محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی
محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
شماره |
15 |
کد مقاله |
AGR15 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی ایالات متحده |
نام انگلیسی |
Nontimber Forest Products Management on National Forests in the United States |
تعداد صفحه به فارسی |
103 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
65 |
کلمات کلیدی به فارسی |
محصولات جنگلی، گیاهان جنگلی، مستند سازی و نظارت، حفظ تنوع زیستی و محصولات جنگلی ویژه |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Nontimber forest products, forest planning, inventory and monitoring, biodiversity conservation, special forest products |
مرجع به فارسی |
وزارت كشاورزی ایالات متحده |
مرجع به انگلیسی |
United States Department of Agriculture |
سال |
2005 |
کشور |
ایالات متحده |
محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی ایالات متحده
چکیده Abstract
این مطالعه یك دید كلی از برنامههای محصولات جنگلی غیرالواری (محصولات جنگلی غیر الواری ) در جنگلهای ملی آمریكا را فراهم میكند. در سال 2003 برای بدستآوردن اطلاعاتی راجع به فعالیتهای مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری در كشور بررسیهایی انجام پذیرفت. ویژگی برنامههای آزمایش شده در این مطالعه شامل موارد زیر است: مدیریت مهم و قابل توجه این برنامه در خصوص محصولات جنگلی ملی، هماهنگی برنامه فوق و برنامههای اجرای قانون در نواحی جنگلی، مشاركت افراد شركت كننده در این برنامه به منظور مستندسازی امور مربوط به جنگل، وجود برنامههای مستند سازی و نظارت محصولات جنگلی غیر الواری ، دیدگاه مدیران درباره موانع و فرصتهایی برای برداشتكنندگان این برنامه در امور نظارت و مستند سازی و درك مدیران از موانع گسترش برداشت تجاری محصولات جنگلی غیر الواری .
این مطالعه فقدان سرمایهگذاری و ظرفیت اداری داخلی را به عنوان موانع كلیدی برای همكاری مناسب محصولات جنگلی غیر الواری در برنامههای سرویس جنگلی، نظارت و مستند سازی نشان میدهد.
كلمات كلیدی: محصولات جنگلی، گیاهان جنگلی، مستند سازی و نظارت، حفظ تنوع زیستی و محصولات جنگلی ویژه.
مقدمه Introduction
از زمان ماقبل تاریخ، انسانها در سراسر جهان برای بقا و زندگی بهتر به محصولاتی از گونههای جنگلی تكیه داشتند. محصولات جنگلی غیرالواری شامل موارد زیر است: 1- غذا، مانند قارچهای وحشی خوراكی، میوهها، گردو، فندق و مانند آنها. 2- گیاهان و قارچهای پزشكی. 3- گیاهان گلخانهای و منابع باغی. 4- گیاهان رشتهای و رنگی، گلسنگها و قارچها. 5- روغنها، صمغها و سایر ساختارهای شیمیایی كه ازگیاهان، گلسنگها و قارچها بدست میآیند. 6- چوب مورد استفاده برای سوخت. 7- چوبهای كمعرض كه برای تیر، پست و كندهكاری استفاده میشوند.
تفاوت بین شكل و عملكرد برنامههای محصولات جنگلی غیرالواری انفرادی، پیچیده است بدان معنا كه بسیاری از محصولات جنگلی غیرالواری در كارهای زیادی بكار میروند. برای مثال، قارچ كه به عنوان غذا در وعدههای غذایی و رسوم مذهبی مورد استفاده قرار میگیرد، به عنوان داروی پزشكی و وسیلهای برای تقویت روحیه معنوی و نیز به عنوان سطوحی برای رنگ كردن، نقاشی كردن و كندهكاری نیز بكار میرود.
برداشت محصولات جنگلی غیرالواری در همه جای آمریكا متداول شد. مردم از سطوح درآمدی، گروههای سنی و آداب و رسوم متفاوت، محصولات جنگلی غیرالواری را برای امرار معاش خانواده، نگهداری آداب و رسوم و سنن خانوادگی، تقویت مسائل معنوی، زندگی بهتر احساسی و فیزیكی، یادگیری علمی و بدست آوردن درآمد، برداشت مینمودند.
