مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سطح مقطع لیف سطحی پارچه

سطح مقطع لیف سطحی پارچه

سطح مقطع لیف سطحی پارچه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶۹
کد مقاله
TXT169
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تاثیر شکل سطح مقطع لیف بر روی ویژگی های سطحی پارچه
نام انگلیسی
Influence of the shape of fiber cross section
on fabric surface characteristics
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
سطح مقطع لیف-  ویژگی های سطحی پارچه
کلمات کلیدی به انگلیسی
fiber cross section-
 fabric surface characteristics
مرجع به فارسی
ژورنال علم مواد
کالج نساجی- دانشگاه مولهاوس- فرانسه
لابراتوار تحقیقاتی داکرون- ایالات متحده ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
JOURNAL OF MATERIALS SCIENCE- Ecole Nationale Sup ´erieure des Industries Textiles de Mulhouse (College of Textiles)-
University of Mulhouse- 11 rue Alfred Werner-68093 Mulhouse- France- DuPont de Nemours and Company- Dacron Research Laboratory- USA
کشور
فرانسه – ایالات متحده

 

 

تاثیر شکل سطح مقطع لیف بر روی ویژگی­های سطحی پارچه

چکیده
اشکال سطح مقطع لیف برای مصرف در منسوجات و کامپوزیت ها روز به روز در حال پیچیدگی بیشتر است. این اشکال بر روی خواص فیلامنت ها و الیاف و در نهایت ویژگی های نخ و پارچه تاثیر گذار هستند. این مقاله بیانگر تاثیر سطح مقطع لیف بر روی ویژگی سطحی پارچه است. مواد اولیه مصرفی این تحقیق الیاف کوتاه پلی استر با ۴ نوع شکل مختلف سطح مقطع: دایره ای، بیضی کنگره دار، صلیبی و ۶ کاناله می باشد. تمام الیاف دارای طول یکسان ولی ظرافت مختلف هستند. نخ های تهیه شده از این الیاف از نمره نخ یکسان، ساختار و مقدار تاب یکسان برخوردار می باشند. از هر کدام از انواع نخ­ها، پارچه با طرح ژرسه ساده در سیستم بافندگی حلقوی پودی و تحت شرایط یکسان بافته شده و قبل از آزمایش تحت استراحت قرار گرفتند. رفتار اصطکاک، ارزیابی و میزان ناهمواری (زبری) – اصطکاک بررسی شده و سنجش غیر مستقیم مساحت واقعی تماس به منظور بررسی خواص زبری و اصطکاکی نیز انجام شد. همچنین تاثیر شکل سطح مقطع با توجه به سختی خمشی نخ بر وضعیت سطحی پارچه­های حلقوی نیز بررسی شد.

تاثیر شکل سطح مقطع لیف بر روی ویژگی های سطحی پارچه

۱- مقدمه
امروزه شکل سطح مقطع گرد متداولترین شکل است که توسط تولید کنندگان الیاف مصنوعی تولید می­شود. سایر اشکال به دلایل مختلفی نظیر ظاهر لباس، راحتی، پرزی بودن، حجیم بودن، زیردست، فرایند پذیری و … [۳-۱] در حال پدیدار شدن هستند. در این  مقاله ما تاثیر شکل سطح مقطع را بر روی خواص فیزیکی سطح پارچه بررسی خواهیم کرد.
برای مطالعه این مورد تمام متغیرها به استثنای یک متغیر که تاثیر آن بررسی می­شود، باید ثابت نگاه داشته شوند. بنابراین برای مطالعه اثر سطح مقطع بر روی خواص پارچه، تنها سطح مقطع باید تغییرکند. تحقیقات گذشته در مطالعاتشان درباره تاثیر شکل سطح مقطع بر روی پارامترهای پارچه این فاکتور مهم را نادیده گرفته اند [۵ و ۴]. در حقیقت در زمان تغییر شکل سطح مقطع سایر پارامترها نظیر ظرافت لیف [۵] و یا نمره نخ و تراکم تار و پود [۶] نیز تغییر می کردند. سایرین به منظور رسیدن به زیر دست الیاف طبیعی، سطح مقطع الیاف مصنوعی را تغییر داده اند [۷و۳]. بسیاری از ویژگی های مهم پارچه وجود دارد که تحت تاثیر شکل سطح مقطع قرار می­گیرند. میزان حجیم بودن، برگشت چروک، سختی پیچشی، مقاومت سایشی، پرزدهی، زیردست، جلا و رنگ پذیری تنها تعدادی از خواصی هستند که مصرف کننده باید در انتخاب خود به عنوان پوشاک در نظر داشته باشد.
هدف این مقاله مطالعه تاثیر شکل سطح مقطع بر روی رفتار نخ و شرایط سطحی پارچه حلقوی است. تمام نمونه­های تست شده تحت شرایط یکسان ریسندگی و بافندگی حلقوی تولید شدند. شرایط سطحی پارچه به واسطه دو تکنیک ارزیابی شد: استدلال مالشی و اندازه گیری سطح تماس واقعی میان پارچه و یک سطح صاف. هر دو روش بیانگر اهمیت شکل مقطع بر روی آزادی و راحتی پارچه حلقوی هستند. تاثیر شکل سطح مقطع در مقیاس لیف، نخ و پارچه توضیح داده می شود.

