مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۸
کد مقاله
CVL08
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی در کانال اسلوپ و پل‌های گوز‌کریک در پارک ایالتی جونز بیچ، لانگ آیلند و نیویورک
نام انگلیسی
Delineation of Tidal Scour through Marine Geophysical Techniques at Sloop Channel and Goose Creek Bridges, Jones Beach State Park, Long Island, New York
تعداد صفحه به فارسی
۴۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۳
کلمات کلیدی به فارسی
کلمات کلیدی به انگلیسی
مرجع به فارسی
تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
U.S. GEOLOGICAL SURVEY
کشور
ایالات متحده

 

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی در کانال اسلوپ و پل‌های گوز‌کریک در  پارک ایالتی جونز بیچ،  لانگ آیلند  و نیویورک

خلاصه
بررسی بعمل آمده در آوریل ۱۹۹۸ بر روی پل گوزکریک (Goose Creek) در جنوب شرقی ناسا بوسیله سازمان ترابری ایالت نیویورک (NYSDOT) مشخص کننده جدایی بین پایه های پل و بستر راه بوده که در اثر ناپایداری ناشی از سایش ظاهری بستر دریا بوسیله جریان‌های جزر و مد در پایه های پل بوجود آمده است. این مورد همکاری مطالعاتی مشترکی را بین سازمان‌های مطالعات زمین‌شناسی آمریکا به همراه NYSDOT ایجاد کرده تا دامنه سایش جزر و مد در این پل و کانال اسلوپ، (حدود ۵/۰ مایلی جنوب آن)، را بوسیله تکنیک‌های ژئوفیزیک دریایی مختلف تعیین کنند. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

 

مقدمه
جریان نامنظم در پایه های پل باعث گسترش حفره‌های سایشی می‌شود. در مقابل این حفره‌ها نیر باعث خرابی پایه‌ها و ریزش پل می‌گردند. سایش محلی در اثر آشفتگی‌های جریانی است که خود با نصب ادواتی نظیر ستون‌ها و پایه‌ها بوجود آمده‌اند (گورین و هانی، ۱۹۸۹). در می‌۱۹۹۸، سازمان ترابری ایالت نیویورک آمریکا NYSDOT با بررسی پل گوزکریک (با شماره شناسایی [IBN] 10589509 در NYSDOT )، که سرزمین تحتانی (لو آیلند) را به سرزمین سبز (گرین آیلند) در جنوب ناحیه ناسا پیوند می‌داد، نشان داد که یکی از پایه ها به اندازه‌ای نشست کرده است که می‌تواند از بستر راه فوقانی خود جدا شود. این پل بعداً تخریب شده و پلی جدید در محل آن در حال احداث است. گزارشهای قبلی عمق سنجی در کانال اسلوپ (با شماره شناسایی ۱۰۵۸۴۹۹ در NYSDOT)، ۵/۰ مایلی جنوب پل گوزکریک مقداری از درجه سایش را نشان می‌داد، اما عدم تفکیک اطلاعات تعیین موقعیت افقی به خاطر دقت کم تجهیزات به همراه تراکم ناکافی اطلاعات و پرشدگی احتمالی حفره‌های سایشی، عمل تعیین حفره‌های سایشی را نامطمئن ساخت.
نتیجه و دامنه کار
این گزارش در جولای ۱۹۹۸ ۱- سطح کف دریا را در محدوده و زیر کانال‌های اسلوپ و پل گوزکریک توصیف می‌کند. ۲- ویژگیهای زمین‌شناسی رسوبات زیر کف دریا را بوسیله پروفیل انعکاس لرزه‌ای تعیین می‌کند. ۳- ویژگیهای سه بعدی جریان جزر و مد را در کانال اسلوپ مشخص می‌کند ۴- دامنه سایش جزر و مد پرکننده حفره‌های سایشی را در هر دو پل تعیین می‌کند.
 
موقعیت ناحیه مطالعاتی
پل‌های گوزکریک و کانال اسلوپ در جنوب شرقی ناحیه ناسا (شکل ۱-A) قرار دارند. پل گوزکریک (شکل ۱-B) در حدود ۵۰۰ فوت طول دارد و شامل دو سازه اصلی بتنی در مرکز پل و ۹ پایه تکیه گاهی بتنی است (شکل ۲). کانال اسلوپ، در   ۵/۰ مایلی جنوب آن، (شکل ۱-B) در حدود ۶۲۵ فوت طول دارد و از ۱۷ ردیف پایه  تشکیل شده است (شکل۲). پل‌ گوزکریک و کانال اسلوپ، کانالهایی اصلی برای جریان جزر و مد بین خلیج جنوب اویستر و اقیانوس اطلس هستند (شکل ۱- A).

