مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم سیاسی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم سیاسی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۱
کد مقاله
POL01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
به اشتراک‌گذاری اخبار در پشتیبانی از اطلاعات استراتژیک
نام انگلیسی
INFORMATION SHARING IN SUPPORT OF STRATEGIC INTELLIGENCE
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
اشتراک‌گذاری اخبار
کلمات کلیدی به انگلیسی
INFORMATION SHARING
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور

به اشتراک‌گذاری اخبار در پشتیبانی از  اطلاعات استراتژیک

با توجه به ارائه طرحها و تلاشها جهت ارتقای کیفیت و کمیت اطلاعات به منظور پشتیبانی عملیات ضد تروریستی، لازم است تا بین اطلاعات تاکتیکی و اطلاعات استراتژیک تمایز قایل شویم. اطلاعات تاکتیکی می‌بایست  بقدر مکفی خاص، بقدر مکفی دارای جزئیات و بقدر کفایت قابل اطمینان باشد تا بتواند پایه اقدام فوری را بنیان گذارد. در حقیقت، این مهم در برخی از مواقع بعنوان ”اطلاعات قابل‌تعقیب“  خوانده می‌شود. در مقابل،  اطلاعات استراتژیک از حالت اختصاصی مورد نیاز جهت عملیات مستقیم بی‌بهره بوده، ولی از آنجایی که عقیده بر آن است که مضمون آن برای چند سال می‌تواند معتبر باشد، می‌توان از آن به منظور پشتیبانی از تخصیص منابع استفاده نمود ـ شامل تصمیم‌گیریهای در خصوص سرمایه‌گذاری به منظور ساخت یا بوجودآوری توانمندیهای بعدی ـ یا اقدامات سیاسی که به ذاته تنها می‌توانند در خلال مدت زمان مشخصی موثر باشند.
برخی از مثالهای اطلاعات تاکتیکی عبارتند از: (۱) اطلاعات در خصوص آنکه یک تروریست شناخته شده قصد دارد تا از پرواز خاصی استفاده نماید، بگونه‌ای که ترتیب دستگیری وی داده شود؛ (۲) اطلاعات در خصوص آنکه یک سازمان تروریستی در محل مشخصی اقدام به ذخیره‌سازی سلاح و مهمات نموده است، بگونه‌ای که مجوز حمله به محل اخذ و اجرا شود؛ (۳) اطلاعات در خصوص آنکه تروریستها قصد دارند در روز مشخصی به مکان خاصی حمله کنند، بگونه‌ای که بتوان وسائط حمل و نقل یا اشخاصی که قصد نزدیک شدن بدان محل را دارند به منظور یافتن سلاح یا ادوات انفجاری مورد تفتیش قرار داد؛ (۴) شناسایی فردی خاص بعنوان رابطی به سلولهای(بخشهای) مختلف سازمان تروریستی، بگونه‌ای که تحت نظارت قرار دادن این فرد و شناسایی تماسهای وی منجر به تهیه لیست کوتاهی از اشخاصی شود که می‌بایست تحت تفتیش قرار گیرند؛ (۵) شناسایی حساب خاص بانکی بعنوان وسیله تامین مالی تروریستها، که می‌تواند از اقدامات گوناگون و مفید ضد تروریستی پشتیبانی نماید.

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

 

