مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۷
کد مقاله
AGR07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم و انواع دیگر
نام انگلیسی
Diseases of Cauliflower, Cabbage and Others
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
آفات، گل کلم، کلم
کلمات کلیدی به انگلیسی
Diseases , Cauliflower, Cabbage
کشور

 

آفات محصولات نباتی

گل کلم، کلم و انواع دیگر
انواع گیاه کلم شامل کلم، گل کلم، کلم سیاه یا کلم ایتالیایی، کلم بروکسل یا فندقی، کلم قمری ، کلم پیچ و کلم برگ می‌باشد. کلیه انواع ذکر شده کلم از نوع کلم برگدار وحشی اروپا مشتق می‌شود. آنها به آسانی با هم و با کلم پیوند می‌خورند.
از نظر علم گیاه شناسی چیزی که برگ تربچه می‌باشد از آنها بدست می‌آید که معمولا پیوندی با انواع خانواده کلم ندارد. ولی با این وجود، در صورت بروز این پیوند نتیجه آن معمولا هیبرید‌ بی‌حاصل یا پیوند عقیم با حالت رشد کنندگی انبوه خواهد بود.
شلغم و شلغم روغنی یا زرد از جمله دو نوع دیگر از گیاهان این گروه بشمار می‌آیند. آنها بواسطه پیوند با هم مشهور می‌باشند. پیوندهای آنها نیز معمولا استریل یا عقیم هستند.
کلیه این گونه‌ها به خانواده‌ای از گیاهان تعلق دارند که بنام گیاه چلیپایی‌خوانده می‌شود، که شامل کلم چینی ، شاهی آبی، گیاه شلغم روغنی ، خردل وحشی و قابل کشت و علفهای هرز بیشمار نظیر شیردپرس  و پنی‌کرس می‌باشند.
برخی از ۶۰ آفات موجود ممکن است بر روی یک یا چند نمونه از گونه‌های گیاهان چلیپایی اثر گذارد. از جمله مخربترین این آفات می‌توان از بیماری پوسیدگی گیاهی زرد یا سیاه ، بلک‌لگ (نوعی بیماری قارچی که باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود) و پوسیدگی خشک ، کلابروت (آفت گیاهان خانواده کلم)و موزائیک ،mosaic ، (نوعی ویروس گیاهی) نام برد.

 

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

بیماری پوسیدگی گیاهی زرد
بیماری پوسیدگی گیاهی زرد یا بیماری زردی یکی از مخربترین آفات گیاهی ناحیه کورن‌بلت (ناحیه‌ای در میانه غربی آمریکا که برای کشت غلات مناسب است) می‌باشد که بسوی شمال تا مرکز ایالت ویسکونزین و شمال غرب نیویورک گسترش یافته است. این بیماری اهمیت و نفوذ چندانی بر روی محصولات اواسط زمستان در جنوب نداشته ولی در عین حال می‌تواند بر روی بذرهای کلم پائیزه و آندسته از محصولی که در اواخر بهار رشد می‌کند تاثیر مخربی را داشته باشد.
این بیماری بر روی گیاهان جوان در محل رشد و نمو آنها و یا پس از پیوند ظاهر شده و شکل ظاهری آن همانند برگ پژمرده و بیجان به رنگ سبز متمایل به زرد می‌باشد. معمولا حالت زرد رنگی در یک طرف برگ بیش از طرف دیگر آن است و بر روی آن می‌توان وقوع پیچ و تابهایی را مشاهده نمود. برگهای پایین‌تر زودتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. به هنگامی که این بیماری رشد خود را بسوی قسمت بالایی گیاه آغاز می‌کند، برگها قهوه‌ای و شکننده شده و زودهنگام می‌ریزند. همچنین آوندها و ساقه گیاه نیز قهوه‌ای می‌گردند. گیاهانی که بشدت در معرض حمله این بیماری قرار گرفته‌اند زودتر از بقیه از بین می‌روند. در صورتی که گونه‌های گیاهی مستعد به بیماری در خاکی که مورد هجوم این عارضه قرار گرفته وجود داشته باشند، احتمال تخریب کل مزارع آلوده شده وجود دارد. بیماری زردی مخصوصا در خصوص کلم حاد و شدید خواهد بود، چرا که محصولی است که معمولا در شرایط آب و هوایی متناسب برای این بیماری رشد می‌کند. در عین حال، این نوع از بیماری در دیگر محصولات مستعدی که معمولا در نواحی سردتر رشد می‌کنند چندان شایع نمی‌باشد.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

