كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2 – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 28000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
شماره |
48 |
کد مقاله |
MNG48 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2 |
نام انگلیسی |
Entrepreneurship and e-Business Development for Women – P2 |
تعداد صفحه به فارسی |
140 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
60 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی، تجارت الكترونیك، زنان |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Entrepreneurship , e-Business , Women |
مرجع به فارسی |
سازمان ملل |
مرجع به انگلیسی |
United Nations publication |
سال |
2006 |
کشور |
سازمان ملل |
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
كارآفرینی و توسعه تجارت الكترونیك برای زنان
بخش اول PART ONE
سازماندهی كارگاه Organization of the Workshop
1- پیشینه، اهداف و ساختار Background, Objectives and Structure
كارگاه بین المللی كارآفرینی و توسعه تجارت الكترونیكی زنان در مركز شبكه اطلاعرسانی زنان آسیایی حوزه اقیانوس آرام (APWINC) واقع در دانشگاه زنان سوكمیونگ در شهر سئول كره جنوبی از سوم تا هشتم جولای سال 2006 برگزار شد. مركز تجارت الكترونیكی زنان، APEC در دانشگاه زنان سوكمیونگ، انستیتو بانك توسعه آسیایی (ADBI)، اتحادیه ارتباطات راه دور بین المللی (ITV) و كمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در امور آسیا و اقیانوس آرام (UNSSCAP)، در سازماندهی این كارگاه و حمایت از مسئولان و شركتكنندگان همكاری داشتند. دولت جمهوری كره، از جمله وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی حمایت بسیاری را در این خصوص به عمل آوردند.
این كارگاه تلاشی همه جانبه با هدف ارتقاء توسعه اطلاعاتی برگزار شد و طراحی آن به منظور ارائه شیوههای نوین در جهت بسط دانش و مهارتها در تجارت الكترونیكی صورت پذیرفت، تا بدین ترتیب فرصتهای تجاری جدیدی را بوجود آورده و بر این اساس نسبت به ایجاد یك شبكه تجاری مرتبط با زنان آسیایی و منطقه اقیانوس آرام اهتمام ورزد. اهداف ویژه این كارگاه برای شركتكنندگان بشرح ذیل است:
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
درك اصول اولیه تجارت و بازرگانی الكترونیكی.
آشنایی با آخرین ابزار تكنولوژی موجود در خصوص تجارت الكترونیك.
آشنایی با نحوه ایجاد یك برنامه تجاری صحیح برای تولید محصولات یا خدمات، از جمله استراتژی تبلیغاتی با استفاده از آخرین تكنولوژی روز.
ارتقاء ظرفیت سیاست سازان در استفاده از ICT جهت ایجاد قابلیتی در آنها كه براساس آن بتوانند از طریق راهكارهای تجارت الكترونیكی، تبلیغات و بازار را به سمت محصولات زیست محیطی یا آلی پیش ببرند.
آشنایی با نحوه ایجاد یك تجارت الكترونیكی با استفاده از راهكارهای آن در خصوص محصولات یا خدمات موجود در بازار.
تاسیس شبكهای در زنان كارآفرین و پیشرو در جامعه.
تجهیز بهتر جهت مشاركت كامل در جامعه اطلاعاتی و روندهای تصمیمگیری و مشاركت در شكلدهی جامعه اطلاعاتی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی.
تا حدودی این كارگاه از دو بخش تشكیل شده بود. برخی از شركتكنندگان از طرف مركز تجارت الكترونیكی زنان APEC دعوت شده بودند. آنها ابتدا زنان كارآفرین بوده و كارگاه آنها عنوان «آموزش تجارت الكترونیكی زنان APEC، 2006» را داشت. آنها جهت آماده سازی برنامههای تجاری به صورت گروهی فعالیت میكردند.
شركتكنندگان بوسیله ADBI، ITU، UNESCAP دعوت شده و تحت حمایت قرار گرفتند. این شركتكنندگان نه تنها در بردارنده زنان كارآفرین بوده، بلكه رهبران جوامع محلی و سیاست گذاران دولتی در حیطه ICT ، و موارد مرتبط با علم بازرگانی و جنسیت و توسعه را نیز شامل میشدند. نیمیاز این كارگاه دارای تمركز بیشتری بر استفاده از ICT جهت توسعه روستایی و تجارت الكترونیكی روستایی بود. هر یك از شركتكنندگان آن، اقدام به تهیه یك برنامه تجاری نمودند.
بیشتر جلسات برگزار شده در خلال این كارگاه بصورت جلسات مشترك بود، اما به دلیل حجم زیاد مطالب ارائه شده، گاهی اوقات جلسات مشابه نیز تشكیل میشد. گزارش جاری تمامی جلسات مشترك، جلسات موازی، شركتكنندگان دعوت شده بوسیله ADBI، ITU، UNESCAP و برنامههای تجاری شركتكنندگان بعدی را تحت پوشش قرار میدهد.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
2- جلسه افتتاحیه Opening Session
خانم كیوچونگ كیم، رئیس مركز شبكه اطلاعاتی زنان آسیایی، حوزه اقیانوس آرام (APWINC) ضمن خیرمقدم به تمامی شركتكنندگان، كارگاه بین المللی را افتتاح كرد. او به این مطلب اشاره كرده كه شركتكنندگان در این نشست شامل سیاستگذاران و كارآفرینان، مقامات دولتی و نمایندگان سازمانهای غیردولتی از 20 كشور مختلف میباشند. ایشان بر این مطلب تاكید داشتند كه در دوره دیجیتال، نقشها و فرصتهای ارائه شده به زنان نسبت به آنچه كه تصور میشود بسیار وسیع بوده و زنان بطور طبیعی با ماهیت ظرفیت اقتصاد دیجیتالی هماهنگ میباشند.
خانم كیم اشاره داشت كه دانشگاه زنان سوكمیونگ در سال 2006 جشن یكصدمین سالگرد خود را برگزار میكند. APWINC برنامههای ساخت- ظرفیت ICT را هدایت مینماید كه هدف از این برنامهها تشویق زنان منطقه جهت تبدیل شدن به رهبران عصر دیجیتالی خود میباشد. آموزش تجارت الكترونیكی زنان APEC با كارگاه بین المللی كارآفرینی و توسعه تجارت الكترونیكی زنان تركیب شده و بوسیله انستیتو بانك توسعه آسیایی، اتحادیه مخابرات بین المللی و كمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در آسیا و حوزه اقیانوس آرام حمایت شده است. هدف این كارگاه همانا تقویت رهبران انجمن روستایی زنان از طریق ایجاد ظرفیت در كارآفرینی و استفاده از ICT میباشد. بر این اساس، انتظار میرود كه كارگاههای تركیب شده مكمل یكدیگر بوده و برای تمامیشركتكنندگان فضای تعامل مناسبی را فراهم كنند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
3- شركتكنندگان Participants
تعداد 46 كارآفرین، سیاستگذار، مقام دولتی و نمایندهای سازمانهای غیردولتی، از 20 كشور در این كارگاه مشترك شركت داشتند. فهرست شركتكنندگان در ضمیمه 3 آمده است.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
4- جلسه اختتامیه Closing Session
آقای جئونگكیونلی مدیر برنامه ظرفیت سازی و آموزشی، ADBI، بار دیگر به اهداف كارگاه اشاره كرده و رضایت خود را از نحوه مطلوب دستیابی به این اهداف بیان داشت. علاوه بر توسعه برنامههای تجارت الكترونیك و وب سایتهای مرتبط با آن، شركتكنندگان دریافتند كه نقش اصلی یك كارآفرین ایجاد دیدگاهی برای یك شركت، ارائه استراتژیها، ساخت یك تیم برتر و ایجاد یك زمینه فرهنگی میباشد كه اعضاء بتوانند در آن به وظایف خود به خوبی عمل كنند.
