كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور – ایران ترجمه – Irantarjomeh
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – سنگاپور – بخش 8 كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 20000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
شماره |
84 |
کد مقاله |
MNG84 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – سنگاپور – بخش 8 كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها |
نام انگلیسی |
Entrepreneurship and Innovation in the Knowledge-based Economy – Singapore |
تعداد صفحه به فارسی |
33 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
26 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی ، نوآوری ، اقتصاد دانش محور |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Entrepreneurship , Innovation , Knowledge-based Economy |
مرجع به فارسی |
سازمان بهرهوری آسیا – كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور |
مرجع به انگلیسی |
Asian Productivity Organization |
سال |
2003 |
کشور |
ژاپن |
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – سنگاپور
مقدمه
این مقاله نگرشی مبسوطی در زمینه توسعه كارآفرینی فنی در سنگاپور، بهنگامی كه این كشور به سمت اقتصاد دانش محور حركت میكند، را ارائه مینماید. فاكتورهای كلیدی در توسعه و پرورش كارآفرینی فنی در سنگاپور مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن تلاشهای مختلف نیز برای توسعه این وضعیت در شركتهای كوچك و متوسط و در عرصههای عمومی و بخشهای خصوصی انجام شده است.
سنگاپور بعنوان یك شهر بین المللی بشمار میآید كه اغلب خصیصههای اقتصاد دانش محور را دارا میباشد. این منطقه بعنوان یكی از مناطق آغازگر اقتصادی در ناحیه آسآن (ASEN) بشمار میآید كه بخوبی به بقیه نقاط جهان مرتبط بوده و دارای زیر ساختار IT و ارتباطات میباشد. این كشور دارای یك جامعه اقتصادی بسیار پویا میباشد كه معرف 600 شركت چند ملیتی از كلیه مناطق جهان و بیش از 100هزار شركت محلی متشكل از شركتهای كوچك و متوسط و شركتهای بزرگ محلی است. با بهرهگیری از سرمایههای متهور و صنایع پیشرو و همچنین مخزن استعدادهای بین المللی بیش از 90 هزار متخصص حرفهای و همچنین بهره گیری از سیاستهای دولتی در زمینه تسهیل توسعه كارآفرینی فنی، سنگاپور هم اكنون در مسیر درست انتقال خود به سمت یك كشور مبتنی بر دانش در حال حركت میباشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
كارآفرینی فنی در سنگاپور
در سنگاپور كارآفرینانی كه از تهور كافی در صنایع دانش محور برخوردار میباشند معمولا در مشاغل دانش مدار نظیر تجارت الكترونیك، تكنولوژی اطلاعات، تولیدات پیشرفته، بیوتكنولوژی و لوجستیك مشغول به فعالیت میباشند. این كارآفرینان كه اصطلاحا بدانها كارآفرینان فنی خوانده میشوند و معمولا دارای آموزشهای تكنولوژیكی و فنی بالایی میباشند دارای خصیصههایی به شرح ذیل هستند:
الف- كارآفرینان جوان كه حداقل دارای 5 الی 8 سال تجربه در زمینه صنایع دانش مدار، مانند IT ، تولید پیشرفته، بیوتكنولوژی و غیره میباشند. میانگین سنی این كارآفرینان 30 تا 40 سال است.
ب- مهارتهای بالا در زمینه IT و سواد اینترنتی.
ج – داشتن حداقل مدرك دانشگاهی و مدرك مدیریت تجاری (NBA).
د- مسافرت گسترده در منطقه و تماسهای بسیار قدرتمند منطقهای، جهانی و شبكهای.
ه_ دارای تمایلات بسیار قوی در رشته تكنولوژی و اعتقاد به آنكه آنها قابلیت بوجود آوردن استانداردهای جدید و شركتهای رده كلاس جهانی در زمینه تكنولوژی متهورانه را دارا میباشند.
و- فهم بسیار خوب مفاهیم تسطیح منابع و بهرهگیری از اطلاعات كامل در زمینه كارهای تیمی و گروهی همراه با استفاده از تكنولوژیهای دیگر از طریق دوستان یا همكاران در زمینه راه اندازی شركتهای متهور.