برخی از مثالهای اطلاعات استراتژیک بدین شرح می‌باشد: (۱) اطلاعات در خصوص اثربخشی داخلی(مثل پیوستگی رهبری، تحصیل موفقیت، منابع مالی) گروههای مختلف تروریستی، بگونه‌ای که بتوان ارزیابیهای لازم، در این خصوص که کدام یک از سازمانها یا شبکه‌های تروریستی در آینده بعنوان بزرگترین خطر محسوب می‌شوند تا بر این اساس اولویتهای اقدامات ضدتروریستی تعیین شود، را بعمل آورد.            (۲) اطلاعات در باره هماهنگیها و اقدامات مشارکتی بین گروههای تروریستی خاص، بگونه‌ای که اطلاعات تاکتیکی درباره یکی از آنها بتواند راه را برای بدست آوری اطلاعات تاکتیکی در باره دیگر گروهها هموار سازد. (۳) اطلاعات در خصوص حمایتهای دولتی از تروریست، بگونه‌ای که بتوان کشور خاطی پشتیبان تروریسم را تحت فشار قرار داد. (۴) اطلاعات در خصوص آنکه رهبری سازمان تروریستی خاص چگونه اهداف خود را تعیین نموده و در خصوص ارتباط بین اقدامات تروریستی و این اهداف چگونه تفکر می‌نماید، بگونه‌ای که بتوان استنباطهای لازم را، در خصوص اهداف و تکنیکهایی که این رهبری آنها را جذابتر می‌داند، بدست آورد. (۵) اطلاعات در خصوص محرکهایی که یک سازمان تروریستی از آن به منظور تامین     منابع(پذیرش عضو، پول و پشتیبانی لجستیکی) بهره می‌برد، بگونه‌ای که راههای دسترسی به آن منابع قطع یا تضعیف شود. برخی از خصیصه‌های اطلاعات استراتژیک عبارتند از: (الف) در بسیاری از موارد، اطلاعات استراتژیک دقیق بصورت مفید برای ماهها یا حتی سالها باقی می‌ماند. (ب) در صورتی که مضمون اطلاعات استراتژیک برای افراد تروریست آشکار شود، آنها براحتی نمی‌توانند اقداماتی را در جهت نامعتبر ساختن اطلاعات و یا قطع منابع یا روشهای خود که اطلاعات بر پایه آنها حاصل شده انجام دهند. (ج) این نوع از اطلاعات براساس آنالیز یا تجزیه و تحلیل داده‌های مجزا و پراکنده بسیاری بدست آمده است، تا آنکه بر پایه یک منبع اطلاعاتی واحد استوار باشد. (د) حتی در صورتی که آنالیز اطلاعات استراتژیک از اطلاعات مخفی را درباره تروریستها استفاده نماید، بررسی آن در سایه اطلاعات مهیا گشته عمومی و تجزیه‌ و تحلیلهای آکادمیک باارزش خواهد بود.
این امر باید مشهود باشد که برای مقابله با  تروریست در خلال چندین سال، ما هم به اطلاعات استراتژیک نیاز داریم و هم به اطلاعات تاکتیکی. این نکته کاملا آشکار می‌بایست مورد تاکید قرار گیرد، چرا که خواسته عمومی قابل درک مبنی بر دستگیری تروریستها و عدم فعالیت آنها فرآیند درک و ارزش بوجودآوری اطلاعات استراتژیک، بوسیله روشهایی که ابدا احتمال بوجودآوردن اطلاعات ”عملی“ تاکتیکی در آن وجود ندارد، را با مشکل مواجه ساخته است.

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

 

پس، چگونه اطلاعات استراتژیکی بهتر می‌تواند شکل گیرد؟
ما باید با داشتن این آگهی کار خود را آغاز نمائیم که تروریستها معمولا بروشی که اغلب تحلیلگران اطلاعات می‌اندیشند، تفکر نمی‌کنند. این موضوع که تروریستها اهداف متفاوتی داشته و مفاهیم مختلفی در خصوص عملکرد یک جامعه و چگونگی آن را دارند، موضوعی منصفانه بحساب نمی‌آید. آنها بظاهر دارای دیدگاههای متفاوتی در خصوص  ارتباط بین اهداف غایی و ادوات مورد استفاده جهت تحصیل این اهداف، ارتباط بین علت و معلول، می‌باشند. علاوه‌ بر این، تروریستها نسبت به بسیج هواداران خود(آنهایی که خود دست به اقدامات تروریستی نمی‌زنند، ولی متمایل به فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای تروریستها بوده و یا آنکه از اقدامات تروریستی دیگران پشتیبانی می‌کنند) بروشی متفاوت با سازمانهای دموکراتیک سیاسی (یا دولتهای استبدادی) اقدام می‌کنند.
در نتیجه، برخی از نظریات استاندارد در خصوص آنالیز اطلاعات استراتژیک، که به هنگامی که موضع تجزیه و تحلیل یک کشور یا ایالت باشد منطقا دارای عملکرد مناسبی می‌باشد، نمی‌تواند به هنگامی که موضوع آنالیز تبدیل به یک موضوع تروریستی شد از عملکرد جالب توجهی برخوردار باشد. تحلیل‌گران نمی‌توانند از اهداف یک سازمان تروریستی و موقعیت مورد توجه یا هدفی که آن سازمان با آن روبرو می‌باشد یک لیست از عملیات کنترل‌پذیر یا قابل مدیریت را جهت انجام عملیات بر علیه آن سازمان تهیه نمایند. شاید بخشی از دلیل این امر بواسطه فهم و درک متفاوت تروریستها از یک موقعیت هدف با فهم و درک تحلیل‌گران اطلاعات باشد. ولی علت این امر را بیشتر می‌توان در این موضوع دنبال کرد که فهم تروریستها از آنچه ممکن است باعث پیشرفت کارشان شود با فهم و درک آنچه تحلیل‌گران می‌اندیشند متفاوت می‌باشد. البته این موضوع تا اندازه‌ای وجود خواهد داشت چرا که تروریستها در خصوص میزان آسیب پذیری ساختار قدرتی که آنها می‌خواهند بدان حمله کنند دارای تفکرات خاص خود می‌باشند و همچنین بواسطه آنکه تحلیل‌گران دارای اشراف کامل بر این موضوع نمی‌باشند که: چه اقداماتی از طرف تروریستها باعث تقویت پشتیبانی از سوی هواداران آنها شده و بر منابع آنها خواهد افزود. همچنین بنظر می‌رسد برخی از تروریستها دارای مفهوم خاص خود از طبیعت جوامع انسانی و انگیزه انسان کاملا متفاوت با آنچه در غرب – یا در سیستمهای آموزشی ژاپن یا چین –  تصور می‌شود می‌باشند.

