مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۲
کد مقاله
CVL32
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد
نام انگلیسی
Investigation of multi-folded plate structures
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
ساختمان،  صفحه تاخورده / مولتی فولد
کلمات کلیدی به انگلیسی
multi-folded plate, structures
مرجع به فارسی
انستیتو مهندسی ساختمان
مرجع به انگلیسی
Proc. Instn civl. Eng
کشور
هندوستان

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد

آقای M.  Sas-Skowronski (مهندس ارشد، شورای گریتر لندن) نوشت اگر چه هدف، ارائه یک ایده جدید نبود، با این وجود، گزارش تهیه شده در مبحث غلبه بر مشکل شناخت ناکافی فواید خاص ارائه شده بوسیله این نوع از محاسبه مفید بوده و بنابر این او تمایل دارد که به مولفین برای ارائه درک کلی بهتری از ساختارهای صفحه تا شده (دال تا شده / پلیسه ای) تبریک بگوید. اگر چه در برخی نکات باید نظراتی داده شود.
  1. در خلال سالهای اخیر صفحات تاخورده بطور فزاینده ای مورد پسند قرار گرفته اند. استفاده از آنها در ساختمانهای گوناگون تا حد تصورات مهندسین پیش می رود. بنابراین قابل درک است که تئوری های طراحی صفحات تاخورده در دهه های اخیر گامهای بزرگی در مسیر سادگی و دقت برداشته است. از میزان متعدد رویکردهایی که تاکنون توسعه یافته اند، تعداد معدودی مورد تصدیق مهندسین قرار گرفته اند، و نویسنده گزارش «تئوری انحطاط» را در نظر گرفته بود که نیازمند دانش بیشتری در خصوص طرح بدنه / پوششی (shell) داشته است و این احتمال بسیار کم است که این تئوری بعنوان یک تئوری محبوب معروفیت یابد.
  2. شکل صفحات تاخورده ساختار سقف بخاطر هزینه پایین ساخت برای پوشش طویل، ظرفیت تحمل وزن های بالا، استحکام، و بخاطر ظاهر زیبایش بنحو گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. نمایه سقف صفحه تاخورده نقش مهمی روی اقتصاد و صرفه جویی در ساختمان دارد. اگر چه، پیکربندی و شکل آن باید تغییرات بسیاری برای انطباق با الزامات ساختمانی داشته باشد.
  3. هر تجزیه و تحلیل نشان می دهد که شکل چین دار برای بتون آرمه کردن معمولی مناسب نیست که علت آن بتن خیلی کمی است که در ناحیه نوک وجود دارد و خود موجب تنش های بالایی شده و از اینرو مقدار ملزومات تقویتی را بلاضروری افزایش می دهد. این مورد در درجه اول می تواند بخاطر نسبت کم عمق، عمق از نوک تا آبرو برای پوشش طویل و بخاطر فقدان مقدار کافی از بتن در نوک باشد. چندین راه چاره برای این شرایط مشخص شده است، یکی اینکه می توان ساختار را برای استفاده از کل ناحیه بتنی بعنوان یک قسمت یکنواخت پیش تنش نمود. از تنشهای کششی بخصوص در پایه ها می توان براحتی از طریق قرار دادن منظم کابل های پیش تنش شده بطور تمثیلی، به منظور مشخص نمودن محل نیروی برآیند بین نقاطی که بارهای فشاری از آن عبور می کنند، جلوگیری نمود.
  4. از آنجاییکه تعداد قابل توجهی از ساختمانهای صفحه ای ساخته شده امروزه پیش بینی شده اند، روش ارائه شده توسط این مولفین بطور قابل توجهی در صورت گستردگی و شمول مبحث تعیین تنش وارد شده، توسط نیروی پیش تنش، بهتر جلوه خواهد نمود. برخی از طراحان استفاده از تجزیه و تحلیل صفحه تاخورده را بعنوان یک راه حل تقریبی برای ساختارهایی با سقف نیمه شبکه ای توصیه کرده اند. نویسنده نه با آنها و نه با مولفین در استفاده از اینگونه تجزیه و تحلیل بعنوان یک راه تقریبی در تجزیه و تحلیلات صفحات تاخورده موافق می باشد. هر ساختمانی خصوصیات خود را داشته و از اینرو یک رویکرد منحصر بفرد، ساده و منطقی مناسب باید در نظر گرفته شود. تئوری کاربردی باید ساده باشد (در صورت امکان) و بعلاوه تصویر تحریف نشده ای از رفتارهای استاتیکی ساختار را عرضه نماید.