ز- تاكید بر بوجود آوردن ارزشهای مربوط به سهامداران متهور همراه با هدف نهایی عرضه شركتها از طریق IPOها – به سمت بازارهای سهامی عام.
این كارآفرینان فنی كاملاً از همتایان خود در صنایع سنتی متفاوت میباشند چرا كه آنها دارای اطلاعات قابل قبولی در زمینه تكنولوژی و عملیات مدیریت سبك غربی هستند. آنها همچنین آمادگی بیشتری را در برابر تغییرات داشته و شجاعت بیشتری نیز در زمینه اجرای استراتژیهای جدید و فرآیندهای مرتبط با آن را دارند. با این وجود، اغلب این كارآفرینان فنی دارای درك بسیار مناسبی از تكنولوژی بوده اما ممكن است از توانایی لازم در جهت تداوم حیات مشاغل پیچیده در جهان كنونی برخوردار نباشند. كارآفرینان فنی نیازمند آنند تا كاملاً در مشاغل جدید نظیر مدیریت، مشاغل مالی، بودجه، بازاریابی، برنامههای تجاری و دیگر برنامهها و مسائل بازاریابی و مدیریتی درخشیده و بر این اساس بتوانند مسائل مختلف و مشكل را درك نموده و آنرا به خوبی حل نمایند. از اینرو جهت تسهیل این دسته از افراد و به منظور فایق آمدن به مشكلات پیش رو و همچنین ترغیب آنها در جهت روی آوردن به كارآفرینی، دولت نسبت به اجرای راهكار كارآفرینی فنی در سنگاپور اقدام نموده است.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
نقش دولت در توسعه كارآفرینی فنی
با توجه بدانكه بخشی از راهكار دولت توسعه و پرورش كارآفرینی فنی در سنگاپور میباشد، بنابر این دولت نسبت به راه اندازی این راهكار در آوریل 1999 اقدام نموده است. راهكار كارآفرینی فنی قرن 21 یك تلاش سطح بالای بین دولت وبخش خصوصی جهت آماده ساختن زیرساختها و فندانسیونهای لازم به منظور توسعه موفق بخش كارآفرینی فنی در سنگاپور میباشد. این راهكار 4 ناحیه كاری را تحت پوشش قرار میدهد كه برای توسعه این تكنولوژی حیاتی میباشند. این بخشها عبارتند از:
آموزش، تسهیلات، قواعد و تامین مالی.
این 4 ناحیه بصورت یك چارچوب كلی در كنار یكدیگر قرار میگیرند و بر این اساس دولت نسبت به درك زیرساختهای سخت و نرم و آماده سازی پتانسیل كارآفرینان فنی و فراهم ساختن بودجه برای این موارد بعنوان فاكتورهای مهم در زمینه پرورش محیط مربوطه جهت توسعه كارآفرینی فنی در سنگاپور اقدام نموده است.