بسیاری از محصولات جنگلی غیرالواری به عنوان موادخام بكار میروند كه از منابع بزرگ گیاهان گلخانهای و تركیبات داروسازی تا كارگاهی كوچك سبدسازی، كندهكاری، برداشت گیاهان مورد استفاده در پزشكی و فعالیتهای دیگر بدست میآیند.
تخمین میزان مشاركت در برنامه محصولات جنگلی غیرالواری و صرفهجوییهای ملی یا ناحیهای در این خصوص به واسطه فقدان سیستم گسترده پیگیری ارزش صدها محصولی كه از منابع متفاوت ایم محصولات بدست میآیند كاری دشوار و پیچیده میباشد.
در سال 1998 در آمریكا، Brevoort ارزش فروش محصولات گیاهان مورد استفاده در پزشكی كه بسیاری از آنها گیاهان جمعآوری شده از محیط پیرامون بودند را 4 بیلیون دلار تخمین زد(چمبرلین و همكارانش).
سچلوزر و بلاتنر(1995) تخمین زدند كه در سال 1992 قارچهای وحشی صنعتی 2/41 میلیون دلار و در سال 1994 گیاهان گلخانهای صنعتی 8/106 میلیون دلار در اقتصاد شمالغربی پاسفیك سهم داشتهاند.
در سال 1997 محصولات شیره افرا (Acerspp) در 10 ایالت نواحی شمال شرقی و گریتلیك ارزش 30 میلیون دلاری داشت. ارزش اقتصادی محصولات جنگلی غیرالواری برداشت شده در آمریكا هر سال بالغ بر بیلیونها دلار است.
در كنار ارزش اقتصادی، بسیاری از محصولات جنگلی غیرالواری ارزش فرهنگی مهمی نیز دارند. برای مثال، زغال اخته (hackleberry) در میان آمریكاییان ساكن آپرنسیولای میشیگان یك غذای مقدس به شمار میرود و جمعآوری آن مدتی است كه به عنوان نقطه كانونی برای احیای روابط خویشاوندی و پیوند طایفهای بكار میرود.
امری (1998) مداركی دال بر اهمیت فرهنگی محصولات جنگلی غیرالواری برای بومیان آمریكا و اروپاییان مقیم بدست آورد. وی متذكر میشود كه مبادلات غیرنقدی محصولات جنگلی غیرالواری در توسعه و نگهداری ارتباطات اجتماعی نیاز به حفظ و ابقای فرهنگی طولانی مدت دارد.
بواسطه برداشت محصولات جنگلی غیرالواری گروههای بومی و غیربومی دانش بومشناختی خود را درباره محل زندگی و كار خویشتن افزایش دادند. انسانشناسان به چنین دانشی به عنوان علم بومشناسی باستانی رجوع میكنند (TEK).
بركس(1999)، TEK را به این صورت معرفی میكند: مجموعه دانش، تمرین و اعتقاد كه از طریق مراحل سازگاری به وجود میآید و به وسیله انتقال فرهنگی در رابطه با موجودات زنده(مثل انسان) و محیط نسل به نسل منتقل میشود.
دانیلسون و گیلبرت متذكر میشوند كه TEK و مدیریت اكوسیستم معاصر در اصولی مشترك میباشند، مثل مدیریت سازگار از طریق مشاهده و نظارت و توانایی حفظ و ثبات بین نسلی شامل ارتباط و وابستگی انسانها و زندگی با یكدیگر.