5- توصیههای ارائه شده Recommendations of the Workshop
كارگاه بین المللی كارآفرینی و توسعه تجارت الكترونیكی زنان بر این نكته تاكید داشت كه مهارتهای كارآفرینی و تجارت الكترونیكی، ابزار قدرتمندی برای محیط اقتصادی و اجتماعی زنان هستند. این كارگاره به ارائه فرصتی برای سیاستگذاران و كارآفرینان اقدام نمود تا آنها بتوانند ظرفیتهای لازم برای توسعه كارآفرینی و بكارگیری تكنولوژی اطلاعات و ارتباط (ICT ) جهت ایجاد فرصتهای تجاری برای زنان را ایجاد كنند. جهت ارتقاء كارآفرینی زنان و پذیرش تجارت الكترونیك، كارگاه توصیههای زیر را مدنظر داشت.
برنامههای توسعه كارآفرینی زنان میبایست نسبت به نقش جنسیتی سنتی زنان، كه وظیفهای مضاعف را بعهده آنها میگذارد، شناخت كافی را داشته باشند. براین اساس دولتها تشویق میگردند تا اطمینان لازم در زمینه ظرفیت سازی در كارآفرینی و تجارت الكترونیك، بوسیله دسترسی به برنامههای اجتماعی جهت از بین بردن چنین فشارهایی، را ایجاد كنند.
زنان كارآفرین معمولا – به منابع مالی جهت آغاز تجارت خود یا پذیرش یك تجارت الكترونیك دسترسی ندارند. دولتها میبایست این اطمینان را ایجاد كنند كه برنامههای توسعه تجاری، امكان دسترسی شركتهای بسیار كوچك، كوچك و متوسط كه توسط زنان هدایت میشوند را به منابع مالی لحاظ نموده باشند.
روند تقویت زنان از طریق توسعه تجارت، از جمله تجارت الكترونیك، بطور قابل توجهی اعتماد به نفس زنان و نیز چشماندازهای اقتصادی آنها را ارتقا بخشیده است. دولتها و دیگر سهامداران از جمله سازمانهای بینالمللی، آژانسهای خیریه و بخش خصوصی میبایست برنامههای توسعه كارآفرینی زنان، بعنوان رویكردهای نوآورانه در كاهش فقر، را مورد شناسایی قرار دهند.
هر فرد میبایست مهارتهای لازم جهت شركت همه جانبه در جامعه اطلاعاتی و سود بردن از آنها را داشته باشد. جهت ایجاد منابع ICT برای جوامع روستایی، دولتها و دیگر سهامداران از جمله سازمانهای بینالمللی، آژانسهای خیریه و بخش خصوصی میبایست ایجاد دسترسی جوامع در مناطق روستایی را تسهیل كرده، و همچنین كاربردهای ICT ، از جمله تجارت الكترونیك، كه فرصتهای اقتصادی جدیدی را ایجاد میكنند را ارتقا داده و ظرفیتهایی مطلوب در استفاده از ICT را ایجاد نمایند.
اطلاعات و دانش، عناصر بنیادین برای توسعه یك جامعه مبتنی بر دانش میباشند. جهت تقسیم و تبادل اطلاعات، دانش، تجربیات، درسهای آموخته شده و فعالیتهای مناسب در توسعه كارآفرینی و تجارت الكترونیك، سازمانهای بین المللی، آژانسهای خیریه و بخش خصوصی میبایست نسبت به تشكیل همایشها و كارگاههایی و ایجاد شبكههای مرتبط اقدام نمایند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
بخش 2 PART TWO
دنبال نمودن رویههای كارگاه Proceedings of the Workshop
1- توسعه کار آفرینی زنان DEVELOPING WOMEN’S ENTREPRENEURSHIP
الف – مقدمهای بر طرح مشارکت APEC در اقتصاد دیجیتالی
participation in the digital economy
دکتر کیم چونگ کیم، مدیر اجرایی مرکز شبکه اطلاعاتی زنان آسیایی وحوزه اقیانوس آرام دانشگاه زنان سوکیمونگ
دیدگاه، پیشینه و اهداف Vision, background and objectives
مرکز تجارت الکترونیکی زنان كشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی آسیا- حوزه اقیانوس آرام (APEC) در 2009 – 2005 در دانشگاه زنان سوکیمونگ، تحت پوشش طرح مشارکت زنان APEC در اقتصاد دیجیتالی دایر شد. همایش گروه کاوش بازرگانی الکترونیکی APEC (ECSG) و جلسه مقامات ارشد در سال 2004 این طرح را تصویب کردند. این طرح بوسیله وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی جمهوری کره حمایت میشد. دیدگاه این طرح مشارکت مساوی زنان و مردان در اقتصاد دیجیتالی است.
این طرح بوسیله شبکه رهبران زن APEC در جلسات نهم و دهم آن در سالهای 2004 -2005 مورد حمایت قرار گرفت. همچنین جلسات مشترک وزیران APEC در سالهای 2004 و 2005 به حمایت از آن پرداختند.
اهداف این طرح عبارتند از:
ارتقاء تجارت الکترونیک و تسهیل تبادلات بین المللی و همکاری در APEC.
تقویت ظرفیت تجارت الکترونیکی و ایجاد یک محیط مناسب برای آن.
تشخیص وضعیت موجود و نیازهای آینده.
ارتقای سطح آگاهی نسبت به امور جاری که مد نظر APEC ECSG است، از قبیل حفاظت مصرف کننده و تجارت بدون کاغذ.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
سازمان و مشارکتها Organization and partnerships
مرکز تجارت الکترونیک زنان APEC از یک تیم تحقیق، تیم آموزش، تیم اجتماعی و تیم همایش تشکیل شده است که هر یک از آنها با مهمترین بخشهای ملی منتخب در ارتباط میباشند. مرکز تجارت الکترونیکی در مرکز اطلاعاتی زنان آسیا- حوزه اقیانوس آرام (APWINC) واقع شده است. مرکز تجارت الکترونیکی دارای یک کمیته مشاوره بین المللی است که از رهبران و افسران برجسته تجاری زن در سازمانهای بینالمللی تشکیل شده است.
کاربردهای طرح APEC Functions of the APEC initiative
طرح APEC انجام تحقیقات و آموزش، برپایی جبهه APEC در زمینه اقتصاد دیجیتال و استقرار جامعه تجارت الکترونیکی زنان از طریق اینترنت میباشد. مركز تجارت الكترونیك زنان (WeBIZ) نسبت به انجام مطالعهای در جهت تشخیص نیازهای شرکتهای زن- محور APEC اقدام نموده و در این خصوص مقالهای را در زمینه تجارت خاص زنان تجارت الكترونیك APEC منتشر کرده است و همچنین اقدام به ایجاد یک شبکه تحقیقاتی برای زنان APEC نموده است. در سال 2006 مرکز WeBIZ یک نقشه راه تجارت الکترونیکی برای تجارتهای مختص زنان در جمهوری کره تهیه مینماید. در سال 2007 این نقشه راه جهت تحت پوشش در آوردن دیگر مبحثهای اقتصادی APEC توسعه داده خواهد شد.