راهكار T21 بوسیله معاونت كمیته T21 تحت سرپرستی معاون نخست وزیر آقای تنیتن تعیین گردیده كه نسبت به انجام تسهیلات لازم در زمینه استراتژیهای اقتصادی جهت پرورش و توسعه شركتهای تكنولوژیكی و همچنین نظارت بر اعمال آنها اقدام نموده است. این كمیته همچنین نسبت به نظارت بر توصیههای T21 بواسطه آژانسهای مختلف دولتی تحت یك برنامه چندسازمانی اقدام نموده است كه توسط هیئت توسعه اقتصادی مدیریت میگردد. این كمیته خود نقش هیئت علم و تكنولوژی ملی را در این زمینه ایفا نموده است و تمركز كافی را در جهت تكنولوژی مربوطه و كارآفرینی تكنولوژیكی ایفا كرده است. با پشتیبانی این كمیته و دو كمیته كاری فوق، بخشهای اجرایی و خصوصی در این برنامه مشاركت ورزیدهاند. كمیته اجرایی به ریاست مدیر اجرایی آقای تومینگكیانگ سرپرستی میشود و كمیته بخش خصوصی نیز به وسیله رئیس شركت تكنولوژی سنگاپور، كه بعنوان یكی از شركتهای پیشرو در زمینه تكنولوژی كارت صوتی مطرح است، رهبری و هدایت میگردد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
توسعه استعدادهای مربوط به تكنولوژی
توسعه استعدادهای خلاق و نوآورانه كه بعداً بعنوان كارآفرینان فنی جوان مطرح خواهد شد، بعنوان یكی از اصول شناخته شده در نظر میباشد. دولت هم اكنون در حال بازنگری سیستم آموزشی در مدارس و توسعه دانشگاهها به سمت موسساتی است كه قابلیت رقابت با موسسات و آموزشگاههای رده جهانی را داشته باشند، بگونهای كه این موسسات نه تنها نیروی انسانی آموزش دیده را تربیت نمایند بلكه قابلیت تربیت متخصصین تجاری تمام عیار را نیز داشته باشند. برنامه درسی مدارس از ابتدا مورد بازنگری قرار گرفته است تا آنكه تمركز بیشتری بر روی خلاقیت، نوآوری و بوجود آوردن دانش آموزان جوان و ممتاز با قابلیت كارآفرینی و ریسك پذیری اعمال گردد. در سطح ملی هیئت علوم ملی و تكنولوژی (NSTB) نیز بعنوان یكی از موسساتی كه در زمینه دانش و تكنولوژی و تحقیقات فعالیت دارد از اول آوریل 2002 نقش جدید را جهت پرورش دانش آموختگان رده كلاس جهانی در زمینه اقتصاد دانش محور به عهده گرفته است. هدف این هیئت بوجود آوردن ستارگان پیشرو در زمینه راهنمایی افراد جوان بمنظور تبدیل آنها به كارآفرینان فنی و مهندسین و محققین جامعه خود میباشد تا بدین وسیله آنها بدنبال كسب علم بوده و بر این اساس بتوانند نسبت به وجود آوردن فعالیتهای دانش محور دارای ارزش افزوده در سنگاپور اقدام نمایند. بر اساس بررسیهای انجام شده توسط دو شورای مرتبط گروهی از 13 موسسه تحقیقاتی و شركت انتقال تكنولوژی كه بنام شركت اكسپلوتكنولوژیز خوانده میشود نسبت به بررسی مخازن علمی و مهندسی در رشتههای بیولوژی، مواد پیشرفته و تولید، عملكرد بالای محاسباتی و میكرو الكترونیك اقدام نمودند. این گروه تحقیقات مرتبط صنعتی گستردهای را انجام داده و نتیجه تحقیقات آنها بوسیله بازوی اجرایی آنها كه همانا شركت انتقال تكنولوژی فوق الذكر میباشد مورد پیاده سازی قرار گرفته است. اخیراً، به منظور بوجود آوردن ارتباط قویتر بین جامعه علمی و تحقیقاتی و بخشهای صنعتی، این كمیته برنامهای را پایه گذاری كرده است تابر اساس آن بخشهای خصوصی همراه با دیگر شركتها در امور تحقیقاتی مشاركت ورزند. تحت این برنامه، این هیئت 70% از هزینههای مربوطه را پرداخت مینماید درحالی كه 30% باقیمانده توسط بقیه شركتها پرداخت خواهد شد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