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

 

با توجه با این مشکلات، می‌بایست اقدامی قدرتمند به منظور حرکت از دیدگاههای سنتی به اطلاعات استراتژیک صورت پذیرد. روشهایی را می‌بایست یافت تا براساس آنها قادر باشیم بطور همزمان اطلاعات بدست آمده از منابع مخفی را با اطلاعات بدست آمده از منابع باز مورد ملاحظه قرار دهیم. در این خصوص روشهایی را می‌باید یافت تا تخصص همزمان را در رابطه با تروریستها و تروریست و تخصص را در رابطه با جوامع و فرهنگهایی که از طریق آنها تروریستها دست به نیروگیری می‌زنند، را مورد بررسی و تحصیل قرار دهد. همچنین در این خصوص روشهایی را می‌بایست یافت تا ایده‌هایی ابتدایی یا فرضیات را در معرض افرادی که دارای سوابق، مهارتها، مشاغل یا تفکرات غالب هستند قرار داده تا از این طریق نسبت به استخراج و استنباط محرکهای خلق شده و نهایتا نگرش و بررسی آنها با استفاده از دیدگاهها و نکته نظرات مختلف اقدام نمود. همچنین از جمله مشکلات بزرگی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم عدم درک یا فهم ما از چگونگی نگرش تروریستها نسبت به جهان می‌باشد. از اینرو تجزیه و تحلیلهای ما باید براساس مشارکت اشخاص از فرهنگهای مختلف و سیستمهای آموزشی گوناگون متکی باشد تا آنکه نهایتا قادر باشیم نسبت به بررسی هر گونه فرضیات گوناگون و عادات ذهنی اقدام نمائیم.

اشتراک‌گذاری اخبار اطلاعات استراتژیک

 

در نهایت، به منظور تحصیل خلاقیتی که نتیجه تعاملات مردم با تخصصهای حقیقی مشابه و مهارتهای مشابه، ولی با سوابق مختلف تحصیلی و نظرات متفاوت است، ما باید سعی نمائیم تا این تلاشهای مشارکتی را جهت تولید اطلاعات استراتژیک و اطلاعات چندملیتی بوجود آوریم.
این برنامه احتمالا چندان خوشایند یک آژانس اطلاعاتی، که متمرکز بر تولید اطلاعات قابل عمل و در عین حال تاکتیکی می‌باشد، نخواهد بود. به منظور بررسی مقدار بسیار زیادی از داده‌های گوناگون می‌بایست سیکل اطلاعاتی را گسترده نمود. مشارکت با متخصصین خارج از جامعه محکم اطلاعات مخفی امنیت را در معرض خطر قرار خواهد داد. امنیت ـ یا حداقل دیدگاههای سنتی نسبت به امنیت ـ نیز همچنین با مشارکت چندملیتی بخطر خواهد افتاد. اما شاید قویترین چالش نسبت به روشهای معمولی اطلاعات ترک اصل ”نیاز به دانستن“ می‌باشد. براساس این ایده که ما تا زمانی که واقعا نفهمیم دشمنان یا رقبای ما چگونه می‌اندیشند، ما نمی‌توانیم بگوئیم چه کسی نیازمند دانستن هر بخش یا قسمتی از اطلاعات می‌باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.