راهبردهای آینده Future directions
طرح APEC به طور پیوسته در حال توسعه آموزش و فعالیتهای مرتبط با جبهه خود در زمینه اقتصاد كشورهای عضو است. این طرح، آموزشهای WeBIZ تغییر یافته را برای زنان CEO در كشورهای عضو فراهم میکند. این طرح به منظور دستیابی به چنین هدفی محتوای دورههای آموزشی منطقهای را بر روی CD ( لوح فشرده ) منتشر نموده و از آموزش الکترونیکی و کارگاههای محلی استفاده میکند. این آموزش در کانادا، چین، اندونزی، فیلیپین و ویتنام ارائه میشود.
به روشی مشابه، جبهه APEC در زمینه اقتصاد دیجیتال زنان برای فعالیتهای اقتصادی افراد هر ناحیه تطبیق داده شده، تا بدین ترتیب دستوالعملهایی برای تجارت الکترونیکی زنان در این فعالیت های اقتصادی ایجاد نماید. تاكنون همایشهای APEC در کشورهای چین، اندونزی، فلیپین و ویتنام برگزار شده است. همایش APEC 2006 در زمینه اقتصاد دیجیتالی برای زنان: نوآوری و رهبری- الکترونیکی در 17 – 18 سپتامبر 2006 در هانوی ویتنام برگزار میشود. دستورالعملهای همایش منطقهای APEC برای موارد مرتبط با آن در گروههای کاری APEC ، جلسه مشترک وزرا و جلسه رهبران APEC مد نظر قرار خواهد گرفت.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
ب – ارتقاء توسعه کارآفرینی زنان
Promoting women’s entrepreneurship development
خانم آیاماتسورا متخصص جنسیت و هماهنگ كننده پروژه سازمان کار بین المللی (ILO)
سازمان کار بین المللی ، کار شایسته و تساوی جنسیت
ILO, decent work and gender equality
سازمان کار بین المللی که در سال 1919 تاسیس شد، بعنوان یکی از قدیمیترین سازمانهای بین المللی مطرح میباشد. وظیفه این سازمان ارتقای عدالت اجتماعی در جهان کار است. سازمان کار بین المللی (ILO) داری عضویت سه وجهی است که عبارتند از دولتها، کارمندان و سازمانها و کارگران. زمینههای اصلی فعالیت این سازمان ارتقای استانداردهای کار بین المللی و ایجاد همکاری فنی است.
خطمشی زنان در شركتها Trends of women in enterprise
زنان کار آفرین در بسیاری از فعالیت های بازرگانی فعال بوده و مشارکت عمدهای در فعالیت های اقتصاد ملی دارند. با وجود آنكه زنان نرخ مشارکت كمتری در شرکتهای متوسط و کوچک رسمی دارند، اما آنها اغلب دارای نرخ بالاتری در راه اندازی شركتها و رشد شرکتهای بازرگانی غیر رسمی میباشند. با این حال، بخشهایی که به طور سنتی بوسیله زنان هدایت میشده است، اغلب دارای رقبای زیادی بوده که خصیصه آنها كسب تولید پایین و سود اندك میباشد. این بخشها معمولا بوسیله تقسیمات فیزیکی و فرهنگی در بین محصولات و بازار نیز شناخته میشوند. با توجه به تمامی دلایل گفته شده، اکثر کارآفرینان زن در این بخشهای سنتی برای دستیابی به سود تلاش میکنند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
استراتژیهای کلیدی و تعالیم مناسب
Key strategies and good practices GEMS
GEMS به ارتقای تساوی جنسیتی از طریق استراتژیهای عمده اشاره میکند و نیازمند قرار دادن تحلیل جنسیتی بر مبنای واقعیت، موقعیتهای یکسان و منصفانه به هر دو جنس و انجام فعالیتهای خاص جنسیتی جهت غلبه بر نابرابریهای موجود برای کارآفرینان زن میباشد. GEMS بیان میدارد که نقشها و موقعیتهای زنان و مردان در خانوادهها و محل کار متفاوت بوده و بنابراین نیازهای آنها نیز میتوانند متفاوت باشند.
رویکرد GEMS میبایست به بیان چنین نیازهایی از قبیل غذا، آب، سرپناه، درآمد، پوشاک و درمان و نیازهای استراتژیک مرتبط با جنسیت از قبیل دسترسی یکسان به آموزش و یادگیری و تقسیم مسئولیتها و تصمیمگیری بپردازد.
جنسیت و کارآفرینی در کنار یکدیگر (GET)
Gender and entrepreneurship together (GET)
رویکرد GET از استراتژیهای کلیدی بشرح ذیل سود میبرد:
حمایت قانونی و مالی
حمایت خانوادگی و اجتماعی
حمایت از توسعه تجاری
فعالیت جنسیتی بوسیله کارفرمایان و سازمانهای آنها
حقوق قانونی در مالکیت دارایی، مقررات قراردای منصفانه و نظارت بر تصمیمات تجاری میبایست تضمین شوند. این امر نیازمند آموزش حقوق اجتماعی زنان کارآفرین است. تأسیس مراکز خدماتی سریع و ساده کردن کاغذ بازیها، سبب کاهش روندهای بوروکراتیک برای ثبت و اخذ مجوز شده و بنابراین سبب جلوگیری از فساد و فعالیتهای تبعیض آمیز میگردد.
خانواده و جامعه میبایست از کارآفرینان زن در زمینه مواردی چون تخصیص وقت، دسترسی به منابع و تقسیم فشار کار، تصمیمگیری و درآمد حمایت کند. کارآفرینان زن جهت حصول موفقیت، نیازمند اعتماد به نفس، آزادی، احترام و تشویق میباشند.
پ- چگونه کارآفرینان زن میتوانند با استراتژیهای تجارت الکترونیکی جهت دستیابی به موفقیت حرفهای و شخصی هماهنگ شوند.
How women entrepreneurs can adopt e-business development strategies for personal and professional success
خانم سلینا چان، مدیر منطقهای شركت مایکروسافت هنگ هنگ با اختیارات محدود
تکنولوژی اطلاعات، کاربردها و استفاده از آنها در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است و فرصتهای بیشتری را برای کارآفرینان زن و دیگران جهت رشد شخصی و موفقیت تجاری ایجاد کرده است. در تجارت میبایست این مطلب مورد توجه قرار گیرد که «دامنه وسیع» یا اصطلاحا همان باند پهن در همه جا وجود دارد. مصرفکنندگان خواستار تجربیات وسیع بیشتری بوده، مردم با شیوه زندگی دیجیتالی احساس راحتی نموده، کامپیوترهای شخصی فراگیر شده و دیگر وسایل ارتباطی در همه جا به چشم میخورند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
ت- تسهیل كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد علمی
Facilitating entrepreneurship and innovation in the knowledge economy
آقای جولیان وب، مدیر عامل، پروژههای كریدا پتی با با مسئولیت محدود
نوآوری و كارآفرینی سبب كسب موفقیت میگردند زیرا ایجاد مشاغل جدید را محقق كرده و اقتصادهای محلی را به اقتصاد جهانی پیوند میزنند و بوسیله رقابت بر سر سرمایه انسانی و دانش به جای قیمت، سبب افزایش دستمزدها شده و جمعآوری و انتقال دانش را تسهیل میكند. مایكل پورتز، نویسنده علم مدیریت، بیان میدارد كه نوآوری و كارآفرینی در قلب سود و مزیت ملی قرار دارند.