توسعه زیر ساختار سخت
دولت یك زیرساختار مشخص، كه شامل RIها، مراكز تحقیقاتی در دانشگاهها و مراكز پلی تكنیك میباشد، را جهت مهیا ساختن پشتیبانی فنی و تحقیقاتی برای كارآفرینان فنی و شركتهای تكنولوژیكی ارائه داشته است. این موسسات تحقیقاتی و مراكز همگی بخوبی مجهز به كلیه لوازم كاربردی و تحقیقات اساسی برای صنایع، مخصوصاً در رشته تولید پیشرفته، اتوماسیون، میكرو الكترونیك، بیوتكنولوژی و فنآوری اطلاعات یا IT، میباشند.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
توسعه زیر ساختار نرم
علاوه بر وجود یك استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری و توسعه زیرساختار جدید جهت برآورده سازی نیازهای صنایع دانش محور، دولت همچنین نسبت به تعمیم روالهای مربوط به زیر ساختار خود به سمت كلیه مناطق و تحت پوشش قرار دادن كارآفرینان فنی تحت برنامه EDB-HOTSPOT اقدام نموده است، كه این برنامه اخیراً در می 2002 شروع به كار كرده است. این برنامه بعنوان یك مركز ثقل كارآفرینی فنی بشمار میآید و متشكل از 7 مركز عمده كارآفرینی فنی در گوشه كنار این سرزمین میباشد و همراه با برنامههای خاص منطبق شده با نیازهای كارآفرینان و شركتهای مربوطه میباشد. برنامه هات اسپات یك پروژه زیرساختار نرم میباشد كه هدف از آن پشتیبانی و ارتقای رشد كارآفرینان همراه با توجه به رخدادهای خاص و برنامههای مشخص شده بر حسب موارد ذیل میباشد:
1- بوجود آوردن و تعمیم تواناییها
2- بوجود آوردن پلتفرمها یا ایستگاههای بزرگتر در خصوص چشم اندازههای مرتبط با تامین بودجه
3- افزایش فرصتهای شبكهای
4- نشان دادن موارد نوآوری و سرمایه گذاری
5- تقویت تعامل با صنعت
مثالهایی از برنامه هات اسپات عبارتند از:
1- برنامههای تعلیمی همانند كمپهای تقویت كارآفرینی فنی و قصههای جنگی كه اجازه میدهد تا كارآفرینان فنی موفق نسبت به مشاركت اطلاعات، تعلیم و داشتن مهارتهای حیاتی جهت تقویت بنیه كارآفرینی اقدام نمایند.
2- فعالیتهای تحصیل بودجه همانند فعالیت «الویتور پیچ» كه ارائه دهنده دیدگاه قبل توجهی برای كارآفرینان در جهت ارائه موارد تجاری خود و كسب سرمایههای متهور در مضمونی بنام «فروشهای یك دقیقهای» و همچنین كنفرانسهای سرمایه گذارای میباشد.
سیاستهای مورد پسند كارآفرینی فنی
دولت علاوه بر این نسبت به بررسی و حذف قوانین دست و پاگیر و مقررات اضافی در جهت توسعه كارآفرینی فنی در سنگاپور اقدام نموده است. این موارد عبارتند از:
1- قوانین ورشكستگی مورد بازنگری قرار گرفتهاند تا بدین وسیله عملكردهای مربوط به بدهی و مقروض گشتن بدون احتساب موارد ورشكستگی مورد بازبینی قرار گیرند و بدین وسیله به برخی از افرادی كه اعلام ورشكستگی نمودهاند اجازه بدهند تا بتوانند نسبت به تداوم كار شركتهای خود اقدام نموده و از این طریق از حالت ورشكستگی نجات یابند.
2- این قوانین جدید خواستار ارتقای محیطی است كه در آن كارآفرینان فنی، با مشكلات و قواعد پیچیده ورشكستگی بواسطه شكست در مسائل تجاری خود روبرو نگردند و بر این اساس روال ارتقای كارآفرینی فنی در سنگاپور بصورت یك روال تسهیل شده تداوم یابد.
3- تسهیل قواعد مهاجرت نظیر صدور ویزا برای كارآفرینان فنی خارجی بدون درخواست ضمانت نامه اشتغال معتبر جهت انجام مشاغل تجاری خود در سنگاپور برای مدت 6 ماه.
4- قواعد مربوط به مجلس به كارآفرینان فنی اجازه میدهد تا از دفتر قانون گذاری HDB تحت لوایح برنامه دفتر مجلس استفاده نمایند.