برداشت محصولات جنگلی غیرالواری در آمریكا در زمینهای مراكز متعدد عمومی و خصوصی انجام پذیرفت. این مراكز شامل موارد زیر است: شهرداری، آژانسهای مدیریتی زمینهای ایالتی، آژانسهای مدیریتی زمینهای فدرال و سرویس جنگلی VSDA، كه نقش مهمی در تشویق برداشت محصولات جنگلی غیرالواری داشته است. از نظر تاریخی، سرویس جنگلی برداشت محصولات جنگلی وسیلهای مهم – اگرچه محدود – برای پیشرفت اقتصاد روستایی میباشد. 78 میلیون هكتار از زمینهای سیستم جنگلی ملی، منابع مهمی از مواد خام برای برداشتكنندگان محصولات جنگلی غیرالواری در آمریكای غربی بشمار میآیند؛ جائیكه جنگلهای ملی درصد زیادی از زمینهای جنگلی را تشكیل دادهاند. اگرچه بسیاری از زمینهای جنگلی، خصوصی هستند یا به وسیله آژانسهای ایالتی رشته كوههای راكی، نگهداری میشوند، اما جنگلهای ملی به عنوان مخازن مهمی از محصولات جنگلی غیرالواری در آپرگریت لیكس و قسمتهایی از نیوانگلند و جنوبشرقی مورد استفاده قرار میگیرند. محصولات جنگلی غیرالواری در بسیاری از مناطق، شامل تعدادی از جنگلهای ملی، مشابه با استراتژیهای مدیریتی مربوط به محصولات الواری مورد استخراج و بهرهبرداری قرار گرفتهاند. امری(1998) مدیریت كالا را چیزی معرفی میكند كه در مدیریت صنایع چوب برای بسیاری از استفادهكنندگان محصولات جنگلی غیرالواری نامعلوم است. برای مثال، مطالعه او درباره استراتژیهای معاش محصولات جنگلی غیرالواری در آپرپنسیولای میشیگان نشان میدهد كه عدم استفاده بازاری از این محصولات مثل مصرف بعنوان معاش و بكار گیری آنها بعنوان ادوات تقویت روابط اجتماعی باعث تحلیل رفتن این محصولات شده است.
قانونگذاری و مضامین اجرایی در مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری
Legislative and Administrative Context of NTFP Management
توانایی سرویس جنگلی برای پیشبرد و اداره قوانین برداشت محصولات جنگلی غیرالواری و فعالیتهای وابسته به آن مثل خرید و برگزاری اردوهای مربوطه در جنگلهای ملی از قوانین و مقررات «استفاده و تصرف» و قانون ارگانیك سال 1897 نشات میگیرد (جدول 1 لیستی از قوانین و مقررات و سیاستهای موثر در مدیریت محصولات جنگلی غیرالواری جنگلهای ملی را ارائه مینماید). كنگره اجرای این قانون را به بعهده وزیر كشور(استین 1991) واگذاشته و بر این اساس مسئولیت قانونی برای مدیریت منابع جنگلهای ملی از طریق قانون Creative در سال 1891 ایجاد گردید. در سال 1905 وقتی كه اختیار قانونی جنگلهای ملی از اداره «جنرال لند» به وزارت كشاورزی انتقال یافت، كنگره نیز اختیارات مربوطه را به وزیر كشاورزی محول نمود (استین 1991).
سایر قوانین مهمی كه چگونگی مدیریت سرویس جنگلی بر روی منابع را تعیین میكند شامل موارد زیر است: قانون استفاده از موارد نگهداری شده چندكاربرده در سال 1960، قانون برنامهریزی منابع جنگلی و مرتعی(RPA) در سال 1984 و قانون مدیریت جنگلهای ملی در سال 1976(NFMA)(آنیپاس و همكارانش 2002). به علاوه قانون Lacey به عنوان اصلاحیه در سال 1981، قانون گونههای در معرض خطر(ESA) و قانون سیاست محیطی ملی(NEPA) چگونگی اداره منابع طبیعی شامل محصولات جنگلی غیرالواری را نشان میدهند(آنتیپاس و همكارنش 2002). همچنین آخرین قانون برنامه مدیریتی زمین جنگلهای ملی كه در 5 ژانویه 2005 منتشر شد، «نیازمندیهایی برای توانایی نگهداری سیستمهای اجتماعی، اقتصادی و اكولوژیكی» در فرآیند برنامه جنگل ایجاد میكند. به طور كلی این قوانین و مقررات وابسته به آن به سرویس جنگل، نیاز دارند تا از طریق راهكارهایی حفاظت كافی را برای گونههای در معرض خطر و تهدید شده تامین نموده و روشهایی را برای برداشت محافظت شده و كنترل شده طولانی مدت منابع تجدیدپذیر بوجود آورند (آنتیپاس و همكارانش 2002).
