مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه متالورژی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده متالورژی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۳۵
کد مقاله
MTL035
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ریز ساختار و بافت آلیاژ منیزیم Mg- 3Al- 1Zn- 0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی
نام انگلیسی
Microstructure and texture of twin-roll cast Mg–۳Al–۱Zn–۰٫۲Mn magnesium alloy
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
آلیاژ منیزیم، ریخته‌گری نورد جفتی، ریزساختار، بافت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Magnesium alloy, Twin-roll casting, Microstructure Texture
مرجع به فارسی
شیمی و فیزیک مواد
کالج مهندسی علم مواد، دانشگاه چانگشا، چین
دپارتمان مهندسی، دانشگاه لیورپول، انگلستان؛ الزویر
مرجع به انگلیسی
Materials Chemistry and Physics
School of Materials Science & Engineering, Central South University, Changsha , China. b Department of Engineering, University of Liverpool, Liverpool  , UK; Elsevier
کشور
انگلستان – چین

 

ریز ساختار و بافت آلیاژ منیزیم  Mg- 3Al- 1Zn- 0.2Mn با ریخته­گری نورد جفتی

چکیده
ریخته­گری نورد جفتی(TRC) برای تولید صفحات آلیاژی  Mg-3AL-1Zn-0.2Mn بکار گرفته شده است. ریز ساختار این صفحات عمدتاّ شامل فاز اولیه  و فاز ثانویه Mg17(Al,Zn)12 می­باشد.  با انجماد جهت­دار یا منظم در طی فرآیند TRC، تغییر شکل ترجیحاً در نزدیکی سطح و در مجاورت مرز دانه­ها روی می­دهد. در هم پیچیدگی دیسلوکاسیون، جفت­ها و دانه­های تبلور مجدد یافته در صفحات TRC Mg- 3Al- 1Zn- 0.2Mn قابل مشاهده است. این صفحات بافت {۰۰۰۲} را در ناحیه زیر سطحی و بافت {۴ ۱۰}  را در مرکز نشان می­دهند.

کلمات کلیدی: آلیاژ منیزیم، ریخته‌گری نورد جفتی، ریزساختار، بافت

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

 

۱- مقدمه
ریخته­گری نورد جفتی (TRC)، بعلت مزیتهایی آن در مقایسه با ریخته­گری شمشی متداول، یک تکنولوژی اطمینان بخش برای تولید فلزات بشمار می‌آید. این فرآیند، دو رویه ریخته­گری و نورد گرم را به صورت یک عمل منفرد ترکیب می­کند: فلز ذوب شده به داخل شکاف بین دو غلتک در حال حرکت در داخل آب سرد، ریخته می­شود و پس از انجماد و تغییر شکل گرم مستقیماّ به صورت قطعه باریک، ورقه یا صفحه بیرون می­آید ]۶-۱[. این فرآیند دارای شکل تقریباّ شبکه­ای می­تواند انرژی را ذخیره کرده، هزینه را کاهش داده و کارایی را بهبود بخشد. TRC برای آلیاژهای Mg بسیار جالب است زیرا در مقایسه با دیگر آلیاژهای ساختاری معمول نظیر آلیاژهای Al و فولادها، استحکام و سختی بسیار عالی­ اما در عین حال کارپذیری یا قابلیت کار کمتری دارد. TRC به طور بالقوه، هزینه­های تولید را کاهش داده و بنابراین کاربردهای تجاری آلیاژهای Mg را افزایش می­دهد.
امروزه، آلیاژهای TRC Al به گستردگی بررسی شده و به صورت تجاری تولید گردیده‌اند ]۱۱-۷[. اما کار تحقیقاتی بر روی آلیاژهای TRC Mg به میزان بسیار کمتری گزارش شده است. بررسی­های اصلی در این موارد عبارتند از: بررسی عملی بودن فرآیند ریخته­گری نورد جفتی در آلیاژهای منیزیم ]۱[، تکامل ریز ساختار و خواص کششی آلیاژهای Mg-Zn-Mn-Al ]2و۳[، رفتار تغییر شکل آلیاژ TRC Mg-Zn-Mn-Cu-Zr ]4[ و اثر پارامترهای ریخته­گری بر روی تکامل ریز ساختار آلیاژ TRC AZ31 B ]5[.  در این تحقیقات، بافت­های آلیاژهای TRC Mg به طور تفصیلی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. علاوه ­بر این، ریز ساختار آلیاژ TRC Mg نیز به ترکیب آلیاژ و فرآیند تولید وابسته است. این مقاله ریز ساختار و بافت آلیاژ معمول TRC Mg  را بررسی می­کند.