5- سیاستهای به حداقل رسانی ریسك نظیر سرمایه گذاری كارآفرینان فنی و برنامههای انگیزه بخشیدن بدانها (TII) كه موجب میشود تا سرمایه گذاران معتبر بتوانند نسبت به كاهش كسورات خود در زمینه درآمدهای مالیاتی تا حداكثر سرمایه گذاری 3 میلیون دلار در زمینه فعالیتهای تكنولوژی بالا، و در صورت شكست این موارد، اقدام نمایند.
بودجه سرمایه گذاری كارآفرینی فنی
بودجه سرمایه گذاری فنی (TIF) یك بودجه یك میلیون دلاری میباشد كه هدف از آن توسعه صنایع دارای سرمایه متهور در سنگاپور جهت تسهیل توسعه و ارتقای وضعیت این صنایع از طریق جذب سرمایههای متهور در سنگاپور میباشد. هدف از این پروژه افراد كارآفرین و مدیریت ریسك و همچنین تحصیل شبكههای بازارهای جهانی میباشد و علاوه بر آن مواردی نظیر مالكیت عقلانی و ارزشهای مربوطه نیز در نظر است. مدیریت این بودجه، شركتهای متهور TIF، در اختیار شعب EDB میباشد. اولین بودجه یك میلیون دلاری در سه زیر پروژه مربوطه با اهداف ذیل هزینه شده است:
1- بودجه گسترده : یك بودجه 500 میلیون دلاری جهت سرمایه گذاری و جذب سرمایههای شركتهای سرمایهگذاری متهور در سنگاپور. این بودجه جهت تسهیل و جذب سرمایهها از مناطق محلی و شركتهای آنسوی دریاهای متهور درجهت سرمایه گذاری در شركتهای واقع در سنگاپور و یا شركتهای مرتبط با آن تعیین شده است.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
سرمایه SEEDS
در پی گسترش كامل اینترنت در مارس 2001 و همچنین رخداد 11 سپتامبر، جریان سرمایه گذاری در شركتهای تكنولوژی و شركتهای نوپا نزول نمود و شركتهای سرمایه گذاری متهور تمایل چندانی جهت اجرای سرمایه گذاریهای جدید در شركتها، علیرغم وجود مدلهای كسب درآمد تجاری مناسب، نداشتند. این امر باعث شد تا صدمه زیادی به كارآفرینان فنی وارد آمده و بر این اساس آنها نتوانند بودجه موردنظر را برای ادامه فعالیتهای خود در اختیار داشته باشند. بمنظور احیای اطمینان در سرمایه گذاری در شركتهای نوآوری تازه كار برنامه EDB نسبت به شروع طرحی بنام سرمایه گذاری SEEDS كه در حقیقت خود مخفف عبارت « برنامه توسعه شركتهای نوپا» میباشد، اقدام نمودند. این طرح كه در اكتبر 2001 آغاز بكار نمود با هدف احیای سرمایه گذاری مجدد در شركتهای طرف ثالث در زمینههای تكنولوژی جدید فعالیت خود را شروع كرد. تحت برنامه SEEDS، اقداماتی جهت به حداكثر رسانی سرمایه گذاری تا مبلغ 300 هزار دلار بر مبنای انطباق در زمینه مشاركت سرمایه گذاری ثالث در شركتهای تكنولوژی نوپا انجام شد، این مقوله قبل از آن نتوانسته بود سرمایهای بیش از 500 هزار دلار را در این زمینه كسب نماید. این برنامه بعنوان یك برنامه منحصر بفرد بحساب میآید كه بر اساس آن كلیه موارد سرمایه گذاری اعتبارات و مقادیر را به شخص سرمایه گذاری طرف ثالث واگذار مینماید و بر این اساس وی قادر خواهد بود تا نسبت به مذاكره با شركتهای نوپا در سرمایه گذاری اقدام ورزد.