طرح تحقیقاتی Research Design
این مطالعه یافتههای بدست آمده از یك بررسی، مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری، توزیع شده بصورت فرمهایی بین همه جنگلبانان نواحی سیستم جنگلی ملی طی سال 2003 را توصیف میكند. پرسشنامهها یك روش رایج جمعآوری دادهها بصورت كلی و نسبتا سریعی هستند(برای جزئیات مبحث تاریخ، استفاده، فواید و مضرات تحقیق، به برنالد 2002 مراجعه كنید). برنالد (2002) متذكر میشود كه بررسیهای خود مدیریتی زمانی بهتر انجام میشوند كه سه شرط زیر را تحت پوشش قرار دهند: پاسخ دهندگان با سواد باشند، احتمال اینكه پاسخ دهندگان پرسشنامه را بطور كامل پر كنند زیاد باشد و برای پاسخگویی به سوالات نیازی به كمك و توضیح رو در رو نباشد. از آنجا كه این انتظار منطقی است كه این شروط باید تحت پوشش قرار داده شده چرا كه ما نیز برای انجام مصاحبه تلفنی یا رو در رو با كمبود امكانات مواجهیم. بنابر این دیدگاه بررسی خود مدیریتی برای جمعآوری دادهها در امور مدیریتی محصولات جنگلی غیر الواری سرویس جنگلی را بعنوان یك راهكار مطلوب میپذیریم.
زمان این پرسشنامه 30 تا 40 دقیقه و مخلوطی از سوالات تشریحی و غیر تشریحی بود. هر دو نوع سوال موضوعاتی كلیدی در باره محصولات جنگلی غیر الواری هستند كه طراحان طی سالهای زیادی ار طریق نشستها، مصاحبهها و مشاهدات مربوط به مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری مشاهده كردهاند. سوالات پرسشنامه براساس تعاملات مولفان با مدیران محصولات جنگلی غیر الواری سرویس جنگلی در بیش از یك دهه توسعه یافته است. محدوده كاری ما بین سالهای 1993 تا 2003 در ارتباط با پروژههای زیادی مربوط به محصولات جنگلی غیر الواری بوده است (جانز 2002، جانز و همكارانش 2004، لاو و همكارانش 1998، لینچ و مكلین 2003، مكلین 2000) كه شامل بحث با مدیران محصولات جنگلی غیر الواری در جنگلهای ملی و مناطق 1-2-3-4-5-6 و 8 میشود(برای مثال بسیاری از قسمتهای غرب و جنوبغربی ایالات متحده) در این محدوده قرار میگیرند. با استفاده از اطلاعات بدست آمده طی این ملاقاتها، لیستی از سوالات تهیه كردیم. به علاوه، محققان و مدیران سرویس جنگلی ارشد قبل از توزیع بررسیها، باز خوردهایی را نیز در این خصوص مهیا نموده بودند.
اهداف مطالعه و عناوین بررسی Study Objectives and Survey Topics
ما به این بررسی به عنوان یك فرآیند جمعآوری اطلاعات تحقیقاتی كه در ایجاد یك تصویر اولیه از برنامههای محصولات جنگلی غیر الواری سرویس جنگلی در كشور كمك میكند، مینگریم. ما از پاسخ دهندگان میخواهیم تا اطلاعاتی از جنبههای مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری زیر را فراهم كنند:
-
گونههای اصلی محصولات برداشت شده.
-
انواع مكانیسمهای مورد استفاده برای دسترسی به دستهبندیهای متفاوت محصولات جنگلی غیر الواری .
-
وجود دلبستگیها و مسایل مرتبط با محصولات جنگلی غیر الواری در برنامهریزی كلیدی و مستندات و تصمیمگیریهای مربوطه
-
وجود مدیران برنامه محصولات جنگلی غیر الواری و اجرای موارد قانونی آن.
-
وجود نظارت و ثبت و مستند سازی محصولات جنگلی غیر الواری .
-
وجود سیستمی برای پیگیری تاثیرات مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری بر روی تنوع زیستی.
-
آشنا شدن مدیران با استراتژی محصولات جنگلی غیر الواری ملی سرویس جنگلی USDA.
