آبرامو ۲۰۰۴، ۱۰). تاثیر خالص بر کارآفرینی مشخص نیست. از یک سو مالیات‌های کمتر (حتی پس از پرداخت رشوه) منابع مالی بیشتری را برای سرمایه گذاری در اختیار می‌گذارد و از سوی دیگر این فساد سبب معرفی عدم اطمینان شده و نیازمند استفاده از منابع انسانی و اجتماعی است. (همانگونه که توسط بومول ۱۹۹۰ بیان شد) و ممکن است سبب محدود شدن فعالیت کارآفرینی برای آن دسته از افرادی که نسبت به فساد تمایل دارند، گردد. در هر صورت این نوع فساد به طور بالقوه به اندازه مالیات‌ها دارای قابلیت منحرف شدن است.

 

دستگاه قضایی Judiciary
در تحقیق کرولترانسپارنسی برزیل، ۶۴ درصد کمپانی‌های پاسخگو بیان داشته که رشوه خواری و پارتی بازی در هنگامی که با دستگاه قضایی سروکار داشتند تا حدودی متداول یا کاملا رایج بود (آبرامو ۲۰۰۴، ۶). یک دستگاه قضایی فاسد، تلاش می‌کند که فساد را در دیگر زمینه‌ها مغلوب کند. بر طبق گفته‌های آبرامو و اسپک (۲۰۰۱) بعلاوه فاسد بودن، مسئولیت دستگاه قضایی نیز بیشتر شده و از نظر تکنولوژیکی ناکارآمد است.
پلیس  Police
با توجه به آبرامو و اسپک (۲۰۰۷، ۲۷) خواهیم داشت :
  • تشریفات پلیس در خصوص بازرسی‌های واقعی کم است.
  • جنایات فساد به ندرت مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
  • اعتقاد بر این است که پلیس بسیار فاسد است.
  • هیچ بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی به جنایات فساد وجود ندارد. علیرغم اینها بازپرسان منفرد در مبارزه با فساد رشد مثبتی داشته و فعال بوده‌اند.
 
در کاوش کدولترانسپارنسی در برزیل، ۸۳ درصد کمپانی‌های پاسخگو فساد در پلیس را تا حدودی شایع و کاملا شایع می‌دانستند (آبرامو ۲۰۰۴، ۶). داشتن قوانین سخت کافی نیست. چنانچه این قوانین تقویت نشوند، آنگاه بی‌معنی خواهند بود. فساد در نیروی پلیس تنها اندکی نسبت به فساد در دستگاه قضایی مشکلات کمتری ایجاد می‌کند.
خصوصی سازی  Privatization
از یک سو خصوصی سازی شرکت‌های دولتی سبب کاهش کنترل انحصاری آنها شده و دست دولت و بوروکرات‌های آن را از آن قسمت‌هایی از منابع که به آنها اختصاص شده، کوتاه می‌کند. این کار ممکن است سبب کاهش احتمال انجام فساد گردد. از سوی دیگر در اقتصاد خصوصی سازی شده برزیل که نقش دولت به عنوان یک نظم دهنده مفروض است، می‌بایست توافقی صورت گیرد و از مکانیزم مناسبی برای دست یافتن به اهداف اجتماعی و جلوگیری از کنترل بیش از حد و درنتیجه سرکوب بخش خصوصی سود جسته شود (Baer ، ۱۹۹۵، ۲۶۹-۲۶۵).
 

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

۵- مبارزه با فساد در برزیل برای تشویق کارآفرینی
COMBATING CORRUPTION IN BRAZIL TO ENCOURAGE
  جالب است بدانید که پاسخ دهندگان بطور چشمگیری عوامل کنترلی سخت‌تر و مجازات مقامات رسمی فاسد را به عنوان معیارهای ضروری مدنظر دارند. به هرحال تا حدودی جالب است که بدانید ۱/۶۲ درصد پاسخ دهندگان به این نکته اشاره کردند که شرکت‌های کلاهبرداری می‌بایست تنبیه شوند. حدوداً نیمی از شرکت‌ها اصلاحات مالیاتی را انجام داده و شفاف سازی دولتی را به عنوان راه حل انتخاب کردند در حالی که کمتر از یک سوم سرمایه گذاری عمومی پیشنهادی برای مبارزات انتخاباتی تغییر در قوانین کسب درآمد و ارتقا درک قضایی از روند کسب درآمد صرف می‌شود. در حالی که فساد فراگیر است به عنوان یک موسسه غیررسمی شناخته می‌شود. مبارزات ضدفساد کوتاه مدت سبب کاهش فساد تا زمانی که مبارزه ادامه داشته باشد، می‌شود. اما به سرعت به سطوح بالای خود باز می‌گردد مگر اینکه یک تغییر بنیادین در سازمان‌های رسمی صورت گیرد. این نوع تغییرات در گذشته به وفور رخ داده‌اند به خصوص زمانی که دلیلی برای یک تغییر عمده وجود داشته است. برای مثال در انگلستان پس از مغلوب شدن نظامی و در ایالات متحده پس از جنگ انقلابی (تئوبالد ۱۹۹۰، ۳۵). در مورد دوم جداکردن کامل آن از گذشته امکان پذیر بود که پس از یک شکل جدید از دولت بنا نهاده شد. البته این مطلب بسیار نادر است. امروزه بیشتر کشورها حتی پس از دستیابی به استقلال دارای بروکرات‌های محافظه کار و نظام‌های دولتی هستند. حمایت طولانی مدت برای ریشه‌کن کردن فساد در غیاب ضرورت ملی کار دشواری است چرا که هم بروکرات‌ها و هم مشتریان از آن به عنوان یک بخش عادی انتظار دارند. این چیزی است که در برزیل رخ داده است. با رسوایی کلار دریچه شانس گشوده شد. مجلس برزیل از این موقعیت سود جست و اصلاحات قانونی در خصوص نحوه کسب درآمد را وضع کرد.