توسعه صنایع سرمایه گذاری متهور
صنعت سرمایه گذاری متهور بعنوان یكی از عمدهترین ارائه دهندگان نقدینگی در جهت تجارت مبتنی بر اقتصاد دانش محور میباشد. بر این اساس و با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در این مورد سرمایههای متهور بعنوان یكی از اجزای با ارزش در زمینه رشد مشاغل و همچنین بوجود آوردن شبكههای مربوطه بشمار میآیند. از اینرو سرمایه متهور نه تنها بعنوان بودجه در دسترس مد نظر میباشد بلكه بعنوان وجه انگیزه بخش قابل توجه نیز بشمار میآید. بر این اساس نباید تعجب نمود كه با داشتن چنین بودجهای میتوان نسبت به ارتقای صنعت متهورانه در راهكارهای مربوط به T21 اقدام نمود. همانند مورد 2001، بیش از 115 شركت دارای سرمایه متهور در سنگاپور بیش از 5/11 بیلیون دلار را از بودجه تخصیصی در سال 2000 كه به میزان 2/10 بیلیون دلار بود را به خود اختصاص دادند. از سال 1993، صنعت متهور سرمایه گذاری با نرخ قابل توجه 10% بصورت سالیانه رشد نموده و میزان بودجه 6/2 بیلیون دلاری تا 13 بیلیون دلار امروزی ارتقا یافت. شركتهای سرمایه گذاری متهور در سنگاپور هم اكنون در بیش از 300 شركت محلی در بخشهای ذیل سرمایه گذاری نموده است:
صنعت متهورانه شركتی
علاوه بر شركتهای دارای سرمایه متهور بخش خصوصی، شركتهای بزرگ محلی نیز همچنین نسبت به سرمایه گذاری در شركتهای تكنولوژیكی از طریق بازوهای متهورانه شركتی خود اقدام نمودهاند. بر این اساس دو نوع از سرمایه گذاری متهورانه شركتی وجود دارد كه اولین آن جایی است كه شركتی نسبت به سرمایه گذاری در مشاغل جدید اقدام مینماید و آنها بعنوان رقبای مستقیم شركتهای سرمایه گذاری متهورانه بشمار میآیند. برخی از شركتهای متهورانه پیشرو در سنگاپور شامل شركتهای محلی نظیر سینگتلورچز، كییك ورچنز، كپال كورپریشن، هاوپارككورپیشن، شركت مدیریت سرمایهای اوسیبیسی و موارد دیگر میباشد. نوع دوم شركتهای متهور اقتصادی شامل شركتهایی هستند كه بروی چیزی بیش از سرمایه یا نقدینگی در شركت سرمایه گذاری مینمایند. این نوع از شركتهای متهور بیشتر بر روی مشاركت در زمینه بوجود آوردن مشاغل تجاری تاكید دارند كه متكی به گروههای متمركز به روشهای متفاوتی میباشد. سرمایه گذاری شركتی از این نوع بصورت فزاینده در ایالات متحده معروفیت یافته و انتظار میرود كه این موج جدید سرمایه گذاری و فلسفه مربوط بدان بسرعت به سمت آسیا جریان یابد و بر این اساس در سنگاپور نیز نفوذ یافته و بعنوان بخش قابل توجهی از منابع سرمایه كارآفرینان فنی و شركتهای تكنولوژی در سنگاپور مطرح گردد. در آسیا شركتهایی نظیر هاكتینسون، وانپوآ، هونگ كونگ بعنوان پیشروان بازاری در این نوع از سرمایه گذاری شركتی بشمار میآیند.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
عملكرد شركتهای متهور اقتصادی در سنگاپور
رشد سریع صنایع متهور در سنگاپور در دهه 90 و سرمایههای مربوطه كه آنها درشركتهای تكنولوژیكی محلی هزینه نمودهاند باعث شد تا آنكه شركتهای موفق بسیاری پا به عرصه وجود نهاده و بر این اساس سودهای قابل توجهی نصیب این شركتها گردد. برحسب مطالعهای كه بوسیله دانشگاه ملی سنگاپور در زمینه مكانیزمهای سال 1990 تا1998 انجام پذیرفت كه بر مبنای تحقیقات و مصاحبههای انجام شده توسط شركتهای متهور اقتصادی قرن 21 و همچنین 100 سرمایه گذار شركتی از دهه 1990 تا 1998 از روال سرمایه گذاری خارجی انجام پذیرفت، آنها دارای چهارمین رده سرمایه گذاران متهور میباشند كه بصورت ذیل تشریح گردیده است:
1- سرمایه گذاری ارائه شده بصورت سهام عمومی (IPO)
2- فروش تجاری یعنی فروش شركتهای سرمایه گذاری شده به افراد ثالث
3- بازخرید شركت
4- حذف یا استهلاك
این مطالعه همچنین نشان میدهد كه از مجموع 100مورد مستهلك شده سرمایههای شركتی،65% از این موارد جزء شركتهای دارای تكنولوژی بالا و 55/4% از این شركتها به شركتهای سهامی عام تبدیل شدهاند. همچنین بر این اساس مشخص گردید كه شركتهای دارای تكنولوژی بالا از تجربه بالاتری در تناسب با فروش تجاری (20%) در مقایسه با همتایان غیر تكنولوژی خود برخوردار هستند.