-
آشنا شدن مدیران با سه منبع اطلاعاتی كه از طریق همكاری بین سرویس جنگلی USDA و موسسهای برای گسترش برداشت تجاری محصولات جنگلی غیر الواری در زمینهای جنگلی ملی بدست آمده است.
-
موانع و فرصتهای پیش رو برای شامل نمودن برداشت كنندگان در برنامههای محصولات جنگلی غیر الواری و نظارت بر این موارد
-
موانع پیشرفت برداشت تجاری محصولات جنگلی غیر الواری در سرزمینهای جنگلی.
واحدهای تحلیلی Units of Analysis
انتخاب واحدهای اداری اختصاص داده شده به بررسی و تحلیل كار پیچیده و در برگیرنده تبادلات دشواری بود. ماموران اجرای قوانین جنگلهای ملی دو انتخاب منطقی برای بخشهای تحلیلی انجام دادند. ما چمنزارهای ملی یا مناطق بازسازی شده مستقل ملی، بعلت پیچیده شدن نتیجهگیریها و همچنین بودجه و زمان محدود، در این برنامه مد نظر قرار ندادهایم.
ماموران اجرای قوانین جنگلی، بعنوان بخشی از واحد جنگلهای ملی بوده و بنابراین به راهنماییهای ناحیهای و جنگلی وابستهاند. به هر حال از نظر تاریخی ماموران ناحیهای و كارمندان آنها از استقلال داخلی نسبت به ناظران جنگلی و ادارات ناحیهای در تصمیمگیریهای روزانه خود برخوردار میباشند. سرویس جنگلی تمایل دارد كه خطوط راهنمای سیاسی و مدیریتی گستردهای را در سطوح ملی، ناحیهای و جنگلی ایجاد كند.
میزان پاسخها Response Rates
ما 218 مورد پاسخ را از 531 ماموران جنگلی دریافت نمودیم كه بر این اساس میزان پاسخ ناحیهای 41% بود. این نواحی در بین 81 جنگلی ملی توزیع شدهاند. به علاوه، كاركنانی از سه اداره، ناظران جنگلهای ملی، تفكیك ناحیهای را در پاسخهایشان حایز نكردهاند. پاسخهایی از این سه جنگل ملی كه پاسخهای ناحیهای داشتیم، 84 جنگل ملی یا 77% از جنگلهای ملی در این بررسی همكاری كردند. میزان پاسخ منطقهای برای جنگلهای ملی در جدول (2) توصیف شده است. منابع مالی محدود این اجازه را به ما نمیدهند كه نواحی بدون پاسخ در یك بررسی ساده را برای تعیین چگونگی جداسازی برنامههای آنها از نواحی پاسخگو، اداره كنیم. نتیجهگیریهای ما فقط در مورد نواحی و جنگلهایی بكار میرود كه به بررسی پاسخ خود را ارائه دادهاند و نمیتواند به همه نواحی یا جنگلها در سیستم جنگلی ملی تعمیم داده شود. در بخش زیر، ما تفكیك ناحیهای را برای تعدادی از پاسخهای مورد بررسی فراهم كردهایم. به هر حال از آنجا كه ما از یك نمونه تصادفی برای جمعآوری دادهها استفاده نكردیم، تعیین تفاوتها بین جنگلهای ملی در مناطق مختلف از نظر منطقهای ممكن نبوده و یا آنكه تنها بعنوان نتیجه گوناگونی تصادفی در محدوده اندازه نمونههای كوچك مد نظر میباشد.
پردازش و تحلیل دادهها Data Processing and Analysis
ما تجزیه نتایج بررسی را از طریق وارد كردن پاسخها به یك صفحه گسترده آغاز كردیم. ما اطلاعات را از هر پرسشنامه به طور مستقیم به صفحه گسترده كپی كردیم كه شامل پاسخهای متنی كامل به سوالات تشریحی است. با توجه به مقدار و طول برخی از این پاسخها سیستم كدگذاری را برای در دست گرفتن پاسخهای متنی توسعه بخشیدیم. لیست كدها توسط كدگذاری مستقل از طریق دو فرد محقق انجام شد كه آنها تفاوتهای مورد به مورد را برای ایجاد یك لیست اصلی منطبق ارائه كرده و سپس پرسشنامههای باقیمانده را به كمك لیست اصلی كدگذاری كردند.