ث- نشست خاص متخصصین Venture special sessions
سازماندهندگان كارگاه نمونههای موفقی از فعالیتهای تجاری الكترونیكی زنان در جمهوری كره تهیه كردند. آنها یك كار را با دعوت از چهار مدیرعامل زن جهت ارائه عملكرد خود انجام دادند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
2- شناخت، برنامهریزی و راهاندازی تجارت الكترونیك
UNDERSTANDING, PLANNING AND BUILDING E-BUSINESS
الف- روال انتقال از تجارت به تجارت الكترونیكی
Transition from business to e-business
آقای راشنجیس سرینیواسا، ارتقای تجاری SAARC، مشاور ICT، تشریك مساعی فنی آلمان
در تبدیل تفكر تجاری به تجارت واقعی یك كارآفرین میبایست این مطلب را مدنظر داشته باشد كه شركت به تولید چه محصولات و ارائه چه خدماتی خواهد پرداخت و چگونه تجارت را به تجارت الكترونیك میتوان بدل كرد. شخص كارآفرین در تغییر تجارت به تجارت الكترونیك با چالشهای زیادی مواجه خواهد شد. تجارت الكترونیك جدید نیازمند مهارتها و فناوریهای جدید است. تجارت الكترونیك به خدماترسانی وسیعتری نیازمند بوده و میبایست به حجم وسیعتری از مشتریان سرویسدهی كند. ایجاد اعتماد و پذیرش تجارت الكترونیك از طرف مشتریان بسیار ضروری است. در برنامهریزی تجارت الكترونیك، این مطلب را نیز میبایست مدنظر قرار داد كه محیط تجاری از نظر زیرساختار سازمانی و فیزیكی، پایداری اقتصاد محلی و ملی، دانش ICT در بین مشتریان بالقوه و موارد دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.
ب- سبكها و وضعیت موجود تجارت الكترونیك
Current status and trends of e-business
آقای كیم ریونگ لی، CEO نتپیا كره
Mr. Keum Ryong Lee, CEO, Netpia Korea
بیشتر صنعت مدرن را میتوان بعنوان اقتصاد دیجیتالی مطرح كرد كه در تضاد با صنایع تولیدی یا صنایع سنتی است. این موفقیت در زمینه اقتصاد صنعتی به چهار موضوع وابسته است كه عبارتند از: 1- محصول 2- مكان 3- قیمت و 4- ارتقاء. موفقیت در اقتصاد دیجیتالی بالعكس بر پایه مجموعهای متفاوت از چهار موضوع استوار است كه عبارتند از: 1- محصول 2- مكان 3- روند انجام 4- مردم.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
محصول Product
اگر چه محصولات كلید هر دو اقتصاد دیجیتالی و صنعتی هستند، اما درك این مطلب از اهمیت زیادی برخوردار است كه ماهیت محصولات به میزان زیاد تغییر كرده است. در حالیكه محصولات مصرفی و قابل استفاده در دراز مدت از قبیل اتومبیل و لوازم خانگی، گزینههای غالب در اقتصاد صنعتی هستند، محصولات ناملموستر از قبیل خدمات و خلاقیتهای ذهنی در اقتصاد و دیجیتالی كلیدی هستند.
مكان Place
در اقتصاد سنتی مكان فروش یك كالا، مغازه بود. مكان مدرن فروش اغلب یك فروشگاه بزرگ بوده كه بطور سریع در حال تبدیل شدن به اینترنت است. رزرو سینما، هتلها و پروازها و حتی آموزش امروزه اغلب بصورت اینترنتی صورت میگیرد. شركتهای مدرن از قبیل آمازون دات كام و ای بی (e- Bay) بوسیله ایجاد فرصتهای فروش اینترنتی رشد كردهاند.
روند انجام كار Process
صنایع سنتی از قبیل اتومبیل و تولید كنندگان لباس در عصر دیجیتالی ناپدید نمیشوند اما نیازمند طرحریزی جدید روندهای كاری با فناوری دیجیتال هستند. برای مثال، آنها میبایست به شركتهای زمان حال تبدیل شوند كه بانكهای اطلاعاتی آنها بطور شبانهروزی در اینترنت در دسترس هستند و اطلاعات كلیدی را میتوان در هر زمان از تهیه كنندگان، ماموران همكاری كننده و مشتریان بدست آورد.
مردم People
مهمترین افراد در اقتصاد دیجیتالی، مشتریان هستند. آنها به سادگی توانایی مقایسه قیمتها و محصولات را در اینترنت داشته و میتوانند اطلاعات مربوط به محصولات را هم به صورت رسمی و هم غیر رسمی مبادله كنند. یك شركت دیجیتالی از اینترنت نه تنها برای تبلیغ و به عرضه گذاشتن محصولات خود سود میبرد، بلكه از این طریق بطور مداوم بازخورد محصولات را نیز دریافت میدارد. در اقتصاد دیجیتالی، این مارك نیست كه به ایجاد مشتری میپردازد، بلكه مشتری است كه یك مارك را خلق میكند.
پ – مقدمهای بر خط مشی نوآوری تجارت الكترونیكی
Introduction to e-business and innovation policy
آقای استفان دبلیو برایم، معادن، برنامههای دولتی، آسیا، حوزه اقیانوس آرام، IBM استرالیا و مسئولیت محدود.
از نقطه نظر تاریخی، معرفی منابع انرژی جدید، روندهای صنعتی یا شیوههای حمل و نقل به سرعت روند اقتصاد را با تغییر روبرو كرده است. این تغییرات با سقوط مبانی اقتصادی پیشین، قبل از ظهور موسسات هماهنگ شده جدیدتر و قوی، همراه بوده است. این روند با توجه به روالهای نوظهور اطلاعات و مخابرات صورت میگیرد.
ت – گزینههای فناوری برای توسعه و تجارت الكترونیك
Technology options for e-business development
آقای هارون وان دروین[1] كارشناس ارشد نوآوری.
راه حلهای ذهنی MindWaves Solutions
در شروع یا توسعه یك تجارت الكترونیك، شخص كارآفرین نیازمند ارائه تعریفی از نیازهای فناوری و ویژگیها بوده و میبایست نسبت به در دسترس بودن محصولات و خدمات مرتبط تحلیلهایی را ارائه كند. ابزارهای نرم افزاری بسیاری برای كاربردهای اینترنتی طراحی شدهاند كه از جمله آنها میتوان از HTML، . NET ، MYSQL، Skype ، AJAX و Live نام برد. برخی از ادوات با یكدیگر كار كرده و یا آنكه یكدیگر را تكمیل میكنند، در حالیكه بقیه جایگزین یكدیگر میشوند (شكل 5). یك فعالیت تجاری میبایست نیازها، محیط محاسباتی و بازار خود را در جهت مشخص كردن تركیب مطلوب نرم افزاری كه میخواهد استفاده كند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
ث- تجارت الكترونیكی در فراسوی مرزها business beyond borders
آقای روشانجیت، اتقاء تجاری SAARC، مشاور ICT، شركت فنی آلمان
به دلیل سهولت دسترسی و ارتباط از طریق اینترنت حوزه تجارت الكترونیكی معمولاً در فراسوی مرزها میباشد. این حوزه ممكن است منابع خود را از یك یا چند كشور در فراسوی مرزها تهیه كند و مشتریان میتوانند در كشورهای بسیاری حضور داشته باشند. زیرساختار و محیط در كشور مبدا، برای شركتهای بین المللی بسیار مهم است. یك شركت تجاری الكترونیكی در فضایی از دولت الكترونیك، تجارت الكترونیك، تجارت تلفنی و خدمات فیزیكی در كشور خود فعالیت میكند.