 

شیوه های مطالعه
اطلاعات از ۱- اسناد احداث پل ۲- مطالعات عمق سنج با پرتو باریک ۳- بررسی‌های انعکاس لرزه‌ای پیوسته ۴- مطالعات ACDP گردآوری شده‌اند.  اطلاعات اضافی دیگر از بررسیهای پیشین عمق‌سنجی NYSDOT و گزارش‌های احداث بدست آمدند. همه شیوه‌های ژئوفیزیکی دریایی بکار رفته در این بررسی بر پایه اصول متشابه بازتاب و انتشار موج قرار دارند، که در آن یک سیگنال از سطح آب به درون آب منتشر می‌شود و بوسیله سطح مشترک بین مواد با خواص فیزیکی متفاوت بازتاب می‌گردد. 

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

 

مطالعات عمق سنجی با پرتوی باریک
بررسیهای عمق سنجی برای تعیین ویژگیهای عمق سنجی سطحی و عمق کف دریا در هر دو پل انجام شد. برای تعیین میزان سایش در پلها بررسیهای عمق‌سنجی با روش‌های مطالعاتی USGS انجام شد (پلازک و هانی ؛ ۱۹۹۵، هانی و گورین ؛۱۹۸۹، پلازک و دیگران ؛ ۱۹۹۳، گورین و هانی ۱۹۸۹). 
مطالعات انعکاس ـ لرزه‌ای پیوسته
سیستم پروفیل ساز انعکاس لرزه‌ای پیوسته با درجه تفکیک بالای ۳٫۵ تا ۷ کیلوهرتز برای تحقیق در ساختمان سطح زیرین و سنگ‌شناسی رسوبات تحتانی کف دریا در اطراف هر دو پل بکار رفت. اطلاعات انعکاس لرزه‌ای پیوسته بلافاصله بر روی یک پرینتر حرارتی ثبت شده در حالیکه همین عمل نیز بر روی یک نوار دیجیتالی برای رجوع مجدد انجام گردید. آرایه‌ای از چهار مبدل برای انتشار و دریافت سیگنال صوتی بکار می‌رود ـ دو مبدل در زمینه انتشار و دو مبدل در زمینه دریافت سیگنال‌هاـ. آرایه مبدلها و فرستنده‌های وابسته، گیرنده. این تجهیزات ثبت اطلاعات در یک قایق ۲۲ فوتی کم عمق مستقر شد. خطوط ردیابی توسط GPS در نقاط مختلف تعیین شدند.

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

 

پروفیل ساز جریان صوتی دوپلر
پروفیل سازهای جریان صوتی دوپلر (ADCP) برای اندازه‌گیری میزان دبی جریان، سرعتهای جریان  وعمق سنجی در کانالهایی به کار گرفته می‌شود که اندازه گیری آنها به طریق روش‌های متعارف مشکل و هزینه‌بر است (اوبرگ و مولر ؛ ۱۹۹۴). ADCP سرعتهای آب را در سه بعد بوسیله تغییر دوپلر پالسهای صوتی ـ فراصوتی اندازه‌گیری می‌کند که به عنوانPings  (صدای موج سونار دریایی) شناخته می‌شوند و توسط چهار مبدلی منتشر می‌شوند که به فاصله ۹۰ درجه بر روی قسمت مبدل اصلی قرار دارند.
تعیین سایش جزر و مد در پل های کانال اسلوپ و گوزکریک
در جولای ۱۹۹۸ تکنیک ژئوفیزیکی برای تعیین سایش جزر و مد و سرعت جریان در محدوده پل کانال اسلوپ بکار برده شد. اطلاعات ADCP در پل گوزکریک  به علت حرکت پایه‌ها از زیر پل و تغییر رژیم اصلی جریان گردآوری نگردید.
 
پل کانال اسلوپ
پل کانال اسلوپ، جنوبی ترین پل از سه پلی است که قسمت اصلی ناحیه ناسا را به جزیره جونزبیچ متصل می‌کند و سرزمین سبز (جزیره گسترش نیافته) را به جزیره جونزبیچ (جزیره اصلی شامل پارک ایالتی جونز بیچ)  مرتبط می‌سازد (شکل۱). این پل یک پل ستونی است با ۷۲ فوت عرض و ۶۲۵ فوت طول و ۱۷ پایه که اولین آن با شماره ۱ از پایه کناری جنوبی تا ۱۷ پایه کناری شمالی ادامه می‌یابد (شکل ۲).
 
 بررسی عمق سنجی
یک نقشه عمق سنجی از بستر کانال در محدوده پل کانال اسلوپ (شکل۳) تهیه شد که از ۶۰۰۰ اندازه گیری بدست آمده بوسیله عمق سنجی با پرتو باریک و بازخوانی عمق در بازه‌های ۰٫۵ ثانیه‌ای بدست آمد. مقادیر عمق به طور اتوماتیک ضبط و با موقعیت‌های تصحیح شده و متمایز پیوسته GPS ادغام شد و سپس داده‌های عمق بر روی نقشه ترسیم گردید. نتایج بررسی عمق سنجی با پرتو باریک سایش گسترده‌ای را در زیر و کنار پل نشان داد (شکل ۴).