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

 

۲- بخش تجربی
AZ31B (ترکیب اسمی Mg-3Al-1Zn-0.2Mn  به صورت درصد وزنی) که یکی ازگسترده­ترین آلیاژهای Mg نوردی می­باشد، در این تحقیق انتخاب شده است. صفحات TRC با ریخته­گری نورد جفتی برگردان در شرکت مس لویانگ چینالکو با مسئولیت محدود تهیه شده است. غلتکها قطر mm950 و طول mm1800 دارند. شکاف بین دو غلتک در mm6-5 تنظیم گردید. غلتک­ها قبل از ریخته­گری در دمای k473-423 تحت حرارت اولیه قرار گرفته و پودر کربن به عنوان روان کننده مورد استفاده قرار گرفت. مواد خام بر اساس ترکیب باهم مخلوط شده، در یک بوته ذوب گردیده و سپس به کاستر یا بارریز هدایت شدند. مواد مذاب توسط یک گاز محافظ (N2 با خلوص بالا و مقدار کمی SF6 ) محافظت شده تا از سوختن آلیاژهای مذاب جلوگیری شود، بعلاوه ماده مذاب قبل از ریخته­گری در دمای k983-953 نگهداری شد. سرعت ریخته­گری بین ۶۰۰ و mmmin-1 1200 تنظیم گردید. صفحات حاصله از ضخامت mm5/6 برخوردار بودند.

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

 

۳- نتایج و مباحث
شکل ۱ نمونه­ای از ریزنگارهای یا میکروگرافهای نوری صفحه نورد ، برش طولی و برش عرضی را نشان می­دهد. ساختار دندانه­ای بر روی صفحه نورد شده به صورت واضح نشان داده می­شود. ریزنگارها (شکل a1 وd) نشان دهنده آن هستند که ریزساختار آلیاژ TRC AZ31B عمدتاّ شامل فاز اولیه a-Mg  با فاز ثانویه (µm5-2) پخش شده در نواحی بین دندانه­ای و در امتداد مرز دانه­ها می‌باشد  ]۵ و ۱۳ [. اما در برش­های طولی و عرضی، ساختار دندانه­ای تقریباّ غیر قابل دید است و ساختار تغییر شکل به صورت آشکار ظاهر شده که می­توان آن را به اثر نورد کاری نسبت داد. بخش بلانک ورقه در امتداد جهت عادی صفحه نورد یافته توسط غلتکها فشرده شده و سپس ساختارهای دندانه­ای در برش­های طولی و عرضی به وسیله تغییر شکل پلاستیکی در طی فرآیند TRC از بین می‌روند. خصوصیات ریزساختار مختلف در سه صفحه معرف آن می‌باشد که صفحه TRC آنیزوتروپی (چندسویی) است و آنیزوتروپی، ناشی از فرآیند TRC پیچیده می­باشد که در شرکت با نتایج بافت آنالیز خواهد شد.

آلیاژ منیزیم Mg-3Al-1Zn-0.2Mn با ریخته گری نورد جفتی

 

۴- نتیجه ­گیری
در این مقاله نسبت به بررسی تکنولوژی TRC که برای ساخت صفحات AZ31B  به کار گرفته می‌شود و ریزساختار و بافت­ صفحات تولید شده اقدام شده است. ریزساختار عمدتاّ شامل فاز اولیه α-Mg و فاز ثانویه ۱۲(Zn وAl ) 17Mg پخش شده در نواحی بین دندانه­ای و در امتداد مرز دانه­ها می­باشد. در طیTRC، صفحه مربوطه متحمل تغییر شکل می­شود که چنین موردی ترجیحاّ در نزدیکی سطح و مجاور مرز دانه­ها روی می­دهد. درهم پیچیدگی نابجایی یا دیسلوکاسیون و جفت­ها در صفحات TRC AZ31B   قابل مشاهده می‌باشند. تبلور مجدد دینامیکی با کرنش‌ یا  تغییر شکل بزرگ در این نواحی بوجود خواهد آمد. صفحات TRC AZ31B  نشان دهنده بافت اصلی {۰۰۰۲} در ناحیه زیرسطحی و بافت {۱۰۱۴} در مرکز می‌باشند که ناشی از DS و تغییر شکل غیر یکنواخت در TRC خواهد بود.                

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.