آفت پوسیدگی گیاهی سیاه
بیماری سیاه که در ظاهر بسیار شبیه به بیماری زردی می‌باشد، حوالی سال ۱۸۹۰ شناخته شد. این آفت بر روی محصولات مشابهی که  بیماری زردی می‌تواند آنها را آلوده کند روی می‌دهد. این آفت همچنین گونه‌های دیگری از قبیل شلغم، شلغم روغنی، تربچه‌جات، کلم چینی، گیاه شلغم روغنی، و دیگر گیاهان برگدار چلیپایی را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد. محل وقوع این بیماری در حقیقت جایی است که این نوع محصولات در آمریکا کاشته می‌شوند، بجز نواحی ساحل پاسیفیک که در آن نواحی، محصولات در فصل خشک بعمل می‌آیند. در این نواحی علت وقوع این بیماری که معمولا در منافذ آب برگها به وقوع می‌‌پیوندد مشخص نمی‌باشد. این ارگانیسم در کلیه قسمتهای گیاه به وسیله آوندهای آبی گسترش می‌یابد. معروف است که  این ارگانیسم از طریق سیستم ریشه و از طریق زخمهایی که بر روی بدنه گیاهان به واسطه حشرات ایجاد می‌شود نیز نفوذ می‌کند.
در این بیماری موارد آفت‌زدگی گناره برگ به وجود آمده و سپس بافت آن قهوه‌ای شده و می‌میرد. این ضایعه معمولا به صورت شکل-V  به سمت رگه‌های برگ امتداد می‌یابد. رگه‌های کناری برگ در ناحیه ضایعه بوجود آمده سیاه می‌شوند. با پیشرفت این ارگانیسم رگه‌های معیوب باعث تغییر رنگ برگ، ساقه و سرهای کلم به سیاه شده و نهایتا ریشه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. با تشکیل کناره‌های زرد رنگ بر روی برگها است که موجبات تبدیل آنها به رنگ قهوه‌ای فراهم آمده و نهایتا سبب افتادن برگها می‌شود. این بیماری کاملا شبیه به بیماری زردی بوده و معمولا در خصوص کلم و دیگر گیاهان مستعد مربوطه، با بیماری زردی اشتباه گرفته می‌شود.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