محدودیتهای مطالعه Limitations of the Study
برنارد(2002) متذكر میشود كه پرسشنامههای آزاد انحرافات و تبعیضهای فردی مصاحبهكننده را كاهش میدهد زیرا همه پاسخ دهندگان ، به سوال یكسانی جواب میدهند. به هر حال در یك بررسی آزاد، طراحان كنترلی بر چگونگی تغییر سوالات ندارند و برای شفافسازی سوالات در دسترس نمیباشند. در نتیجه، یافتهها رت میبایست با احتیاز مورد بحث قرار داد. به هر حال، همكاری، واژه گستردهای است كه تعاملات آژانس برداشتكننده را میبایست در بر داشته باشد و از مذاكرات اتفاقی و ناچیز بین مدیران برنامه محصولات جنگلی غیر الواری و مردم جویای مجوزهای برداشت محصولات جنگلی غیر الواری گرفته تا نظارت و مستندسازی امور بطور مشاركتی و پیچیده در گونههای محصولات جنگلی غیر الواری تدواوم مییابد. یافتههای این بررسی تنها یك شمای كلی از آنچه در برنامههای محصولات جنگلی غیر الواری در جنگلهای ملی گزارش شده است را در بر دارد. سایر روشهای تحقیقی، مطالعات محدود جغرافیایی یا بررسیهای ساده تصادفی طبقهبندی شده، پیچیدگیهای این بررسی را مشخص میسازد.
محصولات و گونههای محصولات جنگلی غیر الواری
NTFP Products or Species
طی دو دهه اخیر، دانشمندان تعدادی از مطالعات را درباره برداشت و مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری در ایالاتمتحده منتشر كردهاند. به هر حال، بسیاری از مطالعات مناطق جغرافیایی كوچك مثل بخشهایی از ایالات ( دنیلسون و گیلبرت 2002، ایمری 1998، فیشر 2002، هانسیس 1998، لاندون 2002، لاو و همكارانش 1998، مكلین 2000، ویگاند 1997) یا یك یا دو منطقه جغرافیایی (چمبرلین و همكارانش 2002، هاسفرد و همكارانش 1997، اسكلوزر و بلاننر 1995، اسكلرودر 2002) را در بر میگیرد.
اداره و اجرای برنامه محصولات جنگلی غیر الواری
NTFP Program Administration and Enforcement
یك موضوع مهم در مقاله محصولات جنگلی غیر الواری، فقدان ظرفیت سرویس جنگلی برای اداره برنامههای محصولات جنگلی غیر الواری و اجرای منظم كنترل روالهای برداشت و فعالیتهای خرید محصولات جنگلی غیر الواری است (آندرسن و همكارانش 2000، چیمبرلین و همكارانش 2002، جانز و همكارانش 2004، لینچ و مكلین 2000، پاركس و اسمیت 1997، ریچارد و گریس 1996، رابینز 1999). تحقیق ما طی دهه 1990 روی برنامههای محصولات جنگلی غیر الواری سرویس جنگلی در منطقه 6(واشنگتن یا ارگن) نشان میدهد كه نواحی از لحاظ پرسنل اختصاص داده شده به مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری از هم متفاوت میشوند.
اجرای قانون و هماهنگكننده محصولات جنگلی غیر الواری
NTFP Coordination and Law Enforcement
پاسخ دهندگان از 66% از نواحی گزارش شده اظهار داشتند كه ناحیه آنها دارای یك هماهنگكننده محصولات جنگلی غیر الواری میباشد(شكل 3). همانطور كه در شكل 3 نشان داده شده است نواحی اساسا برحسب درصد هماهنگكنندههای موجود با هم متفاوتند. ناحیه 2(كوههای راكی)، ناحیه 5(جنوبغربی پاسفیك) و ناحیه 9(شرقی) درصد كمی از هماهنگكنندههای محصولات جنگلی غیر الواری را دارا هستند؛ ناحیه 1(شمالی)، ناحیه 6(شمالغربی پاسفیك) ناحیه 10(آلاسكا) بالاترین درصد هماهنگكنندههای محصولات جنگلی غیر الواری را دارند.