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

 

پروفیلهای انعکاس لرزشی
پروفیلهای انعکاس لرزشی کانال اسلوپ رسوبات زیر سطح کف دریا بین پایه‌های ۱ و ۲، ۴ و ۵، ۶ و ۷، و ۹ و۱۰  را جهت مشخص ساختن میزان پر نمودن حفره آبشسته، میزان سنگریزه زیر پل  و انواع رسوبات در هر محل  نشان داده است.
ارزیابی میزان بده
USGS یک ADCP را بعلت مشکلات و خطر انجام ارزیابی بده معمول در پل کانال اسلوپ بکار گرفته است. ADCP سرعت جریان را در سه بعد اندازه گیری کرده است. اندازه گیری جریان به هنگام سیل و فروکش جزرومد انجام می‌گیرد تا حداکثر جریان بدست آید.
پل گوزکریک
پل گوزکریک، نوع متوسطی از سری پلهای سه‌گانه  محسوب می‌گردد که سرزمین اصلی بخش ناسا را به جونز بیچ و سرزمین تحتانی(لو) را به سرزمین سبز(گرین) در جنوب خلیج اویستر متصل می‌نماید (شکل ۱B). بررسیهای عمق سنج با پرتوی باریک و انعکاس لرزه‌ای با رزولوشن بالا در پل گوزکریک در جولای ۱۹۹۸ انجام پذیرفت. در این زمان، NYSDOT معبر جنوبی سراشیبی را از هم گسیخته و بجای آن سطح فولادی موقتی را جایگزین نموده است. در خلال این پروسه،  اغلب این پایه های پل سیمانی اصلی برداشته شده و یا قسمتی از آن تخریب می‌گردد.
بررسی عمق سنج
نقشه ته کانال از نظر عمق در نزدیکی پل گوزکریک (شکل ۷) با ۴۰۰۰ مورد اندازه گیری، توسط عمق سنج پرتو باریک تهیه گردید، که بوسیله آن می‌توان عمقها را در فواصل نیم ثانیه خواند.  مقادیر عمق بصورت اتوماتیک بوسیله تعیین محل با GPS خوانده شده و اطلاعات مربوط به عمق پس از آن ثبت گردید (شکل ۱۰).
پروفیلهای انعکاس لرزه‌ای
پروفیلهای انعکاس لرزه‌ای پل گوزکریک دارای رسوبات کف دریا بین ناحیه مرکزی و پایه های ۵ و ۶، ۲ و ۳، و۱ و ۲ می‌باشند.

تعیین سایش جزر و مد از طریق تکنیک‌های ژئوفیزیکی دریایی

 

خلاصه و نتیجه گیری
این مقاله (۱) نقشه‌های سطحی عمق سنجی نواحی زیر و اطراف پلهای کانال اسلوپ و گوزکریک را تهیه نموده است (۲) خصیصه های جغرافیایی رسوبات کف دریا در این نواحی را تشریح نموده است (۳) یک جریان سه بعدی از خصیه های جزر و مدی جریان‌های پل کانال اسلوپ در جولای ۱۹۹۸ را مورد ارزیابی قرار داده است و        ( ۴ ) میزان جزر و مد پایه‌ها و پر شدن حفره های پایه در دو پل را در جولای ۱۹۹۸ مورد بررسی قرار داده است.
بررسیهای جغرافیایی چند تکنیکه بر روی هردو پل شامل عمق سنجی تحقیقاتی با پرتو باریک ۲۰۰ کیلوهرتز، GPS  دقیق، بررسیهای انعکاس لرزه‌ای با فرکانس بالا و اندازه‌گیری ADCP جهت تهیه اطلاعات با رزولوشن بالا بر روی میزان و عمق پایه‌های هردو پل انجام شده است. بررسیهایی که توسط عمق‌سنج به عمل آمده نقشه‌های سنجش عمق سطح کف دریا و اطراف پل ها را به وجود آورده است. این نقشه‌ها بطور دقیق نشان دهنده محلها و عمق‌های مربوط به حفره‌های پایه پلها می‌باشد. مشابهت الگوهای پایه در پل کانال اسلوپ با پل گوزکریک معرف آن است که پایه جزرومدی در ساختارهای پل می‌بایست به عنوان یک پدیده محلی در آبهای ساحلی لانگ آیلند محسوب گردد. مشاهده گردید که چندین پایه پل بصورت گسترده‌ای بوسیله آبشستگی ناشی از جزرومد به هنگام ارزیابی جولای ۱۹۹۸ تحلیل رفته است. این اطلاعات کاملا مرتبط با وزارت آزادراههای فدرال و مسئولین NYSDOT می‌باشد.        

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.