ج- برنامهریزی تجارت الكترونیك: همراستا كردن چرخه تجارت با ICT
business planning: aligning a business cycle with ICT
تجارت الكترونیك business
یك شركت تجاری الكترونیكی به شیوههای مختلف عمل كرده و در سطوح مختلف پیچیدگی فعالیت میكند. در ابتدا یك شركت الكترونیكی از وب سایت تنها برای ارسال اطلاعات برای مشتریان بالقوه جهت مشاهده آنها استفاده میكند. شركت الكترونیكی میبایست به سمت تعامل بیشتر در حركت باشد و به مشتریان این امكان را بدهد تا بتوانند به نگهداری حسابهای خود بصورت سادهای اقدام كرده، سوالات خود را از طریق اینترنت ارسال كرده و فرمهای تقاضا را از اینترنت بر روی كامپیوتر خود ذخیره كنند. سر انجام یك شركت تجاری الكترونیكی به مرحله تبادل واردخواهد شد. در این مرحله مشتریان میتوانند بسیاری از تبادلات پیچیده را بصورت آنلاین انجام داده و تجربه واقعی متعارف در زندگی واقعی را در محیطی مجازی شبیه سازی كنند. برای پیشرفت یك شركت تجاری الكترونیكی بدین شیوه، كارآفرین نیازمند داشتن دیدگاهی مشخص، همراه با الگو و برنامههای خاص میباشد.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
برنامه ریزی تجارت الكترونیكی E-business planning
برنامه ریزی تجارت الكترونیك پنج هدف عمده را در نظر دارد، این اهداف عبارتند از: 1- ارائه ارزیابی اساسی در زمینه مقولههای تجاری و فرصتهای موجود به منظور مهیا نمودن ترازهای مرتبط با بازرگانی الكترونیك 2- دیدگاه متمركز بر تجارت داشته و بررسیهای واقعی 3- تعریف نقشه راه بر اساس دیدگاه تجاری 4- ارائه ابزاری برای اندازه گیری موفقیت تجاری 5- حصول ارتباطات دقیق و روشن.
ج- توسعه تجاری و حمایت از ایجاد مراكز تخصصی
Business development and incubation support
آقای جولیان وب[1]، مدیر عامل، پروژههای CREEDA با مسئولیت محدود.
ایجاد شرایط مطلوب و مراكز تخصصی تجاری امروزه به یك صنعت بدل شده است. امروزه بیش از 4000 مراكز تخصصی در سراسر جهان وجود دارند كه در برگیرنده بیش از 450 پارك علمی و بیش از 300 مركز تخصصی تجارت غیرانتفاعی است. بیش از 70 كشور دارای دو یا چند مركز تخصصی هستند. تعداد 60 سازمان تخصصی تجاری منطقهای و ملی وجود دارند. بسیاری كشورها امروزه دارای 10 تا 15 سال تجربه در زمینه توسعه و حمایت از مراكز تخصصی تجاری هستند.
چ- سیاستهایی جهت ارتقای شركتهای كوچك و متوسط در جمهوری كره
Policies for promoting SMEs in the Republic of Korea
آقای جومیكیم، عضو تحقیقاتی، موسسه تجارت كوچك كره.
وضعیت شركتهای دارای اندازه كوچك و متوسط (SME) Situation of SMEs
تعریف شركتهای كوچك و متوسط SME)) در كشور كره از یك صنعت به صنعت دیگر متفاوت است و در این زمینه هم تعداد كارگران و هم میزان سرمایه یا فروش سالیانه دخیل میباشند. برای بیشتر صنایع، شركتی با میزان حداقل 300 كارگر به نام یك شركت بزرگ شناخته میشود. تعداد سه میلیون شركت كوچك و متوسط در كشور نشان دهنده 8/99 درصد از كل شركتها است. آنها تعداد 4/10 میلیون كارگر یا 5/86 درصد كل افراد استخدام شده را در اختیار دارند.
خط مشیهای شركتهای كوچك و متوسط SME policies
دولت یك سری سیاستهای جامع را در جهت كمك به تاسیس شركتهای كوچك و متوسط، توسعه و رقابتی شدن آنها به مرحله اجرا درآورده است. اولین حیطه اصلی خط مشی شركتهای كوچك و متوسط، احیاء مجدد تاسیس و توسعه كارآفرینی است. در بین برنامههای تاسیس، یك مركز تخصصی تجاری وجود دارد كه از كارآفرینان آینده یا بنیانگذاران شركتهای كوچك و متوسط جدید حمایت میكند. دولت نیز یك برنامه آموزشی برای كارآفرینان آینده یا موسسین شركتهای كوچك و متوسط جدید دارد كه به منظور ارتقاء قابلیتهای مدیریتی آنها طراحی شده است.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
سیستم SPi Spi system
این سیستم همان سیستم اطلاعات خط مشی مربوط به شركتهای كوچك و متوسط است. SMBA، بانك اطلاعاتی از دادههای مربوط به خطمشیهای این شركتها را ایجاد كرده است و یك سایت پورتال با عملكردهای متنوع را هدایت كرده و خدما متنوعی را در این عرصه ارائه نموده است. این وب سایت اطلاعاتی را در نه بخش اصلی ارائه میكند كه از جمله آنها میتوان به بودجه، نیروی كار و فناوری در حدود تقریبا 200 وزارت دولتی و سازمانهای مرتبط با آنها، اشاره كرد. همچنین این سیستم در بر دارنده اطلاعات اداری از قبیل قوانین، مقررات و اصول مالیاتی میباشد. سیستم SPI شبكه اطلاعات خرید عمومی را با سیستم تحلیل پیچیده بازرگانی پیوند میزند و عملكردهای تحقیقاتی ویژهای را برای هر بخش یا منطقه ارائه میكند.
I . حمایت از نوآوری و كارآفرینی از طریق مشاركت بخشهای خصوصی ودولتی
خانم هوپی اونك[1]، مدیر امور شركت، حقوق و امور شركتی، شركت مایكروسافت تایوان
Supporting innovation and entrepreneurship through public-private partnership
برنامههای بالقوه نامحدود Unlimited potential programmes
بخش امور اجتماعی مایكروسافت در سال 1983 تشكیل شد كه بعنوان یك برنامه پیشرو در بخش عمومی در زمینه صنعت پیشرفته دارای تكنولوژی بالا بحساب میآید. برنامه بالقوه نامحدود مایكروسافت، یك برنامه جهانی است كه هدف اصلی آن ارائه ارتباطات بخش دیجیتال و فرصتهای یادگیری بطور پیوسته برای نوجوانان و بزرگسالان تحت پوشش، از طریق مراكز یادگیری فناوری عمومی میباشد. مایكروسافت بر این باور است كه با ارائه آموزشهای فناوری میتواند فرصتهای اقتصادی و اجتماعی را برای تغییر مجامع و كمك به افراد در افزایش پتانسیل خود ایجاد نماید.
مشاركت بخشهای خصوصی – دولتی Public-private partnership
مایكروسافت همواره به دنبال راههای برای مشاركت خصوصی- دولتی در ایجاد ارتباط بخش دیجیتالی است. ارزیابی فرصتهای آموزشی با استفاده از برنامههای كار اجتماعی یا منفعت اجتماعی ضروری میباشد. یك زیرساختار مخابراتی قوی به منظور امكان پذیر كردن IT گسترده لازم است. دسترسی به كامپیوترهای شخصی مسألهای جدیدی برای قشر محروم به شمار میرود. در استان تایوان، سازمان حفاظت محیطزیست اقدام به ایجاد مراكز خدماتی به منظور ارتقاء سیستم كامپیوترهای قدیمی كرده است كه بدین ترتیب میتوان از آنها استفاده كرد. ارائه آموزش تجارت الكترونیك برای رهبران صنعتی مفید خواهد بود، چرا كه آنها از پتانسیل موجود آگاهی دارند.