 

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد

 

  1. نویسنده بر این گمان بود که تجزیه و تحلیلات ریاضیاتی مکررا بعنوان ماهیت این تئوری ملاحظه می شود، اما اغلب اوقات فراموش می گردد که فرضیات اساسی هر تئوری پایه ای ترین و مهمترین عناصر آن تئوری هستند. برای راحتی مطالعه کنندگان، فرضی که تئوری روی آن پایه گذاری شده بود باید یادآوری و ذکر شده باشد. نویسنده فرض کرد که فرضیات مولفین معمولا شامل در تجزیه و تحلیلات صفحه تاخورده بوده است اما این موارد در گزارش ارائه نشده اند. مهمترین امر این بود که مواد ساختمانی یکنواخت و همسانگرد (بدون ترک خوردگی) بوده و یک رابطه تنش / کرنش خطی وجود داشته باشد. صفحات تاخورده ای که از بتون مسلح ساخته شده بودند یقینا برای این فرضیات رضایت بخش نبودند. یک تئوری باید بر اساس فرضیاتی باشد که خواص مواد مصرفی را نیز در نظر داشته باشد.
  2. با مطالعه این گزارش، نویسنده نتوانست این موضوع را درک کند که چرا مولفین اقدام به تجزیه و تحلیلات ریاضیاتی طولانی که بنظر دقیق نبودند نمودند. اکثر تست های آزمایشگاهی روی مدل های ساختمانی از جمع شدگی یا انقباظی، وارفتگی بتن و انبساط گرمایی چشم پوشی می کنند، پس بنابراین دانستن اینکه چقدر در کل انبساط و انقباض در کار خواهیم داشت دشوار است. صفحات تاخورده مثل لایه یا بدنه ها (shellها) از مقطع های نازکی با بتن پخش شده روی یک سطح بزرگ استفاده می کند. ظرفیت تحمل بار این مقطع ها بخاطر نازکی آنها وابسته به ثبات محلی و کلی آن مقطع می باشد.
  3. طرح صفحه تاخورده با موردی که در کد نوعی مرتبط با عمل به شیوه تجزیه و تحلیل مشخص شده بود، یعنی پیشگیری و احتیاط عمل در مورد بی ثباتی کمانش، کنترل های پیچشی و گرده ای، خمش مرکب مجاز، تنش های محوری و برشی، مغایرت داشت. ضریب های ایمنی تا حدی بالاتر از آنچه معمولا برای دیگر انواع ساختارها لازم است پیشنهاد شده بودند و روی اکثر صفحه های تاخورده بتنی یک ضریب ایمنی ۵/۳ تا ۵ مشخص شده بود. تغییرات در تنش ها که بواسطه جابجایی های هندسی رخ داده بودند را باید در طراحی شامل نمود. در مواردی که پهنای صفحه در مقایسه با طول باریک بود و شکستگی در سطح در لبه های اتصالی کوچک بود، کرنش ها در سطح صفحه ممکن است موجب جابجایی های محلی بزرگ، حمایت / پشتیبانی لبه ای کمتر و کمانش متعاقب در عضو شوند. در حالیکه ترک خوردگی در مقطع های عمیق کنگره دار ممکن است کمتر از تیرهای معمولی باریک باشد، تقویت و مستحکم سازی سبک برای تامین تلرانس های ظریف، بخصوص روی مقطع های شیب دار، دشوار تر است. در نقاط نگهداری مثل قطعات پشت بند و تقویتی، و تیرهای انتهایی باید توجه بخصوصی به طراحی صفحه شود. اگر چه مصالح ساختمانی بطور یکنواخت با بالا رفتن دما منبسط شدند، اما ساختمان ها دچار این وضعیت نگردیدند. یک ساختمان / ساختار جهت غلبه بر محدودیت یا بار وارده به تغییر شکل و کرنش گرایش دارد. معمولا، صفحات تاخورده با تنظیم نمودن تکان ها، تاب ها و خمش ها، قادر به تطبیق با تغییرات حجمی هستند. با این حال، این صفحات نازک در معرض تغییرات حجمی شدید و سریع بوده و مقطع ها بطور ثابت، در نقاطی که این حرکات بوسیله چارچوب ها یا تیرهای صلب ضخیم تر محدود شده بودند، دچار ترک خوردگی می شدند. در این نقطه فرضیات پایه ای بیش از این معتبر نبوده مگر اینکه در این نقاط محدود شده، دال در محل های اتصال مستحکم سازی شده باشد تا در مقابل ترک خوردن و انتشار آن مقاومت نماید.
  4. نادیده گرفتن تنش های عرضی و طولی منتج از مقاومت دال ها توسط خمش عرضی به جابجایی نسبی اتصالات بعنوان عملکرد رایج مطرح بوده است، و نویسنده بر این باور بود که مولفین آنها را نیز نادیده گرفته اند. اگر دو صفحه در زاویه ای که به مقدار قابل توجهی با °۱۸۰ متفاوت است تقاطع کنند، جابجایی اتصال معمولی نمی تواند بدون پیچش محسوسی روی یک یا هر دو صفحه در سطح خودشان رخ دهد. از آنجاییکه این پیچش مربوط به خمش صفحه بوده که شامل گستردگی این صفحات بعنوان تیرهای عمیق بین دیاگرام های انتهایی می باشد، جابجایی نسبی اتصالات یک مقطع برشی معمولا کوچک می باشد. نادیده گرفتن تنش های منتج شده از چرخش صفحه فقط در ساختارهایی با تناسبات خاص بی خطر بود: در بسیاری از ساختمان ها آن تنش ها می توانند با تنش های محاسبه شده از دیگر علت ها مساوی یا بالاتر باشند. در حالیکه آنها احتمالا فقط یک اثر کوچکی روی مقاومت نهایی یک ساختمانی که بطور مناسب مستحکم سازی شده است خواهند داشت، آنها ممکن است با وجود این منتج به ترک خوردن و پیچش تهاجمی بشوند. هندسه ساختمان بسیار اهمیت داشت، و با انتخاب یک مدل تقریبا ایده آل برای اثبات صحت تئوری خود، تئوری های مولفین به دیده شک انگاشته شدند.

