مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم سیاسی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم سیاسی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲
کد مقاله
POL02
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
گزارش مجمع مبنی بر رفع تبعیض نژادی – سازمان ملل
نام انگلیسی
Report On the Elimination of Racial Discrimination
تعداد صفحه به فارسی
۱۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
رفع تبعیض نژادی، سازمان ملل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Elimination of Racial Discrimination
مرجع به فارسی
سازمان ملل
مرجع به انگلیسی
United Nations
کشور

 گزارش مجمع مبنی بر رفع تبعیض نژادی

۱- بند پنجم کنفوانسیون در بر گیرنده الزام تضمین بهره‌گیری عمومی از مدنیت ، سیاست ، اقتصاد ، حقوق اجتماعی و فرهنگی و آزادی‌های فارغ از تبعیض نژادی ، توسط کشورهای عضو باشد. باید توجه داشت که حقوق و آزادی‌های مذکور در بند ۵ فهرست جامع و فراگیری را ارائه نمی‌دهند.
همانگونه که در دیباچه کنوانسیون بدان اشاره شد در رأس این حقوق و آزادیها ، مواردی برگرفته از منشور سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌باشند.
اغلب این حقوق و آزادیها به تفصیل در پیمان شرح داده شده‌اند بنابراین تمامی بخشهای کشورهای عضو ملزم به رسمیت شناختن و حمایت از حقوق بشر می‌باشند ، لیکن ممکن است شیوه ترجمان چنین الزاماتی به دستورات و امور قانونی بخشهای مختلف کشورهای عضو متفاوت باشد.
بند ۵ کنوانسیون ، جدای از التزام به تضمین اعمال حقوق بشر فارغ از هر گونه تبعیض نژادی ، به تنهایی موجد مدنیت ، سیاست ، اقتصاد و حقوق فرهنگی یا اجتماعی نمی‌باشد بلکه صرفا ایجاد و به رسمیت شناختن این حقوق را متعهد می‌شود.
کنوانسیون کشورهای عضو را به منع و رفع تبعیض نژادی جهت بهره‌گیری از حقوق بشر ، ملتزم می‌نماید.

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

 

۲- هرگاه کشوری محدودیتی علنی و آشکار «در حوزه قلمرو خود» نسبت به یکی از حقوق مذکور در بند ۵ کنوانسیون ایجاد نماید ، موظف به اثبات عدم مغایرت این محدودیت ، چه از جهت اعمال و چه از جهت تأثیرگذاری ، با بند ۱ کندانسیون به عنوان بخش جدایی ناپذیر استانداردهای حقوق بشر بین‌المللی ، می‌باشد.
۳- اغلب حقوق و آزادی‌های مذکور در بند ۵ کندانسیون ، جهت بهره‌گیری کلیه افراد مقیم کشورهای عضو می‌باشند. مثل حق برخورد یکسان قبل از محاکمات ، بعضی دیگر مربوط به حقوق شهروندان می‌باشد ، مثل حق شرکت در انتخابات ، رأی دادن و حق کاندیدا شدن برای انتخابات.
۴- بخشهای کشورهای عضو موظف هستند اجراء تک تک حقوق و آزادیهای مذکور در بند ۵ کنوانسیون فارغ از هر گونه تبعیض را ، گزارش دهند.
۵- حقوق و آزادیهای مذکور در بند ۵ کنوانسیون و هرگونه حق و حقوق مشابه ، می‌بایست مورد حمایت کشورهای عضو واقع شود ؛ چنین حمایتی ممکن است از طریق گوناگون ، و از طریق مؤسسات عمومی و یا خصوصی ، صورت گیرد. در هر حال تضمین اجرا مؤثر کنوانسیون و گزارش آن بر مبنای بند ۹ کنوانسیون ، تکلیف و وظیفه کشورهای عضو می‌باشد. نسبت به بخشی که اعمال حقوق و یا دستیابی به فرصتها توسط مؤسسات خصوصی صورت می‌گیرد ، کشورهای عضو موظف به تضمین عدم قصد ایجاد یا تداوم بخشیدن تبعیض نژادی می‌باشند.

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

 