ح- كاربردهای تجارت الكترونیك در مراكز الكترونیكی عمومی در مناطق روستایی
دكتر راجر دابلیو هریس[1]، فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای توسعه روستایی
E-business applications at community e-centres in rural areas Dr. Roger W. Harris, Information and Communication Technologies for Rural Development, Roger Harris Associates
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
مقدمه Introduction
توزیع ناهماهنگ دسترسی جهانی به اینترنت سبب برجسته شدن تقسیمات دیجیتالی میشود و بر این اساس افرادی كه امكان دسترسی به كامپیوتر و اینترنت دارند را از كسانی كه چنین فرصتی ندارند را جدا میسازد. كوفی عنان دبیر كل وقت سازمان ملل میگوید: اطلاعات جدید و تكنولوژیهای ارتباطی در زمره نیروهای محرك جهت پدیده جهانی شدن بشمار میآیند. آنها مردم را در كنار یكدیگر جمع كرده و برای تصمیم گیرندگان ابزار توسعه جدید پیش بینی نشده فراهم میكنند. با این وجود، بطور همزمان خلاء بین داراها و ندارهای اطلاعات در حال گسترش است و خطری جدی وجود دارد كه افراد فقیر جهان از اقتصاد جهانی در حال ظهور مبتنی بر دانش و اطلاعات بیرون گذاشته شوند.
مراكز الكترونیكی عمومی Community e-centers
برای جوامع فقیر كامپیوترها و اینترنت در شكل مراكز مخابراتی عمومی نمود یافتهاند. این مراكز دسترسی به كامپیوتر و اینترنت را بین افراد تقسیم كرده و بعنوان تنها ابزار واقعی برای انجام این مهم در جوامع فقیرتر میباشند. اگرچه این سیستمها تحت پوششهای مختلف ارائه میشوند، دو عنصر كلیدی آنها عبارتند از دسترسی عمومی و توسعه. این عنصر توسعه است كه مراكز مخابراتی را از كافههای مجازی كامپیوتری (cyber café) متمایز میكند. البته كافههای كامپیوتری میتوانند بعنوان ابزار سودمند هدایت توسعه از طریق IT ها مد نظر باشند، اما تفاوت موجود بسیار مهم است، زیرا مراكز مخابراتی در برگیرنده اصل ایجاد دسترسی برای یك هدف هستند كه عبارت است از به كارگیری برنامه توسعه. برای دستیابی به اهداف توسعه، مراكز مخابراتی خدمات قابل دسترسی برای عموم را ارائه میكنند تا انواع اطلاعاتی را كه میتوان برای تشویق فعالیتهای توسعهای به كار برد را مشخص نمایند. پرسنل تحصیل كرده كه در زمینه كامپیوتر در مركز مخابراتی فعالیت دارند بعنوان واسطههایی بین اعضاء جامعه كه با ICTها آشنا نیستند عمل نموده و بر این اساس نسبت به ارائه خدمات اطلاعاتی مورد نیاز اقدام میكنند.
ICT ها برای تجارت الكترونیكی ICTs for e-business
توسعه استراتژی تجارت الكترونیك میبایست با شناخت پتانسیلها و محدودیتهای ICTها در خصوص مشاركت در استراتژیهای تجاری آغاز گردد. سپس بیانیهای شفاف از استراتژی و هدف تجارت را میبایست ارائه نمود. گام بعدی ترسیم یك طرح اطلاعاتی است كه نشان دهنده منابع اطلاعاتی برای دستیابی به استراتژی تجاری لازم میباشد. چنین برنامهریزی را میتوان در مقابل یك پیشینه اطلاع رسانی شده و با توجه به قابلیتهای ICT ها ارائه كرد، اما این كار صرفا با استفاده از فناوری نمیبایست انجام پذیرد. سرانجام طرح فناوری تنظیم شده و قادر به ارائه منابع اطلاعاتی است كه برای دستیابی به استراتژی لازم میباشند. در حالیكه چنین رویكردی به خودیخود منطقی میباشد، نمونههای بسیاری از پروژههای تجاری مبتنی بر فناوری وجود دارند كه بوسیله فناوری هدایت میشوند و اغلب سبب ایجاد نتایج نیمه مطلوب میگردند.
توریسم اجتماعی (CBT) Community-based tourism (CBT)
توریسم یكی از بزرگترین صنعتهای جهان به شمار میرود كه 11% تولید ناخالص ملی جهانی را تولید میكند. این صنعت فرصتهای بسیاری را در كشورهای در حال توسعه ایجاد میكند تا بدین وسیله درآمد خود از تعداد رو به رشد افرادی كه در سواحل آن پهلو گرفتهاند، را افزایش دهند توریسم یك صادرات مهم برای كشورهای در حال توسعه و یا با توسعه بسیار اندك به شمار میرود و در سراسر جهان به سرعت در حال رشد بوده و پس از نفت مهمترین منبع تبادل خارجی به شمار میرود. تغییر مسیر كلی این صنعت به سمت كشورهای در حال توسعه میباشد. نرخهای رشد ارائه شده بوسیله توریسم بین الملل در طول دهه 1990 به طور میانگین در كشورهای در حال توسعه 50% بیشتر از كشورهای توسعه یافته بوده است.
مواجهین آسیایی Asian encounters
این افراد به ارتقاء توریسم اجتماعی (CBT) به عنوان راهی برای تولید درآمد برای مردم فقیر آسیا میپردازند. آنها نه صاحبان آژانسهای مسافرتیاند و نه هماهنگ كنندگان تورهای مسافرتی، بلكه آنها در تقویت جوامع فقیر با ویژگی اطلاعات و فناوری ارتباطات كوشش نموده تا بدین وسیله به آنها كمك كنند تا بتوانند توریسم محلی، كه به نیازهای جامعه حساس است و فرهنگ و محیط زیست را بهبود میبخشد، را پیاده سازند. این كار بازرگانی الكترونیك برای توریسم اجتماعی یاe- CBT نامیده میشود كه شامل وضع كردن اصول اجتماعی، سازماندهی آموزش، تجارب بازاریابی CBT، شركای هماهنگ و بررسی استانداردهای عملیاتی مرتبط میگردد. فعالان آسیایی نرم افزار و سخت افزار ICT را تهیه و پشتیبانی میكنند و در راه اندازی مراكز مخابراتی نیز كمك مینمایند. این كار سبب پیوستن شركای اجتماعی اضافی شده و بدینوسیله امكانات و بودجه توسعه برای اینگونه از فعالیتها تامین میگردد.
نتیجه گیری Conclusion
پیامهای كلیدی متعددی از بررسی فرصتهای تجارت الكترونیك در مناطق روستایی حاصل میگردند، كه عبارتند از:
تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرصتهایی برای نوآوری مدلهای جدید تجاری را بوجود میآورد.
میكرو شركتهای روستایی اكنون میتوانند وارد بازار جهانی شوند.
در توریسم روستایی فرصتهای بی شماری وجود دارد.
در توریسم اگر شما آنلاین نباشید، فروشی را كسب نخواهید كرد.
توریسم یك صنعت زنانه است.