فساد و کارآفرینی در برزیل

۶- نتیجه گیری  CONCLUSIONS
فساد بخشی از جامعه و تجارت برزیل را تشکیل می‌دهد. این فساد که در بسیاری از قسمت‌های دولت به چشم می‌خورد بر کارآفرینی یعنی هم مردمی که کارآفرین می‌شوند و هم شیوه‌ای که آنها از خلاقیت و منابع خود استفاده می‌کنند تاثیر می‌گذارد. اگر چه با رسوایی کلار پیشرفت‌هایی حاصل شد اما تا سال ۱۹۹۸ هیچ مسیر مشخصی وجود نداشت. فاسدترین قسمت‌ها که بر کارآفرینی تاثیر می‌گذارند عبارتند از سیاست، نظام تقویت قانون که در برگیرنده پلیس و دستگاه قضایی است، مالیات و نحوه کسب درآمد. نوعی از فساد که در برزیل شایع است از انواعی است که حذف آن بسیار دشوار است چرا که ریشه‌های آن در تعالیم اجتماعی است. در حقیقت بیشتر آن چیزی که ما به عنوان فساد در نظر می‌گیریم در بتن فرهنگی برزیلی با این عنوان در نظر گرفته نمی‌شود هیچ راهی برای تعیین تاثیر دقیق این فساد بر کارآفرینی وجود ندارد و نیز نمی‌توان مزایای بالقوه که می‌تواند با حذف یا به حداقل رساندن آن حاصل شود را تعیین کرد. بعلاوه دیگر عوامل از جمله خصوصی سازی می‌تواند هم بر فساد و هم بر کارآفرینی تاثیر بگذارد و در نتیجه رابطه بین آنها را پیچیده‌تر کند. به هر حال آنچه که از نظر تاریخی همواره درست بوده این است که توسعه اقتصادی و سیاسی با فرم‌های سنتی فساد مغایرت دارند. این اصل به نظر می‌رسد که پیشتر در کشور برزیل اجرا می‌شود.
خاتمه Extensions
با در اختیار گرفتن داده‌ها در خصوص فساد بخصوص داده‌های منطقه‌ای و دقیق و با در دسترس بودن سری‌های سالیانه برای دوره‌های زمانی طولانی، مطالعات تجربی جهت تعیین روابط بین فساد و رشد، یا فساد و سرمایه‌گذاری مفیدتر خواهند بود. هنوز و تا زمانی که کارآفرینی به خودی خود بتواند بطور دقیق‌تر از نظر کمی بررسی شود انجام یک مطالعه اقتصادی در خصوص تاثیرات فساد بر کارآفرینی غیرممکن به نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاری یا اعطا انحصار به عنوان دادن حق نمایندگی به کارآفرینان است. تئوری اقتصادی نیز نیازمند یافتن راه‌های جدید برای مشارکت در کارآفرینی است درست به همان گونه‌ای که سرمایه انسانی در الگوهای رشد درون‌زاد مدرن وجود دارند.
واژه نامه Vocabulary
فساد
Corruption
کارآفرینی
Entrepreneurship
رشد اقتصادی
economic growth
انگیزه
Incentive
سرمایه انسانی
Human capital
سرمایه‌گذاری
Investment
نگرانیهای عمومی
Public Concern
برآورد
Measure
تاثیر
Influence
تشویق کردن
Encourage
اطلاعات
Information
تحرک اجتماعی
Social Mobility
موسسات
Institutions
سرمایه‌گذار
Invester
رسمی
Official
 

فساد و کارآفرینی در برزیل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.