بصورت میانگین، مجموع كل موارد مسلم شده و داراییهای مربوطه با توجه به سود و میزان فروش بالغ بر 65 میلیون دلار میگردد كه علاوه بر این میزان 4/6 میلیون دلار و 87 میلیون دلار برای میزان بازگشتی و دارایی این شركتها مد نظر میباشد كه بر این اساس مقادیر میانگین شركتهای سرمایه گذار در نقطه خروج 17% و 11/8% خواهد بود. علاوه بر این میانگین شركتهای سرمایه گذاری متهور قبل از آنكه آنها بعنوان شركت مستهلك شده عنوان گردند 6 سال میباشد و این شركتها بطور میانگین 2/4 میلیون دلار در شركت سرمایه گذاری نموده بودند. این مطالعه همچنین نشان دهنده آن است كه اغلب سرمایههای متهور مربوط به شركتها در امر مسائل توسعه مالی (61/9 %) و بخش ساخت خانه یا آشكوب (38/1 %) هزینه نموده كه با توجه به بودجه ادغام 9/1% سرمایه گذاری شده در بخش شركتهای نوپا میباشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
راهكار بخش خصوصی در توسعه كارآفرینی فنی
كارآفرینان فنی كه تمایل به تحصیل بودجه برای اقدامات متهورانه خود دارند ممكن است تحصیل این امر را در شرایط بازار جاری بسیار مشكل بیابند، كه دلایل این امر به شرح ذیل میباشد:
1- صنایع متهور جهانی پس از فروپاشی (DOT.COM) در سال 2001 دچار یك نوع ركود گردید. بسیاری از شركتهای دارای سرمایه متهورانه سرمایه گذاری سنگینی را در زمینه تكنولوژی و شركتهای اینترنتی انجام داده و شاهد آن بودند كه سرمایههای آنها در حالت ركود و ورشكستگی میباشد. این مورد مخصوصاً در زمینه سرمایههای متهورانهای كه در طی سال 1999 و 2000 سرمایه گذاری شده بودند بیشتر مشهود بود.
2- شركتهای متهور سعی در تحصیل سرمایههایی دارند كه اطمینان از سوددهی آنها زیاد میباشد. بطور مثال این شركتها در صنایع ساختمانی یا موارد مرتبط با سهامی فعالیت دارند تا آنكه بتوانند بسرعت از این گردونه ظرف مدت شش ماه تا یك سال خارج شوند.