بازار در اینترنت است و منتظر شماست.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
3- مدیریت ومراقبت از تجارت الكترونیك
MANAGING AND PROTECTING E-BUSINESS
الف- شركتهای انطباقی دارای نوآوری
Adaptive enterprises with innovation
آقای ایویی نیونگ هان،[1] و CEO و رئیس، SAP كره
مقدمهای بر SAP AG Introduction to SAP AG
آقای هان (Han) سخنان خود را با معرفی شركت خود آغاز نمود. SAP سومین شركت بزرگ نرم افزار در جهان، پس از مایكروسافت و اوراكل است. این شركت در سال 1972 تاسیس شده و هدف آن بیشتر شركتهای تجاری میباشد تا مشتریان انفرادی. این شركت در حال حاظر به 28200 مشتری در 96400 دفتر خدمات ارائه میكند. SAP بالغ بر 34000 كارمند دارد كه در حدود 10000 نفر از آنها در بخش تحقیق و توسعه فعالیت میكنند و در حال حاضر تعداد 12 میلیون كاربر در بیش از 120 كشور مختلف دارد. SAP كره در سال 1995 تاسیس شد و اكنون بیش از 180 كارمند و 520 مشتری در 750 دفتر مختلف دارد. و نیز دارای 28 شریك خدماتی، 18 شریك تجاری، 20 شریك فناوری جهانی و 9 شریك نرم افزار محلی است.
تحقیق موردی Case studies
فضای تجاری امروز كه با فناوریها و فرآیندهای جدید شناخته میشود به سرعت و بصورت جهانی درحال تغییر میباشد. یك شریك میبایست به طور مستمر برای دستیابی به رشد خود را به روز كند. ویلی پیترسون[2] میگوید «موفقیت دراز مدت به توانایی انجام دو چیز به ظاهر متضاد و به طور همزمان بستگی دارد. این دو چیز عبارتند از ارتقاء روندها و محصولات موجود و ایجاد روندها و محصولات كاملاً جدید و بهتر.
نوآوری Innovation
رویكرد به نوآوری همانند عادت كردن به چیزی است، چراكه باید هر روزه و برای تمامی طول عمر باشد و هیچ چیز میانبری وجود ندارد درست همانند تمرینهای بدنی. شركتی كه از نوآوری پیروی میكند، میبایست همواره از حدود قبلی عبور كرده و پیشرفت داشته باشد. قانون 10:1 را میتوان برای نوآوری اعمال كرد. مردم به این مطلب نیاز دارند تا در خصوص یك تغییر، پیش از پذیرفتن آن ده بار بشنوند. تحقیق بخش فكری اقتصادی از 4000 نفر از مدیران اجرایی در خصوص این موضوع كه چه چیز بزرگترین چالش مدیریتی را برای ایجاد ارزش طولانی مدت ایجاد كرد، پرسش به عمل آورد. قابلیت هماهنگ شدن سریع با تغییر به عنوان بزرگترین چالش به وسیله 36 درصد از مدیران اجرایی اعلان گردید، كه نسبت به هر چالش دیگر از درصد بسیار بالاتری برخوردار است. 11% دیگر، بزرگترین چالش را سرعت نوآوری میدانستند. از آنجایی كه مردم به طور طبیعی در برابر تغییر از خود مقاومت نشان میدهند، یك شركت نیازمند آموزشهای مدیریتی متناوب است تا بتواند نوآورانه باقی بماند.
ب – ایجاد تصویری با نشان شركتی و بازاریابی شخصی
Creating a brand image and marketing a persona
آقای بونگ جین چو[1]، پروفسور دانشگاه زنان كیمیونگ
برای یك شركت مدرن، سرمایههای ناملموسی همانند منابع انسانی، فناوری و نشان شركتی نسبت به سرمایههای ملموسی نظیر زمین، ساختمان و تجیهزات مهمتر است.
پ- تبدیل دشمنان به دوستان turn foes into friends
آقای یونگ جوسو[1]پرفسور بخش تجارت دانشگاه زنان سوكمیونگ
مدیریت ارتباط با مشتری CRM
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بوسیله سازمان بازاریابی آمریكا به عنوان هدف اصلی در بازاریابی معرفی شده است كه در آن بانك اطلاعاتی و فناوری كامپیوتری با خدمات مشتریان و ارتباطات بازاریابی تركیب شده است. هدف بازار CRMایجاد ارتباطات منطقی یك به یك بیشتر با مشتری با اعمال دادههای مشتریان (ویژگیهای نموداری، شغل، تاریخچه خرید و….) در هر وسیله ارتباطی است.
بسیاری از خبرگان مدیریتی بیان داشتهاند كه تمركز تجارت بر مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است. CRM روند ایجاد و حفظ مشتریان تجاری یا مصرف كنندگان است و یك روند جامع در شناخت، جذب، تمایز و به دست آوردن مشتریان بشمار میآید. CRM نیازمند یكپارچه كردن زنجیره ارزشی شركت برای ایجاد ارزش مشتری در هر گام است. CRM ارائهگر تمركز چند كاربردی یكپارچه بر ارتقاء، حفظ مشتری و سود دهی برای شركت است. هنگامی كه CRM به درستی به مرحله اجرا گذاشته شود، میتواند با حفظ مشتریان موجود، فروش بیشتر به آنها و یافتن و جذب مشتریان جدید به شركت سود رسانی كند.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
e-WOM , E- CRM
E-CRM به استفاده از ارتباطات الكترونیك (اینترنت، پست الكترونیك، خدمات موبایل) برای به دست آوردن، آماده ساختن و جذب مشتریان فعالیت مینماید. یك وب سایت كارآمد میبایست با تركیبی از متن، تصاویر، صدا و تصویر مشتریان را جذب كند و امكان انجام تبادلات بازرگانی را فراهم كرده، با سایتهای مرتبط دیگر در ارتباط بوده و ارتباط سایت – كاربر، كاربر- سایت را امكان پذیر كند. یك وب سایت كارآمد این توانایی را دارد تا به نیاز كاربران مختلف پاسخ گوید.
E-WOM به صحبت الكترونیك یا ارتباط مشتری اینترنتی اشاره دارد. مشتریان ممكن است بخواهند تا نظرات مثبت یا منفی خود را درخصوص یكی از محصولات موجود در اینترنت به دلیل تمایل به تبادلات اجتماعی، تمایل به منفعت الكترونیكی یا نگرانی برای دیگر مشتریان و یا به عنوان وسیلهای برای توسعه ارزش شخصی خود، ارسال كنند.
ت- امنیت و اخلاقیات تجارت الكترونیكی E-business security and ethics
خانم جانت تورال[1]، رئیس، دیجیتال فیلیپینو دات كام[2]
برای كارآفرینان تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT)، امروزه انجام فعالیتهای تجاری آسانتر شده است، اما رقابت در این حیطه بسیار شدید است. كارآفرین برای رسیدن به موفقیت میبایست با انجام تحقیقات لازم و با استفاده از ابزار الكترونیك به سود خود بر رقابتی بودن تمركز داشته و تلاش كند تا از دور رقابت جا نماند. شخصی كه به تجارت الكترونیك مبادرت میورزد میبایست گستاخانه به فكر پیشرفت باشد كه خوشبختانه ابزارهای الكترونیك در رسیدن به چنین مهمی یاری رسان هستند. شخص كارآفرین همچنین میبایست نوآوری را ادامه دهد.