آفات ویروسی ـ سیب زمینی
بیماریهای ویروسی سیب زمینی در کلیه کشورها گزارش شده است. از انواع بسیار شایع آن لیف‌رول (نوعی بیماری شایع سیب زمینی که از طریق شته انتقال داده شده و باعث می‌گردد تا برگها بصورت حلقوی درآیند) و موزائیک نهفته را می‌توان نام برد.
طبیعت و علت این بیماری ویروسی برای بیش از ۱۰۰ سال است که تحت مطالعه قرار داشته است.  بسیاری از محققین اکنون آن را بعنوان بخش قابل فیلترینگ دانسته که در سلولهای زنده تکثیر می‌شوند.
بیماریهای ویروسی سیب زمینی را می‌توان به بیماریهای موزائیک و زردی تقسیم نمود.تشخیص خصیصه‌های گروه موزائیک معمولا بواسطه لکه‌ها و یا رگه‌های آن و همچنین بواسطه توانایی انتقال در عصاره گیاه می‌باشد.گروه موزائیک شامل چندین ویروس می‌باشند که برخی از آنها دارای صفات موروثی زیادی بوده یا دارای نژادی می‌باشند که در مبحث شناخت بیماریها متفاوت هستند. گروه زرد شامل ویروسهایی هستند که سبب بروز بیماریهای لیف ورل، ویچز‌بروم یا جاروی‌جادوگر (رشد غیر طبیعی جوانه‌ها یا شاخه‌های یک درخت یا گیاه بواسطه بیماری انگلی) و زردی گل مینا (استر‌یلو) می‌شوند.
همانند بیشترین بیماریهای قارچی، بیماریهای ویروسی سیب زمینی بوسیله نامهای معمولی مشخص شده که در بردارنده واکنش آن گیاه در برابر ویروس می‌باشد. واکنشها یا علایم از عواملی چون دما، عامل میزبان، صفات موروثی و نژاد ویروس تاثیر می‌پذیرند. بیماری خالدار یا رده‌دار شدن در حالتی که دما زیاد باشد وجود نخواهد داشت بیماری پیچش برگها برعکس این موضوع نیاز به دمای نسبتا بالا دارد برخی از عوامل مختلف باعث تشدید تاثیرات ویروس می‌شوند. در حالی که عوامل دیگر ممکن است تنها به عنوان حاملان بدون علامت ویروس عمل نمایند. یک نژاد از ویروسها ممکن است باعث واکنشهایی در گونه‌های یکسانی از گیاهان شوند در حالیکه نژادهای دیگر ویروس می‌توانند تاثیرات دیگری بر آن گونه داشته باشند. اغلب ویروسهای سیب زمینی به وسیله حشرات مکنده ( نظیر شته و جیرجیرک ) منتقل می‌شوند ولی برخی دیگر از ویروسها به وسیله حشرات جونده انتقال می یابند. برخی دیگر از ویروسها به وسیله تماس گیاه آلوده با گیاه سالم انتقال می‌یابند. از جمله دیگر روشهای انتقال می‌توان از عوامل مکانیکی نظیر چاقوی برش سیب زمینی و ماشین آلات کشت نام برد.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

چند مورد از بیماریهای موزائیک
با وجود آنکه بسیاری از بیماریهای موزائیک ناشی از ویروسهای مختلفی می باشند که بر روی سیب زمینی تاثیر می گذارند، من تنها به سه دسته از بیماریهای مخفی موزائیک ، ویروس A و موزائیک اتصال آوندی یا وریدی ، که در بسیاری از مناطق تحت کشت سیب زمینی بروز می کند ، اشاره خواهم داشت.
بیماریهای مخفی یا کمون ، که به وسیله ویروس X ناشی می‌شود، از جمله بیماریهایی هستند که نشانه‌های بیماری را بر روی سسیب زمینی بر جای نمی‌گذارند. تنها نشانه‌های ویروس موزائیکی کمون ویروس X ، ویروس acronecrosis، ویروسهای موزائیک ساده، ویروس ۱۶ سیب زمینی،  ویروس۱ تاجریزی و Annulus-dubius  می‌‌باشند.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