۱- کمیسیون خاطر نشان می‌کند که احزاب و اقلیت‌های مذهبی و یا قومی- نژادی به کرات به حق خود مختاری به عنوان مبنایی جهت حق استقلال خود و خروج از حاکمیت کشور مزبور ، اشاره دارند.
در این ارتباط کمیسیون ، مایل به طرح دیدگاههای ذیل می‌باشد :
۲- حق خود مختاری مردم یکی از بنیانهای اساسی حقوق بین‌المللی است. این موضوع در بند ۱ منشور ملل متحد ، در بند ۱ معاهده بین‌المللی در زمینه حقوق فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ، و بند ۱ معاهده بین‌المللی در زمینه حقوق سیاسی و مدنی ، همچنین در سایر مستندات حقوق بشر بین‌المللی ، گنجانده شده است. معاهده بین‌المللی در زمینه حقوق سیاسی و مدنی علاوه بر حق اقلیت‌های زبانی ، مذهبی و یا قومی- نژادی جهت بهره‌گیری از فرهنگ خود ، به منظور اعمال و ابراز مذهب خود و یا برای استعمال زبان خودشان ؛ برای حقوق سایر مردم نسبت به استقلال و خود مختاری خود نیز ، تهیه و تنظیم شده است.
۳- کمیسیون تأکید دارد که ارتقای حق خود مختاری مردم بر طبق بیانیه ۲۶۲۵مین مجمع عمومی سازمان ملل مصوب ۲۴ اکتبر ۱۹۷۰ مبنی بر اصول حقوق بین‌الملل منشور سازمان ملل در رابطه دوستانه و همکاری کشورهای عضو ، وظیفه کشورها می‌باشد. لیکن پیاده‌سازی (اجرای) اصول خود مختاری نیازمند ارتقای احترام جهانی برای حقوق بشر و آزادیهای اساسی و همچنین نظارت هر کشور بر حسن اجرای آن با توجه به منشور ملل متحد می‌باشد. در این زمینه مجمع توجه دولتها را به اعلامیه مجمع عمومی مبنی بر حقوق اقلیت‌های ملی ، نژادی ، مذهبی و زبانی جلب می‌کند.
۴- از لحاظ حق خود مختاری مردم دو جنبه لازم به بررسی است. حق خود مختاری مردم یک جنبه داخلی دارد. بدین معنا که تمامی مردم حق پیگیری آزادانه پیشرفتهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بدون مداخله خارجی را دارا می‌باشند.
در این زمینه برای هر شهروند حقی جهانی شرکت در امور عمومی از هر دست ، همانگونه که در بند ۵ (C) کنوانسیون بین‌المللی کاهش هر گونه تبعیض نژادی اشاره شد ، بوجود می‌آید. در نتیجه ، دولتها موظف به عملکردی فارغ از هرگونه تبعیض از نظر نژاد ، رنگ ، ملیت و … با مردمشان می‌باشند.
جنبه بیرونی حق خود مختاری به طور ضمنی به حق تصمیم‌گیری آزادانه مردم در صورت وضعیت سیاسی و جایگاهشان در جوامع بین‌المللی بر اساس اصل تساوی حقوق ، و همچنین حق آزادسازی مردم از استعمار و ممنوع کردن سلطه استثمار بر مردم و استیلای بیگانه ، اشاره دارد.

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

 

۵- در راستای احترام به حقوق تمامی مردم کشورهای عضو ، دولتها به متفق بودن با یکدیگر و همچنین اجرای تام و کامل (راهکارهای) حقوق بشر بین‌المللی و بویژه کنوانسیون بین‌المللی رفع هر گونه تبعیض نژادی ، فرا خوانده شده‌اند. در ارتباط با حمایت از حقوق فردی فارغ از تبعیض از هر گونه نژاد ، قومیت ، مذهب و … می‌بایست سیاست‌های دولت‌ها راهدایت کرد.
با توجه به بند ۲ کنوانسیون بین‌المللی رفع هر گونه تبعیض نژادی و سایر اسناد بین‌المللی مربوطه دولت‌ها موظف‌اند نسبت به حقوق اشخاص در هر گروههای نژادی بویژه آن دسته که زندگی شرافتمندانه‌ای را جهت حفظ فرهنگ خویش در پی گرفته‌اند، حساسیت ویژه‌ای در راستای تقسیم عادلانه ثمرات توسعه ملی و همچنین اعطای سهم و جایگاهی در اداره کشور متبوعشان نشان دهند.
به علاوه دولتها موظف‌اند در چارچوب‌های قانونی ، حق پرداختن به چنین فعالیتهایی را به شهروندانشان از گروههای نژادی و یا زبانی ، بویژه در مواردیکه مربوط به حفظ هویت گروهی‌شان می‌باشد واگذار کنند.

رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

 

۶- کمیسیون تأکید دارد که ، با توجه به اعلامیه مجمع عمومی در رابطه با روابط دوستانه ، هیچیک از عملکردهای کمیسیون نباید به عنوان مؤید یا مشوق اعمال مخرب تمامیت ارضی و یکپارچگی سیاسی کشورهای مستقل و مقتدری تعبیر شود که بر اساس اصل تساوی حقوق و خود مختاری مردم و داشتن حکومتی که نماینده کلیه اتباعش فارغ از هر نوع تبعیض در زمینه عقیده ، نژاد ، رنگ و … می‌باشد، کشور خود را اداره می‌کنند.
از دیدگاه کمیسیون حقوق بین‌الملل ، اظهار نظر یکجانبه افراد در مورد جدایی از یک کشور به عنوان حقی عمومی شناخته نشده است. در این زمینه کمیسیون دیدگاههای مطروحه در دستور جلسه ، در رابطه با صلح را پیگیری می‌نماید ، بدین معنا که تجزیه شدن کشورهای عضو ممکن است جهت حمایت از حقوق بشر و همچنین نسبت به حفاظت از امنیت و صلح زیان‌آور باشد. این به هر حال مانع از اصلاحات حاصل از توافقات آزاد بخشهای مختلف مربوطه نمی‌شود.
 
پیشنهاد عمومی مبنی بر حقوق پناهندگان سیاسی و تبعید شدگان براساس معیار نژادی:
کمیسیون رفع تبعیض نژادی
با آگاهی از این حقیقت که اختلاف‌ها و تبعیضهای نژادی اعم از نظامی و غیر نظامی منجر به سیل عظیمی از پناهندگان و تبعید اشخاص بر اساس معیارهای نژادی ، در بسیاری از مناطق دنیا شده‌اند و همچنین با در نظر داشتن این نکته که اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض نژادی اظهار می‌دارد که تمامی نوع بشر از لحاظ حقوق و شأن و مقام ، برابر و آزاد متولد شده‌اند و هر کس مستحق تمامی حقوق و آزادیهای موجود ، فارغ از هر نوع تبعیض به ویژه از نظر نژادی ، رنگ ، ملیت و یا نسب می‌باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.