بررسی ساختمان ها دارای صفحه تاخورده / مولتی فولد

 

  1. مولفین کاملا با آقای Sas-Skowronski، در مورد اینکه نه تنها باید به پژوهش ساختمانی توجه شود بلکه از طرف این صنعت نیز باید تشویق و حمایت شود، موافق بودند. در حقیقت تعداد متعددی از شرکتهای مشاوره ای از این برنامه بخصوص برای طراحی ساختمان های صفحه تاخورده استفاده کرده اند، چونکه از نظر نتایج فوق العاده سریع و قابل اطمینان بوده است.
  2. درباره همبستگی و ارتباط تئوری با تنش ها و پیچش های مشاهده شده روی ساختمانهای واقعی، این مورد بطور آشکار بهترین مدل برای تست کردن از بین کل دیگر مدل ها بود. متاسفانه اینگونه تست ها با مقیاس کامل بر وی ساختمان های واقعی بخاطر هزینه ای که دارد بندرت انجام شده اند.
  3. این مورد شک برانگیز بود که آیا هر گونه روش تجزیه و تحلیل کم هزینه تر و تقریبی تر (که ارزش آن را بتوان مورد سوال قرارداد) به سرعت و اعتبار روش تجزیه و تحلیل کامپیوتری خواهد بود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.