ویروس نوع A
ویروس نوع A منجر به ایجاد برگهایی با علائم خاص خود نظیر رنگ سبز روشن و برجستگی برگ می‌شود. این علائم مانند علائم ویروس نوع X بوده که عارضه بیماری موزائیک کمون را به وجود می آوردند. علائم این بیماری در دمای سرد بیشتر از دمای گرم بروز می نماید. برخی از علائم این بیماری تنها با رنگ سبز روشن در برگ عارض شده در حالیکه برخی دیگر دارای علائم شدیدتر و نقاط عاری از حیات بر روی برگ می باشند.
با وجود آنکه تنباکو ودیگر گونه‌های تاجریزه مستعد ویروس A می‌باشند، علائم آن آنچنان شبیه ویروس X می‌باشد که تشخیص را با مشکل مواجه می کند.
ویروس نوع A بوسیله شته‌ها انتقال می‌یابد.همچنین این ویروس از طریق شیره گیاهان نیز قابل انتقال است. انتقال این ویروس از طریق مکانیکی بسیار آسانتر از ویروس X می‌باشد. ویروس A به ظاهر شامل چندین گونه می‌باشد، که براساس میزان واکنشهایی که بر روی گیاهان میزبان خود ایجاد می کنند متمایز می‌گردند.
بیماری موزائیک اتصال آوندی
بیماری موزائیک اتصال آوندی که بوسیله ویروس Y بوجود می‌آید، از طریق چین‌خوردگی یا چروکیدگی سطح برگ  و همچنین شفافیت آوندها در مراحل اولیه و لکه های نکروزی و رگه رگه شدن و نهایتا افتادن برگ در مراحل بعدی تشخیص داده می‌شود. علائم این بیماری در گونه‌های مختلف متفاوت می‌باشد و از یک چین خوردگی ساده تا چروکیدگی و تاخوردگی نکروز شدید متغیر می‌باشد. علائم ویروسهای موزائیک اتصال آوندی شامل ویروس سیب زمینی Y ، تاجریزی ویروس۲، و مرمور اپسیلن می باشند.
بیماری موزائیک اتصال آوندی در نواحی برجسته زیر کشت سیب زمینی در هر کشور می‌تواند بروز نماید. در برخی از نواحی میزان آلودگی در صد بالایی را به خود اختصاص می دهد.
میزبانهای مستعد این ویروس در کنار سیب زمینی عبارتند از: گوجه فرنگی، تاجریزه سیاه، سیکران، تاجریزه چوبی، گل اطلسی، سولانوم نادیفلوروم، دتورااینوکسیا و تنباکو.
بیماری لیف‌رول (بیماری حلقوی شدن برگها بواسطه شته)
این بیماری با پیچش یا حلقوی شدن برگها به سمت بالا شناسایی می‌شود که در ابتدا برگهای پایین را شامل شده و نهایتا کل گیاه را در برمی‌گیرد. گیاه آلوده دارای بافت چرم مانند بوده و رنگ برگهای آن به سبز روشن، مخصوصا در برگهای بالا، تبدیل می‌شود. پدیده تغییر رنگ در بیشتر مواقع حتی قبل از پیچش برگها روی می‌دهد. در گونه‌های تغییر رنگ داده شده، رنگ ملایم ممکن است طیف رنگهای قرمز را نیز بگیرد. این گیاهان به سختی دارای ارتفاعی به میزان نصف گیاهان سالم می‌باشند. قسمتهای مربوط به ریشه نیز کوچکتر و کمتر بوده و در برخی از گونه‌ها کم‌رنگ هستند که به نام نکروز شبکه‌ای خوانده می‌شود. این عارضه بواسطه آلودگی فصلی، بوسیله ویروس حلقوی برگها، ایجاد می‌شود.
بیماری لیف‌رول در بسیاری از کشورها در نواحی زیر کشت سیب‌زمینی دیده می‌شود. در برخی از نواحی کلیه سیب‌زمینی‌ها به گونه‌ای آلوده می‌شوند که کشاورزان آن ناحیه اطلاعی از آلودگی به دست نمی‌آورند. آنها تصور می‌کنند که علائم لیف‌رول همان خصیصه‌های محصولات سالم می‌باشد.
علائم ویروس لیف‌رول شامل ویروس نکروز لیفی، ویروس لیف‌رول سیب‌زمینی، ویروس ۱ سیب‌زمینی، تاجریزی ویروس ۱۴ و کوریوم سولانی می‌باشد. بظاهر ویروس لیف‌رول شامل بیش از یک گونه می‌باشد. از جمله دیگر میزبانها عبارتند از: گوجه فرنگی ، تاتوره، تاجریزی چوبی، تاجریزی سیاه، و کاکنج.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