4- دستورالعملهایی برای كارآفرینی و توسعه تجارت الكترونیك برای زنان روستایی
GUIDELINES FOR ENTREPRENEURSHIP AND E-BUSINESS DEVELOPMENT FOR RURAL WOMEN
الف- ایجاد تجارت الكترونیكی پایدار و شبكههای شركتهای همكاری سبز برای زنان در جوامع روستایی
Establishment of sustainable e-business and networks for green co-op enterprise for women in rural communities
اطلاعات بخش كاربردهای ICT، ارتباطات و بخش فناوری فضایی UNESCAP
یك هدف پروژه كه در تیتر عنوان شده است، تقویت زنان تعاونیهای سبز در جوامع روستایی از طریق استفاده از ICT به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی اجتماعی است. هدف دوم پروژه ایجاد یك فضای سیاسی مهیا است كه بتواند ایجاد ظرفیت در كارآفرینی را ارتقاء داده و از ICT برای فرصتهای درآمدزا با هدف تقویت اقتصادی – اجتماعی زنان روستایی استفاده كند.
هدف پروژه كه بوسیله UNESCAP به اجرا در میآید، ایجاد این توانایی در زنان تعاونیهای روستایی است كه بتوانند محصولات سبز خود را به صورت آنلاین و با بهره گیری از خدمات تجارت الكترونیكی بفروش برسانند. بر این اساس انتظار میرود درآمد آنها افزایش یافته و فرصتهای تجاری بهتری برای آنها ایجاد شود. گروه هدف از تصمیم گیرندگان و سیاست گذارانی كه در تقویت این روال فعالیت دارند، تشكیل شده است.
ب- توسعه كارآفرینی زنان در بین تعاونیهای كشاورزی در آسیا و منطقه اقیانوس آرام
Developing women’s entrepreneurship among agricultural cooperatives in Asia and the Pacific
مسئول مرتبط با امور اجتماعی، جنسبت و بخش توسعه، ظهور بخش امور اجتماعی، UNESCAP
مقدمه Introduction
منطقه آسیا و اقیانوس آرام 60% جمعیت جهان را در خود جای داده و تقریباً 8/3 میلیارد نفر در این منطقه زندگی میكنند. اكثر این جمعیت، بخصوص در كشورهای در حال توسعه در مناطق روستایی زندگی میكنند. تقریباً دوم سوم تمامی زنان در مناطقی زندگی میكنند كه فعالیتهای اقتصادی انجام میشود. استخدام بخش كشاورزی ایجاد كننده منبع اولیه درآمد برای زنان منطقه است.
فقر مرتبط با زنان بواسطه دلایل بسیاری رخ میدهد، چرا كه آنها اغلب در بخش غیررسمی یا به عنوان كارگران خانوادگی بدون حقوق كار میكنند. مشاغل زنان اغلب ناامن بوده و دستمزد آنها نیز اندك میباشد و همچنین شرایط كاری آنها از كیفیت پایینتری برخوردار است. در بین كار در منزل و استخدام خارج از منزل، زنان ساعات بیشتری نسبت به مردان كار كرده و خستگی بیشتری دارند. زنان اغلب از نظر اجتماعی در رده دوم قرار دارند.
كارآفرینی مشاركتی Cooperative entrepreneurship
همانگونه كه در مقوله ائتلاف مشاركتی بین المللی تعریف شد یك تعاونی ائتلافی خود مختار از افرادی تشكیل شده است كه داوطلبانه گردهم جمع شده تا به طور مشترك به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود رسیدگی كنند.
تعاونیها به كارآفرینان كوچك با منابع مجزای محدود این امكان را میدهند تا منابع خود را در كنار یكدیگر قرار داده و خرید تجهیزات را انجام دهند در حالیكه به طور عادی آنها نمیتوانند به طور جداگانه هیچگونه سرمایه گذاری را انجام دهند. بنابراین كارآفرینان كوچك خواهند توانست تا به اقتصادی در مقیاس آنچه كه معمولاً تنها بوسیله كارآفرینان سرمایهدارتر قابل دستیابی است، دسترسی یابند. تعاونیها به كشاورزان جزئی امكان بدل شدن به رقیبان قدرتمند در بازار و ورود به حیطهای با بازده بالاتر در تجارت از قبیل بازار محصولات ارگانیك/ سبز را میدهند.
زنان در تعاونیهای سبز Women in green cooperatives
اصل ارتقای كارآفرینی زنان در تعاونیهای سبز همانا توسعه كشاورزی سازگار با محیط زیست میباشد و بر این اساس تجارت سبز ارائه كننده محیط آماده برای كارآفرینی زنان است. تعاونیهای سبز بازار مناسبی برای كارآفرینان زن است كه با افزایش توجه و تاكید بر توسعه پایدار به سرعت در حال رشد میباشند. تعاونیهای سبز میتوانند بر ضد فقر در بین زنان روستایی عمل كنند.
فرصتهای كارآفرینی در تجارت سبز
Entrepreneurship opportunities in green business
در حالیكه نسبت زمین كشاورزی اختصاص داده شده به كشاورزی ارگانیك در آسیا به نسبت دیگر مناطق توسعه یافته بسیار اندك است، پذیرش رو به رشدی در خصوص كشاورزی ارگانیك وجود داشته است. فعالیتهای كشاورزی دوستدار محیط زیست از ضرورت بیشتری در منطقه برخوردار شدهاند چرا كه در بسیاری از كشورها محیط زیست در حال تخریب است. تعاونیهای سبز مستعد توسعه پایدارند.
بازارهای محلی روبهرشدی برای محصولات ارگانیك و مشاركت دولتی وسیعتر در كشاورزی ارگانیك وجود دارند. اخیراً ژاپن و جمهوری خلق كره مهمترین بازارهای منطقه به شمار میآیند. با این وجود كشور چین بالاترین پتانسیل رشد در منطقه را در آینده نزدیك نشان میدهد و در حال تجربه رشد وسیع فروش غذهای ارگانیك است.
پ- توسعه تجارت الكترونیكی برای تعاونیهای سبز زنان روستایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام
Developing e-business for rural women’s green cooperatives in the Asian and Pacific region
مسئول امور اقتصادی، بخش كاربردهای ICT، اطلاعات، ارتباطات و بخش فناوری فضایی، UNESCAP
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2
سابقه Background
همانگونه كه پیشتر گفته شد، خط مشیها و استراتژیهای توسعه تجارت الكترونیك در تعاونیهای كشاورزی زنان كه به طور خاص به محصولات سبزی میپردازند، بوسیله این پروژه منتشر خواهند شد. خط مشیها با هدف پرداختن به تعاونیهای سبز زنان بوده و راهنمایی گام گامی برای برنامهریزی، اجرا و حفظ تجارت الكترونیكی میباشند. دومین هدف مهم سیاست گذاران هستند تا بدین ترتیب بتوان سطح آگاهی آنها نسبت به تاثیر تفاوتهای جنسیتی در دسترسی و استفاده از تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) و بخصوص تجارت الكترونیك در مناطق روستایی را افزایش داد.
برنامه ریزی و روند اجرایی Planning and implementation process
خط مشیها ارائهگر این مطلب هستند كه روند تاسیس و راه اندازی تجارت الكترونیك مشاركتی سبز به سه قسمت تقسیم میشود كه عبارتند از برنامه ریزی، اجرا و راه اندازی. مرحله برنامه ریزی خود از سه بخش تشیكل شده است كه از این قرار میباشد: افزایش آگاهی، توسعه طرح تجارت الكترونیك و برنامه ریزی نحوه اجرا.
كارآفرینی و ارتقای تجارت الكترونیك برای زنان – بخش 2