3- اغلب سرمایههای متهور علاقمند به ایجاد شركتهای جدید نمیباشند حتی با وجود آنكه آنها میتوانند تجارت بسیار خوب و درآمد قابل توجهی داشته باشند. با این وجود برنامه EDBCSEEDS نسبت به ارائه بودجههای جایگزین اقدام نموده است كه بر اساس آن كارآفرینان نیازمند یافتن یك شریك ثالث در زمینه بهرهگیری از این برنامهها میباشند. همانند شركتهای سرمایه گذار متهور، افراد زیادی نیز قادر به تداوم كار خود بواسطه حساسیتهای ضعیف بازار نمیباشند.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
دیدگاه سرمایه گذاری فنی شركتهای كوچك و متوسط در سرمایههای متهور
درك وضعیت جهانی سرمایه گذاری متهورانه صنعتی و نیاز كارآفرینان فنی جهت تحصیل سرمایه و همچنین پشتیبانی مربوطه كه به وسیله دولت برای پرورش و توسعه كارآفرینان مورد نیاز میباشد به مواردی اشاره دارد كه همگی جزء محركهای لازم برای پیشرفت تكنولوژیكی میباشد. بر این اساس این موارد ممكن است منجر به تولید یا فروش محصولات تكنولوژیكی یا تولید محصولی گردد كه نیازمند كاربرد تكنولوژی پیشرفته دارد. جهت تحصیل سرمایه لازم یك گروه متشكل از ده كارآفرین فنی شركتهای كوچك و متوسط منابع مالی خود را جمع نموده تا نسبت به برپایی یك شركت سرمایه گذاری متهور فنی (PTE) اقدام نمایند. هدف این شركت بوجود آوردن منابع مالی لازم از طریق مشاركت در زمینه سرمایه گذاری با كارآفرینان فنی در تكنولوژیهای جدید و مشاغل مربوطه در سنگاپور و آسیا میباشد. علاوه بر این یك از واكنشهای بخش خصوصی به فراخوان دولتی برای خود یاری در چارچوب جامعه شركتهای كوچك و متوسط میباشد كه در بردارند 100 هزار شركت از این دست است. از آنجایی كه سرمایه گذاری متهور شركتهای كوچك و متوسط نه تنها مكمل تلاشهای دولت در جهت توسعه سرمایههای متهور صنعتی در سنگاپور بشمار میآید بلكه شفایت لازم را نیز به جامعه سرمایه متهور با توجه به سرمایه گذاری كارآفرینان فنی در این دیدگاه و بر اساس سرمایهگذاری اقتصادی فراهم میآورد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور
نتیجهگیری
كارآفرینان فنی و متخصصین فنی شركتها نقش مهمی را در توسعه استراتژی سنگاپور بعهده داشته و تلاش میكنند تا خود را به سمت اقتصاد دانش محور هدایت نمایند. بخش عمومی قبلاً از یك نقش كاتالیزوری در تسهیل توسعه كارآفرینی فنی در سنگاپور از طریق توسعه زیر ساختهای نرم و سخت و سرمایه گذاری در زمینه پشتیبانی مالی بهره برده است. هم اكنون لازم است تا نقش گسترده بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دانش محور در نظر گرفته شود. در این اقتصاد جدید، بخش خصوصی میتواند نقش كاملاً مهمی را در پیش بینی خط مشیهای بازار و توسعه آن بازی نماید. البته این موضوع به صورت یك نكته غامض و دشوار مد نظر میباشد، اما در عین حال ناممكن نیست، چرا كه دولت میتواند نسبت به پر نمودن نقاط و فواصل موجود در زمینه تاثیر موفق صنایع و تكنولوژیها اقدام كند، چرا كه خود این گروهها یا شركتهای مربوطه چندان اطلاعات قابل توجهی در زمینه فهم وضعیت بازار و نیازهای آن ندارند. با این حال دولت میتواند بر این اساس زیر ساختهای تجاری، در زمینه خط مشیهای مربوط به صنایع دانش محور و كمك به بخش خصوصی در زمینه ایفای نقش بزرگتر در زمینه تصمیمگیری برای صنایع دانش محور و تكنولوژیهای مربوط بدان و داشتن تمركز بر روی آن، را بخوبی فراهم آورد. توسعه متوالی و بروز رسانی سرمایه متهوارنه سنگاپور و ظهور گروههای شركتهای كوچك و متوسط همانند اسامای تكونچر بعنوان یك رویه صرف زمانی بشمار نیامده بلكه بعنوان عنصری مد نظر میباشد كه قابلیت بمشاركت گذاری مسئولیتهای شركتی و اجتماعی را دارا بوده و میتواند در رشد و توسعه بخش كارآفرینی فنی در سنگاپور و ایجاد موارد مطلوب و سودهای ناشی از آن اقدامات مقتضی و متناسبی را معمول دارد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: سنگاپور