کنترل ویروس سیب‌زمینی
کنترل بیماریهای ویروسی سیب زمینی شامل استفاده از طرحهای ایزوله‌سازی بذرها، مزارع و همچنین استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم می‌باشد.
از آنجائیکه حشرات باعث انتقال بیماری می‌شوند، کاشتن گیاهان سالم در کنار مزارع سیب‌زمینی که باعث پرورش بیماریها می‌شوند بی‌فایده خواهد بود. سیب‌زمینی‌ سالم را می‌بایست در مزارعی پرورش داد که توسط درختان احاطه شده و با دیگر مزارع سیب‌زمینی نیز فاصله داشته باشند. جهت داشتن یک مزرعه ایزوله می‌بایست از سالمترین نوع بذر استفاده نمود و می‌بایست کاشتن را درست در زمانی آغاز نمود که خاک قابلیت کشت و زرع را داشته باشد. کاشت پیازچه‌ها در زمانهای پیایی در ظروف مخصوص خود، تشخیص و حذف گیاهان مبتلا را تسهیل می‌بخشد. بازدیدهای هفتگی، می‌بایست به هنگامی که گیاه به بلندی ۶ اینچ رسید، به منظور تشخیص و حذف گیاه آلوده آغاز گردد. این بازدیدها می‌تواند کمکی جهت کنترل آفت مذکور باشد.
تعداد گیاهان
تعداد گیاهانی که دچار این بیماری می‌شوند با گذشت فصل افزایش می‌یابند. بنابر این برخی از پرورش دهندگان برداشت زودرس محصول را ترجیح می‌دهند. این به معنای برداشت سیب‌زمینی‌های بذری در حدود ۱۰ هفته بعد از کاشت می‌باشد. موثرترین روش، که روش پرزحمتی نیز می‌باشد، کشیدن سطوح بالایی می‌باشد بگونه‌ای که پیازچه‌ها را بتوان بعدا در شرایط مطلوبتر نگهداری برداشت نمود. از بین بردن سطوح بالایی توسط علف‌کشها معمولا باعث از بین رفتن کل ساقه‌ای که تولید برگ می‌کند نشده و از اینرو باعث آلودگی شته و انتقال ویروس می‌گردد، جز‌ آنکه پیازچه‌ها چند روز پس از انجام این عمل برداشت شوند.

آفات محصولات نباتی گل کلم، کلم

 

گوناگونی سیب‌زمینی‌ها
از نظر مقاومت در برابر ویروس X سیب‌زمینی دارای انواع گوناگونی می‌باشد. در برخی از گونه‌ها در بیش از ۵۰ درصد از گیاهان  ویروس X بچشم می‌خورد. در شرایط همسان گونه‌های دیگر تنها کمتر از ۱۰ درصد در معرض این خطر قرار دارند. همچنین گونه‌های دیگری نیز وجود دارند که مصون از این بیماری می‌باشند. گونه‌ای که مصون از ویروس X است  در برابر کلیه گونه‌های این بیماری که تاکنون آزمایش شده مصونیت دارد. گونه‌های مصون در برابر ویروس X نه تنها در مقابل تماس و تلقیح شیره گیاه مصونیت دارند، بلکه در برابر آلودگی ساقه‌ها و پیوند پیازچه‌ها نیز مصون می‌باشند. پیوند نهالی که مستعد ویروس X  است با یک ساقه مصون شده از این ویروس بکار گرفته شده و در نتیجه باعث شکل‌گیری پیازچه‌های هوایی بر روی نهال مد نظر گردیده و بدینسان روشی را ارائه می‌نماید که بر اساس آن بتوان گونه‌های مصون در برابر ویروس X را مشخص و متمایز نمود.
هدف اولیه از مقاومت در برابر آفات دستیابی به آن دسته از گونه‌های پرورشی می‌باشد که تا حد ممکن در برابر بسیاری از بیماریهای اصلی سیب زمینی مصون بوده و دارای خصیصه‌های ایده‌آل دیگری همچون کیفیت، بازدهی و سازگاری محیطی باشند.c

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.