مجوزهای تغییرات محصولات جنگلی غیر الواری
NTFP Permitting Changes
پاسخ دهندگان از 50% از نواحی، دارای افزایشی در تعداد مجوزهای صادر شده میباشند، در صورتیكه پاسخگویان 46% از نواحی، كاهش را متذكر میشوند(شكل 5). پاسخ دهندگان ی باقیمانده نیز بیان میكنند كه فعالیت مجوز آنها پایدار مانده یا تغییراتی در آن روی نداده است.
محصولات جنگلی غیر الواری در برنامهریزی مدیریت منابع
NTFPs in Resource Management Planning
سرویسهای جنگلی تحت قانونهای متفاوتی مثل NFMA , NEPA ، برای شامل شدن در مباحثههای محصولات جنگلی غیر الواری اسناد برنامه جنگلی، مشخص شدهاند. این اسناد شامل موارد زیر است: برنامههای جنگلی(كه به برنامههای مدیریت منابع و زمینها بر میگردد)، بیانیههای موثر محیطی، ارزیابیهای محیطی و گروهی از اسناد برنامههای دارای مقیاس بزرگ و كوچك مانند تحلیل آبریزگاهها، بیاینههای موثر اجتماعی، آنالیز چشماندازهها و بیانیههای بیولوژیكی. ما تعداد زیادی از سوالات این بررسی را در خصوص شامل نمودن محصولات جنگلی غیر الواری در اسناد برنامهای مشخص و در پرسشنامه گنجاندهایم. همچنین سوالی را در خصوص وجود اسناد محصولات جنگلی غیر الواری نیز مطرح كردیم.
مشاركت محصولات جنگلی غیر الواری در فرآیندهای برنامه جنگلی
Incorporation of NTFPs in Forest Planning Processes
برنامههای جنگلی اسناد كلیدی را برای راهنمایی تصمیمات مدیریتی در مورد جنگلهای ملی تشكیل میدهد. پاسخ دهندگان در 87% از جنگلهای ملی گزارش شده مشخص میكنند كه برنامههای جنگلی آنها شامل بحث محصولات جنگلی غیر الواری است(شكل 6). پاسخ دهندگان در 67% از جنگلهای ملی گزارش شده بیان میكنند كه جنگلهای تحت پوشش آنها در بردارنده ارزیابیهای محیطی (EA) در مورد محصولات جنگلی غیر الواری میباشند. در حالیكه، پاسخ دهندگان تنها در 39% از جنگلهای ملی گزارش شده بیان میكنند كه جنگلهای آنها در بردارنده و تحت شمول بیانیههای تاثیر محیطی در خصوص محصولات جنگلی غیر الواری میباشند.
اسناد برنامهریزی محصولات جنگلی غیر الواری
NTFP Planning Documents
پاسخ دهندگان در 42% از جنگلهای ملی گزارش شده اظهار میكنند كه جنگل یا ناحیه آنها اسناد برنامهریزی به ویژه روی محصولات جنگلی غیر الواری را فراهم كرده است. این افراد طیف گستردهای از اسناد برنامهای محصولات جنگلی غیر الواری، از ارزیابیهای بیولوژیكی و محیطی مناطق خاص گرفته تا برنامههای نظارت و سیاستهای محصولات جنگلی غیر الواری گسترده شده در جنگل، را لیست كردهاند(جدول 7).
منشاء دانش مدیران جنگلی درباره محصولات جنگلی غیر الواری
Forest Managers’ Sources of Knowledge About NTFPs
سوالات ما میزان آشنایی مدیران منابع با منابع اصلاعاتی محصولات جنگلی غیر الواری انتخاب شده را در بر میگرفت. همچنین ما از پاسخ دهندگان خواستیم تا اطلاعاتی درباره امور نظارت و مستند سازی محصولات جنگلی غیر الواری در جنگلهایشان به همراه این كه برداشتكنندگان برای مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری مشاركت میكنند یا میتوانند مشاركت داشته باشند، را فراهم كنند.