 

۲- تجربیات
۲-۱ مواد اولیه
الیاف با یک وزن ملکولی مشابه (LRV 9.3) [8] و از پلیمر پلی استر (PET) ذوب ریسی شدند (جدول ۱). چهار سطح مقطع مختلف که دارای ظرافت مختلف بودند، تولید شدند. دو نوع لیف یکی با ظرافت بیشتر ( از ۶/۱ تا dtex2 که نمره dtex1  آن مربوط به سطح مقطع دایره ای و بقیه بیضی کنگره دار و صلیبی بودند و نوع دیگر الیاف با ظرافت کمتر (ضخیم تر) از (۴/۳ تا ۳/۴ dtex) با اشکال دایره­ای، بیضی و کنگره دار و شش کاناله (شکل ۱) تولید شد.
۳- بحث و نتایج
۳-۱ نتایج
همان گونه که قبلا نشان داده شد، داده ها را از دو دسته الیاف بدست آوردیم. گروه اول شامل اشکال دایره ای، بیضی کنگره دار و صلیبی با نمره dtex8/1 بود. گروه دیگر شامل اشکال دایره ای بیضی کنگره دار و شش کاناله با نمره dtex9/3 بود. سختی خمشی وابسته به محور d تقریبا شبیه یک استوانه از فرمول ۸ حاصل می شود:
 

 

۴ نتیجه گیری
در این تحقیق ۴ شکل مختلف سطح مقطع (دایره ای، بیضی کنگره دار، صلیبی و شش کاناله) ارزیابی شدند. علاوه بر این دو گروه از الیاف با ظرافت مختلف استفاده شدند. نتایج نشان می دهد که افزایش اینرسی لحظه ای که توسط شکل سطح مقطع لیف کنترل می شود منجر به افزایش میزان اصطکاک-زبری سطحی همراه با کاهش مساحت سطح تماس واقعی می شود. علاوه بر این تاثیر اینرسی لحظه­ای لیف در سختی خمشی لیف و ساختار حلقوی بافت توضیح داده شده است.
با افزایش ظرافت لیف انتظار می رود که با کاهش اینرسی لحظه ای سطح صاف تر پارچه شود. با این وجود ما این روند را مشاهده نکردیم. نخ های ریسیده شده از الیاف ضخیم تر منجر به میزان موئینگی بیشتر و در نهایت کاهش تاثیر جرم واحد طول لیف می شوند. این منجر به بیشتر شدن معیار اصطکاک-زبری سطحی و افزایش سطح تماس واقعی برای الیاف ظریف می شود.
به منظور داشتن پارچه­ های نرم تر بر اساس شکل لیف لازم است که کمترین اینرسی لحظه­ای را داشته باشیم. این موضوع را می­توان به واسطه کاهش جرم واحد طول لیف و یا با طراحی شکل مناسب سطح مقطع لیف کسب کرد. اینرسی لحظه ای لیف باید در یک جهت وابسته به محور کم باشد. نهایتا در جهت عکس زیاد است به عنوان مثال برای نوار و یا شکل سطح مقطع خطی، برای این شکل فاکتور K بسیار بزرگ و تقریبا نامحدود است. این شکل در حین آرایش الیاف درون سطح مقطع نخ دارای شکل است. تمام الیاف باید در جهت کمترین اینرسی لحظه ای، خم شوند. این برای شکل نواری و با خطی امکان پذییر نیست.  یک راه برای غلبه بر این موضوع برای لیف خطی شکل تابیده،  دادن تاب افزایشی به هر لیف به منظور امکان دادن برای خمش در جهت کمترین اینرسی لحظه­ای در ساختار نخ است. چنین لیفی منجر به ایجاد صافترین پارچه حلقوی با طول حلقه داده شده می­شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.