آشنایی مدیران با منابع انتخاب شده در مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری
Managers’Familiarity With Selected Resources on NTFP Management and Policy
طی اواخر دهه 1990 و اویل دهه 2000، سرویس جنگلی و موسسه فرهنگ و اكولوژی، در توسعه دو مقاله متنی و یك وبسایت در مدیریت محصولات جنگلی غیر الواری همكاری كردهاند.
دانشی از امور نظارت و مستندسازی محصولات جنگلی غیر الواری
Knowledge From NTFP Inventory and Monitoring Efforts
نظارت و مستندسازی مكانیسمهای مهمی هستند كه به وسیله آن مدیران و سیاستگذاران منابع طبیعی میتوانند به طور بالقوه اطلاعاتی راجع به وضعیت گونههای محصولات جنگلی غیر الواری بدست آورند. مستندسازی فرآیندی است برای تعیین كیفیت یك یا چندگونه در یك منطقه، در صورتیكه نظارت فرآیند مشاهده در خلال زمان برای تشخیص تغییرات است(كرنز و همكارانش 238 : b 2002). نظارت برای تشخیص این امر انجام میشود كه آیا فعالیت مدیریتی نیاز به تغییر دارد یا خیر و به طور نمونه امور نظارت حول اندازهگیری شاخصهای كلیدی مربوط به معیارهای تغییر مدیریت متمركز میشود.
نظارت بر تأثیرات اكولوژیكی در مدیریت نامنظم محصولات جنگلی غیر الواری
Monitoring of Ecological Impacts of Nonregulatory NTFP Management
ما در بررسی خود سوال مرتبط با مطالعات انجام شده سال2003 را گنجانده تا به مدیران جنگلی در ارزیابی تاثیر برداشت محصولات جنگلی غیر الواری بر روی تنوع زیستی كمك نمائیم. ما از پاسخ دهندگان سؤال كردیم كه آیا جنگل یا ناحیه آنها نظارت اكولوژیكی، برای مشخص كردن اثرات فعالیتهای مدیریتی محصولات جنگلی غیر الواری بر تنوع زیستی، را بكار بردهاند (مثل نظارت بر مجوزها و موارد دیگر). نتایج نشان میدهد كه نظارت اكولوژی در حداقل 53 درصد از جنگلهای ملی گزارش شده، انجام میگیرد (شكل13). الگوهای بین منطقهای برای تأثیرات اكولوژیكی نظارت بر فعالیتهای مدیریتی محصولات جنگلی غیر الواری ، الگویی مشابه با نظارت و مستند سازی محصولات جنگلی غیر الواری را دنبال میكند (شكل13).
جنبههای مدیریت جهت مشمولیت برداشت كنندگان برای نظارت و مستند سازی
Manager Perspectives on Involving Harvesters in Inventory and Monitoring
این بررسی به عنوان بخشی از یك پروژه بزرگ امكان توسعه مشاركتی برنامههای نظارت و مستند سازی محصولات جنگلی غیر الواری چند- سهمی را مورد بررسی قرار میدهد. ما از پاسخ دهندگان خواستیم كه جنبههایی را تأمین كنند كه آیا برداشت كنندگان میتوانند در نظارت و مستند سازی محصولات جنگلی غیر الواری در جنگلهایشان مشاركت كنند یا خیر. همانطور كه شكل 17 مشخص میكند، پاسخ دهندگان در اكثر جنگلهای ملی گزارش شده بیان میكنند كه برداشت كنندگان میتوانند در مستند سازی (58 درصد) و نظارت (54درصد) مشاركت كنند.
استفاده آژانس از دانش برداشت كنندگان و مشاركت با آنها
Agency Use of Harvester Knowledge and Collaboration With Harvesters
مطالعات مربوط به قوم شناسی برداشت كنندگان محصولات جنگلی غیر الواری معاصر نشان میدهد كه بسیاری از برداشتكنندگان در زمینه ویژگیهای اكولوژیكی منابعی كه برداشت كردهاند و شرایط اكولوژیكی مناطق برداشت شده با اطلاع هستند. این مطالعات به خوبی سایرین ثابت میكند كه مدیران جنگلی اهمیت شامل نمودن برداشت كنندگان در برنامه و مدیریت جنگلی را در نظر نمیگیرند.
…
محصولات جنگلی غیرالواری مدیریت جنگلهای ملی